Aşıq Dərya Məhəmməd
Aşıq sənəti - aşıq
yaradıcılığı ilə bağlı hiss olunacaq dərəcədə
əldə olunan uğurlar, yeni layihələr, kitab, jurnal nəşrləri,
bu sənətlə, onun tarixi, mərhələləri,
görkəmli nümayəndələri, məktəbləri
haqqında elmi mövzuların yazılması, dissertasiyaların
müdafiə edilməsi, gənclərin daha sistemli, məqsədli
şəkildə ali, orta məktəblərdə təhsil
alması... əslində, bu sahə ilə məşğul
olanların və birbaşa aşıqların məsuliyyətini,
deyərdim ki, birə-beş artırır və
artırmalıdır. Dövlət səviyyəsində
aşıq sənətinə verilən qiymət,
qayğı gündəlik fəaliyyətin bir
parçasına çevrilib. Bu məqamda Azərbaycan
Aşıqlar Birliyinin, AMEA Folkor İnstitutu aşıq sənətinin
toplanması, lentə alınması, elmi baxımdan öyrənilməsi
yolunda böyük əməyi olan fəlsəfə doktoru
Elxan Məmmədlinin rəhbəri olduğu “Aşıq
yaradıcılığı” şöbəsi, AMEA Ədəbiyyat
İnstitutu prof. M. Qasımlının rəhbərlik etdiyi
“Şifahi xalq ədəbiyyatı” şöbəsi və
baş redaktoru olduğu “Folklor və etnoqrafiya” dərgisi, AzTV
və radiosunun “Mədəniyyət” kanalında hər həftə
apardığı “Musiqi xəzinəsi”, İctimai TV-də
yayımlanan “Ozan” (Qorxmaz Tapdıq oğlu) verilişini
xüsusilə qeyd etmək gərəkdir. Əlbəttə,
bu sırada xalq şairi Zəlimxan Yaqubun rəhbərliyi ilə
fəaliyyət göstərən Aşıqlar Birliyi və
onun orqanı “Ozan dünyası” jurnalı xüsusi diqqətə
layiqdir. Aşıqlar Birliyinin təşkilatçılığı,
təşəbbüsü ilə keçirilən
aşıq festivalları, görkəmli aşıq sənətkarlarının
yubileyləri, “Dastan axşamları”, yerlərdə
aşıq sənətinin, məktəblərinin
canlanması məhz bu təşkilatın gərgin axtarışlarının,
çalışmalarının təzə-təzə
görünən tumurcuqlarıdır...
Fikrimcə, bu çalışmalar
alanını yeni, elmi-nəzəri müstəviyə
keçirməyin astanasındayıq. Bəli, bu gün
Dövlət və Milli Konservatoriyada, İncəsənət
Universitetində sanballı aşıqların tədrisə cəlb
edilməsi bir faktdır və o bəhrəsini bu gün deyilsə
də, sabahlarda daha çox verəcək.
Aşıq
sənətinin dəyərini, milliliyini, günümüzdə,
tariximizdə, ənənəmizdə və soy
yaddaşımızdakı yerini, rolunu epitet, təşbih məzmunlu
“statusdan xilas” edib, məhz elə dəyər, tarix, bir
xalqın yaddaşı, mədəniyyəti faktı kimi təqdimi
istiqamətində köklənməliyik. Aşıq
yaradıcılığına, hər yönü ilə
görünən mütəşəkkil, elmi bazaya söykənən
koordinasiyadan baxılmalıdır. Aşıq sənətinin
bir elm - kökü olan, tarixi olan, məktəbləri olan,
danılmaz ustadları olan, məxsusi rəqsləri olan, məxsusi
havaları, məxsusi söz mətnləri olan - kimi kulturoloji
məqam, türk xalqlarının bədii, ədəbi
düşüncəsinin faktı kimi tanıdılmasının,
öyrədilməsinin, təqdiminin saatı çatıb.
