“Bəlkə bu yerlərə
bir də gəlmədim...”
1970-ci illərin birinci yarısı idi,
Az SSR Elmlər Akademiyasında işləyirdim. Alimlərdə,
aspirantlarda yazmaq, oxumaq həvəsi yüksək idi. Hər kəsə
maraqlı olan kitab, elmi jurnal, qəzet SSRİ məkanının
hansı şəhərində işıq üzü görməsindən
asılı olmayaraq onu əldə etmək mütləq idi.
İnsanlar - yəni alimlər bizim institutda hər dəfə
ümumi yığıncaq olanda SSRİ-də yeni çap
olunan elmi jurnallar və orada verilmiş maraq kəsb edən məqalələr,
elmi yazıları haqqında məlumatlar verər, əldə
etmək yollarını tövsiyə edərdilər. Belə
bir elmi yığıncaqda Az. SSR EA-nın Coğrafiya
İnstitutunda akademik Həsən Əliyevin müavini işləyən
Budaq Budaqov öz çıxışında bildirdi ki, Həsən
müəllimin təşəbbüsü və redaktorluğu
ilə “Azərbaycan təbiəti” adlı elmi-kütləvi
jurnal yaxın günlərdə satışa
buraxılacaqdı, maraqlı yazılar var və alimləri bu
jurnalı alıb bəhrələnməyi və məqalə
göndərməyi xahiş edirik.
Redaksiyaya gedib jurnalla
maraqlandım və məni hazırda anadan olmasının 80
illiyini keçirdiyimiz Azərbaycanın xalq şairi Məmməd
Arazın yanına göndərdilər. “Azərbaycan təbiəti”
jurnalının ilk sayını mənə verən Məmməd
Arazla xeyli söhbət etdik. Mən ondan yaşca xeyli
kiçik olsam da, o heç bir “böyüklük” göstərmədən
mənlə səmimi söhbətlər etdi, “Zdarovye”, “Nauka i
SSR” və digər jurnal və qəzetlərin abunəçisi
olduğumu bildikdə isə məni xeyli sorğu-suala tutdu.
Onun şeirlərinə mahnılar bəstələndiyini deyəndə
isə o, mənim məlumatlı olmağımdan çox
xoşhal olduğunu bildirdi və əlavə etdi ki, tez-tez gəl,
ürəyin nə vaxt istəyir gəl, məqalə gətir...
Sonra əlavə etdi
ki, Həsən müəllimlə də tez-tez
görüşürəm, yığıncaqlarda bir yerdə
oluruq, təbiətlə əlaqəli xarici ölkələrdən
gətirdiyi lentlərin tamaşaçısıyam və s. Məmməd
müəllim, sözün həqiqi mənasında çox
sevincək olmuşdu. Sonrakı görüşlərdə bu
söhbətlərə əlavə olaraq Qərbi Azərbaycan,
Zəngəzur, Naxçıvan, Cənubi Azərbaycan, Araz
Türk Respublikası və s. tarixi məlumatlar əlavə
olundu və bizim qarşılıqlı ünsiyyətimiz
get-gedə dərinləşdi.
Onu da qeyd edim ki,
akademik Həsən Əliyevdən sonra Məmməd Araz səhv
etmirəmsə, 25 ildən artıq bir müddətdə “Azərbaycan
təbiəti” jurnalının baş redaktoru oldu, xalq
şairi adını öz səmimi şeirləri, təbiətin
hər daşına, hər qayasına həsr etdiyi yazıları
ilə qazandı.
Şeirlərinə,
şəxsiyyətinə həmişə hörmətlə
yanaşdığım xalq şairi Məmməd Araz öz
yaradıcılığı ilə dünyanı gəzmiş,
vətəninin hər daşını, torpağını
çox istəmiş, onlara çoxsaylı şeirlər həsr
etmişdir. Mən deyərdim ki, bu yaradıcılığa
“Azərbaycan təbiəti” jurnalının, onun əhatəsinin
və akademik Həsən Əliyevin də müsbət mənada
çox yaxşı təsiri olmuşdur. Uşaqdan
böyüyə hər kəs onun şeirlərinin pərəstişkarı
olmuş və hazır ki, oxucular da həmin hisslərlə
yaşayırlar. Məmməd Araz səmimi bir insan olaraq
şerini, fikrini, sözünü də həmişə sadə
və səmimi ifadələrlə ərsəyə gətirmişdir.
