Məxfi savaş cəngavəri
Çingiz Abdullayev
Çingiz Abdullayev,
şübhəsiz ki, çağdaş dünya ədəbiyyatında
ən yaxşı siyasi detektiv ustalarından biridir. Bunu
yalnız biz demirik, bunu Amerikanın nüfuzlu “The Christian
Science Monitor” qəzeti də yazır. Bunu
dünyanın nüfuzlu ədəbiyyatçıları
etiraf edir. Onun adı Yan Fleminq, Erl Stenli Qardner, Hedli
Çeyz, Karter Braun kimi dünyaca məşhur detektiv
ustaları ilə bir sırada çəkilir. Məncə,
söhbət heç də onun kitablarının
tirajlarından getmir, amma bunun özü də az
əhəmiyyətli faktor deyil. İndiki zamanda,
dünyada 26 milyon tirajla nəşr olunmaq, 28 dilə tərcümə
olunmaq hər yazıçıya qismət olmur. Xüsusən də Azərbaycan kimi kiçik bir
ölkənin vətəndaşına. Nəzərə
alsaq ki, belə tirajlarla nəşr olunan bir yazıçını
dünya boyu yüz milyonlarla adam
tanıyır, demək o, dünyada ən tanınmış
azərbaycanlılardan biridir. Şəxsən mən
bu qədər məşhurluq qazanmış Azərbaycan
yazıçısı tanımıram. Onun
yazdığı janr da, siyasi detektiv janrı, hələlik
Çingiz Abdullayev qələmi sayəsində tarixin ən
yaxşı detektiv janrları ilə bir sırada durur. Bəziləri detektivi yüngül, əyləncəli
ədəbiyyat sahəsinə aid edir. Bəli,
bu janrda da belə əsərlər var, şübhəsiz.
Romançılığın bütün
janrlarında olduğu kimi. Amma detektiv
elementlərinə, dünya ədəbiyyatında artıq əsrlər
boyu rast gəlinir. Belə elementlər V. Şekspirin
“Hamlet”ində də var, A.Dümanın “Qraf Monte Kristo”sunda da,
F. Dostoyevskinin “Cinayət və cəza”sında da. Amma ədəbiyyatşünaslıq, detektivi bir janr
kimi, Edqar Podan sonra romançılığın bir
növü kimi xarakterizə etməyə başlayıb.
Sonrakı illərdə, Artur Konan Doyl, Hilbert Çesterton,
Aqata Kristi, Jorj Simenon kimi yazıçıların
yazdığı unikal əsərlərin sayəsində bu
janr milyonların sevimlisinə çevrildi. Bu
gün onların yaratdığı obrazlar bəşər
övladının ən çox sevdiyi ədəbi qəhrəmanlardandır.
Şerlok Holms, Erkül Puaro, komissar Meqre, Danni Boyd, Peri Meyson,
Ceyms Bond - bu adlar bir neçə nəslin təqlid obyekti
olmuşdur. Ölkəsindən, dinindən,
dilindən asılı olmayaraq, milyonlarla insan bu qəhrəmanlar
kimi hərəkət etməyə, onlara bənzəməyə
çalışır. Bu, son əsrlərin
aparıcı millətlərinin yeni dünya mifologiyasına bəxş
elədiyi qəhrəmanlardır. Aparıcı
millətlərin reklam maşını isə, demək olar
ki, “yad ünsürləri” qəbul etmir və “rəqsi adətən
özləri təlim ediyor”. Amma birdən-birə, Sovet
imperiyasının dağılması ərəfəsində,
Çingiz Abdullayev adlı bir fenomen çıxdı və
dünyada qoyulmuş qaydalara tərəf əlcək
tulladı....
