Teatrşünaslığımızın
tarixindən
Ötən
əsrin 60-cı illərindən
teatrşünaslığımızda yeni
bir sahə meydana gəldi.
Mənbələrə istinadən keçmiş
dövrün materialları əsasında
məlumat xarakterli yazılarla kitablar hazırlamaq. Bu işlə tədqiqatçı
alim Qulam Məmmədli
məşğul olmağa başladı.
Görkəmli mədəniyyət xadimi, öz prinsipiallığı ilə seçilən
araşdırıçı Qulam Məmmədlinin
elmi yaradıcılığına
sağlığında olduğu kimi, bu gün
də münasibət birmənalı deyil.
Əslində Qulam müəllim ona olan bu
münasibətin fərqində də deyildi.
Mübahisənin məğzində isə onun
bizim fikrimizcə, Azərbaycan
teatrşünaslıq elminə böyük
yenilik gətirmiş salnamələri dururdu. Qulam müəllim salnaməçi kimi
teatrşünaslıq fəaliyyətinə 60 yaşından sonra başlamışdı. Gənc
yaşlarından səhnə fəaliyyəti ilə məşğul
olan, səhnə ustaları və görkəmli
sənətkarlarla təmasda olan Qulam Məmmədli ötən əsrin 20-ci
illərinin ortalarından yaradıcılığını
mətbuatla, nəşriyyat işləri ilə
bağlamış, eyni zamanda
Cənubi Azərbaycandan olan
soydaşlarımızın şeirlər toplusunu
nəşrə hazırlamışdır. “Azərbaycan
kolxozçusu”, “Yeni yol”, “Kirpi” kimi
məşhur qəzet və jurnalların redaktoru
olmuş, “Kommunist” və
digər qəzetlərdə məsul vəzifələrdə
çalışmış, bir çox yerlərdə müdir
işləmiş, hətta Azərbaycan KP MK-nın “Kommunist” nəşriyyatının direktoru olmuşdur.
Dövlət və xalq
qarşısında böyük xidmətlər
göstərmiş Qulam Məmmədli bu gün yaddaşlarda
salnaməçi teatrşünas kimi yaşayır. Bəlkə o,
özü də bilmədən, taleyin axarı ilə Azərbaycan
teatrşünaslığına yeni nəfəs
gətirmişdir.
1959-cu
ildə təqaüdə çıxan Qulam
Məmmədliyə bir neçə il sonra arxivlərdə ehtiyac duyulmuşdu. Belə ki, öz
fəaliyyətini genişləndirən, yuxarı dairələrin
sifarişini yerinə yetirən, tədqiqatçılara
xidmət etməli olan arxivlərdə əski
əlifbanı bilən mütəxəssislərə tələbat
vardı. Uzun müddət əski əlifbadan
uzaqlaşma öz
ağır nəticəsini vermişdi.
Bu sahədə mütəxəssis
azlığı yaranmışdı. Arxivlər məcburiyyət
qarşısında qalıb nadir mütəxəssis
kimi təqaüdçü Qulam Məmmədlini işə dəvət
etmişdilər. O, altı il müddətində
Azərbaycan Mərkəzi Dövlət Ədəbiyyat və
İncəsənət Arxivində elmi məsələlər
üzrə direktor müavini
işlədi. Arxiv sənədləri ilə
yanaşı, Azərbaycan mətbuatının əski əlifba
ilə olan dövrünü
də araşdırdı. Oradan teatra dair məqalələri
topladı. Əslində sonuncu işə
onu Cəfər Cəfərov cəlb etmişdi.
