Firidun bəy
Köçərlinin
Abdulla Şaiqə məktubları
Azərbaycan mədəniyyətinin
müxtəlif məsələlərinin həllində məktubdan
təbliğat və təsir vasitəsi kimi istifadə etmək
XIX əsrin ortalarında geniş bir şəkil
almışdı. Bu, M.F.Axundzadənin
fəaliyyətində daha çox nəzərə
çarpırdı. Özünün bir çox
qabağcıl, inqilabi-demokratik ideyalarını böyük ədibi
məhz məktubları vasitəsilə də yayır və
yaxşı nəticələr əldə edirdi. M.F.Axundzadənin bu ənənəsi
sonralar davam və inkişaf etdirilmişdi. XIX əsrin sonu, XX əsrin
əvvəllərində məktub - artıq kütləvi təsir
vasitəsinə çevrilmişdi: mədəni əlaqələrin
genişlənməsində mühüm rol oynayır və
sürətlə məişətə daxil olurdu. Mədəniyyətin
müxtəlif sahələrində çalışan
ziyalılar açıq deyə və yaza bilmədikləri
mülahizələri, fikirləri, arzuları çox zaman məktub
vasitəsilə bir-birinə çatdırırdılar. Odur
ki, həmin dövr ziyalılarının
dünyagörüşlərini, müasir ictimai-siyasi hadisələrə
münasibətlərini və ümumən o zamanın bəzi
mübahisəli və dumanlı məsələlərini
aydınlaşdırmaq üçün məktublar çox etibarlı
sənədlərdir. Bu cəhətdən məktubları
toplamaq, öyrənmək, nəşr etmək, oxucuların
istifadəsinə vermək vaxtı çatmış
mühüm mədəni tədbirlərdən biridir.
Dövrünün
qabaqcıl, mədəni ziyalısı olan Firidun bəy Köçərlinin də
fəaliyyətində müasirləri ilə əlaqəsində
məktublaşma mühüm yer tutur. Onun təxminən
1884-1919-cu illəri, yəni otuş beş illik bir
dövrü əhatə edən məktubları Azərbaycan
mədəniyyətinin müəyyən bir
dövrünün bəzi mühüm məsələlərini:
təkcə Köçərlinin öz tərcümeyi-halını,
ədəbi, pedaqoji fəaliyyətini deyil, ümümiyyətlə,
həmin dövrün ədəbiyyatını, pedaqoji fikrini,
təlim-təhsil, dil, əlifba məsələlərini
öyrənmək üçün qiymətli mənbələrdir.
F.Köçərlinin
məktublarında bəhs olunan məsələlər
müxtəlif və rəngarəngdir. Ancaq ədəbiyyat və
maarif məsələləri burada əsas və mərkəzi
yer tutur.
F.Köçərli
dövrünün demək olar ki, bütün görkəmli
azərbaycanlı ziyalıları, maarif və mədəniyyət
xadimləri ilə yazışırdı. Bu yolla o, həm
öz fikirlərini yayır, həm də ədəbi həyatdakı
yenilikləri, mətbuata çıxa biləmyən mətləbləri,
müasirlərinin "ürək sözlərini" öyrənirdi.
Bu isə çox mühüm bir məsələ idi. Şaiqə
göndərdiyi məktublardan birində F.Köçərli aydın
yazırdı: "Bizim bu əsrişumda ağzını
açıb iki kəlmə söz danışmağa da izn
vermirlər… Görək bir vaxt olar bizim də
ağzımız açılar, dərdlərimizi
açıq söyləyərik".
F.Köçərlinin
arxivində müasirlərindən aldığı məktubların
siyahısı saxlanılır. 1884-1919-cu illərdə
yazılmış məktubların ümumi sayı 900-ə
yaxındır. Siyahıdan aydın etmək olur ki, o,
dövrünün qabaqcıl ziyalılarının təxminən
hamısı ilə məktublaşırmış.
Aşağıdakı rəqəmlərə diqqət edək:
Eynalı bəy Sultanov - 20; C.Məmmədquluzadə - 22; N.Nərimanov
- 2; M.Ə.Sabir - 2; Ə.Haqverdiyev - 5; Vəzirov - 4; H.Cavid - 4;
H.Vəzirov - 47; Ü.Hacıbəyli - 14; Y.V.Çəmənzəminli
- 6; Ömər Faiq - 23 və
b.
Bu rəqəmlər F.Köçərlinin müasirləri ilə
nə qədər sıx əlaqə
saxladığını göstərməkdədir.
