Görkəmli
alim, nüfuzlu ziyalı
Etnoqrafiya
elmimizin banilərindən biri, akademik Teymur Bünyadov
vüqarla, gümrahlıqla, hünərlə 85-i haqladı.
Alimin mənalı ömür yoluna, elmi
yaradıcılığına nəzər salanda iki
böyük dahinin qızıldan qiymətli kəlamları gəlir
göz önünə. Azərbaycanın dünya şöhrətli
alimi, Bağdadda Kazimiyyə məscidində imam Museyi Kazimlə
yanaşı uyuyan, əsərləri dünyanın bir
çox aparıcı dillərinə tərcümə olunan
Xoca Nəsirəddin Tusi xüsusi vurğulayırdı ki, elm
sahiblərini elmlərinin çoxluğu ilə deyil, əməllərinin
faydalılığı, əxlaqlarının
saflığı və özlərinin xeyirxahlığı
ilə sınaqdan keçirmək lazımdır. Dahi Nəsirəddin
Tusinin göstərdiyi şərtlərlə mizan-tərəzi
qurulsaydı, şübhəm yoxdur ki, sınaqdan
üzüağ çıxanlar sırasında mütləq
akademik Teymur Bünyadov da olardı.
Dahi
Nizami isə deyirdi:
Rütbələr
içində seçilir biri,
Hamıdan
ucadır alimin yeri.
Nizaminin
dövründə alim alim idi, kərpickəsən kərpickəsən,
bənna bənna idi. İndi meyarlar dəyişib. Ona görə
də həqiqi alimdən söhbət düşəndə,
mütləq əsl alim ifadəsini işlətmək zorunda
qalırıq. Teymur Bünyadov əsl alimdir, etnoqrafiya elmimizin
patriarxıdır. Bu bəstəboy, nəcib insanın yeri
alimlər arasında elə ucadır ki, hansı tərəfdən
baxsan, onun elminin nuru diqqətini çəkəcək, onu
görəcəksən.
Teymur
Bünyadova yaradan o qədər böyük istedad və mərifət
verib ki, lap cavanlıqdan elmin, biliyin enişli-yoxuşlu,
daşlı-kəsəkli yolu ilə irəliləyərkən
həmişə birinci olmuşdur. Baxmayaraq ki, atası Əmiraslan
Nazar oğlu 1938-ci ildə «xalq düşməni»
damğası ilə güllələnmişdi, 1946-cı ildə
orta məktəbi bitirəndə ona qızıl medal verməkdən
imtina edə bilməmişdilər (Maraqlıdır ki, alimin hər
iki qızı da orta məktəbi qızıl medalla bitiriblər.
İndi Qaratel şərqşünas, atasının yolu ilə
gedən Şirin isə tarix elmləri doktorudur).
Teymur
müəllim Azərbaycan Dövlət Universitetinin tarix
fakültəsini bitirdikdən sonra (1946-1951) Azərbaycandan ilk
olaraq Moskvaya, SSRİ Elmlər Akademiyasının Maddi Mədəniyyət
Tarixi İnstitutunun aspiranturasına daxil olur və vaxtından
əvvəl namizədlik dissertasiyası
müdafiə edir. O, ilk dəfə olaraq «Azərbaycanın qədim
və Orta əsrlər dövrü təsərrüfat həyatı»
mövzusunda doktorluq dissertasiyası müdafiə edib. Teymur
müəllim respublikamızda arxeologiya və etnoqrafiya elmləri
üzrə ilk elmlər doktoru, professordur. AMEA Arxeologiya və
Etnoqrafiya İnstitutunda AMEA-nın ilk müxbir üzvü
(1989), 2001-ci ildə isə ilk həqiqi üzvü
seçilmişdir. 2005-ci ildə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin sərəncamı
ilə institut üzrə ilk olaraq «Şöhrət» ordeninə,
2008-ci ildə isə əməkdar elm xadimi fəxri ada layiq
görülüb.
1995-ci
ildə institutun tarixində ilk dəfə olaraq Milli Məclisə
deputat seçilib və parlamentin Elm və Təhsil Məsələləri
Komissiyasının sədri kimi səmərəli fəaliyyət
göstərib.
Bir
az əvvələ qayıdaraq onu da deməliyəm ki,
1960-cı ildə Teymur müəllimin respublikamızda ilk dəfə
olaraq çap etdirdiyi iri həcmli «Azərbaycan arxeologiyası
oçerkləri» əsəri indi də ali məktəblərin
müvafiq fakültələrində dərs vəsaiti kimi
istifadə edilir. Tədqiqatçı 1964-cü ildə isə
ölkəmizdə ilk dəfə olaraq «Azərbaycanda əkinçiliyin
inkişafı tarixinə dair» monoqrafiyasını çap
etdirmişdi. 1969-cu ildə isə ilk olaraq «Azərbaycanda
maldarlığın inkişaf tarixindən»
monoqrafiyasını buraxmışdı. Hər iki monoqrafiya haqqında Moskvada nüfuzlu
«Sovetskaya arxeologiya» və «Sovetskaya etnoqrafiya» jurnallarında
görkəmli alimlərin müsbət rəyləri dərc
edilmiş və bu əsərlərin tarix elminin
araşdırılmasında müstəsna rolu göstərilmişdir.
