Şanlı nəsillərin
yadigarı
Xalq
şairi Nigar Rəfibəylinin 100 illiyinə həsr
olunmuş kitab haqqında
«Nigar
Rəfibəyli-100. Şanlı nəsillərin
yadigarıyam». Çox nəfis tərtibatla
çap olunan, 655 səhifəlik
sanballı bir kitab. Bu kitabda XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrindən biri - xalq şairi
Nigar Rəfibəylinin həyatı,
yaradıcılığı barədə məqalələr,
xatirələr, şairənin öz
yazılarından örnəklər, seçmə şeirlər
toplanıb.
XX əsr Azərbaycanını
böyük dövlət xadimləri, siyasi liderlər olmadan təsəvvür
etmək mümkün deyil,
amma XX əsr həm də dahi,
görkəmli sənətkarlar əsridir. Sabirsiz, Mirzə Cəlilsiz,
Cavidsiz, Haqverdiyevsiz,
Çəmənzəminlisiz, Üzeyir
Hacıbəyovsuz,Səməd Vurğunsuz,
Rəsul Rzasız, Mehdi Hüseynsiz,
Süleyman Rüstəmsiz, Mirzə İbrahimovsuz, Mir Cəlalsız,
Qara Qarayevsiz, Fikrət
Əmirovsuz, Səttar Bəhlulzadəsiz, Bəxtiyar Vahabzadəsiz,
İsmayıl Şıxlısız, Tahir
Salahovsuz, Bülbülsüz… bu əsri necə təsəvvür
etmək olar. Bu
sırada Azərbaycanın görkəmli xanım
ziyalıları - Nigar Rəfibəyli, Mirvarid Dilbazi də
özünəməxsus yer tutur.
Nigar Rəfibəyli - 68 illik
bir həyat, həm yaşadığı
illərdə, həm də vəfatından sonra
bu otuz iki
illik dövrdə bir an belə unudulmayan Azərbaycan
zərif, ziyalı xanımı.
Unutmaq üçün əsas
yox. İlk növbədə,
onun insan qəlbini həyəcana
gətirən, ruhunu dilləndirən,
kövrək, həzin, təbiətin özü
qədər cazibədar şeirləri unutmağa
qoymur.
Ala gözlüm, səndən
ayrı gecələr,
Bir il
kimi uzun olur, neyləyim?
Bağçamızda qızılgüllər hər
səhər
Tezdən
açır, vaxtsız
solur, neyləyim?
Nərgizlərin gözü
yaşla dolanda,
Bənövşələr baxıb qəmgin olanda,
Qərənfilin gözü
yaşla dolanda,
Yasəmən
saçını yolur,
neyləyim?
Əsən ruzgarıın
da yoxdur vəfası,
Düşmüşdür başına özgə sevdası,
Lalənin cırılıb
qəmdən yaxası,
Saçları
pərişan olur, neyləyim?
Çəkir çiçəklərin
gözü intizar,
Ayrılıqdan
betər dünyada nə var?
Bu bahar axşamı
səni, bax, Nigar,
Həzin-həzin
yada salır, neyləyim?
Bu, Nigar Rəfibəylinin ayrılıq
haqqında oxuduğu ən həzin bir şeirdir. İllərdir ki, oxunur.
Və XX
əsrin ayrılıq
vadisində ən çox çiçəklənən
bir mahnısı.
Nigar xanımın insanı ruhən diri saxlayan elə
şeirləri var ki, onların yazılış tarixi altmış ili,
yetmiş ili keçib, amma hər dəfə səslənəndə elə
bil bu gün
doğulub, dünyaya gəlib, qənaətinə
gəlirsən.
Nigar
xanımı unutmağa
qoymayan hər dəfə dünyaya gələn nəsillərdir. Sənətdə, cəmiyyətdə, insanlar aləmində yeni meyllər, tendensiyalar yaranır, amma keçmişin, ötən günlərin
yaşarı ənənələri
heç vaxt unudulmur. O, bugünkü
gəncliyin də sevimlisidir.
