Teatr çağdaş yanaşma kontekstində

         

Ötən il Azərbaycan Muzey Mərkəzində Azərbaycan teatrının 140 illiyi münasibətilə AMEA-nın, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi, Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqı və Teatr Muzeyinin birgə keçirdiyi elmi-praktiki konfransda “Qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin teatr sənətindəki inikası” adlı elmi məruzə ilə çıxış etdim.

Çıxışımda XX əsrdən XXI əsrə qədərki dövrdə Azərbaycan rejissor sənətinin Ədil İsgəndərovdan Mehdi Məmmədova, Tofiq Kazımovdan Vaqif İbrahimoğluna açılan qapılardan birindən digərinə hansı işıq zərrələri ilə keçid olunduğu, həmin keçidlər zamanı səhnə sənətindəki idraki dəyişikliklərin necə baş verdiyi-aktyor oyununun ekspromt ziqzaqlar dinamikasında cərəyan edən, yetkinləşən orqanik çevikliyi qüdrəti ilə yıpranmış ölçülər hüdudunda boyadlaşmış pafosçuluq sindromunun necə darmadağın edildiyi, səhnə tərtibatı, musiqi müşayiəti və işıq effektləri amillərinin binar nəzəriyyəsinə söykənən mahiyyətindən uzaqlaşaraq tamaşanın ifaçılarına çevrilə bilən novatorluğu, dramaturgiyanın realizmdən romantizmə, modernizmdən post - postmodernizmə şütüyən bədii işıq selində birinin digərini necə formalaşdırdığı və nəhayət, tam qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin bədii ekvivalentini yaradan Kamal Abdulla dramaturgiyasındakı rənglər çoxluğunun palitrası ön plana çəkilirdi.

Məruzəmin mahiyyətinə gerçək bir aydınlıq gətirmək, müasir təfəkkürün tələbini ödəyə bilən yeni ədəbi cərəyanın zühur etdiyini isbata yetirmək üçün səhnə sənətinin ana südü hesab olunan dramaturgiya sahəsində, çağdaş təfəkkür tələbləri kontekstində qeyri-səlismi yaradan, mükəmməl yaradıcılığı ilə Azərbaycanın görkəmli ədibləri sırasında özünə yer tutan Kamal Abdullanın idrak qığılcımlarından yola çıxmaqda bir fayda olduğuna inam hissilə, ədibin Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində baxdığımŞahŞairya hamı səni sevənlər burdadı...” tamaşası ilə üz-üzə dayanaraq, “ŞahŞair” tamaşasından süzülən işıq zolağının səmtinə istiqamət almaqladolğun bir qənaətə gəlmək olurfikrini aşağıdakı mülahizələrimlə əsaslandırmaq istəyirəm.

Rejissor Mikayıl Mikayılov bütün tamaşa boyu özünü bu əsərin sanki bir növ bədii qiraətçisi qismində ifadə edir. Onun qiraətində tamaşaçı hadisələri su kimi içir, həm də rejissor hadisələri iti dinamika ilə zamandan-zamana elə səlis keçirə bilir ki, burada hər şeyin səlis olduğunu hiss etdiyin andaca fikirlərin darmadağın olduğu aləmə elə düşürsən ki, nəyin səlis, nəyin qeyri-səlis olduğunu aydınlaşdırmaq üçün bütün düşüncəni zorlamaq məcburiyyətində qalırsan. Lakin düşüncənin bu cür zorlanması ilə rəngarəng melodiyalardakı rəngarəng ahəng oynaqlığı kimi bəmdən zilə, zildən bəmə elə keçidlərlə qarşılaşırsan ki, sanki kordioloji ritmin enən və yüksələn dinamikasının döyüntülər ahəgindəsən. İlk baxışdanca tamaşaçını irreal aləmin sehri ilə tilsimləyən, reallıqla irreallıq arasındakı körpüdə düşüncələr aləminin fəlsəfi dərinliklərinə daxil edən, zənginləşdirən yönətmən əsərin bənzərsiz bədii üslubunu, dərin fəlsəfi qatlarını əsərə xas xüsusiyyətlərlə özünəməxsus formada, yüksək peşəkarlıqla və yüksək bədii zövqlə cilalayır.

