“Vicdan dinin hamısıdır...”
İsa
Muğannanın son müsahibəsi
İsa Muğanna... Göylərin adamı... Bir
çoxlarının "Azərbaycanın Dostoyevskisi",
"Azərbaycanın Folkneri", "Çingiz
Aytmatovu" adlandırdığı Azərbaycanın
İsa Muğannası... Şəxsiyyəti ilə
yaradıcılığı vəhdətdə olan,
böyük olduğu üçün heç bir zaman sadə
görünməkdən qorxmayan İsa Muğanna - İsa
Hüseynovu - yaratdığı əsərləri ilə
milyonların sevimlisini və onun yanında olan şöhrəti
bir kənara qoyaraq bəyənməməsi və yenidən
yeni yazıçı imici, yaradıcılıq yolu, üslub
yaradaraq addımlamağı bacaran iradəli, cəsarətli
düha... İsa Muğanna çağdaş
dövrümüzün az klassiklərindən
biri idi ki, onun haqqında heç bir etiraz, narazılıq yox
idi. Həm həmyaşıdları, həm də
gənclər onu sevir, zərif bir hörmətlə
yanaşırdılar (Bu dahilərə daş atmaqla məşhurlaşmaq
arzusunda olan cahillərə aid deyil). Bu,
şəxsiyyətlə yaradıcılığın mükəmməl
vəhdətindən doğmuşdur. Çünki
böyük fikir, istedadlı qələm sahibi olduğu qədər,
həssas ürəyə, eqoizmdən uzaq xarakterə malik idi
o.
O, daima yüksəldi, yüksəldikcə də
oxucusunu da yüksəkliyə, aliliyə dəvət etdi...
İki illik ustad-şagird münasibətlərimiz,
dostluğumuz onun yaradıcılığına olan hörmətimi
şəxsiyyətə olan məhəbbət zirvəsinə
qədər yüksəltdi. Dostum Əli
İbrahimbəylinin sayəsində yaranan tanışlıq xəyallarımın
yazıçısının 7 əsərini nəşr
etdirmək, redaktoru olmaq şansını verdi
mənə. 85 illik yubileyini keçirdik. Demək olar ki, ayda bir dəfə evində, onun zəngin
süfrəsində qonaq olmaq, gecənin bir yarısı da
olsa, onun mənə, mənim ona zəng edib nəyisə dəqiqləşdirməyimiz
bir şərəf, bir qürur hissi idi.
Təvazökarlıqdan uzaq görünsə
də, deməliyəm ki, İsa Muğannanın
sağlığında qədrini bilənlərdən
olmağa çox çalışdım. Bacardığım qədər qayğı göstərməyə
çalışdım. İsa Muğanna
kimi - heç kimdən, heç kəsdən heç nə
gözləmədən. Bu, o uca ruhlu insana
olan bir oxucu, yazıçı, vətəndaş borcum idi.
Bunların qarşılığında isə
ustaddan bir cümlə öyrənmək, onun əlini
sıxmaq imkanı qazanmaq mənə şərəf idi.
Nə qədər yaşayacağımı
bilmirəm, amma bir ömür onunla olan söhbətlərimiz
və xatirələrimizdən danışmaq həmişə
mənim üçün önəmli və gərəkli
olacaq.
Yeni kitab evinin açılışında səhər-səhər
zəng edib xeyir-dua verməsi və: "Bu gün mənə
iki sözün təhrifsiz variantını dedilər, Nizami də
(AMEA-nın müxbir üzvü Nizami Cəfərovu nəzərdə
tuturdu), sən də yazıb masanızın üstünə
qoyun: fikir və təfəkkür - Od və
Həqiqət" - deməsi sadəcə fəxarət hissi
yaradır.
Bir neçə ay öncə qərara gəlmişdim
ki, Muğanna haqqında "Müstəqillik dövrü Azərbaycan
romanı İsa Muğanna işığında" və ya
"İdeal"dan sonrakı həyat və
yaradıcılıq" adlı monoqrafiya hazırlayım. Onun elmi tərcümeyi-halını hazırlamaq və
əsərləri haqqında özünün
açıqlamalarını da eşitmək üçün
razılaşmışdıq ki, mən gəlib onunla söhbət
edim və səsini yazım.
Zəngləşdik. Martın 27-də bayramlaşmaq və söhbətləşmək
üçün getdim. Bu
görüşümüzdə "Cəhənnəm"
romanı haqqında danışdıq. Hərdən
kənara çıxmalar da olurdu. Mən
jurnalist kimi yox, tədqiqatçı kimi getdiyim
üçün məhz əsəri müzakirə etdik.
Amma söhbətimizdən nə o doyurdu, nə
də mən. Düz üç saat.
Həmişə təngnəfəs olan ustad bu dəfə
heç yorulduğunu hiss etdirmirdi. Heç firuzə
xanım da "Ay İsa, bəsdi, indi ürəyin
dayanacaq"- demirdi. Söhbətin
maraqlı alınmağı məndə gələndəfəki
söhbətimizi əsərlərinin üzərində yox, həyatdan,
sevgidən, ümumi ədəbiyyatdan qurmaq arzusu yaratdı.
