Anar: “Tarix Allahın səbridir...”
- Anar müəllim, bu il həm Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin tarixinə, həm də şəxsən sizin həyatınıza əlamətdar hadisələrlə daxil oldu. Əskişəhərdə keçirilən toplantıda Türk Dilində Danışan Ölkələrin Yazarlar Birliyinin ilk başqanı seçildiniz. Qarşıdan isə Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin növbəti qurultayı və 80 illik yubileyi gəlir. Söhbətimizə hardan başlayaq?
- Hardan istəyirsənsə, ordan da başla.
- Sizcə, Türk dilində Danışan Ölkələrin Yazarlar Birliyinin başqanı seçilməyiniz Azərbaycan ədəbiyyatının türk xaqları ədəbiyyatı müstəvisində müstəsna mövqeyi ilə bağlıdır, yoxsa sizin şəxsi nüfuzunuzla?
- Məncə, hər ikisi ilə. Azərbaycan ədəbiyyatı, əlbəttə ki, bu gün türk dünyasında özünün xüsusi mövqeyi ilə seçilir. Amma bu işdə mənim nüfuzumun da rolu var.
- Belə bir Birliyin yaradılmasından məqsəd türkdilli xalqların daha sıx ədəbi-mədəni əlaqəsinə nail olmaq, onlar arasındakı kulturoloji inteqrasiyanı gücləndirməkdir. Bir başqan olaraq bu istiqamətlərdə nə kimi istəkləriniz var?
- İstəklər
var. Bu qurumun rəsmi yeri Əskişəhərdə olacaq.
Artıq bina da, ofis də veriblər, mən də ora tez-tez
getməli olacam. Çalışacam ki, ora Birliyin digər
üzvləri də cəlb olunsun, dəvət edəcəm gəlsinlər.
Hələ Birlik yaranmamışdan qabaq da bizim Türkiyə
ilə az-çox ədəbi əlaqələrimiz
qurulmuşdu, bu işdə mənim də az-çox rolum
olmuşdu. Yadımdadır, ilk dəfə Türkiyəyə
getdiyim vaxtlar bir nüsxə də Azərbaycan kitabı
görə bilməzdin. Düzü, bu məni çox pərişan
eləyirdi. İndi maşallah, orada nə qədər desən,
kitablarımız nəşr olunub, bunların arasında
cavanların da, yaşlıların da kitabları var. Odur ki, Türkiyə ilə ədəbi əlaqələri
daha da möhkəmləndirməklə bərabər, diqqəti
Orta Asiya respubilkalarına yönəltmək istəyirəm.
Çünki onlarla bizim ədəbi əlaqələrimiz zəifdir.
Ədəbi əlaqələrimiz zəif olduğu
üçün də onların siyasi mövqeyinə təsir
edə bilmirik. Ədəbiyyatın vasitəsilə hər
halda müəyyən məsələlərdə ortaq məxrəcə
gəlmək, nələrisə izah eləmək olar. Məsələn,
Qarabağ problemi, eləcə də digər məsələlərlə
bağlı həqiqətləri onlara izah etsək, beynəlxalq
tədbirlərdə bizi daha fəal dəstəkləyərlər.
Ona görə mən əsas fikrimi bu istiqamətə yönəldəcəyəm.
Bir neçə səfər olacaq Tatarıstana, Türkmənistana,
sonra da Özbəkistana da getmək istəyirəm. Bu
yaxında Qırğızıstanda olmuşam. Bu səfərlərdə
əlaqələrimizi daha da canlandırmağa
çalışmışam və bundan sonra da buna cəhd edəcəyəm.
- İyun ayında Yazıçılar Birliyi özünün 80 illik yubileyini qeyd etməyə hazırlaşır. Yazıçıların maddi-məişət şəraitinin yaxşılaşdırılması, xüsusən də onlara mənzillər verilməsi, eləcə də xidməti olan yazarların fəxri ad və mükafatlara təqdim olunması yönündə nələrsə gözlənilirmi?