Tamaşa boyu tamaşaçını öz ağuşuna alan rənglər çoxluğu ilə biz müxtəlif məkanlara daxil oluruq. Vardığımız həmin məkanlarda önümüzə fikrən çıraq tutan bir işıq zolağının sonsuzluğuna doğru irəliləməli oluruq. İrəlilədikcə istər ədəbi materialın, istər rejissor yozumunun, istər səhnə və musiqi tərtibatının, istərsə də aktyor oyunu performansının, yeniliyinin rənglər çoxluğuna düşürük. Bu vakuumda bütün ixtiyarımızı öz əlində cəmləşdirən tamaşa hər anın öz hökmü ilə bizi dolanbaclara salır. Bir an içində gah XVI əsr hadisələrinə varırıq, gah müasir dövrün reallıqları ilə qarşı-qarşıya dururuq, gah da özümüzü irreal vəziyyətlər kəhkəşanında hiss edirik. Bu dəyişikliklər həm də elə aydın emosionallıqla yoğrulur ki, heç ruhun belə incimədən düşdüyün dolanbacları rahatlıqla keçə bilirsən. Bu dolanbaclarda bədii aləmin mənəvi zənginliyi bütün yükü ilə ruhumuza hopur.

Hər bir tamaşa ədəbi məhsula can verən ruhdur desək, hər bir ədəbi məhsul da tamaşanı doğan canlıdır hikməti ilə ədəbi məhsulu tamaşaya çevirən rejissor konsepsiyasının və yaxud da tərsinə, tamaşanın yaranması üçün idrak qığılcımları səpən müəllif qayəsinin kökündə əsas amillərindən biri kimi klassizmlə modernizm arasındakı məsafədə ilk baxışdan ölçülü görünən, lakin düşündükcə labirintdən keçən ölçüsüz bir sonsuzluq olduğunu sübut edən mahiyyət və eyni zamanda həmin məsafədə ruhla vücud vəhdətinin ayrılmazlığı qədər orqanik bir harmoniyanın dərin fəlsəfi yükü olan təqdimatı dayanır. Bu dərin fəlsəfi yükün cövhərində ədiblə rejissorun düşüncə, təfəkkür meydanında sonsuzluğa qədər boy verən, labirintlərdən keçsə də, qırılmaz tellərlə bağlılıq təşkil edən bir işıq zolağı da görünür ki, bu işıq zolağı həm rejissor konsepsiyasının, həm də müəllif qayəsinin idrak qığılcımlarını birləşdirən parlaq bir körpü olduğunu anladır.

Bu fikirlər fonundateatr sənətində və dramatgiyada qeyri-səlislik nə ilə izah olunur?” sualına diqqət yetirmək amili birinci məsələ kimi qarşımıza çıxır. Düşüncəmizə görə əsasən dramaturgiyanın və rejissor konsepsiyasının istənilən şəkil ala bilmək elastikliyi ilə; təxəyyülün klassizmlə modernizm arasındakı məsafədə ölçülərə yerləşməyən sonsuzluğa doğru labirintləri şütüyərək keçə bilmək zənginliyi ilə; hadisələrin zaman və məkan ölçülərini işıq sürətinin zərrəcikləri çoxluğunda əridə bilmək xüsusiyyəti ilə; əsərin və tamaşanın üslubforma cəhətdən, inkarolunmaz klassizmdə yeni rənglər çoxluğu palitrasına bürünmüş əlvan modernizmi ilə; sənətdə klassizmin modern təqdimatı anlayışı kontekstində modernizmin klassizmə heyranlığı və klassizmin modernizmə sirayət edən orqanik bütövlüyü ilə; ədəbi materialın bədii polifoniyası güclü olan orijinal dil imkanları ilə; ölçüləri aşan geniş fantaziyalı rejissor təxəyyülü ilə; ədibin və rejissorun ana xəttə birbaşaçarpaz qoşulan xətlər çoxluğunun harmoniyasını orqanik ilmələrlə zəncirvari toxuya bilmək bacarığı ilə və s.

Sadalanan xüsusiyyətlərlə zəngin olan, tamaşa boyu dəyişkən istiqamətlərə fırlanan heroqliflərin sürəti ilə bizi istənilən anda zamanın və tarixin istənilən səhifəsinə daxil olmaq üçün öz orbitinə salan bu tamaşada xüsusən diqqət cəkən cəhətlərdən biri kino elementlərinin teatr estetikası ilə həmahəng vəhdətinin ustalıqla təqdimatıdır. Əsasən də döyüş səhnələrinin belə modern təsviri sadəcə kino effektlərindən ustalıqla yararlanma təəssüratını təcəssüm etdirmir, həm də kinonun teatrla nə qədər üzvi doğmalığının həqiqətini sübuta yetirir.

