Səfərdən
qalmayan ömür
Əllinci illərin əvvəllərində
bütün ədəbi gənclik, poeziya həvəskarları
bir cavana çox qibtə ilə baxır, tez-tez ondan söhbət
salır, təzə şeirlərini səbirsizliklə
gözləyirdilər. Həmin gənc
yaradıcılığının bütün rənglərilə
parladığı bir zamanda öz sevimli oxucularını
vaxtsız tərk etmiş görkəmli şairimiz
Əliağa Kürçaylı idi. İş belə gətirmişdi
ki, o zaman "Literaturnıy Azerbaydjan" jurnalının
redaktoru mərhum yazıçı İmran Qasımov
Ə.Kürçaylının "Muğan
axşamları" poemasını rəy üçün Səməd
Vurğuna göndərmiş, o da əsəri oxuyub bəyənmiş,
elə poemanın mətninin aşağısındaca rus
dilində yazmışdı: "Bu cavanın böyük gələcəyi
var. Mən onun əsərlərini oxuyanda öz gənclik illərimi
xatıralyıram". Böyük sənətkarın bu ikicə
cümləsini redaktor poema üçün ən mötəbər
müsbət rəy kimi qəbul etmiş, əsəri rus dilinə
tərcümə etdirib çapa vermişdi…
Bu,
Ə.Kürçaylının yaradıcılıq həyatında
böyük xalq şairimizin nəcib rolunu göstərən
yeganə hadisə deyildi. Universitetdə oxuduğumuz illərdə
mən Ə.Kürçaylı ilə yoldaşlıq
etmişəm; birgə təhsildə, səfrələrdə,
hərbi xidmətdə, məzuniyyət və ezamiyyətlərdə
sıx əlaqələr sayəsində
yoldaşlığımız dostluğa çevrilmişdi.
Əziz-əziz qoruyub saxladığı və hərdən
xüsusi iftixar duyğusu ilə mənə göstərdiyi sənədləri
arasında S.Vurğunun bu avtoqrafından
savayı onun imzaladığı bir məktub da var idi.
1976-cı ildə çap etdirdiyi xatirələrində
böyük minnətdarlıq duyğusu ilə
xatırladığı həmin məktubun mətnini
Əliağa mənə hələ 1952-ci ildə, təzəcə
qurduğu ailəsi ilə yaşadığı M.F.Axundzadə
küçəsindəki xırdaca mənzilində
göstərmişdi. Salyanda fəhləlik edərkən ilk
şeirləri mətbuatda görünən
Ə.Kürçaylı S.Vurğunun diqqətini cəlb
etmiş, o da Salyan rayonunun o zamankı birinci katibinə bu məzmunda
bir məktub yazmışdı:
"...Gənc
şair Əliağa Kürçaylını birhəftəlik
çörək kartoçkası ilə təmin edib 1947-ci
il iyul ayının 16-da Yazıçılar İttifaqında
keçiriləcək gənc yazıçıların
birinci respublika müşavirəsinə göndərməyinizi
xahiş edirik.
Yazıçılar
İttifaqının sədri Səməd Vurğun"
Əliağanın həmin
müşavirədə oxuduğu ilk əsərləri, o
cümlədən də "İlk bahar çiçəyi"
şeri müsbət təsir oyatmışdı:
Yadımdadır,
güllələr şığıyıb keçən
zaman
Səni qanlı
otların üzərindən dərdiyim.
O incə tellərini
mərmilər biçən zaman
Xatirə dəftərimin
arasına sərdiyim.
Qayıtmışam cəbhədən,
indi yenə bahardır,
Bitmisən çəməndə
sən, ləçəklərin qan kimi.
Üzündə nə
həyəcan, nə qorxu izi vardır,
Mən qorudum güllədən
səni qəhrəman kimi.
S.Vurğunun
məsləhətinə əsasən elə həmin ilin
sentyabrında Ə.Kürçaylı orta təhsilini
tamamlamaq məqsədilə Bakıdakı 40 nömrəli fəhlə-gənclər
məktəbinin onuncu sinfinə daxil olmuş, mənzili
olmadığı üçün təqribən yarım il
Yazıçılar İttifaqının hesabına mehmanxanada qalmışdı...
Həssas
ürəkli müdrik sənətkar
Ə.Kürçaylıya münasibətində əsla
yanılmamışdı. Onun xeyirxahlığı
Ə.Kürçaylının istedadlı və zəhmətkeş
bir şair kimi yetişməsində ciddi rol
oynamışdı. Böyük şairin vaxtilə öz gənc
həmkarı haqqında məhz S.Vurğuna məxsus geniş ürəklə dediyi
sözlər bala qartalı müstəqil uçuşa yola
salan zirvələr sakininin xeyir-duası kimi səslənmiş
və etiraf etmək lazımdır ki, müstəcəb
olmuşdu. Ə.Kürçaylı da öz növbəsində
gözəl bir şair kimi tanınmışdı.
