Sevimli nəğmələr
Üstü yasəmən şəkilli göy cildli kitab - «Şeirlər». Biz onu gözəl bir aləmin qapısı kimi açırıq. Bu kitab ağıllı məsləhətləri, gözəl əsərləri ilə biz gənc yazıçılara müəllimlik edən sevimli şairimiz Əhməd Cəmilindir. Kitabdakı əsərlərin çoxu yeni deyildir. Lakin biz onları oxuyanda qəlbimizdə təzə duyğular baş qaldırır. Əzbər bildiyimiz bu lirik nəğmələri nə üçünsə sevinclə bir oxuyanda, hər gün açılan səhərin, doğan günəşin ömrümüz boyu gözümüzü yormadığı yadımıza düşür. Bu şeirlərdə gurultu yerinə insan səsi, parıltı yerinə ürəyi qızdıran bir hərarət vardır. Onlarda xılt, yerinə düşməmiş kəlmə tapmaq çətindir.
Əhməd Cəmil bu cəhətdən bizim ədəbiyyatımızda nadir sənətkardır. Yağışdan sonrakı bahar havası kimi şəffaf, ətirli şeirlər müəllifi olan şairin kəmiyyətcə az yazmasının səbəbi də budur.
Gülür günəş, gülür çəmən,
Açır bənövşə, yasəmən.
Pıçıldayır axan sular:
- Baharın özgə hüsnü var,
Vurulmuşam bahara mən...
Bir-birini ötməyə tələsirmiş kimi, axan bu sözlərin düzülüşünə, axıcılığına heyran qalmamaq olarmı? «Kənddə bahar axşamına» yersiz gur işıq salınmadığı üçün bütün rənglər öz yerində qalmışdır. Burada heç bir qeyri-təbii boya yoxdur. Təsvir olunan közəllik də vəziyyətdən asılı olaraq bir qədər pərişan və dalğın verilmişdir. Burada «Sıra dağların fikrə cumması, ağacların duvaq örtmüş gəlin kimi durması, uçan durnanın, sönən qürubun nağılları andırması» xəyala qərq olmuş bir şair qəlbinin incə müşahidələridir.
Bu şeirlərdə hər şey birdən-birə açıq deyilmir. Şair götürdüyü mənzərəni, insanı pis valideyn övladını tərifləyən kimi tərifləmir, əksinə, doğma balasının hüsnünə, kamalına inandığı və onun səhv edəcəyindən qorxmadığı üçün övladını olduğu kimi bizə təqdim edir, özü çəkilib kənarda durur, övlad danışır, ona qiyməti biz veririk.
Kitabda müxtəlif vaxtlarda (1931-1957), müxtəlif mövzularda, müxtəlif formalarda yazılmış əsərlər vardır. Hamısının eyni səviyyədə olduğunu demək düz olmazdı. Lakin hamısı səmimidir. Onlarda sakit-sakit, lakin daima yanan bir alov, romantik bir işıqda görünən mənzərə, utancaq bir gözəllik vardır.
...Bax, könlüm bir sazdır
istəyirsən al.
Ya onu
mehriban ruhunla dindir,
Ya da istəyirsən
Daşdan-daşa
çal,
Nə deyim? Özün bil!
Könlüm
sənindir!
Burda həm sevən, həm qayğı çəkən,
həm məhəbbət üçün hər çətinliyə
dözən, həm inanan, bütün telləri səmimi
hisslərdən ibarət olan bir könül sazının bəmini
və zilini eşidirik. Bu çoxtelli ürək sazı illər
keçdikcə daha ucadan, daha inamla, heç bir xaric xal
vurmadan səslənir.
Əhməd
Cəmilin «Can nənə, bir nağıl de», «Nişan
üzüyü», «Qaçqınlar», «Məni yada
salırmı?» və bir sıra gözəl əsərləri
əsgərlərimizlə Berlinədək getmiş, bəzən
təsəlli, bəzən güc vermiş, gah
güldürmüş, gah ağlatmışdır. Müharibənin dəhşətləri əleyhinə
yazılmış bu əsərlər adamı sözün əsl
mənasında sarsıdır. Onların
haqqında hələ çox yazılmalı, onların təsir
.qüvvəsinin sirri daha dərindən
açılmalıdır. Bu şeirlər
həcmcə kiçikdirlər. Lakin onların
hər biri əhatə dairəsi və təsir qüvvəsi
etibarilə poemadır. Onları sürətlə
oxuyub qurtarsan da hadisələrin ardı zehnində davam edir,
sözaltı mənalar aydınlaşdıqca obrazların
yeni cəhətləri açılır, şeir uzanıb
poemaya dönür. Həmişə sənət əsəri
belədir: epiloq ona son yox, bəlkə də ikinci bir
başlanğıc olur. Müasir poeziyamızda
süjetli və predmetli şerin gözəl nümunələrini
yaratmış Əhməd Cəmilin «Nişan
üzüyü» əsərini diqqətlə nəzərdən
keçirsək, onun həssas novator, zəngin dilimizin xəzinədarı
olduğunu görərik. Əsərdə
bütün sözlər öz yerində, öz vəzifəsindədir;
onların işsizi yoxdur.