Qulam
Məmmədlinin potensial imkanları, səbri,
zəhmətkeşliyi teatrşünas Cəfər
Cəfərovun da diqqətindən
yayınmamış, Azərbaycan Teatr Cəmiyyətinin
rəhbərliyi ilə onu ərəb əlifbasıyla
çıxan dövri mətbuatdan teatra dair məqalələri
toplamaq, arxiv sənədlərini
yığmaq işinə cəlb etmişdi. Zəhmətkeşliyi ilə bərabər
ədalətli, haqsevən insan olan Qulam Məmmədlinin bu iş ürəyindən
idi. Qulam müəllim kimi ciddi, sovet dövlətinə
sədaqətli, yoxsul kütlə
arasından çıxmış, uzun
müddət qüsursuz partiya
stajı toplayan bir insana o, zamanın rəhbərliyi
inanırdı. Ona görə,
yuxarılara gərək olan gizli sənədlərə və qadağan olunmuş qovluqlara baxmaq ona həvalə olunurdu.
Yuxarılar bir məsələni unutmuşdular. Zəhmətkeş tədqiqatçı
eyni zamanda həyatda
yalanı, saxtakarlığı sevməyən, pak bir insan
idi. Beləliklə, Qulam Məmmədli tədqiqatlarında o dövr
teatrşünaslığına bəlli olmayan
sənədlər üzə çıxardı. Ən
maraqlı fakt isə onda
idi ki, Azərbaycan teatr sənətinin inkişafında müəyyən
xidmətləri olan, adlarının
çəkilməsi belə qadağan olunan insanların adları, eləcə
də xidmətləri bu salnamələrdə
gizlədilmirdi. Hətta onlarda sovet hakimiyyətinin özünə bir nömrəli düşmən hesab etdiyi Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə, Mirzəbala Məhəmmədzadə kimi şəxsiyyətlərin də
adlarına rast gəlmək mümkündür. Bu salnamələr
ideologiyalı elmə yox, şəffaf elmə
xidmət edirdi. Onun “Hüseyn
Ərəblinski”, “Cahangir Zeynalov”,
“Azərbaycan teatr salnaməsi”, “Üzeyir Hacıbəyov”, “Molla
Nəsrəddin”, “Abbas Mirzə Şərifzadə”
və s. bu kimi salnamələrində bu
səpkili faktlar onlarladır. İndi ortaya belə bir sual çıxır ki, “Qlavlit” adlanan
senzor idarəsinin mövcud
olduğu elə bir
dövrdə bu qadağan
olunmuş mövzular
və adlar kitablara necə
düşürdü? Məsələ
orasında idi ki, bu insanların adları və xidmətləri
insanlara elə unutdurulmuş,
dərsliklərdən elə silinmişdi
ki, (hətta bəzən onların tənqid
məqsədi ilə də adları çəkilmirdi) senzurada işləyən, sovet
institutlarını bitirmiş mütəxəssislər
onlar haqqında heç bir məlumata malik deyildilər. Tanıdıqları
xalq arasında böyük
nüfuz qazanmış Hacı Zeynalabdin Tağıyev kimi
insanlar idi ki, onlar bu
kitablarda “Tağıyev teatrı” sözlərini
“Şəhər teatrı” ilə əvəz etmişdilər.
Əlbəttə ki, Qulam
Məmmədlinin kitablarının redaktoru
və rəyçiləri olmuş Abbas Zamanov, Əziz Mirəhmədov,
eləcə də Əziz Şərif kimi
şəxsiyyətlər bu qadağa qoyulmuş
mövzuları və adları bilirdilər. Amma
onlar da bu məsələdə Qulam
Məmmədli ilə həmfikir idilər.
İllər ötdükcə Qulam Məmmədli ətrafında təzadlı
fikirlər, ziddiyyətli rəylər daha
da qatılaşırdı. Qulam Məmmədlinin tərəfdarlarının
bir qrupu onun elmlər doktorundan da artıq bir iş gördüyünü
qeyd edirdilər, hətta bəziləri “Qulam Məmmədli bir institutun”, bəziləri
isə “bir neçə institutun
işini görür”
- deyirdilər. Elm adamlarının başqa bir qrupu isə Qulam Məmmədlini
bir alim kimi görmək istəmirdi. Onların fikrincə
o, adi bir
tədqiqatçı, ən yaxşı halda,
salnaməçi, nəzəri mülahizələr söyləməyən,
tədqiqatlarını ümumiləşdirməyən bir peşə sahibi idi.
