Zərturunc
və Novruz yumurtaları
Ah,
əzəl bayram,
ah,
gözəl Novruz!
Ay
min-min uşağın qəlbini
şad
eyləyən Novruz!
Acların
qarnını tox edən bayram!
Gəl
çıx tamaşaya, bax gör
nə
gözəl bayramdı, Novruz!
1907-ci
il
Cəlil
Məmmədquluzadə
Boynumuza
alaq ki, bu gün əzəl Novruz bayramımız, onun mənşəyi
və icraetmə tərzi haqda az-çox məlumatımız
olduğu halda, bu şənliyin ayrı-ayrı ayin-mərasimlərində
istifadə olunan bir para önəmli əşya və rəmzi
atributların, xüsusilə Günəşi simvolizə edən
bir sıra əşyaların iç mahiyyəti və təyinatı
barədə, demək olar ki, xəbərimiz yoxdur. Misal
üçün, götürək bayramın ən önəmli
amillərindən sayılıb Novruz gecəsi hazırlanan
bayram süfrəsini. Düzünü deyək, onun ətrafında
və üzərində düzüləcək gərəkli
rəmzi əşyalar barədə nə deyə bilərik?
Heç nə. Odur, əzəl bayramımızla daha
yaxşı və ətraflı tanış olmaq
üçün onu xırdalıqlarına kimi
araşdırmalıyıq.
Bir
sözlə, əski tarixi yazılar və sonrakı
araşdırmalara arxalanaraq bu gün demək olar ki,
keçmiş əyyamlarda müqəddəs Novruz gecəsi,
ilk öncə və əski qaydaya uyğun, bayram süfrəsinin
görümlü bir yerində, yaxud düz ortasında, bir
güzgü yanında iri portağal və ya
qırmızı-çəhrayıya çalan portağal rəngli
acımtıl “turunc” (onun “toronc-türünc- narınc “
deyiliş şəkilləri də var, xalq arasında isə
ona “qızməməsi” deyirlər), əslində, sitrus meyvəsi
“qreyfrut” yerləşdirilirdi. Çox vaxt onu ortadan kəsib
Günəşin təsvirini xatırladan içi
görünən tərəfilə süfrənin ortasına
qoyur, digər hissəsini isə sıxıb şirəsini
hamıya paylayaraq içirdilər.
Ötənlərdə
sən demə, bu subtropik meyvənin bilavasitə özu, yaxud
onun əlvan metal oxşarı və ya qızıl suyuna cəkilib
“zərturunc” (“qızıl turunc” anlamındadır) adlanan iri
modeli, bayram günləri həddindən qiymətli və
arzuolunan bir bəxşiş, ərməğan sayılmışdır.
Bir vaxtlar hökmdarların taxt-tacı qarşısında
daima tavandan asılmış iri metal “zərturunc”lar Yaxın
Şərq klassik ədəbiyyatında, bir qayda olaraq “Nur mənbəyi”,
“Əbədiyanar səma odunun rəmzi”, “Asimanın gəlini”
və “Kainatın mərkəzi” kimi qələmə verilmişdir.
Payızgüntəni
- 23 sentyabr günü keçirilən digər Günəş
bayramı Xəzan süfrəsinin ortasında isə, hökmən
bostan meyvəsi -“şəmsə şamama” (“şəms” ərəbcə
günəş deməkdir, el-oba içində çox vaxt
Günəşə “səhər şamaması” demişlər)
adı daşıyan yupyumru, sapsarı kiçik bir yemiş
sancılırdı. Ötənlərdə bundan ötrü,
bir qayda olaraq, yemişin çəhrayı rəngli, xoş ətirli,
lakin yeyilməyən bir növünə də müraciət
olmuşdur ki, bu gün ona çox nadir hallarda təsadüf
etmək mümkün olur.
Demək
olar ki, həmin zamanlar, istər “şəmsə-şamama”,
istər “turunc-portağal” olsun, rəngi və biçimlərinə
görə əbədiyaşar səma odunu
xatırlatdığı üçün dədə Günəş
və Günəş bayramlarının rəmzi
nişanı, baş atributu sayılaraq həmin bayram tədbirlərinin
diqqət mərkəzində olmuşlar.
