Ustad yadigarı
Unudulmaz
ədib, alim və pedaqoq Mir Cəlalın
əbədiyyətə qovuşduğu gündən 35 il keçir
Mir Cəlal müəllim
ilk növbədə gözəl romanlar, povestlər və
hekayələr müəllifi kimi geniş şöhrət
qazanmışdır. Həyatımızın
tipik lövhələrini, aktual problemlərini xalq yumorunun fəlsəfi
müdrikliyi və şux nikbinliyi ilə təcəssüm edən
bu qüdrətli sənətkarın bədii
yaradıcılığı onun zəngin elmi irsindən daha
çox diqqəti cəlb etmişdir. Yəqin ki, bu cəhət
bədii ədəbiyyatın kütləviliyi və daha
geniş auditoriyaya malik olması ilə əlaqədardır.
Halbuki Mir Cəlal müəllim bir alim kimi Azərbaycan filologiya
elminin ən böyük və əvəzsiz
yaradıcılarından olmuş, ədəbiyyatşünaslığımızda
qüdrətli bir elmi məktəb
formalaşdırmışdır.
Bədii
təfəkkürlə, elmi təfəkkürün sintezi,
qovuşuğu Mir Cəlal müəllimin həm
yazıçılıq, həm də alimlik fəaliyyətinə
xüsusi, təkrarolunmaz bir vüsət və qüdrət
vermiş, onun hər iki sahədəki böyük
uğurlarının məhvəri,
əsası olmuşdur. Eyni zamanda həmin cəhətlər
Mir Cəlal müəllimin son dərəcədə səmərəli
pedaqoji fəaliyyəti üçün də tükənməz
bir potensiya, gözəl təcrübə və nəzəriyyə
mənbələrini təşkil etmişdir. Lakin
yazıçılığında da, alimliyində də,
pedaqoqluğunda da ən aparıcı, istiqamətləndirici
amil heç şübhəsiz ki, məhz Mir Cəlal şəxsiyyəti
olmuşdur!
Yaxından
tanıyanlar bilirlər ki, Mir Cəlal müəllim
bütöv xarakterli, müstəqil düşüncəli
bir şəxsiyyət idi.
Vəzifəlilərə
əyilməzdi, vəzifəsizlərin qəlbinə dəyməzdi.
Həmişə də yalmz özü məsləhət
bildiyini edərdi... Müxtəlif zamanların ictimai-siyasi təlatümlərində
Mir Cəlal müəllim bədii və elmi
yaradıcılığında yalnız öz
vicdanının səsinə, öz qəlbinin istəyinə
əməl etmiş, həqiqi şəxsiyyət və vətəndaşlıq
nümunəsi olmuşdur. Hər iki halda şəxsiyyət,
ailə, cəmiyyət və dünya məsələlərində
yalnız onu qayğılandıran mətləblərə
müraciət etmişdir.
Əgər
bədii yaradıcılıqda Mir Cəlal müəllimin zəngin
nəzəri səviyyəsi, biliyi bədii təxəyyülün
məcrasına, istiqamətinə "nəzarət" edə
bilirsə, əsərlərin poetika qaydaları ilə daha
monolit və cazibədar şəklə gəlməsinə
yardımçı olursa, elmi yaradıcılığında onun bir sənətkar
kimi əsrarlı bədii prosesə yaxından bələd
olması orijinal, sistemli nəzəri nəticələr
söyləməsinə xeyli dərəcədə kömək
etmiş olur.
Mir Cəlal
müəllim bir yazıçı kimi ədəbiyyatımızda
hansı mövqeyə, çəkiyə malik idisə, elm aləmində
də təxminən o dərəcədə məşhur idi.
30-40-cı illərdə o, bədii yaradıcılıqla daha
məhsuldar və səmərəli məşğul olurdusa,
sonralar ədəbiyyatşünaslıq elmimizin aparıcı simalarından biri kimi
alimlik fəaliyyətinə xüsusi maraq göstərirdi.
