Milli özünüdərkin
güzgüsü
İlyas Əfəndiyev-100
XX əsr Azərbaycan ədəbyyatının klassiki, ünlü nasir və dramaturq, xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevin zəngin bədii yaradıcılığının milli şüurun və özünüdərkin formalaşmasında xüsusi rolu oldu. Qüdrətli qələm sahibinin çoxşaxəli yaradıcılığı XX əsr Azərbaycan gerçəkliyinin, ədəbiyyat və mədəniyyətinin milli bədii salnaməsidir. İlyas Əfəndiyev həm nəsr əsərləri, həm də dramaturgiyası ilə sovet dövrü ədəbi prosesində və eləcə də teatr prosesində sosializm realizminin ideoloji ehkamlarına boyun əymədi. Xalq yazıçısı dram əsərlərilə Akademik Milli Dram Teatrımıza yeni çalar, yeni ruh, yeni üslub və təravət gətirdi. Dramaturgiyamızda lirik-psixoloji dram məktəbini və onun poetikasını yaratdı.
İlyas
Əfəndiyev yaşı əsr yarımlıq həddə
yaxınlaşan peşəkar teatrımızın əlli
illik repertuar ağırlığını çiyinlərində
daşıdı. Dramaturgiyamıza onlarca kamil və orijinal
obrazlar qalereyası bəxş etdi. İlyas Əfəndiyev Azərbaycan
milli teatrında lirik-psixoloji üslubun təməlini qoydu və
onun formalaşması üçün ölməz sənət əsərləri yaratdı.
Rejissorlar yeni janr, üslub, ifadə vasitələri
axtarışlarında öncə İlyas Əfəndiyev
dramaturgiyasının incilərinə istinad etdilər.
Mövzuların bəşəriliyinə, konfliktlərinin
psixoloji dərinliyinə, mənəvi-əxlaqi dəyərlərin
miqyasına görə İlyas Əfəndiyevin bədii irsi
bu gün də aktualdır. Görkəmli ədəbiyyatşünas,
professor Yaşar Qarayev yazırdı ki, «Azərbaycan tarixi barədə
klassik sənədlər - yeddi «Qarabağnamə» var.
Bütünlükdə İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığını mən səkkizinci
«Qarabağnamə» hesab edirəm». Altmış illik
yaradıcılığı dövründə İlyas
Əfəndiyev yeddi roman - «Söyüdlü arx»,
«Körpüsalanlar», «Dağlar arxasında üç dost»,
«Sarıköynəklə Valehin nağılı», «Geriyə
baxma, qoca», «Üçatılan», «Xan çinar»; beş povest
- «Kənddən məktublar», «Aydınlıq gecələr»,
«Torpağın sahibi», «Qaçaq Süleymanın
ölümü», «Xan qızı Gülsənubərlə
tarzən Sadıqcanın nağılı»; qırx
yeddi hekayə, bir çox oçerklər, xatirələr və
esselər yazıb. 50 ildən çox teatrlarımızın
repertuar ağırlığını çiynində
daşıyan qüdrətli sənətkarın dram əsərləri
yeni rejissor və aktyor nəslini formalaşdırdı.
İlyas Əfəndiyevin tarixi dramlarında əsas aparıcı
xətt qəhrəmanlıq motivləridir. Onun
keçən əsrin 70 - 90-cı illərində qələmə
aldığı «Mahnı dağlarda qaldı» (1971),
«Xurşidbanu Natəvan» (1981), «Şeyx Xiyabani» (1986), «Sevgililərin
cəhənnəmdə vüsalı» (1989), «Tənha iydə
ağacı» (1991), «Dəlilər və ağıllılar»
(1992), «Hökmdar və qızı» (1994) tarixi dramları
keçmişə yeni təfəkkürlə
yanaşması, xalqımızın azadlığı və
müstəqilliyi uğrunda apardığı mübarizə
ilə bağlıdır. İlyas Əfəndiyev tarixə
müraciət edəndə yaşadığı dövr
haqqında fəlsəfi mühakimələr aparmaq,
müasiri olan insanların mənəvi-əxlaqi
dünyasını araşdırmaq, cəmiyyət
və fərd, insan və zaman arasında münasibətləri
aydınlaşdırmaq üçün keçmişə
qayıdır, dövrün ictimai-fəlsəfi mənzərəsini
gerçək müstəvidə verməyə
çalışırdı. 90-cı illərdə dramaturqun
pyesləri Türkiyənin Ankara, Ərzurum, Sivas və Kayseri
şəhərlərində nümayiş etdirildi və
qardaş ölkədə hərarətlə
qarşılandı. Müasir türk mətbuatı dramaturqu
Azərbaycan ədəbiyyatının canlı klassiki
adlandırmışdı. Türkiyənin məşhur
rejissoru Kənan İşıq müsahibələrinin birində
demişdi: «Siz bu iki tamaşa ilə (söhbət
dramaturqun «Sevgililərin cəhənnəmdə vüsalı»
və «Bizim qəribə taleyimiz» tamaşalarından gedir)
bütün Avropa ölkələrini gəzə bilərsiz.
