Durna taleyi
Nigar Rəfibəyli
- 100
Anam Nigar xanım Gəncənin məşhur
Rəfibəylilər nəslindəndir. Hələ
keçən əsrdə başladığım və iyirmi
ilə yaxın bir müddətdə yay aylarında üzərində
işlədiyim «Əslim, nəslim, əsrim»
anılar-düşüncələr romanı əcdadlarımıza,
ailəmizə, valideynlərimə həsr olunub. Əsərin ilk fəsillərindən biri - ata tərəfdən
nəslimizə aid «Məmmədxanlılar» fəsli - bu
yaxınlarda «525-ci qəzet»də dərc edildi.Bundan sonra gələn
fəsil - «Rəfibəylilər» fəsli ana tərəfdən
nəslimizə həsr olunub. Anamın babası el
ağsaqqalı, görkəmli ictimai xadim,maarifçi
Ələkbər bəyi «Gəncənin atası»
adlandırırdılar. İ.Qasprinskinin «Tərcüman» qəzetində
yazıları çap edilən Ələkbər bəy Gəncədə
ilk teatr tamaşalarının da təşəbbüskarı
olmuşdur. Azərbaycan ilk siyasi partiyanın - Bakıda Əhməd
bəy Ağayev tərəfindən əsası qoyulan «Difai»
partiyasının - Gəncədə yaradanlardan biri Ələkbər
bəy sonralar bu partiyanın fəxri sədri seçilir.Rəfibəylilər
nəslinin sülalə gerbi «Difai» partiyasının emblemi
olur. 1919-ci ildə Ələkbər bəyin vəfatı
bütün Azərbaycanda böyük hüznlə
qarşılanmışdır, dövrün görkəmli
siyasi xadimləri Məhəmməd Əmin Rəsulzadə, Nəsib
bəy Usubbəyli, Həsən bəy Ağayev,məşhur
ziyalılar Firidun bəy Köçərli, M.S.Ordubadi, Əhməd
Cavad mətbuatda başsağlığı yazıları dərc
etdirmişlər.
Ələkbər bəyin oğlu, Nigar
xanımın atası Xudadat bəy Rusiyada (Xarkov və
Peterburq şəhərlərində) təhsil almış
ilk azərbaycanlı cərrahlardandır. Uzun zaman Gəncədə
tibb cəmiyyətinə rəhbərlik etmiş, Azərbaycan
müstəqilliiyni elan edəndən sonra fətəli xan
Xoyski hökumətində cümhuriyyətimizin ilk səhiyyə
naziri olmuşdur. Sonra yenidən Bakıdan Gəncəyə
qayıtmış və xalqın israrlı təkidiylə Gəncə
quberniyasının valisi vəzifəsini tutmuşdur.
Böyük Britaniyanın səfiri
O.Vordrop Azərbaycana səfəri haqqında Londona göndərdiyi
məlumatda yazırdı: «Gəncəyə gəldiyim zaman məni
general-qubernator doktor Xudadat bəy Rəfibəyov və
bütün başqa əsas hərbi və sivil məmurlar
qarşıladılar. Dəmiryolu vağzalı
gül-çiçəklə və xalılarla bəzənmişdi,
əhali milli bayraqları ucaltmışdı».
Daha əvvəl - 1918-ci ildə Qafqaz
İslam ordusunun başında Gəncəyə gələn
Nuru paşanı qarşılayanlar sırasında da Ələkbər
bəy və Xudadat bəy Rəfibəylilər vardı və
bu, fotolarda da əks olunub.
Onu da deyim ki, «Əslim, nəslim, əsrim»
romanımın mənimçün ən çətin
yazılan fəsli məhz «Rəfibəylilər»ə aid fəsil
oldu. Ona görə ki, indi bütün burda
yazdıqlarımı və bundan daha geniş, ətraflı,
müfəssəl şəkildə Rafael Hüseynov «Rəfibəylilər»
adlı çox dəyərli kitabında yazıb. Bu kitab
çıxandan sonra Rafaelə deyirdim ki, daha ana nəslim
haqqında yazmağa mənə bir şey qoymamısan. Bu
yaxınlarda «Rəfibəylilər» kitabının təkmilləşdirilmiş
və əlavələrlə zənginləşmiş yeni nəşri
- «Yurdun adındakı can» adıyla yenidən çap edildi.
Kitabın böyük bir fəsli - «Gəncənin atası» fəsli
Ələkbər bəyə, «Yetim ağ at» adlı başqa
iri fəsli Xudadat bəyə, «Nigaran çiçəklər»
adlı geniş fəsli də Nigar xanıma aiddir.
«Nigaran çiçəklər» N.Rəfibəyliyə
həsr olunmuş bu qarşınızdakı xatirələr
kitabına da daxil edilib.
Nigar Rəfibəyli 1913-cü il iyulun 29
-da Gəncədə dünyaya gəlib, 1981-ci il iyulun 10-da
Bakıda vəfat etmişdir.Bu 68 illik ömrün bəlkə
də yeganə qayğısız,qorxusuz illəri balaca
Nigarın yeddi yaşına qədər
yaşadığı illərdir. Onun hələ yeddi
yaşı tamam olmamış Azərbaycanı istila edən
bolşevik rejimi atası Xudadat bəyi heç bir
günahı olmayan məsələlərdə suçlayaraq
Xəzər adasında güllələdi.
Balaca Nigarın yeddi yaşına qədər
keçən ömrü haqqında özünün
yazdığı «Yadımda qalanlar» adlı bitirilməmiş
yazısından və qardaşı Rəşid Rəfibəylinin
mənim xahişimlə qələmə aldığı «Ailəmiz
haqqında xatirələr»indən bəzi bilgilər
alırıq. Bu xoşbəxt, atalı-analı
uşaqlığın ən böyük «qayğısı»
ona «gəlinim» deyən Şirinbəyimin (Hüseynqulu xan
Xoyskinin arvadı) onlara qonaq gəlməsi imiş. Bu anlarda «gəlinim»
sözündən ürkən balaca Nigar anasının
balağına sığınarmış. Bu illərin
başqa bir «problemi» də özündən iki və dörd
yaş böyük qardaşlarıyla gecələr
«balış davasına» çıxmasıymış. Hə,
bir də onu körpəlikdən böyüdən, çox
bağlı olduğu dayəsi Nastya xalanın onlardan
ayrılıb qızının yanına getməsi, balaca
Nigarın əzablarına, göz yaşlarına səbəb
olubmuş. Xatirələrində yazır ki, «Sonralar çox
ayrılıqlar gördüm, amma ilk ayrılığın
ağrısı uzun zaman keçmədi».
Bir də balaca Nigarı vahimələndirən
nənələrinin danışdıqları «qorxulu
nağıllarmış». «Nağıllar mənim körpə
ürəyimin böyük iztirabına səbəb olur, gecələr
səhərəcən qorxudan yorğanın altında əsim-əsim
əsirdim. Bu saysız-hesabsız cinlər, şeytanlar,
qulyabanılar, ağ divlər, qara divlər, yeddibaşlı əjdahalar,
küpəgirən qarılar qorxunc xəyallarıyla körpə
təsəvvürümü vahiməylə doldurur, mənə
rahatlıq vermirdi. Yaxud təndirdə,əl-ayağı kəndirdə
olan fatma bacı, qırx arşın quyunun dibinə
düşmüş Məlikməmməd və başqa bu
kimi əzab çəkən personajlar mənim də əzablarıma
səbəb olurdu»…
Xoşbəxt bir ailədə böyüyən,
babalarının, nənələrinin nəvazişinə
bürünən, atasının çiynində gəzən,
anasının ağuşuna sığınan
qızcığaz hardan biləydi ki, amansız həyat gələcəkdə
ona nə sürprizlər hazırlayıb. Nə biləydi ki,
çox gənc yaşlarından, yeniyetməlik
çağından, ən dəhşətli nağıl
personajlarından daha qorxunc «yeddi başlı əjdahalarla»,
növbənöv «şeytanlarla» və
şeytançılıq edənlərlə
qarşılaşacaq, uzun gecələrdə yuxusunu
qaçıran nağıl süjetləri yox, acı
gerçəkliyin repressiya, sürgün, məhbəs təhlukələri
olacaq.
Gəncliyində yazdığı ilk
şeirlərindən birində bu şüuraltı təlaş,
öncədən duyulan nigaranlıq heyrətamiz şəkildə
ifadə olunmuşdur.