Dədə
Günəşin başqa bir rəmzi atributu isə yaz-yay fəsli
yetişdirilmiş digər bostan meyvəsi qarpızın
zolaqsız və qalınqabıq ağ növü
olmuşdur. Rəngi ağ, içi qıpqırmızı
olduğu üçün o da insanlara günəşi xatırlatmışdır. Həmin qarpız xüsusilə
qış fəslinin 21 dekabr Çırağan Günəş
bayramı zamanı süfrəyə gətirilmışdir.
Sonralar ona xalq arasında “çillə qarpızı” da (bu
gün Böyük çillə başlayırdı)
demişlər. İndiki zamandan fərqli olaraq, bostan meyvələri
qarpız və yemişi, çox nadir hallarda Novruz
bayramına qədər saxlamaq mümkün olurdu. Buna
baxmayaraq, qarpız da yemiş və portağal kimi Günəşi
təmsil edən rəmzlərdən biri
sayılmışdır.
Bunlarla
yanaşı, bayram axşamı və bayram günü, adət-ənənəyə
müvafiq, hamı yerə salınmış və “xan novxan
Novruz xanı bayram xanı” adlanan ağ-bəyaz, çox vaxt
isə al-qırmızı rəngli, uzunca zərli
saçaqlı böyük bir dəyirmi süfrənin
saçaqları üzərində bardaş qurub əyləşməliydi.
Yəqin elə həmin əski ənənəyə görə,
bayram günləri saraylarda hökmdarın taxt-tacı
altına da saçaqlı dəyirmi xalça və ya
süfrə salınırdı. Əsas etibarilə həmin
dairəvi süfrələrin üzərinə, üstünə
bayram şamı sancılıb, turunc və ya iri portağal
yerləşdirilmiş bir girdə mis sinini (həmin siniyə
adətən “xançə (yəni, kiçik xan, süfrə)
xonçə, qönçə, güncə, güncik”
deyirdilər) çıraq, manqal təki, dəyirmi süfrənin
ortasına və süfrə ətrafında əyləşmiş
hər ailə üzvünün qarşısına qoyurdular.
Yaxud, iri portağal-turuncu və ya şamama yemişini incə
toxunmuş bir balıq toru içinə salıb
çilçıraq əvəzinə tavandan
asırdılar.
Aydın
məsələdir, bayram gecəsi dairəvi (“dairə” həmişə
Günəşin rəmzi simvolu olmuş, zərli
saçaqlar isə ondan ayrılan şüaları təmsil
etmişlər) süfrənin saçaqları üzərində
əyləşmək, süfrədə girdə sini
“xançə-güncik”in olması, tavandan portağal və
ya sarı yemişin asılması, əslində və
açıq-aşkar əbədiyanar səma odunun rəmzi təsvirləri,
atributlarını bir daha yada salıb xatırladır və
evdəkilərin bu gözəl və müqəddəs bayram
günü və gecəsi Dədə Günəşin himayəsi
altında olub, onun güc-qüvvəti ilə bəhrələnmək
arzusuna işarə etmirmi?
Onu
da bilməliyik ki, artıq ortaçağlarda, naməlum səbəbdən
bayramdakı özünəməxsus səma odu rəmzlərini
ikinci plana çəkərək, əsas etibarilə xına
və zəfəran suyunda boyanmış və ya qızıl
suyuna cəkilmiş toyuq yumurtalarına daha ustunluk verilməyə
başlanmışdır. Lap son əsrlərdə isə
yumurtaları göy səməni otu əvəz etmişdir.
Keçmişdə onu yalnız və yalnız falabaxma və
xüsusi halva bişirməkdən ötrü becərmişlər.
Bəlli
olur ki, ümumilikdə yumurta, bir sıra qədim əqidələrdə
dünyanın modeli kimi təqdim olunmuşdur.
