Professor Səməd Seyidova açıq
məktub
Hörmətli
Səməd müəllim!
Sizin
«Yaradıcılığın fenomenologiyası (tarix, paradokslar, şəxsiyyət)»
kitabınızı həm rusca (2009), həm
də azərbaycanca (2013) diqqətlə oxudum.
Və etiraf edim
ki, son illərdə bu qədər yüksək elmi-
intellektual, mürəkkəb problemlər
qaldıran, yaradıcılıq kimi həqiqətən
fenomenal, çoxşaxəli, çoxspektrli bir məsələyə
həsr olunmuş əsər
oxumamışdım. Ancaq təəccüblənmədim,
səviyyənizə yaxşı bələd olduğumdan
bilirdim ki, siz məhz bu cür dəyərlə əsərə imza ata bilərsiniz.
Mötəbər
elmi məcmuələrdə və
müxtəlif dillərdə nəşr olunmuş
çoxlu məqalələriniz, tədris
proqramlarınız, «Menecment
psixologiyası» (2000), «Psixologiya» (2007) dərslikləriniz,
yüksək səviyyəli elmi-pedaqoji və
beynəlxalq miqyaslı ictimai-siyasi fəaliyyətiniz
sizə böyük şöhrət
qazandırmışdır.
Bunula belə, əminəm ki, «Yaradıcılığın
fenomenologiyası» kitabı sizə daha böyük şöhrət qazandıracaq şah əsərinizdir.
Monoqrafiya ön
söz yerinə «Psixologiyanın lənəti»
ilə başlanır ki, bu
cür polemik, fundamental psixoloji
araşdırma üçün tamamilə
təbii olan cəsarətli
başlanğıc ümumiyyətlə, kitaba
(və kitabın biri digərinin ideya-məzmunca
davamı olan müxtəlif bölmələrinə)
intellektual-metodoloji ritm
(bütövlük) verir.
Elə kitabın ilk səhifələrindən
məlum olur ki, müəllif
yaradıcılığının ən mühüm
psixoloji əlamətlərindən biri kimi cəsarətdən
(və nə qədər paradoksal olsa da, həmin əlamətin
assosiativ törəməsi olaraq «lənət»dən) bəhs edir: «Çağdaş elmin
baniləri sayılan Kopernik, Qaliley, Eynşteyn, Freyd
və bir çox başqa dahilər «lənətlərdən» nəinki
qorxmayıblar, əksinə, bu mövzulara (cəmiyyətin üzərinə
tabu, yaxud qadağa qoyduğu mövzulardan söhbət gedir
- N.C.) inadla, cəsarətlə
aydınlıq gətiriblər» (səh. 7).
Siz tamamilə
haqlısınız… Özündən əvvəl mövcud olanları - maddi
və ya mənəvi normativləri,
standartları bu və ya
başqa şəkildə təkrar etmək,
yaxud yamsılamaq yaradıcılıq
sayıla bilməz. Sözün tam mənasında yaradıcılıq istər
müəllifinə şöhrət, istərsə də «lənət»
gətirsin, fərqi yoxdur, mütləq nəyisə
«darmadağın etməli», yeni mühit- kontekst müəyyənləşdirməlidir.
Sizin «Ön
söz»ünüzdə təqdim etdiyiniz
digər bir paradoks isə
psixologiya elminin, o cümlədən yaradıcılıq
psixologiyasının birbaşa metodoloji mahiyyətinə aiddir.
Qeyd edirsiniz ki, insan psixologiyasını
öyrəndikcə onun müəmmalarına
bələd olduqca psixologiya
bir elm kimi
nüfuzdan düşür.
Və psixologiyada «hansısa
nəzəriyyənin təsdiqi nəinki başqa
nəzəriyyələrin təkzibinə, hətta
psixologiyanın özünün dərketmə
aparatından imtina edilməsinə, ya da ən azı, onun dəyişdirilməsinə aparıb
çıxarır» (səh. 10- 11).