Sönür dünən gecə
yandırdığın şam,
Xəstəyəm,verən yox bir az su, ana;
Vaqon yırğalayır səni bu
axşam
Ey uzaq yolların yolçusu, ana…
«Anama» şerindəki qəribə ifadə
«ey uzaq yolların yolçusu ana» sətrindədir. O illər
Gəncədə yaşayan anası Cəvahir xanım
Bakıya, qızının yanına gələr və sonra
yenə Gəncəyə qayıdardı. Nədən
Bakı-Gəncə yolu uzaq yollar adlandırılsın, həm
də ana bu «uzaq yolların yolçusu» sayılsın? Bunun səbəbi
ikinci bənddə açılır:
Darıxır ürəyim,yanır nəfəsim,
Başımın üstündə yoxdur
bir kəsim;
Qəlbimi köz kimi yandırır,səni
Bir daha görməmək qorxusu,ana.
Altını cızdığım sətir
otuzuncu illərdə yazılmış şeirdəndir. Yəni
NKVD-nin rəhbərlərindən Xoren Qriqoryanın 40-cı
illərin ikinci yarısında M.C.Bağırova
ünvanladığı təqdimatdan - Nigar Rəfibəylinin
və anası Cəvahir xanımın sürgün edilməsi
haqqında təqdimatından azı on il əvvəl
yazılıb.Sanki gələcək qorxuların çox
öncədən ona xəbərdarlığını
göndərir.
Nigar Rəfibəylinin 1934-cü ildə nəşr
olnumş «Şeirlər» adlı kitabında başqa bir
şeir o dövrün tanınmış tənqidçisi Əli
Nazimi «şübhələndirmişdi». «Şair qız»
adlı məqaləsində( bu məqalə də
qarşınızdakı kitaba daxil edilib) gənc şairənin
yaradıcılığına ümumiyyətlə, müsbət
qiymət verilir. Əli Nazim Nigarın ayrı-ayrı şeirlərini
xeyirxahlıqla təhlil etsə də, «Məktub» şerinə
kəskin iradlarını bildirir:
«Nigarın «Məktub»u onun təhtəlşüurunda
gizlənmiş və çoxdan bəri atılmalı olan bir
məfkurəvi momenti ifadə edir. Çox qüvvətli bir
lirika ilə yazılımış (tənqidçi bunu qeyd
etməyə bilmir - A.) bu şeir müşayiət etdiyi
«gözəl dost»undan ayrılışına həsr
edilmişdir. «Gözəl dost»una dediyi bu sözlər onun kim
olduğunu yaxşı göstərir.
Sən indi uzaqlarda, bizdən
uzaqlardasan,
Yolun gecədən qara,
oldu yolun gecələr.
Bəlkə gecə yaş tökür,
gündüz anırsan bizi,
Bəlkə həsrət çəkirsən
yad edib ölkəmizi.
Bu «gözəl dost» deyil,bəlkə də
keçmişdə şair qızla çox dost olan bir
yabançıdır. Şair özü də deyir ki, «gəmi
uzaşdı getdi, biz ayrıldıq o gündən» və «biz
ki, səninlə çoxdan ayrılmış bir eşdik».
Belə bir dost ilə ayrılış xatirəsinə həsr
edilmiş şerin əsl mərkəzini təşkil edən
cəhət həmin «dost»a qarşı Nigarın sağlam və
sabit bir münasibət yarada bilməməsidir. «Dostunun bu məktuba
gülüb-gülməyəcəyin»i belə kəsdirməyən
şair şerinin sonunda «Bəlkə bir gün bu yolun
ayrıcında birləşdik» və «Bəlkə də bir
günün sevgisini yaşatdıq» - deyə dumanlı
xülyalara qapılır».
Şairə özünü
sığortalamaq üçün şerini «bəlkə
ayrı cəbhədən bir-birimizə daş atdıq»
misrasıyla bitirsə də, Əli Nazim bunu,yəni «gözəl
dost»la mübarizə ehtimalını zəif ehtimal sayır:
«nə qədər tənbəl bir mübarizə
hazırlığı» - deyə hökm çıxarır.
«Doğrudanmı Nigar «gözəl dost»u deyil, yabançı,
düşmən dostu ilə bir günün eşqini
yaşatmağa hazırdır?»
Yazısında sovet ideolojisinin sayıq
keşikçisi kimi çıxış edən tənqidçi
aydın dərk edir ki, bu şeirdə hər halda calayı-vətən
olmuş bir mühacirə qəsd edilir. Və bunu
açıb-ağartmaqdan, başqa sözlə, gənc
şairəni təhlükəli zərbə altında
qoymaqdan çəkinmir. Üç il sonra Əli Nazim də
bir çox başqa günahsız ədəbiyyat, elm
adamları kimi repressiya qurbanı oldu. Bu gün repressiya
qurbanlarına haqlı olaraq acıyarkən və bəzən
repressiyalardan xilas olmuşlara ən azı şübhəylə
yanaşılarkən, o illərin ideoloji mübarizələrində
bada verilənlərin başqaların bada vermək cəhdlərini
də unutmamalıyıq. Əlbəttə, «bada vermək»
ifadəsi parlaq tənqidçi və özəlliklə Nigar
Rəfibəylinin ilk kitabını təqdir edən Əli
Nazimə şamil edilməməlidir, amma bu sayaq ideoloji
«ifşalarla» Nigar xanım yaradıcılığının
müxtəlif mərhələlərində dəfələrlə
rastlaşıb.
Anamın 30-cu llərdə
yazdığı «Komandan» şeri haqqında 40-cı illərdə
donos vermişdilər ki,bu şeir musavat zabitinə həsr
edilib.
Mən qəlbimin ilk eşqini
Sənə verdim uzaqdan,
Bu gün də xəyalımda
Bəslədiyim komandan!
Mən kiçikdim o zamanlar
Sən göy atın belində
Hacıkəndin dağlarında
Gözəl vətən elində,
At çapardın, təlimlərdə
Vurar,nişan alardın,
Göy dağların sinəsinə
Sən vəlvələ salardın.
Mən dalınca baxa-baxa
Həsrət çəkərdim sana,
Komandanım, o günləri
Bir yadına salsana.
Bilirdim ki, sən qoymazsan
Düşmən mənə kəm baxa,
Gəncliyimin şən
çağından
Bahar ötə, qəm baxa…
Əlbəttə, «mən kiçikdim o
zamanlar» işarəsi də, gözəl vətən elində,
göy atın belindəki komandan da sovet zabitini yox,
cümhuriyyət ordusunun süvarisini xatırladır.
«Komandanım, o günləri bir yadına salsana»
çağırışı da, düşmənin kəm
baxmasına imkan verməyəcəyinə ümid də donos
verənin əsassız olmadığını göstərir.
Amma necə olur-olsun, donos donosdur… Və belə
şeytançılığın ən ağır nəticələri
ola bilərdi…
Mən dəfələrlə qeyd etmişəm
ki, sovet dövründə yaranan ən namuslu ədəbiyyat
çox vaxt Ezop dilindən istifadə etməyə məcbur
idi. İndi anamın şeirlərini yenidən, necə deyərlər,
təzə gözlə oxuyarkən əvvəllər tam mənasında
dərk etmədiyim çox mətləbləri aydın
görürəm. Cavanlığımda Nazim Hikmətin bir
misrasını tez-tez təkrar edərdim:
Mühacirlik ölümdən betər.
Bu misraları oxuduqca anamın gözlərinə
çökən kədərin uzun zaman fərqinə
varmamışdım. Nəhayət, bir gün: - Xahiş edirəm
bu misraları daha oxuma, - dedi və o anda birdən
ağlıma batdı ki, axı bu sözlər ona ovunmaz dərdini
- mühacir qardaşı Kamil həsrətini
xatırladır.
Və indi - çox illər sonra bu həsrətin
izlərini onun bir çox şeirlərində görürəm.
Bəlkə yeddi yaşında atasını əbədi
itirmiş balaca qızcığazın qəlbində bu itkidən
daha çox yeniyetməlik çağında
ayrıldığı və otuz il öldüsündən-qaldısından
xəbəri olmayan böyük qardaşının nisgili
qövr eləyirdi:
Ürəyim torpaq kimi yaralıdır,
Üstündə tikanlı məftillərin
Qanatdığı yaraların
ağrısı var -
Hicran yarası da var ürəyimdə,
həsrət dağı da….
Eyni duyğular füzuliyə həsr etdiyi
şerində də ifadə olunub:
Dünyada ən qəmli diyar qürbətdir,
Qürbətdə yandıran səni firqətdir.
Qürbətddə açılmaz
könlü insanın,
Ən qəmli yeridir qürbət
dünyanın -
Çağırmaz bir əziz, doğma səs
səni
Bolşeviklər Azərbaycanı, o
cümlədən Gəncəni istila edib qubernator Xudadat bəyi
güllələtdirəndən sonra Cəvahir xanım əvvəllər
nökərləri olmuş birisinə deyib: Sənə
özümün də, üç balamın da qanını halal
edirəm, görsən ki, biz ermənilərin əlinə
düşürük hamımızı özün
öldür.»