Aşıq sənəti, Qobustan qayaları, Qız qalası,
muğamlarımız, Azıx mağarası, Üzeyir bəyin
musiqisi... timsalı xalqımızın həmişəyaşayacaq
kimliklərindəndir, bu abidələrin elə ən ilkinlərindəndir...
Aşıq sənəti
irili-xırdalı, sakit-coşqun, dənizləri,
çayları, gölləri ilə bir yerdə okeandır. Təqdim
etdiyimiz yazıda bu okeana özəl
yaradıcılığı ilə yeni axar qatan sənət
dəryalarından biri, Dərya Məhəmməddən
söz açmaq istədik.
“O, az tanınan, az təbliğ
olunan, az xatırlanan aşıqdır”, bu sözlər
aşığın qızı fəlsəfə doktoru,
dosent Gülarə Qocayevaya məxsusdur. Gülarə xanım
söylədi ki, “atam, o qədər sadə, təvazökar,
şöhrət dalınca qaçmayan, özünü təbliğ
etməyi ağlına sığışdıra bilməyən,
ailəcanlı, bilikli bir insan idi”. Gülarə xanım, elə
mərhum atası misallı, utancaqlıqla, çəkingənliklə,
umu-küsü ilə əlavə etdi ki, bu əsas vermir ki,
bizim günlərdə Dərya Məhəmməd
xatırlanmasın, əsərləri kölgədə
qalsın, anılmasın...
Aşıq
Məhəmməd Dərya adını qazanana qədər
ağır, məşəqqətli ömür
sürmüşdür, qazaxlı Rəhim kişinin ailəsində
erməni-türk hadisələrinin gərgin dönəmlərində
1905-ci ildə doğulmuşdur. Əsərlərinin birində:
Məhəmmədəm,
Şıxlıdanam mən özüm,
Yaman deyil,
yaxşılara var sözüm -
söyləmişdir.
Aşığın
atası 1918-19-cu ildə yenidən alovlanan erməni-türk
qırğınlarında amansızcasına qətlə
yetirilib. Böyük bir ailənin
dolanışığı, cavabdehliyi 14-15 yaşlarından gənc
Məhəmmədin çiyninə düşür... Amma gəncin
elmə, ürfana, işığa can atmasına heç nə
mane ola bilmir. Dini, islamın
qayda-qanunlarını, kitabını gözəl bilən,
savadlı, gözüaçıq kənd mollası molla
Bilaldan öyrənir. Həmkəndlisi
Osman Sarıvəlli ilə birlikdə şəriət dərslərini
alır, dini biliklərə yiyələnir. Öyrənmək,
dünyanı tanımaq və içində qaynayan
istedadı onu Qori Müəllimlər Seminariyasına yönəldir,
tələbə yoldaşları - Səməd Vurğun da
daxil olmaqla Azərbaycan mədəniyyətinin, ədəbiyyatının
sonrakı yaradıcıları və
daşıyıcıları olur. Seminariyadakı ab-hava, təhsil,
yeni mədəniyyətlərlə tanışlıq,
heç şübhəsiz, Aşıq Məhəmmədin gələcək
taleyini, sənətini, həyatını müəyyənləşdirir...
1928-ci ildən Məhəmməd
aşıqlığa başlayır, həmkəndlisi
Aşıq Səməddən aşıqlığın sirlərini
öyrənir. Deyilənə görə,
Aşıq Səmədin Məhəmmədin üzərində
zəhməti böyük olmuşdur. Amma Məhəmməd,
Aşıq Sadıx Sultanovun yanında şəyirdlik
etmişdir. Gəncin istedadı, aşıq
havalarını gözəl mənimsəyib çalması,
bədahətən söz demək bacarığı, ədəb-ərkanı
Aşıq Sadıx Sultanovun diqqətini çəkmiş onu
yanına dəvət etmişdir. Az
keçmir Məhəmmədin istedadı, tez bir zamanda
qazandığı uğur, bacarığı, biliyi, hərtərəfli
təhsil görməsi müəlliminin çox xoşuna gəlir
və Aşıq Sadıx Sultanov gəncə “Dərya” təxəllüsünü
verir.
