Görkəmli rejissor, dəyərli pedaqoq
Tofiq
İsmayılov-75
Tofiq İsmayılov Bakıda qulluqçu
ailəsində anadan olub,
190 saylı orta məktəbdə oxuyub. O, müharibədən sonrakı illərin
əzab-əziyyətlərinə sinə gərib asudə
vaxtını dram dərnəyində keçirib, aktyorluq sənətinin
sirlərini öyrənib. Gənc Tamaşaçılar
Teatrının səhnəsində epizodik
rollar oynayıb.
1962-ci ildə
M.A.Əliyev adına Teatr İnstitutunun
aktyorluq fakültəsini bitirdikdən sonra Gənc Tamaşaçılar Teatrında
əsas rolları bacarıqla yaradıb. 1964-cü ildən təhsilini
rejissorluq fakültəsində davam etdirib. Teleradio Verilişləri Komitəsində rejissor köməkçisi, rejissor
kimi çalışıb.
Ötən
əsrin 60-cı illərindən Azərbaycan radiosunun
uşaq verilişləri şöbəsinin
rejissoru Tofiq
İsmayılovun Anarın ssenarisi,
istedadlı aktyor Hüseynağa
Sadıqovun aparıcılığı ilə efirə
çıxan «Xoruz baba»
verilişi hətta yaşlılar tərəfindən
sevilirdi. Cəlil Məmmədquluzadənin "Ölülər",
"Dəli yığıncağı", "Danabaş kəndinin məktəbi" pyesləri
əsasında "Ölülər", "Dəlilər",
"Dirilər" adlı üç
hissəli radiotamaşa isə Tofiq İsmayılovun dostu
Anarla fundamental işi olub. Azərbaycan
və dünya ədəbiyyatı
nümunələrinin radioda təqdimatının
həyata keçirilməsində müstəsna rol oynayan Tofiq
İsmayılov on səkkiz il ərzində AzTV-nin
efirində gedən ”Danışan şəkillər şəhərciyi”
verilişində müəllif və aparıcı kimi uşaqlara audiovizual sənətin sirlərini
öyrədib. “Kino yenilikləri” adlı
digər verilişində isə ekran sənətindəki
yeniliklərlə tamaşaçıları tanış edib, maarifçilik
missiyasını yerinə yetirib.
“Azərbaycanfilm”də
dublyaj rejissoru kimi işə başlayan Tofiq İsmayılovun kino
yaradıcılığındakı bir
neçə məqamın əvvəlində “ilk” kəlməsini işlətmək gərəkdir.
Məsələn, Moskvada iki
illik ali rejissorluq və ssenari kursunun «televiziya rejissorluğu» bölməsində oxuyarkən
“Aztelefilm”in bazasında
“Şəhərimin daşları” adlı (1968) ilk kurs işi
ilə o uğur
qazanıb, ekran rejissoru
kimi özünü təsdiqləyib.
Ali rejissorluq kursunu bitirərkən diplom
işi kimi Ənvər
Məmmədxanlının "Ananın
çırağı" hekayəsi üzrə çəkdiyi
“İntizar” (1969) qısametrajlı filmi o zaman
Mərkəzi Televiziyada Ümumittifaq
miqyasında göstərilən ilk ekran əsəridir. Mehdi Hüseynin "Abşeron"
romanı əsasında çəkdiyi üç
seriyalı “Vulkana doğru”
filmi seriallarımızın pioneridir. “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında
çalışdığı illərdə otuza
yaxın bədii-oyun və sənədli film
çəkən rejissor məhsuldarlıq
baxımından da liderdir.
Tofiq İsmayılov "Oxuyur
Müslüm Maqomayev"
(1971) filmində ilk dəfə bu möhtəşəm sənətkarı
müğənni, pianoçu, bəstəkar
və hətta heykəltəraş kimi
göstərə bildi. Maraqlıdır ki, məhz bu filmin materialları müxtəlif ölkələrdə
bu sənətkar haqqında sonradan ərsəyə gələn ekran əsərlərində kinoxronika
kimi istifadə olunmaqdadır. Görkəmli ədib İlyas
Əfəndiyevin "Körpüsalanlar"
povesti əsasında çəkdiyi
"Çarvadarların izi ilə"
(1974) bədii televiziya filmində ulu babalarının açdıqları
cığırlarla yolların, körpülərin
salınmasını, keçmişə, köklərə
bağlılığı insan taleyində
verə bilir. Mərkəzi
Televiziyanın sifarişi ilə
yaradılan "Gilas ağacı",
"Bizim məhəllənin
oğlanları", "Mən mahnı bəstələyirəm",
"Musiqi müəllimi", "Yaz günlərinin xəzan yarpaqları",
"Sürəyya", "Babalarımızın
torpağı" və s. kimi ekran əsərlərində
Tofiq İsmayılov sənətdə yaxın
döyüşün ustası olduğunu sübuta yetirdi. Onun filmlərində
uşaqların, gənclərin müşküllərinin
çözülməsi rejissorun əsas
qayəsinə çevrildi. Uşaq, yeniyetmə auditoriyasına ünvanlanan bu filmlər əslində
ekran sənətinin gənc nəslin mənəvi
zənginliyinə ünvanlanmasının təzahürüdür.
