Xalqımızın
müstəsna xidməti
"Xalqların lap qədimlərdən
gələn çox gözəl və maraqlı bayramları
vardır. Bu bayramlarda insanlar həmişə həyatın
çətinliklərini, dərd-qəmini unutmağa
çalışıblar. Çalışıblar ki,
bayramı ruh yüksəkliyi ilə və əməyə məhəbbətlə
qeyd etsinlər.
Azərbaycanda
Novruz ən qədim bayramlardan biridir.
…Bütün
qadağanlara baxmayaraq, xalq Novruzla əlaqədar bir-birindən
zəngin, rəngarəng nəğmələrini, adətlərini,
oyun və tamaşalarını yaşada bilmişdir.
Tanınmış folklorşünasımız, filologiya elmləri
doktoru, professor Azad Nəbiyevin böyük
zəhməti nəticəsində müxtəlif illərdə
yazıya alınmış bu nümunələr qorunub
saxlanmış və bu gün oxuculara… təqdim edilir.
…Novruz
bayramına layiqli hədiyyə olan bu kitab eyni zamanda
bayramın insanlara verdiyi sevinc və məhəbbəti ifadə
edir".
İyirmi
ildən artıq bir müddət bundan əvvəl (1989) nəfis
şəkildə nəşr olunmuş "Novruz"
kitabı böyük ədib və alim, ictimai xadim Mirzə
İbrahimovun qələmindən çıxan bu qiymətli sətirlərlə
başlayırdı. Mirzə
müəllimin mötəbər rəyi məqaləsinin
başlığına çıxardığı
üç kəlmədə dəqiq ifadə olunub:
"Novruza layiq hədiyyə…"
Novruza həqiqətən
layiq həmin hədiyyəni hörmətli qələm
dostumuz, AMEA-nın müxbir üzvü Azad Nəbiyev təkrar
nəzərdən keçirərək bəzi zəruri əlavələrlə
əziz oxuculara yenidən təqdim edib.
Burada əvvəlcə
onu xatırlatmağa ehtiyac var ki, kitabın birinci nəşrindən
neçə illər əvvəl ictimai-siyasi həyatımızda
baş verən məlum hadisələr ədəbi-mədəni
həyatımıza - xalqımızın, ümumən Şərq
dünyasının əbədiyaşar ənənələrinə
zamanın tələblərinə uyğun yüksək və
ədalətli mövqedən yanaşmağı zəruri
edirdi. Ancaq həqiqət budur ki, müstəqilliyə gedən
keşməkeşli və əzablı yolu unudulmaz qurbanlar
bahasına başa vurmadan ümumən azadlığa nail
olmaq, eləcə də nəsil-nəsil yaşadılan və
inkişaf etdirilən müqəddəs milli-mənəvi dəyərləri
ürək dolusu yaşamaq arzusuna yetmək də söz olaraq
qalır.
Ancaq məşhur
fikirdir: "Can sözdür - əgər bilirsə insan; -
Sözdür ki, deyirlər özgədir can!".. (Füzuli)
Həyat
göstərir ki, xalqın özü də, sözü də
haqdır və əbədidir; həmçinin onun iradəsini
ifadə etməli olan elm - söz-sənət adamları
yalnız övladı olduqları xalqın arzu və
ideallarına sadiq qalmaqla onun xeyir-duasına nail ola
bilərlər.
İndi mən
qeyri-ixtiyari olaraq böyük ədibimiz Süleyman Rəhimovun
bir zaman - 60-cı illərin əvvəllərində
özünün və bəzi qələm
yoldaşlarının doğum günlərinin pasport qeydindən
danışarkən bu sətirlərin müəllifinə
dediyi zahirən bəlkə zarafat ovqatlı, lakin əslində
adamı düşündürən və hətta bir az da kədərləndirən etirafını
xatırlayıram. Süleyman müəllim
özünün və səhv etmirəmsə Səməd
Vurğunun doğum günlərini Novruz bayramı həvəsilə
müvafiq surətdə 22-21 mart tarixlərinə
yazdırdıqlarını aşkar bir razılıqla deyirdi.
(Belə qələm adamlarımızın yenə də ola bildiklərinə şübhə etmirəm,
lakin dəqiq adlar da çəkə bilmirəm).