Dərya Məhəmməd əsasən Gəncə-Qazax,
Borçalı ellərinə yığnaqlara, el şənliklərinə
sıx-sıx dəvət alır, sevilir, püxtələşir. Məclislərdə görkəmli,
sayılıb-seçilən aşıqlarla birlikdə ifalar
edir, məclislər aparır. Deyilənə görə,
bir sıra görkəmli aşıqlara müəllimlik də
edir: Aşıq Kamandar, Aşıq Əlyar, Aşıq Rəşid,
Aşıq Yaqub, Aşıq Cəlal və b. Məhz Dərya
Məhəmmədin yetirmələri olmuşdur.
Övladlarının dediyinə görə
və onu tanıyanların şahidliyi də sübut edir ki, Dərya
Məhəmməd həm də gözəl dastan söyləyicisi
kimi də şöhrətlənmişdir. Unikal hafizəsi şəyirdliyində
qazandığı təcrübə məclislərdə uzun
saatlarla dastan söyləməsinə meydan
açarmış. Aşığın
40-dan artıq dastan bilməsi qeyd edilir.
Övladlarının dediyinə görə,
aşığın şəxsi arxivində (əski əlifba
ilə yazılmış) yüzlərlə şeirlərinin
əlyazmaları saxlanılır, onların çox az qismi çap olunub. Qızı
Gülarə xanımın təqdim etdiyi atasının bir
neçə şeri, bu nümunələri qismən də
olsa məzmun, şəkil baxımından təhlil etməyə
imkan verir.
Qərb - Gəncəbasar aşıq
mühitinin yetirməsi olan Dərya Məhəmməd
aldığı dini və dünyəvi biliklər, müəllim
yanında şəyirdlik etməsi - ustad görməsi onun
yaradıclılğında özünü büruzə
verir. Qərb aşıq bölgəsinin zəngin
sənət ənənəsi Dərya Məhəmmədin
irsində dərin izlər buraxmışdır. Aşığın maraq dairəsi genişdir,
üz tutduğu mövzular rəngarəngdir.
Aşıq şerinin bir çox şəkillərində
istedadını sınamışdır: qoşma, gəraylı,
təcnis, şığalı təcnis, müxəmməs,
dodaqdəyməz və s. Aşığın arxivində onun
qəzəl janrında yazmış olduğu poetik
parçalarda da mühafizə edilir. Aşığın
müasirləri - ustad aşıqlar Aşıq Avdı
Qaymaqlı, Aşıq Hüseyn Saraclı, Aşıq Əmrah
Gülməmmədov, Aşıq Xındı Məmməd və
onlarla digər aşıqlar bu səbəbdən Dərya Məhəmmədlə
hesablaşmış, dostluq etmişlər.
Dərya Məhəmmədin az olsa
belə, əlimizdəki şeirləri onun istedadından, sənətkarlığından
bəhs etməyə material verə bilər. Həmin
şeirləri təsnif etsək, onlarda başlıca xətt
kimi aşığın həyatdan, dövrandan
giley-güzarı, dünyanın faniliyi, ədəb-ərkan,
dostluqda sədaqətli olmaq kimi mövzular keçir.
Gəlib gedib neçə-neçə ha canlar,
Əla da var, yaxşı da var, yamanlar.
Özündən artığı əksik sayanlar
Qalxıb enib nərdivana düşərlər.