Çünki bu əsərlərdə qaldırılan
problemlər millətindən asılı olmayaraq,
bütün insanlara aiddir».
Ustad sənətkar
öz yaradıcılığı etibarilə klassik irsə,
milli ədəbi ənənələrə dərin köklərlə
bağlı idi. İlyas Əfəndiyevin əsərləri
bir sıra dünya xalqlarının dillərinə tərcümə
olunmuş və həmin məmləkətlərdə
yaşayan insanların mənəvi aləminə daxil olmuşdur. Sevindirici haldır
ki, İlyas Əfəndiyevin oxucu auditoriyası öz
çevrəsini mütəmadi olaraq genişləndirməkdədir.
Təbii ki, zaman keçdikcə mütəfəkkir
sənətkarın yaradıcılığına olan maraq və
sevgi daha da artacaq. İlyas Əfəndiyevin ibrətamiz və
mənalı həyat yolu sübut edir ki,
yazıçının ən böyük vəzifəsi onun
yüksək mündəricəli əsərləri, ən
böyük sərvəti isə oxucu məhəbbətidir.
«İnsan yalnız fədakarlıq göstərəndə
öz varlığını sübut edir»- sənətkarın
demək olar ki, bütün əsərlərinin leytmotivinə
çevrilən əsl ideya budur. Onun
çoxmilyonlu oxucularının qəlbinə yol tapan müsbət
qəhrəman obrazları da məhz bu ideyanın bədii təcəssümüdürlər.
İlyas Əfəndiyevin mədəniyyətimizin
inkişafındakı ən böyük xidməti heç
şübhəsiz, onun milli teatrımıza bəxş etdiyi
dram əsərləri ilə ilişgilidir. H.Cavid, C.Cabbarlı, S.Vurğun kimi dramaturqlardan sonra
estafeti ələ alan və onu inamla irəliyə aparan
dramaturq teatrımızda xüsusi bir mərhələ təşkil
edən «İlyas Əfəndiyev teatrı»nı
formalaşdırdı. Dramaturqun yazdığı 22 pyesdən
19-u Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində
tamaşaya qoyulub və bu pyeslər çağdaş
teatr təfəkkürünün inkişafına
güclü təsir göstərib. Azərbaycan teatr
poetikası bədii-estetik siqlətini geniş anlamda «İlyas
Əfəndiyev teatrı»nda tapdı.
Dramaturqun
yaradıcılığında Cənubi Azərbaycan
mövzusu xüsusi yer tutur. 1968-ci ildə «Unuda bilmirəm»
pyesi ilə ilk dəfə olaraq bu mövzu səhnəmizdə
öz bədii təcəssümünü tapdı. Səciyyəvidir
ki, ictimai fikir tariximizdə və ədəbiyyatda bu mövzu
qadağan olunduğu bir dövrdə
səhnəyə gəldi. Burada həm də
Gürcüstan ərazisində qalmış qədim
Borçalı mahalının xəritədə Azərbaycanın
hüdudları daxilində səhnədən
tamaşaçıların gözləri önündə
nümayiş etdirilməsi o dövrdə sənətkardan
böyük cəsarət tələb edirdi. O zamalar əsərə
güclü təzyiqlər olsa da, bu tamaşa on yeddi il fasiləsiz
repertuardan düşmədi və 500 dəfədən
çox göstərildi. Dramaturqun tarixi dramlarında
aparıcı xətt milli azadlıq və qəhrəmanlıq
motivləridir. Onun tarixi dramları tarixə yeni təfəkkürlə
yanaşması, yeni münasibəti, xalqımızın milli
azadlığı və müstəqilliyi uğrunda
apardığı mübarizə ilə bağlıdır. Bu
dramlarda istiqlal məfkurəsinin, azadlıq hərəkatının,
milli birliyin və müstəqilliyin bədii tərənnümünü
görürük. Sovet hakimiyyəti illərində ideoloji
sistemin sərt qayda-qanunları bu mövzuda
danışmağı və əsərlər
yazılmasını həmişə yasaq etmişdi. Rus imperiyasının və fars şovinizminin bu
çirkin siyasəti kommunist rejiminin qılıncının
dalının və qabağının kəsərli
vaxtlarında daha da gücləndi «Sosializm realizmi» deyilən
qondarma (əslində ideologiyanı təbliğ edən) bir
