Əbədi ahəng və
tarazlıq ölçüsü Novruz
Dünya təqvimlərindəki bütün
əlamətdar günlər, bütün
bayramlar arasında istisnasız olaraq hamınınkı hesab
edilməyə tam haqqı olan
yeganə bir gün var. Novruz bütün
xalqlarını və bütün
zamanların ən siyasətsiz və eyni anda həm də ən siyasi
ortaq bayramıdır.
Yer üzünün hansısa
xalqları bu bayramı bir
el şənliyi, ənənəvi mərasim
kimi qeyd edirsə,
hansısa xalqlar bu
bayramı bayram olaraq
hələ tanımırsa da, əslində,
Novruz hamınınkıdır və o günü bütün yerlilərin planet
boyu bayram
tutacağı sabahlar da
çox uzaq deyil.
İnsan təqvimləri idarə edə bilər,
lakin heç kəsə
tabe olmayan zaman daim bizim
hökmümüzün fövqündədir
və astronomik yeni il, onun ilk
günü hər xalqa
hansı təqvimi işlətməsindən asılı olmayaraq, həmişə Göydən gələn
"qərarla" mütləq
martın 20-21-22-də yetişir.
Novruz siyasətdən ən uzaq
bayramdır, ona görə ki, onu insan
iradəsi yaratmayıb. O, təbiətin bayramıdır,
Günəşlə Yerin kainatdakı
dövranının xoşbəxt bir
anının bayramıdır. Amma Novruz həm də ən siyasi
bayramdır. Ona görə ki, Novruz bəşəriyyətin
ta yaranışdan uğrunda
mübarizə apardığı böyük
amalların hamısını özündə qovuşdurur. Novruz bərabərliyin,
həmrəyliyin, anlaşmanın, dostluğun,
tolerantlığın, bir-biri ilə
diltapmanın, sülhün, rifahın
bayramıdır. Novruz bu
gün onu bayram edən 300 milyondan
artıq insanı əhatə edən onlarca
xalqın hər biri üçün
əzizdir, ancaq bu
bayramın ən sevimli cəhəti odur ki, heç
bir xalq deyə bilməz
Novruz tək mənimkidir. Novruz
haqqında danışarkən hamı birlikdə "bu bizim bayramımızdır"
söyləyə bilir. Bu
da Novruzun əsas fəlsəfəsinin,
qovuşduruculuq missiyasının, millətlər,
mədəniyyətlər arasında körpüyə
çevrilməyə, dialoq yaratmağa istiqamətlənmiş güc olduğunun daha bir təsdiqidir.
Dünya şairi, dahi mütəfəkkir Mövlanə Cəlaləddin
Rumi: "Həmdeli əz həmzəbani
behtərəst»" - "Eyni dilli olmaqdan eyni ürək salıibi olmaq
daha gözəldir", - söyləyəndə,
əlbəttə ki, çox
haqlı idi və Novnuz
nüvəsində məhz bu keyfiyyəti
daşıyır, insanları ruhən, mənən
yaxınlaşdırır, hər kəsi təbiətdəki
saflıqla, tarazlıqla uyğunlaşmağa
dəvət edir. Həmin fəlsəfəni
elə Şah İsmayıl Xətai də
«Dəhnamə»sində dəqiq bəyan edir:
Qış getdi, yenə bahar gəldi,
Gül bitdi vü
laləzar gəldi.
Quşlar hamusu fəğanə
düşdü,
Eşq odu yenə bu canə düşdü..
Xətainin
bahara verdiyi qiymətin,
yazın təsvirindəki bu incə
müşahidəsinin gözəlliyi ondan
ibarətdir ki, şah
şairimiz Novruzu
yalnız gül-çiçəyin
açılmasının, təbiətin
oyanışının təntənəsi saymır, ən əvvəl
insanın içərisində sevginin, şövqün bir ocaq kimi təzədən dirçəlməsi hesab edir. Novruzu
ümumbəşəri edən də elə onun
cövhərindəki heç vaxt solmayan məhəbbət,
insansevərlik duyğusudur.
Xırda təfərrüatlar
bir kənara qoyularsa, o xalqla bu
xalqda Novruzun bayram edilməsindəki təməl fərq bu əziz günü kimin daha qədim zamanlardan qutlamasıdır. Novruzun
keçirilməsinin dünyadakı ən qədim əyani
sübutları isə Azərbaycandadır və bu dəlillərin minillərlə yaşı
var. Əşyayi dəlillər Azərbaycanın
paytaxtı Bakının 60 kilometrliyindəki qədim
yaşayış məskəni Qobustandadır. Həmin nadir məkanın qayaüstü
rəsmləri 10-20 min il
yaşa malikdir. Bu müstəsna
tarix saxlancının, səma
altındakı həmin misilsiz muzeyin nəhayət ki, YUNESCO-nun dünya mədəni
irsi siyahısına rəsmən daxil edilməsi digər məziyyətlərindən
savayı, Azərbaycan Novruzunun tarixin lap dərinlərinə
enən köklərini bütün Yer kürəsinə çatdırmaqda da öz faydasını
verəcəkdir.