F.Köçərli
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə aid əldə
etdiyi materialların böyük bir hissəsini məktublarla
toplamışdı. Təkcə Sultan Məcid Qənizadə
ona 78 məktub göndərmişdi. A.Səhhətin isə
onda şeir və tərcümələrlə dolu 27 məktubu
var idi. Şair öz tənqidçi dostuna eyni zamanda 32 səhifədən
ibarət tərcümeyi-halını göndərmişdi ki,
hazırda əldə olmayan bu qiymətli sənəddən o,
şübhəsiz yazdığı ədəbiyyat tarixinin
üçüncü cildində istifadə etmişdi.
F.Köçərli
məktubları vasitəsilə o zamankı ədəbiyyata,
realizmin inkişafına çox güclü təsir göstərirdi.
Onun bir çox müasirinə yazdığı məktubları
görkəmli ədiblərin yaradıcılıq
inkişafına az kömək etməmişdi. Məsələn,
A.Səhhət 1903-cü ildə Köçərli ilə,
onun məktublarında irəli sürdüyü fikirlərlə
tanış olmasını özünün və dostu Sabirin
yaradıcılığındakı inkişafa, epiqonçu
şerin təsirlərindən uzaqlaşmalarına təsir edən
qüvvətli amillərdən biri sayırdı. O, bir məqaləsində
yazırdı ki, Sabir "şeir və şairə qiymət
qoyan bir nəfəri görməklə (söhbət F.Köçərlidən gedir - K.T.) bu
tarixdən ciddən çalışmağa
başlayır".
F.Köçərlinin
çox möhkəm əlaqə saxladığı,
faydalı tənqid və məsləhətləri ilə
yaradıcılığına təsir göstərdiyi
yazıçılardan biri də Abdulla Şaiq olmuşdur.
F.Köçərli
ilə A.Şaiq arasında dostluq ilk dəfə qiyabi şəkildə,
təxminən 1907-ci illərdə başlamışdı.
Sonralar bu dostluq get-gedə möhkəmlənmiş, ailəvi
yaxınlığa qədər gəlib
çatmışdı. A.Şaiq 1912-ci ilin yayında
bacısı Ruqiyə və bacısı əri Mirzə
Tağı ilə Gürcüstanın Məngilis
yaylağında F.Köçərlinin
ailəsi ilə birlikdə istirahət etmişdi. Bu
görüş hər iki ailəni bir-birinə xeyli
yaxınlaşdırmış, F.Köçərli ilə A.Şaiq
arasındakı əlaqənin daha da möhkəmlənməsinə
səbəb olmuşdu.
Məktublardan
aydın etmək olur ki, F.Köçərli
ilə A.Şaiq arasnıda möhkəm yaradıcılıq əlaqəsi
var imiş, hər ikisi bir-birinə çox fəal yardım
göstərirlərmiş. Doğrudur, A.Şaiqin F.Köçərliyə göndərdiyi
24 məktubun heç biri əldə yoxdur. Ancaq F.Köçərlinin məktublarından
hər iki tərəfin qarşılıqlı şəkildə
gördükləri işləri müəyyən etmək
olur. A.Şaiq dostunun üç cildlik "Azərbaycan
türklərinin ədəbiyyatı" kitabının nəşri
ilə çox maraqlanır, ona bu işdə ciddi kömək
göstərirdi. F.Köçərli
öz cavan dostuna kitabın əhəmiyyətini izah edərək
yazırdı: "Niyyətim pul qazanmaq deyil, ancaq ədəbiyyatımıza
cüzi xidmət etməkdir".
A.Şaiq bunu başa
düşür, həm böyük zəhmətin hesabına
yaranmış ədəbiyyat tarixinin zənginləşməsi
üçün yeni materiallar göndərir, həm də
"toz basa-basa qalmış" əsərlərin
çapı üçün Bakı naşirləri ilə əlaqə
saxlayrıdı.
F.Köçərli
şair dostunun ədəbiyyat tarixinə və folklora dair ona
göndərdiyi materiallardan çox razı idi və bu
materialların "tarix" üçün əhəmiyyətini
təkrar-təkrar qeyd edirdi. 14 sentyabr 1912-ci il tarixli məktubu
bu cəhətdən xüsusilə əlamətdardır.
A.Şaiq F.Köçərliyə böyük
ehtiram bəsləyirdi, onun ədəbi-tarixi mövqeyinə
yüksək qiymət verirdi. Şairin XX əsrin əvvəllərində
yazılmış şeir dəftərlərində F.Köçərliyə həsr
olunmuş şeirlər vardır. Bundan başqa o, 1916-cı
ildə "Doğru söz" qəzetində çap
etdirdiyi "İki kötük, yaxud iki familiyanın məhvi"
poemasını firidun bəyə ithaf etmişdi. Məktublarda:
"Lütf edib "Doğru söz"də dostunuzu yad
edibsiniz" - deyərkən o, bunu nəzərdə tuturdu.