Azərbaycanın bəy-xan nəsillərinə,
ziyalılarına, ümumən üzdə olan hər şəxsiyyətinə
daşnaklar qədər nifrət bəsləyən
«özümüzünkülər» özümüzə divan
tutur, hələ bununla öyünürlərmiş də.
Sonralar özü də repressiya qurbanı olmuş azərbaycanlı
komissar: «Gəncədə bir başıpapaqlı qoymadım»
- deyə qürrələnirmiş...
Cəvahir xanımın təkidiylə hər
iki oğlu vətəni tərk etməli olur: Rəşid
Rusiyaya köçür, Kamil bircə tarını
götürüb İrana, ordan da Türkiyəyə
keçir.
Dostum, bu yerlərin qürbətdir adı
-
Qürbətdə insanın könlü
açılmaz,
Yaralı quş kimi sınar qanadı,
Xəyal bu göylərdə edərmi pərvaz?
Ay bir çığır salıb dənizə
nurdan,
Ağaclar başını əyibdir yerə.
Xəyalım dağınıq,
könlüm pərişan
Baxıram bu qərib yad sahillərə.
Vətən həsrətiylə qəlbim
döyünür -
Neylərəm cənnəti vətəndən
ayrı?
Şirindir vətəndə hər acı
tüstü,
Şirindir vətənin küləkləri
də…
Bu şeir ruhu, hətta bəzi oxşar
ifadələriylə Almas İldırımın «Azərbaycan,
oy...» rədifli məşhur şerini xatırladır. Əlbəttə,
Nigar xanımın bu şeirdən xəbəri yoxdu, amma qəribəsi
odur ki, Almas İldırımın mühacirliyin
acısını duyaraq qürbətdə yazdığı
şerin ovqatı Nigar Rəfibəylinin vətəndə
yazdığı şeriylə həmahəngdir. Sanki Nigar
xanım bu şeri böyük qardaşının duyğularını,
vətən həsrətini ifadə edərək
yazmışdır. Emin Sabitoğlu Moskvada Konservatoriyada oxuyarkən
yəqin ki, o da qəriblik hissləri keçirərək bu
şerə mahnı bəstələmişdi. Anam bu
mahnını dinləyəndə həmişə gözləri
yaşarardı…
Qürbət motivləri Nigar
xanımın ayrı-ayrı mövzularda yazdığı
müxtəlif şeirlərinə də səpələnib:
Bir ovuc vətən torpağına
Həsrət olanları
düşünürəm,
Vətəndən ayrı düşüb
Qürbətdə qalanları
düşünürəm.
Dolayısıyla bu hisslər dənizə
həsr olunmuş şeirlərində də əks-səda
verir. Dənizi, özəlliklə Xəzər dənizini
çox sevirdi, amma Qara dənizə də şeirlər
yazırdı:
Qara dəniz sularında əriyir axşam
-
Uzaq sahillərdə işıqlar
yanır.
«Qara dəniz» adlanın bu şerində
«uzaq sahillər» deyəndə Türkiyəni qəsd etmirdimi,
Kamili xatırlamırdımı?
Unutmaq istəyirəm xatirələri -
Dənizin səsi gəlir;
Unutmaq istəyirəm
Acı-şirin xatirələri -
Dənizin səsi gəlir.
Dəniz,sevdalı dəniz,
Sinəsi sinəm kimi
Hicran dağlı dəniz.
Dənizlərlə bərabər
dağları da çox sevirdi. Əgər dənizlər daha
çox sonrakı ömrünün həsrətli xatirələriylə
bağlıydısa, dağlar qayğısız
uşaqlığının sevinclərini yada salırdı.
Çiçəkli, səfalı yaylaq!
Qonşun Pirsultan, Müşavaq…
Heç doymadı gözüm ancaq
Xaçbulaqdan, Xaçbulaqdan.
Yuxularına «Hacıkəndin palıd
meşələri» girirdi, Gəncliyi «Xaçbulaq
yaylağında sarı çiçək dərirdi».
Ancaq xoşbəxt
uşaqlığının dağları da ahıl
çağında ona yasaq olmuşdu:
Dağlara çıxmağa həkim
qoymayır -
İntizar çəkməsin dağ
çiçəkləri.
Doğma təbiətdən gözüm
doymayır
Sifariş eylərəm xoş küləkləri.
Qocalsam, xəstəlik alsa
üstümü,
Dəliboy, kəkotu, reyhan gətirin.
Aranda qalsa da vücudum mənim
Qızlar,xəyalımı dağa yetirin.
Ən kədərli, ən təsirli
şeirlərindən birini də dağlara müraciətlə
yazıb:
Mən sizi bir daha görə bilməsəm
Xatirəmi əziz saxlayın, dağlar:
Döşünüzdən lalə dərə
bilməsəm
Siz məni aranda yoxlayın, dağlar…
Uca başınızdan külək
göndərin,
Məxmər döşünüzdən
çiçək göndərin,
Buluddan bir bəyaz örpək göndərin,
Matəm yaylağını
bağlayın, dağlar.
Mən ki,çox sevərdim dağ
havasını,
Sevən ürəklərin çox
sevdasını;
Bir qərib gəlinin tutub yasını
Dost kimi doyunca ağlayın, dağlar…
Nazim Hikmətin poeziyasını çox
sevirdi. Körpəliyimdə, hələ əlifbanı
öyrənib qiraət edə bilmədiyim vaxtda anamın mənə
oxuduğu iki kitabdan biri «Koroğlu» dastanı, biri Nazimin
«Günəşi içənlərin türküsü»
şeir toplusu idi. Nazim atamgilin evində qonaq olarkən nə qədər
təkid etsə də, anam öz şeirlərini oxumaqdan
imtina edirdi. Bir dəfə şeirlərini əzbər bildiyi Əhməd
Haşım haqqında söz düşəndə Nazim
ağız büzüb: «Salon şairidir» - demişdi. Sonra
anam Nazimə şeir oxumamasının səbəbini bizə
izah edərkən deyirdi: «Əhməd Haşımı bəyənməyən,mənim
şerimi bəyənəcək? Amma hər halda bir dəfə
Nazim bizdə olarkən «bir son bahar da düşdü,
ömrümün təqvimindən» misrasıyla başlanan
şerini oxudu. Sonra bütün axşam boyu Nazim bir neçə
dəfə bu misranı təkrar edirdi: «Bir son bahar da
düşdü ömrümün təqvimindən«…
Özü də nə isə sanki özünə aid olan bir
etiraf kimi təkrar edirdi bu sətri…
Nazimin vəfatı atama da, anama da çox
ağır təsir etmişdi, xəbəri eşitdikləri
axşamın səhərisi gün hər ikisi Moskvaya
uçmuş, böyük dostlarının dəfnində
iştirak etmişdilər, Rəsul Rza dəfndə
çıxış da etmişdi. Nazimin ölümündən
sonra anamın yazdığı şeirdə belə misralar
var:
Oğlu idin böyük bəşəriyyətin,
-
Quruyan budağın,
şikəst heyvanın,
sönən ulduzun kədərini duyurdun -
İnsanın qəmini
hamıdan əvvəl.
Nigar xanımın Nazim şerində nəzərə
çatdırdığı bu özəllik onun
özünün poeziyasına da xasdır. O da şeirlərində
«Dənizdə boylu çinar kimi yüksələn tənha
buruğun təklik qəmini» duyur, o da neçə «saysız
çalarıyla xalqa,yurda ,məmləkətə,
ulduzların karvanına, aya, günə, quşa, xallı kəpənəyə,
əlvan, zərif çiçəklərə» böyük
insan məhəbbəti bəsləyir,
«tanıdığı və tanımadığı
adamların ağlamasına dözə bilmir». O da Nazim Hikmət
kimi, «məni yatmağa qoymur dünyanın dərdi» deyən
Rəsul Rza kimi «qəmi-aləmi» (Füzuli) çəkənlərdəndir.
Dünya, bir sirrini aşkar et mənə,
Nədən parlayırsan, nədən
sönürsən?
Bu qədər siqləti alıb arxana
Sən öz məhvərində necə
dönürsən?
Kaş güllər, çiçəklər
olaydı yükün,
Ağır mərmiləri
daşımayaydın.
Şəfəqlər öpəydi
alnından hər gün
Sis-duman içində yaşamayaydın…
Odur ki, Nigar Rəfibəyli
poeziyasının qəhrəmanları sırasında təbii
və üzvi şəkildə ispan inqilabçısı
Dolores İbarrurini, mübariz Əlcəzair qızı Cəmiləni,
xarüqəvi səsə malik olan Peru müğənnisi
İma Sumakı, «mənim şair qardaşlarım»
adlandırdığı azərbaycanlı həmkarlarıyla
bərabər tatar xalqının sənətkar və qəhrəman
oğlu Musa Cəlili də görürük.