Ortaçağların düşünüşünə
görə, sən demə, yumurta Tanrının bəşəriyyətə
bəxş etdiyi “dörd müqəddəs varlıq, dörd
ünsür”ün bir-birinə qovuşmasından həyatın,
canlılığın
yaranması və bir para şeylərin ibtidasının rəmzi
təcəssümüdür. Deməli, burada yumurtanın
soyuq və rütubətli ağı - Su varlıqını,
istilik verən sarısı - Odu, quru qabığı və
dairəvi biçimi - Torpağı, incə pərdə
arasındakı kiçik boşluq isə, müqəddəs
Hava varlıqını simvolizə etmişlər.
Ayrı-ayrı xalqların dillərində işlənilib hərəsi
dörd hərfdən ibarət - yayso yadro (kiril əlifbası
ilə bu sözlər dörd hərfdən ibarətdir)
nüvə - maya toxum, kürü - ikra kimi eyni mənalı
deyimlər dörd müqəddəs varlığa işarə
etmirlərmi?
Hamıya
məlumdur ki, adi çiy və ya suda bişirilmiş
yumurtanı heç cür, nə şaquli vəziyyətdə
küt tərəfi üstə, nə də sivri təpəsi
üstdə sərbəst dayandırmaq
qeyri-mümkündür. O, mütləq böyrü üstə
yıxılıb çalxanacaqdır. Amma, inama görə
gözəl Novruz bayramı gecəsi, iltəhvil saatı
anı yumurtanın güzgü üzərində hərlənməsi
və bir an dik, kürəsi üstə durması
mümkündür. Buna xalq arasında “yumurta calxama”
deyilmiş və hamı bu anı səbirsizliklə gözləyərək həyatda
yoxlamışlar. Belə ki, bununla təzə il, Yazgüntəni
günü və Novruzun başlanğıc anı dəqiq
müəyyən etmək mümkün olmuşdur.
Daha
bir fakt. Bir vaxtlar suda bişirilmiş yumurtanı (bu adətən
iri ördək yumurtası olurdu) qabığından təmizləyərək
iki hissəyə paralayıb (ona “paralanmış töxm”
deyirdilər) bayram süfrəsinə
üzbəüz qoyurdular. Adət üzrə, ər-arvad,
xüsusən təzəbəy-təzəgəlin, hərə
həmin yumurtanın bir yarısını götürüb
yeməliymiş. Digər ailə üzvlərinin
hamısı isə süfrədəki bayram təamını
yeməkdən əvvəl bir ilıq yumurta yeməliydi.
Digər
tərəfdən bilirik ki, ilıq yumurtaları yemək
üçün onları, bir qayda olaraq, bundan ötrü
hazırlanan və biçimcə əsas etibarilə
müasir qədəh, rümkaya bənzər bu və ya digər
biçimli yumurtaqabı-“töxmdan yumurtalığ”a yerləşdirirlər.
Ötənlərdə isə, gözəl Novruz bayramı
süfrəsi “novxan”ın ortasına, üç
dayağı olan bərli-bəzəkli xüsusi bir
yumurtalıqda qızıl suyuna çəkilib incə
naxışlarla işlənmiş iri bir dəvəquşu
yumurtası qoymuşlar. Hələ qədim Şumerdə
Yazgüntəni günü keçirilib Əkidu adı
daşıyan bayramda möhtəşəm bir izdihamın
başında gəzdirilən Günəş
Tanrısının heykəli önündə bərli-bəzəkli,
üçdayaqlı, iri bir yumurtalıqda yumurta biçimli,
qızılı rəngli böyük bir kuzədə
gülablı şərbət aparırmışlar.
Digər
tərəfdən bəlli olur ki, xristianların “Pasxa” dedikləri
bayram uzun müddət və bir qayda olaraq, yurdumuzda
“Qızıl yumurta bayramı”
adlandırılmışdır. Ən maraqlısı odur ki,
Yaxın Şərqin tarixi salnamələrində, bəzi
çağlarda Novruz bayramı “Qızıl yumurta bayramı”
tək qələmə verilməkdədir.
