"Nizami
və zərdüştilik"
İstedadlı
şair və jurnalist kimi
tanıdığımız İbrahim Quliyevin "Nizami və zərdüştilik"
kitabı yenicə çapdan
çıxıb. Kitab dahi
Azərbaycan şairi Nizami
Gəncəvinin 870 illik yubiley
tədbirləri ilə bağlı elmi
şuranın qərarı ilə nəşr edilmişdir.
Bu qiymətli əsər müəllifin
AMEA Şərqşünaslıq İnstitutunda
İran filologiyası şöbəsində
çalışarkən apardığı onillik
araşdırmaların nəticəsidir. Məlumdur
ki, zərdüştilik dinşünas,
filoloq və dilşünasların öyrəndiyi
çox geniş və
qədim bir elmi mövzudur. İbrahim Quliyev bu mövzunu
filologiya elmləri doktoru,
professor, AMEA-nın Şərqşünaslıq
İnstitutunun direktoru
Gövhər Baxşəliyevanın elmi rəhbərliyi
ilə işləmiş, nəhayət, sözügedən
bu əsər monoqrafiya
kimi "Elm və təhsil"
nəşriyyatında nəfis şəkildə çapdan çıxmışdır. Kitab elmi məzmunu, ciddi analizləri və dəqiq nəticələri
ilə diqqəti cəlb edir. Alim
dünyanın ən qədim dinlərindən olan
zərdüştiliyin Nizami Gəncəvinin
dini-fəlsəfi baxışlarına, poetik
məfkurəsinə təsirini, bədii obrazlarının
formalaşmasında rolunu, əsərlərinin
ideya istiqamətində yerini
dərindən araşdırmışdır. Azərbaycanlıların
Novruz mərasimlərində izləri
qalmış atəşpərəstliyin əlamətləri,
dünya alimlərinin dediyinə görə,
sonrakı səmavi dinlər olan yəhudi
dininə, xristian və islama
güclü təsir etmişdir
(Meri Boys). Eyni zamanda Şərqdə
dini-fəlsəfi düşüncənin formalaşmasında
zərdüştiliyin böyük rolu olmuşdur. Təsadüfi
deyil ki, III əsrdə
Mani özünün dinini məhz zərdüştilik, musəvilik,
xristianlıq və bütpərəstlik dini
üzərində qurmuşdur. Həmin din indi bəhayilər tərəfindən
bir təriqət kimi
yaşadılır. Eləcə də zərdüştilik
indiyədək Şirazda gəbrilərin
və Hindistanda parsların əsas
inancıdır və "Avesta"
onların müqəddəs kitabıdır. İbrahim
Quliyev öz
monoqrafiyasında bütün bu qaynaqları lazımınca incələyir
və Nizami Gəncəvinin zərdüştiliklə
bağlı fəlsəfi fikirlərini dərindən təhlil
edərək, müqayisəli metodla zərdüştiliyin
digər dinlərə və Şərq poeziyasına təsirini
araşdırır. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, Nizaminin
zərdüştiliklə bağlı fikirlərinin elmi şərhi məsələsi vaxtilə Qafar Kəndli, B.Şərifzadə tərəfindən
az-çox işlənmiş və bu mövzunun ədəbiyyatşünaslıq
qarşısında bir problem
kimi hələ də qaldığı bildirilmişdir ("Nizami
- 859", Bakı, 1992). Çox
yaxşı haldır ki, həmin problemin həllini istedadlı şərqşünas
alim İbrahim Quliyev öz üzərinə
götürmüşdür.
Ümumiyyətlə,
əsərin elmi əhəmiyyətindən
daha geniş
danışmaq olar. Müəllif
kitabın birinci fəslində Nizaminin dini
görüşlərindən və ona nə
üçün "Şeyx"
ləqəbi verilməsindən ətraflı bəhs edir. Həqiqətən də islam
dünyasında "Şeyx" ləqəbi
o adamlara verilirdi ki, onlar
sufi təriqətlərindən birinin başçısı olur
və ya dini icmaya rəhbərlik edirdi.
Onun mürşidi olur və müridlər yetişdirirdi.