- Biz əvvəlcə
bu qərara gəlmişdik ki, Yazıçılar Birliyinin
qurultayını bu ilin mart ayında keçirək. Amma sonra
baxıdıq ki, iyun ayında Yazıçılar Birliyinin 80
illiyi tamam olur. Ona görə belə qərara gəldik ki, bu
iki tədbiri bir yerdə keçirək. Bu dəqiq tarixdir,
artıq dəyişiklik olmayacaq, iyun ayında müxtəlif
ölkələrdən qonaqlar dəvət etməklə
Yazıçılar Birliyinin 80 illiyini, eyni zamanda da
qurultayı keçirəcəyik.
Mənzil, ad məsələlərinə gəlincə, bunları mən həll eləmirəm, bu hökumətin sahəsidir, hökumət eləyir. Amma mən təkliflər verirəm və bu istiqamətdə təkliflərimi verəcəm - həm yazıçılarımızın mənzil şəraitinin yaxşılaşdırılması, həm də onlardan bir çoxuna fəxri adlar verilməsi istiqamətində. Bu təkliflər nə dərəcədə qəbul olunacaq, onu artıq deyə bilmərəm.
- Qurultaydan söz düşmüşkən, sədrliyə namizədliyinizi yenə də irəli sürmək fikriniz varmı? Əgər öz namizədliyinizi irəli sürməsəniz, mənəvi varis olaraq kimləri görürsünüz?
- Bu barədə, şübhəsiz ki, müəyyən qərarım var, amma bu suala mən cavab verməyəcəm. Çünki dəfələrlə demişəm ki, son fikrimi, qəti qərarımı ancaq qurultaya lap az qalmış açıqlayacam. Bunun da səbəbi var. Çünki indi fikrimi bildirsəm ki, mütləq qalıram, ya gedirəm, bunun ətrafında ajiotaj başlanacaq. Gedirəm desəm, başlanacaq ki, filankəs olsun, o birisi olsun, adamların da arası dəyəcək, ədəbiyyatda lazımsız qalmaqal yaranacaq. Ona görə mən nə gedirəm deyirəm, nə qalıram deyirəm. Qurultaya az qalmış qəti fikrimi deyəcəm, onda da hər şey öz yerində məlum olacaq.
- Bu günlərdə Yazıçılar Birliyi orqanlarında bir sıra kadr dəyişiklikləri oldu - Elçin Hüseynbəyli “Ədəbiyyat qəzeti”nə, Qulu Ağsəs “Ulduz” jurnalına baş redaktor təyin olundular. Bu təyinat seçimlərində əsas prinsipiniz nədir?
- Mənim burdakı
27 illik fəaliyyətimə nəzər salsan, aydın olar
ki, həmişə çalışmışam istedadlı
cavanları qabağa çəkim. Elçinin “Ulduz”dakı fəaliyyətindən
artıq 10 il keçib. Müşahidələrimə əsasən
deyə bilərəm ki, onun “Ulduz”dakı fəaliyyəti qənaətbəxşdir.
Ona görə Ayaz Vəfalı “Ədəbiyyat qəzeti”nin
baş redaktorluğundan istefa verəndə, katiblərin
ümumi məsləhətləşməsindən
çıxarılan qərar belə oldu ki, onu “Ədəbiyyat
qəzeti”nə baş redaktor təyin eləyək. “Ulduz”da
onun müavini işləyən Qulu Ağsəs də
Elçinlə əl-ələ verib işləyirdi, ona
görə də ora namizəd, təbii ki, Qulu Ağsəs
oldu. Qulu Ağsəsə müavin olaraq həmin jurnalda
işləyən, orda yetişən İlqar fəhmini təyin
etdik. “Ədəbiyyat qəzeti”ndə Azər Turan müavin
idi, ora ikinci müavin olaraq Adil Cəmili təyin etdik. “Azərbaycan”
jurnalındakı on beş illik fəaliyyətini qənaətbəxş
hesab elədiyimiz üçün səni də bu jurnala
müavin təyin elədik.
Amma bu o
demək deyil ki, bu dəfə təyinatlardan kənarda qalan
cavanlara biz xor baxırıq, onların da vaxtı gələcək,
imkan olanda onlar da irəli çəkiləcəklər.
İstedadı olan, sağlam ruhu olan, ədəbiyyata xidmət
eləmək istəyən heç bir cavan kənarda qalmayacaq.