Yeri
gəlmişkən, burada haşiyə çıxıb deməliyik
ki, 1882-ci ildə Rusiyada zərgərlik firması
açmış faberje adlı bir əcnəbi zərgərin
qızıl və daş-qaşdan hazırladığı zərgərlik
əşyaları, daha doğrusu, onun “üçdayaqlı
yumurtalıq”lardan ibarət zərgərlik məmulatı
imperator III Aleksandrın diqqətini xüsusi cəlb etmiş
və o, saray əhli və öz xanımı
üçün bu zərgərə 51 ədəd yumurta
biçimli, üç dayaqlı zərgərlik məmulatı
sifariş vermişdir. Belə ki, onlar içində, bu
imperatorun atlı heykəli, bir hərbi gəmi, imperator
saraylarından birinin və hökmdarın tacqoyma mərasimində
istifadə olunmuş bir karetin miniatür modelləri yerləşdirilib
daş-qaşla bəzənmiş "qızıl
yumurtalar" çox gözəgəlimli olmuşlar. Faberje özü və onun zərgərləri
ümumilikdə 71 nüsxədən ibarət böyük bir
"qızıl yumurtalar" kolleksiyasının müəllifləridirlər.
Söz
yox ki, əcnəbi zərgərin bu biçimli zərgərlik
əşyaları ortaçağlarda Yaxın Şərqdə
dəbdə olmuş və ulu Novruz bayramı günləri
sarayda həyat sürən xanımların, bir qayda olaraq
hökmdardan aldıqları yaraşıqlı piyalə, cam və
ya tərəzi gözlərində qızıl suyuna tutulub,
üzəri incə naxış və rəsmlərlə
işlənmiş yumurtaları hədiyyə almaq, bir-birinə
qızılı yumurtalar bağışlamaq və
ümumilikdə,Yaxın Şərqin yumurta bəzəmə ənənəsinin
güçlü təsiri altında yaranmışlar, daha
doğrusu, onların yamsılaması, bir qədər təkmilləşmiş
variantlarıdırlar. Sonrakı dövrlər artıq
şüşə və qızıldan hazırlanmış
yumurta biçimli zərgərlik məmulatı tez bir zamanda
böyük şöhrət tapmış və bir qayda olaraq
ev xanımlarının ən bahalı əşyalarının
saxlancı tək istifadə olunmağa
başlanmışdır.
Bununla
yanaşı, ayrıca maraq doğuran bir fərziyəyə
görə, sən demə, üçdayaqlı
yumurtalıqlar, həmçinin rus nağıllarındakı
Baba Yaqanın toyuq ayaqlı “izbuşka”sı, haçansa
Asimandan yer üzünə təşrif gətirmiş, deyək
ki, özgəplanetli “tanrılar”ın uçar kosmik obyektlərinin
kiçik modelləridirlər. Əgər belədirsə,
Hindistandakı büsbütöv daşdan yonulub üzəri əcaib-qəraib
oyma naxış və fiqurlarla bəzənmiş bir para qədim
məbədlərin büsbütöv yumurtaqabı, yaxud adi
yumurta biçimində olması, söz yox ki, bununla əlaqəlidir.
Bu məbədlərə gendən baxanda, sanki müasir
kosmodromda uçuşa hazırlaşan bir kosmik gəmini
görürsən.
Bir
sözlə, ötənlərdə, istər əzəl Novruz,
istər digər Günəş bayramı olsun, saraylarda
bir-birinə qızıl suyuna çəkilmiş, yaxud əlvan
boyanmış
və ya şəkərbura təki, üzərinə
naxış salınmış toyuq yumurtaları bəxş
etmək bir adət-ənənəyə çevrilmişdi. Qəribə
səslənib təbəssüm doğursa belə, demək
lazımdır ki, bizim günlər çoxuna bəlli olan
yumurta biçimli şokolad məmulatı - “Kinder sürpriz”,
demək olar ki, həmin “ənənəni” bu və ya digər
şəkildə qismən də olsa davam etdirməkdədir.
