Teatr tariximizdən
səhifələr
Xalqımızın
milli-mənəvi irsini zənginləşdirən sərvətlərdən
biri də oyun-tamaşa mədəniyyətidir. Bugünkü
peşəkar səhnə sənətimiz məhz xalq
oyun-tamaşalarının, geniş mənada Meydan
teatrının zəminində təşəkkül taparaq
böyük inkişaf yolu keçib. İnkişaf yolunu
keçə-keçə formalaşıb.
Meydan
teatrı xalqın mənəvi varlığını,
idrakının təkamül mərhələlərini,
dünyanın dərk olunmaz hadisələrinə münasibətini,
əsatir və folklor mədəniyyətinin estetik prinsiplərini
müxtəlif məzmun və formalarla təcəssüm etdirən
oyun vasitələrinin, üslub və janrlarının bədii
toplumudur.
Meydan
teatrının öz estetikası, öz poetikası
xüsusiyyətləri, öz oyun-üslub parametrləri,
ölçüləri, öz səhnə-tamaşaçı,
mətn-ifaçı prinsipləri var. Bu nəzəri əsasların
toplu halında öyrənilməsi, fundamental elmi şəkildə
araşdırılması xalqımızın dərin
qatlı mənəvi-mədəni irsinin zənginliyinə
geniş üfüqlər açır. Qaravəlli
tamaşaları xalq dramları əsasında
hazırlanır.
Bütün
bunlar Azərbaycanda peşəkar dramaturgiyanın təşəkkülünə
və bir qədər sonra dünyəvi teatrın
doğuluşuna səbəb olub.
* * *
XIX əsrdə
Azərbaycanda maarifçiliyin daha səmərəli və
geniş miqyaslı təkamülü başlandı. Həmin
inkişafda müstəsna xidmətləri olan ziyalılardan
biri də mütəfəkkir-filosof Mirzə Fətəli
Axundzadədir. Mirzə Fətəli həm də milli peşəkar
dramaturgiyamızın banisidir. Ədib 1850-1852-ci illərdə
«Hekayəti-Molla İbrahimxəlil kimyagər», «Hekayəti-Müsyö
Jordan həkimi-nəbatət və dərviş Məstəli
şah caduküni-məşhur», «Sərgüzəşti-vəziri-xani
Lənkəran», «Hekayəti-xırs quldurbasan», «Sərgüzəşti-mərdi-xəsis
(«Hacı Qara») və 1855-ci ildə «Mürafiə vəkillərinin
hekayəti» komediyalarını yazıb. Dramaturqun
komediyaları hamısı bir yerdə «Təmsilat» adlanır.
Mirzə Fətəli komediyaları "Təmsilat"ı
kapitan Mirzə Fətəli Axundzadə" adı ilə
1859-cu ildə Tiflisdə çapdan çıxıb.
Dramaturqun
komediyaları qısa müddətdə fransız, alman, fars,
rus, gürcü dillərinə tərcümə edilib. Bir
neçə komediyası Tiflisdə və Sankt Peterburqda ailə
teatrında tamaşaya qoyulub. Mirzə Fətəli Axundzadənin
komediyaları milli ədəbiyyatımızda yeni janrın
bünövrəsini qoyub. Pyesləri Azərbaycanda qüdrətli
dramaturqların yetişib-formalaşmaları üçün
təməl olub. Nəcəf bəy Vəzirov, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Nəriman Nərimanov, Soltan Məcid Qənizadə,
Rəşid bəy Əfəndiyev, Süleyman Sani Axundov dram
janrında gözəl əsərlər yazıblar. Həmin
pyeslərin tamaşaya qoyulması Azərbaycanda gedən
maarifçilik prosesinin təkamülünə güclü təkan
verib.
Nəhayət,
Mirzə Fətəli Axundzadənin komediyaları milli peşəkar
teatrımızın təşəkkülü və
inkişafı üçün münbit zəmin olub.
* * *
1873-cü
ildə Bakıda "Realnı məktəb" adlanan təhsil
ocağı vardı. Oranın yuxarı sinif şagirdləri,
başda gələcəyin böyük dramaturqu Nəcəf
bəy Vəzirov olmaqla, tamaşa hazırlamaq qərarına gəlirlər.