31 mart gecəsi isə səhər İsa müəlimlə
görüşmək üçün suallar
hazırladım. Yazdığım suallardan ən
yaxşısı və özlüyümdə bir
tapıntı kimi düşündüyüm sual: "18
yaşlı eşqlə 86 yaşlı eşqin fərqi nədir,
eşq qocala bilərmi?" idi.
1 aprel səhəri isə məni yuxudan
İsa Muğannanın telefonundan gələn zəng
oyatdı. Saata baxdım... 8-ə işləmişdi,
təəccübblə telefonu açdım. Həmişəki kimi, firuzə xanım idi. Adətən firuzə xanım zəng edər, kef-əhval
soruşduqdan sonra İsa müəllimə verərdi. Bu dəfə isə belə olmadı. O
ağlayırdı: "İsa dünyasını dəyişdi..."
Bəli, dünyasını dəyişdi.
Əminəm ki, Muğanna dünyasını dəyişməmişdən
öncə "Ağ" deyə bildi. Və
qohumlarının olduğu planetə getdi, saflaşmış
ruhlarla qovuşdu.
Artıq Muğanna öz dünyasına uçdu
getdi... Amma bizim dünyamızı da Muğannasız
qoymadı... Həm yerdən, həm göydən
yazdıqları ilə qəlbləri saflaşdırdı,
könülləri əbədi fəth etdi, getdi.
P.S. 27 matrda İsa Muğanna ilə
olan söhbətimizin bir çoxunun kütləvi oxucu
üçün olmadığından sadəcə bir hissəsini
hazırladım. Bir jurnalist
olmadığımı, bu söhbətimizi bu formada mətbuata
vermək üçün etmədiyimi oxucuların nəzərə
almasını xahiş edərdim. Sadəcə,
apardığım tədqiqat üçün şəxsən
mənə lazım olan məqamlara, "Cəhənnəm"
əsərinin təhlilinə yönəlik sualları
vermişdim.
Buyurun, söhbətimizin əsas hissəsini
yazıya alıb sizlərə təqdim edirəm.
- İsa müəllim, "Cəhənnəm"
romanından başlayaq. Mən bu əsəri iki dəfə
oxudum. Bir xeyli qeydlərim var, əsərdə həm təzadlı
fikirlər var, həm də yeni və maraqlı yozumlar...
- Sən de görüm, necə dərk eləmisən?
Mən də onun üstündə deyim də...
- "İdeal"ın son nəşrinin ön
sözündə bir fikir yazmışdınız.
- Müqəddiməni oxumadan kitab oxunmaz!
- Müqəddiməni
oxumuşam... Bəli, təqdim etdiyiniz Saf Ağ elmi, fəlsəfəsi
yeni olduğu üçün bəzən izaha ehtiyac olur. Hətta
deyərdim ki, müridlərə - OdƏrlərə belə
ehtiyac var. Sizin fəlsəfəni duyub, dərk edib, həzm
edib, oxucuya daha asan dillə çatdırsın. Necə ki, Nəimi
fəlsəfəsini xalqa Nəsimilər
aşılayırdı. Əgər bir cümlə ilə
ifadə etsəm, "Cəhənnəm" romanı cəhənnəm
alovunu alışdıran vasitənin söz olduğu qənaətindədir,
elə buna görə də "cəhənnəm əzabı"
vicdan əzabı deməkdir.
- Bu roman bir növ bütün dinlərdə olan cəhənnəmin
mahiyyətinin təhrif olduğunu, Ərağın-ruhun
sözün gücü ilə saflaşmasını təqdim
edir.
- Lakin
çox maraqlıdır ki, sizin konsepsiyanızda qədim
misirlilərin dini dünyagörüşünün də izləri
var.
- Bir çox dinlərdən fəqrli olaraq, qədim
misirlilər düşünürdülər ki, insan
öldükdən sonra onun ruhu Ozirisin rəhbərliyi ilə
məhkəməyə çıxarılacaq və
günahsız olduğu təqdirdə Aru ilə - cənnətlə
mükafatlandırılacaqdır. Beləcə,
Tanrı Ranın gəmisinə mindirilib xoşbəxt bir həyat
sürər və ya ulduz olarlar.
- Digər
tərəfdən də siz, bəlkə də, dünyada
yeganə yazıçılardansınız ki,
yazdığınız altı əsərin oxuma
xronologiyasını təqdim edirsiniz. Elə mən
həmin xronologiya ilə oxumuşam. "İdeal", Məhşər”
(Ənşər-mən şər”), “Qəbiristan”,
“GurÜn”, “İsahəq, Musahəq”, “Cəhənnəm” və
sonrakı əsərlər..
İsa
müəllim, "Cəhənnəm" romanını
oxuduqda Hüseyn Cavidin "İblis", Hötenin
"faust", Bulqakovun "Mister və Marqarita" əsərlərini
xatırlamamaq olmur. Hətta "Cəhənnəm"in də
sonluğu "İblis" pyesindəki İblisin son monoloqu
ilə eyni ideyanın daşıyıcısıdır:
İblis nədir, cümlə xəyanətlərə bais, ya
hər kəsə xain olan insan nədir, İblis. "Cəhənnəm"də
isə müəllifin dilindən deyilən son cümlələrdən
biri belədir: "Cəhənnəm məkanını tap,
ey İns... O fantastikasız fantastika sənin özündə
deyilmi?"