Ədəbi-bədii
yaradıcılıqda, ümumən incəsənətdə
də təxminən belədir… Belə ki,
bu və ya digər ədəbi
məktəb, yaxud cərəyan meydana çıxıb özünü
təsdiq etdikdə həm əvvəlkilər müəyyən
mənada «tarix»ə çevrilir, həm də
ümumən
ədəbiyyat haqqındakı elmin
kanonları, prinsipləri, anlayışları dəyişir ki, Azərbaycan ədəbiyyatında buna ən parlaq nümunə
dahi ədib- mütəfəkkir M.F.Axundzadənin
özündən üç əsr əvvəl
yaşamış başqa bir
dahinin - M.Füzulinin
yaradıcılığına həm praktik,
həm də nəzəri-metodoloji münasibətidir.
Ancaq sizin,
haqqında bəhs etdiyiniz
paradoksallığın miqyası daha geniş, təbiəti daha
mürəkkəbdir. Doğrudan da, «çağdaş psixologiya nəzəriyyələrindən əməli
istifadənin kütləviləşdiyi, əlçatan olduğu indiki zamanda əksər alimlər klassik
psixoloji cərəyanlardan imtina
etməyi heç düşünmürlər
də» (səh. 12). Ona görə də
tamamilə məntiqi olaraq suallar
yaranır: «Bəs əslində nə baş
verir? Psixologiyanın inkişafı, yoxsa inkişafla
bağlı illüziya? Tərəqqi,
yerində sayma, yoxsa tənəzzül?
Əgər ortada olan bütün nəzəriyyələr bu və ya digər dərəcədə
məhduddursa, insanın davranış fenomenlərinin təsvirinə
necə yanaşmalı? Nəyə görə Nyutonun, ya Eynşteynin
fizikada göstərdikləri nümunəyə
bənzər bir şəkildə
insanın psixi aləminin bütöv
mənzərəsini yaratmaq olmur?» (səh. 19).
Əlbəttə,
«real ölçülü
ideal aləm»in texnologiyasını
bütövlükdə təsəvvür etmək, hərəkət
düsturunu müəyyənləşdirmək,
reaksiyalarını proqnozlaşdırmaq qeyri-
mümkün sayılacaq qədər
çətindir. Bununla belə «realizm, əlbəttə, olduqca
cəlbedicidir, lakin çox
tezliklə adama «yorğunluq»
gətirir… Reallığın ideallaşdırılması realizmin «yüksək səviyyəsidir» və
nəticədə elə gerçəkliyin özünün
dağılmasına aparıb çıxarır. Başqa sözlə, psixi
amillərin ideal fenomen
kimi nəzərə alınmaması son nəticədə tədqiqatçıların
reallıqda mövcud olan
hər hansı insan fenomenini
mütləqləşdirməsinə gətirir» (səh. 13).
Və «mütləqləşəndən sonra
bu fenomen özünü, öz rolunu və içində
yaşadığı gerçəkliyi dağıdır» (səh.
13).
Azərbaycan
ədəbiyyatının ən görkəmli nümayəndələrinin,
məsələn, Nəsiminin, Füzulinin, Vaqifin
yaradıcılıq praktikasında da insana münasibətin fəlsəfəsi məhz
belədir…
Hörmətli
Səməd müəllim!
Sizin kitabın və ümumən
elmi təfəkkürünüzün mühüm xüsusiyyətlərindən biri ümumiləşdirmə, həm də analitik ümumiləşdirmə
bacarığıdır ki, bu hər tədqiqatçıya nəsib olmur, yalnız fitri
istedadın, öz sözünüzlə
desəm, fenomenal məhsuludur. Məsələn,
həmin analitik ümumiləşdirmənin
nəticəsidir ki, belə bir dəqiq qərara gəlirsiniz: «psixologiyada (yalnız psixologiyadamı?- N.C.) insanın psixi fəaliyyətini
və davranışını qiymətləndirmək üçün vahid, dəyişməz
kriteriya- absolyut
olmamalıdır. Bu hipotezin
həqiqiliyini qəbul edərkən relyativizmin
tələsinə düşməmək üçün
ehtiyatlı olmaq lazımdır. Alim üçün bu, elə absolyutizm qədər
təhlükəlidir» (səh. 14).