Şair dərsliklərində f.Köçərlidən
tez-tez istifadə etmiş, nəhayət, 1958-ci ildə onun
haqqında kiçik bir xatirə də yazmışdır.
A.Şaiqin arxivində
F.Köçərlinin 13 məktubu
vardır. A.Şaiq isə ona 24 məktub yazmışdır.
Məktublardan müəyyən
etmək olur ki, F.Köçərli
müasir ədəbiyyatı çox diqqətlə izləyirmiş,
müasirlərinə dövrün ədəbi hadisələri
haqqında mülahizələrini, tənqidi qeydlərini
bildirməyi özünə borc bilirmiş. Məktubların
hamısında əsasən ədəbiyyat, dil, maarif,
ümumiyyətlə, mədəniyyət məsələlərindən
söhbət gedir. Onların heç biri şəxsi səciyyə
daşımır. İlk dəfə "Azərbaycan"
jurnalında çap olunan məktublar F.Köçərlinin ictimai-siyasi və ədəbi
görüşlərini, eləcə də onun Abdulla
Şaiqin ədəbi-pedaqoji fəaliyyətinə münasibətini
aydınlaşdırmaq üçün qiymətli sənədlərdir.
Məktublardan
görünür ki, F.Köçərli
cavan yazıçının mətbuatda hissə-hissə
çap olunan "Əsrimizin qəhrəmanları"
romanını, hekayələrini, pyeslərini və şeirlərini
maraqla oxuyurmuş. Bu əsərlərdə tənqidçinin
diqqətini cəlb edən cəhət onların Azərbaycana,
milli həyata, xalqın güzəranına həsr
olunmaları idi. 26 may 1911-ci ildə Qoridən göndərdiyi
məktubda F.Köçərli
bu cəhəti xüsusilə qeyd edir.
Realizmin əsas
xüsusiyyətlərini bir müəllim kimi öz gənc
müasirinə başa salan tənqidçi ona ərəb,
fars və osmanlı sözlərini yerli-yersiz işlətdiyi üçün
tənqid edir, canlı xalq dilini dərindən öyrənəmyə
çağırırdı.
Başqa bir məktubunda
f.Köçərli "Dağlar sultanı" şerinin
müvəffəqiyyətini şairin realizmə sadiq
qalması ilə, şerin "açıq dildə
yazılması" və təsvirlərin həqiqətə
müğayir olmaması ilə izah edir. O göstərir ki,
şerin təsirli çıxmasına səbəb şairin
öz ilhamını bilavasitə həyatdan alması
olmuşdur: o gördüyü, duyduğu aləmi qələmə
almış, bu isə təsvirlərin real, təbii
çıxmasına səbəb olmuşdur.
F.Köçərli
A.Şaiqin Sabirin ölümünə və "Dəftəri-hicran"
adı ilə yenicə vəfat etmiş arvadına həsr
etdiyi mənzumələri həqiqi şeir nümunələri
kimi, "dəruni və pak hisslərin" məhsulu kimi qiymətləndirirdi.
Məktublarda
A.Şaiqin uşaqlar üçün yazdığı bədii
əsərlər və dərsliklər haqqında maraqlı
fikirlər vardır. O zaman məktəb səhnələrində
müvəffəqiyyətlə tamaşaya qoyulan "Gözəl
bahar" məktublarda "Bahar xanım" adı ilə
getmişdir (görünür, ilk adı belə olmuşdur).
"Gözəl bahar" pyesi haqqında yazırdı:
"Qızlara bir pərdədə "Bahar xanım"
ünvanında yazdığınız mənzumə bəd
deyil, ondan yaxşı operetta əmələ gələr… Bu
barədə Üzeyir Hacıbəyliylə məsləhət
ediniz… "Bahar xanım" qızlar və uşaqlar
üçün ən xoşagələn və münasib
operetta ola bilər".
Məktublardan öyrənirik
ki, A.Şaiq hələ 1908-ci ildən 3-cü və 4-cü
siniflər üçün dərsliklər tərtib etmək
fikrində imiş. F.Köçərli
cavan müəllimin yeni təşəbbüsünü
alqışlayır, ona bu işdə köməyini vəd
edir, dərsliklər üçün yeni uşaq şeirləri
yazdırmaq məqsədilə Mirzə Ələkbər Sabirə
müraciət etməyi məsləhət görür. O, yazırdı:
"Onun (Sabirin - K.T.) dəxi təbi-səlim olmağı məlumunuzdur".