Ə.Kürçaylı
1928-ci ildə Salyan rayonunun Kürqaraqaşlı kəndində
anadan olmuş, 1944-cü ildə təhsilini
yarımçıq qoyub dəmir yolunda fəhləliyə
başlamışdı. İlk şeirlərini də elə
fəhlə ikən yazıb çap etdirmişdi. Bakıda
axşam məktəbində orta təhsilini bitirdikdən sonra
Ə.Kürçaylı ADU-nun fılologiya fakültəsinə
daxil olmuş, 1954-cü ildə universiteti, 1957-ci ildə isə
Moskva Ali Ədəbiyyat kurslarını bitirmişdi. Ə.Kürçaylı fəal bədii
yaradıcılıqla yanaşı, ömrünün
axırına kimi dövri mətbuat və nəşriyyat sahəsində
çalışmış, müxtəlif illərdə
"Kommunist" qəzeti redaksiyasında ədəbi
işçi, "Ədəbiyyat və incəsənət",
"Azərbaycan gəncləri" redaksiyalarında
şöbə müdiri, "Literaturnıy
Azerbaydjan" və "Azərbaycan" jurnallarının
redaksiyalarında məsul katib, Yazıçılar
İttifaqında nəşriyyat şöbəsinin rəisi,
"Yazıçı" nəşriyyatında baş
redaktor vəzifələrində işləmişdir.
Ə.Kürçaylı
1980-ci il fevralınm 11-də uzun sürən ağır xəstəlikdən
sonra vəfat etmişdir. Əmekdar incəsənət xadimi
Ə.Kürçaylı 1978-ci ildə,
sağlığında işıq üzü
görmüş "Bütövlük" adlı son
kitabına görə Azerbaycan Dövlət mükafatına
layiq
görülmüşdü...
"Arifin
bağçası" adlı uşaqlar üçün
yazılmış ilk kitabçasından tutmuş ən
sanballı kitabı olan "Bütövlük"ə qədər
Əliağa Kürçaylınm iyirmi altı orijinal və
tərcümə kitabı çap edilmişdi. Tələbəlik illərimizdən başlayan və
ənənəyə çevrilən adəti üzrə
şair qardaşım onların hərəsindən bir
nüsxəni öz aydın, dənəvər xətti ilə
yazıb bu sətirlərin müəllifinə
ünvanlamışdır. Vəfatından bir az sonra,
80-ci ilin axırlarında bir kitabı da kitabxanamın
"Əliağa Kürçaylı" rəfində
öz yerini tutdu... Lakin şairin "Həyat!"
deyə hayqıran ağ-qırmızı, mavi-çəhrayı,
göy-sarı cildli kitablarının yanında zil qara rəngindən,
xəzan çaları ilə yazılmış adından
sıxılırmış kimi küskün görünən
ilk və o zaman yeganə kitab idi ki, müəllif onu əlinə
götürməyə imkan tapmamış, otuz
üç il şeir yazan barmaqları ilə vərəqlərini
çevirməmiş, heç kəsə
ünvanlamamışdı...
Əlbəttə, bu
sözləri yazarkən mən hissə
qapılmışdım. Axı
Ə.Kürçaylının əvvəlki kitabları ilə
"Ülkər" arasındakı bu mənada fərq, əsasən,
elə zahiri əlamətlərlə müəyyən edilə
bilər. Son kitabını tərtib edərkən
müəllif sağalmaz dərdə mübtəla olub həyatla
ölüm arasında çarpışırdı. Bununla belə,
həmin kitabın səhifələrində ah-nalə, inilti,
dünyaya laqeydlik yoxdur. Şairin vaxtilə yazdıqları
arasından seçdiyi, xüsusən də ilk dəfə məhz
bu kitabına daxil etdiyi şeirlər onun həyat və
insanlar haqqında, məhəbbət və sədaqət
haqqında duyğu və düşüncələri idi. Deməli,
"Ülkər"in ünvanı dəqiq idi. Ə.Kürçaylı həmişə olduğu kimi,
bu dəfə də öz kitabını ürəkdən
sevdiyi, qədrini əziz bildiyi, zövqünə, səviyyəsinə
inandığı oxucularına, poeziya həvəskarlarına
təqdim etmişdi. 1978-ci, xüsusən 1979-cu illərdə
şair üçün ağır, gərgin keçən
ayların məhsulu olan "Daşlar" silsiləsi
dediyimizə sübutdur.
Hamının
az qala hər gün gördüyü,
qarşılaşdığı adicə daş insan mənəviyyatı,
vətəndaş borcu, tarix və müasirlik kimi çox
vacib kateqoriyalar haqqında əsl şair qənaətlərini
ifadə etmək üçün müəllifin əlində
maraqlı ədəbi vasitəyə çevrilmişdir. Yaxşı şairlərdən bəhs
edərkən onların güclü istedadını səciyyələndirmək
üçün adətən belə deyirlər ki, sənətkar
sözü muma döndər-məyi bacarır. Bu
konkret halda isə Ə.Kürçaylı daşın
özünü muma döndərmiş, ona elə məcazi, fəlsəfı
məna aşılamış, elə əlvan rəng və
çalar vermişdir ki, oxuduqca gözlərimiz önündə
bir-birinə bənzəməyən insanlar, onların taleləri,
xarakter və xasiyyətləri canlanır.
