İntervü almaq, yoxsa
kiminsə
əvəzinə
müsahibə yazmaq?
Amerikan yazıçısı Natanael Uels yazır ki, jurnalist hər gün boşluğu sözlə doldurmaq istedadı olan adamdır. Amma jurnalistlik karyeram dövründə bəzi məqamlarda anlamışam ki, hərdən bu istedad fövqəladə dərəcədə olmalıdır ki... «Ki»nin davamı bir az sonra...
Amma indilikdə -mətləbin əvvəlində
bir az uzaqdan
başlamaq istəyirəm. Hazırda milli jurnalistikamızın yetərincə problemi var. Bunu
ən yüksək səviyyədə ən peşəkar
jurnalistlər dilə gətirirlər, olduğu
kimi və uzun-uzadı təkrarlamaq istəməzdim.
Ancaq bunu da qeyd etmək yerinə
düşər ki, bir
sıra maddi problemləri ilə
yanaşı, bu gün
jurnalistikamızın sırf tematika
problemləri də az deyil.
Elə ən ümdəsi bu gün janr
azlığı, vaxtilə aktual olan janrların obyektiv və
subyektiv səbəblərdən, daha çox da zamanın tələbi ilə sıradan
çıxmasıdır.
Bu gün
jurnalistikamızda ilk olaraq
ağıla gələn və nəzərə çarpan 2-3 janr
qalıb. Hətta adamda elə təsəvvür
oyanır ki, hazırda milli
jurnalistikamız informasiya , tək-tük analitik yazı və ancaq
müsahibələrdən ibarətdir. Və bir
də ədəbiyyatla jurnalistikanın arasında qalıb sərhədləri
hələ də tam müəyyənləşməmiş
bədii-publisistik esse və yazılardan…
Sadalanan mətləblərin hər birinə
ayrıca yazı həsr etmək olar. Amma niyyətim başqadır. Mən bu gün
jurnalistikamızın aparıcı janrına çevrilmiş
müsahibə haqqında fikirlərimi, daha
doğrusu, müsahibələr zamanı
qarşılaşdığım halları və təəssüratları
bölüşmək istəyirəm. Məsələnin
nəzəri və peşəkarlıq tərəfləri barəsində
qəliz cümlələrlə və terminologiya
ilə - məsələn, belə: «respondentlə bilavasitə
məqsədyönlü söhbətin alınması
metodlarından, konkret sosioloji,
ideoloji və kulturoloji
problemlərin müəyyənləşdirilməsi və
araşdırılmasından, intervülərin
tətbiq sahələrindən, söhbət əsnasında həmsöhbətlərin
özünəməxsus qarşılıqlı təsirindən,
yönəldiyi məqsədə görə, təsnifatlandırmadan
- sənədli, yoxsa münasibət
yazısımı, standart yaxud
formallaşdırılmamış, ya da istədiyin məlumatı «qopartmaq üçün»
istifadə olunan mimika,
jest və dilətutmaların müxtəlifliyindən»
danışıb başınızı ağrıtmaq istəməzdim.
Amma belə desəm də, baş ağrıtdım deyəsən…
Artıq illərdir qanıma, ruhuma işləmiş
çox sevdiyim
peşəmin spesifikasından qopmağın
mümkünsüzlüyünə bağlayın və
bağışlayın bunları…
Yəqin həmkarlarım
da razılaşarlar mənimlə, hərdən
iş prosesi ərzində
elə maraqlı məqamlarla rastlaşırsan ki, onları peşə etikasını da nəzərə alaraq, ad çəkmədən bölüşməyə
ehtiyacın olur. Xatırladığın
zaman bu situasiyalardan qıcıq yaradanlar
da yada düşür,
təbəssüm doğuranlar da…Təbii
ki, bütün hallarda bunlar qiymətli
peşə təcrübəmizin tərkib hissəsidir və
dəyərlidir.