O, bir lider kimi, Quran ayələrinə
təfsirlər, şərhlər yazır, islam
məntiqini və fəlsəfəsini təlim edirdi. Nizami Gəncəvinin həyat və fəaliyyətində
göstərilən şərtləri təsdiq edən konkret tarixi sübutlar olmadığını önə
çəkən müəllif mənbələrə istinad edərək bu ləqəbin
həm də elm, mərifət, mədəniyyət,
ədəbiyyat sahəsində yüksək məharət
göstərən şəxsiyyətlərə verildiyini bildirir. Məsələn, Şah
İsmayıl Xətainin dövründə "Şeyx" ləqəbini şah
özü verirdi və
həmin ləqəb irsi olaraq
nəslin başqa üzvlərinə də
keçirdi. İbrahim
Quliyev monoqrafiyanın birinci
fəslində bu məsələ üzərində
geniş dayanır və bu
ləqəbin Nizamiyə verilməsinin şairin
sufizmi ilə nə dərəcədə
bağlı olub-olmamasını aydınlaşdırır.
Doğrudur, Nizamiyə bu ləqəbin
irsən keçməsini də iddia etmək
olar; çünki şairin əmisi Abbasilər xilafətinin tanınmış
sərkərdələrindən biri olmuşdur. Amma əsərlərində
həyatındakı əlamətdar hadisələri qeyd edən Nizami nə lirik şeirlərində, nə də iri həcmli epik əsərlərində
bu məsələyə işarə etməmişdir.
Yalnız Eloğlu Soytürkün
Tehranda nəşr etdirdiyi
"Nizami Gəncəvinin türkcə
divanı"ndakı bəzi şeirlərdə şair sənətdəki xidmətlərinə
görə bu ləqəbə layiq olduğunu bildirir. Lakin həmin
divanın Nizamiyə məxsus olub-olmamasının özü hələ ədəbiyyatşünaslıq
elmində mübahisə predmeti olaraq qalmaqdadır. Həmin şeirlərdən
birində deyilir:
Yüzinə əhli-nəzər
cənnəti-əla dedilər,
Çənənə
pərtövi-ənvari-təcəlla dedilər.
Zahidin yüzünə
baxmadığını eşitcək
Pərtövi-şəmsi
nədir, dideyi-əmma dedilər.
Gördülər məni
məhəllində məlamət əhli,
Ey nə bol imiş yönü, əhli-məhəlla
dedilər.
Dayələr mehrü məlahətdə yüzünə baxcaq,
Xəlqi-aləm,
hamı bu tiflə tüfeyla
dedilər.
Əhli-məni
görcək surətin ayinəsini,
Həqq bilənlər,
nola bu surətə məna
dedilər.
Xəlq artıq yana cənnətdə, cəhənnəmdə
əgər,
Sənə filcümlə müşabe
olu hura dedilər.
Ey Nizami, görcək nəzmini ərbabi-nəzər,
Yaraşar sənə mürid olmağa,
Şeyxa dedilər.
(Nizami Gəncəvi. Türkcə
divanı, tərtib. Eloğlu Soytürk, Tehran, 1381, səh.116)
Şairin adı çəkilən "Divan"ına istinad edənlər onun gənclik
çağlarında daha çox sufi məzmunlu şeirlər
yazdığını və Sənai Qəznəvi sufizmi ilə
xüsusən yaxın olduğunu vurğulayırlar. Nizaminin
ilk epik əsəri olan "Sirlər xəzinəsi"nin də məhz Sənai Qəznəvinin
"Hədiqətül-həqaiyiq" məsnəvisinin təsiri
ilə yayıldığını və lirik şeirlərindəki
sufiyanı fikirlərin bu əsərdə inkişaf
etdirildiyini qeyd edirlər. Amma İbrahim Quliyev bu
deyilənləri birmənalı şəkildə qeyd etmir,
polemikaya girərək ortaya fərqli mövqe qoymuşdur.
O, Nizaminin bütün təriqətlərdən daha yüksəkdə
dayanmasını, ümumbəşəri din və fəlsəfələrin
ən humanist dəyərlərini özündə ehtiva edən
bir dahi mütəfəkkir olmasını elmi dəlillərlə
sübut edir.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, Tehranda nəşr
edilən "Türkcə divan"dan çıxış
edənlərin bir qismi Nizamidə sufizm notları ilə
yanaşı, onun daha çox şiə məzhəbinin bir
nümayəndəsi olmasını qeyd edir və fikirlərinin
təsdiqi üçün məhz adı çəkilən
divandan şiə məzhəbinin müqəddəslərinə
həsr olunmuş mərsiyələri nümunə gətirirlər.