Doğrudur, başqa yazılarımda da qeyd etdiyim kimi, çağdaş tamaşalarda kino effektlərindən istifadə etmək artıq köhnə metoddur, lakin bu tamaşada rejissorun yanaşması son dərəcə fərqli orijinallıqla ozünü ifadə edir. Bu yanaşmaya belə bir münasibətlə fikrimizi bir qədər də aydınlaşdıraq.

Bəllidir ki, bəşəri bir mövzunu çox böyük qüdrətlə qələmə alan ustad müəlliflərlə yanaşı, bəsit yanaşma ilə oxucunu məyus edən cızmaqaraçılar olur. Hər iki halda mövzuya diqqət yetirərkən onun bəşəriliyini sezirik, lakin yanaşmaların fərqli cəhətləri dərhal özünü büruzə verir. Tutaq ki, eşq mövzusu - bu mövzuya Nizami Gəncəvi öz qüdrəti ilə yanaşmış, Nəsimi, Füzuli öz fenomenilə mövzuya hökm vermiş, Şekspir, Puşkin, Bayronbu qəbildən olan nəhəng ədiblər öz məharətləri ilə möhür qoymuşlar. Mövzunun eyniliyinə baxmayaraq, biz belə müəlliflərin hər birini ayrıca həzzlə oxuyuruq. Lakin bu da bir həqiqətdir ki, eyni mövzunu saqqız kimi çeynəyən müəlliflər də ədəbiyyatın səhifələrində öz ləpirləri ilə görünməkdədirlər.

Çoxlu sayda tamaşalar vardır ki, (bu tamaşalar sırasında respublikamıza dəvət olunmuş əcnəbi rejissorların məhsulu da yer tutur!) həmin tamaşalarda istifadə olunan kino effektləri çarəsizlikdən yararlanma kimi təsir bağışlayır. Lakin bu tamaşada kino elementlərindən istifadəyə böyük həzzlə heyranlığımızdan məmnun qalırıq. Bu tamaşada məhz kino effektlərindən istifadə olunmasına bir növŞahŞairin genetik xüsusiyyətlərinin həqiqətini üzə çıxarmaq üçün rejissorun cərrahi ustalığının qüdrəti kimi baxmaq lazımdır.

Odur ki, həm quruluşçu rəssam Mustafa Mustafayevin, neon effektləri üzrə rəssam Fərid Ələkbərovun səhnə tərtibatının ənənəyə adekvat olmayan müasir estetika ilə yoğrulmuş rəngarəng dəyişkənliyi, həm musiqi seçimində tamaşanın obrazına çevrilmə hikmətini ifadə edən rejissorun son dərəcə zövqlü duyumu, həm də aktyor ifasının olduqca zəngin və çevik dinamika ilə cilalı təqdimatı tamaşaçını öz arxasınca apararaq, keçdiyi dolanbaclarda heyrətləndirmək qüdrəti baxımından göy qurşağı gözəlliyinə bənzəyən qeyri-səlis məntiqin çoxrəngli xüsusiyyətindən qaynaqlandığı aşkar şəkildə göz önündədir.

XVI əsrin həqiqətlərini bu günə daşımaqla və bu günün baxış bucağında diqqət mərkəzinə qaldırmaqla oxucu və tamaşaçı qarşısında dərin fəlsəfi idraketmə və idraketdirmə fenomeni ilə bulunan ədib dövründən və məkanından asılı olmayaraq, insan mexanizmində bərqərar olan bir-birinə qarşı qütblərdən boylanan, eyni zamanda doğmalıq təşkil edən amillərlə, bir vücudda cəm olan insan gerçəkliyini dərketmə fəlsəfəsi ilə bizi dərin düşüncələrə qərq etdirir. Bu düşüncələrlə beynimizi istismar edərkən, insanın Tanrıdan aldığı qüdrətində saymaqla tükənməyən və bir-birindən ciddi şəkildə fərqlənən xüsusiyyətlər çoxluğunu anlamış oluruq. Və görürük ki, bu xüsusiyyətlər çoxluğunun insan fenomeninin istər pozitiv, istərsə də neqativ rənglər zənginliyi ilə mükəmməl bir varlıq olduğu bədii dilin rəngarəng palifoniyası ilə aşkarlanır.