Müxtəlif illərdə
yazdığı şeirlərini yenidən mütaliə edəndə
ona da diqqət etdim ki, ilk yazıları belə sanki püxtələşmiş
bir qələmin məhsuludur. Birinci kitabına 1929-cu ildə,
yəni on altı yaşında yazdığı «Tirendə»
şeri daxildir:
Yaşıl dalğalı bir dəniz kibi
Arasından taxılların
Sürünüb keçdi bizim qatar,
Sürətini yükləyərək
Saatların arkasına
Günəş sularda doğar,batar,
Yüksəlir,
Günəşin evindən işıqlar
gəlir…
Gecə bəyaz
Bir Qafqaz
qızı kibi incə belli
Çamların qoynuna girmiş
İrmaqlardan çağlayan
bir masal söyləyirmiş…
Qıvırcıq başlı topbul
söyütlər
Əymişlər başlarını
Mina rəngli sulara…
Yol uzun,
gecə bəyaz
gecəyə axan
bir səs,
bir musiqi səsi var
bu səs,bu ahəngdar
Melodi
Relslərdə çırpınan
çarxların səsi.
Şeirdə o dövrün dil özəllikləri
əks olunmuşdur, «qatar» əvəzinə «tiren», bugünki
dilimizdən çıxmış «masal», «irmaq» kimi sözlər,
«kimi» deyil «kibi», «şamlar» deyil « çamlar» işlənmişdir.
Əsas isə o dövr üçün xas olan «qatar, hərəkət,
çarxların səsi, günəşə yaxınlıq»
kimi ibarələr yer almışdır, həm də bu ədəbiyyatımızda
sərbəst şerin ilk nümunələrindəndir. Nigar Rəfibəyli
sonrakı illərdə də ara-sıra sərbəst vəznə,
bəzən də əruza müraciət etmişdir, amma
şeirlərinin əksəriyyəti hecadadır. Bu şeirlərində
də orijinal ifadələr, yeni təşbehlər
çoxdur: «Uzaq-uzaq ölkələrdən, elə bil
küsüb gəlir bahar», «Meh əsir, budaqlar
yavaşdan-yavaşdan deyinir», «Kimi yumub gözünü,
mürgülədi narın-narın»…
Bu yazını yazdığım günlərdə
Nigar Rəfibəylinin ölümündən - 1981-ci il iyulun
10-dan - az qala 32 il keçib,amma mənimçün o məşum
gün sanki dünən idi. Vaxt mənimçün o gün
dayandı, həmin ilin 1 aprelində - atamın ölüm
günü - dayanan kimi…O tarixlərdən sonra yaşayan,
işləyən, çıxışlar edən, nə isə
yazan, kimlərlənsə görüşən, haralarasa səfər
edən insan - mən deyiləm, mənim qiyafəmdə, mənim
sifətimdə başqa bir adamdır. Yunis İmrə deyir:
Məni məndə sorma,məndə deyiləm,
Bir mən vardır məndə məndən
içəri.
Mən isə deyə bilərdim: Məndən
çöldə zahirən mənə bənzəyən, bəlkə
mənim klonum olan başqa bir şəxs var, hamı onu «mən»
bilir, amma o mən deyiləm…
Axır vaxtlar, tez-tez olmasa da onları
yuxuda görürəm. Onların vəfatlarından sonra nəşr
olunmuş fotoalbomlarına baxırıq, hansı şəkillərisə
müzakirə edirik, onlardan sonra çıxan kitabları
haqqında fikir söyləyirlər, mənim «Sizsiz»
romanıma qeydlər edirlər. Mən onların
bioqrafiyalarının hansısa faktlarını özlərindən
soruşub dəqiqləşdirirəm. Amma cavab ala bilmirəm.
Yuxudan oyanıram. Günahımdan qovrula-qovrula qalıram,
axı niyə, niyə axı mən onlar həyatda olarkən
talelərinin müxtəlif məqamları haqqında özlərindən
soruşub eşitdiklərimi yaddaşımda
saxlamamışam? Axı niyə onlar qismətlərinə
düşən çətinliklər haqqında bizə belə
az bilgilər verdilər? Xüsisilə ona yanıram ki, Rəfibəylilər
nəsliylə,anamın öz ailəsinin başına gələnlərlə
belə ötəri maraqlanmışam, onun özündən
sistemli, ətraflı məlumatlar almamışam. Başa
düşürəm ki, özü bu temalara yasaq qoymuşdu,bizim
qəlblərimizi intiqam,qisas duyğularıyla,ya sadəcə
nifrət hissləriylə doldurmamaq üçün,
bolşevik rejimindən çəkdiklərini heç vaxt bizə
danışmazdı.
Yaxşı, bəs onda biz, xüsusilə
övladlarının ən böyüyü, həm də
peşəsini ədəbiyyatla bağlamış adam nəyə
görə ondan bütün bu gizlində
saxladıqlarını qopartmamışam, o şeyləri ki,
indi onların vəfatından sonralar üzə çıxan
sənədlərdən öyrənirik. Heç kəsi, ilk
növbədə də bizi - övladlarını dərdlərlə
yükləməmək üçün,bütün
ağrılarını öz içində çəkirdi.
Bunun acısını ancaq arabir şeirlərinə
sızdırırdı:
Gizlin yaradan ağrısı çox yarə
tapılmaz.
İndiyəcən «sirlər xəzinəsində»
saxlanan ailəmizlə bağlı sənədləri üzə
çıxaran Rafael Hüsenyova bir daha minnətdarlıq edirəm,
Xudadat bəyin bəraət alması üçün
lazımi materialları toplayan və bu bəraətə nail
olan hüquqşünas, ədliyyə generalı, Rəfibəylilərin
ağsaqqalı Akif Rəfiyevə dərin təşəkkürlərimi
bildirirəm.
Bəzən yuxularımda anamla
danışıram, deyirəm ki, babası Ələkbər bəyin
də, atası Xudadat bəyin də tər-təmiz adları,
şər, böhtanlar və yalanlar girdabından
çıxarılıb, tariximizdə layiq olduqları şərəfli
yeri tutublar. Bizim günlərdə nəşr olunmuş
«Cümhuriyyət ensiklopediyası»nda altı Rəfibəyliyə
- Ələkbər bəyə, Xudadat bəyə, Cəmil bəyə,
Cavad bəyə, Əyyub bəyə (Sayqına), Səməd
bəyə (Sayqına) ayrıca maddələr - məqalələr
həsr olunub. İndi qədim Gəncədə dörd Rəfibəylinin
adına küçə var: Ələkbər bəy
küçəsi, Xüdadat bəy küçəsi, Cavad bəy
küçəsi, Nigar Rəfibəyli küçəsi… Xan
bağında (keçmiş adıyla Sərdar
bağında) Nigar xanımın əzəmətli heykəli
ucaldılıb, adına məktəb var,
yaşadıqları evin divarına xatirə lövhəsi
vurulub. Bilmirəm, anam yuxuda ona danışdıqlarıma necə
münasibət bəsləyir. Ayılıram yuxudan. Amma əminəm
ki, yaşasaydı, bu faktlardan, özəlliklə
babasının, atasının, nəslinin adının
süni ləkələrdən təmizlənməsinə
çox sevinərdi. Axı sovetin ən qatı qəddar illərində
soyadını da dəyişməmişdi və belə bir bənd
yazmağa da cəsarət etmişdi:
Mən könül mülkünün
tacidarıyam,
Xəyal dünyasının şah
nigarıyam.
Vətən torpağında iftixar olan
Şanlı nəsillərin yadigarıyam.
Nigarın 17 yaşı olanda sovet hökuməti
Gəncədəki evlərində növbəti
axtarış aparanda bir şeir tapılmışdı. Bu
imzasız şeirdə deyilirdi ki, «Günəş şərqdən
doğub, şərqdən doğacaq». Bir həngamə
qaldırdılar ki, gəl görəsən. Mərkəzi
Komitənin katibi Əliheydər Qarayev bir neçə qəzetdə
iri bir məqalə dərc etdirdi, gənc şairəyə ən
ağır ittihamlar verdi. Xatirələr, məqalələr
kitabında bir neçə yazıda bu barədə məlumat
verilir, özəlliklə R.Hüseynov «Nigaran çiçəklər»
essesində bu barədə ətraflı yazır. Odur ki, burda
Ə.Qarayevin cızma-qarasından sitatlar verməyəcəm.
Bir onu qeyd etmək istəyirəm ki, bu məqalədən
sonra Nigar hər yerdən çıxarılır, işsiz
qalır, özü də, himayəsində olan anası da bir
parça çörəyə möhtac olurlar. Amma heç
yerdə demir ki, hücumlara hədəf olmuş bu şeir
onun deyil, Mikayıl Rzaquluzadənindir. Böyük
qardaşlarının - Kamilin və Rəşidin dostu
Mikayıl o vaxt Moskvada təhsil alırmış, gənc
şeir həvəskarı Nigarla da məktublaşırmış.
