Ədəbiyyatın layiqli sıra nəfəri
Son iki-üç ildə
kitabları, imzaları ilə ədəbi mühitdə, cəmiyyətdə
yaxşı tanınan, necə deyərlər, üzdə olan filoloqlarımız - ədəbiyyatşünas
və tənqidçilərimiz bir-birlərinin ardınca 60
yaşın arxasını yerə vururlar.
Yaddaşım məni aldatmırsa, indiyə qədər bu sıradan Azərbaycan MEA-nın müxbir üzvləri Kamal
Abdulla və Teymur Kərimlinin,
filologiya elmləri doktorları Rəhim
Əliyev, Şirindil Alışanov, Kamran Əliyevin (yaddan
çıxanlar varsa, üzürlü
saysınlar) yubileyləri qeyd olunub. Bəndeyi-həqir də fəal elmi yaradıcılıqdan uzaq
düşməsinə baxmayaraq, ötən
il həmin sıraya qoşuldu.
Bu günlərdə Azərbaycan MEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun
kollektivi və ədəbi ictimaiyyət daha bir tanınmış alimin - filologiya elmləri doktoru, professor Asif Rüstəmlinin 60 illiyini
qeyd etməyə hazırlaşır.
Asifin özündən əvvəl
imzasını tanımışam. Müxtəlif ədəbi
məcmuələrdə, qəzet və jurnallarda
əsasən XX əsrin əvvəllərində
yaşayıb-yaratmış ədəbiyyat xadimlərimiz
haqqında yeni fakt və
materiallara əsaslanan məqalələri
diqqətimi çəkirdi. Mən də eyni tipli
araşdırmalara üstünlük
verdiyimdən yazılarını maraqla oxuyurdum. İndi yadımda
deyil, kimsə yüksək elmi təhlil səriştəsi ilə
seçilən bu yazıların müəllifinin
haradasa “montyor”, yaxud buna bənzər
işdə çalışdığını mənə demişdi. Sonra özünü də gördüm.
Ara-sıra Ədəbiyyat İnstitutuna,
Əziz Mirəhmədovun, Yaşar Qarayevin, yaxud İslam Ağayevin
yanına gəlirdi.
Bir neçə ay idi ki, institutda
elmi işlər üzrə direktor müavini vəzifəsində
işləyirdim. Direktorumuz, mərhum Yaşar Qarayev gənc
alimlərlə işi məşğul
olacağım prioritet sahələrdən
biri kimi müəyyənləşdirmişdi.
Ona
görə də, digər gənc həmkarlarımla bir sırada Asif Rüstəmli
ilə də maraqlanırdım, institutla əməkdaşlığının
daha geniş və səmərəli
olması üzərində düşünürdüm.
İlk tanışlığımız da elə bu zəmində oldu. Dörddə bir
əsrdən çox davam
edən ədəbi əməkdaşlığımız, səmimi
dostluq münasibətlərimiz beləcə
başlandı. Bu, səhv etmirəmsə,
1987-ci ilin oktyabr
ayında olmuşdu. Növbəti ilin yanvarında isə Asif
Rüstəmli artıq müsabiqə yolu
ilə Ədəbiyyat İnstitutunun əməkdaşları
sırasında yer tutmuşdu.
Həmin
dövrdə 36 yaşı və kifayət qədər elmi-ədəbi
təcrübəsi olan Asifin
ştatdakı yeganə boş yer olan baş
laborantlığa razılaşmayacağını düşünürdüm. Əslində bunu etməyə haqqı da
vardı. Çünki xidmətləri ilə
müqayisədə təklif olunan iş həqiqətən də adekvat deyildi. Lakin Asif üçün
öz taleyini elm məktəbi və məbədi
saydığı Nizami İnstitutu
ilə bağlamaq o qədər
daxildən gələn və bütün
varlığı ilə can
atdığı bir arzu
idi ki, o
vəzifənin böyük-kiçikliyi,
adı və sanbalı barədə əsla düşünmədi
və tərəddüdsüz öz
qərarını verdi.
