Həsrətdən
yaranan poeziya
Məmmədəli
Hüseyn oğlu Müsəddiq 1922-ci il mart ayının 21-də
Cənubi Azərbaycanın Gərməri vilayətinin Yengicə
kəndində (Bərvana Yenkicəsi) anadan olmuşdur. Ailənin
üçüncü övladı olan Məmmədəli hələ
kiçik yaşlarından öz ətrafına böyük
marağı ilə qardaşlarından fərqlənirdi.
Böyük qardaşı Həsənin faciəli şəkildə
dünyasını dəyişməsi ailəyə
ağır təsir göstərdi. Onların ikinci
övladları Zülfüqar da daha çox İranın
başqa yerlərində işlədiyindən evdə
çox vaxt olmadığı üçün ata-ana bütün
mehrini balaca Məmmədəliyə saldı. Bu elə bir
vaxta təsadüf edirdi ki, atası Hacı Hüseyn Cənubi
Azərbaycanın böyük, yorulmaz mübarizlərindən
olan Ş.M.Xiyabaninin sədaqətli silahdaşlarından idi.
Böyük
təcrübəyə, möhkəm iradəyə malik olan
Ş.M.Xiyabani 1917-1920-ci illər hərəkatına qədər
1905-1914-cü illərdə böyük mübarizə məktəbi
keçmiş və 1917-1920-ci illərdə həmin
mübarizəni davam etdirərək şah üsul-idarəsinə
qarşı böyük bir qəhrəmanlıq hərəkatına
rəhbərlik etmişdir. Şeyxi digər rəhbərlərdən
fərqləndirən bir sıra cəhətlər var idi ki,
bu barədə M.C.Pişəvəri yazırdı: «Rəşidlik
nəzəri ilə baxsaq, Səttarxan qəhrəman
imiş... Amma fikir, elm və məlumat nöqteyi-nəzərindən
baxsaq, Şeyxin məqamı fövqəladə
böyükdür. Səttar rəşid imiş, Şeyx o
xasiyyətlərə malik olduğu halda, bir də onun alimlik məqamı
var idi. Şeyx bəlkə də cəng adamı deyildi. Amma
tüfəng atanları o ruhlandırırdı. Şeyxin
nitqi çox qəvi, olduqca məntiqi idi. Demək olar ki, quru
bir səhrada bir gülə təsadüf edirsən. Şeyx də
o cür güllərdən idi».
Ş.M.Xiyabani
hərəkatının əsas məqsədi İranda
şah üsul-idarəsinin ləğv edilməsi və
bütün vətəndaşların firavan
yaşayacağı ədalətli bir cəmiyyətin
yaradılması idi. O, yalnız azərbaycanlıların
deyil, bütün İran xalqının azadlığı
uğrunda mübarizə aparırdı. Yalnız Azərbaycan
əhalisinin deyil, bütün İran xalqının
azadlığı uğrunda mübarizə aparırdı.
Şeyx
Məhəmməd Xiyabani hicri tarixi ilə 1297-ci ildə
(miladi - 1880) Təbrizin Xamənə qəsəbəsində
tacir ailəsində anadan olmuşdur. Atası Hacı Əbdülhəmid
30 ilə yaxın Petrovsk (indiki Mahaçqala) şəhərində
yaşadığına görə balaca Məhəmməd
ilk təhsilini Xamənədə aldıqdan sonra Petrovska gəlmiş,
ticarət işlərində atasına kömək etməyə
başlamışdır. Təbrizə qayıtdıqdan sonra
burada təhsilini davam etdirmiş, dünyəvi və dini elmlərə
yiyələnmiş, rus və fransız dillərini öyrənmişdir.
Sonra Xiyabani Təbrizdəki Talibiyyə mədrəsəsində
astronomiyadan dərs demişdir.
Xiyabani
siyasətə 1905-11-ci illər İran inqilabı
dövründə qədəm qoymuş, inqilabın fəal
iştirakçısına çevrilmişdir (o, Təbrizin
Xiyaban məhəlləsində gedən qızğın
döyüşlər zamanı göstərdiyi qəhrəmanlığa
görə bu ləqəbi almışdı). Siyasi fəaliyyətinin
ilkin dövründə Azərbaycan əyalətlərindən
ikinci Məclisə nümayəndə seçilən Şeyx
Məhəmməd 1909-cu ildə təşkil edilmiş
İran Demokrat Partiyasına (İDP) daxil olmuşdur.
