Ruh və ağıl
Esse
İnsanlar yer üzündə tənhadırlar
F.M.Dostoyevski
İnsan dünyaya
bir fərd kimi gəlir. Daha doğrusu, hər insan hiss, duyğu,
düşüncə, ağıl sərbəstliyinin fərdidir.
İnsanın digər canlılardan fərqi də bu hissin, duyğunun,
düşüncənin, ağlın və şəxsdəki
kəmiyyət mövcudluğunda deyil, əksinə, bu mövcudluqlardakı
fərdilikdə, fərqlilikdədir.
Bu
baxımdan həyat insanın hiss, duyğu, düşüncə,
ağıl azadlığına "məhkumluğudur".
İradədən asılı olmayan bu azadlığa "məhkumluq"
isə öz növbəsində insanı öz-özündən
ən şəxsi, ən məhrəm qorxuya məhkum edir.
Bunun nəticəsidir ki, hissin, düşüncənin,
ağlın azadlığı insana tənhalığını
sübut edən qorxu obyektinə çevrilir. Və insan
bütün ömrü boyu mümkünlüyü mövcud
olmayan bu tənhalıqdan qurtulmağa, bu azadlıqdan "azad"
olmağa can atır. Hissin, duyğunun düşüncənin,
ağlın azadlığını qismən buxovlayan
sevib-sevilməyin, övlad, ailə məhəbbətinin
qayğılarını, əzablarını ən
böyük xoşbəxtlik kimi yaşayır.
İnsan
aclıq olmasaydı, toxluğun, şaxta olmasaydı, istinin,
qaranlıq olmasaydı, işığın
varlığını dərk edə bilməzdi. Deməli,
tanıdığımız, tapındığımız nəyinsə
"varlığını", "yoxluğunu" dərk
etməyimiz üçün öncə həmin
varlığın bir gün yox olması gərəkdir. Bu
eksperimenti hissin, duyğunun, düşüncənin,
ağlın üzərində aparmaq mümkünsüzdü.
Çünki bu funksiyaların nə əvəzi, nə də
alternativi mövcuddur.
Yalnız
huşunu itirən və ya ölən insan hiss etmədiyini
duya bilmir. Düşüncəsini, ağlını itirən
insan isə hərəkətini, davranışını idarə
etmə bacarığına malik deyil, düşüncəsini
ağlını itirən insan ruhi xəstədir.
Duymaq
üçün öncə hiss etmək, ağılnan hərəkət
etmək üçünsə öncə düşünmək
lazımdır. Deməli, duyğu hissiz, ağıl isə
düşüncəsiz mövcud olmur. Bu cəhətdən
danışıqda adətən bu "ikilikləri"
ümumiləşdirici sözlərlə əvəz etməyimiz
təbiidi.
Ruh və
ağıl. Çox vaxt biz bu iki məfhumdakı fərqlərin
mahiyyətinə varmırıq. Ruhla ağıla bir vahid kimi
və yaxud da birinə digərinin tamamı, digərinin
davamı kimi baxırıq. Əslində isə ruhla
ağıl gündüz və gecə, isti və soyuq,
şirin və acı, sevinc və kədər qədər
bir-birinə ziddir və bir-birinin əksidir. Və bu
yaşadığımız həyat bütün
varlığıyla bu ziddiyyətlərin təzahürüdür.
Ruhun istər
yaranışını, istərsə də
"varlığını", "necəliyini" təyin
etmək, müşahidə etmək elmin, sivilizasiyanın
imkanları xaricindədir. Ən öncə ondan ötrü
ki, bütün elmlər, sivilizasiyalar müşahidə və
təcrübə nəticələrindən ağlın
yarada bildiyi bir mövcudluqdur. Ruh ilahi varlıqdır, əbədidir.
Və insanın bir canlı kimi yaşadığı
ömür əslində ruhun ömrüdür, ruhun bu fani
dünyada insan bədənində keçdiyi ömür
yoludu. Ruh daima bu bədən qəfəsdən qurtulmağa,
göy üzünə, müqəddəsliyə,
paklığa qovuşmağa can atır.