metodun tüğyan etdiyi zamanda xalq yazıçısı
öz mənəvi dünyasında
yaşatdığı əsl sənət əsərlərini
yaratdı. Vətənimizi iki yerə parçalayan müstəmləkəçilik
siyasəti, xalqımızın bütövlüyü və
müstəqilliyi hər an sənətkarı
düşündürən əsas məsələlərdən
olub. Cənubi Azərbaycanın tarixi
olayları, milli xalq qəhrəmanlarının şərəfli
mübarizə yolları, tarix və ədəbiyyatı, mədəniyyət
və dil məsələlərinin dərindən tədqiq
edilib öyrənilməsinə xalq yazıçısı
ciddi əhəmiyyət verirdi. Xüsusilə, milli
folklor xəzinəmizin toplanmasında və nəşrində
Cənubi Azərbaycan folklorunun oraya qatılmasını da
ustad sənətkar vacib sayırdı. Sovet ideologiyasına
xidmətdən hər zaman uzaq olan yazıçı
müsahibələrinin birində yazırdı: «Hər
xalqın taleyində müqəddəs, göynərtili dərdlər
olur. Azərbaycan xalqının da belə faciələrindən
biri onun ikiyə parçalanması, qardaşın qardaşa
həsrət qalmasıdır. Bu elə dərddir ki, Azərbaycan
dilində yazan hər bir sənətkarın ürəyində
qubar bağlayıb. Kimi az, kimi geniş şəkildə
müxtəlif formalarda həmin mövzulara müraciət
edib. O cümlədən mən də». Azərbaycanın
bütövlüyü ideyası heç bir vaxt sovet rejiminə
sərf etməyib. Bütün bu qadağalara
baxmayaraq, dramaturq bir sıra əsərlərində Cənub
mövzusuna geniş yer ayırdı. Və bu əsərlərində
vətənimizi iki yerə parçalayan müstəmləkəçilik
siyasətini kəskin ifşa etdi. İdeoloji sistemin sərt
qayda-qanunları yazıçılarımızı bu
mövzuda yazmağı yasaq etdiyi bir dövrdə ustad sənətkarımız
Arazın o tayındakı yurddaşlarımızın
hüquqsuzluğuna, tarixi taleyinə, mənəvi suverenliyinə
və azadlığına üz tutdu. Bu
ayrılığın acısını, insani
hüquqları tapdanmış yurddaşlarının
acınacaqlı taleyini düşünən sənətkar
yazırdı: «Ümumiyyətlə, bu
ayrılığın acısını qəlbimdə həmişə
hiss edirəm. Yeri gəldikcə, istər
«Apardı sellər Saranı», «Qarı dağı», «Gənclər»
və sairə nəsr əsərlərində, istərsə
də «Unuda bilmirəm», «Məhv olmuş gündəliklər»,
«Natəvan», «Büllur sarayda», «Bizim qəribə taleyimiz» pyeslərimdə
bu barədə bəzən dolayı yolla, bəzən də
birbaşa sözümü deməyə
çalışmışam. Əlbəttə ki, vaxtı ilə
bu mövzunu dilə gətirmək mümkün deyildi».
Bütün zamanlarda həqiqəti söyləmək əsl
istedad sahiblərinin, namuslu və vicdanlı qələm sahiblərinin
başlıca həyat amalı olub. Sovet dönəmində
dilə gətiriləsi mümkün olmayan real həyat həqiqətlərini
sərbəst fikir azadlığı ilə ədəbiyyata gətirmək
sənətkardan əsl vətəndaşlıq qeyrəti və
cəsarəti tələb edirdi. Dramaturq özünəxas
yazıçı sərbəstliyini, düşüncə və
duyğularını ifadə edərək yazırdı: «… Gərək sənətkar, istəyir
yazıçı olsun, istəyir rəssam olsun, istəyirsə
də musiqiçi olsun, gərək insan təbiətinin ən
gizli qatlarında olan həqiqəti, onun dünyaya münasibətini,
bütün əlamətlərini, bütün, demək, faciəsini,
sevincini - bax, bunu ortaya çıxara bilsin;
çıxara bilirsə, bu, deməli yazır, yaza bilir, sənətkardır,
çıxara bilmirsə, sənətkar deyil». Bu həqiqətləri
böyük cəsarətlə dediyinə görə sənətkara
dövrün ideoloji hücumları da oldu, fəqət o, əqidəsindən,
inam və inadından heç bir zaman dönmədi.