Tamaşadakı şahmat oyunu səhnəsinin həlli qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin teatr sənətində inikasının tam səkildə təcəssümüdür. Bu epizodda səhnənin iki məkanında şahmat stollarını görürük. Hər ikisində oyun təqdim olunur. Bir varlıqda cəm olan iki idraketmə - ŞahŞairin fəlsəfi aləmləri ziddiyyətli toqquşmalarla şahmat stolundakı mübarizə meydanında özünü ifadə edir. Bu epizodda idrak mübarizəsinin iki cəhətdən, həm real aktyor oyunu, həm də həmin oyunun kino irreallığı ilə səhnədə eyni zamanda təqdim olunması, tamaşanın bənzərsiz bədii-estetik qayəsinin geniş orbitə açılan fikir, düşüncə yükünün fəlsəfi dərinliyinin qeyri-səlis məntiqə xas xüsusiyyətini tam şəkildə ifadə edir.

ŞahŞair - biri təkəbbür, digəri isə təkamül. Təkəbbür təkamülün boynunu bir andaca vura bilmək qüdrətində olduğu halda, təkamülün mənəvi zənginliyi təkəbbürü öz təşnəsindəcə zərərsizləşdirə bilir. Şah öz taxt-tacı üçün Şairi qurban verməyə qalxsa belə, Tanrının balanslaşdırma tərəzisi zəkanın tərəfində dayanır və beləliklə, dünyanı qurtara biləcək humanizm zəfər bayrağını idrak etmə göylərində məğrurluqla dalğalandırır.

İki möhtəşəm fenomeninin ziddiyyətli mübarizəsi kontekstində bizə idrak qığılcımlarının parlaq şölələrinə doğru səmt almaqda yardımçı olan ədib teatr ifadə vasitəsinin orijinal təqdimatı üçün rejissora aydın bir yol göstərir.

Əlbəttə ki, bu aydın yol barədə fikir söyləyərkən ilk növbədə Kamal Abdulla dramaturgiyasının həm fəlsəfi hikmətini, həm də çağdaş teatr poetikası üçün zamanı qabaqlaya bilən işıqlı və zəngin çalarlı estetikasını dərindən anlayan mərhum qeyri-səlis məntiqçi rejissor Vaqif İbrahimoğlu fenomenini də unutmamalı olduğumuzu söyləməliyik. Vaqif İbrahimoğlunun yaratdığı müasiryeni teatr məktəbi məhz Kamal Abdulla dramaturgiyasında özünü daha rahatüzvi şəkildə ifadə edə bilirdi. Bu gün Azərbaycan teatrlarının səhnələrində aktiv fəalyyət göstərən, mükəmməl sənət nümunələri yaratmaqla seçilən bu məktəbin yetişdirmələri olan gənc istedadlı rejissorlar məhz qeyri-səlis məntiqə söykənən üslubu teatr məkanında realizə etməyə çalışırlar. Əlbəttə ki, bunların içərisində uğursuzluğa düçar olanlar da vardır, lakin uğur qazananların təsir qüvvəsi uğursuzluqla üzləşən həmkarlarını xilas edə bilir.

Remarkasında “işıq saçağı” ifadəsi ilə zəngin bədii rənglər selini yaradan müəllifin “Bir... iki... bizimki...” pyesindəki Oğlanın dilindən işlətdiyi “Tut səsimdən, yıxılma. Gəl səsimin dalınca...” və yaxud daAğlama. Gəl dalımca. Səsimdən yapış...” kəlmələri ilə qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin ədəbiyyatda və teatr sənətində inikasını parlaq şəkildə təcəssüm etdirir desək, zənnimcə, bu faktı sübut etmiş olarıq.

Dramaturgiyası ilə ədəbiyyatımızı və teatr sənətimizi XXI əsr düşüncə tələbləri miqyasına qaldıra biləcək Kamal Abdullaya məxsus qələmin mürəkkəbi vərəq üzərinə düzülən qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin zərrəciklər çoxluğunun mirvarisidir.

 

İftixar

əməkdar mədəniyyət işçisi,

sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2014.-  25 aprel.- S.12.