İnsan
və İblis... "Cəhənnəm"də
nəyi daha çox qabartmaq istəmisiniz? Daha
çox vurğulamaq istədiyiniz nədir?
Çünki əsərin əvvəlində deyilir ki, cəhənnəm
varmi? Və Allah bu qədər insanları bu dünyada bu qədər
əzabla yaşadır və hələ bir də o dünyada
cəhənnəmi də hazırlayıb ki, getsin o dünyada
da əzab çəksin? Sonrakı abzasda hökmlə
deyirsiniz ki, "cəhənnəm var!"
- Bu "Cəhənnəm"i yazanda mən
həmişə islam dini haqqında fikirləşirdim.
İslam dininin peyğəmbəri hesab olunan Məhəmməd
peyğəmbər əslində Saf Ağ elminə isnad edir.
İslam dini islama isnad edən təhrif alimlərin
təhrif dinidir. Cənnət-cəhənnəm
də elə şəklə salınıb ki, uydurma kimi
görünür. Nəimidən
soruşurlar ki, "cənnət haradadır?" Deyir, ayağının altına bax. Yəni yer, torpaq özü cənnətdir. Cəhənnəmin varlığını insan
öz bətnində axtarmalıdır. Özünün
xarakterində, əməllərində, gördüyü
işlərdə, dünyagörüşündə
axtarmalıdır. Bunun bir tərəfini də
fantastikaya bağlamaqla deyirəm ki, həyat özü, kainat
özü fantastikadır. O Ayın cəhənnəm
adlandırılması da doğrudur, bir tərəfdən də
yalandır. Doğrudur, ona görə ki,
nöqsanlı insan yerdə öləndən sonra bunun
işığı gedir Ağa - Ay planetinə. Orda günün müəyyən saatlarında
oturur, tərpənə bilmir yerindən. Bütün pis
əməlləri, həyatı, insanlara münasibəti lent
kimi gəlib gözünün önündən keçir. Bu, saflaşma prosesidir. Cəhənnəmdə
yanmaq yalandır. Saflaşma prosesi gedir,
sonra gəmiyə minir, o biri planetlərin hansında bunun
qohumları var, gedir ora. Əbədiyyətə
qovuşur, əbədi yaşayır. Bu cənnət-cəhənnəm
məsələsi yerdə insanın həyatında
böyük rol oynadığına görə mən bunu Saf
Ağ elmi nöqteyi-nəzərindən
aydınlaşdırmaq məqsədilə yazmışam.
Və orda da mənim babamın iştirakı təsadüfi
deyil.
- Musa
ağanın?
- Omar ağanın.
- Musa Omar ağanın oğludur?
- Bu Musa Omar ağanın oğludur. Cavankən rəhmətə gedib. O biri Musa
ƏsƏlməndi -Süleyman peyğəmbərdi. Babamın babasıdır. Babamın
atası Hüseyn ağadır. Hüseyn
ağanın atası da Süleyman peyğəmbərdir.
Burda cəhənnəm həm Saf Ağ elmini, həm
də dini tərəfdən cənnət-cəhənnəmin
mahiyyətini açmaq, insanın bətnində cəhənnəm
olduğunu sübuta yetirmək məqsədi güdürəm.
Ümumiyyətlə, Saf Ağ elminin hər əsərində
bir guşə açılır. Bu bir
guşə də cənnət-cəhənnəm söhbətinə
görə yazılıb.
- Burda belə
bir hissə var: Bünyad Səməddən soruşur ki, cəhənnəmi
yaratmaqda günahkar kimdir? Səməd deyir ki, indi biləcəksən,
ən böyük günahkar insanın taleyini yazan -
"Yazan" - "Yazdan" -"EyƏsÜn"
EyOdƏr" babamızdır, ay bədbəxt razvetçik. İkinci günahkar Yazanın
yazdığını Bağ atamıza çatdıran
BağBağÜn Babamızdır. Üçüncü
günahkar yazılanların əsasında hökm verən
Bağ atamızdır. Dördüncü
günahkar hökmləri icra edən EySarımızdır.
Bəndədə nə günah var?!" Hətta bütün bunların Bağ atanın
törətdiyini də göstərmiş olur. Sizcə, cəhənnəmin yaradılmasında səbəbkar
Bağ atadır? Və sonda yazırsız ki,
dördüncü günahkar hökmləri icra edən
EySardır. Bu sualın bədii həlli oxucuda
suallar yaradır. Sualın cavabını
müəyyənləşdirmək olmur.
- Səmədin
dünyagörüşü aydın olduğuna görə məlumdur
ki, bu ancaq Bünyad bəyin daxilini açmaq
üçün, suallara cavab almaq üçün deyilib. Səmədin dünyagörüşü
özünün dediyi sözlərlə tutuşmur.
- Deməli,
bu, kinayədir.