Novruzun bu gün
də yaşayan adətlərindən biri odur ki,
bayram günlərində ocaqlar
yandırılır, insanlar həmin
ocağın ətrafında çevrə vurub
"Yallı" adlandırılan rəqsləri ifa edirlər. Qobustan
qayalarında "Yallı" rəqsini əks etdirən rəsmlər
qalmaqdadır. Dünyada çeşid-çeşid
musiqi alətləri var,
onların yaranış tarixləri müxtəldir. Amma şübhəsiz ki, ən
qədim musiqi alətləri zərb alətləridir.
Novruzun gəlişi günü
bu gün də Azərbaycanda
nağaralar gurlayır. Elə Ana Kitabımız, Azərbaycan xalqının
qocaman eposu Dədəm
Qorqud boylarının bayram
günlərində "gumbur-gumbur nağaralar çalındı» dediyi kimi. Qobustanda
dünyanın Qavaldaş adlanan
ən qədim musiqi aləti, ən
köhnə nağarası mövcuddur və
10-20 min il öncələrdə
olduğu kimi, bu gün də fəaliyyətdədir.
Bu gün
çalına bilir, bu
gün də insanları Novruz
bayramına səsləyir. Novruzu milli bayramı sayan
hansı xalqın bu bayramı keçirməsi
ilə bağlı belə qədimdən-qədim əyani, maddi sübutu var? Heç birinin! İndinin
indisində də Xəzər sahilindəki Qobustanın həndəvərindəki
kəndlərdə yaşayan azərbaycanlılar
qan yaddaşının diktəsiylə Novruz günlərində həmin oyma rəsmli qayaların arasına gəlir, mərasimləri
icra edirlər, toyları bu
çağa təsadüf edən bəylə
gəlin musiqiçi dəstəsinin
müşayiəti ilə müqəddəs məkana təşrif
gətirməklə bunun gələcək
səadətlərinin bünövrəsi olacağına qəlbən
inandıqlarını ifadə edirlər.
Novruzun Azərbaycanda və onu
bayram edən hər xalqda
bu qədər sevimli
olmasının başlıca səbəbi onun
demokratik mahiyyətindədir. Bu bayram yalnız təbbəidəki
müvazinətin deyil, insanlar
arasındakı bərabərliyin, fərqsizliyin
bayramıdır. Daha dəqiqi, Novruz təbiətdəki ahəng və
mütənasibliyin, təbiətin təklif etdiyi
mizanın, ülgünün insanların
ürəklərinə, duyğu və
düşüncələrinə, davranışlarına
köçməsidir.
Bu bayram cəmiyyətin
ən müxtəlif təbəqələrindən olan insanları yaxınlaşdırır,
mehribanlaşdırır, cəmiyyətdəki
qarşılıqlı ehtiramı artırır. Bayram günlərində sanki
bütün ölkə bir
karnaval meydanına, bütün
xalq isə o karnavalın
könüllü
iştirakçısına çevrilir. Novruzun bizlərdə kanonlaşmış gələnəklərindən
biri də tonqal
üstündən atlanmaqdır. Minillər əvvəl olduğu kimi, bu gün də həmin mənfi
energetikadan qurtulmaq ənənəsi
davam etdirilir. Hər kəsə
bəlli olanı bir daha
vurğulamağım məqsədlidir. Azərbaycanın
tarixən neft, qaz,
palçıq vulkanları ölkəsi olması, bunun nəticəsi kimi Abşeronda və ölkənin bir çox başqa yerlərində təbii şəkildə
yerin təkindən od
püskürüb çıxması
tarixən Yaxın və Orta Şərq
ölkələrindən tutmuş Hindistana qədər nəhəng ərazidə
oda tapınanları Azərbaycana cəlb etmiş, onlar bu yerləri qutsal bilmiş, ziyarətə can
atmışlar. Təsadüfi deyildir ki, atəşpərəstliyin
yaradıcısı da insanlığa
"Gözəl düşün, gözəl
danış, gözəl et!" kimi ideal düstur
yadigar qoyan azərbaycanlı
Zərdüşt olmuşdur. Bu gün paytaxt
Bakının tən mərkəzində yerləşən
möhtəşəm Qız qalası üzərində Novruz bayramı günü
məşəllər alovlandırılır. Əslində, bu abidə də Azərbaycanda Novruzun
bir neçə min il əvvəl keçirilməsinin daha bir şahididir.