Mübahisələr
səngiməyir, illər isə bir-birini qovurdu. Amma humanitar
elm aləmində bu
mübahisələrə, dedi-qodulara biganə
qalanlardan biri elə Qulam Məmmədlinin özü
idi. O, nə elmi dərəcə,
nə də fəxri ad haqqında düşünürdü, gecə-gündüz
arxivlərdə çalışır, hətta arxiv, kitabxana
işçilərini təngə gətirirdi.
Qulam Məmmədlinin
əməyini yüksək qiymətləndirən alimlər
isə onun opponentlərinə, onu istəməyənlərlə öcəşmək
istəmirdilər. Niyə? Çünki
bu qəbildən olan
alimlərlə mübahisəyə girmək, həqiqəti
söyləmək, əslində onlarla,
yüzlərlə alimin iç
üzünü açıb göstərmək,
ordan-burdan bir neçə
material tapıb elmi iş yazan, bəzən də
yazdıran, sonra ali məktəb
auditoriyasında bir konspekt
dəftəri ilə dərs deyən, elmi
idarələrdə özünə isti yuva tapan “alimlərin“ qəzəb
obyektinə çevrilmək demək idi. Qulam Məmmədli isə öz
işində idi. Onun
tədqiqatları sovet elmini
saxtalaşdıranlara böyük zərbə
vururdu. Kitablar əsasında
kitab yazan, rejimdən qorxaraq tarixi faktları
üzə çıxarmayan, ya da ona xoş
gəlmək üçün böhtan atan “alimlər”in
tədqiqatlarının iç üzü onun salnamələri
fonunda açıq-aydın ifşa olunurdu.
Bəzi
böhtanlarda iş o yerə çatırdı ki,
onu ali təhsil, elmi ad almamaqda
qınayırdılar. Amma kitablar
öz işini görürdü. Artıq ideologiyalı elmin eyibləri daha özünü büruzə verməyə bilmirdi. Beləliklə, bu
“bisavad” alimin əsərləri
diplomlu “alimlərin“ iç
üzünü açıb göstərirdi.
Bu kitablar göstərir ki, Hüseyn Ərəblinskinin ölüm
tarixini belə dəqiqləşdirə
bilməyənlər onun haqqında kitab yazır, yaxud Üzeyir Hacıbəylinin sovet
dövründə, 1938-ci ildə “Koroğlu”
operasının Moskvada göstərilib, Stalin tərəfindən bəyənildiyi vaxta kimi bu
böyük
şəxsiyyətin ağrı-acılarından xəbərsiz
olanlar (bəzən göstərmək istəməyənlər)
onun haqqında elmi
işlər müdafiə edirlər. Onun
salnamələrində Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə Azərbaycan teatrı
haqqında da məlumatlar
toplanmışdı. Bunu isə sovet dövründə üzə
çıxarmaq asan məsələ deyildi. Tədqiqatçının ikicildlik “Azərbaycan teatr
salnaməsi” əsəri səhnə sənəti tariximizə
dair araşdırmalara, kitablara
yeni gözlə baxmağa
əsas verirdi. On illər
boyu quraşdırılmış bir çox kitab, “elmi” iş
Qulam Məmmədlinin tədqiqatları ilə
müqayisədə
cılızlaşırdı. Bunu onun barmaqla sayılan
müdafiəçiləri çox
yaxşı bilirdilər. Amma zəmanələrinin
boz sifətini görmüş
bu şəxslər hər şeyi ağartmırdılar. Qulam Məmmədlinin özü də məqalələrində,
söhbətlərində özünü
təmkinlə aparır, heç kimin dəyirmanına su tökmürdü. Onunla
Azərbaycan Teatr Cəmiyyətində
keçirilən görüşlərin birində - siz təqaüdə çıxdıqdan sonra belə kitabları nə məqsədlə
hazırlamısınız? - sualına 1937-ci il hadisələrinin şahidi
olmuş, neçə-neçə həmkarını
itirmiş bir alimin cavabı qısa oldu:
-
Çörək pulu qazanmaq
üçün.