- Səmədin nöqteyi-nəzərindən
həqiqət deyil bu. Səmədin
dünyagörüşü məlumdur. Səməd
EySara inanır, Bağ ataya inanır, o biri peyğəmbərlərə
inanır. Odər EyƏsÜn babamıza
inanır. Onların boynuna bu boyda günahı yıxmaq
Səmədin obrazına zidd olar (86 yaşlı
yazıçının yaddaşına heyran olmamaq
mümkün deyildi. 10-15 il bundan öncə
yazdığı əsərə bu qədər bələd
olma hər yazıçıya xas olmur. Bu
sualı verəndə açığı narahat idim ki, mənim
üçün aydın olan bir sualı niyə soruşuram.
Amma öz dilindən eşitmək
üçün bu sualı verdim. Əsərin
ideyasına zidd olacaq, nəyi isə unudacaq heç bir fikir
eşitmədim).
- İsa müəllim, mən sizin ideologiyanıza inanan
bir oxucu olsam da, Şah İsmayıla, Cumhuriyyətə olan
münasibətinizi heç vaxt qəbul etməmişəm. Amma
"İdeal"dan fərqli olaraq, "Cəhənnəm"də
sanki Şah İsmayıla olan münasibətinizi korrektə
etmisiniz. Əvvəlki fikrinizdən fərqli, bu əsərdə
Şah İsmayıl Xətaiyə bir simpatiya duyulur.
- Şəmil, mənim, ümumiyyətlə,
Saf Ağ elmində Şah İsmayıla münasibət
ikilidir. Bunun babası Şeyx Saf
Ağdır. O, Bağdadda böyüyüb, orda Saf
Ağ elmi ilə məşğul olub. Sonra
başlayıblar bunu izləməyə. Bu
təhlükə qarşısında qaçıb Ərdəbilə
gəlib. Burda adını dəyişib.
Saf Ağ əvəzinə adını qoyub
Şeyx Səfi. Şah İsmayıl da
şeirlərində, yaradıcılığında elmi gizlədib.
Yanında saxladığı
aşıqların şeirlərində elmi saxlayıb, gizlədib.
Sultan Səlimlə müharibəyə
hazırlaşıb. Bu, bir münasibətdir.
Səlim islamı qəbul etmişdi.
Türkiyədə islam dini çiçəklənirdi.
Şah İsmayıl islama qarşı idi, indi
heç kəsin açmadığı məsələdi
bu. İslamın Türkiyədə kökünü kəsmək
üçün Çaldıran müharibəsinə
çıxdı. Bu, onun elmi gizləmək
üçün müsbət cəhəti idi.
- İslam dininə qarşı döyüşdü deyə
bilərik?
- Çaldıran müharibəsi islam dininə qarşı idi. Onu
heç kəsə açmayıb. Aça
bilməzdi. Çünki islam dininə
qarşı idi. İslamın belə mürtəce
vaxtında bunu açmaq mümkün deyildi. Nəsimi deyir ki, "ənəlhəq sirrini faş
elədim mən". O, ÜnƏlAğ deyib, amma bunu
onun divanlarından pozublar. Hamısını ənəlhəq
ediblər. Onları da, Saf Ağı tərənnüm
edən şeirlərini də dəyişdiriblər. Dəri
dilini, OdƏr dilini... Dəri farscadı,
OdƏr bizim dildədir. Dərisini soyublar.
Həm fiziki cəhətdən, həm də
divanlarında dərisini soyublar. Şah
İsmayıla gəlincə, Şah İsmayıl deyir ki, ənəlhəqqi
gizlədim mən. Onu da indiyə qədər
açmayıblar. O şeri gizlədiblər. Çox müqtədir alimlərimiz, dəyərli
alimlərimiz Nəsiminin bu cəhətini gizlədiblər.
Daha doğrusu, başları
çıxmayıb, deyəsən. Quluzadə
Mirzəağa "Nəsimi" filminin məsləhətçisi
idi. Mənə sual verdi ki, Nəsiminin
portretini necə yazarsan? Dedim, "gözlərinin
qaranlığında işıq qaynayırdı". Dedi: -
Doğrudur. Nəsiminin ənəlhəq sirrini
faş eləmək haqda mən ondan soruşdum. Dedi ki, mən
heç Nəsiminin Hələbə niyə getdiyini də
bilmirəm. Niyə gedib? Sonradan
mənə məlum oldu ki, Hələb Əlev şəhəridir.
Eysarın evi, Eysarın fikri. Bu cəhətdən Şah İsmayılın elmi
gizlətmək məqsədinə də çatıb, gizlədibdir.
Özbəkistan, Qırğızıstanda da bu
elm yayılmışdı. İslamın
süqutu başlamışdı. Bağdadda
İxvan Əs Səfa qardaşları var idi və onlar jurnal
buraxırdılar. Nizami haqda məqalələr
çap edirdilər.
-
Neçənci əsrdə?