Təbii
ki, yalnız qüvvə və
potensialına inanan, elmi
cameyə qoşulmaq, sevdiyi
sahədə çalışmaq üçün
hər şeyə hazır olan adam belə addım atardı. Aradan
vur-tut üç il keçəndən sonra
kollektivin tanınmış üzvlərindən
birinə çevrilən Asif Rüstəmli
gələcəkdə müstəqil folklor İnstitutu kimi fəaliyyət göstərəcək, o vaxtlar isə folklor sarayı adlanan
elmi-mədəni mərkəzin müdiri idi. Burada onun yalnız elmi
deyil, həm də təşkilatçılıq
qabiliyyəti üzə çıxdı. 1995-ci ildə
Türkiyədəki uzun müddətli elmi ezamiyyətimdən sonra
qayıtdığım institutda artıq filologiya elmləri namizədi alimlik
dərəcəsinə yüksəlmiş Asif
Rüstəmli yeni yaradılmış Elmi nəşrlər bölməsinə
rəhbərlik edirdi.
Asif böyük elmə
gəldiyi ilk gündən işin
çətinindən yapışdı. Qarşısına milli mədəniyyət tariximizin
öyrənilməmiş, yaxud az öyrənilmiş sahələrini, əsərlərini
və müəlliflərini araşdırmaq vəzifəsi qoydu. Təbii ki, hər
hansı mövcud mətni
araşdırıb dəyərləndirmək də alimdən
yüksək peşəkarlıq, elmi-nəzəri biliklər
tələb edir. Naməlum adları və
imzaları üzə çıxarmaq, siyasi-ideoloji
səbəblərə görə unudulmuş,
yaxud unutdurulmuş əsərləri
yenidən xalqın mənəvi sərvətinə
çevirmək isə bundan qat-qat çətin, eyni zamanda şərəfli və gərəkli işdir. Asif düşünülmüş şəkildə
çətinliyi ilə seçilən ikinci
yolu tutdu. Və az müddət ərzində bu
sahədə tanınan, nüfuzlu mütəxəssislərdən
biri kimi
formalaşdı.
Elmi işçi kimi fəaliyyətə
başladığı ilk günlərdən
o, mətnşünaslıq, ədəbiyyat
tarixçiliyi və ədəbiyyatşünaslığın
kəsişmə nöqtəsində
çalışmağı daha üstün tutdu. Belə çoxcəhətli axtarışların və
tədqiqatçılıq fəaliyyətinin nəticəsi kimi adı haqsız yerə unudulmuş
görkəmli mollanəsrəddinçi şair
Bayraməli Abbaszadənin (1869-1926) həyat və
yaradıcılığından bəhs edən “Tufanlardan keçən ömür”
monoqrafiyası (Bakı,”Sabah” nəşriyyatı, 1995) meydana çıxdı. Asifin
kitabı həcm etibarı ilə şairin
sonuncu dəfə 1964-cü ildə
işıq üzü görən “Seçilmiş əsərləri”ndən böyük idi. Bu da onun
çoxlu yeni materiallar üzə
çıxardığını, müxtəlif mətbuat
orqanlarında “Hammal” təxəllüsü
ilə çap olunan
Bayraməli Abbaszadənin naməlum əsərlərini
tapdığını göstərirdi. Sonrakı
illərdə də mövzu ətrafında
axtarışlarını davam etdirən
və adı çəkilən monoqrafiyanın daha təkmil variantını ortaya
qoyan tədqiqatçı XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının iddiasız və təvazökar bir nümayəndəsini naməlumluq
dumanları arxasından çıxarmağa, yenidən ədəbi
dövriyyəyə qaytarmağa
müvəffəq olmuşdu.
Ölkəmizdə
1988-ci ildən genişlənən müstəqillik
savaşına Asif də öz
layiqli töhfələrini verdi. Həm də bunu XX yüzilliyin əvvəllərində
milli mücadilənin önündə gedən
görkəmli şəxsiyyətlərin adlarını
dirçəltmək, onların çağdaş
dövrün ruhuna uyğun əsərlərini yenidən siyasi və ədəbi gündəmə gətirmək
yolu ilə həyata keçirdi.