İbrahim Quliyev şairin epik əsərlərinin
təhlilinə əsasən Nizaminin hər iki məzhəbə
eyni dərəcədə ehtiramla
yanaşdığını göstərir, mərsiyələrin
isə dil və üslub baxımından sonrakı dövrlərdə
yazılmasına işarə edir.
Sevdim yenə bir mahı ki, dövran gözəlidir,
Sevdayi-qəmi-eşqi könüldə əzəlidir.
Bustani-canan gülşəninin tazə
gülüdür,
Məhbubum, əfəndim kim, onun
ismi Əlidir.
(Nizami Gəncəvi. Türkcə
divanı. Tərtib. Eloğlu
Soytürk, Tehran, 1381, səh. 116)
Alim yazır ki, bu tipli nümunələr zaman-zaman
Nizami adına təqdim olunsa da, onların
hələlik heç biri nüfuzlu elmi ictimaiyyət tərəfindən
təsdiqlənməyib.
Nizami dövrünün sosial-siyasi mənzərəsinə
və şairin dünyagörüşünə təsir edən
o zamankı dini-fəlsəfi baxışlar sisteminə ötəri
nəzər saldıqdan sonra İbrahim Quliyev şairin
yaradıcılığında qədim zərdüştiliyin
izlərini axtarır. Ümumiyyətlə, Nizami
Gəncəvinin əsərlərində zərdüştilikdən
qalma müdrikliyin və onların dərin qatlarında isə
bu dinə rəğbətin dərin izlərini
görürük. Məlum məsələdir
ki, hikmətli fikirlər söyləmək ənənəsi
atəşpərəstlikdə geniş
yayılmışdır. Od, atəş
sözündən göründüyü kimi, Günəş
bu dinin əsas simvolu idi. Şair şeirlərindən birində
deyir:
Gəlməz, yüzi şövqilə, Nizami, gözə
zülfi,
Hər güşədə kim, pərtövi-şəms
ola, şəb olmaz.
Yəni harda
ki, günəş şüası olar, orada qaranlıq ola bilməz.
Ümumiyyətlə, Nizaminin söz
dünyasına baş
vurduqca fikirlər dərinləşir və
onun ucu-bucağı görünmür. İbrahim müəllim
də dahi Nizaminin söz dünyasına baş vurub, onun dünyasında
olan zərdüştiliyə
aid bütün dərin
fəlsəfi fikirləri
üzə çıxarmış
və konseptual şəkildə kitabının
ikinci və üçüncü fəslində
vermişdir.
Müəllif kitabı
dərin elmi mülahizələrlə yazmışdır
və işlədiyi mövzunun aktuallığını
həm də bu günümüzün kontekstində şərh etmişdir: "Nizami
"Xəmsə"si bu
gün… xeyir və şər qismində təqdim edilən Şərq-Qərb
qarşıdurmasının aradan qaldırılmasında
da açar ola bilər.
Nizami də Zürdüşt kimi bəşəriyyətin
xoşbəxtliyinin humanist triadadan-xeyirxah
düşüncə, xeyirxah
söz və xeyirxah əməldən keçdiyini göstərməklə
şər üzərində
qələbənin mümkünlüyünü
təsdiqləyir". Müəllifin bu sözləri
həm Nizami dühasının möhtəşəmliyini,
həm Zərdüşt
həqiqətinin daimiliyini,
həm də bu günümüzün reallığını özündə
əks etdirir. Onu da xüsusi qeyd etmək lazımdır ki, müəllifin dili elə kamil, o qədər elmidir ki, kitabı oxuyanlar ondan məna baxımından zövq aldığı kimi, fikirlərin rəvanlığından və
ahəngindən də
zövq alır.
Müasir elmi ictimaiyyət
arasında belə elmi təfəkkürə
və poetik dilə malik ikinci alimimizə rast gəlmirik. Olsun ki, İbrahim müəllimin bişmiş
elmi təfəkkürü
uzun illərki naşirliyi, redaktorluğu
ilə, bəlkə də istedadlı şairliyi ilə bağlıdır.
Mən ona elmi
axtarışlarında uğurlar diləyirəm
və ümid edirəm ki,
elmi kitabları ilə ədəbiyyatşünaslığımızı
daha da zənginləşdirəcək
və şərqşünaslığımıza aid problem mövzuların
açılmasında böyük işlər
görəcəkdir.
Sənan İbrahimov
filologiya elmləri doktoru, professor
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 8 noyabr.- S.6.