İşğalın fəsadları
Aprelin
2-də Kəlbəcərin
işğalından
21 il keçdi
21 il
bundan əvvəl - 1993-cü il aprelin 2-də Azərbaycanımızın
dilbər guşələrindən olan Kəlbəcər
rayonu erməni qəsbkarları tərəfindən
işğal olundu. 72 min əhalisi, 1936 kv.km ərazisi, qızıl,
civə, mərmər yataqları, bənzərsiz flora və
faunası, 400-dən artıq narzan bulaqları olan bu dağ
rayonunun sakinləri ağlagəlməz faciənin
qurbanlarına çevrilərək dədə-baba
torpaqlarını tərk etmək məcburiyyətində
qaldılar. Ağdərə yolu məlum səbəbdən
bağlı olduğundan kəlbəcərlilər
uçrumlar ağzından keçən dolanbac, qarlı-buzlu
Murov yolu vasitəsilə məmləkətimizin müxtəlif
yaşayış məntəqələrinə
qaçqın, köçkün adı ilə üz tutdular…
Əslində Kəlbəcərin
işğalı 1992-ci ilin aprelində - erməni
silahlılarının Ağdabana hücumundan
başlamışdı. Həmin günlərdə qüdrətli
saz-söz sənətkarı Dədə Şəmşirin
doğma kəndi Ağdaban və sümük, qan qohumları
olan ağdabanlılar düşmənlər tərəfindən
törədilən qətliamın, mən deyrədim ki,
soyqırımın qurbanı olmuşdular. Erməni
faşistləri otuzdan artıq kənd sakinini amansız
işgəncələrlə - kimisini ot tayasına atıb od
vurmaqla, kimisini ağaca sarıyıb gözlərini
çıxarmaqla, başını kəsməklə qətlə
yetirmişdilər. Aşıq Şəmşirin də öz
əlləri ilə tikdiyi evinə od vurmaqla atası
Ağdabanlı Qurbanın və özünün külli
miqdarda əlyazmalarını yandırıb külünü
göyə sovurmuşdular.
O zaman Ağdaban
harayı Bakıya çatmadı. Erməni faşistləri Kəlbəcəri
müdafiəsiz görəndən
sonra (əlbəttə
ki, dövlət səviyyəsində) təkrar
hərbi əməliyyat
hazırlayaraq 1993-cü ilin
mart ayında - Novruz bayramı günlərində
Kəlbəcərə havadan
və qurudan hücuma keçdilər.
Quş tüfəngləri belə
əllərindən alınmış
əli yalın rayon sakinləri erməni-rus silahlı birləşmələrinin
qarşısında duruş
gətirə bilməyib
canlarını qaçırmaq
məcburiyyətində qaldılar.
Ancaq hamı qaça bildimi bu fəlakətdən?
Əsir düşənlər,
girov götürülənlər,
döyüşüb şəhid
olanlar bir yana, xəstələr,
qocalar da canlarını qaçıra
bilmədilər - bizim
kənddəki poçtalyon
Qamboy kişi kimi…
Beləcə
Kəlbəcərin və
kəlbəcərlilərin taleyi həll olundu. O zamankı iqtidar buna sevinirdi
ki, ermənilərin Kəlbəcərə girməsi
BMT-nin bizi dəstəkləməsinə rəvac
verəcəkdir. Belə də
oldu. Tezliklə BMT bir-birinin ardınca
2 qətnamə qəbul
etdi. Qətnamənin biri məxsusi
olaraq işğalçı
ermənilərin Kəlbəcər
torpağından qeyd-şərtsiz
çıxarılması tələbini
ehtiva edirdi. Amma nə olsun
ki, 21 il
ərzində o qətnaməyə
ermənilər gözünün
ucu ilə də dönüb baxmadı…
Məmləkətin
500-dən artıq yaşayış
məntəqəsinə səpələnmiş
kəlbəcərlilər bulaq
suyunu kanal suyu ilə, dağ havasını aran havası ilə, ağban evləri qaranlıq zirzəmilərlə, ən
yaxşı halda uçub-dağılan yataqxana,
məktəb, uşaq
bağçasının künc-bucağı
ilə əvəzləməyə
məhkum oldular. Ancaq ürəklərdəki yurd
həsrətini, torpaq
sevgisini heç nə ilə əvəz edə bilmədilər. Orta
və yaşlı nəsil bu həsrətə
dözməyərək sıra-sıra
dünyalarını dəyişməyə
başladılar - çünki
dünyanın dəyişməyəcəyini
gördülər… Sazın-sözün beşiyi Kəlbəcərdən
gələn şairlər
öz yerində, şair olmayanları da dərd şairə
çevirdi. Kəlbəcər həsrətini ehtiva edən minlərlə poetik nümunələr yarandı. Savadsız ahıllar, ağbirçəklər
də bu axından kənarda qalmayıb dərdli, ürək dağlayan bayatılar çağırdılar.
Beləcə folklorumuzun
sağdaş bayatı
dövriyyəsinə yeni
nümunələr daxil
oldu:
Dağda dağ
ilanları,
Bağda bağ
ilanları,
Eşidib görməmişdim
Evi
dağılanları.
Tanınmış
şairlərimizdən Bəhmən
Vətənoğlu, Sücaət,
Əli Qurban Dastançı Kəlbəcərdən
çıxanda Gəncədə
məskunlaşdılar. Murovun başı üstündən əsən
Kəlbəcər mehi
bir az
onlara təsəlli oldu, amma bir
az… Çox yaşamadılar, Bəhmən də, Sücaət də, Əli Qurban da, elə Qəmkeş
Allahverdi də. Gəncə şəhərinin
yaxınlığında, Göygöl
yolunun üstündə
bir məzarıstan
var. Adlarını çəkdiyim
şairlər orada uyuyurlar - el-oba adamları ilə bir yerdə…
Hə, bu
da üstündən
21 il keçən
Kəlbəcər, yaxud
kəlbəcərsizliyin 21-ci ili. Bu ulu diyar saz-söz sənətkarlarının unikal
mühiti idi. İşğaldan sonra həmin
mühit də dağılıb-parçalandı. Kəlbəcər ədəbi mühiti
ənənəvi mahiyyətini,
regional özəlliyini xeyli
itirdi. Buna baxmayaraq kəlbəcərlilər
sözü və sazı ilə bu itkinin yerini
əvəzləməyə çalışdılar. Kəlbəcərli şairlərdən sizlərə təqdim etdiyimiz poetik nümunələr sözügedən
ədəbi-estetik mühitlə
bağlı müəyyən
təsəvvür əldə
etməyinizə güman
edirik ki, yardımçı olacaqdır.
Adil
CƏMİL
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2014.- 4 aprel.- S.3.