Görkəmli ədəbiyyatşünas
Arif Əmrahoğlunun
redaktorluğu və şair-tədqiqatçı Sona
Xəyalın tərtibi
ilə nəşr olunan «Şanlı nəsillərin yadigarıyam»
toplusu Nigar Rəfibəylini bir daha, bu dəfə
tam, mükəmməl və
dolğun şəkildə
onu unutmayanların ünvanına yetişdi.
Mən könül
mülkünün tacidarıyam,
Xəyal
dünyasının şah
nigarıyam.
Vətən torpağında
iftixar olan
Şanlı
nəsillərin yadigarıyam.
Kitab
Nigar xanımın bu misraları ilə başlayır və ilk səhifəsindən
sonuncuyadək həmin
qayəni izləyir, «Xəyal dünyasının
şah nigarı» gözlərimiz qarşısında
mənalı bir ömür dastanının
qəhrəmanı kimi
canlanır.
Redaktorun
və tərtibçinin
çox sadə, amma çox da zəhmətlə başa gələn işi də təqdirəlayiqdir.
Birinci sırada
ulu öndər Heydər Əliyevin qiymətli fikirləri ilə tanış
oluruq: «Mən Gəncəyə gələndə
gəncəlilər məni
çox böyük həyəcanla qarşıladılar.
Mən xoş əhval-ruhiyyə gördüm. Yolumuz Sərdar
bağına düşdü.
Çünki orada Gəncənin
dəyərli insanlarından
biri - Nigar xanım Rəfibəylinin
abidəsinin açılış
mərasimini keçirdik.
Nigar xanım Rəfibəyli Gəncənin böyük Rəfibəylilər ailəsinin çox parlaq nümayəndəsidir.
Gəncənin tarixi haqqında
danışarkən Rəfibəylilərin xüsusi
yerini mən qeyd edirəm.
Bəli, Nigar xanım Azərbaycan
xalqına sədaqətlə xidmət etmişdir.
Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafında böyük xidmətlər göstərmişdir...
O, öz həyat
yoldaşı-Azərbaycanın böyük
şairi Rəsul Rza
ilə birlikdə Azərbaycan ədəbiyyatının
yüksəlməsində xüsusi rol oynamışdır və məmnunam ki, onların övladı Azərbaycanın böyük yazıçısı Anar da öz
əcdadlarının, anasının, atasının işini davam etdirir».
Topluda Nigar xanımın həyat yolu, yaradıcılığı, bir ana və Azərbaycan
xanımı kimi keçdiyi
yol-ömür salnaməsi bir
çox yazılarda öz
parlaq ifadəsini tapıb və bu yazılardan birincisi onun öz oğlu
Anarın qələmə aldıqlarıdır. «Durna taleyi» yazısının tarixi
bu günlərə təsadüf edir. Anar müəllim onu 2013-cü ilin may-iyun aylarında yazmışdır. Təbii
ki, bu, Anarın Nigar xanım haqqında ilk
yazısı deyil, amma
ilk ümumiləşdirilmiş
yazıdır. Bu yazıda Nigar
xanıma böyük oğulluq
məhəbbətinin işığında onun
ən sanballı, ən dəqiq, ən mötəbər
avtobioqrafiyası təqdim edilir. Nigar
xanımın həyatı, xüsusilə gənclik illəri
təqiblər, qorxular içində keçib, amma bu təqiblərə, qorxulara
baxmayaraq Nigar xanım
həyatdan əlini üzməyib, NKVD-nin daimi izləməsinə baxmayaraq
o, içindəki qorxunu
məhv edə bilmiş, böyük
şairimiz Rəsul Rza
ilə birlikdə xoşbəxt bir
ailənin binövrəsini yaratmışdır.