Məsələn,
"İnamın daş heykəli" şerində şair
inamın qüvvəti, əqidənin bütövlüyü
haqqında fıkirlərini oxucu ilə bölüşür,
nurlu siması abidədə canlanan qəhrəman əsgərin
dediklərinə bizi bir daha inandıra bilir:
Daşdan yonulsa da mənim abidəm,
Odlu, keşməkeşli yola şahidəm. ...
Sanma heykəltəraş əməliyəm mən,
Böyük bir inamın heykəliyəm mən!
Bu şeirlər mövzusu və əks
etdirdiyi həyat materialı etibarı ilə həyatın
özü kimi əlvandır. "Məzar
daşları"nı isə oxuyarkən daşların
"dil"i ilə gözümüz önündə
canlandırılan və əvvəlki əsərlə kəskin
təzad təşkil edən mənzərə xüsusi təsir
qüvvəsi kəsb edir. Bir insan, bir vətəndaş
kimi ləyaqətini itirib alçalmış, hələ diri
ikən cəmiyyət üçün ölmüş bəzi
məmurların məqbərələrindəki məzar
daşları bu əsərdə fəryad edir, öz qara bəxtindən
acı-acı şikayətlənirlər:
Bəzən tüfeylinin, acgöz zəlinin,
Qəbri tapşırılır bu yerdə
bizə.
Adı yer üzündən silinməlinin
Adı həkk olunur daş köksümüzə...
Kürçaylı lirikası
üçün xas olan zamana nikbin fəlsəfi
baxışdan, hisslər, duyğular dramatizmindən bəhs
edərkən ədəbi tənqidin tamamilə haqlı
oldu-ğunu "Daşlar" bir daha təsdiq etdi.
Şairin ustalıqla işlətdiyi rəmzlər, həyat
həqiqəti səviyyəsinə qaldırdığı
şərtiliklər o qədər təbii verilir ki, onları
oxuyarkən adam özünü
köksünə yazı qazılan daşların etiraz səsini,
ah-naləsini dinləyir kimi hiss edir. Bu şeirlər
arasında poetik mətləbi şəxsi, subyektiv məqamdan
ümumi ictimai məsələyə, oradan da xalq tarixinin vacib
problemlərinə doğru inkişaf etdirməyin gözəl
nümunələri var:
Əsiri olmadım dövlətin, varın,
Axı nçyi yoxdu bizim diyarın?!
Əli kəsilsəydi talançıların
Qızıldan olardı dirəyim mənim.
"Daşlı qitələr"
Burada oxucu üçün qaranlıq
qalan, anlaşılmaz heç nə yoxdur. Bununla belə, misralardakı məna
ardıcıllığnı izləmək üçün
zehnini gərginləşdirməli olursan. Ona
görə ki, bu misralarda fıkrin biri o birindən doğur,
biri digərinin məntiqi davamıdır və yalnız
bütün bənd birlikdə götürüldükdə
onun poetik mənası tamamilə aydınlaşır, son misradakı
xalq ifadələri də çox yerinə düşür.
Ə.Kürçaylı öz sənətini "Həqiqətə
ana, mərdliyə bacı" kimi təşbehlərlə mənalandırır,
sənətinə, yaradıcılıq həyəcanlarına,
uğur və qüsurlarına dair hər şeyi dərin bir
səmimiyyətlə etiraf edir:
Bəzən sellər kimi hey köpürən də,
Bəzən bulaq kimi quruyan da sən.
Mənə hamıdan çox əzab verən də,
Məni hamıdan çox qoruyan da sən...
Bu misraların mahiyyəti yalnız
şairin yaradıcılıq əzablarını,
uğurlardan doğan fərəh duyğularını əks
etdirməsində deyil, burada biz Ə.Kürçaylını
xalqla, onun həyatı, mənəviyyatı ilə möhkəm
bağlayan tellərin qədirşünaslıqla qiymətləndirildiyini
görürük.
Əlimizdəki kitab özünəməxsus
qabarmaları, çəkilmələri olan, lakin həmışə
dolu qalan şair qəlbinin həyəcanlarını
yaxşı əks etdirir. Ə.Kürçaylı
bədii yaradıcılığın digər sahələrində
də özünü sınayırdı. Onun Musiqili Komediya Teatrında tamaşaya qoyulan səhnə
əsərlərini görmüş, oçerk və publisist
məqalələrini oxumuş, hətta bir povestini də
mütaliə etmişdik. Sevimli şairimiz
Səməd Vurğun haqqında mətbuatda derc olunmuş
xatirələrin də ən yaxşılarından biri məhz
Ə.Kürçaylının qələminə məxsusdur.
