Ziyalılıq
nümunəsi
Ədəbi ictimaiyyətə
yaxşı məlumdur ki, Azərbaycan EA-nın həqiqi
üzvü, Respublika Dövlət mükafatı laureatı, əməkdar
elm və maarif xadimi Kamal Talıbzadə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin əsas sütunlarından biri olmuşdur. Həyatının 60 ilini ədəbiyyatşünaslıq
elminin ayrı-ayrı problemlərinin
araşdırılmasına, bütövlükdə
inkişafına sərf etmiş alim Azərbaycan ədəbi
fikir tarixində ədəbi tənqid tarixinin
yaradıcısı, kimi görkəmli bir yer tutur. Əsas tədqiqat
obyekti Azərbaycan ədəbiyyatı olan Kamal
Talıbzadənin ədəbi tənqid tarixi, ədəbiyyatşünaslıq,
mətnşünaslıq, müasir ədəbi proses, rus ədəbiyyatı,
ədəbi əlaqələr kimi mövzularda dəyərli
elmi çalışmaları vardır. Alimin
“Abbas Səhhət” (1948, 1955, 1986), “Maksim Qorki və Azərbaycan”
(1959), “XX əsr Azərbaycan ədəbi tənqidi” (1966), “Tənqidimiz
haqqında qeydlər” (1967), “Ədəbi irs və varislər”
(1974), “Sənətkarın şəxsiyyəti” (1978), “Azərbaycan
ədəbi tənqidinin tarixi” (1984), “Tənqid və tənqidçilər”
(1989), iki cildlik “Seçilmiş əsərləri” (1991,
1994) kimi monoqrafiyaları Azərbaycan ədəbiyyatının
müxtəlif aspektli mövzularına həsr olunmuş
sanballı tədqiqatlardır. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin ən fundamental problemləri və mövzuları
Kamal Talıbzadənin araşdırmalarında öz həllini
tapmışdır.
Kamal Abdulla Şaiq
oğlu Talıbzadə 1923- cü il avqustun 14-də Bakıda
dünyaya gəlmişdir. O, 1930-cu ildə Bakının 9
saylı məktəbinə daxil olmuş, ibtidai təhsilini bu
məktəbdə almışdır. İlk müəllimi
tanınmış qəzəlxan Məşədi Azər
Buzovnalı olmuşdur. Təhsilini 14 saylı məktəbdə
davam etdirən Kamal Talıbzadə 1940- cı ildə orta təhsilini
başa çatdırmış və elə həmin ildə
Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinə
qəbul olunmuşdur. 1945-ci ildə o, “Məhəmməd Hadi
və Azərbaycan romantizmi” mövzusunda diplom işini uğurla
müdafiə etmiş və universiteti fərqlənmə
diplomu ilə başa vurmuşdur. Kamal Talıbzadə SSRİ
Xarici İşlər Komissarlığının qəbul
komissiyasının qərarı və Azərbaycan KP MK
-nın birinci katibi M.C. Bağırovun rəsmi zəmanəti
ilə Moskva Ali Diplomatiya Məktəbinə göndərilir.
O, diplomatiya məktəbinin İran şöbəsinə qəbul
olur. Lakin orada təhsil almasına icazə verilmir. Səbəb
isə A. Şaiqin ailəsi ilə birlikdə altı il
İranda yaşaması idi. Beləliklə, tale onu siyasət
aləmindən ayırıb ədəbiyyat aləminə gətirir.
Moskvadan qayıdan Kamal Talıbzadə 1945-ci ildə Azərbaycan
Elmlər Akademiyası Nizami adına Ədəbiyyat və Dil
İnstitutunun aspiranturasına daxil olur. Həmin ildən o,
Ədəbiyyat və Dil İnstitutunda kiçik elmi
işçi kimi işə götürülür. Aspiranturada oxuyarkən Kamal Talıbzadə
M.C.Paşayevin rəhbərliyi ilə “Abbas Səhhətin həyat
və yaradıcılığı” mövzusunda namizədlik
dissertasiyası üzərində işləyir və 1949-cu
ildə dissertasiyanı müdafiə edir. 1952-1960-cı illərdə
o, Nizami adına Ədəbiyyat və Dil İnstitutunda
şöbə müdiri, 1960-1981-ci illərdə institutun
elmi işlər üzrə direktor müavini
kimi fəaliyyət göstərir. 1968-ci ildə Kamal
Talıbzadə Azərbaycan EA-nın Rəyasət Heyətinin
qərarı ilə institutun direktoru vəzifəsini icra
etmişdir. 1980-1986-cı illərdə Tənqid tarixi və nəzəriyyəsi
şöbəsinin müdiri olub. 1965-ci ildə alim “XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan ədəbi tənqidi”
mövzusunda doktorluq dissertasiyasını müdafiə
etmişdir.