Minillər qabaq da Novruz günündə 28 metr
hündürlüyü olan
Qız qalasının zirvəsindən alov
qalxırmış. Qazın yanaraq mavi alova çevrilməsi
üçün məhz bu
hündürlük tələb olunur. Qız qalasına daxil
olan təbii qaz qədim
azərbaycanlılar tərəfindən bayram
günü alışdırılar və
bu zirvədən ucalan
mavi alov
ulularımızı Baş Novruz Ocağının ətrafına
toplarmış.
Novruzun Azərbaycanda bayram
edilməsinin çoxəsrlik tarixi öz izini
poeziyamızın son min
illik irsində əks etdirir.
Klassiklərdən başlamış müasir şairlərədək Novruza saysız şeirlər həsr edilmiş, ağız ədəbiyyatı
örnəyi olan və eləcə də
peşəkar bəstəkarların yaratdığı Novruz nəğmələri xalq
arasında dillər əzbəri olmuşdur.
On
ikinci əsrin dahi humanisti, Azərbaycan mütəfəkkiri və
şairi Nizami Gəncəvi
ədəbi ənənənin "Xəmsə"
ünvanı verdiyi məsnəvilər
silsiləsində Novruz bayramının
eramızdan əvvəl 350-ci ildə, demək, 24 əsr qabaq qeyd edilməsi barədə
soraq verir.
Azərbaycana
islamın gəlişindən sonra itirdiyimiz əski mədəni-mənəvi sərvətlərimizdən
biri də ixtiyar
keçmişlərdə ana dilində, öz türkcəmizdə oxuduğumuz
dualardır. Novruzun bir
savabı da o dualardan ən azı bircəsini əsrlər,
minillər adladaraq indimizə
çatdırmasıdır - hər evdə Novruz
ərəfəsində göyərdilən səməniyə
oxuduğumuz duanı: "Səməni, saxla məni, ildə göyərdərəm səni".
Sanki insan o bir ovuc
buğda ilə şərt
bağlayır, əhd-peyman kəsir ki,
bir-birlərini qorusunlar, bir-birlərini
yaşatsınlar.
Novruzda həm də ağac
əkmək adət, ağac kəsmək
günahdır. Xalq inamına görə,
Novruzda tut, əncir,
şabalıd ağacı əkmək yaxşı əlamət
sayılır. Bu ənənəni davam etdirərək müasir
Azərbaycanda Novruz günlərində
ölkə boyu parklar,
bağlar, meşə zolaqları
salınır. Keçmişdən gələn milli şakərə uyğun
olaraq indi də Novruz günlərində əkinlə,
torpağı becərməklə məşğul olanlara Novruz
xonçası apararlar. Ev
tikmək istəyənlər evin özülünü qoymağı da Novruza salmağı münasib bilərlər. Ona
görə ki, xalq
inamı belə evə daim xeyir gələcəyini söyləyir.
Bu, bəlli bir adətdir
ki, Novruzun ikinci gününü azərbaycanlılar
"ata-baba günü"
adlandırır və ailəliklə yaxınlarının,
doğmalarının məzarlarını ziyarət edirlər.
Amma bununla
bağlı da Azərbaycanda bir ənənə yaşayır ki, məhz bizlərdə Novruzun
lap qədimlərdən bayram
tutulmasına şəhadət verir. Novruz günlərində Güney
Azərbaycanda ulu Zərdüştün Urmiya şəhərində yerləşən
məzarını da bir
bayram adəti olaraq
soydaşlarımız ziyarət edirlər. Elə oda tapınmanı inanca çevirmiş Zərdüştün əyyamlarından
qalan vərdişlə də axır
çərşənbə axşamı və Novruz günündə hər ailədə
adambaşı bir şam
yandırar, adətən şamı yarımçıq
söndürməzlər.
Ağsaçlı və
həmişəcavan bir Azərbaycan Novruz nəğməsi çiçəkləri
vəsf edərək oxuyur:
Əzəl bahar gəlməyincə,
Qırmızı gül bitməz imiş.
Qırmızı gül bitməyincə,
Sarı bülbül ötməz imiş.
Novruzun Azərbaycanda illərcə
yaşatdığı gözəllik təcrübələrindən
biri də gül kultudur. Novruzda novruzgülü, xoruzgülü,
bənövşə dərərlər, çöl
çiçəklərindən çələng hörərlər,
saça gül
düzərlər, yarpız yığarlar. Amma
Novruzda evə nərgiz gətirmək olmaz. Və hər gülün
də el gözündə bir
mənası, fərqli özəlliyi var ki, məhz onların seçilməsinin Novruz düşüncəsi ilə birbaşa bağlanışı
olmamış deyil. Nərgiz özünə
valeh olmağın rəmzidir. Novruzun əxlaq, mənəviyyat qəlibi isə
deyir ki, təkəbbürlü
olma, insanı sev,
hamıya məhəbbət bəslə, özünü
hər kəsdən biri bil.