1911-ci
ilin dekabrında şah rejimi bütün ölkədə
demokratik qüvvələrə qarşı hücuma
keçdikdə Xiyabani İranı tərk edərək
Şimali Qafqaza getmişdi. 1914-cü ildə Təbrizə
qayıtdıqdan sonra siyasi təqibdən yaxa qurtarmaq
üçün ticarətlə məşğul olmuşdur.
Eyni zamanda başçılıq etdiyi ədəbi-fəlsəfi
dərnəklərdə gizli siyasi fəaliyyətini də
davam etdirmişdir.
1917-ci
ildə Rusiyada fevral burjua inqilabı nəticəsində
çarın devrilməsi, ardınca bolşeviklərin Oktyabr
inqilabı, daha sonra - 1918-ci ilin martından rus
qoşunlarının İran ərazisindən
çıxarılması burada demokratik qüvvələrin fəallaşmasına
səbəb oldu. İndiyədək Cənubi Azərbaycanda
gizli fəaliyyət göstərən siyasi təşkilatlar
açıq işə keçdi. Belə təşkilatların
sayları getdikcə çoxalmağa başladı. Bu təşkilatlar
içərisində Məhəmməd Xiyabaninin
başçılıq etdiyi İDP-nin Azərbaycan Əyalət
Komitəsi daha nüfuzlu idi.
Əyalət
Komitəsinin 1917-ci il avqust ayının 24-də keçirilən
geniş konfransı keçirildi. Bu konfransda komitənin Təbrizdən
başqa, Ərdəbil, Zəncan, Qəzvin, Gərməri, Miyana və digər
şəhərlərdəki təşkilatlarından 480 nəfər
nümayəndə iştirak edirdi. Məmmədəli Müsəddiqin
atası Hacı Hüseyn də bu nümayəndələrin
sırasında idi. Burada Azərbaycan Demokrat Partiyası (ADP)
müstəqil elan edildi. Konfrans həmçinin Xiyabani
başda olmaqla, partiyanın Mərkəzi Komitəsini
seçdi və partiyanın qarşıdakı vəzifələrini
müəyyənləşdirən geniş qətnamələr
qəbul etdi.
1920-ci
ilin əvvəllərində mərkəzi hökumətin,
onun başçısı Vüsuqüddövlənin
bütün İranda, xüsusilə Cənubi Azərbaycanda cəza
tədbirlərini gücləndirməsi, buraya yeni polis dəstələri
göndərməsi, digər tərəfdən
İrandakı ingilis komandanlığının təcrübəli
zabitlərinin Təbrizdə yerləşdirilməsi, ADP
üzvlərindən bir neçəsinin həbs edilməsi 8
aydan artıq hazırlanmış üsyanın
başlanması üçün bilavasitə səbəb
oldu. Aprelin 6-da Təbrizdə ADP-nin rəhbərliyi altında
üsyan başlandı. Bununla da Ş.M.Xiyabaninin ictimai-siyasi və
dövlət xadimi kimi fəaliyyəti daha da gücləndi.
Üsyanı idarə etmək üçün Xiyabaninin rəhbərliyi
ilə ictimai heyət yaradıldı. İki gün ərzində
demək olar ki, Təbrizdə əsas dövlət idarələri
üsyançıların əlinə keçmişdi.
Aprelin 7-də polis və jandarm dəstələri də
silahlarını təhvil verərək,
üsyançılara qoşuldu. Üsyanın rəhbərliyi
Tehrandan göndərilmiş dövlət məmurlarını
və hərbi qulluqçuları idarələrindən kənar
edərək Təbrizdən qovdu.