Bu illər ərzində bir
şeyi anladım ki,
mərhum Səməndər Rzayevin məşhur
filmdə kino haqqında dediyi
sözü jurnalistikaya
şamil etsək, müsahibə həm qəliz
məsələdir, həm də ki, vacib. Ona görə ki, müsahibə həmsöhbətinin daxili aləminə,
dünyagörüşünə, xarakterinə tutulan bir güzgüdür.
Birinin müsahibəsini oxuyarkən onun haqqında müəyyən, bəzən
isə tam təsəvvür
formalaşır. Amma bir
məsələni qeyd etmək istərdim
ki, biz jurnalistlər bu işdə lazım olduğundan
artıq, aktiv rol
oynayırıq. Əslində bunun əleyhinəyəm.
Bunun üçün
tutarlı arqumentlərim də var… fikrimə
hər kəs istədiyi reaksiyanı verməkdə sərbəstdir
təbii ki…
Cəmiyyətə həmişə
çox mötəbər bir
zat kimi təqdim olunmuş bir «ziyalı» ilə
müsahibəm zamanı elementar «intervü» anlayışının nə olduğunu başa salmağa az qala yarım saatım getmişdi.
Diktofondan müsahibəni hazırladığım zaman cümlələrin mübtəda və xəbərini
uzlaşdırmağa və ümumiyyətlə, söhbətin
gedişatında verdiyim suallara
aldığım cavabları məntiqlə
uyğunlaşdırmağa da günlərimi
sərf etdiyimi demirəm heç…Ertəsi
gün müsahibə çap olunanda zat təşəkkür etdi:
«Danışdıqlarımı çox
yaxşı sistemləşdirmisiniz. Mən həmişə
çalışıram ki, jurnalistə çox əziyyət verməyim».
Yeri gəlmişkən, bunu da qeyd edim,
artıq elə vəziyyət yaranıb ki,
bəzi yazıları yazarkən sosial
şəbəkələrdə geniş
yayılmış gülüş, təbəssüm
və ikrah işarələrindən
istifadə etmək qaçılmaz olub.
Yaradıcı
sayılan, özünü də
ağlın zirvəsində hesab eləyən,
təvazökarlıqdan min ağac uzaqlıqda biri ilə
söhbət etməyin əzabı da bir ayrıdı…Yaxud da «gənc
dahilərlə»…
Danışırlar,
danışırlar… Verdiyin sual qalır bir kənarda,
ucundan tutub gedirlər
ucuzluğa…Tələbəliyindən soruşursan,
bələkdəki zamanından başlayır 3-cü sinifdə
ağaca çıxıb gilas
yeməyinə qədər… Olmaz,
qardaşım, müsahibə dediyin səbətdən
gilas tökülməsi deyil axı… Etika xatirinə söhbəti
yarımçıq saxlamağa qanacaq yol vermir,
oturub «heyranlıqla,
ağzıaçıla» dinləməyə də vaxt qıtlığı…Belə olmaz, cənablar, xanımlar... Bəlkə
insanların zamanına dəyər verəsiniz… Ən
azından sizinlə söhbətləşməyə, sizə
vaxt sərf etməyə verilən dəyər
qədər…
Bir xanımın müsahibədən
sonrakı zəngində isə təşəkkürdən
sonrakı «şikayəti» makiyajlı şəklinin verilməməsi
idi… Bir bəyin isə
niyə fotosunun çap
zamanı çopur düşməsi…
Bəzən biri ilə üzbəüz oturub
iki saat
danışdığın müsahibə o
qədər maraqsız alınır ki, heç müsahibənin
işıqlandırıcısı olaraq özün oxumaq istəmirsən,
o ki qala
oxucu. Amma bəzən
də, hətta üzünü belə
görmədən telefonla götürdüyün
müsahibənin sorağı Moskvadan gəlir…
Sözün əsl mənasında…
Savadına,
intellektinə həsəd apardığımız elə
müsahiblərimiz də olur ki, verdiyin sualı kəsə
cavablandırmağı bir yana, yazarkən nəinki sözünün,
cümləsinin, hətta nöqtə-vergülünün belə
yerini dəyişməyə nə ehtiyac olur, nə də buna cəsarət edirsən. Adam bu
qədər məsuliyyətlidir yəni: Bu
qədər hörmət edir özünə,
imicinə və reputasiyasına… Eşq olsun!