Məktəbin müəllimi, milli mətbuatımızın
banisi Həsən bəy Zərdabi ilə məsləhətləşirlər.
Rus dilində teatr tamaşasına baxmış şagirdlərin
ilk sualı bu olur: "Azərbaycan türkcəsində də
dram əsəri varmı?" Həsən bəy şagirdlərə
Mirzə Fətəlinin şəxsiyyəti və dram əsərləri
barədə onlara məlumat verir. Yeniyetmələrin
tamaşa hazırlamaq istək və maraqları daha da
artır. Zərdabinin rəhbərliyi və Nəcəf bəyin
təşkilatçılığı ilə Mirzə Fətəli
Axundzadənin "Lənkəran xanının vəziri"
komediyası tamaşaya hazırlanır. Bu tamaşa 1873-cü
il mart ayının 10-da, Novruz bayramı münasibətilə
göstərilir.
Həvəskarların
tamaşası Bakıda "Nəciblər klubu"nda
oynanılıb. "Nəciblər klubu" indiki Sabir
bağının ərazisində, Mirzə Ələkbər
Sabirin abidəsinin sağ tərəfində olub. Beləliklə,
10 mart 1873-cü il Azərbaycan dünyəvi teatrının
yaranma günü kimi tarixləşib. Bu möhtəşəm
sənət tarixi həm də bugünkü Akademik Milli Dram
Teatrının təşəkkül günü
sayılır.
* * *
Teatr
prosesinin maarifçilik ideyalarının təbliğində
güclü təsir vasitəsinə çevrilməsi təkcə
Bakı ilə bağlı deyildi. 1873-cü ilin martında
Tiflisdə, 1882-ci ildə İrəvanda, 1904-cü ildə
Aşqabadda, 1908-ci ildə Təbrizdə Azərbaycan
teatrının təməli qoyulub. Qeyd edilməlidir ki,
adlarını çəkdiyimiz şəhərlərdən əlavə,
Orta Asiyanın bir sıra yaşayış bölgələrində,
Volqa çayı boyunca məskunlaşmış müxtəlif
türkdilli xalqlarda teatr sənətinin təşəkkülü
Azərbaycan ziyalılarının və teatr həvəskarlarının
adı ilə bağlıdır. Həmin ərazilərdə
yaşayan ziyalı soydaşlarımız, həmçinin
Bakıdan qastrola gedən sənət fədailərimiz Mərvdə,
Taxtabazarda, Hacıtərxanda (indiki Həştərxan), Ərənburqda
(indiki Orenburq), Məkərədə (indiki Nijni Novqorod),
Ağməsciddə (indiki Simferopol), Səmərqənddə,
Daşkənddə, Buxarada, Oşda, Krasnovodskda və neçə-neçə
başqa yerlərdə ilk teatr tamaşasını göstəriblər.
Bu fakt Azərbaycan türkcəsinin XIX əsrdə və XX əsrin
ilk 20 ilində necə böyük bir ərazidə fəaliyyətdə
olduğunu açıq-aydın göstərir. Həmin
dövrlərdə Şuşada, Naxçıvanda, Gəncədə,
Lənkəranda, Ağdamda, Şəkidə, Qubada və digər
bölgələrdə maarifpərvər ziyalılar teatr sənətinin
bünövrəsini qoyublar.
* * *
1896-cı
ildə Bakıda Nəriman Nərimanovun rəhbərliyi və
fədakarlığı ilə ilk «Müsəlman dram artistləri»
truppası yaranmışdı. Truppanın il ərzində
oynadığı tamaşalarının sayı bir qədər
çoxalmışdı (Həmin dövrdə «Azərbaycan»
və «türk» sözlərinin mətbuatda işlədilməsinə
icazə verilmirdi. Bunun müqabilində «müsəlman», bəzən
də «tatar» sözləri yazılırdı). Eyni tipli
truppalar və dəstələr Tiflisdə və İrəvanda
da yaradıldı. 1906-1918-ci illərdə Bakıda «Nicat» və
«Səfa» mədəni-maarif cəmiyyətləri nəzdində
eyniadlı truppalar, «Müdiriyyət», «Müsəlman teatr
artistləri ittifaqı», Tiflisdə «İbrət» və
«İttihad», İrəvanda «Dram cəmiyyəti», Təbrizdə
«Azərbaycan artistləri dəstəsi», Aşqabadda «5
nömrəli teatr dəstəsi», Naxçıvanda «Güzgü»
kimi fəal teatr dəstələri vardı. «Müdiriyyət»
truppası mətbuatda «Zülfüqar bəy və Üzeyir bəy
Hacıbəyli qardaşlarının dram və opera truppası»
kimi də təqdim olunurdu.