Lakin bu əsərlərində də o, daha
çox bir şair kimi göz önündə canlanır.
Qüvvətli istedadı, otuz ilin hüdudlarını
aşan yaradıcılıq təcrübəsi, öz sevimli
mövzuları və qəhrəmanları olan
Kürçaylı poeziyamızda elə bir mövqe
tutmuşdu ki, başqa janrlarda müvəffəqiyyət
qazananda da hamı onlardan məhz şair
Kürçaylının dramaturgiya, nəsr, yaxud publisistika
sahəsindəki nailiyyəti kimi danışırdı. Çünki Ə.Kürçaylı hər şeydən
əvvəl yaxşı bir lirik şair idi.
Kürçaylı lirikasının qəhrəmanını
həyatla bağlayan hansı konkret amillərdir? Özü ilə
bərabər dağlar qoynunda yaratdığı bəndi də
ucaldan Arpaçay inşaatçılarının fədakarlığı,
Bakı metrosu tunelqazanlarının sərt laylarla əlbəyaxa
olub göstərdiyi möcüzələr, vətən
yurdunu abadlaşdıranlara gərək olmaq arzusu, xəlvət
meşədə xalq sərvətini talayan, cavanca
ağacları oğrun-oğrun yıxan əlibaltalı
yaşıllıq cəlladlarına qarşı qəzəb...
1941-45-ci illər müharibəsində ömrünü əbədiyyətə
qovuşdurmuş əsgərlərlə ürəkdolusu fəxr
edən bu qəhrəmanı dünyamızın
qayğıları dərindən mütəəssir edir, təkcə
öz evini, həyətini vəten sayan dargözlərə,
antipodlara qarşı onun qəzəbi vulkan kimi
püskürürdü.
Şairin məhəbbət lirikası, təbiət
şeirləri, mahnıları, beynəlxalq mövzulara həsr
olunmuş əsərləri, poemaları, satirik ruhlu
yazıları, bütövlükdə insan haqqında, zəhmətkeş
adamın qeyrəti və namusu, məhəbbəti və nifrəti,
sevinci və fərəhi, qayğısı və dərdləri
haqqındadır. Tamamilə təbiidir ki, vətənpərvərlik
Kürçaylı yaradıcılığının
baş mövzusudur. Ən gözəl şeirləri
başdaş-başa ana vətənin vəsfindən,
ana-övlad məhəbbətinin tərənnümündən
ibarətdir:
Mən səndən bir yaşıl budaq istədim,
Sən mənə bəxş etdin
zümrüd meşələr.
Mən səndən kiçik bir otaq istədim,
Sən mənə bəxş etdin dilbər
guşələr.
Mən səndən adicə həyat istədim,
Sən məni çıxardın min-min
səhərə.
Mən səndən kiçik bir qanad istədim,
Sən məni uçurdun ənginliklərə.
Mən səndən istədim açıq bir alın,
Sən mənə bəxş etdin əzəmət,
vüqar.
Mən də başıaçıq,
ayağıyalın
Yolunda can qoysam yenə az olar!
Əlbəttə, burada müəllifin məqsədi
payına düşən nemətləri, öz qismətini
göstərmək deyil, vətənin böyük səxavətlə
öz övladlarına verdiyi maddi və mənəvi sərvətlərin
müqabilində oxucularını qədirşünaslığa
çağırmaqdır. Vətəni,
daha qüdrətli, daha da zəngin görmək
üçün səyləri artırmağa dəvət etməkdir.
"Aktyor dostumun söhbətləri"
silsiləsində lirik qəhrəmanı sənətinin zirvəsində
dayanan vətəndaş aktyor əvəz edir. Bu, əlbəttə, lirik qəhrəmanla yeni bədii
surətin yerdəyişməsindən ibarət metamorfoza
deyil, poeziyamız üçün təzə olan surətin
mahiyyətindən doğan tələbatdır. Aktyor zəmanəmizin çox mürəkkəb əxlaqi-mənəvi
problemləri ilə qarşılaşır, onları
bütün varlığı ilə yaşayır; bu təmasdan
daxili aləmi təlatümə gəlir, duyğu və
düşüncələrində, mülahizələrində
fəal həyat mövqeyi aydın təzahür edir. O,
qədim ədəbiyyatdan, antik yunan sənətindən
başlamış, müasir Azərbaycanın bədii təfəkkürünə
qədər bəşər dramaturgiyasının bir çox
görkəmli nümunələrinin səhnə tə-cəssümündə
iştirak etmiş, öz qastrol səfərlərində
dünya paytaxtlarını və çoxlu əyalət şəhərlərini
gəzmiş, görüb-götürmüş adamdır. Bu obrazdan istifadə etməklə
Ə.Kürçaylı bir növ lirik qəhrəmanın
görüş dairəsini vüsətləndirmiş, hadisə,
fakt və insanlara yeni, daha gur bir, işıq altında baxa
bilmişdir. Şair ədəbiyyatımızm
nailiyyətlərindən fərəhləndiyi kimi, onun
qarşısında duran vəzifələrin
böyüklüyünü də dərindən dərk edir,
"Sənin əsərin" şerində öz aktyor
dostımun dili ilə oxucunu müasir sənətin ciddi ideya-bədii
problem-lərinə yönəldir.