Akademik Teymur Bünyadovun rəhbərliyi ilə ilk dəfə
olaraq fundamental əsər - üçcildlik «Azərbaycan
etnoqrafiyası» hazırlanmış və Prezident İlham Əliyevin
2004-cü il 12 yanvar tarixli sərəncamı ilə
böyük tirajla çap olunmuşdur. Akademik Teymur
Bünyadovun rəhbərliyi ilə ilk dəfə olaraq
ümummilli lider Heydər Əliyevin anadan olmasının 90
illiyinə həsr olunan üçcildlik «Qəbələnin
tarixi», «Qəbələnin etnoqrafiyası» və «Qəbələ
folkloru» əsərləri nəşrə
hazırlanmış, rus və ingilis dillərinə tərcümə
edilmişdir. Çox asanlıqla sadaladığım bu «ilk dəfə»lərin
arxasında keşməkeşli, üzücü 60 illik elm
yolu durur. Bu yola Teymur müəllimin 30-dan artıq monoqrafiya və
çoxsaylı elmi məqalələri işıq tutur.
Akademikin rəhbərliyi ilə 7 elmlər doktoru, 25-dən
artıq aspirant və dissertant alimlik dərəcəsi
almışdır.
Akademik
Teymur Bünyadovun elmi fəaliyyətini AMEA-nın prezidenti,
akademik Mahmud Kərimov, AMEA-nın vitse-prezidenti, akademik Nailə
Vəlixanlı, AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun
direktoru, tarix elmləri doktoru Maisə Rəhimova, tarix elmləri
doktoru Solmaz Məhərrəmova və başqaları
sanballı əsərlərində yüksək qiymətləndirib,
Azərbaycan etnoqrafiya elmində Teymur Bünyadov məktəbinin
yaranmasından və s. söz açıblar. Azərbaycan
etnoqrafiya elminin son 50-60 illik inkişaf tarixinin onun adı ilə
bağlı olduğunu xüsusi vurğulayıblar. Akademik
Mahmud Kərimovun həmkarı haqqında qənaəti adamda
qürur hissi oyadır: «Akademik Teymur Bünyadovun ömür
yoluna və çoxşaxəli elmi-ictimai fəaliyyətinə
nəzər saldıqda bu böyük insanla fəxr etməmək
mümkün olmur».
Elm
aləmində nüfuz sahibi olan alimin fəaliyyətində ədəbi-bədii
yaradıcılıq da mühüm yer tutur. Təsadüfi
deyildir ki, o, Azərbaycan Yazıçılar və Jurnalistlər
birliklərinin üzvüdür. Onun bədii əsərləri
maraqla oxunur. Keçən əsrin 70-ci illərindən
başlayaraq alim-yazıçı və şair Teymur Bünyadov
«Ana Kürüm», «Qızıl qaya», «Zirvəqala», «Mərd
qalalar, sərt qayalar», «Qız var oğuldan qeyrətli»,
«Göz yaşları» (roman), «Əsrlərdən gələn
səslər», «Azərbaycanın uzaq keçmişinə səyahət»,
redaktoru olduğum, əməkdar artist Nuriyyə Hüseynovaya
həsr olunmuş «Sən olmasaydın», «Bir qız, bir
oğlanındır», «Öpərdim gözlərindən»,
«Gül açılır yaz olur», «Anam birdi, vətən tək»,
«Xan çinar kölgəsində», «Başı
çalmalı dağlar», «Bilsəydim ayrılıqdır»
kimi sadə və anlaşıqlı dildə yazılan,
oxucular və tədqiqatçılar tərəfindən dəyərləndirilən
əsərlər yazmışdır. Akademikin hər bir əsəri
həcmindən asılı olmayaraq faydalılığı
ilə seçilir. «Daş var qızıldan qiymətli,
qız var oğuldan qeyrətli» atalar sözündən
götürülən «…Qız var oğlandan qeyrətli» əsəri
istisna təşkil etmir. Həcmcə çox da böyük olmayan kitabda Azərbaycan tarixində
özünə əbədi şöhrət qazanmış
Tomris, Banuçiçək, Selcan xatun, Möminə xatundan,
Uzun Həsənin anası Sara xatundan, Taclı xatundan, Tutibikədən,
Şərəf Cahan Bəyim xatundan, Həcərdən,
qanlı 20 Yanvar şəhidi İlhamın sədaqətli Fərizəsindən bəhs
edilir. Bu xanımlar dar gündə ərləri ilə
çiyin-çiyinə olublar.
Akademikin
vətən uğrunda, torpaqlarımız uğrunda qənaəti
belədir: «Aparılan hər vuruş qurtuluşdur».
