Ekran və efirin
Ofeliyası
Azərbaycan efir məkanında
diktor məktəbinin çox möhtəşəm bir
dövrü olub. Bir vaxtlar diktorlar cəmiyyətdə
radio və televiziyanın əsas simaları sayılardı.
Ona görə də bir diktor kimi ekrana və efirə
çıxmaq üçün tele - radio rəhbərliyi ilə
bərabər tamaşaçı və dinləyicinin
etimadını qazanmaq da gərək idi.Çünki ekrandan
və efirdən deyilən nə varsa birbaşa onlara
ünvanlanırdı. Onların inamını, məhəbbətini
qazanmaq böyük uğur sayılırdı. Bu isə o
zaman o qədər də asan başa gəlmirdi. Televiziya
üçün diktor seçimi daha çətin idi.
Çünki burda aydın tələffüz, qəlboxşar
səslə bərabər həm də telegenik bir görkəm
də tələb olunurdu. O vaxt radioda çalışan
diktorların bəziləri televiziyada kadrarxası mətnlər
oxuyardrılar. Amma qadın diktorlar arasında paralel
olaraq həm radioda, həm də televiziyada veriliş aparan yox
idi. Çünki televiziya üçün
bayaq dediyim kimi, bir qədər başqa meyarlar tələb
olunurdu. Haqqında söhbət açmaq
istədiyim Ofeliya Sənani bu sahədə necə deyərlər,
ilkə imza atdı. Radioda onun
apardığı verilişlər çox idi, lap çox.
Demək olar ki, bütün veriliş müəllifləri
onunla işləməkdən bir zövq alardılar. Ona görə də Ofeliya xanım həm xəbər
saatlarına çıxardı, həm uşaq verilişləri
aparardı, həm ədəbi- bədii verilişlər
oxuyardı. İlk növbədə buna
onun səs tembri imkan verirdi. Həm də səslə
işləmə texnikasına mükəmməl bələd
idi. Digər səbəb isə onun
redaktorlarla yaratdığı xoş bir ünsiyyət idi.
Burda bir kiçik haşiyə
çıxıb qeyd etmək istəyirəm ki, Ofeliya Sənaniyə
bir aparıcı olaraq çox verilişlərin etibar edilməsi
onun bəzi həmkarları tərəfindən heç də
həmişə birmənalı qarşılanmırdı.
Hətta böyük qısqanclıqla
yanaşanlar da olurdu. Bəzən mənəvi
sədləri keçib ona xoşagəlməz eyhamlar vuranlar
da tapılırdı. “Niyə sən oxuyursan?”
- deyə soruşanlar da olurdu. Amma Ofeliya Sənaninin bu eyhamlara, bu sorğulara cavab
verməyə vaxtı yox idi. Çünki
çox işləyirdi. Həm radio, həm
televiziya, həm dublyaj, həm də ailə
qayğıları. Onun
qarşısında duran ən ümdə vəzifə
bunların hər birini balansda saxlamaq, necə deyərlər,
birini o birinin badına verməmək idi. İnandırım
sizi ki, o bunun öhdəsindən çox böyük məharətlə
gəlirdi. Yeri gəlmişkən qeyd eləyim
ki, radio-televiziya ilk baxışdan bəlkə də son dərəcə
duyğulu bir məkan təsiri bağışlayır. Düzdür, duyğusallıq bu məkanda bir
üstünlük təşkil edir. Amma
bura həm də çox mürəkkəb bir məkandır.
Bu məkanda obrazlı şəkildə desək
“vətəndaşlıq” qazanmaq o qədər də asan
olmur. Bura yeni qədəm qoyan hər bir kəs
öz yaradıcı “mənini” təsdiq etmək
üçün bir çox çətinliklərlə
üzləşməli olur. Amma o “mən”
güclüdürsə qarşısına çıxan
bütün sədləri keçə bilir. Bunun üçünsə zamana ehtiyac olur. Zamana. Amma bu zamanın müddəti
hamı üçün eyni olmaya bilər. Biri
üçün çox qısa , o birisi
üçün çox uzun ola bilir. İnsafən
bir həqiqəti etiraf etmək gərəkdir ki, cidanı
çuvalda gizlətmək mümkün olmadığı
kimi, yaradıcı “məni” də gizləmək olmur. O
“mən” öz istedadı, fədakarlığı,
çalışqanlığı ilə seçilir və
sevilir. Ofeliya Sənani kimi. Onu
bizə sevdirən ən mühüm xüsusiyyətlərindən
biri Ofeliya xanımın sadəliyi, səmimiyyəti, xoş məramlı
olması idi. Üzündən təbəssüm
əskik olmazdı. Hətta xətrinə
dəyən bir söz olanda belə təbəssümlə
cavab verərdi. Burda bir el məsəli
düşdü yadıma. “Yaxşılığa
yaxşılıq hər kişinin işidir. Yamanlığa yaxşılıq ər kişinin
işidir.” Yaşanan həyat sübut edir
ki, bu ikincinin öhdəsindən gəlmək hər kəsə
nəsib olmur. Bu xisləti Tanrı
çox sevdiyi insanlara bəxş edir.Görünür Ofeliya
Sənani də onun seçdiyi, sevdiyi insanlardandır. Yoxsa bu qədər gözəl xüsusiyyətləri
ona bəxş etməzdi.