İlyas Əfəndiyev
elə bir şəxsiyyət və elə bir yaradıcı sənətkar
idi ki, o, istedadının gücü ilə mədəniyyətimizin
müxtəlif sahələrinə nüfuz edə
bilmişdir. Xalq yazıçısının
çoxçeşidli yaradıcılığında
televiziya, kino, teatr, musiqi və xanəndəlik sənəti
sanki bir-birinə ilişgili qarışıb yaşayır.
Belə ki, Azərbaycan ədəbi mühitində ustad sənətkarın
bir sıra əsərləri həm uğurla səhnədə
tamaşaya qoyulmuş, həm də kino və televiziya
ekranına yol tapmışdır. Bütövlükdə
İlyas Əfəndiyev yaradıcılığı milli mədəniyyətimiz
üçün əsl məhək daşı
funksiyasını yerinə yetirmək qüdrətinə
malikdir. Xalq yazıçısının dram əsərləri
ilə yeni rejissor, aktyor, bəstəkar və rəssam nəsli
formalaşdı. «İlyas Əfəndiyev teatrı»nın fəlsəfi
-estetik və fikri-bədii təravəti bu gün də
oxucuların və tamaşaçıların vətənpərvərlik
hissinin və estetik zövqünün
formalaşmasına öz təsirini göstərir. Akademik Bəkir Nəbiyev qeyd edirdi ki, «Leninə,
Stalinə, sosializmə, partiyaya dair şüar və şit təriflərlə
dolu olan bu cür yazılardan tamamilə fərqli olaraq
İlyas Əfəndiyevin əsərləri azərbaycançılığın,
ilk növbədə məhz ədəbi, milli-mənəvi dəyərlər,
yüksək bəşəri ideallar
işığında təqdimindən və tərənnümündən
ibarətdir».
İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığı Azərbaycan nəsr tarixinin ən
parlaq, ən uğurlu səhifələrindən biridir. Onun «Kənddən məktublar», «Yun şal»,
«Qırçı və qırmızı çiçək»,
«Apardı sellər Saranı», «Yusif və Esfir», «Yaylaq
qonşumuz», «Dağlar arxasında üç dost»,
«Üçatılan», «Geriyə baxma, qoca», «Körpüsalanlar»,
«Söyüdlü arx», «Sarıköynəklə Valehin
nağılı» və s. hekayə, povest və romanları
milli ədəbiyyatımızın yeni
bir mərhələsidir. İlyas Əfəndiyev Azərbaycan
sovet ədəbiyyatının
kanonlaşdırılmış çərçivələri
hüdudlarından imtina edərək ekzistensializmə sarı
körpü atdı və yeni ədəbiyyatın
yaranması üçün bədii-estetik zəmin
hazırladı.
Onun
yaradıcılığında müasirlik geniş fəlsəfi
məna daşıyır. Müasirlik öncə onun əsərlərinin
ideya-məzmununda, yaratdığı obrazların
dünyagörüşündə, mənəvi-əxlaqi aləmində
özünü göstərir. Dramaturqun qəti inamına
görə ədəbiyyatda müasirlik müasir həyatı
düzgün, istedadlı duyub istedadlı əks etdirmək
deməkdir. Professor Yaşar Qarayev yazırdı ki: «Sənətdə
Cabbarlı təliminin bir məqamı İlyas Əfəndiyevin
yazıçı üslubunda xüsusi olaraq gözlənilir:
məişətdə, əxlaqda inqilab və yenilik. Yalnız
texnikada, sənayedə, paltarda və güzəranda yox,
ürəkdə, fikirdə, daxili aləmdə yenilik. Məhz müasirlik- bir keyfiyyət kimi bu
yaradıcılığı mövzu-problem baxımından
tam xarakterizə edir: o, müasir olmayan pyes, müasirliyə
xidmət etməyən nəsr yazmamışdır. Ən
başlıcası isə odur ki, ədibin həyatda yenilik,
müasirlik axtarışları sənətdə və sənətkarlıqda
yenilik axtarışları ilə vəhdət
təşkil edir». İlyas Əfəndiyev dövrün hakim
ideologiyasına boyun əyməyərək, xalq həyatını
azərbaycançılıq və türkçülük məfkurəsi
ilə təcəssüm etdirərək XX əsr Azərbayacn
ədəbiyyatının klassikinə, ən böyük
yazıçısına çevrildi. Onun bəşəri,
və heç bir zaman təravətini itirməyən əsərləri
dünya miqyasında tanıtdı. Sənətkarın əsərləri
fransız, ingilis, alman, ərəb, rus, fars, türk, çex,
polyak, slovak, bolqar, macar, ispan, Litva, eston, gürcü və s.
xalqların dillərinə tərcümə olunub. İlyas
Əfəndiyev XX əsr Azərbaycan nəsrinin,
dramaturgiyasının, ədəbi dilinin və teatr sənətinin
inkişafında xüsusi yeri olan sənətkardır.