Mən Çingiz Abdullayevin ilk əsərini
1988-ci ildə oxumuşam. Bu, “Mavi
mələklər” idi. Həmin dövrdə,
hamı kimi, mən də bu əsəri sevə-sevə
oxuyurdum. Bu çox çətin və ağır
dövr idi, siyası fırtınalar və etnik müharibələr
girdabına düşmüş cəmiyyətin yeni bir qəhrəman
obrazına ehtiyacı vardı və Çingiz Abdullayev ona belə
bir qəhrəman verdi - Dronqo. Planetar pisliklərə qarşı mücadilə
açan bir qəhrəman - intellektual. İdeallarına
xidmət etdiyi böyük bir dövlətin
çöküşündən sonra da həyatını
şərə qarşı mübarizəyə həsr edən
bir insan. O daim xidmət etdiyi idealların xiffətini
çəksə də, ideyası “yaşıl dollar” olan
dünyada da öz insani keyfiyyətlərini saxlamağı
bacarır. Həmin illərdə, Qərbdə Ceyms Bond, Rembo
kimi populyar qəhrəmanlar vardı və onların
mübarizəsi “şər imperiyası”na,
sovetlərə qarşı yönəlmişdi. Belə obrazlar sovetlərdə də
yaradılırdı və bunların da mübarizəsi
“dünya imperializminə” qarşı idi. Yəni
onların savaşı bir növ lokal savaş idi. Və birdən-birə, dünyanın dəyişməsi
ərəfəsində ədəbiyyata (o cümlədən
kinoya) yeni bir qəhrəman obrazı gəldi. Çingiz Abdullayev təxəyyülünün
yaratdığı bu qəhrəman, sələflərindən
fərqli olaraq, daha qlobal missiya daşıyırdı. BMT nəzdində fəaliyyət göstərən
“Dronqo” planetar pisliklərə qarşı mübarizə
aparır. Əsərdən-əsərə
onun fəaliyyət dairəsi də demək olar ki,
dünyanın bütün tərəflərini əhatə
edir. Məhz “Dronqo” obrazının ortaya
çıxmasından sonra, “Ceyms Bond”un
missiyasında “qlobal şərə” qarşı mübarizə
elementləri görünməyə başladı. Bu, Ç.Abdullayev intiusiyasının
dünyadakı prosesləri xeyli qabaqladığını
göstərir. Artıq dünya ədəbiyyatında,
kinosunda beynəlxalq terrorizmə, beynəlxalq cinayətkarlığa
qarşı mübarizə süjeti adi hal aldı. Çünki bu gün dünyada bir “qloballaşma”,
vahid idarəetmə tendensiyası var. Yəni ədəbiyyat
və kino siyasi situasiyanın ardınca gedir. Çingiz Abdullayev isə siyasi situasiyanın
önündə olmağı bacardı. Bu
ideya onun sonrakı əsərlərində də davam
etdirildi. Ç.Abdullayevin əsərlərində
dünya bir bütövdür, burada xeyir və şər var
və onun əksər qəhrəmanları qlobal şərə
qarşı vuruşur. Bu baxımdan onun
“Dronqo”su bir növ Mantreyyadır, xilasçı Xızırdır,
Mehdi əz Zamandır. O, içində gözəl
keçmişin xiffətini yaşatsa da, bu günün pislikləri
içində puç olmuş ideallarına doğru getməyə
çalışır. Bəşəriyyət,
pisliklərdən qurtulmaq üçün həmişə
belə miqyaslı qəhrəmanlar arzu edib. Dünya
xalqlarının folklorunda Herkules, Koroğlu, Robin Qud, Zorro,
Vihelm Tell və s. kimi qəhrəmanlar var və onların
mübarizəsi pisliklərə qarşıdır. “Hər zamanın öz Elxanı doğulur”. Bu, mənim bir şerimin misrasıdır və
düşünürəm ki, bu yazıda yerinə
düşür. Çingiz Abdullayev də
dünya folklorunda “Dronqo” obrazı doğurdu, bu zamanın
öz qəhrəmanını yaratdı. Bu,
onun böyük bir yazıçı kimi səciyyələnməsi
üçün kifayət edər. Əlbəttə,
onun əsərlərində başqa obrazlar da var. Məsələn,
Marina Çernışova, “Solça”, Teymur Qarayev və s.
Amma yaddaşlarda o həmişə “Dronqo”nun
yaradıcısı kimi qalacaq. Çünki bu
obraz onun materiyalaşmış düşüncələridir,
onun içində yatan arzularıdır. “Dronqo”nun
Bakıdakı ev ünvanı da,
Çingiz Abdullayevin əsərlərini yaratdığı
binanın ünvanıdır - Xaqani-25. Bu
ünvan bir növ Bakının “Beyker strit”idir. Birində
Şerlok Holms doğulub, birində “Dronqo”...