- Nizaminin vaxtında. XIV əsrdə islam təzədən yayılıb. Xəlifə Ömər təhrif Quranın
üzünü köçürtdürüb göndərib
Özbəkistana, orada təzədən yayılıb. Türkiyədə XIII əsrdə gəliblər vətənə,
XIV əsrdə dini mükəmməl şəkildə qəbul
ediblər və camaat arasında yayıblar. Amma bir cəhəti də qeyd etmək
lazımdır ki, niyə bizə qılınc müsəlman
deyirlər? Çünki ərəblər
hücum ediblər bura. Bağdad xəlifəsinin
əmri ilə Azərbaycana hücum çəkdilər, dini
qəbul etdirdilər. Kəndlərə,
şəhərlərə dəstə-dəstə ərəb
atlıları girdi. Qılıncı
çıxarıb insanların boynuna qoyub deyirdi ki, kəlmeyi
şəhadəti de. Onda gərək onlar
deyəydi ki, "la ilahə illallah" mənim əqidəmdir.
Allahdan başqa Allah yoxdur. Bir Allahdır, nə
doğub, nə törəyib, nə oğlu, nə
uşağı var. Belə mistik qüvvə kimi Allahı təqdim
ediblər. Bağ ata da unudulub. Eysar olub xaçın Allahı.
- Vicdan nədir
sizin üçün?
- Nə üçündür bu sual?
-
Çünki burda tez-tez vicdan əzabı ifadəsi var. Cəhənnəmdə
vicdan əzabı deyəndə İsa müəllim nəyi nəzərdə
tutur?
- İnsanın bətnində yaşayan,
daimi yaşayan, ölməyən, dünyaya
baxışını idarə edən bir məfhumdur.
- "Vicdan dinin yarısıdır" deyə bilərikmi?
- Vicdan dinin hamısıdır.
- Sizin
"bəy" sözünə münasibətiniz, deyəsən,
o qədər də yaxşı deyil. Yəni niyə
Bünyad yox, Bünyad bəy? Çünki əsərdə
Bünyad bəy obrazı şər qüvvə kimi təqdim
edilir. Hansı ki bu mənfi obraz milli düşməndir,
milli ideologiyanın düşmənidir. Stalinin
sağ əlidir. Repressiyaları törədənlərdən
biridir.
- Müsavat Azərbaycana gələndən
sonra bəy yaranıb. Bu da
oradan qalıb. 1920-ci ilədək Azərbaycanda
bəy də, ağa da olub. 1920-ci ildən
sonra Nəriman (Nərimanov) hakimiyyəti alandan sonra ağa, bəy
sözü yığışdırılıb.
Hər xalqın dilində müəyyən müraciət
forması var. Bizdə də bu, bəydir...
Bəy təhrif olduğuna görə... Nəriman
Saf Ağ elmini bilirdi və mənim əmilərimə Nizamidən,
Nəsimidən başlayaraq üzübəri dərs deyirdi.
Mənim əmim İsa Əfəndi islam
tarixi kitabı yazmışdı. O, OdƏr mədəniyyətinin
necə təhrif olunduğunu yazmışdı. Onu mənim Xanbaba əmim torpağın altından
çıxardı. Vərəqlərini
bir, bir gözümün qabağında yandırdı. Onun titr səhifəsini mən yalvardım, aldım.
Orada-arxivdədir. Ruscadır.
Eto napisana İsa Quseynova (Bu, İsa
Hüseynova yazılıb). O, bağ sözünün təhrifidir.
Ona görə də Nərimanov "bəy"
sözünün əleyhinə idi. "Müəllim"
sözünü Nərimandan sonra sırıyıblar millətə
sovet dövründə. İndi o qədər
yayılıb ki, hətta müəllim olmayanlara da "müəllim"
deyilir. Bu, çox təhrif, çox yalan
bir ifadədir. Ona görə mən məcburam
müsavatın gətirdiyi təhrif - "bəy"
sözünü işlədim və deyim ki, bu
"Bağ" sözündən azmadır.
- Lenini də
siz Saf Ağ elminin bilicilərindən biri kimi vermisiniz bu əsərdə...
"Nəriman Nərimanov Moskvaya aparılanda Zeynalabdin
Tağıyev Muğannalardan kompanionu - Məmməd xozeyni
kabinetinə çağırıb, qapını açarla
bağlayıb deyib: "Nərimanov vəzifəyə yox,
ölümə getdi... Nərimanın, sənin
Muğannalara mənsub olduğunuz açıla bilər.
Nərimanın Leninlə gizlin danışıqları
Ulyanovların EvƏrEy OdƏrliyi, Tərikliyi də
açıla bilər. Ulu Bağın cəmi
Yer üzündə vahid ədalət Səltənətinə
dair yazdıqları axtarılır. Hətta, bəlkə,
hammızı qırarlar."
- Nəriman onunla yaxın dost olub. Lenin Nərimandan
dərs alıb. Çünki Saf Ağ
elmi dünyəvi elmdir. Eysarla Bağ ata ilə
bağlıdır. Bunu unutmaq olmaz. Lenin materializmi yazanda Maxı (Yəhudi əsilli Alman
filosofu Max Horkeymer) niyə tənqid edir? Max özü də
"Bağ" sözündən azıb. O, özü də
təkallahlığı dini cəhətdən izah edir. Lenin onun əleyhinə çıxır. Ancaq
buna görə.... Əslində Lenin Nərimandan
dərs almışdı.
- Belə
çıxır ki, Saf Ağ elmi təkallahlığı qəbul
etmir?
- Max birbaşa təkallah demir. Yazısında
nə Bağ atanın oğulları var, nə EyƏsün
var, nə EyOdər var. Bunların heç birini qəbul etmir
Max.