Sənədli
və elmi-kütləvi filmlər sahəsində də, daim öz peşəkar üslubunu cilalayan Tofiq İsmayılovun ölməz rəqqasə
Əminə Dilbazi barədəki "Prima" filminin çəkilməsinin
şahidiyəm. Əminə xanımın və ətrafındakı
qızların çevik rəqsinin
kameranın hərəkəti ilə daha da artırılması ekranda
tamaşaçını şoka salan ekspressianizm
yaratdı. Böyük bəstəkarımız
Tofiq Quliyev barədə
Tofiq İsmayılovun Eldar
Quliyevlə birgə çəkdiyi "Nəğməli ömür" (Özüm
və zaman haqqında) adlı
tammetrajlı film sənətkarın psixoloji və musiqi
dünyasını müxtəlif rakurslardan
açır. O, "Sənətkarlarımızın portreti" silsiləsindən Gülxar
Həsənova, Xəyyam Mirzəzadə barədə də
maraqlı sənədli filmlər ərsəyə gətirdi.
Mövlanə Cəlaləddin Ruminin
800 illiyi şərəfinə YUNESKO-nun keçirdiyi yubiley ərəfəsində Tofiq
İsmayılovun çəkdiyi "Gəl, Rumi"
elmi-kütləvi (ssenari müəllifi Rafael Hüseynov) filmində
şairin həyatı və
yaradıcılığı türk
xalqının etnoqrafik xüsusiyyətləri
kontekstində təzahürünü tapdı.
On
beş il ərzində
Türkiyədə Memar Sinan
Universitetində pedaqoji fəaliyyət
göstərən, TRT kanalında işləyən, İstanbul Böyük
şəhər Bələdiyyəsinin mədəniyyət
bölməsində sədrin müşaviri
vəzifəsində çalışan Tofiq
İsmayılov qardaş ölkədə
türk dünyasının kino
festivallarının, ədəbiyyat, opera
sənətinə dair konsertlərin təşkilində
yaxından iştirak etdi.
Türkiyənin qəzet və jurnallarında
50-yə yaxın elmi-publisistik məqalə
dərc etdirdi, 18 seriyalı "Əfv et məni, xocam"
telefilmində çəkildi, qırğız
yazıçısı Çingiz Aytmatovun "Əsrə bərabər gün" romanı əsasında "Manqurt" və qazax şairi Muxtar Şahanovun "Çingiz
xanın sirri" mənzum romanı əsasında
eyniadlı tamaşanı İstanbul
bələdiyyə teatrnın sifarişi
ilə səhnələşdirildi. Tədqiqatçı-pedaqoq
kimi Tofiq
İsmayılovun həyatının İstanbul
mərhələsinin ən böyük uğuru üçcildlik
"Türk cümhuriyyətlərinin sinema tarixi" əsəri
oldu.
1962-ci ildə "Ağ dəsmal" adlı ilk
uşaq hekayəsini, "Göyərçin"
jurnalında çap etdirən Tofiq İsmayılov "Qonşular",
"Şəkil-teatr", "Şəkil-kino", "Sevincin yuxusu" və
"Diş ağrısı"
kitablarının müəllifidir. Tofiq İsmayılovun “Bağ satılır”, “Mənim qızım oxuyacaq”, “Dostların sevgisi”,
“Ad günü”, “Olar və olmazın nağılı”, “Sehrli sandıq”, “Könlü
balıq istəyənin quyruğu suda gərək”, “Cırtdan mollaxanada”,
“Sehrli qazan” kimi kiçik pyeslərindən,
“Diş ağrısı”, “Əlvida gəlinciklər”,
“Kirpinin
köməyi”, “Özgəyə quyu qazan”, “Sarıdimdik”, “Əsl kişi”,
“Qırxayağın rəqsi”, “Sehrli çubuq”, “Qırmızı çiyələklər”,
“Ən əsas fəsil”, “Balaca dovşan və iki ac canavar”, “Qar
çiçəyi”, “Ağıllı tısbağa”, “Gombul” və sair kimi hekayələrindən ibarət “Kinoya gedən pişik” (2011) toplusu təkcə
uşaqlar üçün
maraqlı deyil. Professor Nizami
Cəfərovun bu topluya
yazdığı ön sözdəki:
“Əsərlərinə, kino fəaliyyətinə
nəzər yetirərkən Tofiq
İsmayılov sadəcə dəyərli filmlər çəkmiş
görkəmli bir rejissor
olaraq görünmür.
