Ədəbi mövzunun yeni qatları
Timuçin Əfəndiyev. "Hüseyn Cavid: ideal həqiqət axtarışı", Bakı, Proqres - 2013
Böyük humanist sənətkar,
haqqın, ədalətin yorulmaz
carçısı olan Hüseyn
Cavidin dramaturji irsi XX əsrin birinci
yarısında Azərbaycan ədəbi romantizminin
ən yüksək zirvələrindən biri
olmuşdur. Bu əzəmətli,
üsyankar ruhlu romantizm dərin fəlsəfi və insani məzmun, həmçinin yüksək ədəbi-bədii,
estetik mahiyyət kəsb edərək onun həmişəyaşar əsərlərində
təcəssüm olunur.
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
Cavid dühasının tədqiqi mühüm və aktual
mövzulardandır. Cavid sənətkarlığına
bir çox
sanballı tədqiqat əsərləri həsr olunmuşdur. Bu tədqiqat
əsərlərinin məcmusu milli ədəbiyyatşünaslığımızda
mühüm bir istiqamətin
- cavidşünaslığın əsasını qoyub. Yarım əsrdən artıq
yaşı olan fundamental
cavidşünaslıq bir çox
dəyərli tədqiqat əsərləri ilə zənginləşmişdir.
Bu möhtəşəm proses
bu gün də davam etməkdədir.
Bir faktı da
xatırlayaq ki, oktyabr
ayı özlüyündə Cavidlər ailəsi üçün hər zaman
düşərli olub. Böyük
Hüseyn Cavid 24 oktyabr 1882-ci ildə dünyaya
göz açıb. Onun
oğlu, istedadlı bəstəkar, həyatdan
vaxtsız və nakam köçmüş
Ərtoğrol Cavid 22 oktyabr
1919-cu ildə anadan olub.
Qızı Turan Cavid
2 oktyabr 1923-cü ildə doğulub.
Bu günlərdə ədəbi-elmi
ictimaiyyət, bütün Azərbaycan
xalqı, qüdrətli türk
dünyası Cavidlər ailəsinin silsilə doğum
günlərini bayramla
qarşılayıb və qarşılayır. 4 il öncə Ərtoğrolun, bu
il isə Turan
xanımın da 90 yaşı tamam oldu. Uzaq
Sibir sürgünündə Vətən
həsrəti ilə yaşayan və bu həsrətlə də gözlərini yumub ölməzliyə ucalan
Cavidin Vətənə cismani
dönüşü də məhz bu ayda - 26 oktyabr
1982-ci il tarixində baş
tutub. Bu cəhətdən
oktyabr ayı həm də
cavidşünaslığın çiçəkləndiyi,
bar-bəhər verdiyi ay
kimi də dəyərləndirilə bilər.
Hüseyn Cavidin ev muzeyi silsilə yubileylərlə
bağlı tədbirlər keçirir,
cavidşünaslıq yeni-yeni kəşflərlə,
elmi fikirlərlə, təhlillərlə,
nəşrlərlə zənginləşir. Cavid
irsi istər ölkəmizin, istərsə
də digər ölkələrin nüfuzlu
beyin mərkəzlərində
araşdırılır, öyrənilir, hər dəfə də
bu əbədi mövzunun
yeni-yeni qatları açılır.
Cavidşünaslığa
növbəti töhfə kimi bu yaxınlarda. "Hüseyn
Cavid: ideal həqiqət
axtarışı" monoqrafiyası ictimaiyyətə təqdim
olunub. Bu əsər çağdaş
cavidşünaslığın dəyərli nümunələrindən
biridir. Monoqrafiyanın müəllifi əməkdar
incəsənət xadimi, filologiya
üzrə elmlər doktoru, elmi yaradıcılığının böyük qismini Cavid irsinin
araşdırılmasına həsr etmiş
professor Timuçin
Əfəndiyevdir.
Cavid yaradıcılığı sahəsində
ilk tədqiqatlara gənclik illərində
başlamış professor Timuçin
Əfəndiyev bu sahədə monoqrafiyalar, silsilə yazılarla
çıxış etmişdir. O, "Hüseyn Cavidin
ideyalar aləmi" (1985), "Romantik dramaturgiyada tarixilik və bədiilik" (1999), "Azərbaycan
dramaturgiyasında metodlar" (2002),
"Azərbaycan mədəniyyəti və incəsənəti"
(2003), "Azərbaycan teatr tarixi" (2009), "Mədəniyyətdə
tarixilik və müasirlik"
(2011) kimi sanballı kitabların müəllifidir.
Bu kitabların əksəriyyəti
bilavasitə Cavid
yaradıcılığını əhatə edir. Digər qismi isə Cavid mövzusunu digər elmi problemlərlə, mövzularla
qarşılıqlı şəkildə nəzərdən keçirir. Onun tədqiqatlarında
Cavid sənəti dramaturgiya,
teatr, kino, aktyor və rejissor işi, musiqi, teatr, kino və televiziya rəssamlığı müstəvisində,
həmçinin sənətşünaslıq, kulturoloji biliklər kontekstində geniş tədqiq olunmuşdur.