Digər
tərəfdən bilirik ki, Novruz ərəfəsində və
bayram günü bütün evlərdə müəyyən
miqdarda suda yumurta (əsas etibarilə xına və zəfəran
suyunda) bişirib Dədə Günəş, od-alov və
yazın rənginə müvafiq, qırmızı,
xınayı və yaşıl rənglərə
boyamışlar ki, onları, adətən “boyalı yumurta”
adlandırırlar. Yumurtaları həm də ona görə boyamışlar ki, bayram
günləri başqa çiy
yumurtalarla çaşbaş salınmasınlar. Əski inama
gorə, bayram günləri
boyalı Novruz yumurtaları, sən demə, mualicəvi xüsusiyyətlərlə
aşılanırlar. Elə bu səbəbdən bayram
günləri onları sındırıb yemək yasaqdır,
boyalı yumurtaları Günəşin yer üzündəki
hakimiyətinin sonu, 23 sentyabr Payızgüntəni
günü, Xəzan bayramına qədər qoruyub
saxlamalıydılar. Odur, xarab olmasın deyə, onları suda
soğan qabığı ilə (bu onlara xınayı rəng
verir) birgə bişirirdılər. Adət-ənənəyə
müvafiq, müqəddəs Novruz gecəsi yeyilən adi
yumurtaların qabığını pencərədən
dışarı atmaq olmaz. Belə ki, yaxın günlərdə
dünyasını dəyişmiş qohum-əqrəbanı
yad etmək üçün yumurta qabığını səliqə
ilə yığıb axar sulara atırdılar. Boyalı
yumurtaların bir qismi ailə üzvlərinə, digərisi
bayramı təbrik etməyə gəlmiş mübarəkbadlara,
bir qismini isə yeniyetmə uşaqların yumurta ilə oynadıqları
əyləncələr üçün
ayırırdılar.
Xalqımız
içində “min-min uşağın qəlbini şad eləyən”
gözəl Novruz bayramının əsas rəmzlərindən
biri sayılan yumurta ilə əlaqəli falabaxma ayini və
çoxlu oyun-əyləncə növü mövcuddur. Belə
ki, Novruzağzı İlaxırcərşənbələrində
(bir qayda olaraq Yalançərşənbədəki
Xızır bayramı gecəsində), əsas etibarilə
yeniyetmə qızlar tərəfindən icra olunan “yumurta
falı”, ürəkdə tutulmuş niyyəti qabaqcadan yozmaq,
öyrənib bilmək məqsədi güdürdü. Bundan
ötrü bir çiy ağ yumurtanı əl çatmayan
yerə, yük dolabı altına və ya taxça rəfi
üstünə yerləşdirib yanına qırmızı
və qara boya, yaxud adi kömür və kərpic
qırıntısı qoymaqla ürəklərində niyyət
tutub yatırdılar. Səhər durub baxırdılar, əgər
yumurta üzərinə qırmızı xətt və ya ləkə
düşübsə, deməli üzə gələn ildə
tutulmuş niyyət həyata keçəcək. Əgər
yumurta üzərində qara xətt, qara ləkə varsa,
arzu-dilək həyata keçməyəcək. Buna da sonralar
el içində bir zərb-misal tək “yumurtaya qara gəldi”
- deyirdilər.
Novruzağzı
İlaxır çərşənbələr və bayram
günlərində kiçik oğlan uşaqlarından
tutmuş bığlı-saqqallı cavanlara kimi,
hamının ən sevimli məşğuliyyətlərindən
biri olan özünəməxsus “yumurta döyüşdürmə”
adlanan oyun-əyləncəsi iki rəqibin həm çiy, bişməmiş, həm
də suda bişirilib əlvan rənglərə
boyanmış toyuq yumurtalarının küt və ya sivri təpələrini
bir-birinə vurmasından ibarət olmuşdur. El-oba içində
onun başqa adları da olmuşdur. Məsələn, uzaq
keçmişdə “töxumcəng
toxumcəngi toxumbazlıq”, sonralar isə “yumurtadöydü” yumurta döyüşü,
yumurta toqquşdurma” və s.