Bu gün anadan olmasının
130 illiyi dövlət
başçısının sərəncamı ilə qeyd edilən milli dövlətçilik
ideyasının banisi və ilk cümhuriyyətimizin qurucularından birinin - Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
“Azərbaycan Cümhuriyyəti” (Bakı, 1990), “Bolşeviklərin
Şərq siyasəti” (Bakı, 1994) kitabları Asifin ərəb qrafikasından
transliterasiyası əsasında kütləvi tirajla
(50 000 nüsxə) çap olunaraq həqiqi tarixini
öyrənmək istəyən, on illərlə
belə kitabların həsrətini çəkən Azərbaycan
oxucuları arasında yayılmışdı.
Bu
qəbildən olan və yenə də zəhmətkeş
tədqiqatçı alim Asif
Rüstəmlinin gərgin əmək, ciddi
araşdırmalar bahasına hazırladığı başqa bir əsər -
Azərbaycan Cümhuriyyəti xarici
işlər nazirinin müavini,
müstəqil dövlətimizin İrandakı ilk səfiri Adil xan Ziyadxanın
(1869-1954) həqiqi vətənpərvərlik təəssübü
və yurd sevgisi ilə
qələmə alınmış “Azərbaycan” kitabı mənim
“Yoxdan bayraq yaradanlardan biri” adlı ön sözümlə 1993-cü ildə
işıq üzü görmüşdü.
Azərbaycanda
istiqlalçılıq ideyalarına və milli
mücadilə tarixinə maraq Asifi təbii olaraq bu mübarizənin ən atəşin tərənnümçülərindən
birinin - böyük
yazıçı-dramaturq Cəfər Cabbarlının mühiti, həyatı, şəxsiyyəti və
yaradıcılığı ilə daha
yaxından məşğul olmağa vadar etmişdi.
Onun
araşdırmalarına qədər Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinə daha çox
sovet ideologiyasının təqdim etdiyi rəsmi Cabbarlı məlum idi. Əlbəttə, həmin Cabbarlı da istedadının möhtəşəmliyi,
yaradıcı fantaziyasının gücü,
xalqına və vətəninə məhəbbəti ilə
diqqəti çəkirdi. Lakin sovet ədəbiyyatşünaslığının
təfsirində böyük sənətkar
onu bizə daha da yaxınlaşdıran,
doğmalaşdıran əsas özəlliyindən - sağlam milliyyətçilik və türkçülük duyğularından,
Cümhuriyyət heyranlığından tamamilə
arıdılaraq təqdim edilmişdi.
Bu mühüm
xüsusiyyətlərin Cabbarlı şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına Asif
Rüstəmlinin tədqiqatları nəticəsində yenidən
qaytarıldığını desəm, yəqin ki, böyük
mübaliğəyə yol vermiş olmaram.
Cabbarlışünas-alim
kimi Asifin arxivlərdə
və dövri mətbuat səhifələrində
apardığı son dərəcə
diqqətli, hətta deyərdim ki, mikroskopik tədqiqatlar Cəfər Cabbarlının
o vaxta qədər geniş ədəbi ictimaiyyətə yerli-dibli məlum olmayan, yaxud sadəcə adları bilinən 6 pyesini, 4 hekayəsini, 30-dək lirik
və satirik şerini,
60-a yaxın ədəbi-tənqidi və publisist
məqaləsini aşkara
çıxarmağa imkan vermişdi.
İlk baxışdan bir
qədər qeyri-inandırıcı görünsə də,
“naməlum Cabbarlı irsi” böyük
ədibin yaradıcılığının az
qala dörddə birini
təşkil etməkdədir. Bütün bu
əsərlər Asif Rüstəmlinin tərtib,
müqəddimə və şərhləri ilə 1996-cı
ildə MEA-nın “Elm” nəşriyyatı
tərəfindən “Ədirnə fəthi” adı ilə çap olunmuş və cağdaş filoloji fikirdə
yekdilliklə cabbarlışünaslığa töhfə kimi dəyərləndirilmişdir.