Üsyanın
hərəkətveriçi qüvvələrini emalatxanalarda
çalışan sənətkar və fəhlələr,
xırda tacirlər və şəhər yoxsulları təşkil
edirdi. Üsyanda ziyalıların, milli ticarət
burjuaziyasının, liberal mülkədarların, ruhanilərin,
orta və aşağı təbəqələrin nümayəndələri
və Təbriz mahalının kəndliləri də
iştirak edirdilər. Üsyanda iştirak etmək
üçün Gərməridən gələn dəstənin
içərisində Hacı Hüseyn də var idi. O,
yaxınlarının onun bu hərəkatda iştirak etməsini
istəməməsinə baxmayaraq, öz mübarizə
yoldaşlarından ayrılmamış, vətəninin
azadlığı uğrunda canından keçməyə
hazır olduğunu bildirmişdi. Müsəddiqin anasından
eşitdiyinə görə Hacı Hüseynin belə bir fikri
var imiş ki, “əgər mən ölərəmsə,
qanım tökülən torpaqlarda gələcək nəsillər,
övladlarımız azad yaşayar.” Hərəkatın rəhbərliyi
də, başlıca olaraq, həmin zümrələrə mənsub
idi. Hərbi qüvvələrin təşkilində isə sənətkarlar,
fəhlə və kəndlilərin nümayəndələri
əsas rol oynayırdılar.
1920-ci
il sentyabrın 11-də irticaçı qüvvələr
Milli hökumətin üzərinə qəfil hücuma
keçdilər. Sentyabrın 12-də «Ala qapı»
alındı, 14-də isə Ş.M.Xiyabani vəhşicəsinə
öldürüldü. Üsyançılara
amansızcasına divan tutuldu, 300 nəfərdən çox
adam edam edildi, bir çoxları həbs olundu. Üsyan fəallarından
olan Ş.M.Xiyabaninin, Badamçının, Gənçeynin,
Abdulzadənin və başqalarının evləri qarət
edildi. Evi qarət olunanlar içərisində Hacı
Hüseynə qarşı daha amansız münasibət
göstərildi. Məmmədəlinin atası Hacı
Hüseyn Şeyx Məhəmməd Xiyabani hərəkatında
yaxından iştirak etdiyinə görə, bir neçə məsləkdaşı
ilə birlikdə həbs edilmiş, var-yoxları
dövlət adamları və yerli mülkədarlar tərəfindən
qarət olunmuşdur. Bununla kifayətlənməyən
dövlət məmurları Hacı Hüseyni meydanda
ayaqlarından başı aşağı asır və buradan
qurtarmaq üçün
ailəsindən əlavə vəsait tələb edirlər.
Ailənin min bir çətinliklə topladığı pulun
sayəsində həbsdən canını qurtaran Hacı
Hüseyn daha bu kənddə yaşamağın
mümkünsüzlüyünü görüb ailəsini də
götürərək Miyana şəhərinə
köçmüşdür.
İlk
təhsilini Yenkicədə atasından alan kiçik Məmmədəli
burada həm də molla məktəbinə getmişdir. Miyana şəhərinə
köçdükdən sonra orada dövlət məktəbində
təhsilini davam etdirərək orta məktəbi
bitirmişdir.
İti
müşahidə qabiliyyətinə, möhkəm iradəyə
malik olan gənc Məmmədəlinin doğma yurduna, sevimli vətəninə
olan sonsuz sevgisi onu atasının mübarizə yolunu davam
etdirməyə, 1941-ci ildə Cənubda baş verən siyasi
cərəyanlarda iştirak etməyə yönəltdi. Elə
həmin ildə İran Xalq Partiyasının yaranmasında fəal
iştirak edən Seyid Cəfər Pişəvəri ilə
tanış olur.
S.C.Pişəvəri
Cənubi Azərbaycanda yaranmış inqilabi şəraiti dərk
edərək 1945-ci il sentyabr ayının 3-də Azərbaycan
Demokrat firqəsini yaratmışdır. Pişəvərinin
təşkilatçılıq fəaliyyəti, rəhbərlik
istedadı və geniş dünyagörüşü sayəsində
Azərbaycan Demokrat firqəsi qısa müddət ərzində
Cənubi Azərbaycanın bütün zəhmətkeş təbəqələrini
və milli qüvvələrini öz bayrağı altında
birləşdirib tarixi xalq hərəkatını yarada
bilmişdir. 1945-ci ilin oktyabr ayında keçirilən ADf-nin
I qurultayı Pişəvərini Mərkəzi Komitənin sədri
seçmişdir. ADf-nin orqanı olan "Azərbaycan" qəzeti
vasitəsilə Azərbaycan xalqı qarşısında duran
vəzifələr və 21 Azər hərəkatının
hazırlanması taktikası Pişəvərinin rəhbərliyi
altında həyata keçirilir.