Bu şeri məktublarının birində göndəribmiş.
Amma anam Mikayıl Rzaquluzadənin taleyini təhlükə
altında qoymamaq, təhsilini pozmamaq üçün şerin
kimə aid olduğunu heç yerdə demir. R.Hüseynov Nigar
Rəfibəylinin arxivində gənc şairənin fəhlə-kəndli
inspeksiyası komissarlığına ünvanladığı
məktubun surətini aşkar edib. Bu mərd və cəsarətli
məktub gənc şairənin ləyaqət və
qürurunun heyrətamiz örnəyidir.
Nigar yazır ki, Ə.Qarayevin məqaləsinin
böyük hissəsi ona - N.Rəfibəyliyə həsr
edilib. «Məqalə birtərəflidir, faktlar təhrif olunub və
həqiqətə uyğun deyil». Mərkəzi Komitə
katibinin imzasıyla çıxan məqalə haqqında məktubda
belə sərt sözlər deyilir. Şairə yazır ki, bu
məqaləyə qədər Azərkinoda tərcüməçi
işləyirdim. Bu yazıdan sonra məni işdən
çıxardılar.
Bu vaxt məsələ Mikayıl Rzaquluzadəyə
çatır və o kişilik göstərərək
Bakıya məktub yazır, şerin məhz ona məxsus
olduğunu etiraf edir. O vaxtacan hücumlar kampaniyası da səngiyir
və Nigarı yenidən işlə təmin edirlər. Azərnəşrdə
işə düzəlir. Burda isə tamam başqa mühit
vardı. Mikayıl Müşfiq, Sabit Rəhman, Nəzakət
Ağazadə işləyirdilər burda…
Mirvarid Dilbazi, Səmayə Rəfili və
Nəzakət Ağazadə anamın ən yaxın rəfiqələri
idi. Nəzakət xanım Cümhuriyyət Parlamanının
sədr müavini doktor Həsən bəy Ağayevin
qızı idi, Rəfibəylilərlə ailəvi dost idilər.
Həsən bəy Azərbaycanda bolşevik
çevrilişindən sonra Tiflisə qaçır, orada
muzdlu qatil tərəfindən qətlə yetirilir. Sonralar Nəzakət
xanım almanşünas kimi geniş şöhrət
qazandı, elmlər doktoru oldu, lüğətşünas-dilçi
Əli (Əliheydər) Orucova ərə getdi.
Nəzakət xanım xarici səfər
zamanı vəfat edir, cənazəsini təyyarəylə
Bakıya gətirirlər.
Cənazəni qürbətdən
Təyyarəylə gətirdilər:
Qapaqlı dəmir yatağında
Vətən torpağına yetirdilər.
Soyuq barmaqlarıyla
Yapışdı ürəyimdən,-
Bu dərd mənim, bu qəm mənim,
Nəzakət, Nəzakət,
Əziz, mehriban
rəfiqəm mənim.
Şeirdə
Nigar xanım nisgilli xatirələrə də dalır,
«uşaqlıq illərimiz yetimliklə, möhnətlə
keçdi, gəncliyimiz qayğıyla, zəhmətlə»
-deyir, «nə ata çörəyi yedik, nə gördük
qardaş sovqatı, qamçıladı bizi acı-acı sərt
üzlü yetimlik həyatı» - deyir.
Ömrün
çətin yollarında
Bizə
yar oldu Əli, Rəsul -
Onlar
açıqürəkli,
Qaynar məhəbbətli
gənclər idi.
O
zamanlar bizimlə
ünsiyyət
bağlamaq,
Sadə
sevgi deyil -
Böyük
hünər idi…
Bu misralar da həmin şeirdəndir.
Rəsul Rzayla Nigar Rəfibəyli
1934-cü ildə nişanlanmış, bir yerdə Moskvaya təhsil
almağa getmiş, 1937-ci il fevralın 11-də evlənmişlər.
«Şairənin qisməti» adlı qiymətli məqaləsində
(bu məqalə də kitaba daxil edilib) İlyas Əfəndiyev
yazır ki, mən elə bilirdim Rəsulla evlənəndən
sonra Nigar xanımın başından təhlükələr
tamam sovuşubmuş. Demə belə deyilmiş. İlyas
müəllimin xatırladığı faktdan məlum olur ki,
NKVD daima Nigar xanımı izləyir, nəzarəti altında
saxlayırmış.
Nigar Rəfibəylinin və anası Cəvahir
xanımın başları üstündə dolaşan qara
buludlar - həbs və sürgün təhlükəsi - 40-ci
illərin ikinci yarısında tamamilə
reallaşıbmış. Akif Rəfiyevin DİN arxivindən
üzə çıxardığı sənəd bunu
aydın sübut edir. Sənəddə deyilir:
«Rəfibəyova Cəvahir xanım: 1888-ci
il təvəllüdlü, Gəncənin keçmiş general-qubernatoru,
1920-ci ildə sovet hakimiyyət orqanları tərəfindən
güllələnmiş X.Rəfibəyovun arvadı. Oğlu
Rəşid son vaxtlara qədər Moskvada təhsil
alırdı. İkinci oğlu Kamil -
müsavatçıdır, Türkiyəyə mühacirət
edib. Hal-hazırda Kars şəhərində yaşayır.
Türk ordusunda xidmətdədir. Müsavatın İstanbul
komitəsiylə və türk kəşfiyyatıyla
bağlıdır. SSRİ-yə qarşı aktiv kəşfiyyat
işi aparır (Çekistlərin növbəti uydurması
- Kamil dayı heç vaxt müsavatçı olmayıb, nə
türk ordusuyla, nə türk kəşfiyyatıyla əlaqəsi
vardı, ömrü boyu Türkiyənin müxtəlif şəhərlərində
həkim kimi çalışıb - A.). Qızları Nigar
Xudadat bəy qızının iki dayısı Türkiyədə
mühacirətdədirlər. Ana və qız 1936-cı ilə
qədər xariclə məktublaşırdılar.
Hal-hazırda sovet hakimiyyətinə düşmən
münasibət bəsləyirlər».
Sənədin sonunda «Sürgün edilsinlər»
təklifi və Qriqoryan imzası var. Bu həmin o Xoren
Qriqoryandır ki, o illərdə Azərbaycan NKVD-sinin rəhbər
işçilərindən biri idi. Bu həmin Xorendir ki, Azərbaycanda
ziyalılara qarşı 37-ci il repressiyalarının fəal
təşkilatçılarından biri olub və sonralar
aşkar olunduğu kimi, azərbaycanlıları, özəlliklə
də Azərbaycan ziyalılarını məhv etməyi
qarşısına məqsəd qoymuş daşnak imiş. Bu
həmin Xorendir ki, Rəsul Rza «Qızıl gül
olmayaydı» poemasında onun haqqında yazırdı:
Xorenlər iş başında
Ruhullalar zirzəmidə, can üstündə…
Xoren Qriqoryan 1956-cı ildə Mir Cəfər
Bağırovun məhkəməsində ittiham olunaraq güllələndi.
Hazırda biz elə bir dövrdə
yaşayırıq ki, əlinə qələm alan hər kəs
sovet vaxtı yaşayan əcdadlarının görünməmiş
igidliklərindən, inanılmaz cəsarətindən
ağızdolusu söz açır. «filankəsi tutmaq istəyiblər,
filankəsi az qala tutacaqlarmış» kimi şayiələr də
baş alıb gedir. Amma kimisə tutmaq niyyəti haqqında
bircə sənəd də üzə çıxmır.
Yuxarıda gətirdiyim sənəddə
«Sürgün olunsunlar» təklifiylə yanaşı,
M.C.Bağırovun dərkənarı var: «Ostavit». Yəni, «dəyməyin,
qalsınlar». Kim bilir, kefinin hansı dəm
çağında Bağırov ailəmizin taleyini həll edən
belə bir qərarı verib. Bəlkə o vaxtlar artıq
tanınmış şair və ictimai xadim olan Rəsul
Rzanın ailəsini dağıtmaq istəməyib. Axı Rəsul
açıq deyirdi, Nigarı sürgün etsələr, mən
də onunla gedəcəm - və bu sözləri də
şübhəsiz, «hara lazımdı»
çatdırırdılar. Hər halda bir bu Bağırov dərkənarıyla
nənəmin, anamın, atamın və bizim - onların
üç balasının taleyi həll olundu.