Mənim Ofeliya xanımla
tanışlığımın otuz ildən artıq bir
yaşı var. Studiyada növbə gözləyən vaxtlarda
çox söhbətləşərdik. Radioya gəlişindən, şəxsi həyatından,
qızı Lalədən, oğlu Erkindən
danışardı.Yeri gəldikcə, müəyyən məsləhətlər
verərdi. Ona elə diqqətlə qulaq
asardım ki, sanki dediklərini bircə-bircə
yaddaşıma həkk edərdim. Elə
bil intuisiyam mənə deyirdi ki, vaxt gələcək onun bu
dedikləri sənə gərək olacaq. Elə
belə də oldu. Ona əməkdar artist fəxri
adı veriləndə mən elə sevindim ki, dərhal onun
haqqında bir yazı hazırlayıb o zaman Mərkəzi
Televiziyanın orqanı olan “Televideniye i radioveşaniye”
jurnalına göndərdim. Sonra bu
yazını necə deyərlər, ona sürpriz etdim. Bir neçə ildən sonra xalq artisti fəxri
adını da alanda ona “Bakı” qəzetində dərc olunan
bir yazımı hədiyyə etdim. Niyə
hədiyyə deyirəm, çünki bu yazını da
hazırlayarkən onunla xüsusi olaraq görüşməmişdim.
O, mənə qəlbən o qədər yaxın idi ki, buna
ehtiyac duymamışdım. Bir də demək
olar ki, hər gün, ya da günaşırı
görüşürdük. Hər
görüşdə də ondan eşitdiklərimi
unutmamağa çalışırdım. Radioda apardığı bütün verilişlərə
həm maraqla, həm də diqqətlə qulaq asırdım.
Bu verilişləri özlüyümdə təhlil
edirdim. Hər verilişdən nəsə
öyrənməyə çalışırdım. Ümumiyyətlə, radio - televiziya elə bir sahədir
ki, bura hazır mütəxəssis olaraq gəlmək
mümkün deyil. Bu məktəb öz
kadrını özü yetişdirir, özü təkmilləşdirir.
Təki insanın qəlbində efir sevgisi olsun.
Təmənnasız bir efir sevgisi. Ofeliya Sənaninin qəlbində belə bir sevgi orta
məktəb illərində yaranmışdı.
Söhbətlərimizin birində radioya ilk gəlişi barədə
belə demişdi:
“Orta məktəbin sonuncu illərində
radioya yamanca bağlanmışdım. Saatlarla radioya qulaq asmaqdan yorulmurdum. Verilişləri seçməzdim.Hamısını
dinləyərdim. Öz-özümə
düşünürdüm ki, bu diktorlar necə də gözəl
danışırlar, heç çaşmırlar.
Ən çox sevdiyim diktorlar Fatma Cabbarova, Gültəkin
Cabbarlı və Sabutay Quliyev idi. Sabutay Quliyevin
səsi son dərəcə əzəmətli,
danışığı olduqca rəvan və səlis idi.
Ona saatlarla qulaq asar, sonra da hər hansı bir mətni
götürüb onun kimi oxmağa çalışardım.
Sanki ucadan oxu dərsləri keçərdim.
Əsas dinləyicim də anam olardı. Elə ki, evdə ikimiz olardıq dərhal nəsə
tapıb ucadan oxuyardım. Onu da diqqətlə
qulaq asmağa məcbur edərdim.”
Ofeliya Sənaninin mikrofonla ilk ünsiyyəti
1959-cu ilin 8 Mart gününə təsadüf etdi. Bu ünsiyyət çox uğurlu olduğundan o, bir
daha kimsəni onu dinləməyə məcbur etmədi. Əksinə, Azərbaycanımızın hər
yerində onu heyranlıqla dinlədilər. Həm də əlli ildən artıq bir müddət
ərzində böyük məhəbbətlə dinlədilər.
Yaşadığımız son illər
çox şeyi dəyişib. Daha
çox da insanlararası münasibəti. Amma nə yaxşı ki, zamanın sərt küləkləri
müqabilində öz gözəl insani məziyyətlərini
qoruyub saxlayanlar var. Haqqında söhbət
açdığım Ofeliya Sənani kimi. Bir neçə ay bundan əvvəl onunla
Gülşən Əkbərovanın ad günü mərasimində
görüşdük. O, zərrəcə dəyişməmişdi.
Həmin mehriban, gülərüz, sadə, səmimi,
ünsiyyətcil Ofeliya xanım idi. Məclis
boyu şirin-şirin söhbət etdik. Yeri
gəldikcə ötən illəri də xatırladıq, o
illərin sənət sevgili efir fədailərini də.