Böyük bir yürüşə
başlamışıq biz,
Bu yolun dönməyən igidləri var.
Onları göstərsin gərək səhnəmiz,
Onları göstərsin gərək sənətkar.
...Hanı səhnəmizin yeni Alması?
Hanı qalstuklu İmamyar, ay dost?
Onların bitməyib hələ davası,
Başqa görkəm alıb vuruşlar, ay dost.
Keçmiş muzdurlar var - zadəganlaşıb,
Keçmiş nökərlər var -
ağalaşıbdır.
Qurdlar var - quzutək mehribanlaşıb,
Quzu var - qurd kimi həddin
aşıbdır.
Bunları göstər ki, şanlı səfərdə
Buxov olmasınlar ayağımıza.
Böyük mətləblərdən doğur əsər
də,
Kim gəlib tamaşa edər
cılıza?
"Qəzəb",
"Başçılar", "Futbol və Şekspir"
bu silsilənin ən yaxşı şeirləri olub, daxili həsrəti,
problemin yeniliyi və müəllif mövqeyinin
aydınlığı ilə yadda qalırlar.
Fakt və hadisələrin mahiyyətinə
varmaq, onları əsl poeziyanın predmetinə çevirib dərin
ictimai mənasını açmaq Kürçaylı sənətinin
məziyyətlərindəndir. "Çörək"
şeri bu cəhətdən çox səciyyəvidir.
Mən hərb illərində son tikəsini
Yetim bir uşaqla bölən görmüşəm.
Yarıac oxuyub şən nəğməsini
Kədərli-kədərli gülən
görmüşəm.
Kiminsə ağzından alıb bazarda
Qanı qiymətinə satan
görmüşəm.
Çəngəli çörəklə aşxanalarda
Silib külqabına atan görmüşəm.
Qəhrəman aclığın məngənəsində
Sıxılıb dönsə də kibrit
çöpünə,
Əqidə yolunda son nəfəsində
Düşmən tikəsini yeməyib yenə.
Ürəklə qazansan əgər çörəyi,
Demək o, qəlbinin şah nəğməsidir.
Bəlkə buna görə çörək ürəyin
Ən gözəl, müqəyyəd
qafiyəsidir?!
Bu vasitə ilə şair bir tərəfdən
bizə "çörəyin qədrini bilin, taxılçı
əməyinə ehtiramla baş əyin!" deyirsə, digər
tərəfdən də oxucusunu dərin düşüncələrə
daldırır, insanın fəal həyat mövqeyi məsələsinə,
mənəvi saflıq, təmiz vicdan, halal çörək
kimi problemlərə öz aydın münasibətini bildirir.
"Qızım Ülkərə"
ithafı ilə verilmiş "Düşüncələr"
silsiləsində də məzmun və mahiyyətcə iki irəliki
bölmənin motivləri üstünlük təşkil
edir. "Bəzən düşünürəm: köhlən
bir atam", "Bizim planet", "Vətən",
"Torpağım" kimi şeirlər kamil insan,
torpağa, kökə bağlılıq, ictimai borc
haqqında düşüncələrinin bir-birinə bənzəməyən
həyat materialı əsasında davamıdır. Bu silsiləni
təşkil edən şeirlər arasında daxili məzmun vəhdətinə
nail olmaq üçün şair onları formaca da bir-biri ilə
bağlamışdır. Maraqlıdır ki, bu
düzümdən olan hər bir şerin son beyti, misraların
yerini dəyişmək şərtilə, özündən
sonra gələn şerin ilk bəndində təkrar olunur.
Bu beytlər elə zərgər dəqiqliyi ilə
cilalanmışdır ki, hər iki halda (həm birinci
şerin finalında, həm də ikinci şerin
ekspozisiyasında) eyni dərəcədə təbii səslənir:
Büdrəsən qolundan tutar el özü,
Büdrəmək dönməsin ancaq vərdişə.
Kölgəli deyilsə insanın gözü,
Qara çeşməksiz də baxar
günəşə.
"Vicdan" şerinin finalı
"Qara çeşməksiz də baxar günəşə,
Kölgəli deyilsə insanın
gözü".
Mustafa müəllim dərsdə həmişə,
Belə başlayardı birinci
sözü.