- Mən
sizin fikrinizi soruşmaq istəyirəm. Saf
Ağ elmi təkallahlığı qəbul edirmi?
- Yox...
yox... Təkallahlığı qəbul etmək
cinayətdir. Türkiyədə bir təriqət
olub. Onlar Türkiyəni tərk edəndə sərhəddə
deyiblər ki, biz də "la ilahə illallah" deyirik. Onunla da salamat qalıblar. Amma əslində
"la ilahə illallah"dan başqa dünyanı təhrif
eləyən ikinci böyük bir kəlmə yoxdur.
- Sizcə,
"la ilahə illallah"a bərabər olan söz
hansıdır? "La ilahə illallah" əvəzinə nə
demək olar?
- Ağ... Saf Ağın
qısaldılmış variantı.
Əsərdə maraqlı məqamlardan biri də budur
ki, Bünyad bəy axırda bezib deyir: -Əlimdə imkan
olsaydı, sizin EysArınızı da öldürərdim,
qardaşı EvƏrimi də, Bağ atasını da,
BağBağÜnü də, EyOdər babalarını da. Bu qədər kin hara, Saf Ağlılıq hara?
Əgər Saf Ağ dediyiniz elmdirsə, mən
elə düşünürəm ki, sizin görmək istədiyiniz
Tanrı Bünyad bəyin bəyənmədiyi
tanrıdır. Dinlərin ədalətli
adı altında əzazil kimi mistik, nağılvarı təqdim
etdiyi Tanrını İsa Muğanna əsərlərində
daim bağışlayan və hətta cəhənnəmin
özündə belə insanları tərbiyələndirən,
saflaşdıran Tanrıdır. İndi
Bünyad bəy də deyir ki, dünyanın gözəlliyini
istəyirsə, niyə Bağ atamız bu qədər
kinlidir? Niyə bu qədər əzab
verir? Əslində bu sual bəşər
övladını daima
düşündürmüşdür.
Müəllif deyir ki, Bünyad bəyin cəhənnəmi
onun bətnindədir. Bünyad bəyin Ay planetinə
uçmağı, qızlarla görüşməyi, o
söhbət - bunların hamısı bədii əsər
priyomlarıdır. Bünyad bəyin daxili
aləmini açmaq üçündür. fantastika əslində həyati materialdır. O da Bünyad bəyin daxilini açmaq
üçündür. O heç cür qəbul edə
bilməz nə Eysarı, nə Bağ atanı. Təhrif insanı suitilərə qulluq edir və
axırda su itləri gəlib onun başına oyun
açır.
- Öləndən
sonra verilən həyatdırmı burda verilənlər? Çünki onu sadəcə cəhənnəmdə
görürük.
- Bu torpaqda qalıb Bünyadın meyiti. İşıq
çıxmayıb içindən.
İşığı kainata uçanda... Quranda
da sonuncu surədir. Orada doğrudur. İslam o axırıncı surədə həqiqəti
saxlayıb. Ərəb dilində
saxlayıb. OdƏr dilində
qarışıqdır. Amma ərəbcə
oxuyanda görürsən ki, deyir, sən uçub gedəcəksən
dərgaha, saflaşandan sonra allahın hüzurunda olacaqsan.
-
Bünyad bəy saflaşdımı, yoxsa yox?
- Yox.. İtlər onu o
abıra saldılar... (Gülür)
- İsa müəllim, əsərin əvvəlində
verilənlərdən belə çıxır ki, dinlərin
təqdim etdiyi cənnət və cəhənnəmi siz qəbul
etmirsiz. Cəhənnəmi təhrif olunmuş hesab edirsiniz və
yeni cəhənnəm modeli və ya əsl cəhənnəmi
bu əsərlə oxuculara təqdim edirsiz. Amma islamın təqdim etdiyi cənnət ilə
sizin təqdim etdiyiniz cəhənnəm çox
oxşardır. Çünki Bünyad bəyin ətrafında
gözəl qızlar, hər cür təam və içki
var idi. Hətta Bünyad bəy də təəccüblənir
ki, bura haradır? Cənnətdir, yoxsa cəhənnəmdir?
Ona verilən mənəvi əzablardan başa
düşür ki, cəhənnəmdir. Amma ona təqdim
olunan islam dininin qəbul etdiyi cənnət
idi. "Quran"da da cənnətdə sizləri
gözəl hurilər qarşılayacaq deyilir.
- Cənnət... Xristianlar "ray" deyirlər dəəə...
Ora bizim ilk vilayətimiz ƏrEyin adıdır və ƏrEydəki
həyatın gözəlliyi ilə əlaqədar, orada
gözəllik, çaylar, meşəlik, bəzi əsərlərdə
südlə bal arxı axır... Oradakı bolluqla, həyatla, insanların münasibəti
ilə əlaqədar ƏrEyi Ray adlandırıblar. Elə xristianlar da elə adlandırırlar. Amma cənnət-cəhənnəm ərəbcə
"cənn" sözüdür. İkisi
də eyni mənadadır. Sözün ilk
hissəsi "cənn" eyni mənadadır. Çünki cənnəti də təhrifdir, cəhənnəmi
də təhrifdir, uydurmadır.