"Hüseyn Cavid: ideal həqiqət axtarışı"
monoqrafiyası Hüseyn Cavid
ev muzeyinin direktoru, filologiya üzrə
elmlər doktoru Gülbəniz Babaxanlı
tərəfindən nəşrə
hazırlanmışdır. Kitabın redaktoru
və ona ön söz yazmış Gülbəniz Babaxanlı
bildirir ki, Cavid irsini
işıqlandıran klassik əsərlərin
latın qrafikası ilə nəşri elmi
qurum olaraq Cavid ev muzeyinin
daim diqqət mərkəzindədir.
Yeni nəşr professor Timuçin Əfəndiyevin 1985-ci ildə çap olunmuş "Hüseyn Cavidin ideyalar aləmi" kitabı əsasında
hazırlanmışdır. Vaxtilə kiril
əlifbası ilə işıq üzü
görmüş bu dəyərli
monoqrafiya cavidşünaslığın
inkişafında mühüm addım oldu. Odur ki,
bu əsəri latın qrafikasına
çevirməyə ciddi ehtiyac
yaranmışdı.
Bunu da vurğulamaq
vacibdir ki, "Hüseyn Cavid: ideal həqiqət axtarışı"
monoqrafiyasının təkrar nəşri bir
sıra yeniliklərlə zənginləşdirilmişdir. Kitaba ön sözündə
nəzərə çatdırılır ki,
əsərin elektron versiyasında ingilis dilində geniş
xülasə də yer almışdır.
Bununla da əsərin
istifadə dairəsi xeyli genişlənmişdir.
Bu, mədəni və elmi
irsimizin dünyada
tanınması baxımından, şübhəsiz ki, çox
faydalıdır. Eyni zamanda
monoqrafiyanın mətninin Hüseyn Cavidin ev muzeyinin
veb-saytında yerləşdirilməsi də
planlaşdırılır.
Professor Timuçin Əfəndiyev yeni nəşr üzərində böyük səylə işləmiş, onu xeyli təkmilləşdirmiş,
kitaba maraqlı əlavələr etmişdir. Əgər köhnə redaksiyada Hüseyn Cavidin əsasən dramaturji
irsi ədəbiyyatşünaslıq
kontekstində təhlil olunurdusa, yeni redaksiyada həmçinin
ədibin əsərlərinin səhnə təcəssümü, onların rejissor və aktyorların
yaradıcılığına təsiri kimi
mühüm teatrşünaslıq problemləri
də nəzərdən keçirilir.
Kitabın
əvvəlində filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor
Gülşən Əliyeva-Kəngərlinin "Tarix Cavidə xidmət edir"
başlıqlı yazısında monoqrafiyanın Cavid irsinin
işıqlandırılmasında, onun dərin
elmi-nəzəri təhlilinin verilməsində əvəzsiz rol oynadığını diqqətə
çatdırır. O,
monoqrafiyanın elmi dəyərini, onun müasirliklə səsləşməsini
əsaslandıraraq bu fikirləri beş ümumiləşdirilmiş müddəa
şəklində oxuculara təqdim edir. Bu müddəalarda monoqrafiyanın müxtəlif, çox zaman əlçatmaz
mənbələrdən qaynaqlanması, Cavid
yaradıcılığının dünya
romantizmi kontekstində nəzərdən
keçirilməsi, Cavidin novator
sənətkar kimi səciyyələndirilməsi
və digər fikirlər öz əksini
tapmışdır.
Monoqrafiya yeddi fəsildən
ibarətdir. Bu fəsillərdə tədqiqatın elmi-nəzəri
mahiyyəti, Cavid
yaradıcılığında romantik
faciənin ilk nümunələri, humanist ideyaların ifadəsi, dövrün
ictimai-siyasi hadisələrinə şairin fəal münasibəti, onun mənəvi-əxlaqi görüşləri
və bəzi digər problemlər tədqiq olunmuşdur.
Zənnimizcə,
monoqrafiyanın ən dəyərli məziyyətlərindən
biri onun
cavidşünaslığın tarixini yetərincə
işıqlandırması, qiymətləndirməsi və elmi-metodoloji baxımdan təhlil etməsidir. Bəllidir
ki, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
Cavid irsini
araşdıran görkəmli alimlər olmuşdur.
Məhz onların elmi-nəzəri görüşləri, Cavid irsinə verdiyi obyektiv qiymət
cavidşünaslığı ərsəyə gətirən
əsas meyardır. Azərbaycan alimlərinin əməyini
yüksək qiymətləndirən müəllif yazır:
"Hüseyn Cavid
yaradıcılığı bir sıra
görkəmli alimlərimizin diqqət mərkəzində olmuşdur. Bunlardan akademik Məmməd Arif, professor Əli Sultanlı, professor
Cəfər Xəndan və başqaları Cavid
yaradıcılığını, Cavid
istedadını yüksək qiymətləndirmişlər.