Aşığın ustad yanında dərs alması ilə
yanaşı, onun Qori Müəllimlər Seminariyasında
dünyəvi elmləri öyrənməsi, həmkəndlisi
Quran hafizi Molla Bilaldan şəriətin sirlərinə vaqif
olması, yeri gəldikcə bu biliklərdən əsərlərində
bəhrələnməsi diqqəti çəkir:
Xudam xəlq eyləyib şiri, aslanı,
Əli kimi pəhlivanı, deyərlər.
Dəryada balıqdan aldı xəracı,
Hökümdə İsgəndər
hanı, deyərlər.
Və ya:
Varsa bu dünyada axıra qalan,
Dastan olub dildə bəxtiyar olan.
Sultan Süleymana əlini çalan,
Sənə də əlini çalacaq bir
gün.
Sənətkarın qoşmalarında,
qeyd etdiyimiz kimi, dünya, onun faniliyi mövzusuna sıx-sıx
rast gəlinir. Dərya Məhəmməd həyatın gəldi-gedərliyini
orijinal şəkildə, bir qədər də nikbin, “əbədi
yola” hazır bir ovqatla belə ifadə edir:
Könül doymaz gəlsə ilham olanda,
Qədirdəndi nəsib təyyam olanda.
Ay Məhəmməd, işin tamam olanda
Bir mollaynan, bir Qurana düşəcək.
Təbii ki, ağır keçən həyatı,
atasını tez itirməsi, yeniyetməliyindən
böyük külfətə başçılıq etməsi,
yükü onun yaradıcılığından yan keçə
bilməzdi. “Vallah yaşamağa qalmayıb
güman” - deyən sənətkarın əsərlərinə
hopub həmin ruh. Çətin, ağır ömür
yollarında ona arxa-dayaq olan yaxşılıq, ədalət,
mərifət, dost deyə bildiyi insanlar və bəlkə də
əks qütbdə duran və daha ağır gələn həyatın
gerçəklikləri, aşığı sanki tərki-silah
edir, yazılarına giley-güzar səpir. Aşıq
dünyanın nizamını saxlayan əbədi xeyir-şər
mücadiləsində, həyatın daha çox “qara”
olmasını, dost dediklərinin “yaman”
çıxmasını şeirlərində çox kəsədən
etiraf edir. Sənətkar uzun-uzadı “umu-küsülərlə”
dolayısı ilə yox, əksinə, birbaşa sözə əziyyət
vermədən, rahat bir dillə, təsvirlə “dünya
işləri”nə oxucunu hali edir:
Sağ sinəmdə şirin sözüm dağ
olmuş,
Səhər könlüm bir virana bağ
olmuş.
Yaman üz döndərib, dostum sağ olmuş,
Elə bil ki, sultan keçir, xan
keçir.
Aşığın bu səpkili qoşmaları, gəraylıları
tez bir zamanda adamı həmin ovqata, hadisəyə bənd edə
bilir:
Yiğvalın yatması, ayılması var,
Mənimki yatıbdır, ayılmır
daha.
Kəlmə var, qanana öz mənası var
Mərifət hesaba sayılmır daha...
Aşıqdan örnək kimi verdiyimiz poetik misralar (və
bu ruhlu qoşmaları) yada istər-istəməz böyük
şair, sərkərdə, dövlət xadimi Şah
İsmayıl Xətainin “Kərəm eylə” gəraylısını
saldı...
