Ədəbi estafetlərdə
yaşanan ömür
Bəzən həmkarlarım
yarızarafat, yarıgerçək deyirlər ki,
yazılarımda tərifə çox yer verirəm. Bəlkə də onlar haqlıdırlar. Ancaq
istər bədii, istərsə də elmi
olsun, dəyərli bir
əsər oxuyanda bəlkə də
müəllifdən daha çox
sevinir, ürəyimdən keçənləri
səmimiyyətlə vərəqə köçürürəm.
Eləcə də ürəyi həyat və
yaradıcılıq eşqi ilə
döyünən insanlara qibtə edirəm.
Onlardan nümunə götürürəm.
Həyatın mənasını daha
yaxşı dərk edirəm. Nümunə götürdüyüm
insanlardan biri də
yaşı doxsanı haqlamağa az qalan ədəbiyyatşünas
alim, elmi fəaliyyəti
ilə nümunə məktəbinə çevrilən professor Yavuz Axundludur. Bu yorulmaz alimin son illərdəki elmi fəaliyyəti
heyrətamizdir. Təkcə XXI əsrin əvvəlindən
bu günə kimi
yazılmış və çap olunmuş əsərlərinə nəzər
salmaq kifayətdir ki,
sözlərimdəki səmimiyyət anlaşılsın.
“Ədəbi yaddaşdan səhifələr”
(2002), “Əlimdədir hələ qələm” (2003), “Azərbaycan
tarixi romanı: mərhələlər,
problemlər” (2005), “Məmməd Səid Ordubadi”
(2012) monoqrafiyaları və akademik İsa Həbibbəylinin redaktəsi ilə
yenicə çapdan
çıxmış “Ədəbi estafet”
(Adiloğlu, 2013, 560 səh.) kitabı
deyilənlərə dayaq olur.
Bu əsərlərdə ədəbiyyatımıza,
ədəbiyyatşünaslıq elmimizi yaradanlara, qələm sahiblərinə dərin
məhəbbət qırmızı xətt kimi
keçir. Bu yaşda belə tədqiqatlar aparmaq,
uğur qazanmaq əsl
fədakarlıqdır - desəm, yanılmaram. Qocaman
ədəbiyyatşünasımız bu gərəkli
fəaliyyəti ilə nəinki gənclərə, eləcə
də yaşlı ədəbiyyatşünaslar nəslinə
bir nümunədir.
Tədqiqatçının
2012-ci ildə işıq üzü
görən, 384 səhifəni əhatə edən “Məmməd
Səid Ordubadi” monoqrafiyasında görkəmli
yazıçının dövrü, mühiti və həyatı, nəsr və poeziya yaradıcılığı,
felyetonları, dram
yaradıcılığı, elmi-publisistik
məqalələri, “İki çocuğun Avropaya səyahəti”, “Qanlı sənələr”
və s. əsərləri tədqiq edilmiş, yazıçının həyat və
yaradıcılığında qaranlıq qalan
məqamlar barədə ilk dəfə söz açılmışdır. Kitaba “Azərbaycan tarixi roman məktəbinin banisi”
adlı ön söz yazan akademik İsa Həbibbəyli haqlı olaraq Ordubadini ədəbiyyatımızın
nəhəngi adlandırmışdır. Bu dəyərli
monoqrafiyanın işıq üzü
görməsində mənəvi və maddi
dəstəyini əsirgəməyən İsa
müəllimin özü də
yazıçı ilə bağlı tədqiqatlar
aparmış, ədibə maraqlı məqalələr həsr
etmiş, indiyə qədər çap olunmayan əsərlərini
dərc etdirmişdir.
“Məmməd
Səid Ordubadi” monoqrafiyası ilə əlaqəli
“Korifey yazıçı haqqında bənzərsiz
əsər” adlı məqalə ilə çıxış
etdiyimizə görə (“525-ci qəzet”, 3.XI.12) bu yazımızda əsasən professor
Y.Axundlunun son üç ildə yazdığı elmi və elmi-publisistik məqalələrindən
bəhs edəcəyik.
