Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin katibliyindən
Bu
günlərdə ictimaiyyətin bir sıra nümayəndələri
və çox sayda media təmsilçiləri
Yazıçılar Birliyinin rəhbərliyinə müraciət
edərək israrla Əkrəm Əylislinin «Drujba narodov»
jurnalında (¹12, 2012) dərc olunmuş «Daş yuxular»
romanına münasibətimizi öyrənmək istəyirlər.
Bu məsələdə tələsməməyimizin səbəbləri
var. Əvvəla, yazıya münasibətimizi müəyyənləşdirmək
üçün sədrin və bütün katiblərin
romanla tanış olmaları müəyyən vaxt tələb
edirdi. İkincisi, yaxşı dərk edirdik ki, yazıya hər
hansı münasibət, xüsusən də tənqidi
münasibət Əylisli və ona züy tutanlar tərəfindən
vay-şivənlə qarşılanacaq, «Yazıçılar
Birliyi Əkrəmi təqib edir» qəbilindən şablon
üsullara əl atılacaq. Zənnimizdə
yanılmamışdıq.
Ənənəvi
olaraq Yazıçılar Birliyinə düşmən
münasibət bəsləyən «Azadlıq» qəzetində
özünü haqlı olaraq «murdar» adlandıran buyruq qulu, -
Yazıçılar Birliyinin roman haqqında rəyini gözləmədən
- hədəfi Əkrəm Əylislidən
yayındırıb Yazıçılar Birliyinin rəhbərliyinə
yönəltməyə cəhd edir («Azadlıq», 3-4 fevral
2013). Tutuquşu kimi yüz dəfə dediklərini təkrarlayaraq
(nəsə deməyə küt ağlı və
cılız fantaziyası çatmır axı)
özünün nökər xislətini bir daha sərgiləyir,
tək Əkrəmə deyil, ermənilərə də
nökərçiliyini can-başla bəyan edir.
Biz
isə bu məsələdə ictimai rəyə heç bir
təsir göstərmədən cəmiyyətimizin romana
münasibətini gözləmək istədik. İndi hər
şey aydın oldu.
Əylislinin
bu inanılmaz hərəkətinə ictimaiyyət sonsuz qəzəbini,
hiddətini, nifrətini bildirdi. Əlbəttə, Azərbaycan
yazıçısı, ümumiyyətlə,
yazıçı sayılan hər bir şəxsə
qarşı kampaniya təşkil olunması, piketlər
keçirilməsi, xüsusən də onun heç bir
günahı olmayan ailəsinə mənəvi cəhətdən
təsir edəcək hər hansı aksiya bizi də çox
incidir. Əylislinin ölkədən qovulması, ya vətəndaşlıqdan
məhrum olunması təklifləriylə də heç
cür razılaşa bilmərik. Ancaq romanı oxuyanların əksəriyyəti
Yazıçılar Birliyinin heç bir təsiri olmadan bu
yazını Qarabağ münaqişəsində Azərbaycanın
haqlı mövqeyinə ciddi ziyan vuran, illər boyu diplomatiyamızın,
mətbuatımızın, ziyalılarımızın, o
cümlədən yazıçılarımızın beynəlxalq
səviyyədə milli maraqlarımıza xidmət edən fəaliyyətlərinə
ağır zərbə endirən hadisə kimi dəyərləndirməkdə
haqlıdırlar.
Bədii
cəhətdən çox zəif olan bu əsər sırf
siyasi mahiyyət daşıyır. Müəllifin və onun
havadarlarının "məsələni siyasiləşdirməyin»
deyə özünü sığortalaması əsassızdır.
Siyasi əsərə məhz siyasi cəhətdən qiymət
vermək lazımdır. Bu cəhətdən yanaşdıqda
isə roman əvvəldən axıracan erməni siyasətinə
xidmət edir. İllər boyu erməni təbliğatının
dünyaya sırımaq istədiyi fikrə, guya onlara
qarşı türklərin birtərəfli şəkildə
soyqırımı törətməsi iddiasına Əylisli
yeni bir süçlama da əlavə edir: durub-durduqları
yerdə ermənilərin azərbaycanlılar tərəfindən
qırılmasını «bədii» şəkildə sübut
etməyə çalışır. Müəllifin rəğbətlə
təsvir etdiyi personajları birmənalı şəkildə
«ermənilər yox, biz özümüz pisik» - deyirlər.