- Sizcə, “Ədəbiyyat qəzeti” və “Uduz” jurnalının yeni rəhbərliyi özlərindən əvvəlkilərin hansı kəsirlərini aradan qaldırmalıdır?
- Ayaz Vəfalı bu
qəzetə neçə il rəhbərlik edib, onun bu
işini qiymətləndirməliyik. Amma, təbii ki,
Elçin yeni nəslin nümayəndəsidir. Ona görə
biz gözləyirik ki, qəzetə yeni bir ruh gələcək,
böyük, palaz materiallar verilməyəcək, daha operativ
materiallar çıxacaq, qəzet ədəbi prosesə biganə
qalmayacaq. Lazım olanda Yazıçılar Birliyinin
mövqeyini də müdafiə edəcək. Lazım olanda
haqsız hücumlara cavab da verəcək. Televiziyada ədəbi
həyatı izləyəcək və icmallar verəcək. Qəzetə
indiyə qədər nə səbəbdənsə cap
olunmayan, çap olunmaq istəməyən adamlar cəlb
olunacaq. Tutalım elə biri Ramiz Rövşən. Onu qəzetə
cəlb eləmək lazımdır, eləcə də, Vaqif
Bayatlını və digərlərini.
- Bir-iki kadr dəyişikliyi ilə gözlədiyiniz inqilabı eləmək mümkündürmü?
- O artıq redaktorun
işidir. Qoy elə adamları qəzetə cəlb eləsin
ki, bu inqilabı eləyə bilsin. Mənim bu 27 illik fəaliyyətimdə
bir prinsipim var - heç kəsi çörəksiz qoymamaq. Mən
o cəhətdən kapitalizm dünyasının qanunları
ilə işləyə bilmirəm. Kapitalist
dünyasının qanunu budur ki, beş adamı ixtisar elə,
birinin maaşını qaldır. Biri işləyib
yaxşı qazansın, o birilər səfalətə
sürüklənsin. Mən heç kimin həyatında belə
səfalətə səbəb olmaq istəmirəm. Sən də
bilirsən ki, Yazıçılar Birliyinin aparatında da elə
adamlar var ki, bir iş görmək istəmirlər, ya
bacarmırlar, ya yaşları ötüb, amma biz onları
çölə atsaq, aqibətləri necə olacaq? Razı
olarıqmı ki, ədəbiyyatda müəyyən xidmətləri
olmuş adamlar birdən-birə ac-yalavac qalsınlar.
Mən demirəm ki, redaksiyalarda hökmən hamı saxlanılsın, təbii ki, kimsə özü gedəcək, kimsə yaşına görə gedəcək. Amma əsas odur ki, bir adam da müəyyən işlərə təkan verə bilər. Qəzetə yaxşı müəlliflər cəlb eləyə bilər. Məsələn, sən “Azərbaycan” jurnalında işləyirsən, amma tapşırıq almısan, gəlib “Ədəbiyyat qəzeti” üçün məndən müsahibə götürürsən. Bu prinsipdən geniş istifadə etmək olar. “Ədəbiyyat qəzeti” də, “Azərbaycan” jurnalı da, “Ulduz” jurnalı da ümumən ədəbiyyatımızın güzgüsüdür. Şübhəsiz ki, ümumi işimizdə bir-birimizə kömək eləməliyik.
-
Hazırda çoxsaylı internet saytları ədəbi
prosesi daha operativ əks etdirirlər. Mətbu
orqanlarımızın aktiv elektron versiyalarının
yaradılması xüsusunda nə
düşünürsünüz?
- Bu, artıq sizin nəsillərin
işidir. Amma bir şeyi mən həmişə
demişəm ki, sensasiya, böhtan, yalan hesabına
populyarlaşmağın əleyhinəyəm. Bəzi qəzetlər qarşılarına belə
bir məqsəd qoyur - məşhur adamlara sataşaq ki, qəzeti
alsınlar. Tirajı qalxsın, reytinqləri
qalxsn, maaşları artsın və sair. Bu
faktiki olaraq kapitalizm dünyasının bir
baqqallığıdıır. “Ədəbiyyat
qəzeti”, “Azərbaycan” jurnalı, “Ulduz” jurnalı baqqal
psixologiyası ilə, baqqal əxlaqı ilə işləyə
bilməz. Hətta bizim bədxahlarımız
haqqında da böhtan yazmayın, həqiqətləri
yazın, onların böhtanlarına cavab verin. Bu, başqa bir məsələdir.