M.F.Axundzadədən, Həsən bəy Zərdabidən,
Məhəmməd Şahtaxtlıdan, Əli bəy
Hüseynzadədən, Əziz Şərifdən, Abbas Zamanovdan
başlamış çağdaş
yazarlarımıza və ədəbiyyatşünaslarımıza
qədər bəhs etdiyi bu
məqalələrin hər biri elmi fikirlərlə,
faktlarla zəngin bitkin
əsərlərdir.
Heç şübhə yoxdur
ki, “Ədəbi estafet”in belə maraqlı və kamil
sənət əsəri kimi meydana gəlməsində ömrünün
65 ildən çoxunu ədəbiyyatımıza,
onun tədqiqinə həsr edən qocaman alimin elmi və həyat təcrübəsi böyük rol
oynamışdır.
Aydın məsələdir ki, kiçik bir yazıda tədqiqatçının
dəyərli əsərində söz
açdığı şəxsiyyətlər və
onların yaradıcılığı barədə geniş danışmaq imkan
xaricindədir.
Qeyd etmək lazımdır ki,
tədqiqatçı müstəqilliyimizin verdiyi
imkanlardan bəhrələnərək ədəbi
prosesə, ədəbiyyatşünaslıq problemlərinə
yeni bucaqdan
baxmış, ortaya gərəkli əsərlər
qoymuşdur. Müəllif Azərbaycan realist ədəbiyyatının banisi M.F.Axundzadədən
söz açarkən sonrakı nəsil
qələm sahiblərini onun
davamçıları adlandırır və xüsusi
vurğulayır ki, M.F. Axundzadə indinin özündə belə
çoxlarına nümunə olacaq bir şəxsiyyətdir. Alim
M.F. Axundzadənin Azərbaycan dili və əlifbası uğrunda
apardığı mübarizədən bəhs edir. Canlı xalq dilinə
M.F. Axundzadənin verdiyi
önəmdən danışır. Doğrudan
da Axundzadənin dil mədəniyyəti,
xüsusən də canlı danışıq dili
ilə bağlı xidmətləri böyükdür.
Alman mütəfəkkiri Leybnisin
dil mədəniyyəti barədə
fikirləri M.F. Axundzadənin fikirləri ilə necə
də səsləşir: “Mənə mükəmməl dil verin, sizə mükəmməl
mədəniyyət verim”.
Professor Y.Axundlu böyük
mütəfəkkir Axundzadənin dil mədəniyyətinə,
əlifbaya, sənətə, sənətkara, ədəbiyyata
dair fikirlərinin və mülahizələrinin
bu gün də aktual olduğunu xüsusi vurğulayır,
yazıçının fikirlərinin həmişəyaşar
olmasını onun dahiliyi
ilə əlaqələndirir.
Tədqiqatçı
Həsən bəy Zərdabiyə həsr etdiyi
məqaləsində A.Bakıxanov, Mirzə Şəfi Vazeh, İsmayıl bəy
Qutqaşınlı, M.F.Axundzadə
kimi böyük şəxsiyyətlərin
yaradıcılığına geniş yer verir. İlk
baxışda mübahisəli görünsə də, müəllif
mətləbə keçəndə
hər şey aydın olur:
“Bu mühit Zərdabi
yaradıcılığı üçün
əsl məktəb idi. Bütün
bunlar Həsən bəy Zərdabinin dünyagörüşünün
formalaşmasında müstəsna rol oynayan ilk qaynaqlar
idi”.
Həsən bəy Zərdabi
də M.F.Axundzadə kimi sadə həyat sürmüş,
ölüm ərəfəsi bu günümüz üçün də örnək olacaq vəsiyyət etmişdir:
“Sizdən xahiş edirəm: təntənəli
dəfn mərasimi düzəltməyin, məni çox sadə dəfn edin.
Dəfn üçün xərclənməsi
lazım gələn vəsaiti müsəlmanlar arasında savad yayan cəmiyyətə
verin. Bu, mənim
başı bəlalar çəkmiş xalqım üçün daha
faydalı olar”.