Məsələnin
məhz bu cür olduğunu dərk edib öz yaradıcılıq praktikasına geniş tətbiq edənlərdən biri dahi F.M.Dostayevski idi. Və təsadüfi
deyil ki, onun təcrübəsini mahiyətcə, dahi A.Eynşteynin məşhur
nəzəriyyəsi ilə müqayisə edirlər.
«Yaradıcılıq
fenomenologiyası»nın birinci fəsli çox vacib bir məsələyə - psixologiyada
yaradıcılığın öyrənilməsi tarixinə
həsr olunmuşdur.
Məlumdur
ki, müxtəlif dövrlərin mütəfəkkirləri
yaradıcılığın psixologiyası, ümumən
fenomenologiyası üzərində insanın (şəxsiyyətin)
təyinedici əlamətlərindən biri,
bəlkə də, ən mühüm əlaməti
kimi düşünmüşlər. Siz nüfuzlu tədqiqatçılara (və mənbələrə)
istinad edərək qədim hind, Çin, antik dövr, eləcə
də orta əsrlər müsəlman fəlsəfəsində,
yeni dövr Qərb, Rusiya, sovet, həmçinin
Azərbaycan psixologiyasında yaradıcılıq probleminə
münasibət tarixinin kifayət qədər
mükəmməl bir mənzərəsini
yaratmısınız. Xüsusilə Azərbaycan
psixoloqlarının bu sahədə
gördükləri işlərin analitik
icmalı kitabın (və müəllifin) hansı milli- intellektual mühitin məhsulu olması barədə
aydın təsəvvür yaratmaqla
yanaşı, oxucunu fuad
İbrahimbəyov, Ə.Bayramov, İ.Seyidov, Ə.Həmzəyev, Ə.Əlizadə,
Ç.Hacıyev, K.Əliyeva… kimi Azərbaycan
tədqiqatçılarının
araşdırmaları, mülahizələri ilə yaxından
tanış edir.
Görkəmli
sovet filosofu və elmi fəaliyyəti Azərbaycanla sıx
bağlı olan A.O.Makovelskinin
«Sözün qüdrəti və bədii
yaradıcılığının vəzifələri
haqqında Nizaminin fikirləri» məqaləsinin
(1947) təhlili, etiraf edim
ki, mənə xüsusi
zövq verdi.
A.O.Makovelski yazır: «Nizami
bədii əsərdən aşağıdakı keyfiyyətləri
gözləyir: 1) ideyalılıq; 2) gerçəkliyin düzgün əks olunması; 3) müəllifin
səmimiliyi; 4) predmetin dərindən
öyrənilməsi; 5) yaradıcılığın
orijinallığı; 6) forma
ustalığı və 7) təsir gücü
(oxucunun ağlını və qəlbini
fəth etmək)» (səh. 91). Siz isə
tamamilə haqlı olaraq, əlavə edirsiniz: «Şübhəsiz, Nizaminin
yaradıcı proseslə bağlı təsəvvürlərini
xarakterizə edən Makovelski buna yaradıcı aktivlik
haqqında öz baxışları
bucağından yozum verir.
Nəticədə görürük ki, o, yaradıcı fəallıqla
bağlı Nizami
baxışlarının təsvirini verməkdən daha çox, böyük şairin
yaradıcılığında təsdiqini
«tapdığı» öz
konsepsiyalarını ifadə edir. Təəssüf
ki, professor Makovelski yaradıcı prosesin
vəcd (ekstaz), fəhm (intuisiya),
beynin şüursuz işi və bir çox digər hallarla
bağlı olması haqda Nizaminin
dediklərini faktiki olaraq
diqqətdən kənarda saxlayır» (səh.91).
Əlbəttə,
bu, sovet dövrünün yaradıcılıq
anlayışına münasibətdə qaçılmaz olan fəlsəfi-ideoloji tələblərdən
irəli gəlirdi.