Siyasi fəaliyyətə
başladığınin beşinci ili M.Müsəddiq
atası ilə birlikdə həbs olunur və bu dəfə də
var-yoxları Tehran hökuməti tərəfindən
talanır. Bir müddət sonra onlar azadlığa
buraxılır. Atası yaşlı və xəstə
olduğu üçün Məmmədəli siyasi fəaliyyətini
onsuz, dostları ilə birgə davam etdirməli olur.
ABŞ və
Böyük Britaniyanın İran şahına dəstəyi
və SSRİ-nin Pişəvərini aldatması ilə Milli
hökumət 12 dekabr 1946-cı ildə beşikdəcə
boğuldu.
Güney Azərbaycan
işğalının ardından minlərcə Azərbaycan
türkü qətl edildi və sürgünə göndərildi.
İranda
Azərbaycan Demokratik Respublikası qanda boğulandan sonra
Arazın Qüzey tayına "mühacirət”dən
başqa əlacı qalmayan Məmmədəli Müsəddiqin
1947-ci ildə Şimali Azərbaycana üz tutmasının bir
sıra səbəbləri vardı. Qoca ata-anasından, ilk məhəbbəti-
ömür-gün yoldaşı Xədicə xanımdan,
altı aylıq qızı körpə Əşrəfdən
ayrılan Müsəddiq məhkum olunduğu “ölüm
hökmü”dən qaçmaq, Azərbaycanın bu tayında
özünə gün-güzəran qurmaq,
doğmalarını da buraya gətirmək və vətəninin
azadlığı uğrunda mübarizəsini davam etdirmək
istəyirdi. Düşünürdü ki, müəyyən
zaman keçəndən sonra o öz mübarizə
yoldaşlarını taparaq birləşəcək və
yenidən siyasi fəaliyyətə başlayacaq.
Lakin onun
arzuları baş tutmur.
1947-ci ildə
Şimali Azərbaycana gələn Məmmədəli Müsəddiq
sərhədi keçdikdən sönra Sovet Azərbaycanı
hökuməti tərəfindən həbs edilərək 2 ay
Lənkəranda, 1 il Astarada, bir müddət də Bakıya gətirilərək
Böyük- Şor əmək-islah düşərgəsində
saxlanılmışdır. Buradan azad edildikdən sonra Gəncəyə
gedərək Kirovabad Kənd Təsərrüfatı Texnikumuna
daxil olmuş, 1953-cü ildə buranı əla qiymətlərlə
bitirərək Ağstafa pambıqçılıq təcrübə
tarlasında işə başlamışdır. Elə burada
da ömrünün sonuna qədər böyük sevgi və
hörmətlə həyat yaşadığı
ömür-gün yoldaşı Kubra xanımla ailə həyatı
qurmuşdur. Bu nikahdan onun iki oğul övladı olmuşdur.
1954-1958-ci illərdə
Bakıda Ali Partiya məktəbini oxuyur. Aldığı təhsillə
bərabər həm bədii, həm də elmi
yaradıcılıqla məşğul olur.
Keçən
əsrin 70-ci illərinin əvvəllərində həm Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetində fars dilindən dərs
deyir, həm də Feyzulla Qasımzadənin rəhbərliyi ilə
“Mirzə Mehdi Şükuhinin həyat və
yaradıcılığı” mövzusunda namizədlik işi
müdafiə edərək filologiya elmləri namizədi
alimlik dərəcəsi alır.
1985-ci ilin
iyul ayında İranda altı aylıq qoyub gəldiyi və 39
il üzünü görüb, səsini eşitmədiyi,
yalnız nadir hallarda məktublaşdığı
qızı Əşrəf xanım atasının
görüşünə gəldi. Onu da qeyd edək ki, bu
müddət ərzində Müsəddiq İrana göndərdiyi
məktubları oradakı əzizlərini İran dövlətinin
incitməməsi üçün başqa imzalarla
yazırdı (Hüseynoğlu, Sani və s.).