Dramaturq İlyas
Əfəndiyevlə rejissor Tofiq Kazımov arasındakı
dostluq və qarşılıqlı sənət həmrəyliyi
sonralar sənətkarın bir sıra pyeslərinin teatrda
böyük uğur qazanmasına səbəb oldu. Müxtəlif
illərdə T. Kazımov dramaturqun
«Atayevlər ailəsi», «Sən həmişə mənimləsən»,
«Unuda bilmirəm», «Məhv olmuş gündəliklər»,
«Bağlardan gələn səs» pyeslərinə quruluş
vermişdir. Dramaturqun tarixi dram əsərləri
özünün bədii-fəlsəfi fikir dərinliyi, milli
problematikanın müasirliyi, mənəvi-əxlaqi dəyərlərə
malik qəhrəmanları ilə özünəməxsus
mövqe tutur. Yüksək ideya - bədii səviyyəsinə,
tarixi hadisələrin real təsvirinə və müvəffəqiyyətli
səhnə təcəssümünə görə dramaturqun
«Xurşidbanu Natəvan» əsəri həm oxucularn, həm də
tamaşaçıların dərin marağına səbəb
oldu. Dramaturq öz müsahibələrində göstərirdi
ki, tarixi hadisələrə yanaşanda tarixilik prinsipi əsas
götürülür. Müəllifin fikrincə, xalq qəhrəmanı
haqqında yazarkən, onun şəxsi həyatındakı
faktları dəyişmək olar, lakin onun xalqla bağlı
mübarizə yolu olduğu kimi göstərilməlidir. Natəvan
dramda təkcə bir şairə kimi göstərilməyib,
o, həm də şairlikdən çox Qarabağ bölgəsinin
hökmdarı, xan kimi göstərilib. Dövrün
ziyalıları ilə ünsiyyətində, xalqın mədəni
tərəqqisində, bütün məsələlərdə
o güclü görünür, müsahiblərini üstələyir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev «Xurşidbanu Natəvan»
pyesinn uğurlu tamaşasına baxdıqdan sonra öz fikirlərini
dramaturqa bildirərək demişdir: «Natəvanı
gözəl Azərbaycan qadını kimi bizə təqdim elədiniz,
bununla yanaşı, gözəl xan qızının
timsalında siyasi baxımdan və onun xan qızına layiq hərəkətləri
ilə bizim Şərq qadınlarının obrazını
yarada bildiniz. Mən buna görə sizə sağ ol
deyirəm. Mən son monoloqunuza görə sağ ol deyirəm».
Natəvan daxili bir inamla deyirdi: «Bizi bu əzablı yolların
axırında azad Azərbaycan gözləyir», 80-ci ildə
Natəvanın dili ilə mütəffəkkir sənətkar
müstəqilliyimizə və istiqlaliyyətimizə gedən
yola işarə edirdi.
İlyas Əfəndiyev
qeyri-təbiiliyi sənətin birinci düşməni hesab
edirdi. O, Azərbaycan teatrının zəngin ənənələrini
yaşatmaq üçün istedadlı rejissorların
olmasını vacib sayırdı. İstedadlı gənc
rejissorların Moskvanın, Sankt-Peterburqun böyük
teatrlarında təcrübə müddəti keçməsini
təxirəsalınmaz vəzifələrdən biri
sayırdı: “Akademik dram teatrının hər bir
rejissoru dövrün mədəni, məlumatlı
ziyalısı olmalıdır. Yalnız bizim ədəbiyyata
deyil, dünya ədəbiyyatına, dünya
dramaturgiyasına, dünya teatr sistemlərinə bələd
olmalıdır. Biz rejissor işində ağıllı
orijinallıq, müasir həyatın, müasir atmosferin sərbəst
ifadəsi olan həqiqi novatorluq görməliyik”. Sənətkara
görə yaxşı dram əsəri tamaşaya yalnız
yaxşı qoyulduğu zaman aktyorun yetişməsinə
kömək eləyə bilər. “Zəif, xaltura əsərlər
tamaşaçıları teatrdan didərgin salar.”