Ay planetində belədir ki, insan günün müəyyən
hissəsini adi həyatdakı kimi gen-bol yaşayır. Amma elə ki, kresloda əyləşdi, artıq tərpənə
bilmir, heç cür tərpənə bilməz. Əli-ayağı tutulur, qıc olur və
gözünün qabağında hadisələr cərəyan
edir. Bəziləri 6 aya, bəziləri bir
ilə saflaşır.
Saflaşandan sonra nə olur?
Gəmiyə minir, gedir.
- Onun bir
də bu dünyaya qayıtmaq ehtimalı var?
- Yox...
- Bəzi
versiyalarda insanın bu dünyaya qayıdışını
isbatlamağa çalışırlar.
- Yox... Saf Ağ elmi nə qədər
mürəkkəb görünürsə, bir o qədər
sadədir, bir o qədər anlaşıqlıdır.
- Səhv
etmirəmsə, "İdeal"da Nəsimi fəlsəfəsinin
düşüncəsi olan belə bir fikir var:
"Quran"ın iki cüzü gizlədilib. Yəni siz
dediyiniz kimi, təhrif olunmuş "Quran"ın iki
cüzü gizlədilib.
- Cırılıb, yandırılıb.
Yoxdur həyatda.. Orada
çox şeylər var idi. Onu Vatikandan
göndərilən hökmdar edib. Bağdada göndərilib
Sergey- Sar Od Ey.. Ser Ki Ey təhrif
adı Sergeydi. O, Müaviyənin köməyi ilə həmin
OdƏr variantını yandırıb, məhv edib. Yerinə OdƏr dilindən "la ilahə
illallah"ı başa çəkib. Vatikanın
göstərişi necədirsə, Bibliyanın göstərişi
necədirsə, ona uyğun tərtib ediblər. Ün Ax
Sar Ün Ağ təyin olunub İbrahim
peyğəmbər. Onun Sarlığını,
hökmdarlığını Saraya evlənmək kimi qələmə
veriblər. Ün Ağı da İnək ediblər
ki, bir sarı inək tapıblar. Onun
yarısını verdilər yəhudilərə. Guya
bununla da yəhudilər adam öldürməkdən
əl çəkiblər.
- Cavidin
"İblis"i ilə faustun "Demon" əsəri ilə
müqayisə etdikdə sizin cəhənnəmdə bir dəfə
təsvir etdiyiniz iblis fərqli görünür.
Qulaqlı-quyruqlu, vəssalam... Sanki İblisin
heç bir fəaliyyəti olmayıb. Və
İblisi görən Bünyad bəy özünü itirir.
O İblis Bünyadın təsəvvüründə
yaranır. O yuxu yatmağı təsadüfi deyil. Yol ayrıcında yatır.
- İsa müəllim əsərlərində daha
çox əfsanələri, rəvayətləri, Saf Ağ
elminin nümayəndələrinin yazdığı və
söylədiyi fikirləri modernist fikirlə cəmiyyətə
izah edir. Yeni üslubda oxuculara təqdim edir. Yəqin ki, siz sufiləri Saf Ağ
adlandırırsınız?
- Sufi təhrifdir. Səfi
sözü təhrifdir. Kişinin adı
Saf Ağdır. Xətainin babası.
Sufilərin təriqətinin əsasında elm və
eşq dururdu.
"Cəhənnəm" romanında da bu ifadə
işlənib. "Dünyanın
qurtuluşu elm və eşqin bərqərar olması ilə
mümkündür", - deyirsiniz. Nizami Cəfərov
deyir ki, Muğanna xalqın taleyini öz taleyi kimi təqdim
edir. Sizin əsərlərinizin hamısında çoban
anlayışı var və sufi fəlsəfəsində
də "çoban" rəmzdir. Bütün
əsərlərində sanki Muğanna oz həyatını
danışır. Hətta mən belə deyə bilərəm
ki, Muğannanın əsərlərində əsas obraz xalq -
yəni muğannalar, muğlardır. Çoban ifadəsinə
gələk... Bu "Şeyx Sənan"da da
var, Nizamidə də var. Siz də Musa ağanı, Omar
ağanı hər şeydən gizlənən çoban kimi
qələmə vermisiz.
- Bu, həyatdan gələn faktdır. Nizami
Cəfərov xaricdə hürufiliyə həsr olunmuş
müşavirəyə qatılıb. Orada
"Məhşər" əsərinə görə
hürufiliyə neohürufizm deyirlər. Burda Nəsimi,
Nizami deyir ki, alimin yeri başda olmalıdır. Bir
həqiqət də var ki, tam savadsız çobanın həyata
münasibətdə öz təfəkkürü
formalaşır. Ona görə də bu,
klassiklərin diqqətini cəlb edib, onu müsbət obraz
kimi təqdim ediblər. Çoban göy
haqda elmi bilməsə də, həyatda təsəvvürü
elmə yaxındır.
-
Ağıllı, təfəkkürlü, savadlı insanlar təkliyi
sevirlər. Buna dərvişləri misal çəkə
bilərik. Ən ağıllı, müdrik dərvişlər
insan və cəmiyyətdən qaçırlar. Sizcə, niyə?