1992-ci ildə
45 ildən sonra doğma yurduna dönərək, Təbriz,
Tehran, Miyana və Yengicəni ziyarət edir.
1997-ci il
fevralın 21-də dünyasını dəyişir. Vəfat
etməmişdən bir qədər əvvəl bir vəsiyyətnamə
yazır. Bu vəsiyyətnamənin ictimai-tarixi mənasını
gələcək nəsillər dərk edərək nəticə
çıxarmalı və öz torpaqlarını sevərək
onun uğrunda mübarizəyə həmişə hazır
olmalıdırlar. Vəsiyyətnamədə deyilir:
“Ey
balalarım! Dostlarım! İstəyən və
arzulayanlarım! Bu fani dünyada özümü anlayandan,
dünyanı tərk edənəcən Azərbaycanı
bölüb hakimiyyət edən, hər vasitə ilə Azərbaycan
türkləri olan bizim xalqı aradan aparmağa
çalışan rus və fars hakimiyyətinə,
şovinizmi son həddə çatdıran hər iki millətin
şovinist hakimiyyəti əleyhinə yorulmadan mübarizə
aparmışam, onların mənfur millətçi siyasətlərini
ifşa etmişəm. Qəbrimin üstündə bitəcək
otlar da bu mübarizədən su içəcək”.
Vəsiyyətnamədən
göründüyü kimi, Müsəddiqin ictimai məzmun
daşıyan şəxsi fikirlərinin arxasında vətəninin
azadlığı uğrunda mübarizələrdə
formalaşan, öz “mən”ini dərindən dərk edən
bir şəxsiyyət ömrü dayanır. Daha sonra burada
oxuyuruq:
“Məni istəyən
övlad, qohum, vətənini və xalqını istəyən
bütün Azərbaycan türklərinə bütün Azərbaycan
əhalisinə müraciət edirəm; fars, rus və rus
şovinizminin tulası, fars şovinizminin bizə qarşı
mübarizə şəriki olan erməni faşizminə
qarşı mübarizəni bir an dayandırmayın, bəsdir,
yatmayın, mübarizəni çox ciddi şəkildə
aparmasanız öz varlığınıza xəyanət
etmiş olarsız, düşmənə rəhm edən
özünə xəyanət etmiş olar.
Əziz
balalarım! Biri-birinizdən ayrılmayın! Qüvvənizi
parçalamayın! Qüvvə və qüdrət birlikdədir.
Birliyinizi pozmağa çalışanları rədd edin.
Birlik bütün çətinlikləri asanlaşdıran, zəhmətləri
azaldan, rahatlıq gətirəndir. Təklik qüdrəti
azaldan, əzabı çoxaldan, düşmən hücumuna
şərait yaradandır. Birlikdə dilinizi və vətəninizi
qoruyun, dili olmayan millət yoxdur, vətəni olmayan millət
quldur. Qüdrətli, sənətli, cəsarətli və məharətli
olun! Belə olsanız dostunuz çox olar, şahlar da
qapınıza gələrlər. Bir olun! Bir olun! Bir olun! ...
Ata, ana və böyükləri yaddan çıxarmayın
ki, özünüz də yaddan çıxmayasız.
Uşaqlarınız görsələr ki, ata, ana və
böyüklərə ehtiram edirsiz, onlar da sizə ehtiram edəcəklər.”
Yurd-yuvası
dağıdılan, ocağı söndürülən,
altı aylıq körpə qızından - Əşrəfindən
ayrılarkən ürəyi para-para olan, doğma yurdunun bir
tayından o biri tayına qaçaq keçən, arzuolunmaz
"mühacirə" çevrilən, gözlərindən
Vətən həsrəti heç vaxt silinməyən bu
"cənublu" soydaşımız, ziyalımız bu
acıları yana-yana yaşamağa “məhkum” oldu. O, öz
ömründə millətimizin başına gətirilən
böyük müsibətləri yaşamış və
yaradıcılığında əks etdirmişdir.