Mir Cəlal müəllimin
elmi maraq dairəsi və erudisiyası çox geniş və
zəngin idi. O, klassik Şərq
poeziyasının və poetikasının da kamil bilirdi,
içərisində yetkinləşdiyi müasir ədəbi
prosesi, çörək kəsdiyi ədiblərin
yaradıcılığını da. Özü nasir olsa da,
poeziya duyumu, poetik obrazlılıq zövqü yüksək
idi. Fars dilini
gözəl bildiyindən klassik ədəbiyyatın
bütün mərhələləri onun üçün tam
və doğma idi. Buna görə də Füzulidən də, S. Vurğundan da
eyni dərinlikdə, eyni vüsət və vəcdlə
yazırdı.
Ən çox maraq
göstərdiyi sənətkarlar isə M. Füzuli ilə C. Məmmədquluzadə
idi. 1940-cı ildə nəşr olunmuş "Füzulinin poetik xüsusiyyətləri"
kitabı və onun təkmilləşdirilərək "Füzuli sənətkarlığı"
(1958) adlandırılmış variantı indi də bu poeziya
dahisi haqqında ən dəyərli mənbələrdəndir.
Romantik Füzuli hələ nisbətən cavan
Mir Cəlalı sehrləmişdisə, sonralar ahıl
çağlarında realist Mirzə Cəlil onu daha artıq təsirləndirmişdi.
O, Füzuli
eşqinin fəlsəfi-estetik dərinliyini və zərifliyini
böyük fəhmlə kəşf edə bildiyi kimi, Mirzə
Cəlil dərdinin də gülüş təzahürünü,
qəhqəhəli fəryadlarını xüsusi həssaslıqla
duya bilmiş və dərin, dəqiq təhlilə cəlb
etmişdir. Ədəbiyyat tarixi və ədəbiyyat nəzəriyyəsi
sahəsindəki kamil biliyi və üstəlik də zəngin
yazıçılıq təcrübəsi onun elmi təhlillərinə
xüsusi vüsət verirdi. Bütün
bunlardan əlavə, Mir Cəlal müəllimdə bədii
materialın məğzinə, ruhuna, müəllif fikrinin dərinliklərinə
nüfuz etmək, dəfələrlə haqqında bəhs
olunmuş əsərlər barədə tamam yeni mülahizələr
söyləmək və çox dəqiq, həssas təhlil
aparmaq bacarığı var idi. Özü də ən
mürəkkəb fikirləri belə elə sadə, aydın
nəzərə çatdırırdı ki, lap adi oxucu
üçün də anlaşıqlı olurdu.
Mir Cəlal müəllimin
təhlil texnikası, üslubu son dərəcə orijinal idi.
Bədii təhkiyədə olduğu kimi, elmi-nəzəri təhlildə
də o, çox konkretdir, dəqiqdir, lakonikdir. Quru, mücərrəd
mühakimə və xüsusən zahiri effekt naminə olan
süni pafos Mir Cəlal müəllimin elmi mülahizələrinə
və təhlillərinə yaddır. Mir Cəlal müəllim
bədii yaradıcılığın mahir diaqnostiki idi. Uzun və dolaşıq ehtimallara, yaxud qəliz və
mürəkkəb istilahlar düzümünə,
düyününə uymadan həmişə çox
aydın, konkret və orijinal nəticələr söyləməyə
cəhd edir, əsaslı, sübutlu, inamlı hökmlər
verirdi. Ən başlıcası da odur ki, onun fikirləri
möhkəm, həyati və estetik məntiqlə əsaslandırılır.