Dövlətimizin
başçısı cənab İlham Əliyev Novruz
bayramı münasibətilə Azərbaycan xalqına təbrikində
haqlı olaraq xüsusi vurğulayır ki, yüksək mənəviyyat
xəzinəsi sayılan Bahar bayramı milli-mədəni sərvətlərimizin
zənginliyini dolğun ifadə edir. O, böyük mənəvi gücə
malik olub, insanlar arasında qarşılıqlı dostluq, səmimiyyət,
qayğıkeşlik və qardaşlıq
duyğularını gücləndirir, cəmiyyətdə əmin-amanlığın
və xoş münasibətlərin bərqərar olmasına
zəmin yaradır. Sürətlə dəyişən
dünyamızda qloballaşma proseslərinin geniş vüsət
aldığı bir zamanda Novruz bayramı
daşıdığı bütün məna və rəmzləri
ilə xalqımızın tarixi-mədəni irsə son dərəcə
bağlı olduğunu parlaq nümayiş etdirir. Ən ali keyfiyyətləri özündə cəmləşdirən
bayram kimi Novruzun YUNESKO tərəfindən bəşəriyyətin
mədəni irs nümunələri siyahısına daxil edilməsi
təqdirəlayiq haldır.
Burada eyni
zamanda onu qeyd etmək lazımdır ki,
xalqımızın-millətimizin ruhu olan ədəbiyyatımız,
eləcə də ədəbi-mədəni həyatımızın
mötəbər salnaməsi sayılan "Ədəbiyyat qəzeti"
mövcud olduğu dövr ərzində ən ağır məqamlarda
belə əbədiyaşar milli-mənəvi dəyərlərimizə
sadiq qalmış, onu daha da zənginləşdirmiş və
gələcək nəsillərə əmanət
vermişdir. Xalqın taleyində həlledici əhəmiyyətə
malik neçə-neçə mənəvi-əxlaqi problemlər
söz ustalarımızın, elm-sənət
adamlarımızın ardıcıl səyi ilə illər
keçdikcə nəhayət, həllini tapa bilmişdir.
Doğma qəzetimizin
mötəbər müəlliflərindən olan görkəmli
şərqşünas alim, filologiya elmləri doktoru, professor
Aida İmanquliyeva "Novruz Şərq ölkələrində"
("Ədəbiyyat qəzeti", 21 mart 1991-ci il) adlı geniş elmi məqaləsində
göstərirdi ki, Yeni il - Novruz bayrmı Mərkəzi
Asiyadan Balkanlara qədər uzanan böyük bir ərazidə
məskunlaşan bütün türk xalqları tərəfindən
sevinclə qarşılanır. Keçirilmə günü
müxtəlif olsa da, bunların hamısı Azərbaycanda
"bayram ayı" deyilən və 20 fevraldan 21 marta qədər
olan dövrü əhatə edən müddətə təsadüf
edir.
Qədim
türklər arasında "Ərgənəkon" kimi
tanınan, ilin dəyişdiyini, baharın gəlməsini, təbiətin
qış yuxusundan ayıldığını göstərən
bu bayramın adı bu gün türk xalqları arasında
müxtəlif şəkildə səslənir.
Aida xanım
Şərq dünyası ədəbiyyatı və tarixinin
görkəmli tədqiqatçısı və bilicisi kimi bu əziz
günün türk xalqları arasında hansı şəkildə
səsləndiyini də xatırladır: "nooruz"
(qırğızlarda), "novruz" (özbəklərdə),
"novruz, nauruz" (qazaxlarda) və s.
Müstəqilliyə
gələn yolumuzda, qeyd etdiyim kimi, sözün
düzünü demək, xalqın müqəddəs mənəvi
dəyərlərini adı ilə ifadə etmək elm-sənət
adamlarımız üçün məşum "olum ya
ölüm" sualına öz həyatları bahasına
cavab vermək mahiyyətində idi.
Bu
ağır və şərəfli yolda müxtəlif nəslə
mənsub ziyalılarımızın hər birinin öz mənəvi
borcunu imkanı daxilində necə, hansı əsəb gərginliyi
hesabına yerinə yetirdiyini qeyd etmək, yada salmaq ədalətli
münasibət olardı.
Eyni zamanda
xalqın ruhu-mənəvi dünyası ilə bağlı
mübarizə yolunda əsrin neçə-neçə
çətin məqamlarını keçib gəlmiş
"Ədəbiyyat qəzeti"nin
mövqeyini, ardıcıllığını da
vurğulamağımız yerinə düşərdi.
Məsələ
bundadır ki, tale elə gətirib, belə demək
mümkünsə, bu müşkül prosesin 37-ci ili görmüş "Ədəbiyyat qəzeti"nin
60-cı illər səhifələrində necə nigaran,
ehtiyatlı addımlarla davam etdirildiyinin bir əməkdaş
kimi bilavasitə şahidi olmuşam.