Məmmədəli
Müsəddiq yalnız “cənublu”, "siyasi mühacir"
deyil, bütöv, böyük Azərbaycan dərdinə
yanan, bu yanğını öz
yaradıcılığında əks etdirən vətəndaş
olmuşdur.
Məmmədəli
Müsəddiqin "Qobustan", “Mədəni maarif
işçisi", "Kitablar aləmində", "Azərbaycan",
"Varlıq", “İnqilab yolunda" adlı jurnallarda,
"Ədəbiyyat və incəsənət",
"Bakı", "Azərbaycan" qəzetlərində
və "Azərbaycan Sovet Ensiklopediyası”nda məqalələri
çap olunmuşdur.
Məmmədəli
Müsəddiq doğrudan da Vətən yolunda yorulmaz bir
mücahid, bir döyüşçü, mübariz ruhlu,
yenilməz bir vətənsevər idi. Amma həyat onu tərkisilah
eləmişdi, səngərdən çıxarıb silah əvəzinə
əlinə qələm vermişdi.
Bakıya gələndən
sonra Məmmədəli Müsəddiqin silahı qələm,
silahdaşı söz olmuşdı. O, ömrünün
sonunadək məğrur, bütöv bir vətəndaş
ömrü yaşadı və
yaradıcılığını Təbriz, Miyana səngərlərinin
davamına çevirdi.
Məmmədəli
Müsəddiq əsl vətəndaş, vətənin
azadlığı uğrunda mübarizə tərəfdarı
idi. O, on yeddi yaşında İran rejiminin iç
üzünü dərk edərək, xalqın mübariz
oğullarına qoşularaq siyasi fəaliyyətə
başlamışdı. Elə bu odun-alovun içində
formalaşmış, həyata baxışları dəyişmiş,
mübarizə əzmi güclənmişdi.
Onun istər
bədii yaradıcılığı, istər tərcümələri
Vətən həsrətindən, Vətən uğrunda
mübarizə əzmindən güc alıb. Qələmə
aldığı şeirləri müəllif yanıb
yaxıla-yaxıla, tarixin, taleyin amansızlığına,
millətinin sinəsinə çəkilən etiraz
duyğusuyla yazılıb; səngərdə ikən güllələrlə
deyə bilmədiklərini sözə köçürməkdən
başqa əlacı qalmayıb. Bu böyük qəlbli, tərəqqipərvər
insan öz xalqına, millətinə bağlı olmuş, bu
xalqın uğurları ilə sevinmiş, onun gələcəyinə
böyük ümidlər bəsləmişdir.
Məmmədəli
Müsəddiqin həsrət və ayrılıq ifadə edən
“Azərbaycan”, "Tənha və tənha
qalmışam", "Təbrizimin", "Yurdumu
dağıdanlara", "Ata", "Anacan", "Ana
dilim", "Aman dostlar", "Ağardın
saçım, ağardın", ”And olsun”,
”Bürümüş”, ”Beş qəhrəman” və s. bu kimi
silsilə şeirlərində ənənəvi və milli
kaloritli poetik detallar özünəməxsus ifadə şəklindədir.
Bu məqamda
Məmmədəli Müsəddiq şeirlərində Vətən
həsrətinin acı və ağrıları, məhrumiyyət
və ağırlıqları real həyati təzahürdə
özünü göstərməklə bərabər, vətənin
yetişdirdiyi mərd qəhrəmanlarla qürur duyulur:
Qəhrəmanlar
məskəni, verdin qılınc, qüvvətli qol,
Babəkə,
İsmailə, Səttarə, Azərbaycan!
O, baharı
qışa döndərilmiş, qara dumana
bürüdülmüş doğma Təbrizini, öz sevimli
vətənlərinin azadlığı uğrunda mübarizə
aparan, zaman-zaman müxtəlif meydanlarda dara çəkilən,
azadlıq ağacını qanları ilə suvaran, daha da
gücləndirən qəhrəman soydaşları,
silahdaşlarını yana-yana yad edir:
...Təbrizi
bürümüş, qara bir duman,
Elə bil
havadan, qan tökülür, qan.
Təbrizin kənarı
ölüm meydanı,
Bura çox
görübdür qanı, qurbanı.