1972-ci idə Kamal
Talıbzadə SSRİ AAK-nın qərarı ilə professor
elmi adına layiq görülmüşdür. Alim 1980-ci ildə
Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasının müxbir
üzvü, 1989-cu ildə isə həqiqi üzvü
seçilmişdir.
Akademik Kamal
Talıbzadə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin əsas simalarından biri olmaqla yanaşı, həm də
fəal elm təşkilatçısı olmuşdur.
Bütün potensialını, fəaliyyətini elmin
inkişafına yönəldən alim bu istiqamətdə bir
sıra fundamental layihələrə, səmərəli
işlərə imza atmışdır. Onun rəhbərliyi
və bilavasitə iştirakı ilə ədəbiyyatşünaslıq
sahəsində elmi işlər düzgün məcraya yönəldilmişdir.
1957-1968-ci illərdə Kamal Talıbzadə “Müasir
dövrdə ədəbiyyatın inkişaf
qanunauyğunluqları” Respublika Əlaqələndirmə
şurasının sədr müavini, 1968-1976-cı illərdə
sədri seçilmişdir. Alim 1969-cu ildə
Azərbaycan “Bilik” cəmiyyətinin Bakı şöbəsinin
Ədəbiyyat və İncəsənət Metodik
Şurasının sədri təyin edilmişdir. 1972-ci ildən
o, Azərbaycan EA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun
Müdafiə Şurasının sədr müavini, daha sonra sədri
olmuşdur. 1977-ci ildən İctimai-siyasi Tədqiqatlar və
İnformasiya İnstitutunun Elmi şurasının üzvü
idi. Kamal Talıbzadə 1980-ci ildən SSRİ
EA Rəyasət Heyətinin qərarı ilə Sovet
Türkoloqları Komitəsinin, 1987-ci ildən Türkmənistan
EA-nın Məhdimqulu adına Dil və Ədəbiyyat
İnstitutunun nəzdindəki Doktorluq Müdafiə
Şurasının üzvü seçilmişdir. 1994-cü
ildən Azərbaycan Elmlər Akademiyasının məşvərətçisi olan Kamal Talıbzadə
həmin ildən həm də Azərbaycan Alimlər
İttifaqının üzvü idi. 1997-ci ildə o, Füzuli adına
Beynəlxalq mükafat komissiyasının və Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Ağsaqqallar Şurasının
üzvü seçilmişdir.
Akademik 1950-2000-ci illərdə
ədəbi mühitin aparıcı simalarından olmuş, ədəbi
prosesdə yaxından iştirak etmişdir. Azərbaycan ədəbi
həyatının bu intervalında Kamal Talıbzadə
adı, imzası ilə sıx-sıx
qarşılaşırıq. Yazıçılar
İttifaqının, ayrı-ayrı mətbuat
orqanlarının əsas heyətlərində onun geniş və
səmərəli fəaliyyətinin şahidi oluruq. Akademik 1953-cü ildən Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının üzvü,
1954-cü ildən Azərbaycan Yazıçılar Birliyi
İdarə Heyətinin üzvü, 1957-ci ildən 1975-ci ilədək
Birliyin Tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
bölməsinin rəhbəri, 1965-1976-cı illərdə
Yazıçılar İttifaqı Rəyasət Heyətinin
üzvü seçilmişdir.
Kamal Talıbzadə
respublikamızda keçirilən elmi konfransların,
simpoziumların, ədəbi gecələrin həm təşkilatçıları,
həm də iştirakçıları sırasında idi.
