Bu həyat dediyin bir yol kimidi...
Kitablar
kitabı "Qurani-Kərim"in
"Oxu!" hökmü Həzrəti
Mövlanənin "Məsnəvi"sində "Dinlə!"
kəlməsilə təfsir olunur. "Məsnəvi"
müəllifi qosqoca bir dünyagörmüşlüklə
tövsiyə edir ki, ey oğul, könül dikəldənlərdən,
munislərdən ol.
Daha çox Əziz Pünhan adıyla
yazıb-yaradan Mirəziz Seyidzadənin poetik
dünyasının məram və qayəsi də
bütövlükdə "dinlə" təfsirindən
qaynaqlanır. Bu mənada Mirəziz Seyidzadənin
yazdıqları daha çox müridlik aləminin
daşıyıcıları olaraq yadda qalır, oxunur.
Yazdıqlarının öz mənəvi ustadının təlqin
etdiyi fikirlərlə sıx-sıx səsləşməsi də
bu mənəvi bağlılıqdan irəli gəlir:
Oğul, insanlara yaxşılıq öyrət,
Adın yaman dildə yaman olmasın.
Yaxşılıq etməyə bəslə ki, rəğbət,
Pisi düşünməyə zaman olmasın.
Heç də
təsadüfi deyil ki, M. Seyidzadənin "Divan"ına maraqlı ön söz yazmış peofessor Qəzənfər
Paşayev də onun yaradıcılığının məhz
kökdən gəlib kökə gedən bu vacib cəhətləri
üzərində xüsusilə dayanmış, hər bir
atanın bəşəri öyüd-nəsihətinin poetik ifadəsi
olan sətirlərini önə çəkir:
Elin köməyi ol, xalqın səsi ol,
Kimsəsiz insanın yaxın kəsi ol,
Dağlar arasında dağ zirvəsi ol,
Başında qar olsun, duman olmasın.
M. Seyidzadənin qəzəl
yaradıcılığının dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd
füzuli dünyasına çox doğma bir qançəkəri
var. Bu mənada onun qəzəlləri özündə saf
eşqi, əhdi-vəfanı bütün dolğunluğu ilə
ifadə edən məhəbbətnamələr kimi oxunur, Füzuli
ruhunun pöhrələri kimi diqqəti çəkir:
Ey təbib, yoxdur mənə səhhət ümidi,
dərdliyəm,
Eşq dərdindən olan sərməst,
dərman istəməz -
beytinin özündə
ehtiva etdiyi şükranlıq duyğusu Şərq təfəkkürünün
ilkinliyindən gəlir. Ola bilsin ki,
çağdaş poeziya dəyərləri baxımından
bu deyilənlər bir qədər arxaik, əski baxış
nümunəsi kimi dəyərləndirilsin. Ancaq mənəvi dəyərlərin qloballaşma pərdəsi
altında müəyyən mənada
aşağılandığı çağdaş həyatda
ən müxtəlif vasitə və üsullarla ilkinliyə, mənəvi
paklaşmaya səsləniş etmək günün vacib məsələlərindəndir.
M.Seyidzadənin milli dəyərlərimizin
tarixi gəlişmələrini mədəniyyət örnəyi
kimi tərənnüm edən şeirləri də məhz bu
baxımdan xüsusi dəyər kəsb edir. Daha çox həyatın çox üzünə
aşina, daha çox "olum-ölüm" arası təbəddülatların
mahiyyətinə vara bilən, çıxardığı nəticəni
örnəyə, görkə çevirə bilən bir
könül adamının inkaredilməz həqiqətləri
süslənib Mirəziz Seyidzadənin
yaradıcılığında. Onun
şeirlərində müdrik, parlaq, zəka ilə sevən qəlb,
atəşin duyğu bir araya gəlir,
çuğlaşır, biri o birinin yolunu açır. Klassik poeziyamızın ahıl,
müdrik təbiəti
M. Seyidzadənin söz
dünyasını qədəm-qədəm
izləyir, öz möhtəşəm
varlığının doğma köynəyindən
keçirir. Aşağıdakı misralar fikrimizin
gerçək ortaqları kimi özünü nəm-nişan
verir:
Düşəcək torpağa axırda ağac
yarpağıtək,
Bu ömür ki, yaşayırsan, dönəcəkdir
xəzələ.
Bu həyat yoldu, gedirsən, sonu vardır, amma,
Sona yetdikdə yolun sən dönəcəksən
əzələ.
...Öz həyatı bu Əziz Pünhan
üçün məktəbdir,
Ey ürək, gəl yenə sərmayeyi-ömrü
təzələ.
M.Seyidzadə poeziyası "Böyük
adamların böyük dərdi var, baxma ki,
yaşayır yağın
içində" təskinliyinə
hesablanan, "faniyə
uyanın olmaz qiyməti, ölü tək
yaşayar sağın içində"
dünyagörmüşlüyünə vaqif olan bir aləmin
könül meyvəsidi. Yazdıqları bir şükranlıq
duyğusunun içdən gələn ifadəsi kimi oxunur:
Nə gözəldir ki, cahana təzə insan
doğulur,
Dəyişir çünki təbiət
də dəyişdikcə nəsil.