Alimin
«Əsrlərdən gələn səslər» əsəri Azərbaycan
musiqi tarixi ilə məşğul olan tədqiqatçılar
üçün əvəzsiz mənbədir. Kitabda qədim
dövrlərdən üzü bu yana dünya şöhrətli
sənətkarlarımızdan,
musiqişünaslarımızdan, müğənnilərimizdən,
onların milli musiqimizin inkişafındakı xidmətlərindən
söz açır. Ən başlıcası, tədqiqatçının
muğamlarımız, xalq mahnılarımız, simli, nəfəsli
və zərb musiqi alətlərimizin təşəkkülü
və inkişaf mərhələləri xronoloji
ardıcıllıqla təsvir və təhlil edilir. Musiqi xəzinəmizin
tarixi çox sadə və anlaşıqlı dillə qələmə
alınmışdır. Əsərdə yer alan «Muğamlar,
mahnılar», «Sazlı-sözlü dünya», «Gül nəfəslər,
gözəl səslər» və s. kimi bölmələri həyəcansız
oxumaq olmur. Bu əsərdə ilk dəfə olaraq
xalqımızın musiqi mənəviyyatı tarixi etnoqrafik
baxımdan peşəkarlıqla araşdırılıb.
Azərbaycanın
Qərb bölgəsində Teymur müəllimin
uşaqlıq və gənclik illərində insanların mənəvi
qidası saz-söz olmuşdur (Əslində bu elə indi də
belədir). Odur ki, saz-söz vurğunu olan akademik poeziyanı,
xüsusən də bayatıları çox sevir və
özü də illərdən bəridir ki, bayatı
yazır. Onun üçcildlik bayatılar kitabı
işıq üzü görüb: «Anam birdi, vətən tək»,
«Xan çinar kölgəsində», «Başı
çalmalı dağlar». Bundan əlavə «Bilsəydim
ayrılıqdı» bayatılar kitabı da vardır. Bu
kitablarda təkcə bayatılar deyil, alim-şairin həyat,
dünya, ana, vətən, qəhrəmanlarımız, elm
adamları və s. barədə düşüncələri
də yer alır. Burada «Nəsihətim, vəsiyyətim sizlərə»,
«Nə anasız vətən var, nə vətənsiz ana», «Nə
küs, nə inci», «Gözü yolda qalan var», «Ellərdən
almışdım, ellərə qaldı»,
«Qarşıdadır imtahanlar, sınaqlar» və s. kimi,
qeyri-adi bölmələr vardır.
Teymur
müəllimin bayatılarının əksəriyyəti
birinci sətri kəmhecalı, Kərkükdə olduğu
kimi xoyratvarı bayatılardır:
Ağlar
könlüm,
Ah
çəkər, ağlar könlüm.
Mən
yara neyləmişdim,
Dağ
çəkər, dağlar könlüm.
Akademik
Teymur Bünyadovun fikirlərini ifadə etmək
üçün Rəsul Rza və Hüseyn Kürdoğlu
kimi bayatı janrından istifadə etməsi bir daha göstərir
ki, bayatı vaxtı keçmiş janr deyil. Alimin
üçcildliyi bir daha göstərir ki, xalq
yaradıcılığının hətta ən qədim
növü belə yeni dövrün fikrini ifadə etməkdə
çox münasib forma olur:
Qan
ağlar;
Qanlı
yanvar qan ağlar.
Dəyişər
çərxi-dövran
Qan
udduran qan ağlar.
Bayatıda
söhbət o dövlətdən gedir ki, Teymur müəllimin
atası Əmiraslan Nazar oğlunu 1938-ci ilin əvvəlində
«Xalq düşməni» damğası ilə güllələmiş,
səkkiz yaşında anasını itirən 10 yaşlı
Teymuru yetim qoymuşdu. İllər sonra bəraət alanda
Teymur müəllimi çağırıb qan bahası təklif
etmişdilər. Teymur müəllimin cavabı qısa
olmuşdur: «Atama vurulan güllə bağrımı elə
parçalayıb, qanla elə doldurub ki, qan bahasına yer
qalmayıb». İndi Qazax şəhərində akademik Teymur
Bünyadovun atası güllələnən yerin
yaxınlığında Azərbaycanda bənzəri olmayan
bir park-seyrangah vardır. Burada Qazax rayonunun görkəmli
tarixi şəxsiyyətlərinin - şairlərin,
yazıçıların, qəhrəmanların,
generalların abidələri ucalır. Onların arasında
akademik Teymur Bünyadovun da abidəsi vardır.
Akademik
Teymur Bünyadov təmtəraqsız və iddiasız həyat
sürən, fikri-zikri yaradıcılıqda olan, yaratmaq
ehtirası ilə yaşayan nümunəvi ziyalıdır. Vətənimizin
görkəmli alimi və böyük ziyalısını
anadan olmasının mübarək 85 illiyi münasibətilə
ürəkdən təbrik edir, bundan sonra da ömür
payını gümrah və mənalı yaşamağı
arzu edirəm.
Qəzənfər Paşayev
filologiya elmləri doktoru,
professor
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 1 fevral.-
S.5.