Türk mifologiyasının ortaq
məxrəci
İstanbul
Aydın Universitetinin müəllimi olaraq ədəbiyyatımızı, milli-mənəvi
dəyərlərimizi yetərincə təbliğ edən filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Rövşən Əlizadənin
yaxın günlərdə Türkiyədə nəfis şəkildə
işıq üzü görən "Türk mifologiyasında kultlar"
kitabında totemizm məsələləri
bir çox
baxış bucağından araşdırılıb.
Üç
bölümdən ibarət monoqrafiyada
müəllif Azərbaycan-türk folklorundan
sıx-sıx keçən canlı və cansız əşyalarla
bağlı inancların eyni kökdən,
milli düşüncədən qaynaqlandığını
haqlı olaraq önə çəkir, ruhu bir olanların eyni düşüncəyə
hesablanmasını təbii hesab edir. R.Əlizadə ortaq mədəniyyətimizin konseptual
təməlləri üzərində xüsusi
olaraq dayanarkən daha
çox bir önəmli
məsələyə diqqət yetirir ki, bəhs edilən ilkinlik,
təməl əslində bütün zamanlarda təkamül üçün
ilk istinad nöqtəsi,
açıq sistem olmuşdur.
Müəllif dağ, bitki, su, qurd
və s. kultlarına bağlı
inancların türk xalqları folklorunda əksər hallarda
eyni anlarda ifadə
olunmasını doğru olaraq
eyni gendən, düşüncə tərzindən
qaynaqlandığının fərqindədi və bu fikri kitaba
əhatəli ön söz
yazmış professor Seyfəddin Rzasoy da xüsusi
olaraq diqqətə çatdırır. Müəllif totemizmin lap qədim çağlarda
əslində bir inanc
və din kimi qəbul
edilməsi səbəblərini maraqlı arqumentlərlə ortaya qoyur, ruhla
cism arası yaşanan
həyat gerçəkliklərinə zaman-zaman
şüur, düşüncə, idrak gözüylə yanaşmanın fərqli
baxış münasibətlərinin nədənliyini incələyir.
Müəllif mədəniyyət tariximizin önəmli qaynaqlarından olan "Kitabi-Dədə Qorqud",
"Şah İsmayıl"
dastanlarına, eləcə də dahi Azərbaycan
şairi Nizami Gəncəvinin
"Yeddi gözəl" poemasına
istinadən ana maralın, ceyranın axirət
dünyası ilə bu dünya
arasındakı əlaqələndirici rolunun
özəl xüsusiyyətlərini incələməklə
yanaşı, görkəmli mifoloq alim M.Seyidovun marala olan xalq
inancı haqqında fikirlərini önə çəkməklə
xalq təfəkküründə
qulağı haça maralın ov qoruyucusu, əslində
təbiətin gücünü ifadə
edən kutsal varlıq olması
anlayışı üzərində xüsusi
olaraq dayanır.
Monoqrafiyada
xalqımızın nağıl qəhrəmanlarından olan Zümrüd, Humay, Simurq quşları
haqqında xalq ədəbiyyatında xüsusi əhəmiyyət kəsb edən rəvayətlər
üzərində ətraflı dayanır, qaynaqlara
istinadən qeyd edir ki, Kaşğarlı Mahmud
Simurq adıyla verdiyi quşun ərəb mənbələrində
Enka adı alması onu
çox böyük güc sahibi olaraq daha əzəmətli
şəkildə göz önünə
gətirir. Haqlı müşahidədir ki, Şərq xalqları əfsanələrində
Simurq, Zümrüd və
ya Səməndər quşu
adlarıyla tanınan canlılar eyni zamanda, günəşlə sıx əlaqəli
şəkildə qəbul olunur,
işıq-günəş-ay kimi
xeyirxahlıq, yaxşılıq təmsilçisi hesab edilir.
Monoqrafiyada
Humay quşunun
şahlıq quşu olaraq
qəbul edilməsinin kökləri qaynaqlar
əsasında araşdırılır, nəzərə
çatdırılır ki,
Kaşğarlı Mahmudun Divanına
görə kim Humay quşu əldə edə bilərsə, oğul övladı dünyaya
gətirəcəyinə şübhə yoxdur.
Əsərdə dağın türk inanclar sistemində
bəzən ata-baba, bəzən də ana simvolu olaraq
xalq təfəkküründə dərin
yer tutmasının milli-mənəvi
düşüncədən gələn özəllikləri geniş şəkildə
araşdırılır. Ağac
kultu ilə ilgili qənaətlər
isə iki aspektdən - dünya
modeli baxımından və əcdad,
şəcərə əlaqələri baxımından ortaya qoyulur. Müəllif
suyun xalq təfəkküründə
ölümsüzlük, əbədiyaşarlıq,
təmizlik, paklıq anlamında daha çox yer alması
gerçəkliyini də maraqlı araşdırmalar
kontekstində diqqətə çatdırır. Doğru olaraq
vurğulayır ki, su
kultunun qədim türklərin inanclar sistemindəki yeri suyun canlı və cansız aləmi bir araya gətirə bilməsi
reallığıyla bağlıdır.
Araşdırmada türk etnik və mədəniyyət
gəlişmələrində fəal yer
tutan Bozqurdun ulu əcdad olaraq qəbul
edilməsi, ilanın insan kimi
danışa bilməsi, sehrli
dünyanın ifadəçisi olması, insana
çevrilə bilməsi və s. özəlliklərdən
ətraflı bəhs olunur.
Bütövlükdə
türk mifologiyasının ortaq münasibət, düşüncə tərzinin
hasilə gətirdiyi bir mədəniyyət
hadisəsi olması qənaəti R.Əlizadənin "Türk mifologiyasında kultlar"
monoqrafiyasının ana xəttini təşkil
edir.
S.Aranlı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 1 mart.-
S.4.