Çünki o, həm
də bir hekayəçi,
nağılçı, yazıçı olaraq
istedadlıdır. Eyni zamanda o, səhnədə
oynanılmaq üçün xeyli sayda pyeslərə,
filmlərə ssenarilər yazmış bir
dramaturq kimi də
tanınmışdır. Onun fəaliyyətinin
digər vacib bir qolu da odur
ki, uzun illər bir pedaqoq olaraq
çalışmış, bir-birindən istedadlı sənətkarlar
yetişdirmişdir. Bu
mənada, bütövlükdə Tofiq
İsmayılovun bir sənətkar olaraq fəaliyyəti geniş
və təqdirəlayiqdir. Müəllifin müraciət etdiyi mövzular cəlbedici
olmaqla, bədii cəhətdən çox maraqlı və tərbiyəvidir” qənaəti
rejissorun çoxşaxəli
yaradıcılığını uğurla
səciyyələndirir.
1971-ci
ildən indiki Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət İnstitutunda
müəllim kimi çalışan,
1990-cı ildə yaranan “Kino
və televiziya” kafedrasının ilk müdiri, "Müasir Azərbaycan kinosunda
tipik xarakter" mövzusunda namizədlik dissertasiyasını ərsəyə
gətirən, hal-hazırda pedaqoji fəaliyyətini uğurla davam etdirən əməkdar incəsənət
xadimi, sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor, Azərbaycanın xalq
artisti Tofiq Hüseyn oğlu
İsmayılov neçə-neçə tələbə nəslinin
də dərin rəğbətini qazanmaqdadır.
Qırx ildir tanıdığım Tofiq
İsmayılov həyatı boyu dəyişməyən
nadir insanlardandır. “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında çalışan çoxsaylı sənətkarlar
arasında sözünün kəsəri,
bütövlüyü, dar
günün dostu imicini daim qoruyan
Tofiq İsmayılovun əsas göstəricisi
də elə onun əyilməz qüruru ilə bağlıdır.
Tanınmış rejissorun bir neçə
filminə təhlili baxışımı diqqətinizə
çatdırıram.
***
Tofiq İsmayılovun quruluş verdiyi «Bizim küçənin
oğlanları» filmi (ssenari
müəllifi Oqtay Orucov.
1973) gənclərin peşə yönümündən bəhs
edir. Filmin bəstəkarı Nazim
Əliverdibəyovun «Yollar»
mahnısının uşaq xorunun ifasında səslənməsi ilə yeni tikilən binalardan
köhnə məhəllələrə keçidlə
çöldə qoyulmuş televizorda göstərilən «Nu
poqodi»ni izləyən
camaatın uşaqlı qadınla evinə qayıdan mühəndis
İbrahimə (Şahmar Ələkbərov)
heyrətlənmələri mühiti
açır. Səhər açıldıqda orta məktəbi yenicə bitirmiş
Arif (Ənvər Həsənov), Tofiq (Salam İsmayılov)
və Rasimin (Ömür
Nağıyev) özünə toyxana quran İbrahimin
yanından keçərək şəhərə üz tutmaları, futbol oynayan uşaqların birinin
yay gözlüyünün
müzakirəsi və Səriyyə xalanın
(Nəsibə Zeynalova) qeybət qıran
qadınları durdurması, şəhərdən qayıdan
yeniyetmələrin «Ay məhəllə
uşaqları, əl çalın oynayaq»
kimi meyxana ritmi altında rəqsləri, Arifin
aldığı medala mahnı
qoşulması, zurna, nağara
sədası altında hamının toya
yığılması karnaval
estetikası yaradır.
İbrahimin dul,
yanıuşaqlı qadına evlənməsinə etiraz edən Mehdi kişi (Əliağa Ağayev)
ilə Rüstəm kişinin
(Ağasadıq Gəraybəyli) yarı xoş,
yarı zorla məclisə gəlməsi,
yeniyetmələrin qol götürüb
oynamaları təsviri zənginləşdirir. Kəndin kənarındakı çayda balıq tutmağa
hazırlaşan Arifin şəhərli
qız Elmira (Sədaqət Dadaşova) ilə ünsiyyəti məkan əlaqəsini
reallaşdıran sevginin simvoluna
çevrilir.