* * *
Azərbaycan
teatrında aktyorluq məktəbi formalaşmağa
başlamışdı. Realist aktyor məktəbinin Bakıda
Cahangir Zeynalov, Məhəmməd Əlvəndi, Əbülfət
Vəli, Mirzağa Əliyev, Əbülhəsən Anaplı,
Hacıağa Abbasov, Tiflisdə Mirzəxan Quliyev, Mirzəli
Abbasov, İbrahim İsfahanlı, İrəvanda Yunis Nuri,
Abbasqulu Tağıyev, Cəmil Əliyev, Təbrizdə Mehdi xan
Şərifzadə, Böyükxan Naxçıvani,
Aşqabadda Rzaqulu Abdullazadə kimi sənət fədailəri
yetişmişdilər. Onlar əsasən Mirzə Fətəli
Axundzadənin məsxərələrini, Nəcəf bəy Vəzirovun
komediyalarını oynayırdılar.
Əsasən
XX əsrin əvvəllərindən başlayraq faciə
janrlı əsərlərin tamaşaları repertuarda
günü-gündən çoxluq təşkil edirdi. Əbdürrəhim
bəyin «Dağılan tifaq», «Ağa Məhəmməd
şah Qacar», «Pəri Cadu», «Bəxtsiz cavan», Nəriman Nərimanovun
«Nadir şah Əfşar», Nəcəf bəyin «Müsibəti-Fəxrəddin»,
Mirzə Cəlilin «Ölülər» əsərləri
repertuarda möhkəm yer tuturdu. Nəticədə Azərbaycan
teatrında romantik aktyor məktəbi formalaşırdı.
Hüseyn Ərəblinski, Hüseynqulu Sarabski, Sidqi Ruhulla,
Abbasmirzə Şərifzadə kimi qüdrətli tragik sənətkarlar
yetişdilər. Onların şöhrəti bütün
Qafqaza və Orta Asiyaya yayıldı.
* * *
Üzeyir bəy
Hacıbəyli 1907-ci ilin sonunda özünün «Leyli və Məcnun»
operasını tamamladı. Dahi bəstəkar operanın
librettosunu Məhəmməd Füzulinin eyniadlı
poemasının motivləri əsasında yazmışdı.
Bu işdə ona kiçik qardaşı Ceyhun Hacıbəyli
koməklik göstərmişdir. Bəstəkar «Leyli və Məcnun»
operasını «Mahur-hindi», «Cahargah», «Şur»,
«Kürdi-Şahnaz», «Rast», «Segah», «Kürd bayatısı»
muğamları əsasında yazıb. Nəinki Azərbaycanda,
eləcə də yaxın Şərqdə ilk opera incisi olan
«Leyli və Məcnun»un birinci tamaşası 1908-ci il
yanvarın 12-də Bakıdakı Tağıyev teatrında
göstərildi. Tarda solonu tarzən Qurban Pirimov ifa edirdi.
Üzeyir bəy özü ilk tamaşada skripka
çalırdı. Dirijor pultunda isə Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev dayanmışdı. Tamaşaya quruluşu rejissor
Hüseyn Ərəblinski vermişdi.
Birinci
tamaşada Məcnun rolunda Hüseynqulu Sarabski, Leyli rolunda
çayçı şagirdi Əbdülrəhim Fərəcov
çıxış ediblər.
Bundan sonra
Üzeyir bəy «Şeyx Sənan», «Rüstəm və
Söhrab», «Şah Abbas və Xurşidbanu», «Əsli və Kərəm»
muğam operalarını, «Koroğlu» kimi məşhur sənət
incisini yaradıb.
Dahi bəstəkar
1909-cu ildə “Ər və arvad” operettasını bitirib.