Halal zəhmətlə,
vicdanlı qələmlə qazanılmış bu çörək pulu
çoxlarını haramdan uzaqlaşmağa çağırırdı.
Bəs
Qulam Məmmədlinin
yaradıcılığı ətrafındakı mübahisələrdə
kim haqlı idi? Tədqiqatçının
yazdığı kitablar doğrudanmı
hansısa bir alimin
yazacağı əsər üçün
yalnız bir material səviyyəsində
idi?
Tarix öz sözünü dedi. Özü də paradoksla. Alimliyi
danıldığı bir insanın bu gün elmi
fəaliyyəti haqqında elmi işlər
yazılır.
XX əsrin sonu
XXI əsrin əvvəllərində Azərbaycan
teatrşünaslığında İlham
Rəhimlinin elmi
yaradıcılığı da bir mərhələ təşkil edir. İlham hələ gənclik
illərindən teatrşünaslıq sahəsindəki
yaradıcılığı ilə diqqəti cəlb etmişdi. Zəmanəsinin
ən nüfuzlu qəzeti olan
“Kommunist” qəzetindəki çıxışları
gənc yaşlarından onu teatr ictimaiyyəti arasında
tanıtmışdı. Teatrşünaslıq
yaradıcılığına tənqidçi kimi başlayan İlham o dövrdə Azərbaycan
teatrlarında olan naqislikləri,
çatışmazlıqları, tamaşalardakı bədii
nöqsanları, qüsurları peşəkar səviyyədə
açıb göstərir, onlar
haqqında həyəcan siqnalları qaldırırdı. Gənc
teatrşünasın cəsarətli yazıları
teatrlarımıza yaradıcı təşkilatdan çox qazanc mənbəyi,
“obyekt” kimi baxan məmurları əsəbiləşdirir,
yaşlı teatrşünaslar tərəfindən isə qısqanclıqla
qarşılanırdı. Əgər məmurlar öz vəzifələrini, əyri yollarla qazandıqları gəlirləri itirməkdən
çəkinirdilərsə, yaşlı nəsil teatrşünaslar isə onların deməli olduğu, amma nəyinsə
naminə deyə bilmədiyi sözlərin, fikirlərin gənc
bir teatrşünas
tərəfindən deyilməsi ilə razılaşa bilmirdilər.
El dilində desək, bu
yazılar onların bir alim
kimi paxırlarını açır,
eyiblərini göstərirdi. İlham Rəhimli
isə səhnə sənətindəki
liberallığın, güzəştlərin əleyhinə
idi. Azərbaycanın geniş
teatr ictimaiyyəti tərəfindən
razılıqla qarşılanan bu tənqidi
məqalələr illər keçdikcə teatr
tariximizi araşdıranlar üçün
etibarlı mənbə oldu. Bu gün belə, patetikadan, şişirdilmiş
təriflərdən, yersiz təşbehlərdən
uzaq həmin resenziyaları, məqalələri
oxuyarkən o dövrkü
Azərbaycan teatr prosesini
dəqiqliklə izləmək olar.
Ötən əsrin 70 və
80-ci illərində İlham Rəhimli əsas
etibarilə teatr tənqidi və onun estetik məsələləri
ilə məşğul olurdusa, çox keçmədən o
teatr tarixçisi kimi də diqqəti cəlb etməyə
başladı. İlk növbədə
ayrı-ayrı sənətkarların yaradıcılığı
barədə monoqrafiya yazan teatrşünas tədricən
xalq teatrından tutmuş
bu günümüzə qədər olan Azərbaycan səhnə sənətinin tarixini araşdırmağa başladı.