Dərya Məhəmmədin irsindən
nümunələrə dayanaraq, aşığın
yaradıcılıq məramı, həyata
baxışları, bədii düşüncə çevrəsi,
təhsili, istedadının gücü, əsərlərinin dili
haqqında bəzi mülahizələrə, qənaətlərə
gəlmək mümkündür. Bizdə
olan və bir neçəsini təqdim edəcəyimiz
şeirlərinin imlasına toxunulmadı. Yeri gəlmişkən
qeyd edim ki, Dərya Məhəmmədin irsi bəlli səbəblərdən
bir əlifbadan digərlərinə transliterasiya edilərkən
bir sıra təhriflərə məruz qalmışdır... Bununla belə, aşığın dili, söz
leksikonu zəngindir, sadə olmaqla canlı danışıq
dilinə çox yaxındır. Bu irs
yaxşı mənada bədii simvollarla - tarixi hadisələr,
şəxsiyyətlər, ədəbi keçmiş, klassiklər,
dini hadisələr, islam üləmaları və dünya
haqqında biliklərilə - “yüklüdür”. Amma bu detal, aşığın şeir dilini
ağırlaşdırmamış, tam əksinə, onun
dilini bədiiləşdirmiş, ona “qıvraqlıq”
vermişdir. Aşıq “sadə dillə” ən mürəkkəb
mətləbləri dünya, tarix, əxlaq, dost, “o dünya”,
“tarixi şəxsiyyətlər” - bədiiləşdirmək
gücündədir. Heç şübhəsiz,
Dərya Məhəmmədin yazı texnikasının
cilasına onun ustad görməsi, dünyəvi-dini elmlərlə
tanışlığı, təhsil alması mühüm təsir
etmişdir. Digər tərəfdən,
aşığın doğulub, formalaşdığı ədəbi
aşıq mühiti - apardığı el
yığnaqları, böyük ustadlarla təmasda
bulunması, dostluq etməsi məhz Məhəmmədi, Dərya
Məhəmməd etmişdir:
Cavab versin kimsə candan keçibsə,
Çox ariflər çox meydandan
keçibsə.
Leyli sevib, Məcnun ondan keçibsə,
Məhəmməd keçəcək ay beləsindən...
Aşığın incə lirizmlə tərənnüm
etdiyi sevgi duyğulu qoşmalarında aşiqin məhəbbəti,
zərif, intim duyğuları əsla
çılpaqlığı ilə şəkillənmir. İstəklisinin naz-qəmzəsi, ona diqqət
ayırmaması, göz yetirməməsi örtülü bir
şəkildə, pərdəli ifadə olunur. Məhəbbət duyğulu poetik əsərlərində,
aşığın bu halı, müşahidələrimizə
görə, bir qədər də incə yumorla təqdim
olunur.
Dərya Məhəmməd həm ənənəyə
sadiqdir, həm də özünəməxsus yaradıcı
aşıqdır və məhz özünə xas poetik
üslubunda gözələ müraciət edir:
Qul olan könlüm ki, sənə bağlanıb,
Sən onu açmırsan, ay niyə-niyə.
...Gözəlliyin bir solmağı gələcək,
Heç ölçüb-biçmirsən
ay niyə-niyə.
Gözəlin - el qızının portretini, onun
saflığını, gözəlliyini yalnız bircə
detalla müqayisə edib, onun haqqında mükəmməl,
bütöv mənzərə yaratmaqla istəyini, dərin
hisslərini zərif, əyani söz - lövhələrilə
cızır:
Mübarək camalın necə gözəldir,
Dağlara saf təzə qar düşən
kimi.
Sən mənim yadıma elə düşürsən
Xəstənin könlünə nar düşən
kimi.
Beləliklə, Gəncəbasar aşıq mühitinin
yetirməsi Dərya Məhəmməd ustad-şəyird məktəbini
keçmiş, özünəməxsus dili,
dünyagörüşü, təhsili, əsərlərinin
məxsusi ruh və koloriti olan
aşıqlarımızdandır. O yaradıcı aşıq
olmaqla yanaşı, ifaçı sənətkar kimi də
şöhrətlənmişdir. Saz havalarını,
dastanlarımızı bilən, məclislərdə söyləyən
məharəti ilə bahəm, özü də aşıq
şerinin müxtəlif şəkillərində əsərlər
yaratmışdır.
“Ədəbiyyat qəzeti”nin oxucularına Dərya Məhəmməddən
bir neçə yarpaq təqdim edirik.
Xatirə
BƏŞİRLİ
filologiya
elmləri doktoru
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2014.- 7 mart.- S.5.