Məmməd
Arazın keçdiyi yola nəzər salsaq, görərik ki, o
XX əsrin tən ortasında ədəbi
yaradıcılığa başlamışdır. Mətbuata
məlum olan ilk şeri “İnqilab və mədəniyyət”
jurnalında çap olunub (1952). Bu, “Yanın
işıqlarım” şeri idi. Bundan fərəhlənən
şair bir-birinin ardınca “Necə unudum səni”, “Mən Araz
şairiyəm”, “Vətən torpağı” və s. şeirləri
oxucularına ərməğan oldu. Məmməd Araz şeirlərinin
siyahısını tərtib etmiş olsaq görərik ki, bu
şeirlərin əksəriyyəti Vətənə, Vətənin
yetirdiklərinə, dağına, dərəsinə,
örüşünə, gülünə-çiçəyinə,
çılpaq qayasına, meşələrinə, koluna-kosuna
həsr olunub və onların hər birində bir gözəllik
axtarılır, bir dad-tam duyulur:
Bu qaya sərkərdədir
Onda mən - bir balaca
daş əsgəri
qoyar yəqin,
qoşulmağa bu cərgəyə,
Qayaların
keçmişini
qayalara yazdım, deyə.
Onda vətən sanar məni
Bir balaca vətən daşı,
Vətən daşı olmayandan
olmaz ölkə vətəndaşı...
İstər-istəməz bu sadə ifadələrdə
müxtəlif məna yüklü şirin və dərin mənalı
fikirlər, onun oxucusunu cəlb etməmiş deyil. Məmməd
Araz yaradıcılığını aramayıb, ancaq
televizora baxıb, radioya qulaq asan və azca da olsa hissiyyatı
olan hər bir insan heç bir tərəddüd etmədən,
fikrə dalmadan ona vətənpərvər bir şair
olduğunu söyləyəcəkdir.
Vətən mənə oğul desə nə dərdim,
Mamır olub qayasında bitərdim.
Şairin hər misrası insanı titrədir, vəcdə
gətirir, bizim görüb-duya bilmədiklərimizi bizə
çatdırır. Məmməd Araz - Araz
çayının adın özünə bir ad, bir ünvan
seçməklə, təkcə onun Araz sahillərində
anadan olduğunu xatırlatmır, ecazkarlığını,
Azərbaycana mənsubluğunu, gözəlliklərini, hər
iki sahilinin bizim olduğu halda, ikinci sahilə həsrətlə
baxışımızı xatırladır, hər bir qeyrətli
kişimizi ən azından dərindən düşünməyə
vadar edir. “Araz yadıma düşüb” şerindən bir
nümunə:
Sahilində küləklər
Gəzməyib mənim qədər.
Sularında ördəklər
Üzməyib mənim qədər.
Qayasına baş qoyum,
Saçımı dalğa yusun.
Körpə kimi uyuyum
Səsilə dalğasının
Araz yadıma düşüb
Hər teli min havalı,
O saz yadıma düşüb...
Məmməd Arazın Araz çayı ilə
bağlı, dağlarla bağlı şeirləri
çoxdur. “Qanadlı qayalar”, “İnsan qayalar”, “Salamat qal”,
“Dağlar”, “Salam a zirvələr”, “Bir dağa açıq məktub”
və bu sırada çoxlu şeirləri var. Onun “Salamat qal”
şeri bu təbiəti görənlər, sevənlər,
seyr edənlər, dəyər verənlər
üçün daha çox hisslərini riqqətə gətirəndi.
Su axtaran körpə cüyür balası,
Ağ daşlara körpə cığır salası.
Qayaların su saxlayan çalası -
Salamat qal, salamat!
Yaxud:
Bulaq gördüm uşaq kimi ərköyün,
Məni gəzər məndən qaçan ürəyim.
Salamat qal bu dağlarda ürəyim -
Salamat qal, salamat!..
Mən azərbaycanlıyam, göyçəliyəm, kəlbəcərliyəm,
laçınlıyam, zəngilanlıyam - axır ki, zəngəzurluyam,
bu dağları görən, onları seyr edən,
qışına-yayına, yazına-payızına bələd
olanam, suyunu içib oxxay deyənəm, bəlkə elə
buna görədir ki, bu sətirləri yazanda özümü
saxlaya bilmədim, yuxaldım. Amma ən çoxu Məmməd
Arazı oxuyanda.