Musiqili komediyanın mətnini də özü
yazmışdı. “Nicat” mədəni-maarif cəmiyyətinin
teatr truppası Hüseyn Ərəblinskinin rejissorluğu ilə
1910-cu il mayın 24-də Bakıda Nikitin
qardaşlarının sirk binasında operettanı
tamaşaçılara göstərdi. İlk milli
operettanın dirijoru Üzeyir bəy özü idi. Əsas
rolları tanınmış sənətkarlar Mirzağa Əliyev
(Kərbəlayi Qubad), Hüseynqulu Sarabski (Mərcan bəy), Əhməd
Ağdamski (Minnət xanım), Məmmədhənifə
Terequlov (Səfi), Rüstəm Kazımov (Rüstəm) ifa
etdilər. Bundan sonra bəstəkar «O olmasın, bu olsun»,
«Arşın mal alan», Zülfüqar bəy Hacıbəyli
«Evliykən subay», «Əlli yaşında cavan»
operettalarını, «Aşıq Qərib» operasını
yazdı.
* * *
Teatr həvəskarları
mövzu-problematika axtarışlarını səylə
genişləndirməyə çalışır, repertuarda
janr əlvanlığına can atırdılar. Tərcüməyə
meyl XIX əsrin sonlarından başlasa da, 1908-ci ildən daha
geniş vüsət aldı. Son yüz ildə
teatrlarımız dünya klassiklərindən Evripidin,
Sofoklun, Uilyam Şekspirin, Bernard Şounun, Çarlz Dikkensin,
Jan Batist Molyerin, Pyer Bomarşenin, Viktor Hüqonun, Fridrix
Şillerin, Henrix Heynenin, Fransua Volterin, Bertold Brextin, Herhart
Hauptmanın, Alber Kamyunun, Moris Meterlenqin, Henrix İbsenin, Namiq
Kamalın, Əbdülhəq Hamidin, Şəmsəddin
Saminin, Nazim Hikmətin, Aleksandr Puşkinin, Aleksandr Ostrovskinin,
Anton Çexovun, Nikolay Qoqolun, Lev Tolstoyun, İvan Turgenevin və
başqalarının müxtəlif janrlı dram əsərlərini
tamaşaya qoyub.
Cüzeppe
Verdinin, Şarl Fransua Qunonun, Cakomo Puççininin, Coakino
Rossininin, Rucero Leonkovallonun, Pyotr Çaykovskinin, Nikolay
Rimski-Korsakovun, Jorj Bizenin, Bedrijix Smetananın, Jak Offenbaxın,
İmre Kalmanın, Leo Delibin, Adolf Şarl Adanın, İohan
Ştrausun, Lüdviq Minkusun, Sergey Prokofyevin, Mixail Qlinkanın,
Rikkardo Driqonun, Sezar Puninin, Rixard Vaqnerin, Cakomo Meyerberin, Kamil
Sen-Sansın, Boris Asafyevin, Oles Çişkonun, Zaxari
Paliaşvilinin opera, balet, operetta əsərləri Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrının, Azərbaycan
Dövlət Musiqili Komediya Teatrının repertuarında
maraqlı və orijinal səhnə təcəssümü
tapıb.
* * *
1918-ci il may
ayının 28-də Azərbaycan Respublikası müstəqilliyini
elan etdi. Müxtəlif teatr truppaları birləşdilər.
Onlar və «Müdiriyyət» teatr dəstəsi öz
tamaşalarını «Dövlət teatrosu», bəzən
«Hökumət teatrosu» adı ilə göstərirdilər
(Otuzuncu illərin sonuna qədər mətbutda «teatro»
sözü işlədilirdi). Afişa və proqramlarda
«Hökumət» sözü yazılsa da, hələ sənət
ocağı Dövlət təsisatına keçməmişdi.
Azərbaycan Dövlət Türk Teatrının təntənəli
açılışı 1919-cu il oktyabr ayının 24-də
Opera və Balet Teatrında oldu. Xatırladaq ki, Tağıyev
teatrı 1918-ci ildə erməni daşnakları tərəfindən
yandırılmışdı. Dövlət teatrının rəsmi
açılışından sonra İsa bəy Aşurbəylinin
«Azərbay və Can» pyesinin tamaşası oynanıldı.
Bayram dörd gün davam etdi. Digər günlərdə Şəmsəddin
Saminin «Dəmirçi Gavə», Cəfər Cabbarlının
«Bakı müharibəsi» və Mirzəbala Məmmədzadənin
«Bakı uğurunda müharibə və ya Nuru paşanın
igidliyi» dramları nümayiş olundu.