Bu
oyunun ilkin şərti “dadma”, yaxud “dadışma” dır. Belə
ki, oyunun əvvəlində, bir qayda kimi iki oyunçu: “Gəl
yumurtaları dəyişib, vuraq” və ya “Gəl
dadışaq” deməklə, oyun yumurtalarını dəyişib
danışdıqdan onları döyüşdürmək təklif
olunur və hər iki tərəfin razılığı ilə
oynayanlar rəqibinin yumurta ilə dolu səbətini öz səbətilə
dəyişib oradakı bütün yumurtaları dişlərinə
vurmaqla onların bərk-boşluğunu yoxlayır, sonra səbətləri
bir-birinə qaytarırdılar. Çox vaxt burada yumurtalardan
birinin o birilərdən hədsiz dərəcədə bərk
olduğu aşkarlanır və həmin yumurta oyundan kənarlaşdırılırdı.
Qayda
üzrə, ilk əvvəl rəqiblərdən biri
yumurtasının künəsini tutub: “Sən tut, mən vurum”
- deyirdi, yaxud müqabil tərəf: “Bax, bunu mən
tutmuşam, sən harasından istəyirsən vur!” Yaxud, “Sən
yumurtanı əy, mən vurum” və bu kimi sözlərlə
müşayiət olunan yumurta döyüşdürmə
oyunu başlayırdı. Yumurtalar əsasən sivri, bəzən
isə, yastı, küt tərəflərilə
toqquşdurulurdular. Belə ki, bir yumurtanın sahibi
yumurtasını açıq tutub müqabilinə: “Bu yumurtaya qara gələrəm”
- deyirdi. Bu da o deməkdir ki, o yumurtanın sivri təpəsinə
deyil, ondan azca aşağı, qara qələmlə
nişanlanmış yerinə vurmaq istəyir...
Açığını
desək, bu oyunda daha çox səriştə və məharət,
qismən isə hiylə qalib gəlirdi. Məsələn, bəzən
burada zahiri görkəminə görə həqiqi yumurtalardan
heç də fərqlənməyən “saxta” yumurtalardan da
istifadə olunurdu, amma bunun üstü tez
açılırdı. Bəzən isə möhkəm və
davamlı olsun deyə, müəyyən müddət duz
içində saxlanılmış yumurtalara da təsadüf
edilirdi. Nəticədə, həmin “döyüş”, bir qayda
olaraq, qalmaqallı və səs-küylü, ehtiraslı bir əyləncəyə
çevrilirdi.
Bir
sözlə, oyunda kimin yumurtası salamat qalıb çox
yumurta sındırsaydı, o, rəqibinə qalib gəlmiş
bir igid döyüşçü tək sevinir, rəqibinin
sınıb-zədələnmiş yumurtalarını
götürüb öz səbətinə
yığırdı. Əski inama görə, sən demə,
üzə gələn təzə il bu “qalib”
üçün çox uğurlu olub bəxti həmişə
gətirəcəkdir. Həmçinin, inanmışlar ki,
yumurtaları salamat qalmış oyunçu, guya rəqiblərinə
görə, tam günahsız, düz, əməlisaleh adam
sayıla bilər.
Bəlli
olur ki, ruslarda da “bitki”, yaxud “çokatsa və ya stukatsa
yaytsami” (yumurtaları bir-birinə taqqıldatmaq,
toqquşdurmaq deməkdir) adı daşıyıb, həmçinin
boyalı yumurtalarla oynanılan bir əyləncə olmuş və
bu gün də olmaqdadır. Əski yazılardan aydın olur
ki, xristianlar bu “yumurtadöydü” adətini, vaxtilə yəhudilərdən
əxz etmişlər. Qədim yəhudilərin əqidəsincə
isə toyuq yumurtalarının toqquşması, nə az, nə
çox, iki göy cisminin, iki dünyanın bir-birilə
toqquşmasını simvolizə etmişdir. Əgər qədim
əqidələrdə yumurta dünyanın modeli kimi təqdim
olunurdusa, onların “toqquşması” heç də qəribə
deyildir. Əslinə qalarsa, inamla demək olar ki, bu uşaq əyləncəsi,
olsa-olsa uzaq əyyamlarda bir sınaq, yaxud gələcəyi
qabaqcadan yozan saysız-hesabsız falaçma ayinlərindən
birinin izi, sonrakı təcəssümüdür.