Qızının
patefonda, yeniyetmələrin
arasındakı Əliş ((Tariyel
Qasımov) üçün səsləndirdiyi
«Ay ana, dostum evlənir» mahnısını evə
qayıdan Rüstəm kişinin
yarımçıq kəsməsi digər sevgi
epizodunu da mexaniki olaraq ortaya atır. Və nəhayət, Mehdi kişinin tibbə dair
aldığı kitabları evinə gətirərək oğlu Rasimi həkim
görmək istəməsi mövzuya dair ilkin ziddiyyəti
yaxınlaşdırır. Hərbi məktəbə daxil olmaq istəyən Tofiqin atası Əbdülün (Məlik Dadaşov) oğluna: «Hansı peşəni seçirsənsə-seç,
peşəkar olmalısan» - deməsindən sonra
onu meşədəki taxta
zavodunda çalışdırmaq istəməsi,
çayda balıq tutub
oradaca ocaqda bişirib təbiətin qoynunda
açdıqları süfrədə yeyən Ariflə
Elmiranın peşə barədə söhbətləri problemi yeni kontekstdə
təkrarlayır. Ariflə söhbətində bioloq olmaq istəyib,
ötən il imtahanda
dodağına sürtdüyü
boyanın tərkibini bilmədiyinə görə kimyadan kəsildiyini deyən Elmiranın mətni
orta məktəb proqramından kənar olsa da, mövzu
istiqamətini nizamlaya bilir.
Yağışın yağması ilə
süfrəni yığışdıran gənclərin
qol-budaqlı ağacın altında gizlənmələri və
qızın göy
qurşağının altından keçməsinin təsviri
həlli quruluşçu operator
Rafiq Qəmbərovun peşəkarlığını
təsdiqləyir.
Beləliklə, bu filmdə quruluşçu
rejissorun peşəkarlarla yanaşı,
yeniyetmə aktyorlarla da
işləmək bacarığı maraqlı bir
filmi ərsəyə gətirdi.
***
Şifahi xalq ədəbiyyatımızda
fantasmoqorik obrazlı mühiti
və kəskin ziddiyyətlərin təqdimatı ilə
seçilən, mükəmməl dramaturji
modelə malik «Məlikməmməd»
nağılı əsasında Oqtay
Altunbayın yazdığı «Gecə yarıdan keçəndə»
ssenarisində səksən yaşlı padşahın böyük oğlu Böyükxan çovkan oynayan igid, ortancıl oğul
Xanməmməd isə yeyib-yatan
qarınqulu, kiçik oğul
Xanəhməd isə tora düşmüş
ceyran balasını xilas
edən xeyirxah personaj
kimi xarakterizə edilir.
Padşaha alma tingi bağışlayan qocanın
nağıllara xas olan
rebus-tapmacaları əsasında Xanəhmədin
ağıllılığı sübut olunur.
Şahın əmrilə
ting bağda əkildikdən
sonra qapısında
üçbaşlı əjdaha keşik
çəkən mağara - şər
qüvvələrin mühiti təsvir olunur.
İlk kadrlarda quru
otların, ağacın yanması lokal
şərtilik yaratmaqla hadisələrin mühitinin tam
açılışına təminat verə bilməsə də,
alovların əhatəsində, qaranlıq zirzəmidə
divlər sarayının, filmin bəstəkarı
Tofiq Quliyevin gərgin
musiqisi altında təsvirindən sonra Hökmdarın (H.Məmmədov)
quşların cəh-cəh vurduğu
güllü-çiçəkli sarayına gələn qocaya üç oğlunun bir-biri ilə yola getmədiyini, xalqın dərdini heç birinin çəkə
bilməyəcəyini, torpağın yağıdan
qorunmayacağını söyləməsi problemi
səciyyələndirir. Nağılçı
qocanın (M.Şeyxzamanov) əlinin
işarəsilə görünən təsvirdə tənbəl
qardaşları Şahməmmədlə (Elşad
Qazıyev) Xanməmməddən (Viktor Demirtaş) fərqli olaraq
Məlikməmmədin (Ötkəm İsgəndərov) qartal yemləməsi Qarayelə qarşı
durmağın mümkünlüyünü
səciyyələndirir. Növbəti kadrda Qocanın əlinin gücü
ilə açılan mücrüdə divin
bağından yığılan almaların olması
çaşqınlıq yaratsa da, dünyanı viran qoyan Qarayelin (Haşım Qadoyev) divlərini (Eldəniz Zeynalov,
Siyavuş Aslan, Yaşar Nuriyev) sir-sifətdən
adama çevirməsi yarımmifik
personajları təqdim edir. Həmin
rəqqasələrə çevrilən divlərin ovsunu ilə qardaşların
yatırılması, Məlikməmmədin isə
barmağını kəsərək müqavimət göstərməsi
nağıl motivini yeni
kontekstdə canlandırır. Div
mücrüdəki almanı götürüb
apardıqdan sonra Məlikməmmədin
qardaşlarını çağırması «güc birlikdədir» zərb-məsəlini struktura qoşur.
Aydın
Dadaşov
professor
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2014.- 18 aprel.- S.5.