Bundan sonra
1922-1934-cü illərdə bir-birinin ardınca Tiflisdə,
İrəvanda, Aşqabadda, Naxçıvanda, Şəkidə,
Lənkəranda teatr kollektivləri dövlət təsisatına
keçdilər. Bakıda Azərbaycan Dövlət Rus Dram
Teatrı, Azad Tənqid və Təbliğ Teatrı (sonra
Türk İşçi Teatrı adlandı), Gənc
Tamaşaçılar Teatrı, Dövlət Kukla Teatrı,
Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrı, Azərbaycan
Dövlət Yəhudi Teatrı yaradıldı. 1938-1939-cu il
teatr mövsümündən başlayaraq Ağdamda,
Şuşada, Füzulidə, Qubada, Zaqatalada, Ağdaşda,
Qazaxda, Şəmkirdə, Göyçayda kolxoz və sovxoz
teatrları yaradıldı. 1943-cü ildən başlayaraq bu
sənət ocaqları Dövlət Dram Teatrı adlandı.
1944-cü ildə Sabirabadda, Salyanda, Bərdədə, Ordubadda
dövlət teatrları təşkil edildi.
1949-cu ildə
teatrlar özünümaliyyələşdirmə iş
sisteminə keçdilər və düşdükləri
maliyyə çətinliklərinə görə
bağlandılar. 1967-ci ildən başlayaraq növbə ilə
İrəvan, Ağdam, Füzuli, Şuşa, Qazax, Tiflis
teatrlarının fəaliyyətləri bərpa edildi.
Sumqayıtda, Mingəçevirdə yeni dövlət
teatrları açıldı.
* * *
1917-ci ildən
başlayaraq Cəfər Cabbarlının adı teatr
afişalarında göründü. Dramaturqun «Vəfalı Səriyyə»,
«Solğun çiçəklər», «Ədirnə Fəthi»,
«Ulduz, yaxud Trablis müharibəsi», «Nəsrəddin şah»,
«Aydın», «Oqtay Eloğlu», «Sevil», «Od gəlini», «Almaz», «1905-ci
ildə», «Yaşar» pyesləri Azərbaycanın bütün
teatrlarının repertuarında mühüm yer tutdu. 1919-cu
ildən isə teatrlar Hüseyn Cavid dramaturgiyasına
müraciət etdilər. «İblis», «Şeyx Sənan», «Knyaz»,
«Səyavuş», «Şeyda», «Afət», «Uçurum» mənzum
faciələrinin tamaşaları ilə Azərbaycan poetik
teatrının bünövrəsi qoyuldu.
Bunların
ardınca Məmməd Səid Ordubadi, Abdulla Şaiq, Əyyub
Abbasov, Mirzə İbrahimov, Mehdi Hüseyn, Sabit Rəhman,
İmran Qasımov, Səməd Vurğun, Ənvər Məmmədxanlı,
Cabbar Məcnunbəyov, İlyas Əfəndiyev, Rəsul Rza,
Zeynal Xəlil, Süleyman Rüstəm, İslam Səfərli,
Adil Babayev, Yusif Əzimzadə, Həsən Seyidbəyli,
Hüseyn Razi, Nəbi Xəzri, Bəxtiyar Vahabzadə, Əbil
Yusifov, Altay Məmmədov və başqaları dramaturgiya
janrına müraciət etdilər. Bu gün cağdaş
dramaturqlar Elçinin, Əfqan Əsgərovun, Hidayətin, Əli
Əmirlinin pyesləri teatrlarımızın repertuarında
möhkəm yer tutur.
* * *
1923-cü ildə
Bakıda Teatr məktəbi açılmışdı. 30-cu
illərdə Opera və Balet Teatrının nəzdində
xoreoqrafiya studiyası yarandı. Bir qədər sonra bu studiya
Bakı Xoreoqrafiya məktəbinə çevrildi. 1945-ci ildə
Azərbaycan Dövlət Teatr İnstitutu fəaliyyətə
başladı. 1927-1930-cu illərdə Yusif Yulduz, Muxtar
Dadaşov, Ələsgər Şərifov, Ədil İsgəndərov,
Həsən Ağayev, Məhərrəm Haşımov,
Baxşı Qələndərli, Ağəli Dadaşov, Kərim
Həsənov, Şəmsi Bədəlbəyli, Məcid
Zeynallı, Rza Darablı Moskva və Peterburqda rejissor təhsili
alıb Azərbaycana qayıtmışdılar. Onlar müxtəlif
teatrlarda səmərəli fəaliyyət göstərirdilər.