«Personajın dediyiylə müəllifin fikrini eyniləşdirməyin»
-iddiası miskin özünümüdafiə cəhdidir.
Müəllif əsərin əsas ideyasını
daşıyan personajıyla razı deyilsə, bu nədən
və harda görünür, baş qəhrəmanın ermənipərəst
əqidəsinə harda, kim etiraz edir? Əksinə, əsərin
bütün ruhu məhz baş qəhrəmanın antimilli
dünyagörüşünün əksidir. Romanda azərbaycanlılar
- həm kişilər, həm qadınlar - erməniləri
balkondan atıb öldürürlər, diri-diri
yandırırlar. Ermənilərin törətdikləri vəhşiliklərdən
isə müəllifin sanki heç xəbəri yoxdur. Bir
çox hallarda tarixi sənədlərlə təsdiq
olunmuş faktları - türklərə qarşı
daşnak qəddarlığını müəllif azərbaycanlıların
ayağına yazır. Demə, Naxçıvanda azərilərin
belinə qaynar samovar bağlayan, hamilə qadınların
qarnını süngüylə yaranlar da Andronikin
quldurları deyilmiş, Azərbaycanı bolşevik-daşnak
qətliamından xilas edən Türk ordusunun əsgərləri
imiş.
Qaçqınlarımızı,
köçkünlərimizi ən ağır küçə
ifadələriylə təhqir edən müəllif yazır:
«Ermənistandan gələn bu it uşağı
qaçqınlar…».
Guya
iki yüz mindən artıq qaçqın Ermənistandan
öz xoşu ilə Azərbaycana gəlib, guya erməni millətçiləri
onları gül-çiçəklə, zurna-balabanla yola
salıblar. Misli görünməmiş qəddarlıqla əzəli
yurd-yuvalarından qovulmuş, didərgin salınmış,
son zamanlara qədər çadırlarda ağır həyat
sürən, o cümlədən, yazıçıların
Şüvəlandakı yaradıcılıq evində yerləşdirdiyimiz,
ev-eşiklərini, yaxın adamlarını itirmiş insanlar
haqqında indiyə qədər bir kəlmə təsəlli
sözü deməmiş Əkrəm üçün onlar
yalnız «vəhşi heyvanlardır».
Ə.Əylisliyə
əvvəlki yazılarına görə rəğbət bəsləyənlər
bu qədər antiazərbaycan ruhlu, sırf erməni-daşnak
təəssübkeşliyiylə yazılmış mətnin
onun qələmindən çıxdığına heç
cür inanmaq istəmirdilər. Ta o vaxta qədər ki, müəllif
teleekrana çıxıb utanıb-qızarmadan bu əsərin
guya Azərbaycanın mənafeyinə xidmət etdiyini söylədi.
Bəziləri
bu əsərin sifarişlə yazıldığını
güman edirlər. Yanlış gümandır. Heç kəs,
ən varlı və ən qatı erməni millətçisi
belə Azərbaycan yazıçısına bu sayaq nankor
yazı sifariş verməyə cəsarət etməzdi. Daha
doğrusu, bu əsər sifarişlə yazılıbsa, Əkrəmin
qəlbinin sifarişiylə yazılıb. Qarabağ
münaqişəsi başlanandan bəri Əylisli heç
vaxt Azərbaycanın maraqlarına uyğun bircə kəlmə
belə söyləməyib, qələmə sarılanda da
yalnız Azərbaycandan getmiş ermənilərin xiffətini
çəkib.