İstedadlı
rejissor Mərahim Fərzəlibəyov
dramaturqun yeddi - “Xurşidbanu Natəvan”, “Şeyx Xiyabani”,
“Bizim qəribə taleyimiz”, “Sevgililərin cəhənnəmdə
vüsalı”, “Tənha iydə ağacı”, “Dəlilər və
ağıllılar”, “Hökmdar və qızı” pyeslərinin
quruluşçu rejissoru olmuşdur. Dramaturqun fikrincə, kamil rejissor təhsili
olmayan rejissorlara teatrlarda quruluş tapşırmaq heç bir
səmərə vermir. Bununla ilgili o, teatr rəssamının
da quruluşçu rejissor kimi əsəri dərindən
duymasını, xüsusilə yeni boyalar və yeni ifadə
vasitələri tapmasını vacib şərtlərdən
sayırdı. Teatr rəssamının novatorluğunu pyesə
verdiyi bədii tərtibatda görürdü. İlyas Əfəndiyev
mətbuatda, televiziya və radioda teatr tənqidinə
dair tez - tez savadsız və sönük
çıxışlar edən “teatr tənqidçiləri”ni
kəskin tənqid edərək yazırdı ki, “teatrı, sənəti
bilməyən, rejissor işindən başı
çıxmayan, müəllif qayəsini dərk eləməyən
belə “tənqidçilər” üçün
heç bir meyar yoxdur”. Teatr tənqidinə yüksək
estetik tələblərlə qiymət verən sənətkar
fikrini bədii araşdırma müstəvisində davam etdirərək
çox maraqlı nəticə ilə sonuclayır: “Teatr sənətimizin
hal-hazırda dərin düşüncəli, geniş
dünyagörüşlü, savadlı, namuslu ədəbi tənqidə
son dərəcə böyük ehtiyacı var”.
İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığı boyu milli mədəniyyətimizin
təəssübkeşi olub. Onun mədəniyyətimizə
həsr etdiyi nəzəri-estetik məqalələri öz
aktuallığı, məna tutumu ilə seçilir.
Dramaturgiyaya, teatra, kinoya, musiqimizə, təsviri sənətimizə,
mənəviyyatımıza həsr etdiyi məqalələri
bu gün də müasirdir. Dramaturqun milli mədəniyyətimizə
həsr etdiyi əsərləri sənətşünaslıq
elmimizdə hələ öz elmi tədqiq və qiymətini
almayıb. Bu əsərlər diqqətlə və hərtərəfli
öyrənilməyə layiqdir və xüsusi tədqiqatın
predmetidir. Dramaturqa görə, teatr xalqın ən incə
duyğularını, romantik xəyallarını, sevincini, dərdini,
arzularını ifadə edir. Xalqın teatrı onun milli mədəniyyətinin
təntənəsidir. Yazıçının teatra həsr
etdiyi məqalələri estetik siqləti və fəlsəfi
tutumu ilə yadda qalır. Ustad sənətkarın fikrincə,
teatr həmişə mənəvi yüksəliş
aynası olub. Teatr yalnız ədəbiyyat və incəsənət
deyil, eyni zamanda, tamaşaçı mədəniyyətinin də
meyarıdır. «Müasirlik, sənətkarlıq,
xəlqilik» (musiqimiz haqqında qeydlər) məqaləsində
İlyas Əfəndiyev qeyd edirdi ki, «Hər bir xalqın mədəni
- intellektual inkişafında incəsənətin bütün
sahələri sırasında musiqi də bir
ölçü, meyar sanbalında qəti səsə malikdir.
Ədəbiyyat, rəssamlıq, heykəltəraşlıq
kimi, musiqi də sosial həyatı əks etdirir, incəsənətin
böyük möcüzələrindən olan
muğamlardakı ecazkar təsir qüvvəsi,
kökünü uzaq əsrlərdən alan mərdlik, qəhrəmanlıq
nidaları, mənəvi zənginlik xalqımızın
mətin mübarizələrinin əks - sədası deyilmi?»
Müəllifin
nəzəri - estetik məqalələri arasında xanəndəlik
sənəti haqqında da maraqlı mülahizələr var və
bu mülahizələrdə muğam sənətinin sehri, qədim
kökləri valehedici gözəlliyi yüksək sənətkarlıqla
incələnir. Burada
ayrı-ayrı böyük xanəndələrin ifa tərzi,
sənətkarlıq məharəti, səsin gözəlliyi və
sənətkarlığı, müğənninin səhnə
mədəniyyəti konkret faktlar əsasında
aşkarlanır: «Məlumdur ki, xanəndəlik sənətinin
kökləri bizdə çox uzaq əsrlərə gedir.