Valideynlərimizin, özəlliklə də
nənəmizin Sibirdən
qayıdıb-qayıtmayacağı məlum deyildi, bizi də
- məni və iki məndən kiçik bacılarımı
yəqin ki, ayrı-ayrı düşərgələrə
göndərəcəkdilər və bir-birimizi bəlkə də
əbədi itirəcəkdik. Yuxarıda gətirdiyim sənəd
haqqında o vaxtlar bir şey bilməsələr də,
sürgün təhlükəsinin nə qədər
gerçək olduğunu aydın dərk edirdilər. Axı
Rəfibəylilər nəslinin nümayəndələrini
müxtəlif vaxtlarda doqquz dəfə sürgün ediblər.
Qırxıncı illərdə anamın dayısı Fərrux
bəyi arvadı Rəxşəndə xanımla
sürgün etdilər, Cavad bəy də növbəti dəfə
sürgünə göndərildi. Yaxşı
yadımdadır o vaxtlar anam bütün günü nənəmgildə
olurdu, gecə yarısı evə qayıdır və səhər
tezdən Cəvahir xanıma zəng edib guya qardaşı
oğlunun səhhətiylə maraqlanırdı - səsini
eşidib anasının tutulmadığına əmin olurdu.
Yar-yoldaşından aralanmış,
Dirilərin cərgəsindən
Adı, sanı qaralanmış
Nakamların qismətinə dözə
bilmirəm,
Dərdinə, möhnətinə dözə
bilmirəm.
Bu misralar da Nigar Rəfibəylinindir və
ailəvi dostları Əhməd Cavadın, Rəsulun və
özünün yaxın yoldaşları Müşfiqin,
böyük Hüseyn Cavidin və yüzlərlə
başqalarının aqibətini onlar da yaşaya bilərdilər.
Qismət Bağırovun bir dərkənarından
asılıymış.
Hüseyn Cavidin həyat yoldaşı
Mişkinaz xanımın vəfatının təsiriylə
yazılmış şerində Nigar Rəfibəyli zamana,
dövrana, daha doğrusu, bu zamanı yaradanlara, bu
dövranı idarə edənlərə qəlbinin əzablı
suallarını verir:
Niyə axdı, niyə günahsız
qanlar
Niyə susdu, niyə soyuq vicdanlar?!
Əsrin cinayəti açılmayacaq,
Tarix gizləyəcək varaqlarında.
Sorsa da gələcək nəsillər,ancaq
Qalacaq suallar dodaqlarında.
Tarix gizlədəcək varaqlarında,
Cavab verməyəcək nahaq qanlara -
Cavab verməyəcək o dövranlara…
Əsrin vicdanında qalar bu ləkə -
Adsız şəhidlərin tökülən
qanı,
Soyuq vicdanları oyadar bəlkə,
Oyadar qanlara batan dünyanı -
Dünyadan cəfakeş bir ana getdi,
Ağır töhmət qoyub zamana getdi.
Bir böyük şairin ilham məbədi
Yumdu gözlərini, yumdu əbədi;
Qəlbi bala dağlı bir ana getdi,
Ağır töhmət qoyub dövrana
getdi…
Müstəqillik illərində aşkara
çıxarılmış sənədlər və
işıq üzü görmüş tədqiqatlar bəzi
faktlara başqa gözlə baxmağa əsas verir. Əliheydər
Qarayevin məlum və məşum məqaləsinə səbəb
yalnız axtarış zamanı tapılmış şeir
idimi? Xoren Qriqoryanın və xorenlərin Nigar Rəfibəyliyə
qənim kəsilmələri yalnız onların azərbaycanlılara
bəslədikləri nifrətləymi bağlıydı?
Yalnız indi bildik ki, 20-ci illərdə cavan
müsavatçıların «Gənc Azər» adlı təşkilatları
yaranıbmış. Bu təşkilatın fəaliyyətinə
və darmadağın edilməsinə aid «Gənc Azər»
adlı kitab 1993-cü ildə Bakıda nəşr olunub. Həmin
kitabın 12-13-cü səhifələrində təşkilatın
həbs olunmuş üzvlərindən birinin istintaqa verdiyi
ifadə dərc edilib:
«Bir dəfə şagird Nigar Rəfibəyli
mənə türk doktor Rıza Nuri bəyin kitabını
verdi. Bu kitabda doktor Azərbaycandan bəhs edərkən
yazmışdır ki, Azərbaycan müstəqil olsa da, lakin
faktiki olaraq Rusiyanın müstəmləkəsi vəziyyətindədir.
Mənim şəxsən yadımdadır ki, Əmin Abid
1927-28-ci illərdə sinifdə türk şairi Ömər
Seyfəddinin «Bomba» hekayəsini oxudu. Hekayə mahiyyət və
xaraktercə əksinqilabi idi. Əmin Abid özünə
yaxın bildiyi şagirdlərə həmişə təklif
edirdi ki, türk şairlərinin - pantürkistlərin əsərlərini
oxusunlar».
İfadədə deyilir ki, pedtexnikumda
oxuduğu illərdə Nigar Rəfibəyli ümumiyyətlə,
çoxlu türk jurnalı alırmış və bu ədəbiyyatla
onu pedtexnikumun müəllimi Əmin Abid təchiz edirmiş.
İfadə verənin iddiasına görə belə kitab və
jurnalları yaymağı Əmin Abid yalnız
inandığı tələbələrinə etibar
edirmiş.
Heç bir vaxt anamın dilindən belə
bir təşkilatın varlığı, hətta guya onun
üzvü olduğu haqqında bircə kəlmə də
eşitməmişdik, müəllimləri sırasında da Əmin
Abidin adını çəkməsi yadıma gəlmir.
Yalnız yadımda o qalıb ki, Əmin Abidin böyük
qardaşı Müznib haqqında deyirdi, zahirən çox
çirkin kişi idi. Azərbaycan ədəbiyyatında
anamın ən çox hörmət bəslədiyi iki şəxsiyyət
- Hüseyn Cavid və Cəfər Cabbarlı idi.
«Müşfiqi düşünərkən» adlı
yazısında Nigar Rəfibəyli qeyd edir ki, «sevimli sənətkarım
Cəfər Cabbarlı gəncliyimin fırtınalı illərində
məni böyük qardaşı əvəz etmişdi».
NKVD-KQB-nin Nigar Rəfibəyliyə
xüsusi «diqqətinin» bir səbəbini də tədqiqatçı
Nəsiman Yaqublu açır. «Nigar Rəfibəyli sovet
dövründə niyə təqib edilirdi?» adlı
yazısında («Yeni müsavat» qəzeti, 1 avqust 2011) şairənin
bəzi şeirlərinin Türkiyədə, mühacir mətbuatında
dərc olunmasını qeyd edir. Məsələn, Azərbaycan
mühacirlərinin Ankarada nəşr olunan «Azərbaycan»
jurnalında hələ anamın sağlığında
(1979, ¹231) Nigar xanımın bu şeri dərc edilib:
Uzaq ölkələrə, uzaq ellərə
Axışan buludlar, axan buludlar,
Bir ilıq nəvaziş umarkən sizdən
Könlümü həsrətlə yaxan
buludlar;
Solan çiçəkləri siz öpərsiniz
-
Siz ey köksünüzdə örpək
buludlar,
Yanan səhralara su səpərsiniz -
Ey atlas buludlar, ipək buludlar!
37-ci il olsaydı, donosbazlar bu sətirləri
qurdalayıb gör nə qədər antisovet mənalar
çıxarardılar. Şükür ki, bu şeir
Türkiyədə 1979-cu ildə çap olunub, daha bu sayaq
şeytançılıqlara çox da fikir verilmədiyi, belə
ucuz çuğulçuluğun vaxtı keçdiyi illərdə.
Amma axır illərəcən hakimiyyət Nigar xanıma sonacan
etibar etmirdi, ehtiyatla, müəyyən şübhələrlə
yanaşırdı. Düz deyirlər ki, onun cənazəsinin
Birinci fəxri xiyabanda - Rəsul Rzanın yanında
basdırılmasına icazə verməmək - sovet
quruluşunun Rəfibəylilərdən aldığı son
qisas idi.
Əlbəttə, mən Nigar Rəfibəylinin
bütün ömrünü başdan-ayağa qəm-kədər
içində yaşanılmış bədbəxtçilik
kimi qələmə vermək istəməzdim. Bu ömrün
işıqlı günləri, xoşbəxt illəri,
ayları, günləri də az olmayıb.
Romantik, şairanə təbiətə
malik olan Nigar sifətində xoşbəxtlik ifadəsiylə
yalnız atalı-analı, qardaşlı, qayğısız
uşaqlıq çağını deyil, Moskvada təhsil
aldığı illəri də xatrlayardı.
Ömrünün sonrakı mərhələlərində də
ailə sevinclərindən qıtlıq çəkməyib.
Qeyri-adi bir məhəbbətlə sevdiyi
övladlarının, sonra isə nəvələrinin
dünyaya gəlməsi ona sonsuz xoşbəxtlik bəxş
edib.