Kaş böyük maarifçinin bu sözlərini
yas mərasimləri keçirilən yerlərdə
böyük hərflərlə yazıb
asaydılar. Bəlkə dəbdəbəli və təntənəli
yas mərasimi keçirənlər
israfçılığa yol verməz,
başqalarından fərqlənməyə can
atmazdılar.
Tədqiqatçının
dünyasını dəyişmiş görkəmli alimlərimiz
Əziz Şərif, Abbas Zamanov,
Məmməd Cəfər Cəfərov, Bəkir Nəbiyev,
Əzizə Cəfərzadə, Yusif Seyidov, şairlərdən İslam
Səfərli, Xəlil Rza Ulutürk,
Balaş Azəroğlu və
başqaları barədə yazılarını oxuduqca
ürəyim bu nurani ağsaqqala minnətdarlıq hissi
ilə döyünürdü.
Dünyanın keşməkeşləri, xatirələr məni
öz dünyamdan
qoparırdı. Axı Yavuz müəllimin
söhbət açdığı bu dəyərli
insanların hamısını şəxsən
tanıyırdım. Abbas Zamanov, Bəkir Nəbiyev, Əzizə Cəfərzadə
ilə dostluq edirdim. Ömrün yarpaqtökən çağı
o qədər də ürəkaçan deyilmiş. İllərlə dostluq
etdiyin insanların, xüsusən də tələbəlik
dostlarının itkisi adama
rahatlıq vermir. Professorun
“Ağır itki” məqaləsində olduğu kimi: “Mən çoxdan üzərində işlədiyim
“Ədəbi estafet” silsiləsindən
prof.Qəzənfər Paşayev
haqqında məqaləmi martın 14-də tamamlayıb, sabahdan Bəkir Nəbiyevə həsr etmək
istədiyim məqaləni yazacaqdım. Sən
saydığını say, gör fələk nələr sayır...
Gecə
Bəkir müəllimin vəfatı xəbəri məni
sarsıtdı. Çünki ölüm Bəkir müəllimə
yaraşmırdı. Hərəkəti, yerişi,
danışığı, fəaliyyəti onun
hələ uzun illər
yaşayacağına inam
yaratmışdı. Ona görə də
mən bir neçə gün
özümə gələ
bilmədim. Lakin taleyin
hökmü ilə barışmaqdan başqa yol yoxdur... Bəkir müəllim mənim tələbəlik
illərindən dostum idi.
Tələbəlik dostunu isə heç cür yaddan çıxarmaq olmur...
Bəkir müəllimə uzun ömür, cansağlığı
arzularımı “Allah rəhmət eləsin”
sözləri ilə əvəz etməli oldum”.
Yavuz müəllimin az qala unudulmağa üz qoyan, vətən uğrunda şəhid olan
Vəli Məmmədov kimi ziyalılar
haqqında yazıları örnəkdir. Unutsaq,
unudularıq deyilmi bu
yanaşmanın fəlsəfəsi?!
Nə gizlədim, indi az-az alimlərimiz
tapılar ki, dünyasını dəyişmiş
yazar və təqiqatçılarımıza
belə ehtiramla əsərlər həsr etsin və bu ehtiramı mənəvi
borc hesab bilsin.
Son dərəcə qiymətli “Ədəbi estafet” əsəri rəngarəng
mövzuları əhatə etdiyindən maraqla
oxunur. Əsərdə diqqətimi çəkən
cəhətlərdən biri də tədqiqatçının
istər klassik, istərsə də çağdaş ədəbiyyatımızı
yaradan və araşdıranlara eyni məhəbbətlə yanaşması oldu.
Məlum oldu ki, qocaman ədəbiyyatşünas çağdaş ədəbiyyatımızı
çox ciddi şəkildə
izləyir, tədqiqatlarında milli-mənəvi və ənənvi
dəyərlərdən bəhrələnən
yazıçı və şairlərin
yaradıcılığına geniş yer verir. Xalq
yazıçıları Anar və Elçinin, xalq şairləri
Nəriman Həsənzadə və Zəlimxan Yaqubun,
tanınmış nasir Elçin
Hüseynbəylinin yaradıcılığına həsr olunan məqalələr deyilənləri təsdiqləyir.