Bir daha sübut olundu ki, heç bir
xeyirxahlıq, heç bir fədakarlıq unudulmur. Yeri gəldikcə yad olunur. Bu
gün Ofeliya Sənani qonaq qismində bir sıra verilişlərə
dəvət olunur. Birmənalı şəkildə
demək olar ki, bu, tamaşaçıları çox
sevindirir. Dərhal Ofeliya Sənaninin
apardığı verilişlər yada düşür,
çəkildiyi filmlər göz önündə
canlanır. Məsələn, “Dağlarda
döyüş”, “O qızı tapın”, “Yeddi oğul istərəm”,
“Tütək səsi”, “Dantenin yubileyi”, “Mücrü” və bir
sıra digər filmləri tamaşaçılar yaxşı
xatırlayırlar.
Azərbaycan radiosunda “Biləyən”
verilişi uzun illər balaca dinləyicilər tərəfindən
böyük maraqla dinlənilirdi. Ofeliya Sənani
bu verilişdə balaca Biləyəni elə məharətlə
yaradırdı ki, öz nəvəsi Nəzrin belə heyranlıqla
qulaq asırdı. Ofeliya xanım bu gün
də balaca dostlarını unutmur. Onun
ifasında neçə-neçə audio nağıllar
hazırlanıb.Yəqin ki, bundan sonra da hazırlanacaq. Azərbaycan televiziya və radiosunun Qızıl
fondunda isə onun səsi ilə yazılan müxtəlif
mövzulu yüzlərlə veriliş var. Nə yaxşı
ki, o verilişlər bu gün də ara-sıra Azərbaycan
efirində səsləndirilir. Ofeliya Sənaninin
sənət yolu ondan sonrakı diktor aparıcılar
üçün bir örnəkdir. Bu yolda
incəsənətin üç mühüm sahəsi birləşir.
Radio, televiziya və kino. Əgər ondan
soruşsaq ki, hansına daha çox üstünlük verib?Təbii ki, radio deyər. Amma bu
sahələrin hər üçü ona doğmadır.
Hər üçündə uğurları
böyükdür. Bir anlıq təsəvvür
edin ki, Mövsüm Sənani kimi nəhəng bir aktyorun gəlini
onunla bir filmə çəkilir. Bu nə dərəcədə
məsuliyyətli bir işdir? Bir tərəfdən
aktyorun böyüklüyü, digər tərəfdən
qayınatanın zəhmi. Çox çətindir.
Amma Ofeliya Sənani bu çətinin öhdəsindən
məharətlə gəlməyi bacarıb. Elə digər filmlərdə də həmçinin.
Axı o, ixtisasca aktrisa deyildi. Amma Azərbaycan kinosunun tanınmış
aktyorları ilə birgə filmlərə çəkilirdi.
Deməli, o öz üzərində daha
çox işləməli idi. Elə
işləyirdi də. Bir də qeyd etmək
gərəkdir ki, onun hər üç sahədə
böyük uğurlar qazanmasında həyat yoldaşı
Valid Sənaninin xüsusi xidməti var idi. Valid müəllim hər sahədə ona
böyük mənəvi dayaq idi. Həyat
yoldaşının sənət uğurlarına çox
sevinirdi. Özü son dərəcə
qayğıkeş bir insan idi. Bu
qayğısını da nə həyat yoldaşından, nə
də övladlarından əsirgəməzdi. Kənardan müşahidələr göstərirdi
ki, hər ikisi sənət fədaisiydi. Bir-biri
ilə anlaşmada, bir-birinə diqqətdə qibtə
olunmalı bir cütlük idi. Heç kimə
sirr deyil ki, sənətdə çox böyük uğurlar
qazanan hər kəsə heç də möhkəm
sütunlar üzərində qurulan ailə qismət olmur.
Bir çox yaradıcı insanlar sənət
karyeralarına ailədən daha çox diqqət yetirirdilər.
Bu naqislik bu gün də mövcuddur. Amma Ofeliya xanımla Valid Sənani üçün sənət
və ailə vəhdət təşkil edirdi. Bu vəhdətin yaranmasında hər ikisinin
böyük xidməti var idi. Məhz bu vəhdətin
nəticəsində Ofeliya xanım ən çətin xəstəliklərin
belə, necə deyərlər, cəngindən qurtara bilib.
Həmkarları hər zaman fəxrlə deyərdilər
ki, Valid Sənani Ofeliyanı yenidən həyata qaytardı.
Həm də sənətə qaytardı. Nə yaxşı da ki, qaytardı. Bu gün Azərbaycan radio və televiziyasının
sənət sevgili Ofeliyası var. Üzü nurlu,
çöhrəsi təbəssümlü, xoş sözlərini,
dəyərli məsləhətlərini kimsədən əsirgəməyən
Ofeliyası. Azərbaycan radio-televiziya
tarixinin yarım əsrdən çoxunu ömründə
yaşadan, xatirəli dünyasında tez-tez gərdiş edən
Respublikanın xalq artisti Ofeliya Sənani. Qoy,
bu ad uzun illər efir məkanından əskik olmasın.
Gənc həmkarları onu axtarıb
tapsınlar, sənət məziyyətlərindən bəhrələnsinlər.
Zərxanım ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2013.- 1 noyabr.- S.6.