Kiçik janrın ustası
Mərkəz
Qacarın yaradıcılığının əhatəli,
çoxsahəli olmasını mütaliəsevərlər, yəqin
ki, yaxşı bilirlər. Buna görə də onların
hamısını bir məqalədə əhatə
etmək çətindir. Sərlövhənin yalnız konkret bir sahəni
özündə ehtiva etməsi zərurəti
də məhz elə buradan yaranıb.
Ümumiyyətlə,
o, söz sənətkarlığının
demək olar ki, bütün sahələrində qələmini
uğurla sınayıb. Publisistik
mətbu materialları da var,
elmi məqalələri də. Nəsr
yaradıcılığına da biganə
deyil. Məsələn, “Metroda terror” adlı sənədli
povestində 1994-cü ildə Bakıda törədilmiş
qanlı faciə təşəbbüskarlarının, ilk növbədə bədnam Zori
Balayanın eybəcər əməlləri, mənfur
siması konkret fakt və
dəlillərlə açılır, belələrinə kəskin nifrət hissi aşılanır.
Ancaq Mərkəz
Qacar ilk növbədə
poeziya ilə nəfəs alan,
onun vurğunu olan sənətkardır. Ardıcıl şəkildə
bayatılar, qoşmalar, gəraylılar,
qəzəllər, rübailər.... yazır. Ona
yaxın poemanın, təxminən bir o qədər alleqorik pyesin müəllifidir. Onların xeyli hissəsi müxtəlif vaxtlarda
özünün səhnə həyatını
yaşayıb, kiçiklərin, gənclərin diqqət və
marağına səbəb olub. Məsələn,
“Dovşanın məhkəməsi” Kukla
Teatrında, “Ayı meşədən qaçır” Gənc
Tamaşaçılar Teatrında, “Qarğanın iflası”
Naxçıvan Dövlət Dram
Teatrında müvəffəqiyyətlə oynanılıb.
Mərkəz Qacarın indiyə
qədər “vur-tut” 42 kitabı
işıq üzü görüb,
əksəriyyəti də həcm etibarilə tutarlı,
sanballıdır. 2007-ci ildə “Adiloğlu”
nəşriyyatında hazırlanmış “Qəzəllər”
kitabına 1500 qələm məhsulu daxil
edilib. Lakin bütün bunlar
yalnız həcm göstəricisidir. Bədii əsəri qiymətləndirmək
üçün isə ilkin
və etibarlı meyar sənətkarlıq
məsələləri - mövzunun
seçilməsi, müxtəlif istiqamətlərdən
işlənilməsi, bədii həllidir. Bəs bu barədə nə demək olar?
Qabaqcadan
xatırladım ki, ədəbi redaktoru olduğumdan müəllifin
bir çox kitablarının,
o cümlədən qəzəllərinin
nəşrindən əvvəl - əlyazması halında
tanışlığım başlayıb və onların
üzərində birlikdə xeyli dərəcədə
işləmişik. Yaradıcılıq prosesində
hiss etmişəm ki,
məntiqi, mühakimə şəklində söylənildikdə
o, redaktorun dediyi ilə razılaşan, işin
xeyrinə, əsərin kamilləşməsi naminə güzəştə
gedən müəlliflərdəndir. Bu kimi məsələlər
barəsində ayrı-ayrı məqalələrimdə, həmçinin
“Mərkəz Qacarın təmsil dünyası”, “Ədəbi
redaktə: nəzəriyyə və təcrübə”
adlı kitabımda ətraflı söhbət
açmışam, yeri gəldikcə, qəzəllərin
də mahiyyətindən məna və məziyyətlərindən
bəhs etmişəm.
Onun
çoxsaylı qəzəlləri arasında insanı həqiqətən
valeh edən, ona estetik təsir göstərib, mənən zənginləşdirən
nümunələr çoxdur. Onlarda mövzu ilə fikrin ifadə tərzi gözəlliyinin vəhdəti,
bir-birini qarşılıqlı şəkildə
tamamlaması qabarıq şəkildə hiss
olunur, hər biri tərbiyəvi
əhəmiyyət gücünə malikdir.
Bəzi qəzəllərində sözlər, misralar sanki musiqiyə bələnib,
daha doğrusu, musiqi onun ruhuna
hopub, fikrin,
ideyanın ürəklərə nüfuz
etməsi məqsədinə səfərbər olunub. Belə mətnlərin ifası ilə,
mən hələ yüksək demirəm, hətta orta səviyyəli müğənni də
tamaşaçı, dinləyici rəğbətini qazana bilər.
İlk
baxışdan nə qədər heyrətamiz görünsə
də, Mərkəz Qacar 20 minə
yaxın təmsilin müəllifidir və onların xeyli hissəsi eyni adlı
kitablarda - “Təmsillər”də
işıq üzü görüb.