Nigar
xanım bahar aşiqi idi. Bahar isə insan qəlbini qocalmağa qoymur. Onun bütün poeziyası əslində bahar çiçəklərini xatırladır
və Anar müəllim yazır ki: «Nigar Rəfibəylinin
«Bahar» adlı bir şeri də
var. Şeirdə «pəncərənin
önündə aram-aram
puçurlayıb yarpaq
açan, üzərinə
qar kimi ağ çiçəklər
tökülən bir ağac» təsvir olunur. Rəssam
bu yaşıllaşan ağacın
yarpaqlarını fırçasıyla kətana köçürür. fəsillər dəyişir,
«yaz gedir, yay ötüşür,
budaqların üstünə qırov düşür»,
«quşlar şux nəğmələrini»
kəsir.
Dəyişir təbiətin
Rəngi, əhvalı,
Yalnız dəyişmədi
Rəssamın bahara vurğun xəyalı.
O, baharı
yaradırdı,
Qəlbində bahar vardı.
Təbiətin
və dolaşıq ictimai həyatın dəyişən
fəsillərində -təhlükəli qış
şaxtalarında da, aldadıcı yaz ruzgarlarında da,
qızmar yayın atəşində də, payızın hüznlü yarpaq
tökümündə də Nigar Rəfibəyli
daima qəlbində baharla
yaşadı və qəlbində
baharı yaşatdı…»
Nigar Rəfibəyli haqqında söhbət onun
mənsub olduğu nəsil söhbətindən
başlanır və bu mənada Rəşid
Rəfibəylinin (Nigar xanımın
qardaşı) xatirəsi maraqlıdır, bir
ailənin başına gətirilən müsibətləri
açıqlayır. Amma Nigar xanımın ailəsinin
sevimliləri - qızı Fidan xanımın,
gəlini Zemfira xanımın və nəvələrinin
(Turalın, Ayselin, Günelin)
ürək sözləri sanki
işıqlardan yaranan gur
işıqlardır. Elə işıqlar ki,
onların qəlbində həmişə yaşayacaq.
Nigar Rəfibəyli XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında
öz yeri, mövqeyi olan xanım yazar idi. Qətiyyətlə
demək olar ki, o, ədəbiyyatımızın
inkişafında xüsusi xidmətləri
olan kişilərdən heç
də geridə qalmayıb. Hətta ailə
qayğıları onu sıxanda da… Onun
yaradıcılığı ilə bağlı yazılan məqalələrdə
də (Əli Nazim, Mikayıl Rzaquluzadə,
Mirvarid Dilbazi, İlyas Əfəndiyev, Abbas
Zamanov, Balaş Azəroğlu,
Gülhüseyn Hüseynoğlu,
Nəbi Xəzri, Əzizə Cəfərzadə, Qəzənfər
Paşayev, Qulamrza
Səbri Təbrizi, Qabil,
Əliağa Kürçaylı, Bəkir Nəbiyev, Gülrux Əlibəyova, Xəlil Rza, Nəriman Həsənzadə, Tofiq Hacıyev, İsa
İsmayılzadə, Sabir Rüstəmxanlı,
Yavuz Akpınar, İsa
Kayacan, Ayişə Balkan,Rafael
Hüseynov, Afaq Məsud,
Arif Əmrahoğlu, Vaqif
Səmədoğlu, Tofiq Abdin,
Südabə Ağabalayeva,
flora Xəlilzadə, Safura
Quliyeva,Ədalət Əsgəroğlu, Pərvin (bu siyahını uzatmaq da olar) ilk
növbədə Nigar xanımın şair obrazı canlandırılır.
Əli Nazim onu «Şair qız» adlandırır (30-cu illərdə)
və get-gedə bu «şair
qız» məmləkətin ən qüdrətli
şairlərindən biri kimi
təqdir olunur: «Nigar xanım sevmək, sevilmək üçün yaranmış incə xəyallı,
coşqun ürəkli, romantik
təbiətli şairə idi» (M.Dilbazi), «Nigar
xanımın həyatının yarım əsrini həsr etdiyi, sevə-sevə yazıb
yaratdığı və sevilə-sevilə oxunan
şeirlərini bir küll
halında nəzərdən keçirdikdə
görürsən ki, vətən
torpağının gözəlliyi… ən
başlıcası, insanlar, onların taleyi, mənəvi aləmi bu
kövrək qəlbli şairənin hissini,
şüurunu necə də ehtizaza gətirib şerə çevrilmişdir»
(Balaş Azəroğlu). «Siz
bizim görkəmli şairlərimizdənsiniz.