Yenə
beş qəhrəman düşdü maşından,
Titrədi cəlladlar,
titrədi meydan.
Şair
meydanda titrəyən əlində Quran qıhramanların
öldürülməsinə fətva verməyə hazır
dayanmış qazinin qarşısında Vətən
uğrunda ölümdən qorxmayan bu igidlərin məğrurluğundan
qürur duyur:
Düzüldü
cərgəyə o beş qəhrəman,
Qazinin əlində,
titrədi Quran.
Qazi bir igidə,
tutub üzünü
Dedi: - Yalvar
şaha, qurtar özünü.
Budur nəsihətim,
yaz ona yalvar,
«Adildir»
şahımız, səni bağışlar.
Qəhrəman
qeyzlə, qaziyə baxdı,
Onun gözlərində
ildırım çaxdı.
Şair
ümid edir ki, zindanların boşalacağı, meydanların
dar ağaclarından təmizlənəcəyi, zülmün
sona çatacağı zaman gələcək. İndi iqtidar
sahibi olanlar yüzlərlə insanın səsini
batırmağa çalışsalar da, xalqın səsini
boğa bilməyəcəklər. Bütün İran yadellilərə
satılsa belə, azərbaycanlı ruhunun mübarizliyi
qarşısında baş əyməli olacaqlar:
Təbrizin
üstünü bürüyən duman,
Bu dar
ağacları, o zülm, o zindan.
Tezliklə
qopacaq öz təməlindən,
Qurtarmaz
yaxanız haqqın əlindən.
Ömrünün
ən mənalı illərini - gənclik dövrünü
şah rejiminə qarşı, xalqının
azadlığı uğrunda mübarizələrdə
keçirən Məmmədəli Müsəddiq
inanırdı ki, qan tökənlərin qanda
boğulacağı, “qara günlərin” keçəcəyi
gün uzaqda deyil:
Sizi də
boğacaq tökdüyünüz qan,
Azadlıq
günəşi nur saçan zaman.
Tarixin
hökmüylə bu qara günlər,
Sizinlə məhv
olar, xoş yaşar ellər.
Eyni zamanda,
Müsəddiq öz doğma yurdu uğrunda “azadlıq
ağacının göyərdilməsi üçün” hələ
çox qanların töküləcəyindən də
narahatdır. Bu mənada
Ağac su
içməsə bar verə bilməz,
Azadlıq
ağacı qansız göyərməz…
- deyən
şair vətəni naminə hər tufana, hər şimşəyə
sinə gərməyə hazırdır. Lakin belə bir halda
Məmmədəli Müsəddiqə məxsus bacarıq
ondadır ki, o, şimşək ömrünün bir anlıq
olduğunu nəzərə alıb, bütün ömrü
boyu yandığından, müqayisədə özünü
şimşəkdən üstün hesab edir. Məmmədəli
Müsəddiqin poetik dünyasında bir vətəndaş, əsl
insan obrazı əks etdirilir. Onun poeziyasında təsvir olunan
bu şəxs Vətəni hər şeydən üstün
tutan, onun gələcəyinə yüksək inamı olan bir
şəxsiyyətdir. Yaradıcılığı ilə dərindən
tanışlıq göstərir ki, həmin şəxsiyyət
elə şairin özüdür. Problemin bu cür
qoyuluşunda onun lirikasının vətəndaşlıq
mündəricəsi əhəmiyyətli dərəcədə
dərinləşir, yüksək fəlsəfı dəyərlər
kəsb edir. Bu şəxs öz dilinin, öz Vətəninin,
öz tarixinin, gələcəyinin təəssübkeşi
rolunda çıxış edir. Bu onun “Ana dilim” şeirində
obrazlı şəkildə öz əksini
tapmışdır:
Hələ mən
dünyaya qədəm qoymamış
Anam öz
qanıyla öyrətdi səni.
Dünyaya gəldiyim
ilk dəqiqədən,
Südüylə,
canıyla öyrətdi səni.