"Mustafa müəllim "
şerinin ekspozisiyası
Ə.Kürçaylını ilk növbədə
qoynunda yetişdiyi Muğan torpağı, Kür
qırağı şair eləmişdi. Onun nəinki poema və şeirlərində, hətta
məqalə və çıxışlarında da Azərbaycan
torpağının bu füsunkar guşəsi, onun ecazkar
gözəllikləri, tarixi keçmişi, bugünü
ehtirasla tərənnüm edilmişdir. Şair öz
palitrasındakı rənglərin, demək olar ki, ən zəiflərini
sərf edərək təbiətin nadir hadisələrindən
birinin baş verdiyi, yəni, iki çayın: Arazla
Kürün qovuşduğu Muğanı vəsf etmiş, Azərbaycan
torpağına da Babizənan dağının zirvəsindən
baxmış, dünyanın ən uzaq guşələrinə
səfərləri - uçuşları üçün məhz
Muğanı özünə start meydanı seçmişdi. Onun təxəllüsü olan Kürçaylı
sözünü də bu kontekstdə düzgün başa
düşmək olar. Azərbaycan
xalqının ictimai-siyasi həyatında, onun
inkişafında baş verən bir sıra mühüm hadisələrə
də şair Muğan, Kür obrazlarının prizmasından
baxır, onlardan xüsusi fərəh duyğusu ilə bəhs
edirdi. Azərbaycanın fərhad biləkli
övladları Kür suyuna yol açıb onu Bakıya gətirdilər,
yay aylarında paytaxtımızın, onun sakinlərinin
abi-kövsərə olan ehtiyacını xeyli dərəcədə
ödədilər. Özünü həmişə minnətdarlıqla
Muğan oğlu, Kür övladı hesab edən şair o
zaman bu hadisəni belə incəliklə mənalandırmışdı:
Kürüm, Ərzurumdan Muğana kimi
Axdın, nə yoruldun, nə də dincəldin.
Ordan da vəfalı bir ana kimi
Oğlunun dalınca Bakıya gəldin...
Kitabdakı "Kəndimiz", "Anamın əlləri",
"Kəndimizin gözəli" kimi şeirlər
Muğanın poetik salnaməsinə salınmış bənzərsiz
naxışlar sırasında həmişə öz təravətilə
seçiləcəkdir:
Burda çöl ceyranlı, səma turaclı,
Yulğunlar ucalıb meşələnibdir.
Burda sürü izi, orda at nalı,
Ətəkdə turaclar eşələnibdir.
Torağay torpağı ayaqlarıyla
Çörək üzü kimi
naxışlayıbdır.
Təbiət rəngləri çalarlarıyla
Bizim kəndimizə
bağışlayıbdır.
... Burda oğullar var, qız ismətlidir,
Burda qızlar da var, oğul kimi mərd.
Analar lap Muğan təbiətlidir,
Yaz kimi mülayim, payız kimi sərt.
Təbiətin gözəlliyi haqqında
poeziyamızın ən səmimi sözlərindən ibarət
bir antologiya tərtib edilsəydi, bu parça seçmə
söz kimi oraya daxil edilə bilərdi. Lakin şair kəndə yalnız təbiət
gözəlliyi, idilliya mənbəyi kimi baxmır. Kürçaylı poeziyasının ən dəqiq
gözəllik meyarı insanın xalq, cəmiyyət
arasında böyük ehtirama layiq vüqarıdır. Hansı sahədə çalışmasından,
yaşından, ictimai mənşəyindən asılı
olmayaraq, şairin başlıca surətlərinin demək olar
ki, hamısı onun əsas estetik idealının
daşıyıcılarıdır. Büllur
kimi təmiz məhəbbət, ləkə götürməyən
vicdan, ictimai borca sədaqət, düzlük, paklıq
Kürçaylının qəhrəmanları
üçün ən səciyyəvi əlamətlərdir.
Kürçaylının təbiət
gözəlliklərinin tərənnümündən ibarət
olan əsərlərinə yaxşı mənada əhval-ruhiyyə
şeirləri demək doğru olardı. "Elə
bil ki, meşəyə yaşıl rəng dağıdıblar",
"Söyüd", "Meşənin sükut dolu
qucağında durmuşam", "Peredelkino" kimi əsərlərin
hər biri insanın zəngin, rəngarəng duyğular aləmindən,
insan əhval-rahiyyəsinin bir çalarından, bir məqamından
xəbər verir. Buludlu, çiskinli hava,
yağışlı gün adətən qəm-qüssə
gətirir, kəsalət oyadır. Lakin sən
demə, yağışlı gecə insan qəlbində
özgə bir büsat qurmağa da, şən, şux
duyğular oyatmağa da qadir imiş. Bunu "Lövhə"
şerindəki oynaqlıq, ahəngdarlıq, təkrirlərin
gözəlliyindən doğan cazibədarlıq da sübut
etməkdədir:
Səmada dövrələnirkən buludların
düzümü
Zillədim göylərə həsrətlə
yol çəkən gözümü.
İldırımlar mənə göstərdi
nurlu gündüzümü.