Xalqımız böyük xanəndələrin xatirəsini,
onların ifasındakı gözəlliyi ürəyində əbədiləşdirib.
Klassik ustadların sənəti, nəfəsi,
avazı haqqında xatirələr, onların hər birinin
ifasında, səsində məxsusi cəhətlər
haqqındakı fikirlər şifahi olaraq nəsillərdən-nəsillərə
keçir… İslamın «Segah»ı, Cabbar
Qaryağdıoğlunun «Qatar»ı, Seyid Şuşinskinin səsi
bu gün də bir əfsanə kimi yad edilir. Qarabağda
deyərdilər ki, «Dünyaya iki oxuyan gəlib, biri Həzrəti
Davud, digəri Seyiddir. (Əfsanəyə görə, Davud
peyğəmbərin səsinə çatan səs yoxmuş
dünyada)». Xalqımızın milli xüsusiyyətlərini
dərindən öyrənməyə, dərindən
duymağa çağırırdı ustad sənətkar. Hər
bir insanda yüksək şüurun, Vətən sevgisinin,
torpağa məhəbbətin və ali mənəviyyatın
olmasını arzu edirdi. «Yüksək mənəviyyat
uğrunda» məqaləsində dramaturq yazırdı ki, həqiqi
vətəndaş yalnız gözəlliklərdən
zövq alan seyrçi deyil. Vətənin və
xalqın rifahı və inkişafı naminə görülən
ümumi işin ağırlığının müəyyən
hissəsini çiynində daşıyan, bir az da aydın desək,
özünün yüksək vicdani borcunu məhz bunda görən
ilhamlı bir fədaidir. Yazıçı milli-mənəvi
dəyərlərimizi, adət və ənənələrimizi,
xalqımızın folklor ədəbiyyatını dərindən
öyrənməyi təbliğ edirdi. Sənətkara görə,
mənəvi mədəniyyətin yüksəkliyi hər bir
insan üçün vacib şərtdir. Bu baxımdan,
qüdrətli qələm sahibinin zaman məhdudluğu
tanımayan zəngin bədii irsi milli ruhumuzun mənəvi tərcümanına
çevrilib. Mənəvi dəyərlərimizin qorunması
və yaşadılmasına yazıçı daima yüksək
qiymət verirdi. O, milli-mənəvi dəyərlərimiz
haqqında düşünərkən, babalarımızın
vaxtilə müqəddəs saydıqları namus ənənələrinin
yanından sükutla keçə bilmir. «Bizim milli namusumuz hər
dövrdə, hər bir çətinlikdə
xalqımızın mənəvi dayağı olub. Milli namus
yalnız ər-arvad məsələlərinə aid
olmayıb. Atalarımız milli namus dedikdə, vətən,
millət namusu, qonum-qonşu təəssübü,
böyük-kiçiyə hörmət və izzət
haqqında düşünüblər». «Geriyə baxma, qoca»
romanının bir yerində Qaçaq Xanmurad biləndə
ki, soymaq üçün saxladığı faytonda
nişanlı bir qız gedir, fikrini dəyişir, həm də
barmağındakı üzüyü ona boygörüncəyi
verir. Göründüyü kim, burada namus, ləyaqət,
milli əxlaqi dəyərlərə hörmət prinsipləri
ön plana çəkilir. Yazıçı Qaçaq
Xanmurad obrazını səciyyələndirərək
yazırdı ki, «Xanmurad birdən - birə qaçaq
olduğunu unudub, əsrlər boyu babalarının
yaşatdıqları adət - ənənələrin
hökmünə tabe olur. Ola bilsin ki,
Xanmuradın özü bunu hiss eləmir, başa
düşmür, kortəbii şəkildə damarlarında
axan qanın diktəsinə əməl eləyir, bunu
araşdırmaq, təhlil eləmək, sənətə gətirmək
artıq yazıçıya aid bir işdir. Mən burada
bir fikri əsas götürmüşəm. Xanmuradın əcdadları
nişanlı qız yanında həmişə özlərini
belə aparıblar. Deməli, ola bilməz ki,
onun qəlbində yenicə baş qaldırmış, hələ
bir o qədər möhkəmlənməmiş qaçaqlıq
duyğusu neçə - neçə nəsildən
süzülüb gələn əxlaqı sarsıtsın və
yaxud dəyişsin».