Vaxtilə Cəfər Cəfərov AMEA-nın Memarlıq və
İncəsənət İnstitutunun teatr və kino şöbəsinə
başçılıq edərkən bütün işçiləri arasında
paylaşdırıb, tədqiq etdikləri mövzuları İlham Rəhimli təkbaşına həyata
keçirməyə başladı. Onun bu sahədəki yaradıcılığı
təkcə bir müddət ədəbi
hissə müdiri işlədiyi Akademik Milli Dram Teatrının tarixini
əhatə etmirdi. Azərbaycan
Musiqili Komediya
Teatrının, Azərbaycan Opera və Balet Teatrının, Azərbaycan Dövlət
Gənc Tamaşaçılar Teatrının, Gəncə
Dövlət Dram Teatrının,
Naxçıvan Dövlət Dram
Teatrının, bir sözlə, ölkəmizdə
və ondan kənarda fəaliyyət
göstərən bütün Azərbaycan
teatrlarının, aktyor
truppalarının keçdiyi yol barədə həm Azərbaycan teatrı
tarixinə həsr etdiyi kitablarında
yazdı, həm də ayrı-ayrı monoqrafiyalarda
onlardan bəhs etdi. Bir zamanlar Cəfər Cəfərov
Azərbaycan teatrı tarixinə dair
kitabında yazırdı ki, gələcək
əsərlərində respublikamızda fəaliyyət
göstərən digər dram
teatrlarının fəaliyyəti də
işıqlandırılacaq. Amma alimin vaxtsız vəfatı bu sahədə işini tamamlamağa imkan vermədi.
İlham Rəhimli təkcə Cəfər
müəllimin bu sahədəki
arzularını həyata keçirmədi, qeyd
etdiyimiz kimi, musiqili teatrların da tarixini yazmağa
başladı və sona
çatdırdı. Bu cəhətdən
o, teatrşünaslarımız
arasında ilk universal,
hərtərəfli teatrşünasdır. Bu
gün teatrşünasın
kitablarının sayı yaşı kimi əllini
keçib. “Xalq oyun tamaşaları”, “Azərbaycan Milli Teatrının poetikası”, “Akademik Milli Dram Teatr” (II cilddə), “Füzuli
meydanında sənət məbədi”, “Üç
əsrin yüz otuz ili”, “Azərbaycan teatr tarixi”... Akademik Bəkir Nəbiyevin
təbirincə desək, bunlar bitib-tükənməyən
İlham
yaradıcılığının bir qismidir. Bu kitabların
sayını hələ nə qədər də artırmaq olar. Azərbaycan
teatrşünaslığını bütün
istiqamətlərdə araşdıran İlham
Rəhimli neçə-neçə metodik
vəsaitin, dərsliklərin də müəllifidir. İlk dəfə
olaraq onun tərəfindən
teatr sözlüyü
yaradılmışdır. Bu çətin,
zəhmətli bir işdir.
Eyni zamanda onu yazandan hərtərəfli
məlumat istəyir. Belə bir çətin
işə teatrın tarixindən tutmuş
səhnənin “mətbəxinə” kimi oyun sənətini bilənlər girişə
bilərdi. İlham Rəhimlinin isə bu sözlüyə qədər yazmış olduğu kitablarda biz termin
axtarışları ilə rastlaşırıq. Teatrşünas sözlüyə xalq tamaşalarında işlənən terminlərdən,
səhnə ifadələlərindən tutmuş
bu gün istifadə olunan sözlərə qədər bütün ifadələri toplamış,
onların izahını vermişdir. O,
dilimizdə işlənən əcnəbi sözlərin Azərbaycan
dilində qarşılıqlı anlamını
tapmış, geniş şəkildə
izahını vermişdir.
Rəhmətlik
Xəlil Rza bir çox sözləri (çimərlik, nəfəslik
və s.) dilimizə gətirdiyi kimi, İlham Rəhimli də
səhnə sənətinə dair terminlərin
qarşılıqlı mənasını
tapmışdır.
Bəzən
teatrşünasın arxasınca deyinənlər
onun kitablarındakı faktoloji
materialların həddindən ziyadə olduğunu
qabartmağa çalışırlar. Məgər
bu materiallar mütəxəssislərin
əlindən azmı tutur?! Belə məqamda
Qulam Məmmədliyə dodaq
büzənlər yada düşür
və bu fonda
İlhamın böyüklüyü görünür.