Bu təhlillərdə müəyyən emosionallığa, bəzən
bədii təhkiyəni andıran obrazlı deyim tərzinə
də təsadüf olunur. Amma zəruri məqamlarda və
çox təbii şəkildə. Hətta tədqiqat
obyektinin xarakterinə uyğun olan kinayəli intonasiyalar da bu təhlil
üçün yad deyildir. C. Məmmədquluzadə,
M.Ə. Sabir, Ə. Haqverdiyev
kimi satiriklərin əsərlərindəki tənqidi mətləbləri
qabarıq nəzərə çatdırmaq və onlara
aydın, təsirli münasibət bildirmək
üçün məhz belə üsullardan istifadə
olunmuşdur.
Mir Cəlal müəllim
fikir dərinliyinə və dəqiqliyinə, məna
dolğunluğuna və ifadə aydınlığına
xüsusi diqqət yetirərdi. Onun "Klassiklər və
müasirlər", "Gülüş bədii silah
kimi", "C.Məmmədquluzadə realizmi haqqında",
prof. P.Xəlilovla yazdığı "Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları", prof. F. Hüseynovla yazdığı "XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı" kitablarında, yüzlərcə
elmi məqalələrində məhz bu üslub əsasdır.
Təcrübə
göstərir ki, çox vaxt görkəmli alimlərin maraq
dairəsi müəyyən tarixi - mərhələvi mahiyyətdə
olur; ədəbiyyat tarixinin hər hansı bir dövrü, mərhələsi
başlıca maraq obyekti, mənbəyi seçilir.
Şübhəsiz, bunun da üstün cəhətləri
vardır. Lakin elə alimlər də məlumdur ki, onlar
üçün bu cəhət səciyyəvi deyildir. Mir Cəlal
müəllim orta əsrlərdən başlamış lap
müasir dövrə qədər bir sıra görkəmli sənətkarlara
aid dəyərli əsərlərin müəllifidir. Bu, bir cəhətdən Mir Cəlal müəllimin
Azərbaycan ədəbiyyatına mükəmməl bələdliyi,
çox geniş erudisiyaya, maraq dairəsinə malik olması
ilə əlaqədardırsa, digər tərəfdən (bəlkə
də başlıca olaraq) onun yüksək səviyyəli ədəbiyyat
nəzəriyyəçisi olması ilə izah edilə
bilər. Həqiqi ədəbiyyat nəzəriyyəçisi
isə milli ədəbiyyatın təkamül prosesini, mərhələlərini
və əlamətdar xüsusiyyətlərini dərindən,
sistemli bilməlidir. Mir Cəlal müəllim də məhz
belə zəngin, ensiklopedik biliyə malik çoxcəhətli
alim idi. Onun namizədlik dissertasiyası füzuliyə həsr
olunduğu halda, doktorluq əsəri "Azərbaycanda ədəbi
məktəblər (1905-1917) " adlanır. Bu əsərdə
müxtəlif ədəbi metoda, müxtəlif bədii
üslublara əsaslanan bir sıra görkəmli sənətkarın
yaradıcılığı tarixin və
dünyagörüşlərin mürəkkəb təzadları
fonunda geniş nəzəri təhlilə cəlb
edilmişdir. 1946-cı ilin dekabrında tamamlanmış və
1947-ci ildə uğurla müdafiə olunmuş bu
dissertasiya işi Mir Cəlal müəllimin kamil bir alim kimi
formalaşma prosesinin uğurlu yekunu, nəticəsi kimi də
qiymətləndirilə bilər.
Məlum
olduğu kimi, ötən əsrin əvvəlləri,
xüsusən 1905-1917-ci illər kiçik zaman kəsiyi olsa
da, milli ədəbiyyatımızın bəlkə ən
qüdrətli, zəngin və mürəkkəb dövrü
kimi səciyyələnə bilər. Məhz bu zaman təxminən
minillik ədəbiyyatımızın romantik və realist ənənələri
görünməmiş, qəribə bir təkamül və
novatorluq zirvəsinə çataraq bütün əvvəlki
əsrlərin təcrübələrini bütün
sonrakı zamanların ədəbiyyatına əmanət etdi;
ədəbiyyatımızın gələcək nailiyyətlərinə
sarsılmaz milli zəmin yaratmış oldu! XX əsrin əvvəllərində
milli ədəbiyyatımızın həm realist, həm də
romantik inkişafında həlledici ideoloji-estetik keyfiyyət dəyişikliyi
yarandı, eyni zamanda bir növ nəzəri və əməli
istiqamət proqramları da müəyyənləşdi.