- Son illər
ədəbi prosesin ən çox nəzərəçarpan
faktlarından biri də birdən-birə roman bumunun
başlanmasıdır. Biz “Azərbaycan”
jurnalında bu barədə müzakirə keçirdik. Siz də “525-ci qəzet”də dərc olunan məqalənizlə
bu müzakirəyə qoşuldunuz. Gənclərin
romanlarını oxuyursunuzmu?
- Əlimdə təxminən 20 gənc
yazıçının romanı, povesti, hekayəsi, şeri
var. Bəziləri özləri bağışlayıblar, bəziləri
- heç məni sevməyənlər göndəriblər
ki, oxu, gör biz nələr yazırıq. Söz
verirəm ki, bu yay onların hamısını oxuyacam. İndi hamısı barədə fikrimi bildirəcəm,
ya bildirməyəcəm, bu haqda dəqiq söz demək istəmirəm.
Tutalım bir bədxahın
əsərini oxudum, böhtan atan bir adamın əsərini
oxudum, gördüm ki, zəifdir, onu yazmayacam. Çünki
deyəcəklər qərəzlidir. Yaxşı olsa, inan ki,
mən lap düşmənimin də qiymətini verməyə
hazıram.
- Hər halda gənclərdən bəzilərini oxumusunuz. Oxduqlarınızın arasından diqqətinizi daha çox kim çəkib?
- O vaxtkı gənclərdən Elçin Hüseynbəylinin romanlarını oxumuşam, artıq ona gənc demək olmaz, artıq püxtələşmiş yazıçıdır. İlqarı oxuyuram, İlqar, məncə, çox istedadlı yazıçıdır, onu qəbul eləyirəm. Sənin tənqidi yazılarını mən qiymətləndirmişəm. Səlimin tərcümələrini qiymətləndirirəm. Pərvinin kitabı haqqında yazmışam. Onun “Balerina” povesti və hekayələri mənim çox xoşuma gəlib. Birinci yadıma düşən bunlardı, indi başqaları da var, onları da oxuduqca fikrimi bildirəcəm.
- Sizin 25-30 il öncə yazdığınız “Roman və zaman” məqalənizlə bizim roman müzakirəmizə qatılmağınız birmənalı qarşılanmadı. Əksəriyyət bunu müzakirəni təqdir, bəziləri isə sətiraltı tənqid kimi qarşıladı.
- “Azərbaycan”
jurnalında keçirilən müzakirə
öz-özlüyündə maraqlı idi, mən onunla maraqla
tanış oldum. Amma mənim yazımın o müzakirəyə
bilavasitə dəxli yox idi. Mən o müzakirəyə
münasibətimi bu yazıda bildirə bilməzdim,
çünki bu yazını 20 il qabaq yazmışdım. Mən ancaq onu xatırlatmaq istədim ki, roman
haqqında vaxtilə mənim də fikirlərim olub.
Özü də rusca olduğu üçün, Moskvada
çap olunduğu üçün yazı bəlkə də
çoxlarına məlum deyildi. İstədim bildirəm ki, mən
də vaxtilə roman haqqında fikirlərimi söyləmişəm,
bu fikirlərə də nəzər yetirin, qəbul elədiyinizi
qəbul edin, qəbul eləmədiyinizi tənqid edin.
- Hamı çoxdandır ki, sizdən ümummilli taleyüklü problemlərin qaldırıldığı roman gözləyir.
- Mənim haqqımda
fikir söləyirlər ki, axır vaxtlar heç nə
yazmır. Axır vaxtlar mənim rus dilində üç
cildlik, ümumi həcmi 3 min səhifəlik “Lik.Azerbaydjan”
adında kitabım çıxıb. Axır vaxtlar 800 səhifəlik
“Əsrin əsiri” publisistik yazılarım çıxıb.