Bu
gün Azərbaycan
teatrşünasları içərisində İsrafil
İsrafilovun və Aydın Talıbzadənin
də yaradıcılığı da diqqət
mərkəzindədir. Əsas etibarı Azərbaycan rejissor sənətinin inkişaf
mərhələlərini araşdıran İsrafil
İsrafilov, Ədil İsgəndərov, Mehdi Məmmədov, Tofiq
Kazımov kimi
görkəmli rejissorlar barədə
araşdırmaların müəllifidir. O, müxtəlif üslublu bu
rejissorların estetik prinsiplərini
yaxından bilir. Milli rejissor sənətinin poetik
problemləri barəsində doktorluq
dissertasiyası müdafiə etmişdir.
Azərbaycan və dünya
teatrının poetikasına, nəzəri əsaslarına dair xeyli elmi-metodik
vəsaitin müəllifidir. İsrafil İsrafilovun üstünlüyü
ondadır ki, bildiklərini təcrübədə
də həyata keçirir. Onun elmi işi
ilə praktiki işi bir-birini tamamlayır. Vaxtilə Milli Dram Teatrda
truppa müdiri, Tədris
Teatrında direktor işləyən alim bu gün
səhnə sənətimizin flaqmanı Akademik
Milli Dram Teatrına
başçılıq edir. Eyni zamanda
teatrşünaslıq fəaliyyətindən də qalmır,
yeni kitablar üzərində
işləyir. Nəzəriyyə ilə təcrübəni
uzlaşdıra bilir. Avropa
teatrının tarixi və poetikası
üzrə yaxşı mütəxəssis olması onun teatrdakı işi
zamanı karına gəlir.
Aydın
Talıbzadə isə teatrşünas kimi yaradıcılığında nəzəri
məsələlərə daha çox diqqət, önəm verir.
Onun mətbuatda müxtəlif tamaşalar barədə çıxan
resenziyalarında, məqalələrində,
araşdırdığı, rəy söyləmək istədiyi
obyektə gözlənilməz rakursdan,
yöndən yanaşmaq cəhdi diqqətəlayiqdir.
Aydın məntiq, axıcı dil, tənqidçi
özünəinamı onun
resenziyaları üçün xarakterikdir. Bunlardan əlavə
Aydın “Şərq teatr tarixi”,
“Ustad və Ayna”, “Mehdi dünyası və sənətdə konseptual Hamletizm”, “İslam dünyasında teatr
və teatrşünaslıq» kimi
sanballı kitabların müəllifidir. Bu
kitablarda o, təkcə
araşdırıcı kimi
çıxış etmir, eyni zamanda nəzəri
mülahizələri ilə həmin əsərləri zənginləşdirir.
Aydın Talıbzadə teatrşünas kimi öz fikirlərini
ifadə etmək üçün ənənəvi
yolla getmir, yeni forma və ifadə
vasitələri tapır.
XXI
əsr Azərbaycan teatrşünaslığından
danışarkən Ədalət Vəliyevin üç
kitabının adı çəkilir. Teatrşünasın
"Teatr sənətimiz: dünən, bu gün, sabah",
"Azərbaycan milli teatr
prosesinin çağdaş
təşkilatlanma problemləri" və "Teatr" kitablarında müasir
səhnə sənətimizin müxtəlif problemlərindən
söhbət açılır. Uzun
müddət teatrlarda müxtəlif vəzifələrdə
çalışan, hal-hazırda ölkə teatrlarına nəzarət edən
Ə.Vəliyev bütün teatr prosesini izləmək
imkanına malikdir. O, bu
kitablarında XX əsrin sonu XXI əsrin əvvəllərindəki
teatr prosesinin
uğurlarının və büdrəmələrinin səbəblərini
göstərir, teatr təşkilatçılığını
elmi şəkildə araşdırıb
ifadə edir. Bu kitablar
onun uzun illər
topladığı təcrübəsinin və elmi təfəkkürünün vəhdətindən
meydana gəlib, səhnə ustalarına
işlərində kömək olur. Ədalət
Vəliyevin bəzi məruzə və
çıxışları da
teatrşünaslığımızın tərkib hissəsidir.