Sonralar bu sıraya Mehdi Məmmədov və Zəfər Nemətov
kimi qüdrətli sənətkarlar da qoşuldular.
1938-ci ildə
SSRİ-nin paytaxtı Moskva şəhərində Azərbaycan
ədəbiyyatı və incəsənəti
ongünlüyü keçirildi. Milli teatrımız bu sənət
bayramında Opera və Balet Teatrı ilə təmsil olunurdu.
Repertuara Üzeyir bəy Hacıbəylinin «Koroğlu»,
Müslüm bəy Maqomayevin «Nərgiz», Reynqold Qlierin
«Şahsənəm» operaları və Üzeyir bəyin
«Arşın mal alan» operettası daxil idi. Dekada 1938-ci il aprelin
5-dən 15-nə qədər davam etdi.
Dekadanın
uğurlu keçməsinə görə 1938-ci il aprelin 17-də
Üzeyir bəy Hacıbəyli, Şövkət Məmmədova,
Bülbül və Reynqold Qlier SSRİ xalq artisti fəxri
adı ilə təltif olundular.
Ədil
İsgəndərovun 1938-ci ildə bugünkü Akademik Milli
Dram Teatrına baş rejissor təyin olunması sənət
ocağının yaradıcılıq iqlimində əsaslı
təkamül prosesi yaratdı. Ədil İsgəndərov
teatrın ətrafına gənc nasir və şairləri cəlb
edib onlarla müxtəlif mövzulu dram əsərləri
üzərində səmərəli işləyirdi. Bu istiqamətdə
Mirzə İbrahimovun «Həyat» pyesinin və Səməd
Vurğunun «Vaqif» mənzum dramının tamaşaları
böyük uğur qazandı. «Vaqif» tamaşası» əlli
ilə yaxın teatrın repertuarında qaldı.
Milli Dram
Teatrı özünün 75 illik yubileyi münasibətilə
Moskvada qastrol səfərində oldu. Burada Cəfər
Cabbarlının «1905-ci ildə», Ənvər Məmmədxanlının
«Şərqin səhəri», Səməd Vurğunun «Vaqif»,
Uilyam Şekspirin «On ikinci gecə», Aleksandr Ostrovskinin
«Günahsız müqəssirlər», «Tufan» əsərlərinin
tamaşaları göstərildi. Mərziyə Davudova,
Mirzağa Əliyev və Sidqi Ruhulla SSRİ xalq artisti fəxri
adı ilə təltif olundular.
1959-cu il
mayın 22-dən 31-dək Moskvada Azərbaycanın 2-ci ədəbiyyat
və incəsənət dekadası keçirildi. Dekadada səhnə
sənətini Milli Dram Teatrı, Opera və Balet Teatrı, Rus
Dram Teatrı təmsil edirdilər. «Otello», «Fərhad və
Şirin» tamaşaları, «Koroğlu» və «Sevil»
operaları, «Gülşən», «Qız qalası», «Yeddi
gözəl» baletləri böyük uğur qazandı.
Böyük
bayram təntənəsi ilə keçən dekadada bəstəkar
Qara Qarayev, bəstəkar-dirijor Niyazi, müğənni Rəşid
Behbudov, balet aktrisası Qəmər Almaszadə və rejissor Ədil
İsgəndərov SSRİ xalq artisti fəxri adı ilə təltif
olundular.
* * *
1939-cu ildə
bəstəkar Əfrasiyab Bədəlbəylinin kiçikhəcmli
«Tərlan» əsəri xoreoqrafiya məktəbi tələbələrinin
ifasında oynanıldı. 1940-cı ildə bu bəstəkarın
«Qız qalası» baleti böyük səhnədə
tamaşaçılara təqdim edildi. Azərbaycanda yeni bir sənətin
- baletin təməli qoyuldu. Keçən illər ərzində
Qara Qarayevin «Yeddi gözəl», «İldırımlı
yollarla», «Don Kixot», Soltan Hacıbəyovun «Gülşən»,
Arif Məlikovun «Məhəbbət əfsanəsi», Fikrət Əmirovun
«1001 gecə», Niyazinin «Çitra» baletləri dünya
teatrlarının səhnələrində möhtəşəm
qələbələr qazandı.