Hər cür müqayisə nisbi
və zərərli olsa da,
deməliyəm ki, akademik
Məmməd Arifdən sonra Cabbarlı irsinin öyrənilməsinə ikinci ruhu, ikinci
nəfəsi Asif Rüstəmli gətirmişdi.
Məhz bunun da nəticəsində
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 12 yanvar 2004-cü il tarixli sərəncamı ilə çap edilən C.Cabbarlının 4 cildlik “Əsərləri”nin tərtibi ona həvalə olunmuşdur.
Asifin bu mühüm nəşrə yazdığı
“Bədii həqiqətlər ustası” adlı geniş, əhatəli müqəddimə müasir dövrdə Cabbarlı
yaradıcılığına tamamilə yeni,
ideoloji ştamp və
qəliblərdən təmizlənmiş münasibəti
özündə əks etdirir. Cəfər
Cabbarlının ölkəmizin Təhsil Nazirliyinin
qərarı ilə “Azərbaycan ədəbiyyatı”
seriyasından buraxılan təxminən 50 ç.v.
həcmindəki “Seçilmiş əsərləri”
də Asif Rüstəmli tərəfindən
hazırlanmışdır.
Onun Cabbarlı haqqındakı sanballı tədqiqatının
- “Cefer Cabbarlı: Hayatı. Seneti. Mücadilesi”
kitabının 2011-ci ildə qardaş
Türkiyədə nəşr edilməsi təkcə ədəbiyyatşünaslıq
elmimizin beynəlxalq uğurlarından
sayılmamalıdır. Bu həm də bir zamanlar
ən “sədaqətli sovet
yazıçılarından” biri
sayılan Cabbarlının yaradıcılıq və
idellarının bərpası, onun yenidən
ümumtürk mədəniyyəti və
düşüncəsi kontekstinə qaytarılması kimi dəyərləndirilməlidir.
Bütün bu
axtarışların məntiqi sonucu kimi Asif Rüstəmlinin
Cabbarlı sənəti haqqında doktorluq
dissertasiyası müdafiə edəcəyi tamamilə gözlənilən
idi. 2011-ci ilin
noyabrında Naxçıvan Dövlət Universitetinin
Elmi Şurasında uğurla
müdafiə olunan “Cəfər
Cabbarlı və ədəbi-mədəni mühit”
adlı həmin sanballı elmi
araşdırma müəllifin iyirmi ildən
çox davam edən
ardıcıl və məqsədyönlü tədqiqat fəaliyyətinin
bəhrəsi kimi ortaya
çıxmışdı.
Asifin elmi
axtarışlarının mərkəzindən
qırmızı xətlə keçən başlıca mövzu milli istiqlal məfkurəsinin bədii ədəbiyyatda
təzahürü, daha konkret
desək, istiqlal ədəbiyyatı mövzusudur. Vaxtilə Abbas
Səhhət deyirdi ki,
Sabir İranın Məşrutə
inqilabına bir ordudan
artıq xidmət göstərmişdir. Eyni sözləri XX əsrin
əvvəllərindəki Azərbaycan şair
və yazıçılarının xalqın milli müstəqillik mübarizəsinə
verdikləri böyük töhfə
haqqında da söyləmək mümkündür. 1918-ci il
mayın 28-də Tiflisdə elan olunan Misaqi-Milli təkcə
siyasətçilərin deyil, həm
ürəkləri öz milləti,
xalqı ilə bir vuran
Azərbaycan ədəbiyyatı nümayəndələrinin
də zəhmətinin bəhrəsi idi. Milli
mübarizənin önündə gedən siyasətçilərin
çoxunun yaradıcı şəxsiyyətlər
olduğunu göz
önünə gətirsək Azərbaycandakı müstəqillik
savaşında sözün necə
yüksəkliyə ucaldığını təsəvvür
etmək mümkün olar.