Yazıçı və onun mövqeyini dəstəkləməyə
cəhd göstərənlər bunu guya ki, humanizm dəyərləriylə
izah edirlər. Bu nə humanistlikdir ki, torpaqlarının iyirmi
faizi işğal olunmuş, Xocalı vəhşətinə məruz
qalmış, Ermənistanın Quqark rayonunda, Azərbaycanın
Bağanis Ayrım kəndində, neçə-neçə
başqa yerlərdə olmazın zülmlərlə, qətllərlə
üzləşən xalqın «günahlarını»
dünyaya car çəkəsən, ona qarşı
bütün bu işğalı, təcavüzü, qətliami
törədənləri isə mələk sifətində mədh
edəsən? Əkrəm yeri gəldi-gəlmədi möhtəkirlik
etdiyi doğulduğu yeri də «Aqulis» adıyla ermənilərə
bəxş edir. Yazır ki, bu Əylisin «əsl sahibi» -
«türk süngüsündən» xilas olmuş «yetim erməni
qızı Anıkonun əsrlərin dərinliyindən gələn
səsidir». Öz etirafına görə, romanda müəllifin
prototipi olan manqurt qəhrəman arzu edir ki, Eçmiədzinə
gedib Katalikosun qarşısında diz çöksun, üzr
istəsin (nəyə görə, Xocalıya, işğal olunmuş
rayonlarımıza, vəhşicəsinə qətl edilmiş
qadınlarımıza, qızlarımıza, körpələrimizə
görəmi?) xristianlığı qəbul edib rahib olsun.
Olsun, erməniliyi də, xristianlığı da qəbul
edir-etsin, rahib də olsun, amma bu sabiq azərbaycanlı daha niyə
öz keçmiş həmvətənlərinə bu qədər
çirkab atır? Ölüm ayağında da bu manqurtun
dilinə itirilmiş torpaqlarımız deyil, Eçmiədzin
gəlir. Əylislinin havadarları deyirlər ki, bu beynəlmiləlçilik
əlamətidir. Bəyəm dünya millətlərindən
biri olan Azərbaycan xalqını rüsvay etmək beynəlmiləlçilikdir?
Erməniləri sevirsən sev, kimin nə sözü var, amma
daha pasportuna görə sənin öz xalqın olan azərbaycanlıları
niyə onların ayağına verirsən, ən zır erməni
millətçilərinin belə yazmadıqları
böhtanları yağdırırsan ünvanımıza?
Ən qəribəsi
odur ki, bu qatı antiazərbaycan mövqeyə Azərbaycanın
öz içində qahmar çıxanlar - «beşinci kolonna»
tapılır. Dedikləri budur ki, biz gərək ermənilərlə
dil tapaq, onlarla birgə yaşamaq üçün zəmin
hazırlayaq. Çox əcəb. Dil də tapaq, zəmin də
hazırlayaq. Amma məgər bu zəmin mütləq təslimçilikdən
ibarət olmalıdır. Ermənilərlə dil tapmaq
üçün onların dedikləri və hətta demədikləri
bütün yalanlara şərik çıxmalıyıq, azərbaycanlılara,
türklərə atdıqları böhtanları «bədiiləşdirərək»
Moskva jurnalında aləmə car çəkməliyik?
Onu da
xatırlatmağı lazım bilirik ki, Azərbaycan
yazıçıları, o cümlədən, əlbəttə,
Yazıçılar Birliyinin rəhbərləri Ə.Əylislidən
çox qabaq, yəni Sumqayıtda və Bakıda faciəvi
hadisələr baş verərkən - məhv olmuş
bütün günahsız insanların - hansı millətdən
olur-olsun, aqibətlərinə acıdıqlarını
bildirmiş, bu cinayətləri törədənləri - yenə
də millətindən asılı olmayaraq - qəti şəkildə
ittiham etmiş, şiddətlə qınamışlar. Bu barədə
bəyanatları Bakıda və Moskva mətbuatında dərc
olunub.
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin fəaliyyətinə bələd
olanlar onu da bilir ki, biz heç vaxt nə təşkilat olaraq,
nə də onun ayrı-ayrı rəhbərləri kimi erməni
xalqını bir xalq kimi təhqir edən sözlər işlətməmişik.
Ancaq Azərbaycan xalqını bütün dünyada
biabır etməyə çalışanlara, onu hər
cür alçaltmağa cəhd edənlərə, milli və
mədəni dəyərlərimizi tapdalayanlara, əzəli
torpaqlarımızın işğalçılarına, erməni
faşistlərinə qarşı sözümüzü hər
zaman, hər yerdə demişik, deyirik və deyəcəyik.