- Burda heç bir ikinci fikir yoxdur. Onlar
heç cür bəşəriyyəti, cəmiyyəti qəbul
etmirlər. Şəhərbəşəhər,
kəndbəkənd gedib ağıllı adamlarla
görüşür, həsbi-hal edir. O insanlardan bəhrələnir,
lazım olanda özləri onlara elmi fikir verir. Dərvişlik
islamın bəhrəsidir. Cəmiyyətdən
qaçanlar insanlardan qaçırlar. Dərvişlər
baxmayaraq ki, allahı vəsf edirlər, amma bu, etiqaddan gələn
şeydir. Burda yanlışlıq var. Təkallahlığı
vəsf etdikləri üçün yanlışdır.
Yalan etiqad olsa da, yenə də etiqaddır.
Etiqad insana kömək edir.
- Odər
dili indi varmı?
- Türk dili OdƏr dilidir, amma
qarışıqdır. Terminlər, dağ,
çay, şəhər adları- hamısı təhrifdir.
OdƏr təsəvvürü Saf Ağ elminin təbliğı
ilə əlaqədardır. Saf Ağ elmi
tədris olunacaq, Bakıda, Rusiyada, Amerikada yayılacaq.
- Saf
Ağ elminin ən yüksək dövrü kimi XIII-XIV əsrləri
götürmək olar?
- XIV əsrdə islam inkişaf edib.
XI, XII, XIII əsrlərdə Bağdadda Saf Ağ elmi
hökmran olub. Nəsiminin dövründə
çox olub.
- Siz
İbrahimin də elmin təbliği ilə məşğul
olduğunu göstərmisiz.
- İbrahim qeyri-şüurlu şəkildə
idi. Şeyx Əzəmin pis əməl sahibi
olmağı bunu islamdan aralayıb. İbrahim müsbət
adam olub.
- İsa müəllim, cəmiyyətdə bəzi əsərlərinizdən
vaz keçdiyiniz barədə fikirlər gəzir.
- "Bizim qızlar"dan tam
imtina etmişəm. Son dərəcə
bəsitdir. O biri povestlərdən şərti imtina
etmişəm... Yenidən işləmişəm
onları.
- Bu
yaxınlarda eşitdim "26-lar"dan da
imtina etmisiz.
- Yox... "26-lar"... Şaumyanın milliyəti yəhudidir. Mən dövlət arxivinə gedirdim. Orda Şaumyanın 19 metrə çıxışını
çəkiblər, göstəriblər mənə. Mən təəccübləndim ki, Şaumyan
portretdə erməniyə oxşamır. Arxivin
müdiri gəldi, soruşdu ki, nə gördün? Dedim
ki, bu, erməni deyil, dedi: "Afərin! Lenin
özü də tatar yəhudisidir".
- Yəhudilər
Saf Ağ elminin təqdimatına görə düşmənimizdir,
ya dostumuz?
- Onlar OdƏr idilər. EvƏrEy OdƏrləri deyiblər onlara. Vatikan OdƏrlərə qarşı
çıxdı. Vatikanın yəhudilərə
qarşı təbliğ etdiyi şeydir. EvƏrEylərə
qarşıdırlar. EvƏrEy bizim birinci
vilayətimizdir. Gəmi OdAğÜzdən
gələndə ora düşüb ilk dəfə.
Xristianların ƏrEyi ray etməyi təsadüfi deyil.
- Əgər gözləriniz sizə imkan versə idi,
İsa Hüseynov kimi hansı mövzuda əsər
yazardınız?
- Mən İsa Hüseynova nifrət edirəm.Təfəkkürünün
bəsitliyinə görə nifrət edirəm.
- Axı
İsa Hüseynovun oxucuları çoxdur və onu sevirlər.
Bəzən siz deyəndə ki, mən onları qəbul etmirəm,
kimlərinsə xətrinə dəyirsiniz...
- Yox. Mən onların
işlənmış versiyalarını qəbul edirəm.
Firuzə
xanım: - O vaxt İsa yazanda onun
haqqında dedilər ki, o, böyük yazıçı
olacaq. Ona deyirdilər ki, o, Azərbaycanın
Dostoyevskisidir.
İsa
m.: Sonra da "Folkner"
adlandırırdılar. Amma Nizami məqalə yazıb,
çox aydın izah edib: "Muğanna həqiqəti və
ya həqiqətin muğannası".
- Bəs
İsa Muğanna kimi hansı əsəri yazardınız?
- Hələ çox dumanlıdır. EySar deyir ki, təzə tsikl başlayacaqsan. Birinci əsərin böyük romandır. Amma
nə məzmunu, nə də ideyası haqda heç nə
demir... Amma deyir gözün açılsın
sonra deyəcəm. Stolumun üstündə
bir səhifəlik yazı var, hər səhər gedib o
yazıya baxıram ki, görüm gözüm düzəlir,
ya yox. Bu səhər baxdım
gördüm ki, oxuya bilirəm az-az.
Şəmil
Sadiq
AMEA-nın
Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktor müavini
f.ü.f.d.,dos.
27.03.2014
Ədəbiyyat qəzeti.- 2014.- 18 aprel.- S.1; 8-9.