Onlarda səhnə sənətimizin
uğurları ilə yanaşı, yaraları da
görsənir, eyni zamanda
bu büdrəmələrin diaqnozu və çarəsi öz
əksini tapır.
Yaqub Əlioğlu
gözdən uzaq qaçan,
amma başını aşağı salaraq ahəstə işini
görən teatrşünaslarımızdandır. Onun işləri ilə tanış olduqca teatrşünaslıq elmimizə qəlbən
yaxınlığı diqqəti çəkir. Təvazökar teatrşünasın kitabları səmimiyyəti
ilə seçilir. "Şuşa
teatrı", "Rejissorlarla
üz-üzə", "Sənət çevrəsinin
sakinləri", "Səhnə rampasının sehri"… Bu kitablar içərisində xüsusilə
"Şuşa teatrı" tədqiqat
sanballılığı cəhətindən seçilir.
Yaqub eyni zamanda səhnə ustaları haqqında xeyli sənədli filmin ssenari müəllifidir. Bu
filmlərdə də onun səhnə sənəti
haqqında fikirlərinə rast gəlinir.
Rauf
Sadıqov yaxasını teatrşünaslıqdan kənara
çəkməyə çalışsa da,
ədəbiyyatşünaslıqla məşğul olduğunu desə də,
teatrşünaslığımız onun
araşdırmalarından yan ötə
bilməz. Teatrşünaslığımızla ədəbiyyatşünaslığımız
arasındakı
"irsi" qohumluq,
onların sintezi onun
araşdırmalarından öz əksini
tapır. Rauf müəllimin üstünlüyü ondadır ki, o arxivlərdə səbrlə
işləməyi bacarır.
Onun tədqiqatları
içərisində "Hacı İmran
Qasımov teatr tənqidçisi kimi", "İlk
operamız və milli mətbuatımız",
"Xalq Cümhuriyyəti dövründə
teatr" və s.
araşdırmalar ağır zəhmətin, səbrin məhsuludur.
Bu əsərlər
teatrşünaslığımızdakı boşluğu
doldurur, diqqəti unudulmuş,
həllini gözləyən mövzulara
yönəldir.
Məsməxanım
Qubadovanın "Əli bəy Hüseynzadə və teatr" kitabında isə
teatrşünaslığımızda siyasi
səbəblərdən araşdırılmamış bir sahə - böyük ziyalımız
Əli bəy Hüseynzadənin teatr sahəsindəki
fəaliyyəti araşdırılır.
Son dövrlərdə Azərbaycan
teatrşünaslığı daha iki kitabla - Vidadi Qafarovun “Azərbaycan
teatrının janr poetikası” və İlham Qazızadənin “Türk
İşçi Teatrı” kitabları ilə
də zənginləşmişdir. Bu əsərlər
hər iki teatrşünasın uzun illər apardıqları
axtarışları sayəsində meydana
gəlmişdir. Teatrşünaslıq elmi ilə Nərminə Ağayeva,
Rəcəb Məmmədov, Kəmalə Cəfərzadə, Çingiz Ələsgərli və
başqaları da məşğul olur, onların da müxtəlif
araşdırmaları səhnə sahəmizin bu
və digər sahələrinə işıq salır.
Azərbaycan
teatrşünaslığı öz inkişaf mərhələsini yaşayır.
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin sənətşünaslıq
fakültəsində hər il onlarla tələbə teatrşünas
ixtisasına yiyələnir. Bu gün teatrşünaslığımızın
nəinki tarixi, bu sahədə
xidmət göstərən neçə-neçə alimin yaradıcılığı da tədqiqat obyektidir.
Teatrşünaslıq haqqında şübhəsiz, belə bir ötəri yazı ilə kifayətlənmək
olmaz. Teatrşünaslarımızın
teatrşünaslıq elmini
araşdırmaq vaxtı çatıb, bəlkə də ötüb.
Atababa İsmayıloğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 8 fevral.-
S.2.