O, N.Nərimanov, “Molla Nəsrəddin”, Abbas Səhhət, Səməd
Vurğun, M.İbrahimov və başqa sənətkarlara həsr
olunmuş elmi-ədəbi tədbirlərdə elmi yeniliklərlə,
zəngin məruzələrlə dəfələrlə
çıxış etmişdir. Kamal Talıbzadə vətənin
hüdudlarından kənarda keçirilən elmi
konfransların iştirakçısı olmuş, Azərbaycan
ədəbiyyatının təbliği sahəsində az
işlər görməmişdir. Alim 1977-ci ildə
Heapol şəhərində keçirilən Azərbaycan
günlərində iştirak etmək üçün Azərbaycan
nümayəndə heyətinin tərkibində İtaliyaya
getmiş, Roma, Milan, Florensiya,
Venesiya, Pompey şəhərlərindəki rəsmi
görüşlərdə olmuşdur. 1986-cı ildə Kamal
Talıbzadə Sovet-Hindistan dostluğu günlərində
iştirak etmək üçün nümayəndə
heyətinin başçısı kimi Hindistanda səfərdə
olmuş, Dehli, Bombey, Kəlküttə və s. şəhərlərdə
rəsmi görüşlər keçirmişdir. Həmin günlərdə alim Dehli
yaxınlığındakı ali təhsil şəhərciyində
“Azərbaycan-Hindistan ədəbi-mədəni əlaqələri”
mövzusunda məruzə etmişdir. 1990-cı ilin 28
mayında Türkiyənin Kayseri şəhərində
keçirilən Birinci Böyük Millətlərarası
Konqresdə Kamal Talıbzadənin “XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan ədəbi tənqidinin əsas
cərəyanları (1900-1920)” mövzusundakı məruzəsi
maraqla qarşılanmışdı. 1991-ci ildə o, Təbriz
Universitetində keçirilən Nizaminin anadan olmasının
850 illiyinə həsr olunmuş konqresdə “Nizaminin ədəbi
təlimi” mövzusunda məruzə etmişdir. 1995-ci ildə Füzulinin anadan
olmasının 500 illiyinə həsr olunmuş Tehran
konfransında Kamal Talıbzadə “XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbi fikri və Füzuli” mövzusunda məruzə ilə
çıxış etmişdir.
İşində,
üslubunda nizam-intizamı, səliqəsi ilə seçilən
Kamal Talıbzadə həyatda da səliqəli bir şəxs
idi. Şəxsi arxivini vərəqləyəndə onun nə
qədər səliqə-sahmanlı, eyni zamanda uzaqgörən
olduğunu müşahidə etmək olar. Arxivi Kamal
Talıbzadənin bütün həyat və fəaliyyətini
əks etdirir. Burada onun ibtidai sinif dəftərlərindən
tutmuş, bütün səfərlərini əks etdirən
informasiyalar (səfərdə olduğu şəhərlərə
təyyarə biletləri, yemək yediyi restoranların
kuponları, həmin şəhərin dilində
broşüra və kitablar və s.), şəxsi əşyalar,
əsərlərinin əlyazmaları və çap nüsxələri
və s. qorunub saxlanır. Arxivində diqqət çəkən
qovluqlardan biri də akademikin iştirak etdiyi dissertasiyaların
müdafiə və müzakirələrində
yazdığı qeydlərdən ibarət kağız
parçalarından ibarətdir.
Ot kökü üstə
bitər. Heç bir atalar sözü boşuna deyilməyib.
Talıbzadələr nəsil şəcərəsi
özünün savadı, insanpərvərliyi,
imanlılığı ilə tanınıb. Bu nəslin hər
hansı bir nümayəndəsi ilə ünsiyyətdə
olanlar onları məhz belə səciyyələndirir.
“Talıbzadə”
soyadı XVII əsrdə Şəmşəddindən
qardaşları ilə Sarvana köçmüş Molla
Talıbdan başlamışdır. Talıbzadələr nəsli
Sarvanda (indiki Marneuli) - Borçalının mərkəzində
“Axund uşağı” adı ilə məşhur olmuşdur.
Məlumdur ki, o dövrdə “axund” ən savadlı, bilikli, yol
göstərən şəxslərə, din xadimlərinə
deyirdilər. Kamal Talıbzadənin ulu babası Süleyman
Talıbzadə dövrünün ziyalı şəxslərindən
biri, tanınmış xəttat olmuşdur. Sədinin
“Gülüstan” və “Bustan” əsərlərini yazıya
almış Süleyman Talıbzadənin həmin əlyazmaları
Azərbaycan EA Əlyazmaları İnstitutunun fondunda
saxlanır. Kamal Talıbzadənin babası
Mustafa Talıbzadə Zaqafqaziya şeyxülislamı Şeyx
Əhməd Səlyaninin müavini olmuş, həm də
şəriət müəllimi kimi fəaliyyət göstərmişdir.