Sizin böyük həyat
təcrübəniz və mənalı poeziya
yolunuz var. Bu, həqiqi şairin keçdiyi ləyaqətli bir
yoldur» (Nəbi Xəzri). «Nigar
xanım bir incə qəlbli lirik şair olaraq öz dinləyicisini
də dənizin ənginliklərinə, onun
cazibəsindən zövq almağa
səsləyir» (Əzizə Cəfərzadə). «Nigarın
şeirləri hər cür cansız qaydalardan uzaq bir üslubda
yazılmışdır» (Gülrux
Əlibəyli). «Nigar xanımın əsərlərini
mütaliə etdikcə insan daxilən zənginləşir:
onda həyat, dünya,
zaman haqqında ilginc
fikirlər ortaya çıxır. Bu, o deməkdir ki, Nigar xanımın şeirləri dərin
düşüncəyə sahib, həyatın,
dünyanın mahiyyətini dərk edən və bu dərketmənin ağrılarını yaşayan bir insanın
düşüncələridir» (Qulam Rza Təbrizi). «Onun
«Mətbəx şeirləri»ndə ağrı, acı,
göynərti... də var, zərif etiraz, üsyankarlıq, narazılıq… da var, səmimi və səmimi
olduğu üçün
riskli etiraf da var. Nigar
xanım şair idi, bir evin xanımı idi, ömür-gün
yoldaşı və ana idi.
Otaqların birində onu kağız-qələm,
mətbəxdə isə qab-qacaq gözləyirdi»
(Arif Əmrahoğlu).
Topluda Nigar Rəfibəyliyə
həsr olunan çoxlu
şeirlər də diqqəti cəlb edir.
İlk şeir ömür-gün yoldaşı Rəsul
Rzanındır:
Mən bayquş olub
sevmədim səni fəryad
kimi.
Sevdim səni həyatı sevən kimi..
Sevdim səni:
tarlada sıx sünbül
kimi,
düşmən nizələrini
yaran,
qanlı cəbhələrdən
yaralı dostunu çıxaran
vəfalı bir atı sevən
kimi.
Sevdim səni
həyat kimi..
Əlbəttə,
çox zəngin, hətta ensiklopedik səviyyədə olan bir kitab haqqında
çox danışmaq
olar.
Bu sətirlərin müəllifi
də Nigar xanımın 80 illiyi münasibətilə 1993-cü ildə «Həzin xəyal» adlı bir məqalə yazmışdı (məqalə
«Azərbaycan» jurnalında,
həmin ildə dərc edilib)... Amma çox təəssüf
ki, tərtibçinin
huşsuzluğu üzündən
həmin yazı bu topluya düşməyibdir.
Ona görə də həmin yazıdan bir abzasla sözümü bitirmək istəyirəm:
«Nigar Rəfibəyli
«Nizami ünvanlı, Füzuli imzalı» millətinin şairi idi. O, mənsub olduğu xalqın böyük dahilərindən
tutmuş kiçik yarpağını da hərarətlə sevirdi.
Bəlkə də bu sevgi idi həyatındakı
bütün nisgilləri,
ağrı-acıları, mənəvi
repressiyaları ona unutduran. Onun poeziyasında Azərbaycan
torpağının, Azərbaycan
təbiətinin səsləri,
rəngləri, fəsillərinin
ətri əks olunurdu. Ölümündən
on il əvvəl
Nigar xanım şeirlərinin birində
yazmışdı:
Bir ömrü yüz ömrə calasan belə,
İnsanlara
borcum qurtarmaz mənim.
Amma Nigar xanım
öz borcunu ləyaqətlə ödədi:
şair kimi, vətəndaş kimi, ana kimi». Və
indi onun həzin xəyalı şeirlərində, oxucuların
yaddaşında yaşayır!»
Vaqif Yusifli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 22 noyabr.- S.4.