Sübhədək mən belə süzdüm bahar
yağışlarını,
Saplı mirvaritək üzdüm bahar
yağışlarını,
Güllərin boynuna düzdüm bahar yağışlarını.
"Dəmirağac" şerində
bütün dünyanın ən nadir bitkisi olub, deyilənə
görə, yalnız Azərbaycanda bitən bu ağacın əlamətləri
böyük bir aludəliklə təsvir olunur. Hamı bilir
ki, dəmirağac çox dözümlü,
davamlıdır, odda yanmır, suda batmır, ona mismar vurmaq
çətindir. Lakin dəmirağacın bu
mühüm keyfiyyətləri şeirdə gəlişigözəl
sadalanmır. Həmin yüksək keyfiyyətlər
şairin xəyalında vətən torpağının
yenilməzliyi ilə assosiasiya doğurmuş, onu sehrləmişdir:
Bir damcı su içsə bir il bəsidir:
O, hansı bulaqdan gileylənibdir?!
Sanki bu diyarın iradəsidir,
Dəmirlə yoğrulub, zirehlənibdir.
"Qəmli hekayətim düşdü
dillərə" qəbilindən olan şeirlərdə
Kürçaylı insanı ucaldan, saflaşdıran məhəbbəti
tərənnüm edir. Burada uğurlu məhəbbətdən
doğan coşqunluqla yanaşı, uğursuz sevginin
acıları da öz əksini tapmışdır. Xüsusən, aşağıdakı misralarda bakir
duyğuları cavabsız qalan lirik qəhrımanın daxili
aləmi, təsirli vasitələrlə
açılmışdır.
Mən bir qəm şələsi aldım dalıma,
Qalxdım yamacıma, endim yalıma.
Bir üzüdönükçün mənim halıma
Ceyran çöldə yanar, qartal qayada.
Mən neçin onunla gəldim
üz-üzə?
Dərdim əlli idi, çatdırdı
yüzə.
Sirrimi söylədim çaya, dənizə,
Ahımdan od düşdü axar suya
da!
Ürək yanğısı ilə
yazılmış bu bəndlərdən şifahi xalq ədəbiyyatımızın
kamil nümunələrinin, gözəl
bayatılarımızın ətri gəlir. Ümumiyyətlə, Kürçaylı xalq ədəbiyyatını,
klassik poeziyanı yaxşı bilir, əsərlərində
bu intəhasız xəzinədən yaradıcı yolla
faydalanırdı. Şairin bəzi
şeirlərində rast gəldiyimiz aforizm təsiri
bağışlayan misra və beytlər də öz ruhu
etibarı ilə xalq şeri qaynaqlarını andırır.
Vətən intəhasız, ömür azdı, az.
Bu qısa ömür də keçməsin
hədər.
Adam səadəti evə çağırmaz,
Adam səadətin dalınca gedər!
Bu deyilənlər poeziyada sənətkarlığın
ən mühüm təzahürlərindən olan dil üzərində
işləmək problemi ilə bağlıdır. Bir çox
hallarda Kürçaylı şerinin dili o qədər
axıcı, rəvan və təbiidir ki, onların az qala, Aşıq Ələsgərin ifadəsi
ilə desək, elə "qüdrətdən" bu cür
yarandığına inanmaq istəyirsən.
Fələyin qəhrinə şeri, sözüylə
Ağladı Natəvan, güldü Natəvan.
Elin kədərini, elin özüylə
Yavan tikə kimi böldü Natəvan.
Camalı bir günəş, üzü aypara,
Saçları gecənin gözündən
qara.
Vəfasız dövrana, vəfasız yara
Söz qoşan yanıqlı dildi Natəvan.
Qəlbinə söylədi güntək yaşa, yan!
Qalar el içində yanıb, yaşayan.
Dönüb tunc heykələ gözəl
Şuşadan
Bakının qoynuna gəldi Natəvan.
Burada müvəffəqiyyəti təkcə
forma tələblərinə riayət olunması təmin etməmişdir. Qoşmada birinci növbədə
Kürçaylının Natəvan
yaradıcılığına münasibəti
özünün maraqlı ifadəsini tapmışdır.
Şair haqlı olaraq bu qənaətdədir ki,
Natəvanın əsərlərindəki dərin kədər
duyğuları heç də onun yalnız şəxsi həyatının,
ailə faciəsinin, sinəsinə çəkilmiş
oğul dağının inikası deyil. Natəvanın
sənətində həm də yoxsulluq, gerilik, cəhalət
içrə qalmış o zamankı Azərbaycan kəndinin,
elin, obanın dərdi, faciəsi səslənir. "Elin kədərini elin özüylə Yavan tikə
kimi böldü Natəvan" beyti çox təbii və bədii
cəhətdən mükəmməldir. Qoşma oxucunu o
haqsızlıq və cəhalət aləminin
cansıxıcı quzeyindən təqribən yüz il sonrakı dünyamızın güneyinə,
yaşadığımız günlərin Bakısına gətirir.