Onun
yaradıcılığında müasir dünyanın,
ictimai-siyasi həyatın, inqilabi ideyaların təsvir və
tərənnümü də özünəməxsus yer
tutur. Məmmədəli Müsəddiqin 1941-46-cı illərdə
Cənubi Azərbaycanda milli-azadlıq hərəkatından
güc alan lirikası və bu lirikada sülhün, demokratiyanın,
azadlığın tərənnümü onun bütün
yaradıcılığının ana xəttini təşkil
edir. Vətənə, torpağa olan sonsuz məhəbbət,
bağlılıq şairin poetik “mən”ində öz ifadəsini
tapır:
Düşünən
beynimiz, vuran qəlbimiz,
Sənsən,
həm anamız, həm vətənimiz.
Biz səni
sevirik canımız kimi,
Damarlarda gəzən
qanımız kimi.
Sevimli vətəni
Azərbaycan kimi Müsəddiqin də taleyi
parçalanmış, yana-yana yaşadığı
“ömür səhifələri”nə "mühacir"
sözü yazılmışdır. Gözlərindən Vətən
həsrəti heç vaxt silinməyən "cənublu"
sənətkarlarımızın bir qismi bu acıları
qovrula-qovrula yaşamağa “məhkum” olunmuşlar. Azərbaycanın
XX yüzilliyinin bir parçası olan belə sənətkarlar,
öz ömürlərində millətimizin başına gətirilən
böyük müsibətləri yaşayaraq
yaradıcıqlarında əks etdirmişlər.
Vətən
sevgisindən, millətin, xalqın azadlığından danışarkən
misralarına üz tutduğumuz, bir dövrə nur saçan,
daim vətən həsrəti, el-oba sevgisi ilə ürəyi
döyünən bu mübariz ruhlu söz ustadlarımız
sözün əsl mənasında, Cənubi Azərbaycan
poeziyasının da mənəvi tutumunu yaradıb-yaşadanlardandırlar.
Taleyin
hökmü ilə Azərbaycanın bir neçə rayonunda
qısa bir müddət yaşadıqdan sonra Bakıda məskunlaşmaq
məcburiyyətində qalan üsyankar təbiətli Məmmədəli
sevdiyi ailəsinə, dostlarına, doğma yurduna dönə
bilmir. Qəlbinin yanğısını, ürəyinin səsini
“Aman dostlar” şeirində bədiiləşdirir:
Eldən mənə
soraq verin,
Aman dostlar,
aman dostlar.
Ürəyimə
dayaq verin,
Aman dostlar,
aman dostlar.
Doğma yurda
yolum bağlı,
Sağım
bağlı, solum bağlı,
Əlim
bağlı, qolum bağlı,
Dada
çatın, aman, dostlar,
İşim
olub yaman, dostlar.
Qəmlər
ümman olub coşub,
Dalğaları
başdan aşıb,
Ayrılıqdan
ağlım çaşıb,
Dada
çatın, aman, dostlar,
İşlər
olub yaman, dostlar.
Müsəddiqin
poeziyası mənalı və hikmətlidir. Həyatiliyi və
məqsəd aydınlığı ilə seçilir.
Çox vaxt elə bilirsən ki, şair özü səninlə
söhbət edir, sənə məlumat verir, lakin bu, şeirin
bədii təsir qüvvəsini, poetik sanbalını
azaltmır, əksinə, onu anlaşıqlı və
oxunaqlı edir.
Məmmədəli
Müsəddiqin siyasi lirikası təkcə öz
xalqının, vətəninin taleyini tərənnümlə
məhdudlaşmır. Dünyanın bütün azadlıqsevər
xalqları, azadlıq uğrunda çarpışan
insanları onun əsərlərinin qəhrəmanlarıdır.
Bütün
milli qəhrəmanları bir dərd birləşdirir - Vətən
dərdi, bir amal məqsədə yaxınlaşdırır -
Vətən eşqi. Xarici görkəmcə nə qədər
fərqlənsələr də, daxili aləmləri çox
yaxındır. Müsəddiqin sevə-sevə vəsf etdiyi,
ağrısına acıdığı, sevincinə sevindiyi qəhrəmanlar
sanki onun özünü, arzu və istəklərin özlərində
birləşdirir.
Sədaqət MƏMMƏDOVA,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru,
dosent
Ədəbiyyat qəzeti.- 2013.- 25 yanvar.-
S.4-5.