Böyük
folklorşunas alim, keçmiş sovet məkanında mötəbər
həmkarlarının şəksiz etimadını
qazanmış professor Məmmədhüseyn Təhmasib
1966-cı ilin Novruz bayramı ərəfəsində (12 mart)
"Adət, ənənə, mərasim, bayram…" adlı
geniş və çox qiymətli elmi faktlara əsaslanan məqaləsini
redaksiyaya təqdim etdi. Məqalənin "Müzakirə yolu ilə"
rubrikası altında çap olunması münasib bilindi.
Təhmasib
müəllim yazırdı: "Öz əcdadını sevməyən
həqiqi mənada özünü və övladını da
sevə bilməz. Keçmişinə xor baxan,
gələcəyinə kor baxar. Lakin
öz keçmişini sevmək, ona ehtiram bəsləmək
heç də onun hər nəyi olubsa qeyd-şərtsiz qəbul
etməyə haqq vermir. …Biz bunların
yaxşılarını yaşatmalı, inkişaf etdirməli,
hətta bir qədər daha gözəlləşdirməli; zərərlilərini,
bizi geriyə çəkənlərini, irəliləməyimizə
mane olanlarını isə doğma atamızın pis vərdişləri
kimi rədd etməli, həyatımızdan, məişətimizdən
silməliyik.
…Yüzlərlə…
misallar… sübut edir ki, təsəvvürlər,
görüşlər, qənaətlər, inamlar, ənənə,
mərasim, adət və bayramlar aləmi çox mürəkkəb
bir aləmdir. Buna görə də bunlara
münasibət məsələsində də
ölçü-biçi ehtiyatlı, düz
olmalıdır".
Müəllif
daha sonra qeyd edirdi ki, yaşadılması lazım və vacib
olanlar dedikdə, məlum olduğu kimi, elə mərasimlər,
elə bayramlar nəzərdə tutulur ki, öz ictimai əhəmiyyətlərinə,
məna və məzmunlarına, estetik məziyyətlərinə,
hətta təsərrüfata xidmətlərinə görə
əsrlərdən bəri yaşamış, yaşayır və
yaşayacaqlar. Bizdə belə bayramlardan ən əsaslısı,
bəlkə də yeganəsi məşhur Novruz
bayramıdır. Bütün dünya
xalqları kimi, bizim xalqımızın da tarixində
saysız-hesabsız bayramlar olmuşdur. Lakin
bunların heç biri Novruz bayramı qədər geniş
yayılmamış, xalqın məişətində bu bayram
qədər dərin kök sala bilməmişdir.
Təhmasib
müəllim fikrini şəksiz təsdiqləyən kifayət
qədər təkzibolunmaz faktlar gətirərək belə əsaslı
bir nətiəcyə gəlirdi: "Bizcə, Novruz bayramı
xalqımızın həyata, təbiətə, torpağa, zəhmətə
məhəbbətinin təzahürüdür. Biz
bu bayramı qondarma əlavələrdən və sadəlövh
ünsürlərdən təmizləyərək, eləcə
də… vaxtı keçmiş mərasimlərini bir tərəfə
ataraq müasir, mədəni, ümumxalq bayramı səviyyəsinə
qaldırmalıyıq. Biz bu bayramdan yaz təsərrüfat
işlərimizə hazırlığın yoxlanılması
və başlanması günü, yaxud həftəsi, hətta
ayı kimi çox səmərəli şəkildə istifadə
edə bilərik".
Nəhayət:
"Adət və ənənələrlə, mərasim və
bayramlarla ciddi şəkildə məşğul olmaq
lazımdır. Bizcə, bunun üçün
respublika miqyasında xüsusi bir şura
yaradılmalıdır".
Yəqin oxucu
bilmək istər ki, həmin məqalənin çapından
sonra - yəni qəzetin Novruz bayramı qeyd olunası növbəti
sayında (19 mart 1966) bu mövzuda nə
kimi materiallar verildi. Mənzərə belədir: böyük
formatda çıxan 4 səhifəlik qəzetin 3-cü səhifəsində
sol sütunda "Bahara eşq olsun!" rubrikası altında
"Çiçəklər" foto-etüdü
(çiçəkli budaqları sevincək tutmuş qız
uşağının şəkli) verilmişdir. Ondan aşağıda "Gənclərin bahar
şeirləri" ümumi başlığı ilə Əlisa
Nicatın "Etüdlər" ("Yaz çəmənə
uzandı, - Dağları qucaqladı. -
Şəlalələrdə güldü, - Çeşmələrdə
çağladı…"), İskəndər Etibarın
"Toyxanadır təbiət" ("Qış
qurtarıb, - Yer Günəşdən uzaqlaşır, - Bahar
yerlə qucaqlaşır…" və s.), Raqub Kərimovun
"Bənövşə" ("Torpağı ilk bahar
oyadan zaman, - Yuxulu gözünü ovuşdurmusan. - Tənhalıq qəlbini göynədən zaman, -
Baharı qış ilə qovuşdurmusan". ("Qışı bahar ilə qovuşdurmusan"
deyilsəydi daha münasib olardı. - A.V.)