Bəlkə bu yerlərə bir də gəlmədim,
Duman, salamat qal, dağ, salamat qal.
Dalımca su səpir yoxsa buludlar,
Leysan, salamat qal, yağ, salamat qal.
Məmməd Arazı tanıyanlar, onu oxuyanlar,
yaradıcılığına azdan-çoxdan bələd
olanlar, onunla eyni dövrdə yaşayan, təbii ki, onu
çox haqlı olaraq vətəndaş şair, vətəndaş
yaradıcı kimi tanıyırlar. O, deyir:
Vətən sevgisində birinci ada,
Birinci çatmağa pay yetər mənə.
Burda birincilik: Vətən yolunda
Birinci ölməyi öyrədər mənə.
Onun heç bur umacağı yoxdu, Vətən yolunda hər
kəsin amalı ancaq və ancaq Vətən olmalıdır.
Hansı məsələdəsə birinci olmaq Məmməd
Araz üçün önəmli deyil, Vətən yolunda
birinci ölmək isə onun ən ümdə arzusudur.
Söz arası olsa da yazarların hər biri istənilən
mövzuda yazı yazmaqda müstəqildir. Amma Məmməd
Araz öz şəxsiyyəti ilə, öz
yaradıcılığı ilə hamımıza sübut
etmişdir ki, həqiqətən öncə Vətəndi,
ömrü Vətənə həsr etmək gərəkdir,
günümüzdəki və gələcək dünyaya gələcək
gəncliyimizə bir örnək olaraq, Böyük Vətən
məhəbbəti aşılamaq gərəkdir, digər məsələlər
Vətəndən sonra gələnlərdir.
Bu gün gərək hər anımız Vətən
desin!
Təxminimiz, gümanımız Vətən desin!
Qılıncımız, qalxanımız Vətən
desin!
Qəlbimizin hər duyğusu Vətən desin!
Məmməd Araz Vətən
yolunda öz poeziyası ilə açdığı
“cığırlar” çox örnəkvericidir,
dağın-daşın, gülün-çiçəyin,
otun-əncərin dili ilə deyilməsi ilə yanaşı,
insanlara da tövsiyyəsi var. O, hər kəsi öz millətinə,
vətəndaşına, qohum-qardaşına biganəlikdən
əl çəkməyə çağırır, əl
tutmağa çağırır, yaddaşlarının bərpasına
çağırır, bütün fikirlərin milli
düşmənlərimizə çevrilməsinə
çağırır, yaddaşlı olmağa
çağırır... Bunun ən bariz nümunələrindən
biri “Məndən ötdü...” şeridir.
Səndən ötən
mənə dəydi,
Məndən ötən
sənə dəydi.
Məndən, səndən
ötən zərbə
Vətən, Vətən,
sənə dəydi...
Onun bu şeirdəki
fikirləri mənəvi-əxlaqi bir məsələdir,
milli-mənəvi bir örnəkdir, yoldur, nədənsə
bir xilasdır. Vətəndaş ağıllı bir millətçi
olmalıdır, ilk olaraq öz vətənini, öz millətini,
öz milli-mənəvi dəyərlərini müdafiə etməlidir,
el demiş: “əvvəlcə məscidin içi, sonra
çölü...” kəlamını yaddan
çıxarmamalıdır.
Bu ürək - Vətənim,
bu ürək - Ölkəm,
Nə pislik
tanıdı, nə kin, nə acı.
Necə
yaşadımsa, elə də ölləm:
Gözləri yumulu, əlləri
açıq...
Məmməd Araz Azərbaycan
mənəvi-əxlaqi dəyərlərini yetərincə bilən,
ona əməl edən, onu təbliğ edən, hər kəsdə
görmək istəyən bir ziyalı olmaqla da, vətəni,
torpağı, doğulduğu torpağı çox
sevmiş, şəhər mühitindən uzaqlaşıb,
yenidən oraya qayıdaraq, həmin ab-hava ilə yaşamaq
arzusunda da olmuşdur.
Gözümə
torpağın ətrindən ötrü,
Şerimə bir
şimşək xəttindən ötrü,
Vədimə babalar əhdindən
ötrü
Selləri, suları səsimə
qatdım-
Bəlkə o yerlərə
bir də qayıtdım.