Mən analıq duyğusunu
Qul etmədim şan-şöhrətə
Ən müqəddəs hisslərimi
Bağladım bir məhəbbətə…
Üç beşiyin arxasında
Bəzən sübhədək oturdum,
Nəğmələrdən, şeirlərdən
Mən onlara dünya qurdum.
Övladlarıyla, nəvələriylə
bağlı qayğılar onu yaradacılıq həyatından
ayırsa da, o tərəddüdsüz olaraq ikincini birinciyə
qurban verirdi. Bu qurbanın təəssüfü yalnız bəzi
şeirlərində yüngül qüssəylə əks
olunub. Yaşlı vaxtının ən böyük sevinci
qırx illik ayrılıqdan, xəbər-ətərsizlikdən
sonra Türkiyədə qardaşı Kamillə
qovuşması oldu.
İlk dəfə Türkiyəyə
1956-cı ilin 26 oktyabrında Rəsulla birgə «Pobeda» gəmisiylə
Avropa səyahətinə çıxdıqları zaman gəlir.
Məktublaşmaları 1936-cı ildə birdəfəlik kəsilmiş
Kamil haqqında heç bir məlumatı yox idi. Heç
bilmirdi ,sağdırmı,bircə tibb təhsili alıb həkim
işlədiyndən xəbəri vardı. Mənə
danışırdı ki, bircə gün İstanbulda
olduqları zaman küçələri dolaşdıqca həkimlərin
lövhələrinə baxırdı, bəlkə birdən
Kamil Rəfibəylinin adına rast gəldi. Təbii ki, Kamilin
İstanbuldamı, Türkiyənin başqa şəhərindəmi
yaşadığını da bilmirdi. Onu da bilmirdi ki,
böyük qardaşı Bakıdakı qohumlarını
qorumaq üçün soyadını dəyişmiş, Kamil
Arran olmuşdu. O biri Rəfibəyli əqrəbaları da
eyni səbəbdən Sayqın və Əsgəran
soyadlarını qəbul etmişdilər.
1956-cı ildə İstanbul təəssüratlarından
iki şeri qalıb.
İstanbulun üstündə duman pərdə-pərdədir,
Türk qızı namaz üstə, yenə
başı yerdədir.
- misralarıyla başlayan «Bosfor sahillərində»
adlı şeir ateist sovet təbliğatının qəlibləri
çərçivəsində yazılıb. İstanbulla
bağlı dörd sətirlik şerini isə bizə
oxumuşdu, sağlığında çap etdirmədi.
Ölümündən sonra biz nəşr etdik:
İstanbul duman içində,
Ürəyim güman içində;
Ümidlərim puça
çıxdı,
Dağıldı bir an içində.
«Güman» - həkim lövhələrinin
birində qardaşının adına rast gələcəyiylə
bağlıydı. «Ümidlərin puça
çıxması» isə elə həmin gün
İstanbuldan uzaqlaşan gəmidə keçirdiyi hisslərin
ifadəsi idi - bir də heç vaxt qardaşını
görə bilməyəcəyinin ovunmaz ağrısı….
Türkiyədən, Kamil bəydən ilk
sorağı məşhur bəstəkar və dirijor,
atamın yaxın dostu Niyazi gətirdi. Qardaş-bacı qiyabi
də olsa bir-birini tapdılar, məktublaşmağa
başladılar. Bu, bəlkə anamın ən xoşbəxt
günləri idi. Ailəmizdən Kamil dayının arvadı
Ruqiyyə xanımı, övladları Aydını,
Bertanı və Nigarı ilk görən biz - Zemfirayla mən
olduq.1967-ci ildə, bir günlük İstanbul səfərimiz
zamanı. Kamil dayı o vaxt başqa şəhərdə
yaşayırdı. Bir neçə il sonra Kamil dayının
görüşünə Aydınla bərabər İzmir
yaxınlığında Ayvalıq adlı yerdə gəldim.
Məndən bir il sonra isə atamla anam da onunla
görüşdülər. Bu görüşlərin
xoşbəxt anları haqqında Nigar Rəfibəylinin bu
kitaba daxil olan «Sağlıqla qal, yaxın qonşu» adlı
Türkiyəyə səfər təəssüratlarında ətraflı
söz açılır. Təkrar etməyəcəm.
Nigar Rəfibəylinin poeziyasında da, yol
qeydləri də daxil olan prozasında da onun çəkdiyi
daxili əzablardan yox, işıqlı duyğularından
söz açılır. Səciyyəvidir ki, şeirlərindən
biri «İşıqlı dünyam» adlanır. Şeirlərində
«insana, təbiətə sonsuz məhəbbəti» ifadə
olunur. Xasiyyətcə anam həyatsevər idi, dünyada da,
insanlarda da ancaq yaxşı cəhətləri görmək
istəyirdi. Arabir rast gəldiyi müzür adamlar haqqında
isə zərif bir istehzayla yazırdı:
Biri rəsmi salamlaşıb keçir,
Biri salam vermək əziyyətindən
uzaqlaşıb keçir;
Biri salam vermir
rütbəsi böyüyəndə
Biri salamlaşmayır
yoldaşımla arası dəyəndə….
Rəsul Rzaya ara-sıra endirilən zərbələr
Nigar Rəfibəylinin taleyinə də təsirsiz
qalmırdı. Amma bununla bərabər xoşbəxtlikdə
də, bədbəxtlikdə də həmişə Nigarın
yanında Rəsul vardı - sevən həyat yoldaşı,
etibarlı dost, həmkar, arxa, onu hər bəladan qoruyan
müdafiəçi… Rəsul Rzanın ən gözəl məhəbbət
şeirləri Nigar xanıma həsr edilib. Nigar xanımın
da ən incə şeirləri ərinə aiddir:
Yerdən gurultuyla qopub qalxan
təyyarələrin dalınca baxa-baxa
qaldım,
Uzaq dənizlərdə
Böyük gəmilərlə səni
yola saldım;
Stansiyalardan ayrılıb gedən
Qatarların arxasınca kövrəlib
ağladım -
Həmişə sabaha, vüsala ümid
bağladım.
Havalar geniş,
Dəryalar dərin, -
nələr görür sənin
işıqlı gözlərin.
Təbii ki, belə həssas şeirlərin
yazılışına ayrılıq günlərində daha
çox ehtiyac duyulur. Gündə gördüyün, hər
zaman gözünün qabağındakı adam bir müddət
səndən məsafə etibarilə uzaqlaşanda duyğular
cəhətdən daha da yaxınlaşır, daha da məhrəmləşir,
onun yanında olmadığını daha nisgilli hiss edirsən.
Bir son bahar da düşdü
Ömrümün təqvimindən -
Nə sənə məhəbbətim,
Nə həsrətim azaldı.
Özüm də heç bilmirəm
Niyə bir ömür boyu
Gözüm uzaq yollarda-
- sənin yolunda qaldı.
Bir qocaman dağ olsan
Səni vurub yıxardım -
Ürəyimdən ən incə
teli necə qopardım?
Bir sən oldun könlümün
Yaxın dostu, həmdəmi -
Sən olmasan tutmazdı
Bəlkə əlim qələmi.
Sən olmasan baharın,
yazın ətri olmazdı.
Sən olmasan bir dünya
Sevinc belə çox azdı.
Baharın çiçəkləri
Açıb-solmasın sənsiz -
Ömrüm sənsiz olmasın,
şerim olmasın sənsiz.
Hisslərinin ən kövrək
çağı müharibə illərinə
düşür. Rəsul hərbi müxbir kimi
çalışdığı Krım cəbhəsindən
Nigara yalnız şeirlər yox, müharibənin dəhşətli
səhnələrini təsvir edən ətraflı məktublar
da göndərirdi. Həmin kağızlardan bəziləri
N.Rəfibəylinin bu kitaba daxil olan «Rəsulun məktubları»
adlı yazısında yer alıb. Bu kitabdakı başqa bir mətndə
- Nigar xanımın müharibə illərinə aid gündəliklərində
- Rəsulun cəbhədə olmasıyla bağlı əndişələri,
təlaşları canlanır…
Heç bir şey - nə bolşevik rejimi
tərəfindən güllələnmiş qubernatorun
qızıyla evlənmənin riski, nə 37-ci ilin amansız
sınaqları, nə sürgün qorxusu, nə muharibənin
ölüm-dirim təhlükəsi, nə Nigar xəstəliyinin
müdhiş diaqnozu, nə məişət problemləri,
xırda-para umu-küsülər onları bir-birindən
ayıra bilmədi. Onları həyat yox, ölüm
ayırdı. Daha doğrusu, həyatda onları bir-birindən
ayırmağa gücü çatmayan quruluş onları
ölümlərindən sonra araladı.