Həmin səhifədə dolayısı ilə bayram
gününü xatırladan "S.Vurğuna həsr
edilmişdi…" (məlumdur ki, şairin anadan olduğu
gün pasporta görə Novruza təsadüf edirdi) adlı
imzasız kiçik bir xəbər də var. Belə
başlayır: "Martın 16-da Razin qəsəbəsindəki
Mədəniyyət sarayında böyük şairimiz Səməd
Vurğunun anadan olmasının 60 illiyinə həsr
olunmuş ədəbi gecə keçirilmişdir". Vəssalam…
Hamısı səhifənin təqribən
beşdə birini tutur.
Göründüyü
kimi, az qala hər kəlmədə narahat
ölçü-biçi, ehtiyat aşkar duyulmaqdadır. Nəinki "Novruz bayramı", Novruz sözü,
heç "Bahar bayramı" ifadəsi də işlədilmir.
Sonrakı ildə
qəzetin bayram nömrəsində (18 mart 1967-ci il) bir az, necə deyrələr, "irəliləyiş"
hiss etmək mümkündür. Doğrudur ki,
üz səhifəsində Novruz bayramına dair heç nə
yoxdur. Burada "Hamı Azərbaycan SSR Ali
Sovetinə və yerli Sovetlərə seçkilərə!
Xalqımızın
səadəti üçün!" plakatı verilmişdir.
Ancaq bu
dəfə kiçik formatda 16 səhifə həcmində
çıxan qəzetin 6-cı səhifəsi
bütünlüklə "Bahar bayramı" ümumi
başlığı altında verilmiş materiallardan ibarət
idi. Burada Nəbi Xəzrinin
"Yaz günü", Hüseyn Kürdoğlunun
"Mübarək!" şeirləri, bu sətirlərin
müəllifinin "Mənə anam öyrədib…" məqaləsi
(materialın gərgin yazılma şəraiti 42 il sonra -
"Bir Novruz yazısı, bir-iki söz" məqaləmizdə
qələmə alınıb.- "ƏQ",
20 mart 2009-cu il) və rəssam Adil Quliyevin "Bahar
bayramı" lövhələrindən Novruz bayramı tonqal
üstündən atılan başı papaqlı oğlan
uşağı və bayram şirniyyatı
düzülmüş xonçada yanan şamlar təsvir
edilmiş iki rəsm dərc olunmuşdur.
Beləliklə,
"Bahar bayramı" sözü, mətbuatda nəhayət
dilə gətirilsə də, "Novruz bayramı" şəklində
deyilməsi hələ də mümkün deyildi. Heç şübhə etmirəm, oxucu məni
düz başa düşər - qeyri-təvazökarlıqda
qınamaz desəm ki, "Mənə anam öyrədib…"
adlı yazımda ("Yarım əsrlik yol" - Bakı,
2010, səh.155) "Novruz" sözünü
"bayramsız", "Novruzgülü" şerimdən
həmin çiçəyin adını çəkdiyim
misraları misal gətirməklə yada salmalı olmuşam.
Eyni zamanda onu
da qeyd edim ki, müstəqilliyimiz bərpa olunduqdan sonra, Novruz
bayramı həsrəti artıq keçmişdə
qaldığı bir vaxtda, əvvəldə
xatırlandığı kimi, Novruz indi daha YUNESKO tərəfindən
Şərq ölkələri xalqlarının əziz
bayramı olaraq mədəni irsimizin unudulmaz simvolu səviyyəsində
dünya miqyasında böyük məhəbbətlə
keçirilməkdədir.
Azərbaycan
Prezidenti cənab İlham Əliyev Novruz bayramı münasibətilə
Azərbaycan xalqına təbrikində göstərir ki,
xalqımız min illər ərzində təşəkkül
tapmış ənənələrə sadiq qalaraq hər il Novruz gününü təntənə ilə
bayram edir. Təbiətlə insanın
sarsılmaz vəhdətinə dair qədim təsəvvürləri
əks etdirən Novruz bayramı insanlarımızın
yaddaşına əbədi həkk olunmuşdur. Ulu əcdadlarımızın indiki nəsillərə
misilsiz ərməğanı olan Novruz adət-ənənələrinin
günümüzədək layiqincə yaşadılması
Azərbaycan xalqının çoxəsrlik tariximiz
qarşısında müstəsna xidmətidir.
Bu
müstəsna xidməti tarix özü də heç
şübhəsiz, nəsil-nəsil unutmayacaq.
Ayaz VƏFALI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 15 mart.-
S.7.