Axır vaxtlar mənim Nazim Hikmət haqqında sənədli
romanım çıxıb. Axır vaxtlar Mirzə Fətəli haqqında ssenarim
çıxıb. Axır vaxtlar 5-6 hekayəm
çıxıb. Bəs bunlar nədir, ədəbiyyat deyil?
Biri yazır bunlar inşadırlar, bunu onun insafına
buraxıram. Amma, deyəsən o qədər də
ağılsız deyil, axırda yazıb ki, yox, Anarın
cavanlıqda yaxşı əsərləri də olub, hətta
mən onlara imza atardım. Bunu deyən adamla mən nə
mübahisə eləyə bilərəm? Yazıçının
fəaliyyətinə küll halında baxmaq lazımdır. Mütləq gərək elə Gülbadamla Həsənqulunun məhəbbəti
haqqında roman yazasan. İndi mən elə yaşdayam ki,
çox böyük planlar tutmuram, amma istərdim ki, memuar
romanımı qurtarandan sonra onu bədii şəkildə
böyük bir ailə romanı kimi işləyim. Mənim
bütün həyatımın böyük arzusudur ki, bir ailə
romanı yazım.
- Sizin yaradıcılığınıza küll halında baxanda orda iki əsas məsələni görmək olur: birincisi, 80-ci illərə qədər daha çox bədii yaradıcılığa, sonra isə elmi-publisist, sənədli-memur janrlara üstünlük vermisiniz.
- Bir var uydurma ilə,
təxəyyüllə yaranan şeylər, bunu mən də
yazaram, başqaları da yazar. Bir də var ki, ancaq mənim
bildiyim şeylər, onu məndən başqa heç kəs
yaza bilməz. Nazim Hikmətə aid olan o şeyləri ki, mən
bilirəm, başqaları bilmir. Rəsul Rza haqqında mənim
kitabım çıxıb, çünki ordakıları
ancaq mən bilirəm, bildiklərim qalmalıdır tarixdə.
Yaxud Heydər Əliyev haqqında yazmışam, ona görə
yox ki, nə isə qazanmaq istəmişəm. Ona görə
ki, Heydər Əliyev tarixi şəxsiyyətdir və onunla mənim
görüşlərim çox mühüm görüşlərdir.
Bunu bilməlidir gələcək nəsillər də, xalq
da, ictimaiyyət də. Bunu mən özümlə apara bilmərəm.
Ona görə çalışıram ki, indi öz həyatımda
olan maraqlı məqamları yazım. Neçə ildir ki,
böyük bir əsərin üstündə işləyirəm.
Nazim Hikmət haqqında yazım Türkiyədə
çıxıb, “Azərbaycan” jurnalında da
çıxmışdı. İndi kitabın Bakı nəşrini
hazırlayıram. “Keçən keçdi, olan oldu” adlı
memuar yazım var ki, ondan bəzi parçaları çap eləmişəm.
Bunu hələ keçən əsrdən yazmağa
başlamışam. Vaxtım olmayıb ki, vaxtında qurtaram,
güman edirəm ki, bu il onu mütləq bitirəcəm.
Memuar elə bir janrdır ki, gərək sən doğrudan da
maraqlı bir məsələdən danışasan, ona öz
münasibətini bildirəsən, bunun əsasında nə
isə fikirlər yürüdəsən. Rusca böyük bir
kitabım çıxıb: “Yaşamaq haqqı”. Orda
bütün Azərbaycan tarixini öz nöqteyi-nəzərimdən
verməyə çalışmışam.
- Yaradıcılığınızda nəzərə çarpan ikinci cəhət ideal qəhrəman tipi yaratmağa cəhd etməməyinizdir. Maraqlıdır ki, Azərbaycan həyatı belə bir qəhrəmanı yaratdı, məsələn, Mübariz İbrahimov. Sizə elə gəlmirmi ki, ədəbiyyat bu məsələdə həyata adekvat bədii reaksiya vermir.
- Mən elə hesab
edirəm ki, ideal, müsbət qəhrəman həyatda da
yoxdur və əsl ədəbiyyatda da olmamalıdır.
İdeal qəhrəman sovet dövrünün tələbi
idi. O vaxt bizi onun üstündə vururdular ki, ideal qəhrəmanlar
qalıb, siz kimdən yazırsız, adi adamlardan, bəxti gətirməyənlərdən.
