"...Kəssə hər
kəs
tökülən qan izini..."
Tarixdə
çox fatehlər, hökmdarlar olub. Onlar şəhərlər, qalalar,
məmləkətlər fəth
ediblər, qılınc
çalıb, qan töküblər. Ordular bu
fatehlərin qarşısında
diz çöküb.
Amma bu fatehlərin, bu hökmdarların bir çoxu nə qədər qəddar, əzazil olsalar da, sənətin
yaratdığı möcüzələr
qarşısında təslim
olublar. Onlar sənətkara, söz
və musiqi adamına, rəssama və nəqqaşa ehtiram göstəriblər.
Özləri də qan tökməklə, ölkələr
almaqla yanaşı, gözəl memarlıq abidələrini inşa etdiriblər. Böyük fateh
Teymurləngdən yadigar
qalan neçə abidə indi də durur. Yaxud Naxçıvanda Möminə
Xatun türbəsi.
Deyirlər ki, Şah İsmayıl Xətai döyüşə yollananda
ölkəsinin ən
mahir sənət adamlarını mağarada
gizlədirmiş ki, onlar yaşasınlar.
Azərbaycan
tarixində sənətə,
sənətkara layiqincə
qiymət verən bir böyük öndərdən, xalqımızın
taleyində mühüm
rol oynamış görkəmli ictimai xadimdən, müstəqilliyimizin
bayraqdarından - Heydər
Əliyevdən söz
açılarsa, onlarla
misallar gətirə bilərik ki, o, milli-mənəvi dəyərlərimizin,
xüsusilə, ədəbiyyat
və incəsənətimizin
inkişafında necə
böyük işlər
görüb. Onu
dəfələrlə məmləkətimizin,
respublikamızın taleyi
ilə bağlı iclaslarda, müşavirələrdə,
xaricdə, dünyanın
taleyini həll edən ölkə başçıları ilə
söhbətdə, dialoqda
görmüşük, bu
məqamlarda ulu öndər necə ciddi, əsl dövlət rəhbərinə
xas olan bir görünüşdə
seyr etmişik, qürur duymuşuq ki, Azərbaycanın belə nəhəng, qüdrətli başçısı
var. Eyni zamanda, ulu öndərin görkəmli sənətkarlarla
(şairlərlə, yazıçılarla,
rəssamlarla, bəstəkarlarla,
heykəltəraşlarla, memarlarla,
aktyorlarla, müğənnilərlə)
görüşünü də
az görməmişik.
Heydər Əliyevi bu insanlarla
görüşdə tamam dəyişilirdi,
onun sənətə, sənətkara olan məhəbbəti bir
anlığa üzünə, gözünə
yayılırdı, o ciddi
insan necə də kövrək olurdu…
Ulu öndərin Azərbaycan ədəbiyyatının
pərəstişkarı və bilicisi olduğunu təsdiq edən onlarla
misallar gətirmək olar.
Deyə bilərik ki, o, klassik poeziyamızı,
müasir ədəbiyyatımızı gəncliyindən
izləməyə və sevməyə
başlamışdı. O, Nizamini də, Füzulini
də, Şah İsmayıl Xətaini də,
Molla Pənah Vaqifi də,
Mirzə Fətəli
Axundzadəni də, Hüseyn Cavidi də, Mirzə Ələkbər Sabiri də ürəkdən
sevdiyi kimi, müasir ədəbiyyatın Cəfər
Cabbarlı, Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm, Rəsul Rza, Əliağa Vahid, Bəxtiyar
Vahabzadə, Nəbi Xəzri, Məmməd Araz,
Yusif Səmədoğlu, Tofiq
Bayram kimi sənətkarların
yaradıcılığını da diqqətlə
izləyirdi. Onun Azərbaycan
yazıçılarının qurultaylarında etdiyi çıxışlar, ayrı-ayrı
sənətkarların yubileylərində söylədiyi nitqlər
sözün əsl mənasında ədəbiyyat
dərsləridir.
Ulu öndərin ən çox
sevdiyi sənətkarlardan biri
də dahi şair-dramaturq,
Azərbaycan romantizminin görkəmli
nümayəndəsi Hüseyn Cavid idi.