Doğrudur, tədqiqatçıdan,
yaxud müəllifdən hətta eyni mövzu daxilində
belə bütün məsələlərə,
faktlara toxunmağı, münasibət
bildirməyi tələb etmək düzgün
olmazdı. Ancaq mən çox
istərdim ki,
yaradıcılığın fenomenologiyası ilə
bağlı Səməd Vurğun, Mehdi Hüseyn,
Məmməd Arif, Məmməd Cəfər,
Mir Cəlal kimi Azərbaycan
yazıçı- mütəfəkkirlərin heç də az olmayan, bir sıra hallarda isə hətta konseptual
səviyyəyə qalxan mülahizələri
də diqqətdən kənarda qalmayaydı.
Hörmətli
Səməd müəllim!
Sizin kitabınızın «Şəxsiyyətin
fenomenologiyası» adlanan ikinci
fəsli zəngin faktlar, hadisələr əsasında
yazılmışdır. Yaradıcılığın
paradokslarından başlayaraq ta passionarlığa qədər mövzu ilə bağlı ən müxtəlif
məsələlər əsasən «şəxsiyyətin strukturu» anlayışı kontekstində təhlil
olunur. Və həmin təhlildə
biri digərindən zahirən fərqli
görünən hadisə- problemlər (məsələn,
yaradıcılığın psixikanın qoruyucu
mexanizmi olması, yaradıcı şəxsiyyətlə
cəmiyyətin qarşıdurması, mədəniyyətin
psixologiyası və s.), əslində,
kifayət qədər üzvü vəhdətdə
olmaqla mahiyyətcə biri digərini tamamlayır. Və əsərin
metodoloji, ideya-konseptual
bütövlüyü təmin olunur. Bu fəsildə də
siz olduqca dinamik, çevik bir üslub (təfəkkür)
nümayiş etdirir, ən
mürəkkəb psixoloji-fəlsəfi ideyaları belə
modelləşdirə, proqramlaşdıra bilirsiniz.
Yeri gəlmişkən, sizin üslubunuz
haqqında onu demək olar
ki, bu, oxucunu
cəlb edən, onun idrakını hərəkətə
gətirməyə qadir, bir
qədər də romantik (və hətta aristokratik!) üslubdur. Əsərdə
elə yerlər var ki,
məzmunun akademikliyini zədələmədən
mənsur şeir kimi oxunur. Və sizin yalnız
nəzəriyyəçi kimi yox, həm də praktik olaraq psixoloq peşəkarlığınızdan
xəbər verir.
Məsələn,
yazırsınız: «Psixi
aləmin bu və bir çox başqa cəhətləri
insan psixologiyasının
paradoksallığını və təzadlılığını,
özünün bütün
«intim» tərəflərini açaraq tədqiqatçıya tam «təslim olduğu» zaman belə «ələgəlməz», sirli və «ismətli» qaldığını bir daha əyani şəkildə
göstərir. Onu tam
«ələ almaq» heç
kimə nəsib olmayıb, onunla
hündürdən «danışmağa», ona
qarşı kobud davranmağa
heç kəsin ixtiyarı
çatmır» (səh. 18). Və əlavə edirsiniz:
«Yalnız öz mülahizələrində
ehtiyatlı olmaqla yanaşı, paradokslardan, təzadlardan, «lənət» və
tabulardan da qorxmayanlar, həm ehkamlardan,
həm də «təmiz» ideyalardan uzaq duranlar, başqasının
dünyasını anlamaq üçün
öz qəlbini açmağa
hazır olanlar psixika
üzərindəki zərif örtüyə toxunmaq
şərəfinə layiq
görülürlər» (səh. 18).
Hörmətli
Səməd müəllim!
Əminəm
ki, «Yaradıcılığın
fenomenologiyası»na görə belə bir
şərəfə layiqsiniz.
Nizami CƏFƏROV,
professor, AMEA-nın müxbir üzvü,
əməkdar elm xadimi
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2013.- 15 mart.- S.5.