Ağlın
insandakı "mövcudluğu" dərk edə bilmənin
ilk dövründən başlayır. Ağıl - dərketmənin
müşahidə və təcrübələrinin nəticəsidir.
Bu baxımdan insanın maddi, fiziki istəklərinə nail ola
bilməsi dərketmənin müşahidə və təcrübələrin
bu istəklərə uyğun nə dərəcədə nəticələndirə
bilmə bacarığından asılıdır. Daha
doğrusu, ağıl insanın bir fiziki varlıq kimi
mövcud olma tələbinin təminçisidir. Və ağlın
yaratdığı maddi dəyərlər, sivilizasiyalar
insanın məhz fiziki varlığına xidmət edir. Silah
sahibinin əlində özünü qorumaqla yanaşı, həm
də özgəsini məhv etmə məqsədi
güdür. Fiziki "məninin" tələblərini təmin
etmək naminə özgəsini məhv etmək.
Fiziki
"mən" söykəncindən ruhi varlıqlar
görünmür. İçindəki ruhun harayı ilə
fiziki "mənini" qoruyan ağlın səsini
eşitmir. Bu yol ruhun yoludu. Məhz fiziki "mənliyindən"
ruhi "mənliyinə" qovuşan ruhi ilahiyə, müqəddəsliyə,
əbədiliyə qovuşur.
Ruhla
ağlın insan daxilindəki ziddiyyətlərinin hələ
dinlərin mövcud olmadığı dövrlərdə
yaranan folklordakı "Xeyir" və "Şər"
anlayışlarıyla qəribə bir uyğunluğu var. Kim
bilir, mövcud dinlərdəki antik folklor "şərinin"
ən yaxın oxşarı şeytanın ilk əcdadımızı
haqq yolundan döndərə bilən "əməli"
xislətimizə irsən keçən ağlın
özüdü bəlkə?
Bu gün
bu cür oxşarlığı nə ötən əsrlərdə,
nə də texnika, mətbuat, televiziya imkanlarının
dünyanın hər hansı bir xalqının ədəbiyyat
və incəsənətilə istər qiyabi, istərsə də
əyani tanışlığını reallaşdıran
müasir dövrdə yaranmış əsərlərdə
görmürük.
Təbii
ki, söhbət ruhun deyil, ağlın yaratdığı
psevdo sənət əsərlərindən, psevdo millilikdən
gedirsə. Çünki milli eqoizm ağlın "məhsuludur".
Və bu "məhsul" mənəvi, ruhi "mənin"
deyil, təkcə fiziki, "mənin" həzm edə biləcəyi
"qidadı". Və çünki əsl millilik təbiilikdi.
Müasirimiz İlyas Ərnəfəsin diliylə desək,
"mənəvi cəhətdən güclülər sərhədlərdən,
qəliblərdən azaddırlar. Yalnız daxili keyfiyyətlərin
zənginləşməsi sayəsində bütün
dünyanı yurd yerinə çevirmək mümkündü…"
Puşkin
rus, Lorka ispan olduğu qədər həm də
çeçen, ingilis, ərəb, yapon, fransızdı. Eləcə
də Vaqif Mustafazadə kütlənin xoşuna çalan,
oxuyan müasir rus, ispan populyar şlayger ifaçılardan
daha təbii rusdu, daha təbii ispandı.
Dahi
kinorejissor Andrey Tarkovski bu cür sənətkarları
"ilahi dəli" adlandırırdı. Bu "ilahi dəlilik"
yenə də Tarkovskinin diliylə desək, "insanın mənəvi
aləminin onun fiziki dünyasına qarşı
etirazıdır. Daxili dünyanın, mənəvi aləmin
varlığının sübutudur".
Bu
baxımdan ağlın, düşüncənin
mövcudluğundakı "ilahi dəliliyin", ruhun
yaratdığı sənət əsərlərinin əbədiliyi
insanın, həyatın əbədiliyidi. Və bizim
qeyri-adilik, fenomenlik kimi qəbul etdiyimiz bu əsərlər əslində
həyat və ölüm qədər təbiidir.
Yavuz Cəlil
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 1 fevral.-
S.6.