Azərbaycan ədəbi
dilini əcnəbi dillərin təsirindən xilas etmək,
öz təbii yolu ilə onun inkişafına nail olmaq F.Köçərlinin tənqidçilik
fəaliyyətində ayrıca yer tutur. Bir demokrat kimi o, ədəbi
dilimizi ümumxalq dili əsasında inkişaf etdirməyə
çağırır, bu sahədə əyintiyə yol verən
yazıçıları aramsız tənqid edir. F.Köçərli göstərir ki, ədəbi
dil ilə oxucu arasnıda sıx əlaqə yaratmaq
üçün onu sadələşdirmək,xalqa
yaxınlaşdırmaq lazımdır. Eyni fikirlərə onun
A.Şaiqə göndərdiyi məktublarında da geniş
yer verilmişdir.
Məsələn, F.Köçərli A.Şaiqin 1912-ci ildə
çap olunmuş "Gülzar"ını bir dərslik
kimi bəyənirdi. O yazırdı: "Gülzar"da təlim
və tədrisə layiq məlumat çoxdur. Belə ki, ali
siniflərdə oxuyan şagirdlərə ən yarar və ən
münasib kitabdır. Xüsusən onun üçüncü
hissəsi mənə xoş gəldi…"
Ancaq bununla belə, F.Köçərli "Gülzar"da
çap olunan bəzi bədii parçaların dilini kəskin
tənqid edirdi. 10 fevral 1913-cü il tarixli məktubunda müəllifə
məsləhət görür ki, dərsliyin ikinci
çapında mütləq dil xətalarını islah etsin.
F.Köçərlinin
dil haqqında məktublardakı mülahizələri
çox səciyyəvidir: "Dünyada hər şey
gündən-günə tərəqqi tapdığı surətdə
dili bir halda saxlamaq olmaz. Dilə də lazımdır tərəqqi
vermək" (14 iyun 1911). "Ana dilini yaxşı bilməkdən
ötrü lazımdır Qasım bəy Zakir, Molla Pənah
Vaqif, İsgəndər ağa Şakir kimi milli şairlərin
əsərləri oxunsun" (26 may 1911).
Abdulla Şaiq dostunun
və müəlliminin məsləhət və tənqidlərilə
əksərən razılaşır, onların çoxuna
öz yaradıcılıq təcrübəsində əməl
edirdi. O, sonralar "Köç" hekayəsinin dilini xeyli
sadələşdirməli olmuşdu. Bununla yanaşı gənc
ədib başqa əsərlərini də müntəzəm
olaraq F.Köçərliyə
göndərir və ondan lazımi göstərişlər
alırdı.
Maarif sistemində
nöqsanlar, bürokratizm, çarizmin milli dilləri
sıxışdırmaq siyasəti, müəllimlərin vəziyyəti
kimi məsələlər də məktublarda bu və ya
başqa dərəcədə öz əksini tapan məsələlərdəndir.
F.Köçərli A.Şaiqin təlim-tərbiyə
işlərindəki fəaliyyətinə çox həssas
münasibət bəsləyirdi, pedaqoji görüşlərini
təqdir edirdi. O, "Gülzar"ı bir dərslik kimi bəyənirdi.
A.Şaiqin tərtib etdiyi yeni proqram haqda fikri belə idi:
"Proqramların cümləsindən ziyadə siz tərtib
etdiyiniz mənə xoş gəldi. Əgər onda
yazdığınız maddələrin cümləsinə əməl
olunursa, onda sizin şagirdlər kursu tamam etdikdə türkcədə
gərəkdir yaxşı savadlı olsunlar; buna da mənim
şəkkim yoxdur. Hər bir peşənin və elmin təlim
və tədrisində müəllimin vücudu böyük
şərtdir… Bizim lisan müəllimləri şagirdlərinə
heç bir şey öyrətməyib ana dilinin feyz və lətafətindən
onları məhrum edirlər" (6 mart 1917).
Məktublarda "Azərbaycan
türklərinin ədəbiyyatı" kitabının illərlə
yaradılması prosesi, onun yazıldıqdan sonra necə təkmilləşdirilməsi,
neçə cilddən ibarət olması, nə
üçün uzun illər çap oluna bilməməsi,
alimin keçirdiyi həyəcanları da əks
etdirilmişdir.
Məktublar F.Köçərlinin öz şəxsiyyəti
haqqında da bəzi məsələləri
aydınlaşdırmağa kömək edir. On üç məktubu
oxuyub qurtardıqdan sonra insanın qarşısında
çox mehriban, qayğıkeş, mədəni, çəkilən
əməyə, zəhmətə qiymət qoymağı
bacaran qədirşünas bir vətənpərvərin,
bütün varlığı ilə xalqa bağlı bir vətəndaşın
surəti canlanır.
Kamal
Talıbzadə
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2013.- 27 sentyabr.- S.6.