Göründüyü
kimi, onun hər bir misrası torpaq, vətən ətirlidir,
şerinin qüdrətli olması üçün həmin
şeirlərin təbiətin bir şimşək xətti qədər
güclü olmasını istəyir, vədinə naxələf
çıxmaq fikri yoxdu, sellər-sular qədər səs
çıxarmaq lazım gəlsə belə, yenə də o
yerlərə, doğma torpağa göz
açdığı torpağa dönmək əzmindədir.
Şairin qəlbdən
gələn qüdrəti çox güclü olsa da,
çox səmimidir, qaya insanlığı itirmək fikrində
də deyildir. Təbiətin möcuzəsi hesab edilən
insan, insani əlamətlər və insani keyfiyyətləri
itirmək meylində də deyildir.
Bir qayaya söykənmişəm,
deyirəm kaş;
Bax, beləcə
daşa dönəm yavaş-yavaş.
Taleyimi qayaların taleyinə bağlayam mən,
Bircə insan düşüncəmi saxlayam mən.
Böyük vətəndaş şair üçün
Azərbaycan yalnız Arazın şimalı deyildi, onun cənubu
da Azərbaycandır. Araz yalnız Azərbaycanı iki hissəyə
ayıran gözəlliklər xəttidir. Cənub nisgili
şairi həmişə narahat etmiş, heç nədən
çəkinmədən vətəninin şimalı kimi, cənubunu
da tərənnüm etmiş, ən əsası isə
insanları mücadiləyə səsləmişdir. O,
“Qonşu çəpəri” şerində deyir:
Mən təbrizli, naxçıvanlı, mən gəncəliyəm,
Çox görmüşəm hasar üstə ölənləri
də.
Mən torpağı bölünməyə öyrəncəliyəm,
Heç qazanan görməmişəm bölənləri
də.
Bəli, zaman gəlib bölənlər
bölünüblər. O, yazdığı əsərləri
ilə əcdadlarımızın izi qalmış müqəddəs
yerlərimizi, şanlı qəhrəmanlıq tariximizi, milli
azadlıq mübarizəmizi, vətən gözəlliklərini
vəsf etməkdə mahir idi. Məmməd Arazın poetik
dediyi ifadələri qocalı-cavanlı hər kəsi vətən
yolunda mücadiləyə səsləyən fikirlərlə
zəngindir.
Mən sənə bir şair,
Sən mənə “Araz” de.
Elə bil nə mənsiz sən Araz,
Nə sənsiz mən şair olmazdım...
Mənə şərəflidir belə ölümlər:
Qoy batsın sinəmə, batsın min nizə,
Arazdan, Cənubdan yazmağım əgər
Dünyada ən böyük cinayət isə.
Milli ruha, azadlığa, Azərbaycan dövlətçiliyinə,
milli azadlıq oyanışına həsr olunan əsərləri
Məmməd Araz yaradıcılığında
qırmızı xətlə keçən ecazkar bir yoldur.
Yəqin ki, Niyaməddin Musayevin Azərbaycan Prezidenti
Heydər Əliyev tərəfindən mükafatlandırma mərasimi
hər kəsin xatirindədir. Xalq artisti Niyamədin Musayevinn
xalq şairi Məmməd Arazın “Dünya sənin, dünya
mənim» mahnısını oxuyanda Heydər Əliyev dərindən
fikrə daldı və gözləri yaşla doldu.
Bir taleyin oyununda cütlənmiş zərik,
Yüz il qoşa atılsaq da qoşa düşmərik.
Bir zərrənin işığına milyonlar şərik
-
Dünya sənin, dünya mənim, dünya heç
kimin!
Azərbaycan xalqı bütövlükdə Məmməd
Araz yaradıcılığına, onun şəxsiyyətinə
həmişə dəyər vermiş, gələcəkdə
də belə olacağına inamlıyam. Dövlətimiz də
millətin istəyinə şərik çıxmış,
şairin 80 illik yubileyinin keçirilməsinə qərar
vermişdir.
Azərbaycan Respublikasının hər bir güşəsində
və xarici ölkələrdə böyük məhəbbətlə
M. Arazın yubiley tədbirləri yüksək səviyyədə
həyata keçirilmişdir.
Ziyadxan NƏBİBƏYLİ
professor
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2014.- 21 fevral.- S.6; 8.