Erməni xalqını təhqir etmədiyimiz kimi, kimsənin,
- pasportunda hansı millət yazılır-yazılsın, Azərbaycan
xalqını yamanlamasına və aşağılamasına
da yol verə bilmərik. Milli manqurtların, «murdarların», Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinə, milli ruhlu
yazıçılarımıza daşnak nifrəti bəsləmələrinin,
satılmış mətbuatda onları daima zəhərləmələrinin
bir səbəbi də budur.
İllər
boyu hər fürsətdə Yazıçılar Birliyini,
klassik və çağdaş
yazıçılarımızı sancan Əkrəm Əylisli
bu yazısında da Səməd Vurğunun misraları
haqqında təhqiramiz sözlər deyir, Xəlillulah Xəlil
(Uluruh Turanməkan) adıyla Xəlil Rza Ulutürkün parodik
obrazını yaradır, İsa Hüseynova, hətta Oljas
Süleymenova da sataşır. Nəyə görə? Ona
görə ki, bu görkəmli sənətkarların
varlığında erməniləri qəzəbləndirən
türk ruhu var. Bununla bağlı Əylisli hətta vaxtilə
neçə-neçə Azərbaycan ziyalısının məhvinə
bais olmuş pantürkizm kabusuna işarət etməkdən də
çəkinmir.
Bir məsələni
vurğulamağı da lazım bilirik. Bu və ya digər dərəcədə
Əkrəmi müdafiə edənlərin arasında bizim
hörmət bəslədiyimiz insanlar da var. Əkrəmin qəlbinə
dəyməmək üçün onlar da «əsəri
oxumamışıq, amma...» formuluyla işin içindən
çıxmağa çalışırlar. Bu insanlardan,
ümumən romanı oxumayanlardan xahiş edirik ki, mütləq
yazını tapıb oxusunlar və taleyüklü bir məsələyə
vicdanlarının səsiylə münasibət bildirsinlər.
İqtidardan narazılıq naminə tamamilə erməni
mövqeyini qəbul etmək, ancaq erməni maraqlarına xidmət
etmək rəvadırmı?
Müxbirin:
“Əsərinizə ziyalıların münasibəti sizi qane
edirmi?” - sualına cavab olaraq Ə.Əylisli dəxli olmadan, hələ
Yazıçılar Birliyi münasibətini bildirməmişdən:
«Anargil bu prosesə qoşulsalar, əmin olacağam ki, 1937-ci
il bərpa olunur» -deyir.
Yeri gəldi-gəlmədi
hamını 37-ci illə şantaj edən Əylisli
çağdaş günlərimizdə bu məşum ilin «əxlaqını»
ən çox özündə təcəssüm etdirən
insandır. Hələ sovet dövründə Moskvaya, həmin
elə o «Drujba narodov» jurnalına Azərbaycan
yazıçılarından danos vermişdi ki, burda hamı
millətçidir, bir mən beynəlmiləlçiyəm.
Onu da əlavə etmişdi ki, mən uşaqlıqdan öz
xalqıma yox, başqa xalqlara etibar etmişəm. Odur ki, Əylislinin
son əsərinə təəccüblənmək lazım
deyil, roman onun rəğbətinin və nifrətinin məntiqi
nəticəsidir, bu yazının genetik kökləri
çox dərinlərə gedib çıxır.
O vaxtlar bu
etirafına görə Ə.Əylislini oxucuların və
yazıçıların qəzəbindən qoruyan məhz
biz olduq - Yazıçılar Birliyinin rəhbərliyi. Bu
uğursuz çıxışını yüngülvari tənbeh
edib, onun hələ bir neçə il Birliyin katibi vəzifəsində
qalmasına imkan yaratdıq - növbəti qurultayımızda
növbəti dönüklüyünə qədər…
İllər keçdikcə, hamını yaddaşsız
sayaraq bu hadisəni tamam başqa cür qələmə verməyə
başladı. Qəzetlər, jurnal durur. Götürüb
oxusunlar. Onun dedikləri də, bizim onunla qayğıkeş rəftarımız
da o səhifələrdə əks olunub.