Bu, bir daha
göstərir ki, konkret
sahədəki fəaliyyəti onun
yaradıcılığının ana xəttini
təşkil edir.
O, təmsillərində ilkin mənbə kimi təbiətin
müxtəlif sahələrinə - meşələrə, çaylara, ormanlara, quşlara, heyvanat aləminə
... müraciət edir, diqqətini cəlb
edən obyektlərdəki nöqsanları, daha
doğrusu, onlara şamil edilən qüsurları naqis insan təbiəti ilə
tutuşdurur, müvafiq nəticələr
yolu ilə qarşımızda
yığcam, dolğun mənfi obrazlar yaratmağa müvəffəq
olur. Məsələn, bax
belə:
Vəzifə
vermişdilər
Bir dəfə boz çaqqala.
Yeyib
dağıtdı, dedi:
- Kim ölə, kim
sağ qala.
Yaxud :
Qaraya ağ
söylədi,
Yenə də əl
çaldılar.
Ona görə tülkülər
Vəzifədə qaldılar.
Təsadüfi deyil ki,
bu qəbildən olan təmsilləri mütaliə etdikcə mənfi tiplərin, satirik obrazların daşıyıcıları olan
neçə-neçə adamın
surəti gözümüz
önündə canlanır,
onların insana layiq olmayan müxtəlif
əməllərinə qəlbimizdə
nifrət hissi daha da güclənir. Bu isə
bədii ədəbiyyatın
əsas məqsədlərindən,
tərbiyəvi üsullarından
biri deyilmi? Şübhəsiz ki, belədir.
Öz şəxsi mənafeyini hər şeydən üstün tutan, nəyin bahasına olursa-olsun, varlanmaq eşqi ilə yaşayanlar müəllifin üzlərinə
tutduğu aynada - heyvanların timsalında öz mənfi obrazlarını görüb
seyr edə bilərlər:
Çaqqal gördü ki Qurdun
Üzündən yağır zəhər,
Yağlı toyuq göndərdi
Rəhbərinə hər səhər.
Mənfur qonşumuz ermənilərin dünyanın,
az qala,
bütün sərvətlərinə
sahib çıxmaları, onların
hamısını özəlləşdirmək
ehtirası müəllifin
iki misralıq təmsilində öz gözəl ifadəsini tapıb:
Özgə torpağında tapıb bir kəllə
Mənim babamındır söylədi Dələ.
Bir qədər diqqət yetirilsə, bu təmsillərdə elə bizim də obrazımız var. Yəni ölkəmizə,
xalqımıza ziyan yetirən ifrat dərəcədə humanistliyimiz,
sadəlövhlüyümüz də müəllifin diqqətindən yayınmayıb
və o, təəssüf
hissi ilə yazıb:
Qaranquş qurban verdi
Neçə körpə balanı,
Aldanıb yuvasına
Buraxmışdı İlanı.
Yaxud bu qəbildən
olan başqa bir təmsilə diqqət yetirin:
Pələng torpaqlarını
Kiçiltdi ildən - ilə,
Öyündü babasının
Daim qılıncı ilə.
O birilərində olduğu
kimi, yuxarıdakı hər iki təmsildə
də mətləb o qədər aydındır
ki, şərhinə ehtiyac duyulmur. Daha doğrusu, bu müəllifin bütün
təmsillərinə aiddir.
Aşağıdakı nümunəyə
fikir verin:
Metal diş qızıl dişlə
Düzülmüşdü yan - yana,
Haray salıb deyirdi :
-Batasan, ay zamana.
Dan ulduzun seyr edib
Bir gün İşıldaböcək
Dedi göyə qalxsa da,
Ayağıma gələcək.
Baxıb “Mersedes”ə dedi Araba:
- Bu, ölkə deyil ki, qalsın xaraba.
Nadanlığın, geriliyin bu cür sərrast
ifadə tərzinin şərhinə məgər
ehtiyacmi var? Qətiyyən yoxdur! Çünki savadından, səviyyəsindən
asılı olmayaraq, tənqidin mahiyyətini hər kəs aydın başa düşür, onun prototiplərini də, ola bilsin,
dərhal gözləri
önündə canlandırır.
Bu isə müəllifin
səriştəsindən, onun qələm məhsulunun sanbal və səviyyəsindən
xəbər verir.
Məlum olduğu kimi, bizim günlərdə
mütaliəyə maraq
xeyli azalıb, həm də kitablar çox az sayda
nəşr olunur, əksəriyyəti kitabxanalara
demək olar ki, göndərilmir. Bu mənada oxucuları Mərkəz Qacar təmsillərinin məzmun
və sənətkarlıq
xüsusiyyətləri ilə
bir qədər ətraflı tanış
etmək istədik...
Mahmud Mahmudov,
BDU-nun jurnalistikanın
nəzəriyyəsi və təcrübəsi
kafedrasının dosenti
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 15
fevral.- S.7.