Tarixdən, əfsanədən
aldığı motivləri işləyəndə də
Ə. Kürçaylı onların əsiri olmur, ədəbi,
tarixi, mifoloji mənbələrdən yaradıcılıq yolu
ilə faydalanırdı. Şair
əfsanənin qanadların ərşi-əlaya
qaldırdığı oxucusunu ilk baxışda gözlənilməz
hesab olunan süjet dönümü ilə yenə də yerə,
müasir beynəlxalq hadisələrin ən qaynar nöqtəsinə
sala bilirdi. Qədim yunan əfsanələrindən
birində deyilir ki, qaçaq Prokrust əlinə keçən
yolçuları soymaz, qarət etməz, lakin əvəzində
onları dəhşətli bir sınağa məruz
qoyarmış. Kimin boyu boyundan uzun olsa, kəsib öz
boyu ilə bərabərləşdirərmiş, boyu gödək
olanları isə xüsusi dəzgaha salıb dartar,
uzadarmış... Bir sözlə, Prokrustun beynində belə
idbar, idiot bir qənaət yuva salıbmış ki, "gərək
hamının boyu mənim boyuma bərabər ola,
nə artıq, nə də əskik!" Kürçaylı
bu qədim rəvayətin dumanları arasından bəşər
tarixinə nəzər salır, Prokrust meyarlı hakimləri
silkələyir, onların bizimlə müasir olan həmtaylarını
rüsvayçılıq sütununa bağlayırdı:
O vaxtdan illər keçib, dəyişibdir zamana,
Başqa prokrustlar gəlib indi cahana.
Onlar qaçaq deyildir, əllərində hökm var,
Onlar beyin kəsirlər, fikir
tarazlayırlar.
Deyirlər mənim kimi düşün, anla,
danış, din,
Fikirlər eyni olsun mənim fikirlərimin.
Mənim kimi nəğmə de, mənim
kimi oxu, yaz.
Mənim fikirlərimin fovqündə durmaq olmaz!
Düşüncələr, duyğular bir qəlibə
salmır,
Qəlibə sığmayandan min intiqam
alınır.
Dühaların kitabı tonqallara çatılır,
İşıq dolu beyinlər zindanlara
atılır.
Prokrast hər əsrdə bir cür
çıxıbdır üzə -
Gözləri oya-oya, başları üzə-üzə.
Prokrustlar, "ənəlhəq" söyləyəndə
Nəsimi,
Dərisini çıxartdı əynindən
köynək kimi.
Cordano Brunonu, Qalileyi, Yan Qusu
Onlar salmaq istədi fikir qəliblərinə.
Neçə nəmli zindanda bu gün mərdlər qan
qusur,
Zəkalar qılınc kimi qına
salınır yenə.
Bu gün qandal vuraraq düşüncəyə, beyinə
Prokrustlar dünyada hökmfərmandır
yenə.
Ə.Kürçaylının "İnsan həsrəti",
"Uşaqlıq", "Durnalar cənuba uçur",
"Adi adam", "Ana" və s. poemalarında tariximizin
və müasir varlığın geniş epik lövhələrdə,
maraqlı insan taleləri əsasında əks etdirildiyini
görürük.
Biz burada rus və dünya poeziyasından etdiyi tərcümələrlə
bağlı bircə onu qeyd edək ki, gözəl rus
şairi Sergey Yeseninin yaradıcılıq səltənətinin
açarını bizə verdiyi üçün, onun
üç kitabını məhəbbətlə dilimizə
çevirdiyi üçün Azərbaycan oxucuları
Kürçaylının sənətkar əməyinə minnətdardırlar. Bu sahədə
onun ən böyük xidmətlərindən biri də dahi
italyan şairi Aligyeri Dantenin "İlahi
komediya"sını tərcümə edib Azərbaycan
oxucularına çatdırmasıdır.
Əliağa Kürçaylı gözəl poeziya
kitablarından, orijinal tərcümələrindən,
şirin mahnılarından ibarət qiymətli bir irs qoyub getmişdir. Onun
vaxtsız ölümünün qəlbimizdə
oyatdığı dərin kədərin ən böyük təsəllisi
bu əsərlərin zaman keçdikcə kəsb etdiyi yeni həyat
qüvvəsi olacaqdır.
Şeirlərindən birində Kürçaylı
yazmışdır:
Vurğunam insanın səadətinə,
Onun dözümünə, mətanətinə,
Çıxıram qəlblərin səyahətinə
- Ən böyük səfərim hələ
daldadır!
İstəkli qələm dostumuz
özü bu gün sıralarımızda olmasa da, qiymətli
əsərləri səfərindən qalmayacaq. Onların son mənzili, son dayanacağı həmişə
oxucuların könül aləmi olacaqdır.
Bəkir
NƏBİYEV
akademik
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2013.- 4 oktyabr.- S.4, 8.