Susma,
qatil, danış bir-bir
həqiqəti gəl, indi,
Söylə,
hansı nişanlı qız, hansı
bədbəxt gəlindi.
Bir
üzükçün qılıncınla
barmağını
üzdüyün?
O ellərin
nakam qızı yaşayırmı
de bu
gün?
Yoxsa
çoxdan qarlar onu ağ kəfənə
bürümüş,
Nəm
torpaqda o gənc qızın tabutu
da
çürümüş?
Bu sətirlərdə sözlər gözə
görünməyən, amma möhkəm olan sapa
düzülmüş mərcan kimidir; onların birini qoparsan,
o birilər də açılıb töküləcəkdir. Bu əsərlərə
kompozisiya cəhətdən fikir versək, onların əsas məsələdən
başlayıb necə gərgin etdiyini görərik. Odur ki, istər-istəməz dramatik əsərlər
yada düşür.
«Nişan üzüyü»ndə bədbəxt olmuş
nakam qızın taleyindən təsirlənmiş əsgərlərin
ürək çırpıntısı, düşüncəsi
görün necə vasitə ilə açılmış,
romantik bir yüksəkliyə qaldırılmışdır.
...Şam
əriyir, ocaq sönür,
hamı
dalğın, hamı lal...
Buz
bağlamış pəncərədən baxır
solğun
bir xəyal,
O
tanıcaq üzüyünü ala gözləri dolur,
Sonra yenə
buz bağlamış pəncərədə
yox olur.
Düşür
qızın ürək dələn
hıçqırığı
düzlərə,
Evdə
isə kədər qonur alınlara,
üzlərə...
Əsgərlərin
biri qanlı üzüyü «öz bəxti» kimi ovcunda tutur:
Sonra
köks ötürərək deyir ki,
bir vaxt
da mən,
Nişanlımın
barmağına taxmışdım
bu
üzükdən.
Başqası olsaydı, çox güman ki, bundan sonra əsgərin
fikrini deyər, nakam qızın intiqamını
alacağını açıq-açığına bildirər
və elə burada da şeriyyət qurtarardı. Əhməd Cəmil
isə fikrindəki aydınlığa, oxucusunun ağlına,
hissinə inanır, məsələnin ardını onun
öhdəsinə buraxır. Oxucu da hadisənin
nə ilə bitəcəyini özü fikirləşib tapmaq
istəyir və elə buna görə də kitabı qurtaran
kimi kənara tullamır. «Can nənə,
bir nağıl de» kimi dildən-dilə düşmüş,
haqqında çox yazılmış əsərdə də
eyni halı görürük. Bu şeri
oxuyanda kitabı da, müəllifi də, özünü də
unudursan. Təsvir olunan uşağı və
nənəni bağrına basıb öpmək istəyirsən.
...Bəs
ay nənə atam indi haradadır
görəsən
- Bıy,
başıma nələr, oğul, yatmayıbsan
hələ sən?
- Axı,
nənə, heç demirsən atam haçan
gələcək,
İndi
onu səngərdə bəs üşütmürmü
qar-külək?
-
Ömrüm-günüm, körpə quzum, qurban
olum
adına,
Niyə
köks ötürürsən o düşəndə
yadına?...
Dekorasiyasız, aktyorsuz gözümüzün
qarşısında canlanan bu gözəl səhnə, səmimi
dialoq şairin həm yaşlı, həm də uşaq ürəyinə
sirdaş olduğunu sübut edir.
Nəhayət:
...Körpə
özü hiss etmədən onu yuxu
apardı
Çöldə
isə bütün gecə külək tufan
qopardı!