Məhz
bu dövrün ideoloji-bədii xarakterini, mürəkkəbliklərini
və sənət xarüqələrini sistemli və mükəmməl
nəzəri təhlildən keçirmək, ədəbiyyatımızın
həm klassik ənənələrini, həm böyük
novatorluq yaranışlan-m, həm də sonrakı ədəbi prosesin təkamül
proqramlarını müəyyənləşdirmək
üçün son dərəcə aktual, mühüm (həm
də müşkül!) bir vəzifə idi...
"Azərbaycanda
ədəbi məktəblər (1905-1917)" adlı əsərində
Mir Cəlal müəllim həm geniş məlumatlı ədəbiyyat
tarixçisi, həm də bədii faktları nəzəri
ümumiləşmələr əsasında sistemləşdirən
və səciyyələndirən mahir ədəbiyyat nəzəriyyəçisi
kimi çox dəqiq təhlillər
aparmışdır.
Mir Cəlal
müəllim bu əsərində dünyagörüşlər,
estetik baxışlar, metod, üslub və s. cəhətdən
formalaşan və müxtəlif sənət
yaxınlıqlarına əsaslanan milli ədəbi məktəblərin
meydana gəlməsindən və özünəməxsusluğundan
bəhs etmişdir.
Ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin bir sıra problemləri kimi ədəbi
məktəb anlayışı da müxtəlif vaxtlarda, məqamlarda
müxtəlif məzmunlarda başa
düşülmüşdür. Ədəbi məktəb
anlayışı əsas etibarilə hər hansı bir
böyük sənətkarın
yaradıcılığının təsiri ilə yazıb-yaradan, onun ənənələrini
davam və inkişaf etdirən ədiblərin ideya-estetik
yaxınlığı, ümumiliyi kimi başa
düşülür. Mir Cəlal müəllim də ədəbi
məktəblərdən bəhs edərkən mahiyyətcə
həmin prinsipə əsaslanmışdır. Lakin o, ədəbi
məktəb anlayışını bəzən müxtəlif'
modifikasiyalarda, fərqli şəkillərdə, modellərdə
ədəbiyyat tarixi faktlarına aid etmişdir.
Mir Cəlal müəllimin
bu əsərində ümumilikdə ədəbi məktəb
anlayışı daha çox ədəbi platforma birliyi və
ədəbi təsir mənalarında işlədilmişdir.
Dünyagörüşlərdəki yaxınlıq, inikas tiplərinə
görə uyğunluq (realist, romantik) və bədii üslub
komponentləri əsasında bəzən də (şərti
mənada) müxtəlif ədəbi məktəblərin
mövcudluğundan bəhs olunmuşdur. Məhz
bu zəmində eyni tarixi dövrdə yaşamış sənətkarların
yaradıcılıq səciyyəvilikləri müqayisələr,
paralellər əsasında daha qabarıq, konkret və əsaslı
nəzərə çatdırılmış, onların
qüvvətli-zəif cəhətləri, ənənəvi-novatorluq
keyfiyyətləri, fərdi-ümumi xüsusiyyətləri
tarixilik və müasirlik meyarları əsasında qiymətləndirilmişdir.
Bu əsərdə
bəlkə ən əhəmiyyətli cəhət isə
ondan ibarətdir ki, Mir Cəlal müəllimin bir sıra
klassiklərimizin dünyagörüşündəki və bədii
yaradıcılığındakı özünəməxsusluq,
orijinallıq və mürəkkəbliklər haqqında
fikirlərini bilmək imkanı yaranır; həmçinin onun bir sıra ədəbiyyat
hadisələri, faktları barədə münasibəti
aydınlaşmış olur.