Bu
yaxınlarda filologiya elmləri doktoru, Cavid ev muzeyinin direktoru
Gülbəniz xanım Babaxanlının "Heydər
Əliyev və Hüseyn Cavid"
adlı kitabı işıq üzü gördü. Bu kitab Azərbaycanın iki böyük şəxsiyyətinin - ulu öndər Heydər Əliyevin və ulu sənətkar Hüseyn
Cavidin mənəvi dünyalarına verilən çox
dəyərli qiymətin təcəssümüdür. Ulu öndərin sənətə, ədəbiyyata
münasibətini və məhəbbətini dolğun
şəkildə ifadə etmək üçün
onun Cavid sənətinə
sonsuz rəğbəti daha
bariz və parlaq şəkildə
üzə çıxır. Bu haqda çox söhbət
gedib, ancaq köklü şəkildə bir
tədqiqat işi
aparılmamışdı.
Ümummilli lider Heydər
Əliyevin 90 illik yubileyinə həsr olunan bu kitab
filologiya elmləri doktoru
Aybəniz Əliyeva-Kəngərlinin "İki
əbədiyyət" adlı ön sözü ilə açılır. Aybəniz
xanımın kitabla bağlı son dərəcə dəqiq mülahizələri
mövzunun qapısını
açıb içəri girməyə bələdçi olur: "Heydər Əliyev əbədiyyəti
və Hüseyn Cavid əbədiyyəti.
Bu iki əbədiyyətin
birliyindən, vəhdətindən danışılır bu kitabda. Azərbaycanın
iki qürur
qaynağından, bütövlükdə Türk
dünyasının, insanlığın iki
qürur qaynağından bəhs
açılır. Və o da maraq doğurmaya
bilmir ki, bu iki əbədiyyəti
bir-birinə bağlayan ən möhkəm
tellərdən biri də məhz ədəbiyyatdır".
Kitab "Giriş", yeddi bölüm və
"Sözardı"ndan ibarətdir. Hər bölümdə
ulu öndərin Cavid
irsinə münasibətinin müəyyən, həm də konkret bir aspekti
ilə qarşılaşırıq. Gülbəniz xanım
H.Əliyevin ədəbiyyatla bağlı irsinə
yaxşı bələddir və yeri gəldikcə
ondan sitatlar gətirir.
İlk növbədə, onu
aydınlaşdırır ki, ulu öndərin ədəbi siyasəti necə
olub. Axı sovet
dönəmində elə partiya rəhbərləri
vardı ki, onlar ədəbiyyatı
mütləq kommunist ideologiyasının
tələbləri ilə uzlaşdırırdılar. Amma H.Əliyev elə sovet
dönəmində də ədəbiyyata xalqın, millətin
zəngin xəzinəsi, milli -mənəvi
dəyəri kimi baxırdı. Onun bir çox
yazıçılarımızı təqiblərdən
qoruması isə əsl fədakarlıq idi.
Heydər Əliyevin ədəbiyyata münasibətini
açıqlayan ümumi mülahizələrdən
biri ilə tanış olaq:
"Ədəbiyyat, mədəniyyət…həmişə fədakarlıqdan
doğan bir
anlayışdır. Ədəbiyyatı,mədəniyyəti,
bədii əsərləri, yüksək incəsənət əsərlərini
yaradan insanlar həmişə
fədakar olurlar. Onlar
fitri istedadı ilə bərabər fədakar
olmasalar, böyük
sənətkar ola bilməzlər. Siz gənclər
bunu bilirsiniz,amma daha dərindən bilməlisiniz ki, ən qədim dövrlərdən bizə
gəlib çatmış, indi fəxr etdiyimiz ədəbiyyat əsərlərinin - Nizaminin, Nəsiminin, füzulinin,
Vaqifin, Mirzə Fətəli Axundzadənin, Hüseyn Cavidin, yaxud digərlərinin əsərlərinin heç birisi asanlıqla
yaranmayıb. Heç də hamı bilmir ki, bu
əsərlərin yaranması üçün
onlar nə qədər zəhmət, əziyyət
çəkiblər, nə qədər fədakarlıq
göstəriblər".