Paylaşmaq, bolluğu, sevinci, nemətləri səxavətlə
bölüşməyə can atmaq Novruzun ümdə dəyərlərindəndir.
Onsuz da bu bayram günlərində
hamının süfrəsi dolu olur. Paylaşmanın fəlsəfəsi budur ki, süfrəmiz də
ortaqdır, nemətimiz də şəriklidir,
hamımızınkıdır.
Azərbaycan
çoxmillətli, çoxdinli bir ölkədir. İllərcə
yaranmış ənənəyə görə, artıq bu bayramı azərbaycanlılarla
yanaşı ölkədə yaşayan
digər xalqlar da öz doğma
bayramları kimi həvəslə gözləyir
və qeyd edirlər. Xeyirxahlıq etmək,
imkansıza əl tutmaq Novruzda
xüsusilə savab sayılan əməllərdəndir.
Azərbaycanda bu ənənə həmişə
yaşayıb, amma son
illərin novruzlarında bu, bir sıra yeni kütləvi
keyfiyyətlər də qazanıb. Azərbaycan
axırıncı 20 ildə qonşu Ermənistanın
təcavüzünə məruz qalmış, ərazilərinin
20 faizi zəbt edilmiş
ölkədir. Bu işğal
nəticəsində Azərbaycanda 1 milyona
yaxın insan qaçqına və məcburi
köçkünə çevrilib,
yaşayış yerini,
rahatlığını, sahmanını, illərcə
toplayıb qurduğu yatırını itirib. Ona görə də Novruz günlərində
qaçqın və köçkün
alilələrinə dövlət də, adi
insanlar da bacardıqları
qədər kömək etməyə çalışır,
maddi və mənəvi sıxıntı
çəkən bu insanların Novruz sevincini daha tam şəkildə
duymasına yardım etməkçün ölkə boyu elliklə xeyriyyə tədbirləri
keçirirlər.
2010-cu ilin ilk mart
günlərində Ermənistanla həmsərhəd bölgədə
yaşayan bir kəndin
qoca sakini Azərbaycan
televiziyasına müsahibəsində deyirdi
ki, adətən Novruzda
böyük ocaqlar
qalayardıq, uşaqlar həmin
ocaqların üstündən hoppanardı. Amma
indi ocaq yandıra bilmirik. Çünki düşmən tərəfin snayperləri
alovu gendən görən kimi
həmin istiqamətdə atəş açır.
Ən ülvi
arzudur ki, Novruzun sülh mahiyyəti
bu müşkülün
də həllinə yardımçı olsun,
sərhədlərdə yanan ocaqlara atəşlər tuşlanmasın.
Novruz Azərbaycanda həmişə
torpağın, təbiətin oyanışının, mənəvi
saflığın, bərabərliyin bayramı olub. Amma lap
əvvəldən bu günə kimi ilk növbədə
Günəşin, Günəşin yerdəki timsalı olan odun-ocağın bayramı olub.
Azərbaycanda Novruz gününün
əsrlərcə yaşayan bir adəti də var. Gecə
cavanlar dağlarda, təpələrdə,
ucalıqlarda tonqal çatır, sübhə
qədər oyaq qalırlar. Bu adətə "Günəşi
qarşılama" deyirlər. Dan üzü Günəş doğunca
onlar hamılıqla qədim "Qodu xan" nəğməsini
oxuyurlar. Yenə də minillər
və əsrlər əvvəl olduğu kimi, Azərbaycana Novruz gəlir,
yenə Azərbaycan insanı minillər və əsrlər
öncə olduğu kimi
dağlarda tonqal
qalayır, yenə səhər açılanda, ilk şəfəqlər saçılanda ilk dəfə görürmüş
kimi Günəşi qarşılayır,
Günəşə, Bahara, Təzə
Günə Salam deyir!
Və həmişə də belə olacaq!
Heç bir siyasətə
qarışmayan, amma özü
ən böyük və ən düz siyasət olan Novruz daim insanları
dünyadakı ahəngi, tarazlığı, nizamı hifz etməyə, elə həmin ülvi pərdəyə köklənməyə
dəvət edəcək.
Rafael HÜSEYNOV
AMEA-nın müxbir üzvü
Ədəbiyyat qəzeti.- 2014.- 14 mart.- S.3.