"Azərbaycanda ədəbi
məktəblər (1905-1917)" əsərindən bəzi
hissələr müxtəlif vaxtlarda müxtəlif şəkillərdə
çap olunmamışdır. Xüsusilə Mir Cəlal
müəllimin professor f.Hüseynovla birlikdə çap
etdirdikləri "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı"
adlı ali məktəb dərsliyində bu əsərdən
də istifadə edilmişdir. Lakin "Azərbaycanda ədəbi
məktəblər (1905-1917)" əsəri indiyədək
bütövlükdə nəşr olunmamışdır.
Mir Cəlal müəllimin
bu əsərini kitab şəklində hazırlamaq və onun
redaktoru olmaq mənə təklif ediləndə, dərhal
çoxdan olmuş bir əhvalat yadıma düşdü...
Universiteti bitirərkən diplom rəhbərim rəhmətlik
Mir Cəlal müəllim idi. Diplom işinin mövzusu da xalq
yazıçısı Ə.Vəliyevin "Qəhrəman"
romanı idi. Mir Cəlal müəllim diplom işi haqqında
rəyini diktə etdi və tapşırdı ki, makinada
yazdırım, sonra qol çəksin. Mir Cəlal müəllimin
rəyini oxudum və mənə elə gəldi ki; onun
yüngülvari redaktəyə ehtiyacı var... Rəyin bəzi
yerlərini üslubca "redaktə" etdim və
düşündüm ki, Mir Cəlal müəllim belə xırda
düzəlişləri sezməz, onlara diqqət yetirməz.
Rəyi makinada yazdırdım və müdafiədən əvvəl
Mir Cəlal müəllimə təqdim etdim. Mir Cəlal
müəllim rəyi oxudu, gülümsədi və dedi:
"Təhsin, rəyə qol çəkirəm, müdafiən
də uğurlu olsun. Amma yadında saxla, bir də mənim
yazımın üslubuna dəymə". Mir Cəlal müəllim
həmişə olduğu kimi öz fikrini beləcə
böyük səmimiyyətlə, mədəniyyətlə və
pedaqoji taktla bildirdi.
İndi mənə
Mir Cəlal müəllimin samballı bir əsəri redaktə
üçün təqdim olunurdu. Şübhəsiz, bu
çox böyük məsuliyyət və diqqət tələb
edirdi. Dissertasiya təxminən 60 il əvvəl
yazıldığı üçün ilk növbədə
onu sovet dövrü ideologiyasının təzahürlərindən
azad etmək lazım idi. Bu ideologiya isə, xüsusən,
humanitar tədqiqatlara çox qüvvətli şəkildə,
dünyagörüş səviyyəsində sirayət
etmişdi. Buna görə də o zamankı
başqa əsərlərdə olduğu kimi Mir Cəlal
müəllimin əsərində də bəzi ədəbiyyat
faktlarına və bir sıra ədiblərin
yaradıcılığına əsərin
yazıldığı illərin tələbləri
baxımından tendensiyalı münasibət mövcud idi.
Vəziyyəti yüngülləşdirən o idi ki, Mir Cəlal
müəllim "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı"
dərsliyi üçün dissertasiyasından
götürmüş olduğu bölmələri ideoloji
baxımdan da müəyyən dərəcədə redaktə
etmişdi. Lakin onda da sovet ideologiyası hələ mövcud
idi. Demək, istər həmin bölmələri, istərsə
də dərsliyə düşməyən digər hissələri
(belə hissələr isə çoxdur) redaktə zamanı
bu günün ictimai-siyasi tələbləri, obyektivlik
meyarları nəzərə alınmalı idi. Eyni
zamanda unutmaq olmaz ki, bədii yaradıcılığın
ideya-estetik mahiyyəti barədə qənaətlər,
meyarlar dəyişdikcə, başqalaşdıqca, eyni ədəbi
fakta və ya eyni sənətkarın
yaradıcılığına münasibətlər və
kriteriyalar da dəyişir, başqalaşır. Xüsusən
böyük zaman məsafəsindən sonra eyni ədiblər,
əsərlər haqqında təsəvvürlər də bəzən
dəyişir, yetkinləşir, kamilləşir. Bunun səbəbi
dünyagörüşlərdəki metamarfozalarla bərabər,
elmin özündəki inkişaf və o cümlədən hər
bir alimin professionallıq təkamülü də ola bilər.