Əkrəm
Əylisli xislətinin əsas iki cəhəti var: dəhşətli
dərəcədə şöhrət, məşhurluq,
tanınmaq hərisidir və bundan doğan ikinci cəhət -
az-çox şöhrətlənən, məşhurlaşan,
tanınan hər kəsə - istər ölü olsun, istər
diri - dəhşətli həsədi, paxıllığı,
nifrəti və kini.
Bu
romanının əsas yazılma səbəbi də məhs
budur. Son iyirmi - iyirmi beş ildə meydana heç bir dəyərli
bədii əsər çıxara bilməyən Əylisli
yalnız qalmaqallarla, tanınmışlara sataşmaqla
gündəmdə qalmağa çalışır. Amma Azərbaycan
mühitində bu artıq keçmir, hamı kimin kim
olduğunu axır ki, yaxşı başa düşüb. Belə
olan surətdə Ə.Əylisli dilə-dişə
düşməyin başqa üsuluna əl atıb. Azərbaycan
xalqının əleyhinə yazı yazıb Azərbaycanda,
Azərbaycan dilində deyil, məhz Moskvada çap etdirib ki,
ermənilərin, erməni lobbisinin, Rusiyada və başqa
ölkələrdə ermənipərəst qüvvələrin
vasitəsiylə ad çıxarsın və beləliklə,
şöhrət sarıdan qurdunu öldürsün. Artıq
müəyyən dərəcədə məqsədinə
nail də olub, erməni saytlarında «Qurbanəli bəy» hekayəsində
deyilən «molodes…» tərifini qazanıb. Doğrudan da, ermənilərin
və ermənipərəstlərin əlinə göydəndüşmə
hədiyyədir.
Bəzilərinin
güman etdiyi kimi, Orxan Pamukdan ilhamlanıb bu yolla Nobel mükafatı
xülyasına düşməsi real deyil. O qədər
ağılsız deyil ki, bunun xam xəyal olduğunu
anlamasın. Cavanlıqda yazdığı ən yaxşı əsərlərinin
belə bədii səviyyəsi Nobel mükafatı
meyarlarının yanından da ötməyib. O.Pamukun istedad cəhətdən
Əylislinin yazılarından qat-qat üstün əsərləri
dünyanın əsas dillərinə çevrilib geniş
yayıldıqdan sonra o, Nobel mükafatına layiq
görüldü. Əgər Orxan «soyqırımı»
haqqında uğursuz, yanlış, zərərli bircə ifadə
işlədibsə, Ə.Əylisli bu erməni
uydurmasına(Azərbaycanla bağlı yeni əlavələr
edərək) bütöv bir roman həsr etdi. Çox
güman ki, ermənilər və ermənipərəstlər
«Daş yuxular» romanını dünyada geniş təbliğ
edəcək, bir çox dillərə çevirtdirib nəşr
etdirəcəklər, Azərbaycana qarşı silah kimi
istifadə edəcəklər. Ola bilsin ki, Əylisli
hansısa erməni varlısının təsis etdiyi bir
mükafata da layiq görüldü, Ermənistanın xalq yazıçısı
adını da aldı. Amma Azərbaycan xalqının sevgisini
və inamını həmişəlik itirdi.
Yeri gəlmişkən,
mükafatlar və fəxri adlar haqqında. Müəllifin prototipi - Saday
Sadıxlı adlı artistdir.
Əsərə
valeh olmuş Çingiz Hüseynov romanı tərifləməyə
o qədər tələsib ki, bu personajın adını belə
düzgün yazmayıb. Saday Sadıxlıya real adamın,
namuslu və istedadlı yazıçı Saday
Budaqlının adını verib. Həmin bu Saday
Sadıxlı, müəllifin təqdimatında elə cəsur,
qorxmaz, hakimiyyətə asi olan sənətkardır ki,
yazığa heç xalq artisti adını da verməyiblər.