Alim ədəbi prosesi
də eyni ciddiyyətlə izləyir və
bu yaşda da ədəbi prosesin fəal
iştirakçısına çevrilir. Onun dəyərli
alimlərimiz İsa Həbibbəyli, Nizami Cəfərov, Əlyar Səfərli, Teymur Əhmədov, Himalay
Qasımov, Muxtar İmanov,
Kamran Əliyev, Vaqif Yusifli, Asif Rüstəmli,
Cəlal Qasımov, Ərəstü Həbibbəyli, Hüseyn Həşimli və bu
sətirlərin müəllifinin
yaradıcılığı haqqında yazıları
deyilənlərə aydınlıq gətirir.
Professor Yavuz Axundlunun
“Ədəbi estafet”ini
bəzəyən, hər biri bitkin əsər olan, faktlarla zəngin, sanballı məqalələrini
məmnunluq və istəklə oxuyub
yazdığım məqaləni çapa
hazırlayarkən sevincimə səbəb olan
maraqlı məlumat əldə etdim. “Kredo” qəzetində
(18.01.14) filologiya üzrə elmlər doktoru Hüseyn Həşimli
və Əli Yusifovun “Naxçıvanda yeni üçcildlik” məqaləsini
oxudum. Maraqlı məqalədən
məlum oldu ki, böyük dövlətçilik ənənələri
və elmi potensialı olan
bu diyarda yaşayan, ədəbiyyatdan ilk
doktorluq dissertasiyası müdafiə edən
professor Yavuz Axundlunun Naxçıvan MR Ali
Sovetinin sədri Vasif
Talıbovun sərəncamına əsasən üç
cilddən ibarət “Seçilmiş
əsərləri” çap olunub. Akademik İsa Həbibbəyli sevimli müəllimin üçcildliyinə
ürəkaçıqlığı ilə ön
söz yazmışdır. İsa müəllim fəxrlə qeyd edir ki,
keçən əsrin 60-cı illərindən
Naxçıvanda təhsil alan dilçi və ədəbiyyatçı tələbələr
professor Yavuz Axundlunun sinfindən keçmişdir.
Müəlliminin zəhmətinə
layiqli qiymət verən akademik
bununla kifayətlənmir. Xüsusi
vurğulayır ki, yaş
həddinə baxmayaraq, son
iyirmi ildə müdafiə olunan namizədlik və doktorluq
dissertasiyalarında, nəşr edilmiş
monoqrafik tədqiqatlarda elmi
rəhbər, rəsmi opponent, rəyçi,
redaktor kimi Yavuz Axundlunun adı və
imzası vardır.
Açığını
deyim ki, bu yaşda belə təmənnasız
işi yalnız və yalnız ədəbiyyatımızı,
ədəbiyyatşünaslıq elmimizi dərindən
sevən, onunla yaşayan
fədakar alim edə bilərdi. Bu, ədəbiyyatımızın
ağsaqqalı Yavuz Axundludur.
Burada Yavuz müəllimin
yaşına münasib bir
məsələdən də söz açmaq yerinə düşərdi.
Uzunömürlülərlə məşğul olan dünya alimləri - gerontoloqlar 1963-cü ildə Kiyevdə
keçirilən konqresdə belə qərara gəliblər ki, 60-74 yaş arasında olan adamlara “ahıl”, 75-89
yaşlı adamlara “qoca”
ifadəsi şamil edilsin.
Uzunömürlülər kateqoriyasına 90 və daha artıq yaşlılar daxil
edilsin.
Görkəmli ədəbiyyatşünas
alim və pedaqoq Yavuz Axundlunun uzunömürlü kimi
şərəfli ad almasına, dünya uzunömürlüləri
sırasına qoşulmasına lap az qalıb. Allah qismət
eləsin! Qoy ədəbi estafetimiz
davam etsin!
Qəzənfər PAŞAYEV
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
Ədəbiyyat qəzeti.- 2014.- 7 fevral.- S.4.