İslam dininin bilicisi və fəal təbliğatçısı
olmaqla yanaşı, Axund Mustafa həm də dünyəvi elmlərə
dəyər verən, insanın kamilləşməsində
biliyin rolunu qiymətləndirən bir ziyalı olmuşdur.
Maraqlıdır ki, şəriət müəllimi olan Axund
Mustafa “mən külli ədyanı puç və əfsanə
hesab edirəm”- deyən M.F.Axundzadə
ilə yaxın dostluq münasibətlərində olmuşdur.
Kamal Talıbzadənin əmisi Yusif Ziya Talıbzadə
dövrünün tanınmış maarif, din, hərbi və
siyasi xadimi idi. Bir sıra şəriət və
dilə dair dərsliklərin, “Ərmənusə”, “İbn
Xalid” kimi dramların müəllifi Yusif Ziya
H.Z.Tağıyevin həyat yoldaşı Sona xanımın
şəriət müəllimi, Sultan Əbdülhəmidə
H.Z.Tağıyevin göndərdiyi qızıl cildli Quranı
aparan şəxs olmuşdur. Kamal Talıbzadənin
atası Abdulla Şaiq Azərbaycan ədəbiyyatının
dörd romantikindən biri olmuş, şair, nasir, dramaturq,
publisist, tərcüməçi, ədəbiyyatşünas
alim, pedaqoq kimi xalqına xidmət göstərmişdir.
Bütün
şüurlu həyatını Azərbaycan ədəbi-estetik
fikir tarixinin tədqiq və təbliğinə, elmi fikrin
sanbalının və obyektivliyinin qorunmasına, bir neçə
ədəbiyyatşünas nəslinin yetişdirilməsinə
həsr etmiş akademik Kamal Talıbzadə özünün
çoxillik elmi təcrübələrindən doğan
mülahizə və qənaətlərini
pedaqoq kimi tələbələrinə və yetirmələrinə
öyrətmişdir. Dərs dediyi ali məktəblərdəki
tələbələr, yetişdirdiyi gənc alimlər Kamal
Talıbzadə məktəbindən yüksək mənəvi
və sosial keyfiyyətlər əxz etmişlər.
Ömrünün son
illərində qələmə aldığı “Özəl
təhsil sistemində tələbələrin mənəvi tərbiyəsinin
bəzi məsələləri” adlı məqaləsi
akademikin təhsil konsepsiyasını ehtiva edir. Burada
təhsil necə olmalıdır, təhsildə hansı
metodoloji əsaslara söykənilməlidir, gənclərdə
milli düşüncənin formalaşdırılmasında təhsilin
rolu nədən ibarət olmalıdır - kimi məsələlərə
Kamal Talıbzadənin münasibətini öyrənirik.
K.Talıbzadənin uzun illərə dayanan pedaqoji təcrübələrinin
yekunlarından ibarət metodoloji tövsiyələri
ixtisasından asılı olmayaraq bütün müəllimlər
üçün dəyərli və aktualdır. Bir pedaqoq
kimi o, təhsildəki boşluqları,
çatışmazlıqları görür, onların aradan
qaldırılması ilə bağlı bir sıra təkliflər
irəli sürür. Akademikə görə, mənəvi tərbiyə
işində yol verdiyimiz bəzi nöqsanlar bizdən Azərbaycanın
bu günü və sabahı naminə bir sıra tədbirlərin
həyata keçirilməsini tələb edir. Bu işdə təkcə
əlaqədar nazirliklərin yox, həm də ziyalıların
üzərinə düşən vəzifələri
xüsusi vurğulayan alim yazır: “Həqiqətən
bugünkü Azərbaycanı mövcud çətin, mürəkkəb
vəziyyətdən çıxarmaq üçün 200 illik
müstəmləkəçilik, mənəvi köləlik
şəraitində yaşamağa adət etmiş itaətkar
mənəviyyatımızın yeni əsaslar üzrə,
yeni ictimai-siyasi konsepsiya ilə, yeni fəlsəfə ilə, yeni metodologiya ilə tərbiyələnməsinə
və yenidən zənginləşməsinə nail olmaq
lazımdır.Yoxsa, yenidən bizim nəcib xalqımız
böyük C.Məmmədquluzadənin “Kamança” pyesindəki
erməni kamançaçısının hiyləgərliyi
qarşısında qəhrəman Yüzbaşı kimi aciz qalar, çıxış yolunu milli
düşmənini əfv etməkdə görər, onu
bağışlamaqla kifayətlənər”(K.Talıbzadə.Özəl
təhsil sistemində tələbələrin mənəvi tərbiyəsinin
bəzi məsələləri.Mədəniyyət
dünyası.Elmi-nəzəri məcmuə. VII buraxılış.Bakı,2003, səh.28-29).