Qəhrəmanından fərqli olaraq daima öz cəsarətindən
dəm vuran, sovet dövründən axır zamanlara qədər
bütün hakimiyyətlərin ərköyünü Ə.Əylisli
xalq yazıçısı adını da, Azərbaycanın ən
yüksək ordenlərini və təqaüdünü də
alıb, deputat da edilib. Deputatlıqdan gedəndən sonra isə
növbəti dəfə mövqeyini dəyişərək
indi də müxalifətçi olub. Əkrəmin bəzi ermənipərəst
müdafiəçiləri də, özlərini bədii
yazılarıyla təsdiq edə bilməyən ədəbi
marjinallar da Əylislinin əsərinə qarşı qəzəbi
iqtidar-müxalifət müstəvisinə keçirmək və
ona qarşı haqlı etirazları iqtidarın müxalifətyönlü
yazara təzyiqi kimi göstərməyə
çalışır. Əbəs cəhddir.
Manqurtlaşmamış hər bir azərbaycanlı - istəyir
iqtidarda olsun, istəyir müxalifətdə -bu romanı
xalqımıza arxadan saplanmış bıçaq kimi qiymətləndirməyə
bilməz.
Müxalifətin,
müxalifətyönlü mətbuatın iqtidarla ideoloji
mübahisəsi, siyasi mübarizəsi demokratik cəmiyyətdə
təbii haldır.
Eləcə
də iqtidarın, iqtidar mətbuatının müxalifətlə
mübahisəsi, mübarizəsi (Əlbəttə, bu
qarşıdurmada hər iki tərəfdən etik hədlər
aşılmırsa). Amma milli maraqlarla bağlı elə məsələlər
var ki, onlara münasibətdə iqtidar-müxalifət müstəvisinin
fövqünə qalxaraq antiazərbaycan cəhdləri dəstəkləmək
olmaz. «İşinin xətrinə erməniyə dayı de» -
süni, saxta və yalançı məsəldir. «Daş
yuxular»ın müdafiəsinə qalxanlar əsərlə
tanış olub qəti şəkildə deməlidirlər: bədii
əsərdə belə qatı antiazərbaycan mövqeyini,
birmənalı erməni təəssübünü qəbul
edirlər, yoxsa yox? Bu məsələnin
üçüncü cavabı yoxdur, sən ya öz
xalqının tərəfindəsən, ya onun
torpaqlarını işğal edənlərin, insanlarına
zülm edənlərin, 1918-ci ilin martından 92-ci ilin
Xocalısınacan günahsız azərbaycanlıların
qanlarını tökənlərin? Kimsə belə cavab verə
bilər ki, biz həqiqətin tərəfindəyik. Çox
yaxşı, bəs bu həqiqətdə azərbaycanlıların
da payı yoxdurmu? Yalan-gerçək ermənilərin
başına gələn fəlakətlərdən erməni
yazıçıları kifayət qədər yazıb,
türklərin «vəhşilikləri» haqqında dünyada
yetərincə səs salıblar. Bu ağrılı vaqiələrə
toxunan Azərbaycan yazıçısı yalnız ermənilərin
iztirablarından yazıb azərbaycanlıların da
başına gətirilənlərdən bir kəlmə demirsə
- bu həqiqətə sadiqlikdirmi?
Bəziləri
Ə.Əylislini indiyə qədər bol-bol aldığı
adlardan, imtiyazlardan məhrum etməyi, onu bu cür cəzalandırmağı
təklif edirlər. Əkrəmə də elə bu
lazımdır ki, özünü həqiqət qurbanı kimi
qələmə versin. Ə.Əylislinin hər hansı şəkildə
cəzalandırılmasının əleyhinəyik. Onun ən
böyük cəzasını özü verib, - xalq və
tarix qarşısında vicdanının ləkəsini
heç vaxt silə bilməyəcək.
Çox illər
bundan əvvəl yazdığı bir neçə uğurlu əsərinə
görə Əkrəm Əylisli Azərbaycan ədəbiyyatında
şərəfli yer tuturdu. İndi bu son əsərinə
görə antiazərbaycan ədəbiyyatında Sero
Xanzadyanlarla, Silva Kaputikyanlarla, Zori Balayanlarla bir sırada şərəfsiz
bir yer qazandı. Çox təəssüf…
4
fevral 2013
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 8 fevral.-
S.1-3.