Heydər Əliyev ədəbiyyata,
söz sənətinə məhz nadir bir iş,
bu sənəti yaradanlara
fədakar insanlar kimi
qiymət verirdi.
O, klassik
ədəbiyyata xüsusi bir
diqqət ayırırdı. Dahi sənətkarların
yubileylərinin Azərbaycan və dünya
miqyasında keçirilməsində onun
xidmətləri heç bir
vaxt unudula bilməz.
Heydər Əliyev Nizaminin, Füzulinin, "Kitabi-Dədə Qorqud"un yubileylərinin əsl yaradıcısı olmuşdur. Bu xidməti biz Hüseyn Cavidin yubileyində daha parlaq şəkildə görürük.
Heydər Əliyev 1993-cü ilin sentyabr ayında Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyasının ziyalıları ilə
görüşdə söylədiyi nitqini
G.Babaxanlı xüsusi tərzdə nəzərə
çarpdırır: "Böyük filosof-şairimiz, dramaturqumuz
Hüseyn Cavid həbs
olundu, uzun illər əsərləri
qadağan edildi. Ancaq tarix hər şeyi öz yerinə qoydu. Hüseyn Cavidin cənazəsi də Sibirdən öz vətəninə gətirildi, onun adı da yüksəldi.
Ancaq təəssüf edirəm ki, 1981-ci ildə Hüseyn
Cavidin 100 illiyi
haqqında qəbul edilmiş qərarı
Azərbaycanda on il ərzində
həyata keçirmədilər. İndi Hüseyn Cavidin əsərləri
xalqa hava-su kimi lazımdır. Təkcə ədəbi
baxımdan deyil, həm də fəlsəfi,
elmi baxımdan lazımdır. Lakin bu əsərlər
lazımi səviyyədə nəşr olunmuşdurmu?"
Etiraf etmək lazımdır ki,
Hüseyn Cavid irsinin nəşri, təbliği sahəsində
yeni bir dönəm ulu öndərin adı ilə
bağlıdır. Məhz onun ikinci dəfə hakimiyyətə gəlişindən
sonra cavidşünaslıq yeni bir mərhələyə
qədəm qoydu. Bu da təsadüfi deyil.
Gülbəniz Babaxanlı bunun bir neçə səbəbini bizə izah edir. Birinci
səbəbi odur ki,
Heydər Əliyev Hüseyn Cavid yaradıcılığının bilicisi olmuş, onun fəlsəfəsini dərindən öyrənmiş
və bu böyük
sənətkarın xalqa
tanıdılması üçün
qayğılarını əsirgəməmişdir. Müəllif
yazır: "Hüseyn Cavidin əsərlərinin onların dahiyanə
məzmununa layiq bir
şəkildə nəşr olunmaması, bir
çox təhriflərə və ixtisarlara yol verilməsi, şairin sənətkar ruhunun,
amal və qayəsinin oxucuya
lazımi səviyyədə çatdırılmaması Heydər
Əliyevi bir cavidsevər kimi
çox narahat edirdi və cavidşünaslıqdakı bu çatışmazlıqların aradan qaldırılması üçün
o, istər maddi, istərsə
də mənəvi dəstəyini əsirgəmirdi".
Gülbəniz
xanımın kitabında ən uğurlu
məqamlar Heydər Əliyevlə Hüseyn
Cavid arasında oxşar,
bir-birinə bənzəyən halların, xasiyyətlərin,
bəzən həyatlarındakı oxşar
hadisələrin bənzərliyini nəzərə
çarpdırmaqdır.
Yenə də müəllifə müraciət edək: "Heydər Əliyev... nitqlərinin birində Hüseyn Cavidi "millətinə
həddən artıq xidmət edən bir
adam" adlandırmışdı.
Ümumilikdə böyük şəxsiyyətlərə
və bu halda Hüseyn Cavidə aid edilən
həmin ifadə, əslində elə Heydər Əliyevin
özünə də heç bir şübhəyə yol
vermədən aid edilə bilər..."