Baxın, sovet dövründə yaranan müsbət qəhrəmanların
hansı yaşayır? Cəfər Cabbarlı haqqında
düşünəndə İmamyar, Salamov kimi parlaq mənfi
obrazlar yada düşür, ideal qəhrəmanlar olan
Yaşarı, yaxud Almazı yada salan olmur. Çünki
canlı obraz həmişə müqəvva obrazdan, heykəl
obrazdan üstündür.
O başqa məsələdir ki, təbliğat ədəbiyyatı olmalıdır, mən onun tərəfdarıyam, xüsusilə müharibə şəraitində. Bu ədəbiyyat günün ədəbiyyatıdır, yəni bu gün bizə lazım olan ideyaları təbliğ edir, qəhrəmanlığı, igidliyi, döyüşə hazır olmağı, Vətən yolunda canından keçməyi öyrədir. Amma onu fikirləşəndə ki, 30 ildən sonra bu ədəbiyyat artıq yaşamayacaq, adam deyir ki, qoy bu ədəbiyyat da olsun, amma bir az başqa, əsl ədəbiyyat da olsun. füzuli bu gün yaşayırsa, ona görə yox ki, o patriotik əsərlər yazıb, ona görə ki, onun lirikası var, o lirika əbədidir.
- İdeal demişkən bu günlərdə əbədiyyət dünyasına köçən İsa Muğanna yada düşür.
- Allah rəhmət eləsin.
- İsa Muğannanın Azərbaycan ədəbiyyatı, xüsusən də, Azərbaycan nəsrindəki yerini necə görürsünüz?
- İsanın yerini mən
ədəbiyyatda böyük bir yer kimi görürəm. Mən
dəfələrlə demişəm, onun öldüyü
gün də dedim ki, o bizim ustadımız, müəllimimiz
olub. Ola bilsin ki, bir az hissə qapıldım, amma bu sözdə
bir həqiqət var. Çünki bizim nəsil ədəbiyyata
gələndə Cəlil Məmmədquluzadədən sonra
tam həqiqəti yazan İsa Hüseynov idi. “Saz”, “Teleqram”,
“Tütək səsi”, “Kabus” - biz bu əsərləri
acgözlüklə oxuyurduq ki, ədəbiyyat, bax, belə
olar, həqiqətdir, burda yalan yoxdur. Təbii ki, biz Tolstoyu,
Balzakı, Heminqueyi də oxuyurduq amma insan daha çox öz ədəbiyyatından
qidalanır. Bizim ədəbiyyatda Cəlil Məmmədquluzadədən
sonra şəxsən mənə böyük təsir göstərən
yazıçı kimi mən İsa Hüseynovu deyə bilərəm.
O ki, qaldı onun “Məşhər”dən sonrakı əsərlərinə,
deyə bilmərəm ki, əvvəlki əsərləri qədər
mənə təsir eləyib. Amma bu, artıq onun öz aləmi,
öz inancı idi. Mən vaxtilə İsa haqqında “Qəribə
adamın qəribə dünyası” adlı bir yazı
yazmışam. Orda da belə bir fikir deyirəm ki, İsa
Hüseynov inandığını yazan və
yazdığına inanan yazıçıdır. O bu şeylərə
inanırdı. Yəni başqa planetlərdə həyat
olmağına.
Mənə elə gəlir ki, onunla bağlı danışacağım əhvalat İsanın işıqlı xatriəsinə kölgə salmayacaq. Üç-dörd il bundan qabaq rastlaşdıq. Atamın ölümündən 20 il keçmişdi. Dedi ki, kişini gördüm, dedi Anardan muğayat ol. Dedim necə gördün Rəsul müəllimi? Dedi gördüm də. Dedi sən elə bilirsən onlar ölüb? Hamısı sağdılar. Bu qəribəlik kimi də qəbul oluna bilər, amma mən inanmıram ki, İsa oynayırdı. Bizə elə gəlir ki, hər şeyi bilirik, amma kim bilir, bəlkə, elə dünyanın içində paralel bir dünya da var. Bəzi adamlar var, bəlkə, elə o paralel dünyada yaşayır. Hər halda, İsa özünü buna inandırmışdı. Ancaq mənim fikrimcə, onun ədəbiyyatdakı özünəməxsus, təkrarsız yerini nəsrimizdə yeni yol, yeni cığır açan ilk povestləri müəyyənləşdirir.