Şerlok Holmsu yaradan Konan Doyl da, Erkül Pyaronu yaradan
Aqata Kristi də, komissar Meqreni yaradan Jorj Simeneon da, onlara müəyyən
qədər öz xüsusiyyətlərini vermişlər. Janrın xüsusiyyətləri belədir ki, qəhrəman
cinayətlərin açılmasında müəllif kimi
düşünməyə, müəllif kimi davranmağa,
müəllifin məntiqinə söykənməyə məcburdur.
Elə müəlliflər də
yazılarında olmaq istədiklərini göstərməyə
çalışmışlar. Bəs
Çingiz Abdullayevin “Dronqo”su haradan gəlir? Mən uzun müddət bunun üstündə
düşünmüşəm. Qəhrəmanı
təxəyyüldən də yaratmaq olar, ancaq “Dronqo” kifayət
qədər canlı və çevikdir. Özü
də azərbaycanlıdır. Adətən
belə personajların prototipi olur və müəllif
onları yaxından tanıyaraq bütün
davranışlarını çox gözəl bilir. Mən
Çingiz Abdullayevi xeyli vaxtdır tanıyıram və o mənə
həmişə bir sakit adam təsiri
bağışlayıb. İlk baxışda
adama elə gəlir ki, belə sakit adamlar qəhrəmanlıq
əsərləri yazmırlar. Mən onun
barəsində çoxdan yazmaq istəyirdim və nədən
bu tipli əsərlər yazmasının səbəbini tapa
bilmirdim. Və birdən əyan oldu. Mən sadəcə onun bioqrafiyasına nəzər
saldım və anladım ki, bu sakit, ziyalı, təvazökar
görünməyə çalışan adamın içində
böyük bir qəhrəman ruhu var. Bu, heç də
Çingiz Abdullayevə kompliment deyil. Sadəcə
bioqrafiyasına səthi nəzər salanda
çıxardığım nəticədir. O,
göründüyü kimi deyil, o əsərlərində
olduğu kimidir. Ceyms Bondu yaradan Fleminq özünün
yazdığı kimi, “Dronqo”nu yaradan Abdullayev də
özünü yazır. Bəlkə də zaman gələcək
onun özündən də əsərlər yazacaqlar, amma
onun tərcümeyi-halı bir az sirr
kimidir. Mən bu tərcümeyi-halda müəyyən
məqamlardan danışmaq istəyirəm.
Yüksək ixtisaslı
hüquqşünas və güllə
atıcılığı üzrə Bakı çempionu
Çingiz Abdullayev hələ gənc yaşlarında
SSRİ xüsusi xidmət orqanlarının (KQB) diqqətini cəlb
edib və orada işə dəvət olunub. O zaman bu
quruma ən yaxşıları cəlb edirdilər. Tezliklə o, xarici ölkələrdə əməliyyatlar
keçirən xüsusi dəstəyə təyinat alır.
Xarici ölkələrdə xüsusi
tapşırıqlar həyata keçirən bu dəstə ən
çətin əməliyyatları həyata keçirib.
1983-cü ildə Namibiyada keçirilən əməliyyat
zamanı Çingiz Abdullayev yaralanır. Namibiyada
saxlanan əsir Anqola komandirlərini azad etmək
üçün keçirilən bu əməliyyatdan
yalnız dörd nəfər sağ qalır (daha doğrusu,
üç nəfər, çünki onlardan biri
aldığı yaralardan daha sonra dünyasını dəyişib),
onlardan biri də Çingiz Abdullayev idi. 84-86- cı illərdə
o, Kampuçiya, Anqola, Mozambik, Belçika, Almaniya, Polşa,
Rumıniya, Bolqarıstan, Əfqanıstan və s. kimi ölkələrdə
tapşırıqlar həyata keçirir, iki dəfə
yaralanır. Xidmətlərinə görə,
“Qırmızı bayraq” ordeni, “Qızıl ulduz” ordeni, “Lenin”
ordeni kimi mükafatlara layiq görülür. Aydındır ki, belə qısa zaman kəsiyində,
SSRİ kimi ölkədə belə mükafatlar almaq hər
adamın işi deyildi. Gərək ən
azından “Ceyms Bond”, ya “Ştirlis” olasan ki, sovetlər səni
belə qiymətləndirsin. Olsun ki, o, nə
zamansa həyatının bu qəhrəmanlıq səhifələri
barədə də kitab yazacaq. Amma indi o,
bu barədə danışmağı sevmir və bilmirəm
mənim bu mövzunu qabartmağım nə dərəcədə
doğrudur. Burada çox sirlər ola
bilər. Amma məncə, Çingiz Abdullayev özü də
hər sirrə məhəl qoyan adam deyil.