Mir Cəlal müəllimin "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı"
dərsliyindəki bölmələri də dissertasiyadakından
müəyyən dərəcədə fərqlidir. Hətta elə yerlər var ki, Mir Cəlal müəllim
dərslikdə əvvəlki fikirlərindən tamam fərqli
olan nəticələr söyləmişdir. Şübhəsiz
ki, bu Mir Cəlal müəllimin elmdəki obyektivliyini, tələbkarlığını
və dəqiqliyini göstərən bir cəhətdir.
Çapa hazırlanan
kitabda alimin dərslikdəki son , qənaətləri və
düzəlişləri yeri gəldikcə nəzərə
alınmışdır. Daha çox məzmunla bağlı
redaktələr monoqrafiyada da öz əksini
tapmışdır. Dərslikdə istifadə olunmuş hissələrin
çoxu dissertasiyada və təbii ki, monoqrafiyada daha ətraflıdır,
müfəssəldir; üslubları da daha sərbəstdir,
daha obrazlıdır. Dərsliklə monoqrafıyanın
spesifikalarına görə istər məzmun, istərsə də
üslubca fərqli olmalan əslində tam qanunauyğundur. Məsələn
monoqrafıyada C.Məmmədquluzadənin publisistikası
geniş və orijinal təhlilini tapdığı halda, dərslikdə
bu yerlər verilməmişdir. M.Ə.Sabir, Ə.Haqverdiyev,
M.Hadi, A.Səhhət və başqa ədiblərin
yaradıcılığı monoqrafiyada xeyli əhatəli
poetik təhlilini tapmışdır. Dissertasiyadakı bir
sıra problemlər və ədəbi portretlər ilk dəfə
çap olunur. Və təbiidir ki, Mir Cəlal müəllim tərəfindən
də sonralar redaktə edilməmişdir. Belə hissələrdə
müəyyən ixtisarlara da ehtiyac olmuşdur. Bu daha çox
romantik ədəbiyyatla əlaqədar bölmələrə
aiddir.
Məlum olduğu
kimi, sosialist realizmi metodunun hegemonluğu dövründə
romantik ədəbiyyata müəyyən dərəcədə
ögey münasibətin mövcudluğu görkəmli
romantik sənətkarların ədəbi irsinin obyektiv qiymətləndirilməsinə
imkan vermirdi. M.Hadi, H.Cavid, S.Mənsur kimi böyük romantiklərə
olan əsassız hücumlar, müxtəlif böhtanlar o
zamankı elmi tədqiqatlara da öz təsirini göstərmişdir.
Mir Cəlal müəllimin dissertasiyasında da
bu münasibətlər müəyyən dərəcədə
öz təzahürünü tapmışdır. Şübhə
ola bilməz ki, Mir Cəlal müəllim o zaman görkəmli
bir alim və yazıçı kimi həmin romantik sənətkarların
həqiqi, obyektiv qiymətini və ədəbiyyat
tariximizdəki mövqeyini gözəl bilirdi. Lakin
o da başqaları kimi zamanənin hakim ideologiyasına tabe
olmalı idi. Görünür, elə buna görə də
M.Hadi və A.Səhhət yaradıcılığı istisna
olmaqla, dissertasiyada başqa romantik sənətkarlara az yer verilmiş, onlar haqqında müxtəsər
təsəvvür yaradılmışdır. Lakin
bu hissələr də həmin sənət-karlar haqqında o
zamankı qeyri-obyektiv mülahizələrə əsaslandığı
üçün kitabda onların bəzisi bütünlüklə
ixtisar edilmişdir, bəzisi haqqında isə fraqmental məlumatlar
verilmişdir.