Xüsusilə Əli Sultanlının Cavid
dramları haqqındakı mülahizələri obyektiv elmi xarakter
daşıyır".
Yeni nəşrin üstün
və fərqli cəhətlərindən biri
də burada unikal
fotoların olmasıdır. Kitabın sonunda
yerləşdirilmiş bu fotolar
Cavid yaradıcılığının səhnə
təcəssümünün olduqca
maraqlı görüntülərini göz
önünə gətirir. Bu tarixi fotolarda görkəmli
sənətkarlarımızın Cavid qəhrəmanları
simasında canlandırdığı möhtəşəm, unudulmaz rollar öz əksini tapır. Eyni adlı əsərlərdə
Abbas Mirzə Şərifzadənin İblis, Səyavuş, Ülvi
Rəcəbin Səyavuş, Rza Təhmasibin
Knyaz, Ağadadaş Qurbanovun, Hacı Murad Yegizarovun Şeyx Sənan,
Mehdi Məmmədovun Xəyyam, Hamlet Xanızadənin Topal
Teymur, İblis, eyni zamanda Ələsgər
Ələkbərovun Gərşivəz ("Səyavuş"),
Rafael Dadaşovun Orxan, Amaliya Pənahovanın Olqa
("Topal Teymur")
rolları bu fotolarda gərgin,
dramatik məqamlarda əks olunmuşdur.
Tədqiqatda Cavid yaradıcılığındakı tarixi mövzuların müasirlik
kontekstində şərhi diqqət çəkir. Professor Timuçin Əfəndiyev
göstərir ki, böyük
ədibin müraciət etdiyi tarixi mövzular məhz müasirlik nöqteyi-nəzərindən təfsir
edildiyi üçün
aktual təsir bağışlayır. Bu problemi diqqətlə
araşdıran müəllif yazır: "…Hüseyn Cavid
inqilabın ilk illərində dini və tarixi mövzularda yazdığı "Peyğəmbər"
və "Topal Teymur"
pyeslərini təsadüfi yazmamışdı. Qeyd etmək lazımdır ki,
həmin əsərlərin yazıldığı illərdə
də ədəbi tənqid Hüseyn Cavidin bu mövzuları
işləməsini "təsadüfi" hesab etmir və bu "təsadüfü" dramaturqun
tamamilə başqa ideya
mövqelərində dayanmasının təzahürü kimi mənalandırırdı". Cavid
ideyaları hətta insan təxəyyülünün
buxovlandığı, qəlibə salındığı
amansız illərdə belə şəxsiyyət
azadlığını mənəvi meyar
olaraq dəyərləndirir, bu xüsusiyyəti "Peyğəmbər"
əsərində canlandırdığı müsbət obrazlar vasitəsilə ifadə edirdi. O dövrdə ideyaca kamil, daxilən azad insan obrazı həqiqətən
də böyük aktuallıq kəsb edirdi və bunu aşkar göstərmək üçün
məhz Cavid kimi mətin
və ədalətli olmaq, haqq
səsini ucaltmaqdan qorxmamaq
lazım idi. İdeyaca
kamil, mənən azad
ideal şəxsiyyət obrazı
"Topal Teymur"da tiranlığın müdhişliyi,
amansızlığı ilə sanki
üz-üzə gələrək bir qədər
də ucalır. Həmçinin qüdrətli, eyni zamanda
ağıllı və ədalətli hakimiyyət ideyası da özünü
büruzə verir. Zəmanənin,
quruluşun öz
içindən, öz xislətindən doğan repressiya
maşınının tezliklə işə düşəcəyini
irəlicədən duyan, görən ədib
şəxsiyyət azadlığını müstəbid
rejimə qarşı qoymaqla əslində
mövcud quruluşa olan münasibətini ifadə etmişdi.
Bu fikirlər tədqiqatda əhatəli
şəkildə işıqlandırılmış, dərindən
təhlil edilmiş, onların mənəvi,
psixoloji, fəlsəfi və ədəbi
qaynaqları geniş şəkildə
şərh olunmuşdur.
İnanırıq
ki, Cavidşünaslıq rəflərində
layiqli yer tutacaq "Hüseyn Cavid: ideal həqiqət
axtarışı" kitabı dəyərli vəsait olacaq, Cavid irsini
öyrənənlər professor Timuçin Əfəndiyevin yeni
işıq üzü görmüş
bu kitabından hər zaman
yararlanacaqlar. Ümid edirik ki, müəllif böyük
Cavid irsinə gələcəkdə də
müraciət edəcəkdir.
Xəzər Zeynalov
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 11 oktyabr.- S.7.