Kamal Talıbzadəyə
görə, təhsillə tərbiyə dialektik vəhdətdədir.
Təhsildə mənəvi tərbiyə əsas yer tutur və
o bütün fənlərin ümumi problemidir. O hesab edir ki,
müəllim pedaqogikanın bütün imkanlarından istifadə
edərək tələbənin mənəvi-əxlaqi
dünyasına təsir etməlidir. Tələbənin mənəvi
dünyasının tərbiyə olunması, onun əxlaqi
kamilliyi təhsilin keyfiyyəti ilə, təhsil illərində
aldığı elmi biliklərlə əlaqəlidir - deyən
alim fikirlərini davam etdirərək yazır: “Vətəndaş
olmaq üçün,vətəni sevmək üçün
öz vətənini, xalqını yaxından tanımaq
lazımdır, vətənin tarixini, mədəniyyətini, ədəbiyyatını
yaxşı bilmək lazımdır. Vətəni, xalqı
bilmədən, tanımadan onu sevmək də olmaz, onun yolunda
şəhid olmaq da. Bilmək üçün də
öyrənmək, elmi biliyə sahib olmaq lazımdır”
(K.Talıbzadə.Özəl təhsil sistemində tələbələrin
mənəvi tərbiyəsinin bəzi məsələləri.Mədəniyyət
dünyası.Elmi-nəzəri məcmuə. VII
buraxılış. Bakı,2003, səh.31).
Gənclərə
onların böyük türk dünyası ilə
bağlılığını, bu
bağlılığın genişliyini, qədimliyini,
böyük gələcəyə malik olduğunu təbliğ
etmək, özü də müntəzəm şəkildə
təbliğ etmək işinin vacibliyi qənaəti akademikin
təhsil konsepsiyasında
qoyulan əsas məsələlərindən biridir.
K.Talıbzadə rus və fars şovinistlərinin əsrlər
boyu xalqımızın türk soyu ilə
bağlılığına zərbə vuran, ziyanlı bir cəhət
kimi pisləyən ideologiyasından da söz açır və
yazır: “Ali təhsilin proqramlarını da hazırlayanda biz
azərbaycançılıq, vətəndaşlıq, vətənpərvərlik
ideologiyasının təbliğinə xüsusi diqqət
yetirməliyik. Müstəqil Azərbaycanda
yaşayan tələbə biləndə ki, Azərbaycan ədəbi-estetik
fikrinin tarixi ruslardan, qonşularından xeyli qədimdir, Sovet
Azərbaycanındakından fərqli olaraq XIX əsrdən -
M.F.Axundzadədən
sonra yox, onun XI əsrdə adı, şöhrəti
dünyaya məlum Xətib Təbrizi, Nəsirəddin Tusi, Şərafəddin Rami kimi şəxsiyyətləri
var, ədəbi-estetik fikri hələ orta əsrlərdə
bütün Yaxın və Orta Şərqdə meydan
oxuyurdu..., əlbəttə, bu cavanlarımızda milli iftixar
duyğuları, inam hissi oyadır və o bu duyğularla yaşamağın
zövqünü anlayır” (K.Talıbzadə.Özəl
təhsil sistemində tələbələrin mənəvi
tərbiyəsinin bəzi məsələləri.Mədəniyyət
dünyası.Elmi-nəzəri məcmuə. VII
buraxılış. Bakı, 2003, səh.36).