İnsanları
danışdırmağı bacarmaq sənətdir,
yaxşı danışdırmaq isə qabiliyyət. Amma kimsə ümumiyyətlə, danışmağı
bacarmırsa, hələ üstəlik də özünü
hər dediyi kəlmə ilə dahi zənn edirsə, bu halda jurnalist ağzı ilə
quş tutsa da, xeyri yoxdu…
Bax, burada Lao Tszını xatırlamalı oluram. Rəhmətlik deyirmiş
ki, danışığını bilməyən
sussa yaxşıdır. Təbii ki, jurnalistin işi danışdırmağı bacarmaq və bunları layiqincə qələmə
almaqdan ibarətdir. Amma
kimlərinsə əvəzinə müsahibə yazmaq artıq jurnalistika
olmasın gərək…
Çox sevdiyim müsahiblərim
də olub, bir daha üz-üzə gəlmək istəmədiyim
həmsöhbətlərim də…Təvazökarlıqdan uzaq olsa da,
qeyd edim ki, (bəzi müsahiblərimə
oxşadım lap) indiyə qədər heç vaxt qələmə
aldığım müsahibələrin mətni və mahiyyəti haqqında ciddi tənqid eşitməmişəm. Amma əlbəttə, bu,
işimə məsuliyyətsiz münasibət sərgiləməyə,
arxayınçılığa zəmin yaratmır. Heç nəyə baxmayaraq
bütün müsahiblərimə
hörmət bəsləmişəm və bəsləyirəm.
Amma dediyim bu ki, lütfən, gəlin
insanlara imkan verək,
müsahibələrdə özləri kimi
olsunlar. Əslində necədirlərsə,
elə də təqdim etsinlər özlərini. Bizim işimiz söhbəti
istiqamətləndirmək və intervünü
bir az səliqəyə
salmaqdan ibarət olsun.
Daha sual verib sonra da
həmin suala özümüzün
cavab yazmağımızdan, sonra da
yazdığımız cavabların içindən
başlıq və başlıqaltı seçməyimizdən
yox…
Əziz
həmkarlar və hörmətli redaktorlar,
gəlin, yeni ənənə tətbiq edək:
jurnalistikamızda müsahibənin «olduğu
kimi» yarımnövünü yaradaq bəlkə? İmkan
verək, xalqımız bəzən biz
jurnalistlərin təqdimatı ilə çox
şişirdilmiş şəkildə təqdim
olunan yazıçı, şair,
ziyalı, dövlət xadimi, millət vəkili, xalq
artisti, fizika elmləri
namizədi, filologiya elmləri doktoru, professor, filosof, ali məktəb
müəllimi, pedaqoq və kimləri…
kimləri… əslində olduğu kimi tanısın.
Əlbəttə,
danışmağı bacarmamaq qəbahət
və qüsur deyil. Amma bunu bilməyib də, qəzetlərin,
saytların, portalların baş
redaktorlarının qapılarını «məndən
müsahibə götürsünlər» - deyib
kandarından çıxarmaq qəbahətdir… Axı bizim işimiz müsahibə
almaqdır, kiminsə əvəzinə müsahibə yazmaq yox… Yox!
Deyəsən, bəzi
müsahiblərimin mənfi təsirinə məruz
qalmışam. Və lazım olandan
artıq danışdım…Dəyərli vaxtınızı
aldığım üçün üzr istəyirəm. Artıq susmaq zamanıdır. Qədim yunan şairi Menandrın «susmaq ən dəhşətli ittiham
ola bilər» deyimi ilə
razılaşmayaraq və bəzi məqamlarda təhlükəli
danışdığımı xatırlayaraq (burda da təbəssüm
yerinə düşür) bir
Afrika atalar sözü ilə fikrimi
bitirmək istərdim: «Susmaq bizi təhlükədən qoruyur»…
Sevinc
MÜRVƏTQIZI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2014.- 11 aprel.- S.5.