Azərbaycanda
Qəmər Almaszadə, Leyla Vəkilova, Rəfiqə Axundova,
Maqsud Məmmədov, Çimnaz Babayeva, Tamilla Şirəliyeva,
Vladimir Pletnyov kimi balet artistləri yetişdilər.
Opera və
Balet Teatrında Müslüm Maqomayevin «Nərgiz», Niyazinin
«Xosrov və Şirin», Əfrasiyab Bədəlbəylinin
«Nizami», Cahangir Cahangirovun «Azad», Fikrət Əmirovun «Sevil»,
Süleyman Ələsgərovun «Bahadır və Sona», Vasif
Adıgözəlovun «Ölülər», Ramiz Mustafayevin «Vaqif»
operaları repertuarda yer tutdu.
Səid
Rüstəmov, Fikrət Əmirov, Soltan Hacıbəyov,
Süleyman Ələsgərov, Rauf Hacıyev, Vasif
Adıgözəlov, Hacı Xanməmmədov, Şəfiqə
Axundova, Emin Sabitoğlu musiqili komediya janrında sənət əsərləri
yaratdılar.
* * *
1951-ci ildə
Moskvada ali təhsil alıb Bakıya qayıdan rejissor Tofiq
Kazımov Milli Dram Teatrında yeni sənət
estetikasının təməlini qoydu. Onun quruluşunda Vilyam
Şekspirin «Antoni və Kleopatra», «Hamlet», «Fırtına», Karlo
Qoldoninin «Məzəli hadisə», Lope de Veqanın «Dəlilər»,
Branislav Nuşiçin «Nazirin xanımı», Viktor Hüqonun
«Mariya Tüdor», Yucin O’Nilin «Qızıl», Mirzə Fətəli
Axundzadənin «Lənkəran xanının vəziri», Cəlil
Məmmədquluzadənin «Ölülər», Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin «Pəri Cadu» əsərlərinin
tamaşaları teatrın yaradıcılıq iqliminə yeni
fəlsəfi dərinlik gətirdi.
1964-cü ildə
rejissor dramaturq İlyas Əfəndiyevin «Sən həmişə
mənimləsən» pyesini tamaşaya hazırladı. Bununla
Azərbaycan teatrında lirik-psixoloji üslubun bünövrəsi
qoyuldu. Bunun ardınca Tofiq Kazımovun quruluşunda İlyas Əfəndiyevin
«Unuda bilmirəm», «Məhv olmuş gündəliklər»,
Şıxəli Qurbanovun «Sənsiz», Bəxtiyar Vahabzadənin
«Yağışdan sonra» lirik-psixoloji dramları oynanıldı.
1930-1990-cı
illərdə Azərbaycanın müxtəlif teatrlarında
Barat Şəkinskaya, Mustafa Mərdanov, Möhsün Sənani,
Əli Qurbanov, Məmmədəli Vəlixanlı,
Ağahüseyn Cavadov, Ağasadıq Gəraybəyli, Leyla Bədirbəyli,
Məlik Dadaşov, Nəcibə Məlikova, Əjdər
Sultanov, Həsən Turabov, Şəfiqə Məmmədova,
Amaliya Pənahova, Yaşar Nuriyev, Fuad Poladov, Yusif Vəliyev,
Firəngiz Şərifova, Rəmziyyə Veysəlova, Ələddin
Abbasov, Məmməd Bürcəliyev, Əşrəf Yusifzadə,
İbrahim Həmzəyev, Əyyub Haqverdiyev, İsa Musayev, Zəroş
Həmzəyeva, Nəsibə Zeynalova, Lütfəli Abdullayev, Əlihüseyn
Qafarlı, Bəşir Səfəroğlu, Səyavuş
Aslan, Hacıbaba Bağırov, Mobil Əhmədov, Xuraman
Hacıyeva, Səməndər Rzayev kimi sənətkarlar
yetişiblər.