Akademik Kamal
Talıbzadənin pedaqoji görüşlərində islam əxlaqı
xüsusi yer tutur. Bu məsələdə genetk faktoru dəyərləndirməmək
olmaz. İslami dəyərlər, Allah sevgisi Talıbzadələr
nəsil şəcərəsinin varisi kimi onun da yüksək
dəyərləndirdiyi özəlliklərdəndir. Babası Axund Mustafa Zaqafqaziya şeyxülislamı
Şeyx Əhməd Səlyaninin müavini, əmisi Yusif Ziya
Talıbzadə ilk islam xəritəsinin müəllifi
olmuşdur. Əsərlərində pirlərə,
fırıldaqçı ruhanilərə kəskin
etirazını bildirən Abdulla Şaiq isə Allahın
böyüklüyündən, islami dəyərlərdən
dönə-dönə söz açmış, dərsliklərində
din xadimləri haqqında məlumatlar vermişdir. Bu maddi-mənəvi
irs Kamal Talıbzadənin görüşlərində də
genetik olaraq yer almışdır. Axund Mustafa,
Yusif Ziya, Abdulla Şaiq kimi Kamal Talıbzadə də islam əxlaqını
yüksək dəyərləndirir, şəri məsələlərə
elm işığının ziyası altında yanaşır,
islami hökmləri dərk edərək qəbul və təbliğ
edir. O, islama əxlaq və elmin məcmusu kimi baxır.
Akademik
Kamal Talıbzadə gənc nəslin mənəvi tərbiyəsində
islam dininin müasir tələblər baxımından öyrənilməsinin
mühüm tərbiyəvi əhəmiyyətini qeyd edir və
onu da xüsusi vurğulayır ki, islam dininin müasir tələblər
əsasında şərhi həmişə Azərbaycanın qabaqcıl
adamlarını, din xadimlərini məşğul etmişdir.
“M.F.Axundzadə, F.Köçərli, Y.Z.Talıbzadə,
Ə.Ağayev, Ə.Hüseynzadə islamın müasir
dünya və zaman üçün əhəmiyyətini
şərh etmiş, onu cərəyan edən hadisələrlə
əlaqələndirmişlər. Allahın qüdrəti,
Peyğəmbərimizin vasitəçiliyi ilə yaranan
Qurani-Kərim bütün tarix boyu şərh olunaraq
müasirləşdirilmişdir. Quranın şərhi
özü böyük tarixə malikdir, bu o qədər zəngin
misilsiz həyat, fikir məxəzidir ki, din alimləri, mütəfəkkir
elm nümayəndələri, filosoflar onu daim müasir həyatın
inkişaf meylləri ilə əlaqələndirmişlər”
(K.Talıbzadə. Özəl təhsil sistemində tələbələrin
mənəvi tərbiyəsinin bəzi məsələləri.
Mədəniyyət dünyası.Elmi-nəzəri
məcmuə.VII buraxılış. Bakı, 2003, səh.33).
Akademik
Kamal Talıbzadəyə görə, özəl, yaxud
dövlət müəssisəsi olmasından asılı
olmayaraq, ali təhsil ocaqlarının əsas vəzifəsi gələcəkdə
dünyada yaranacaq bütün yenilikləri, dəyişiklikləri,
hər cür texniki novatorluğu qəbul etməyə,
anlamağa hazır olan,
yüksək əxlaqlı, mənən zəngin insan - bu
günün insanını yetişdirməkdən ibarət
olmalıdır. Kamal Talıbzadənin təhsil konsepsiyası
müəllimlərin qarşısında
aşağıdakı vəzifələri qoyur: vətəndaşlıq
hissiyyatını hər şeydən üstün tutan cavan
şəxsiyyətlər yetişdirmək; vətəni
canı kimi sevən, onun yolunda hər şeyi qurban verməyə
hazır olan vətənpərvər şəxsiyyətlər
yetişdirmək; düşmənin canına lərzə
salan, şəhidliyi - xalqına mənəvi mükafat sayan
mücahid şəxsiyyətlər yetişdirmək;
dünya elminin önündə getməyi bacaran alim şəxsiyyətlər
yetişdirmək.