Bu
maraqlı və aktual mövzu,
yəni müstəqillik savaşına ədəbiyyatın
töhfəsi, habelə onun bədii fikirdə
inikası Asif Rüstəmlinin 2004-cü
ildə çapdan çıxan mühüm tədqiqatının - “Ədəbi
istiqlalımız” kitabının əsasını təşkil
edirdi.
Ölkəmizin
müstəqilliyi, əlaqələrin genişlənməsi elm adamlarımız üçün
də yeni imkanlar
yaratmışdır. Asif Rüstəmli daim bu imkanları layiqincə
dəyərləndirmiş və onlardan maksimum yararlanmağa
çalışmışdır. O, indiyə qədər
İraqda, İranda,
Türkiyədə, Rusiyada keçirilən
müxtəlif beynəlxalq elmi tədbirlərin
iştirakçısı olub. 1994-cü
ildə Füzuli yubileyində iştirak
məqsədi ilə Bağdada və Kərkükə
səfərimiz, ərəb və türkman
alimləri ilə görüşlərimiz, Babil,
Samirə, Nəcəf, Kərbəla ziyarətimiz
indiyə qədər yaxşı xatirimdədir. İki min kilometrə qədər
yolu köhnə avtobuslarla
qət etdiyimiz İraq
səfəri Asifi mənə həm də
yol yoldaşı kimi
tanıtmış, məşhur rus ifadəsində
deyildiyi kimi, onunla “kəşfiyyata
çıxmağın” mümkünlüyünü göstərmişdi. Onun son illərdə səfir
kimi çalışdığım Polşa və Macarıstanda keçirilən
beynəlxalq elmi konfranslarda
fəal iştirakını da burada ayrıca qeyd etmək
istərdim.
Ədəbiyyatşünas-alim
kimi Asif Rüstəmlinin
fəaliyyət dairəsi genişdir. O,
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
İnstitutunun professorudur.
Dövri mətbuat və televiziyada
ədəbi maarifçiliklə məşğul olur. Bakı Dövlət Universiteti
nəzdindəki Müdafiə Şurasının üzvü kimi elmi kadrların hazırlanmasına töhfəsini
verir. Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutu Elmi Şurasının üzvü
və İnstitut Həmkarlar Komitəsinin
sədridir. Çoxsaylı kitablarla
yanaşı həm də bir neçə
sənədli filmin ssenari
müəllifidir. Hətta bir
mahnının da sözlərini
yazıb...
Ən
başlıcası isə səmimi və xeyirxah
insandır. Həsəd, paxıllıq hissindən uzaqdır.
Dostun uğuruna sevinməyi
bacarır. Ən kiçik
yaxşılığı da dəyərləndirir.
Həmkarları haqqında sevgi ilə,
ürək genişliyi ilə
danışır. Həmişə köməyə,
yardıma ehtiyac olan
yerə tələsir. Çətinliklərlə üzləşsə
də, şikayətlənməyi sevmir. Sabit, sadiq dövlətçilik
mövqeyi ilə seçilir.
Uzun illər sıx ünsiyyət
saxladığım, müxtəlif şəraitlərdə görüb müşahidə etdiyim
Asifin xarakterinin, həyat
tərzinin səciyyəvi cəhətlərindən biri də onun
iddiasızlığıdır. Asif başını aşağı salıb öz işini görməkdən,
ədəbiyyatın sıra nəfəri olmaqdan
qürur duyan alimdir. Öz gördüyü işlərdən daha çox, söz sənətimizin, mədəniyyətimizin
böyük simalarını, diqqətəlayiq
hadisələrini təbliğ etməyə can atır. Bütün bunlar isə fərdi mənəvi xüsusiyyətlərlə
bir sırada həm də yaşın, təcrübənin
gətirdiyi fəzilətlərdir.
İnanıram ki, zəhmətlə birləşən bu fəzilətlər 60-da da,
70-də də, həyatının sonrakı onilliklərində
də Asif Rüstəmlinin ayrılmaz yol yoldaşı olacaqdır.
Vilayət Quliyev
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2014.- 14 fevral.- S.6.