Sənətkarın
kino fəaliyyəti və bu mövzuya həsr etdiyi məqalələri
də onun yaradıcılığında əsas yerlərdən
birini tutur. Məlumdur ki, dramaturq bir müddət kinostudiyada
ssenari şöbəsinə rəhbərlik edib. Milli kinomuzun
inkişaf tendensiyaları, cəmiyyətdə onun yeri və
rolu, kinorejissor və ssenari müəlliflərinin
yaradıcılığı həmişə ədibin diqqət
mərkəzində olmuşdur: «…Beləliklə, biz kino sahəsində
də, teatr aləmində də birbaşa «mərkəzə»
baxan, onların çaldıqları ilə oynayan, heç
bir müstəqilliyi olmayan əyalət miqyasında idik». Müəllif öz fikir və mülahizələrini
davam etdirərək daha sonra yazırdı: «70 ildə bizim mənəviyyatımız
və həmin mənəviyyatın bədii
yaradıcılıq dünyası heç bir zaman azad,
müstəqil olmamışdır, heç bir zaman
«yuxarısız», «Mərkəzi Komitəsiz»
olmamışdır». Xalq
yazıçısı həm də sərhədlərimizdən
uzaqlarda yaranan ədəbiyyat, incəsənət və mədəniyyətimizin
milli-ictimai təfəkkür potensialımızın öyrənilməsini
də vacib sayırdı. Yazıçının mədəniyyət
tariximizə, sənət məsələlərinə həsr
etdiyi elmi-nəzəri məqalələri, esseləri və
müsahibələri axtarış ruhunun təzəliyi ilə
diqqəti cəlb edir.
Azərbaycan
ədəbiyyatı və mədəniyyətini həmişəyaşar
əsərləri ilə zənginləşdirən görkəmli
dramaturqumuz, unudulmaz xalq yazıçımız İlyas
Əfəndiyevin vəfatından on səkkiz il keçir.
Çoxşaxəli yaradıcılığında milli
özünüdərklə ümumbəşəri dəyərlər arasında bir körpü yaradan
dünya şöhrətli dramaturqun bütün zamanlarda
oxunan bədii irsi bu gün də çoxmilyonlu oxucular tərəfindən
sevilə - sevilə oxunur. Azərbaycanın mədəniyyət
quruculuğunda əbədiyaşar İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığının xüsusi yeri var. O, şərəfli
ömrünün altmış ilini bədii
yaradıcılığa, bütünlükdə mədəniyyətimizin
inkişafına həsr etdi. Tanrının bəxş etdiyi
istedadla o, ölməz sənət əsərləri
yaratdı. İlyas Əfəndiyevin ən böyük arzusu
Azərbaycanın müstəqilliyi idi. O, öz
yaradıcılığında azadlığımızı,
milli suverenliyimizi və istiqlalımızı həmişə
tərənnüm edirdi. Müdrik sənətkar
sağlığında bu arzusuna çatdı. Ancaq
Qarabağın ermənilər tərəfindən
işğalı ona böyük dərd oldu. Və
özüylə birlikdə Qarabağ nisgili apardı.
Doğulduğu Füzuli
rayonunun işğalı barədə yazıçı
ürək ağrısı ilə yazırdı: «füzuli
şəhəri, füzuli rayonu bir tərəfdən sovet
imperiyasının zülmünə, repressiyasına məruz
qaldı, digər tərəfdən də erməni işğalçılarının.
Deməli, füzuli şəhəri iki dəfə qarət
edildi. Bunun necə böyük dərd olduğunu demək
çətindir».
Xalq
yazıçısının 100 illik yubileyinin keçirilməsi
haqqında Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyev sərəncam imzalamışdır. Sərəncamda
qeyd edilir ki, «İlyas Əfəndiyev klassik ədəbi fikrin
böyük ənənələri zəminində öz
üslubunu yaradan sənətkar kimi xalqımızın
söz sənəti xəzinəsinə dəyərli töhfələr
vermişdir. Yazıçının bədii nailiyyətlərlə
zəngin irsi ədəbiyyatımızda yeni mərhələnin
təşəkkülünə səmərəli təsir
göstərmişdir. Azərbaycan teatr səhnəsinin
müasir simasının formalaşmasında İlyas Əfəndiyev
dramaturgiyası özünəməxsus əhəmiyyətli
yer tutur».
Yüz yaşlı
İlyas Əfəndiyev şəxsiyyəti və həmişəyaşar
zəngin bədii irsi həmişə bizimlədir.
Vəfa Xanoğlan
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2014.- 4 aprel.- S.2; 4.