Göründüyü kimi, "Azərbaycanda ədəbi
məktəblər (1905-1917)" kitabının redaktəsi
(belə demək mümkünsə, həm də
restovrasiyası) son dərəcədə mürəkkəb və
məsuliyyətli bir proses olmuşdur. İş prosesində
bir sıra yerləri dönə-dönə oxuyub müəllifin
əsl məqsədini, mətləbini tam dəqiqliyi ilə
aydınlaşdırmaq və müasir tələblər səviyyəsində
təqdim etmək çətinlikləri də az
olmamışdır. Çətinliyin bir səbəbi
də o idi ki, bu şəkildə redaktə etmək işində
bizdə elə bir təcrübə, ənənə
olmamış, konkret elmi-nəzəri kriteriyalar müəyyənləşməmişdir.
Kitabda hər cəhətdən Mir Cəlal
müəllimin fərdi üslubunun qorunmasına xüsusi diqqət
yetirilmişdir. Özü də
mümkün qədər (dərslikdən fərqli olaraq) məhz
dissertasiyadakı üslubun saxlanılmasına və bununla həmin
illərin ruhunu, xarakterini də mühafizə etməyə cəhd
olunmuşdur. Nəhayət, kitabın
ümumilikdə müasirlik tələblərinə tam
uyğun olması nəzərə alınmışdır.
Məlum olduğu kimi, Mir Cəlal müəllim fars dilini mükəmməl bilmişdir.
Dissertasiyada fars dilində olan bəzi mətnlərin
tərcüməsini də özü vermişdir. Lakin əsər
kitab şəklində nəşr ediləndə artıq
geniş oxucu auditoriyasının ehtiyacı nəzərə
alınaraq fars dilində olan digər mətnlərin
də tərcüməsi vacib görünür. C.Məmmədquluzadə,
M.Ə.Sabir, A.Səhhət, Ə.Cənnəti,
Z.Marağalı və Ə.Talıbov ilə əlaqədar
olan hissələrdə fars dilində verilmiş elmi və ya
bədii nümunələrin tərciiməsi Bakı Dövlət
Universitetinin "İran filologiyası" kafedrasının
müdiri dosent Tofiq Cahangirova məxsusdur ki, bu zəhmətinə
görə ona minnətdarlığımızı bildiririk.
Hər bir işdə olduğu kimi, bu əsərin
redaktəsində də bəlkə müəyyən zəif
cəhətlər, nöqsanlar tapıldı. Lakin Mir Cəlal müəllimin bu əmanətini
redaktə edərkən özümü əziz və unudulmaz
müəllimin qarşısında bir daha imtahan verən tələbə
yerində gördüm. Bu dəfə isə
"imtahan" qiymətini ustadın özü deyil, hörmətli
oxucular verəsi olacaqlar.
Klassik sənət əsərləri kimi
böyük elm yadigarları da bütün zamanlar
üçün gərəklidir, əhəmiyyətlidir. Mir Cəlal müəllimin "Azərbaycanda ədəbi
məktəblər (1905-1917)" əsəri də XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatını öyrənənlər,
tədqiq edənlər üçün daima vacib və
nüfuzlu elmi mənbə olacaqdır. İndiyədək
yalnız bir dissertasiya nüsxəsi olub kitabxanada oxuna biləcək
bu əsər, indi geniş auditoriya qazanmış olur, ədəbiyyat
elmimizin çox dəyərli bir nümunəsi kimi gələcək
tədqiqatçıların ixtiyarına verilir. Gözəl
alim, böyük pedaqoq Mir Cəlal müəllimin bu da bir
xeyir-duası olsun!..
Təhsin MÜTƏLLİMOV
professor
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2013.- 4 oktyabr.- S.1; 3.