Bu dövrdə
balet aktrisası Leyla Vəkilova, opera solistləri Firəngiz Əhmədova,
Müslüm Maqomayev, Lütfiyar İmanov və Fidan
Qasımova, dram artistləri Ələsgər Ələkbərov
və Hökümə Qurbanova SSRİ xalq artisti fəxri
adına layiq görülüblər.
1974-cü ildə
Azərbaycan teatrının 100 illik yubileyi təntənə
ilə qeyd edildi. May ayının 30-da Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrı Lenin ordeni ilə təltif edildi. Rejissor
Mehdi Məmmədov, aktyorlar İsmayıl Osmanlı və
İsmayıl Dağıstanlı SSRİ xalq artisti fəxri
adı ilə təltif olundular.
1989-cu ildə
əməkdar incəsənət xadimi Hüseynağa
Atakişiyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycan Dövlət
Gənclər Teatrı yaradıldı. Bu teatr 2009-cu ildə
Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar
Teatrı ilə birləşənə qədər səhnə
sənətimizin tarixində mühüm rol oynadı. Bu
gün şöhrət tapmış onlarla aktyor sənətin
ən çətin sirlərinə onun səhnəsində
yiyələnmişlər.
* * *
Azərbaycan
Respublikası 1991-ci ildə özünün müstəqilliyini
bərpa etdi. Bu tarixi hadisə bütün sahələrdə
olduğu kimi, teatr sənətində də yeni canlanmaya,
çağdaş estetik prinsiplər axtarışlarına rəvac
verdi. «Yuğ» Dövlət Teatrı (rəhbəri Vaqif
İbrahimoğlu), «Pantomim» Dövlət Teatrı (rəhbəri
Bəxtiyar Xanızadə) yaranıb müstəqil binalarda fəaliyyətə
başladılar. Respublika hökumətinin qərarı ilə
Qax Azərbaycan Dövlət Gürcü Teatrı, Qusar Azərbaycan
Dövlət Ləzgi Teatrı da yaradıldı. Gəncədə,
Naxçıvanda, Salyanda, Qaxda Dövlət Kukla Teatrı fəaliyyət
göstərir.
* * *
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev 29
dekabr 2006-cı ildə «Teatr fəaliyyəti haqqında Azərbaycan
Respublikasının qanunu»nu imzaladı. 19 fevral 2007-ci ildə
«Azərbaycan teatr sənətinin inkişaf etdirilməsi
haqqında» sərəncam verdi. 18 may 2009-cu ildə «Azərbaycan
teatrı 2009-2019-cu illərdə» Dövlət Proqramı
yaradıldı.
Dövlət
Kukla Teatrının, Rus Dram Teatrının, Gənc
Tamaşaçılar Teatrının, Akademik Milli Dram
Teatrının, Mingəçevir Dövlət Dram
Teatrının binaları bir-birinin ardınca əsaslı
şəkildə təmir edildi. Teatrlar müasir işıq
sistemi, səhnə avadanlıqları ilə təmin edildi. Səhnə
texnikası tamamilə təzələnib yeniləndi. Qrim
otaqları, tamaşaçı salonları, foye və
vestibüllər dünya standartları səviyyəsində
quruldu.
2010 və
2012-ci illərdə Bakıda Beynəlxalq teatr konfransları
keçirildi. Dünyanın onlarla ölkəsindən
yüzlərlə sənət adamı çağdaş
teatr problemləri barədə fikirlərini Bakıda
bölüşdülər...
Azərbaycan
Respublikası bu gün dünya xalqları sırasında
inamla zirvələrə doğru addımlayır. O cümlədən
də xalqımızın incəsənəti yeni-yeni
uğurlarla dünya mədəniyyətinə bir-birindən
qiymətli töhfələr verir...
Teatr xadimlərimiz
səhnədə özlərinin sənət tarixini
yaradırlar. Bu tarixdə xalqımızın mənəvi-əxlaqi
dəyərləri, millətimizin fəlsəfi
düşüncəsinin dərinliyi, bəşəri
duyğularının möhtəşəmliyi, insanların
ruhi azadlığı özünün parlaq təcəssümünü
tapır...
Teatrımızın
tarixi eyni zamanda xalqımızın mənəviyyat tarixi kimi əbədiləşir...
İlham RƏHİMLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 8 mart.-
S.2-8.