Akademik Kamal
Talıbzadə ondan müsahibə alanlara, tədqiqatçılara
həmişə deyirdi ki, məni atamdan ayırmayın. Fərd olaraq fərqli xüsusiyyətlərə
malik olsalar da, ata-oğulun mənəvi dünyası bir-birinə
çox yaxındır. Bu da təbiidir. Müəllimliyi ilə
iftixar edən, ilk anadilli sinfin, ilk anadilli proqramların, dərsliklərin
müəllifi olan Abdulla Şaiq həyatını xalqın
milli şüurunun oyadılmasına, milli özünüdərk
prosesinin sürətlənməsinə sərf etmişdir. O,
Azərbaycan tədris tarixində dərsləri türkcə
keçirilən ilk milli sinfin müəllimi idi. Bir neçə
ziyalı ilə birgə A.Şaiqin həyata keçirdiyi
tarixi missiya öz bəhrəsini vermişdi. Həmin siniflərdə
yetişən Azərbaycan oğulları sonralar öz intellektləri
və milli ruhları ilə vətənin gələcəyini
təmin edən ziyalılar oldu. Ə.Bədəlbəyli,
Niyazi, R.Axundov, T.Ş.Simurq, C.Cabbarlı, A.Musaxanlı və
başqaları Şaiq Nümunə Məktəbinin yetirmələridir.
Onlar müəllimlərinin kursunu davam etdirmişlər. Azərbaycan
ictimai fikir tarixində onların hər birinin ayrıca yeri və
xidmətləri hamıya bəllidir. Bir faktı qeyd etməklə
bu məktəbin şagirdlərin
dünyagörüşünün formalaşmasında
oynadığı rolu vurğulamaq istərdik. Şaiq məktəbinin
yetirməsi, ADU-nin ikinci rektoru olan T.Ş.Simurq universitetdə
tədrisin Azərbaycan dilində aparılmasını təşkil
edən ilk rektor olmuşdur.
Həmin məramı
akademik K.Talıbzadənin həyat və fəaliyyətinə
də görmək olar. Bir alim və müəllim kimi Kamal
Talıbzadə də Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminə öz töhfələrini vermişdir. Azərbaycan ədəbi tənqid tarixini yaratmaqla
yanaşı, o, milli kadrların hazırlanmasında da
böyük rol oynamışdır. Ədəbiyyatşünaslıqda
xüsusi yeri və xidmətləri olan alimlərin yetişməsində
Kamal Talıbzadənin xüsusi xidmətləri vardır.
N.Şəmsizadə, Ş.Vəliyev, K.Əliyev,
N.Cabbarlı, N.Qafqazlı və başqaları K.Talıbzadə
məktəbinin yetirmələridir.
Kamal Talıbzadə etibarlı övlad,
layiqli varisdir. Atası - sevimli
yazıçımız Abdulla Şaiqin ədəbi irsinin
toplanması, nəşri və təbliği işinə o,
bir alim, vətəndaş və oğul kimi daima həssaslıqla
yanaşmışdır. Bu məqsədlə
Kamal Talıbzadə Abdulla Şaiqin mənzil muzeyinin təşkil
olunmasına var qüvvəsini sərf etdi. 1991-ci ildə o, muzeyin yaradılmasına nail oldu.
Ömrünün sonuna qədər layiqli bir
oğul kimi Abdulla Şaiq mənzil muzeyinin fəaliyyət
göstərməsi üçün əlindən gələni
əsirgəmədi, atasının qiymətli xəzinəsinə
- ədəbi irsinə sahib çıxdı. Hətta öz övladlarına da bu irsi
qorumağı vəsiyyət etdi. Beləliklə,
Kamal Talıbzadənin çoxcəhətli fəaliyyətinə
muzey işi də əlavə olundu. Digər
sahələrdə olduğu kimi, bu sahədə də o,
yenilikçi oldu. Akademik muzey işinə
elmi tədqiqat aspekti əlavə etdi. Bu
sahədə gördüyü səmərəli işlər
nəzərə alınmış, 1994-cü ildə Kamal
Talıbzadə Muzey işi üzrə Respublika Elmi Metodiki Mərkəzinin
və YUNESKO-nun nəzdində Beynəlxalq Muzeylər
Şurası Azərbaycan Milli Komitəsinin üzvü
seçilmişdir.
Milli ədəbi prosesin tədqiqatçısı
olan Kamal Talıbzadə həm də ömrünü milli ədəbi
irsin təbliğinə və öyrədilməsinə həsr
etmiş böyük pedaqoqdur. Xalqının
milli-mənəvi dünyasının kamilləşdirilməsinə,
milli düşüncənin formalaşdırılmasına
dünya standartları səviyyəsində alimlərin
yetişdirilməsinə yönəlmiş fəliyyəti ilə
o, Azərbaycan ədəbi-estetik və pedaqoji fikir tarixində
daim var olacaq.
Arzu
Hacıyeva
fil.f.d.
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2013.- 27 sentyabr.- S.6; 8