“Mavi mələklər” romanı “dövlət sirri” məsələləri
açıqladığına görə düz üç il KQB arxivlərində yatıb və yalnız
1988-ci ildə onun nəşrinə icazə verirlər. Və onun içindəki yazıçılıq
ehtirası hər şeyi üstələyir. O dövlət
işlərindən aralanır (Ç.Abdulayev bir müddət
mühüm dövlət vəzifələrində də
çalışıb). Çünki onun
içində bir qəhrəmanlıq, fateh ruhu vardı.
Darıxdırıcı məmur işi onluq
deyildi və o ruhunu ədəbiyyat səmasına buraxdı.
Bu səmada o, hər şeydi - yaradan da, yaranan
da. O, çatdırıb eləyə bilmədiklərini
yaratdığı qəhrəmanlara həvalə elədi. Eləmək istədikləri isə yəqin ki,
çoxdu. Lap böyük adaşı Çingiz xan
kimi. Əgər Çingiz xan bütün
düşüncəsini və ehtirasını torpaqların fəthinə
yönəltmişdisə, Çingiz Abdullayev ürəklərin
və beyinlərin fəthinə yönəltdi. Onların hər ikisini birləşdirən bir cəhət
var - fəth etmək ehtirası. Əgər
Çingiz xan öz beynəlmiləl orduları ilə yeni-yeni
torpaqlar fəth etmək arusu ilə yaşayırdısa,
Abdullayev Çingiz əsərləri ilə yeni-yeni ürəklər
fəth edir. Cəmi 52 yaşa qədər
yazılmış 153 əsər buna sübutdur. O bu fəthləri
ilə həm özünü, həm də mənsub
olduğu Azərbaycan etnosunu yüksəldir. İnanmıram
yaxın zamanlarda hər hansı bir Azərbaycan
yazıçısı onun uğurunu təkrar edə
bilsin....
Heç keçmiş sovet məkanında
da Çingiz Abdullayevin bu uğurunu təkrar edən ikinci bir
yazıçını yadıma sala bilmirəm. Çingiz Abdullayev böyük imperiyanın sonuncu
böyük yazıçısı oldu. Türk
dünyasının isə birinci detektiv ustası. İndi “psevdomillətçiliyin” baş
qaldırdığı bir zamanda onu rus dilində
yazdığına görə yamanlayanlar da var. Amma mən
ayrı cür düşünürəm. Nə yaxşı ki, o əsərlərini rusca
yazıb. Birincisi, bu dildən xarici dillərə
tərcümə olunmaq üçün böyük tərcümə
potensialı var. Azərbaycan dilinin hələlik belə
potensialı yoxdur. İkincisi, onun əsərlərinin
mövzusu elədir ki, onları çox geniş ifadə
imkanları olan rus dilində yazmaq daha effektlidir. Onsuz da onların hamısı Azərbaycan dilinə
tərcümə olunub. Detektiv şeir
deyil ki, dəqiq tərcüməyə gəlməsin. Buna görə, onun rus dilində yazdığı əsərlərin
Azərbaycan ədəbiyyatına, Azərbaycan mədəniyyətinə
böyük fayda gətirdiyinə qətiyyən şübhə
etmirəm. Nizami kimi, Xaqani kimi, Nəsirəddin
Tusi kimi, onun qazandığı şöhrət, həm də
Azərbaycanı şöhrətləndirir. Mən bu
yazını, vaxtilə Fransa kralı XIV Lüdovikin
böyük dramaturq Molyer barədə dediyi bir fikri,
Çingiz Abdullayevə aid edərək bitirmək istəyirəm:
“Ona öz şöhrəti üçün heç nə
lazım deyil, amma o bizə Azərbaycanın şöhrəti
üçün lazımdır”.
Elxan
ZAL
QARAXANLI
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2014.-11 aprel.- S.12.