Burada sözlər öz ilk mənaları ilə məhdudlaşıb
qalmır, yeni məna da kəsb edir. «Küləyin
bütün gecə tufan qoparmasını» biz eyni zamanda
müharibənin dəhşəti kimi başa
düşürük. Sözlərin bax, bu cür bir
neçə bədii yükü olmasına biz başqa əsərlərimizdə
az rast gəlirik. Müharibənin
müsibətindən danışan «Qaçqınlar»ın
süjeti gərgin, dialoqları son dərəcə sərrastdır.
Hiss olunur ki, Əhməd Cəmil yenə də mövzunu
axtarmamış, mövzu onu arayıb tapmış,
tanımış, onu xəyal kimi izləmiş, bakirə
qız kimi şairinə vurulmuş, şair də onunla gecələr
diz-dizə oturmuş, könül verib, könül
almış, onun nazı, xahişi və təkidi ilə
yazmağa başlamışdır. Burada da yenə
həyatın ən gərgin hadisələrindən biri
seçilmişdir. Yurdundan-yuvasından
olmuş ana və balanı bir yad daxmasında iki sərxoş
gestapo nəfəri haqlayır. Başına gələcək
müsibətləri əvvəlcədən bilən ana
doğma balasını «özgələrin
uşağıdır» - deyə özündən
uzaqlaşdıranda baş verən hadisə ən daş
ürəkli adamı belə sarsıda bilər:
... - Ana məni
qoyub getmə, ana, ana,
yazığam,
Axı sənin
qəşəng qızın, sözə baxan
Qızınam.
Ana, getmə,
apar məni,
Ana, getmə!..
Şeirdə hər söz, ifadə baş verən
müsibəti göstərməyə xidmət edir, vəzn də
yazıq ananın qəlbi kimi parçalanır. Sonluq daha təsirlidir.
Bu sətirləri oxuyan mütəəssir olub ağlaya
!bilər, lakin göz yaşlarını bərk-bərk
sıxılmış yumruğu ilə silir. Bu əsl
sənət əsərinin başlıca xüsusiyyətidir.
Belə əsərlərdə bütün rənglərdən
ayrı-ayrı, həm də onların qarışığından
bacarıqla istifadə olunur. Bir vaxtda həm
kədər, həm də intiqam hisslərini oyatmaq, insan
ürəyinin bir yox, bir neçə qütbünə
nüfuz eləmək hər sənətkara qismət olan səadət
deyil. Bu xoşbəxtliyə tam ürəklə
yazan şair yetişə bilər. Bu
kitabda sözlər şəffaf olduğundan özləri
görünmür, həyatı bizə göstərirlər.
Bu cəhətdən kitabdakı şeirləri
sözsüz mahnılar da adlandırmaq olar. Əhməd
Cəmil belə deyir:
Dəniz
elə gözəldi,
Qələm,
fırça yox, ancaq
Nəğmə
deyə bilərdi ondakı
şeriyyəti...
Əhməd Cəmilin şeirləri də nəğmədir. Onlar ruhla
yazıldığından könlü yerindən oynadır.
«Gecə dənizə baxdım». Məgər elə bu başlıqdan şeriyyət
duyulmurmu, oxucunun qəlbinə duyğular, xatirələr
axmırmı?
...Çox
xəyala getmişəm
Dənizlə
baş-başa mən...
Bu misralardan şairin öz təbiəti
görünür. Onun dənizi canlı bir xilqət kimi sevməsinə
ürəkdən inanırsan. Kitabı
oxuyarkən saf ürəkli, şahin xəyallı,
bütün varlığı ilə insanı, təbiəti
sevən, bizi yüksəklərə səsləyən bir
şair obrazını görürük. Bu
obraz hərdən görünüb hadisəyə münasibətini
bildirir, yenə yox olur. Bəzən isə
(«Gecə dənizə baxdım») öz nəğməsini
axıra qədər deyir. Bu şeirlərdə
qar altından təzəcə baş qaldıran
növruzgülü təravəti, cəbhələr
yarmış əsgər əzəməti vardır.
Onlar sözün əsl mənasında, qoşmaçılığı
alqışlayan oxuculara, epiqon şairlərə də bir
örnək olmalıdır. Bu kitabı sevmək azdır. Biz
gənc yazıçıların sevimli müəllimimizə
təşəkkürümüz - onun əsərlərini dərindən
öyrənmək ola bilər. Yazılış tarixindən
asılı olmayaraq, bütün bu yeni şeirlər üçün
sevimli şairə dönə-dönə təşəkkür
etməliyik. Əziz müəllim, yeni əsərlərinizi
gözləyirik, səbirsizliklə gözləyirik!
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 30
avqust.- S. 4.