- Volter deyirdi ki, Allah olmasa belə, onu uydurmaq lazım gələrdi. Ən azı təsəlli üçün ölməzlik ideyası insana və ədəbiyyata lazım deyilmi?
- Mən
uzun zaman belə fikirləşirdim ki, o dünya var və mən
itirdiyim yaxın adamlarım, dostlarım, valideynlərimlə
mütləq orda görüşəcəm. Çünki ola
bilməz ki, mən varam, mənim fikrim var, həyatım var,
hisslərim var və bir gün bunlar yox olsun, qaranlıq gəlsin. Bir gün başıma
çox sadə bir fikir gəldi ki, yaxşı, mən
dünyaya gələnə qədər heç nə yox idisə,
qaranlıq idisə, niyə əvvəldə qaranlıq varsa,
sonda qaranlıq olmasın? Bəlkə elə əvvəlindən
insan qaranlıqdan gəlir, sonda da elə qaranlığa gedir.
Qaranlıq, ya heçsizlik, Hamlet demiş, bundan sonrakı
sükut...
Amma bu biri tərəfdən bir şey də var ki, mən Allaha inanıram. Allaha inandığım üçün fikirləşirəm ki, Allah yəqin ki, başqa bir dünya da yaradıb. Ola bilməz ki, Allah bizi bura atıb desin ki, bax, bu dünyada yaşayın, haqsızlıqları görün, bu haqsızlıqlara qarşı heç bir şey eləyə bilməyin, içinizdə qovrula-qovrula qalın və bir gün ölüb gedin. Amma başqa bir dünyada bunun əvəzi çıxılırsa, sənə izah olunursa ki, bu ədəalətsizlik ona görə idi ki, nəticəsi belə oldu, bunun əvəzi bu cür çıxılıdı, Allah elə odu. Allah insafdı. Mən bir dəfə yazmışam ki, Tarix Allahın səbridir. .
- İyirmi il əvvəl “Söz” adlı essemdə üç Azərbaycan nasirindən yazmışdım: İsa Muğanna, Anar, Əkrəm Əylisli. İsa Muğanna öz son həqiqətini başqa planetdə, özünün dediyi kimi, Odağüzdə, Əkrəm Əylisli Eçmiədzin kilsəsində tapdı. Bəs, Anar müəllimin son həqiqəti hardadır?
- Mən əvvala, ədəbiyyatı müxtəlif üçlüklərə daxil etməyin tərəfdarı deyiləm. Mən elə bilirəm ki, bu ədəbiyyatda bizimlə bərabər, bəlkə elə bizdən də artıq Yusif Səmədoğlu var, çox istedadlı yazıçı İsi Məlikzadə var, rus dilində yazan İbrahimbəyov qardaşları var. “Nəsrin fəzası” adlı yazım var, orda Azərbaycanın o nəsildən olan yazıçılarından təxminən 9-10-u haqqında geniş yazmışdım. Ondan da əvvəl bizim istedadlı yazıçılarımız olub: İsmayıl Şıxlı, Ənvər Məmmədxanlı, İlyas Əfəndiyev olub, başqa yazıçılarımız da olub. Orda yazmamışdım, amma sonra yazdım Mövlud haqqında. Mövlud da bizim çox istedadlı yazıçımızdı. Fərman Kərimzadə də çox istedadlı yazıçıdır, çox gözəl romanı var onun - “Qarlı aşırım”. Məsələn, Salam Qədirzadə adlı bir yazıçımız var. Onun bir “Xəzan yarpaqları” adlı hekayəsi var, məncə, klassik hekayədir. Ədəbiyyata geniş baxmaq lazımdır. O ki, qaldı sualının ikinci tərəfinə, son həqiqətə - son həqiqəti heç kəs bilmir, yəni yoxdur son həqiqət.
- Bu yaxınlarda “525-ci qəzet”də sizin “Jirinovski Bakıda” adlı yazınız dərc olundu və ictimai rəydə böyük rezonans doğurdu. Sizcə, bu hekayədən sonra Jirinovski bir də Bakıya gələcək?