Nigar Rəfibəylinin belə misraları
var:
Mən ki, doymamışdım heç
vüsalından -
Mənə zülm elədi yaman
ayrılıq;
Nə olaydı bir gün durub yuxudan
Görəydim ki, olub yalan ayrılıq.
Biz ki,bir ruh idik iki bədəndə -
O gülüb sevinsə gülərdim mən
də.
Vüsalın bülbülü uçub
gedəndə
Daş kimi qəlbimdə qalan
ayrılıq.
Bu misralar da Rəsul Rzanındır:
Mən bütöv bir yuvaydım -
Yel vurdu paralandım,
Mən səndən ayrılmazdım
Zülmnən aralandım…
…və mən heç nə edə bilmədim.
Anamı ümumi qəbiristanlıqda
öz anasının, nənəsinin, dayısının,
dayısı oğlanlarının yanında basdırdıq.
Dəfn etdiyimiz dəqiqələrdə qeyri-ixtiyari anamın
keşməkeşli taleyi haqqında
düşünürdüm. Haçansa kübar, zadəgan
ailəsində bir qız dünyaya gəlir. Başqa zadəgan
ailəsi: bu qız bizim gəlinimiz olacaq deyə qoyun kəsdirir.
Sonra siyasi tufanlar qopur, yeddi yaşlı qızın
atasını qətl edirlər, qurban kəsənlər pərən-pərən
olub dünyaya səpələnirlər. Balaca Nigar yeniyetməlik
çağından öz əlinin zəhmətiylə
çörəyini qazanır, özünü və
anasını saxlayır, özgəsinin şerinə görə
vicdansız təqiblərə və təhqirlərə
düçar olur. Ala gözlü bir gəncə rast gəlir,
onunla bir yerdə yeni həyata qovuşur, dünyanın ədalətinə
və işığına iman gətirir, ömrünün ən
gözəl illərini, yaradıcılığının ən
qaynar çağını ailəsinə, üç
balasına qurban verir, özü ağır xəstə olsa
da, xəstə ərinin yanından aralanmır, ona qulluq edir.
Qadınlıq, analıq borcunu sona qədər yerinə
yetirir.
…və indi - ərinin ölümündən
sonra,öz ölümündən sonra yenidən ilk ailəsinin
- çox sevdiyi Rəfibəyliliərin yanına
qayıdır.
Anamın bir şəkli də
gözümün qabağına gəlirdi bu dəqiqələrdə:
Moskva ətrafında, güllü-çiçəkli bir
çəməndə çəkdirib bu şəkli.
Çox cavandır, əllərində bir qucaq çöl
çiçəkləri saxlayıb.
Mənə elə gəlirdi ki, o
özü də bizim həyatımıza, hamımızın
ömrünə bu güllər, çiçəklərlə
dolu bir aləmdən gəlib və bir gün ora da çəkilib
qeyb oldu…
Hamımızın ona borcu vardı, o isə
özünü hamıya, o cümlədən xəstəliyi
zamanı ərinin ala gözlərindəki yaşa borclu
sayırdı:
Bir ömrü yüz ömrə calasan belə
İnsanlara borcum qurtarmaz mənim;
Paylardım yurdumun çiçəklərini,
-
Azalaydı borcum kaş bir az mənim.
Borcluyam həkimin nicat əlinə,
Vətən havasına, vətən
gülünə…
Borcluyam elimin şirin dilinə,
Bu doğma torpağa-daşa borcluyam.
Qardaş qayğısıyla sevən
dostlara,
Ala gözlərdəki yaşa borcluyam.
Bir az da möhlət ver, aparma,
ölüm,
Qoy bu borclarımı qaytarım gedim.
Dünyaya məhəbbət borcum var mənim
-
Qoy ki, haqq-hesabı qurtarım gedim.
Amansız ölüm möhlət vermədi:
Yuxuda dünyayla vidalaşırdım -
Dünya gözəl idi, ayrılmaq çətin;
Deyirlər, yaxşıdır qocalıb
ölmək,
Belədir qanunu kor təbiətin.
Dünyadan ayrılmaq çətindir,
gülüm,
Tez də gəlsə, gec də aparsa ölüm,
Həyatın günləri keçsə
də acı,
Ölümdən istəmir insan əlacı…
O xalqına, ədəbiyyatına, ailəsinə
və balalarına, nəvələrinə borcunu
artıqlamasıyla ödədi, amma biz ona borcumuzu daha
heç vaxt ödəyə bilməyəcəyik. Onun hər
yazılmamış əsərinin, yaranmamış şerinin
günahı bizdədir. Bizim hamımızda və bəlkə
də ən çox məndə. Biz onun vaxtını qarət
edirdik, yaradıcılığa aid olan hisslərini talan
edirdik. Həmişə yanındaydıq, həmişə onu
fikirlərindən ayırırdıq, daxili dünyasıyla
baş-başa qalmağa, tənha olmağa imkan vermirdik. O isə
atamdan fərqli olaraq, tənhalığı sevirdi, heç
vaxt öz-özüylə qalanda darıxmazdı. Belə tənhalıq
dəqiqələri onunçün əlçatmaz xülya
idi. İnsanlar içində tənhalıq
yalqızlıqların ən ağırıdır. O, uzun
müddət ayrı düşdüyü yazı masası
haqqında sanki qürbətçi vətəndən
danışan kimi danışır:
Üzərinə sarı xəzan
yarpaqları tökülən
Soyuq bir xiyabana bənzəyir stolum;
Vətəndən ayrı düşən,
Qürbətdən gələn,
Vətən torpağına
Səcdə ilə əyilən
Həsrətli bir adam kimi
mən çıxıram aydın iş
yoluma -
Bir dost kimi qovuşuram yazı stoluma.
Sevincim, qüvvətim, pənahım mənim,
İş yerim, stolum, dəzgahım mənim.
Mənəvi həyat həsrətini «Mətbəx
şeirləri»ndə bütün səmimiyyəti və
ağrısıyla ifadə edib:
Qadın olmasaydım əgər,
Qazanların, qabların,
Nimçələrin, çömçələrin
aləmindən qaçardım -
Səhəri dəniz qırağında
Qayaların üstündə
açardım…
Ürəyim bu mətbəx aləmində
yaman darıxır,
Mən bir azca da şairəm axı…
Nigar Rəfibəylinin sayca çox da
olmayan şeirləri şairənin məişət üzərində,
ailə qayğıları üzərində, siyasi təqiblər
üzərində qələbəsidir.
Sanki öz taleyini nəzərdə tutaraq
məşhur «Durna» şerində yazırdı:
Mən
Yuxuda durna oluram
Gecələr.
Çırpıb qanadlarımı
yerdən üzülürəm
Geniş-geniş havalarda səf çəkən
Durnaların qatarına düzülürəm.
Uçuruq uça bildikcə
Uçuruq diyar-diyar…
Uçuruq - qəlbimizdə
Torpaqdan aldığımız
ən şirin,
ən incə,
ən sevimli arzular.
Uçuruq uça bildikcə
Bizə həsrət qalan ellərə,
Qanad salırıq,
Uca-uca dağların başında
Əylənib qonaq qalırıq,
Torpağın ətrini aparırıq
ulduzların aləminə.
Həyat səsi qatırıq göydə
Soyuq-soyuq işıqlanan
Ayın yalqızlıq qəminə;
Səhər şəfəqlər
oyadır məni,
Sevinə-sevinə durub
qalxıram ayağa:
Sonra bütün günü
nə həvəsim olur,
nə macalım,
bir də yerdən üzülüb
durna olmağa.
Nigar Rəfibəylinin «Bahar» adlı bir
şeri də var. Şeirdə «pəncərənin
önündə aram-aram puçurlayıb yarpaq açan,
üzərinə qar kimi ağ çiçəklər
tökülən bir ağac» təsvir olunur. Rəssam bu
yaşıllaşan ağacın yarpaqlarını
fırçasıyla kətana köçürür. fəsillər
dəyişir, «yaz gedir,yay ötüşür, budaqların
üstünə qırov düşür», «quşlar şux nəğmələrini»
kəsir.
Dəyişdi təbiətin
Rəngi, əhvalı -
Yalnız dəyişmədi
Rəssamın bahara vurğun xəyalı.
O baharı yaradırdı -
qəlbində bahar vardı.
Təbiətin və dolaşıq, ictimai
həyatın dəyişən fəsillərində - təhlükəli
qış şaxtalarında da, aldadıcı yaz
ruzigarlarında da, qızmar yayın atəşində də,
payızın hüznlü yarpaq tökümündə də
Nigar Rəfibəyli daima qəlbində baharla yaşadı və
qəlbində baharı yaşatdı….
May-iyun 2013
A N A R
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2013.- 7 iyun.- S.4-5.