Həmin
“yumurta döyüşü” nəticəsində sınıb
zədələnmiş toyuq yumurtaları və xoruzun
“münsifliyı” ilə icra olunan digər bayram əyləncəsi
də cazibəli olmuşdur. Belə ki, iki və ya daha
çox oyunçu, hərə bir neçə uduzulmuş
yumurtanı “qatara qoyur”du. “Yumurtaları qatara qoymaq və ya
düzmək” ifadəsi, əslində yumurtaları sıra ilə
yerə düzmək və ya papaq altına yığmaq demək
idi. Bir sözlə, “yumurtaları qatara” düzdükdən
sonra buraya bir ağ xoruz (o, Dədə Günəşin
önündə yeriyən bir carçı mələyi təmsil
etmiş, onu bayram gecəsi süfrə başına da gətirirmişlər)
gətirilir və o, sıra qatardakı hansı yumurtanı
dimdikləsəydi, həmin yumurta sahibi qatara
düzülmüş bütün yumurtaları udmuş
sayılırdı.
Gözəl
Novruz şənliklərində yeniyetmələrin, bəzən
isə - yaşlıların icra etdiyi yumurta ilə əlaqəli
digər bir oyun isə suda bişirilmiş sağlam bayram yumurtalarının
hündür bir yerdən, yoxuşdan, təpədən
üzüaşağı diyirlənməsindən ibarət
olmuşdur. Burada kimin yumurtası bərk, möhkəm və
davamlı olub, sınmayıb daha uzağa yuvarlanardısa həmin
yumurta sahibi qalib gəlmiş hesab edilir və o, digər
yumurtaları özünə götürürdü və s.
Beləliklə,
demək olar ki, hələ qədim Şumerdə icra
olunmuş Yazgüntəni bayramında yumurta biçimli
qızıl piyalə, şərbət qabları və s. əşyalar
hazırlamaqla, insanların onları bir-birinə
bağışlamaq və falaçma niyyətilə yumurta ilə
bağlı müxtəlif ayin-oyun icra etmək adət-ənənəsi
çox uzun, təsəvvürə gətirilməz tarixi bir
müddət, XIX-XX yüzillərə qədər ehtiramla
qorunub saxlanmışdır.
İstər-istəməz
sonucda deməliyik ki, son illər əzəl bayramımız
Novruzun icra olunması geniş vüsət alaraq tarixdə
görülməmiş və çox layiqli şəkildə
həyata keçirilməkdədir. Bayram dövlət tərəfindən
himayə olunaraq, bundan ötrü çoxlu maddi vəsait
ayrılır. Bununla belə deməliyik ki, artıq qırx
ildən çoxdur ki, hər il Novruz bayramı ərəfəsində
bütün respublika telekanallarında alim və mütəxəssislərin
iştirakı ilə bayramın ayrı-ayrı xüsusiyyətlərindən
danışılır, onun icraetmə tərzi haqda dəyərli
tövsiyələr verilir, müxtəlif iradlar söylənilir.
Amma demək olar ki, bu məclislərdə və mətbuat səhifələrində
səslənən bayram haqda fikir və məsləhətlərə
lazımi reaksiya verilmir. Təəssüflər olsun ki, bizdə
hələ də bayramşünaslıq,
novruzşünaslıq elmi yox dərəcəsindədir.
Bizim
Novruz əzəl bayramımız ildən-ilə təkmilləşərək
elmi və tarixi cəhətdən ciddi araşdırmalara
arxalanan yüksək beynəlxalq səviyyəyə
qalxmalıdır - son zamanlar Bakıda keçirilən beynəlxalq
yarış və müsabiqələr səviyyəsinə,
ölkəmizə gələn turist axınının
artırılması naminə.
Elçin Muxtar ELXAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 8 mart.-
S.7.