- Gəlməsə də
olar. Çoxları elə bilər ki, mən onu Bakıda
oturub tənqid eləmişəm, yox, mən onu elə
Moskvanın özündə də tənqid eləmişəm.
Moskvada mənim “Literaturnaya qazeta”da çıxan məqaləmin
adı belə idi: “Cənab Jirinovski Yeltsinin
sağlığına badə qaldıracaq, yoxsa yox?”
Çünki Jirinovski o vaxt da belə sarsaqlayırdı, ona mən
orda da cavab vermişdim.
- Hollivud sizin “Mən, sən, o və telefon” hekayənizin motivləri əsasında Tom Henskin də rol aldığı plagiat film çəkib. Niyə müəlliflik hüququ nöqteyi-nəzərindən bu işə müdaxilə etmədiniz?
- Mən o filmi
görməmişdim, sonra gətirdilər, baxdım. Burda mənim
yapışa biləcəyim bir neçə məqam var: mənim
həmin hekayəm Amerikada iki dəfə dərc olunub. Bu filmsə
o hekayə çıxandan çox sonra çəkilib. Deyə
bilərəm ki, bu hekayəni oxuyub plagiat eləyiblər. Amma
bunu sübut eləmək mümkün deyil. Gərək bunun
üçün milyonların olsun, vəkil tutasan, o vəkil
gedib Amerika məhkəmlərinə düşsün, uzun söhbətdi,
nəticəsi də məlum deyil. O hekayə otuzdan artıq
dilə çevrilib. Onun əsasında Misirdə də, deyəsən
bir tamaşa çəkilmişdi. Heç mənim
adımı da çəkməmişdilər. Moskvada bu hekayə
əsasında çəkilən filmdə adımı
çəksələr də, filmi korladırlar. Bir il bundan
qabaq ssenari müəllifi Radzinski Bakıya gəlmişdi.
“Üns” teatrında onunla görüş vardı.
Görüşdən sonra keçdim səhnə arxasına,
onunla tanış olduq, məndən üzr istədi ki, o hekayəni
rejissor Samsonov belə korladı.
- Nəsə həyata keçirmək istədiyiniz, amma artıq mümkün deyil deyə təəssüf etdiyiniz arzunuz varmı?
- Mənim Emin Sabitoğluna iki
borcum qaldı. Bir “Beşmərtəbəli evin
altıncı mərtəbəsi”ni balet eləmək
istəyirdi. Bir də Cəfər
Cabbarlının “Oqtay Eloğlu” pyesini opera eləmək istəyirdi.
Hər ikisinin librettosunu mən
yazmalıydım. Amma təəssüf ki,
yaza bilmədim.
- Tale sizi
ən çətin məqamda - keçid dövründə
Yazıçılar Birliyinin sədri elədi. Heydər
Əliyevin siyasi müstəvidə elədiyi keçid
missiyasını siz ədəbi müstəvidə həyata
keçirdiniz. Hamı deyir ki, Anar 27 ildir ki, sədrlik
edir, amma heç kəs demir ki, Anar 27 ildir ki, çiyinlərində
ən ağır yük daşıyır. O missiyanı ki,
siz yerinə yetirdiniz, bunu etməyə bəlkə də
heç bir yazıçının gücü
çatmazdı. Çiyinləriniz
ağrımır ki?
- Sağ ol ki, bunu başa düşür,
qiymətləndirirsən. Heç kəs mənim
qədər sədr olmayıb burda. Hətta ən
çox sədr olan Mirzə İbrahimov olub, o da müxtəlif
vaxtlarda, hamısını bir yerə toplayanda yenə də
15 il olur. Onu da düz deyirsən
ki, nəyin bahasına? Sənətin
bahasına, səhhətin bahasına, əsərlərin
bahasına, əsəblərin bahasına. Mən burda çox şey itirdim. 27 il canımı qoyduğum bu yeri tərk edib
getsəm, kim buranı saxlaya biləcək, bax, o da məni
çox düşündürür.
Söhbətləşdi
Əsəd
Cahangir
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2014.- 11 aprel.- S.1; 8-9.