Necə ki, yaz qışı eylərsə əvəz
dünyada,
Yeni güllər bitirir köhnə
gülüstanda fəsil.
Şairin könül dünyası
heç vəchlə hər yeni fəslin köhnə
gülüstanda yetirdiyi təzə güllərə biganə
deyil, o, yeni oyanışa dünyanın əbədi harmoniyasına
etinalıdı. Bu duyğuların bəzən
ifrat dərəcədə büruzə verəndə belə,
bir qələm əhli kimi səmimi qəbul edilir. Bütövlükdə isə M.Seyidzadənin
şeirləri içdən gələn bir səmimiyyəti,
düşündüyün kimi ifadə etməyin gerçəkliyini
özündə ehtiva edir. Onun təqdim etdiyi ədəbi
qəhrəman üçün könül dostu cismdə can,
damarda qan kimidi, tənha günlərinin həmdəmi olan
şamın gerçək simvoludu və sevilən cism,
varlıq önündə pərvanə ömrü
yaşamağın cəfasından xoşhaldı. Şeirlərinin
ümumu ruhundan gələn bir qənaətdi ki:
Sevmək də, sevilmək də ibadətdi namaztək,
Bu işdə gedim əldən-ayaqdan, nə olar ki?
Fərq eyləməz
hər əmr İlahiyə baş əysən,
Bir
busə alam incə buxaqdan, nə olar ki?
Bu şux, könlə qida verən beytlərlə
yanaşı, Mirəziz Seyidzadə daha çox
ağılı, idrakı oyadan dəyərlərin tərənnümünə
də həssasdı. İmam Əlinin "uşaqlar valideynlərindən
çox zəmanələrinə oxşayırlar" öncəgörməsinin
mahiyyətinə dərindən vara bildiyi
üçündür ki, o:
Ailə dövlətə bənzər,
özünün qanunu var,
Bu kiçik dövlət üçün sahibi-qüdrətdir
ata -
yazıb ata haqqını
haqlayanda da,
Qarlı dağ
tək başına dən salıb ömrün hər anı,
Hər biri
tellərinin şanlı
vüqar, ay ana -
etirafı edəndə də o
öz böyük ustadlarının ruh
daşıyıcısı, könül dostu kimi göz
önünə gəlir.
Nobel mükafatı laureatı
Çeslavun Miloşun
fikrincə, yazı prosesində şairin iki atributu meydana
çıxır - görmək
yanğısı və
təsvir etmək həvəsi: "O kəslər
ki, poeziyanı görmək və təsvir etmək" kimi başa düşür, bu zaman özünəməxsus
poetik dilin saysız-hesabsız məziyyətləri
ilə maraqlanan müasirliklə ciddi mübahisəyə girişmiş
olurlar. Hər bir şair özündən əvvəl
yaşayan, onun dilində yazan şairlərdən irsən
üslub, forma və məzmun əxz edir. Amma bununla yanaşı,
o, həm də başa düşür ki, bu keçmiş
üsullar onun şəxsi təcrübəsinin
ifadəsi zamanı elə də münasib deyil. Odur ki, onlara
uyğunlaşmağa çalışsa
da, daxilən onu saxtalıqdan, cilddən-cildə girməkdən
qoruyan bir səs eşidir... Vicdanın məzəmmətinə cavab verməyin yeganə yolu
yenidən axtarışda olmaqdır".
Bu
baxımdan ənənəyə, çoxəsrlik milli poeziya xəzinəmizə
sadiq qalmaqla
yanaşı, Mirəziz Seyidzadənin nəzm
yaradıcılığı daha çox həmin o deyilən
və tapılması mütləq lazım olan
yeni axtarış çabalarının təcəssümüdü.
Razılıq doğurur ki,
onun qəzəl yaradıcılığı Azərbaycan
dilinin bütün
imkanlarını, lətifliyini özündə ehtiva edə bilir, bütün lirik aurası
ilə yanaşı, tərbiyəedici mahiyyətini də bir anlıq kölgədə qoymur,
qloballaşan dünyanın hər cür kövrək hissdən, duyğudan
uzaq nakəsliyinə qarşı inamlı
bir duyğusallıq savaşı aça bilir.
Tənqidçi
Vaqif Yusifli M.Seyidzadənin
güclü təşbeh yaratmaq
bacarığını təqdir edəndə də, onun əruzun müxtəlif növlərində
qələmə aldığı əsərlərinin bədii
məziyyətlərini incələyəndə də bir əsas fikri önə
çəkir ki, o,
sadəcə olaraq "mən də yazım" prinsipi ilə
yaşayıb-yaratmır: "Əziz Pünhan
təxəllüsünü özünə götürən
Hacı Mirəziz mövzu
aktuallığına xüsusi önəm
verməklə yanaşı qafiyə və rədif seçməkdə
də sərrastdır".
M.Seyidzadə haqlı
olaraq yazdığı hər sözü həyatından düşən yarpaqlar kimi təqdim edir. Yenə də haqlıdır ki:
Söz varsa, o yerdə olacaq nöqsan, əzizim,
Heyrət nə gərək,
bağda gülü xar ilə görsən.
Sərvaz Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2014.- 21 fevral.- S.7.