Kitabda "İki
qayıdış" adlı bir bölmə
var və bu bölməyə
G.Babaxanlı belə başlayır: "Dünya
praktikasında tarix boyu
qayıdışların o qədər də
uğurlu olmadığı konkret faktlar əsasında
təsbit edilməkdədir. Yalnız Hüseyn
Cavidin və Heydər Əliyevin
qayıdışları bu uğursuzluq çərçivəsini
vurub-dağıdan… qayıdışlar kimi
dünya ədəbiyyatında və siyasətində
tanınmaqdadır. Ancaq bir məsələ var ki, bu
qayıdışların ikisinin də
müəllifi eyni bir
şəxsiyyətdir - Heydər Əliyev. İstər Cavidi, istərsə də özünü
Azərbaycan xalqına, Azərbaycan dövlətçiliyinə,
Azərbaycan millətinə qaytaran məhz
ulu öndər Heydər Əliyevdir".
Əlbəttə,
Stalin kultu uçulandan sonra, onun təkcə heykəlləri deyil, ideoloji prinsipləri
dağıdılandan, qorxu və vahimə
atəşləri söndürüləndən sonra H.Cavid də bəraət
qazandı. Uzun sürən cavidsizlik dövrü aradan qaldırıldı, əsərləri də
nəşr olunmağa başladı. Ancaq
Cavidə münasibətdə hələ də meyarlar dəqiq deyildi, təhlillərdə
bəzən "xırda burjua" və
s. təyinlər işlənirdi. Cavidin əsl qayıdışı məhz səksəninci
illərdən başlandı. Müəllifin
yazdığı kimi: "Hüseyn Cavidin rəsmi
qayıdışı əslində, Xruşşov
mülayimləşməsindən sonrakı bəraəti ilə
baş tutmuşdusa da, bu, formal
bir qayıdış idi.
Böyük sənətkarın həqiqi qayıtması üçün onu sevən,
qiymətləndirən, qədirbilən bir
dövlət başçısına, xalq
rəhbərinə kəskin ehtiyac var idi…Və bu yerdə,
şübhəsiz ki, Tanrı özü, tale özü işə qarışaraq, Cavidin kamil şəkildə
qayıdışı üçün
Heydər Əliyev dühasını Azərbaycana bəxş
etdi".
Bəli, Heydər
Əliyevin Azərbaycana qayıdışı həm də Hüseyn Cavidin üçüncü dəfə
qayıdışı demək idi.
Kitabda Hüseyn Cavid yadigarı - Turan Cavidə
də ayrıca bir bölmə həsr olunmuşdur: "Turan
xanım canlı bir körpü
idi".
Bu bölümdə Turan
xanımın atasının ədəbi irsin
yolunda çalışmalarından söz açılır, Cavid
əsərlərinin mükəmməl beşcildliyi
haqda məlumat verilir.
Ulu öndərlə Turan
xanımın dialoqu xüsusilə maraq doğurur. O canlı
söhbətdə ulu öndər deyir ki: "Mən sizin ananızı görmüşdüm.
Mənim anam xəstə idi.
İndiki Cavadzadənin klinikası - Leçkomissiyada müalicə olunurdu.
Orda yan-yana otaqda mənim anam ilə
birlikdə Mişkinaz xanım da müalicə olunurdu. Təxminən,
reablitasiya vaxtında - 50-ci illər". Bu səmimi söhbət ulu
öndərin Cavidlər ailəsinə səmimi münasibətindən
irəli gəlir. Kitabda Heydər
Əliyevlə Turan Cavidin
yanaşı fotoları da təqdim edilir.
Bu kitabın müəllifi Gülbəniz
Babaxanlı etiraf edir ki, indi onun
rəhbərlik etdiyi Cavid
ev muzeyinin
yaradılmasında ulu öndərin və
Turan xanımın xidmətləri
danılmazdır. G.Babaxanlı
cavidşünaslığın tədqiqi ilə bağlı
qiymətli bir monoqrafiya
yazmış, Cavidə aid onun
sağlığından başlayaraq səksəninci
illərin ortalarına qədər yazılan məqalələri
"Cavidşünaslıq" adlı on
cildlik topluda cəm etmişdir. Uğurlar olsun, Gülbəniz xanım!
Vaqif Yusifli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 11 oktyabr.- S.5.