Rəvayətlər
Bağışla peşman ol
Deyir,
bir şahın bir gözəl tutuquşusu varmış. Ona
uzaq ölkədən göndərmişdilər. Şah həmin
quşu çox sevər, çox əzizlər, sarayda da, səfərdə
də yanınca gəzdirərmiş. Tutuquşu cəmi bir kəlam
bilirmiş ki, gündüz də, gecə də şahı görəndə onu təkrar edərmiş:
- Öldürüb
peşman olmaqdansa, bağışla peşman ol…
Öldürüb peşman olmaqdansa, bağışla
peşman ol…
Şah da sözlərdən
xoşallanar, quşu tumarlayıb, öpərmiş.
Bir gün şah
sevimli tutuquşu da çiynində bol-bol ox atıb, qaçardan,
uçardan bol-bol ov eləyib. Nahar süfrəsi
başında şaha nədimi bir fincan su verdi ki,
yanğısını söndürsün.
İstidən ürəyi
yanan şah piyaləni alıb başına çəkmək
istəyir ki, tutuquşu ucadan:
- Öldürüb
peşman olmaqdansa, bağışla peşman ol… - deyə
qanadlarını həyəcanla çalaraq suyu
dağıdır.
Şah quşa tərs-tərs
baxıb, boş piyaləni nədimə qaytarır. Nədim
piyaləni bir də doldurub şaha verir. Şah ikinci dəfə
piyaləni başına çəkmək istədikdə,
tutuquşu yenə də ucadan:
- Öldürüb
peşman olmaqdansa, bağışla peşman ol… - deyə
qanadlarını həyəcanla çalıb suyu
dağıdır.
Susuzluqdan sinəsi
körük kimi alışan şah:
- Bəsdir!.. - deyə
qəzəblə acıqlanır.
Nədim:
- Sən bu həyasız
quşa çoxmu dözəcəksən, şahım? -
deyib, piyaləni yenidən ləbələb doldurur.
Şah quşu
çiynindən itələyib piyaləni
üçüncü dəfə başına çəkmək
istəyirdi ki, tutuquşu ucadan:
- Öldürüb
peşman olmaqdansa, bağışda peşman ol… - deyib,
qanadlarını daha həyəcanla çalaraq yenə suyu
dağıdır.
Şah bu dəfə
yaralı şir kimi nərə çəkir:
- Bu quş məni lap
cana gətirdi, - deyə hirslə qılıncını
sıyırır.
Tutuquşunu vurmaq istədikdə
quş göyə millənərək uca bir nöqtədə
qanadlarını yığır və aşağı
şığıyaraq daş kimi özünü nədimin əlindəki
səkçəyə çırpır. Yerə
düşüb sınmış səkçədən iri
bir şahmarın çıxıb
süründüyünü görən şah indi dərk
edir ki, öldürüb peşman olmaq necə böyük fəlakətmiş.
O, əlindəki sıyrılmış qılıncla zəhərli
ilanı doğram-doğram etdikdən sonra yerdə
cansız qalmış tutuquşunu götürərək sinəsinə
sıxır, acı-acı ağlayır və tutuquşunun əvəzinə
təkrar edir:
- Öldürüb
peşman olmaqdansa, bağışla peşman ol…
Öldürüb peşman olmaqdansa, bağışla
peşman ol…
Əhrimən cəzası
Deyir, şah Cəmşid
ədalətli şahlığın binasını
qoyandır. Çox adil, xalqını, torpağını sevən
hökmdar olub. Onun vaxtında heç kəs Əhrimənə
uymayıb, hamı xoşbəxt yaşayıb. Ədalət
dövlətin şahı sayılıb. Ölkədə
bolluq, firavanlıq olub. Heç kəs "neynim" deməyib.
Ulu Hörmüz də bundan razı qalıb, şah Cəmşidə
yeddi yüz il ömür verib ki, atəşə
bağlanmış rəiyyət daha xoş günlər
görsün.
Bir gün ulu
Hörmüzə səda çatır ki, yerdə qələbəlikdi,
bərk qarışıqdı. Friştələrindən birini göndərir
ki:
- Get öyrən
gör nə məsələdir? Friştə xəbər gətirir ki:
- Ya Hörmüz, rəiyyət
həyatın şirinliyindən doyub. Hamı küçələrə
çıxıb qışqırır ki, belə də
şah olar? Nə adam asır, nə baş kəsir, nə
şəhər dağıdır, nə kənd
yandırır. Tələb edirlər ki, şah Cəmşidi
taxtdan salmaq lazımdır.
Ulu Hörmüz
soruşur ki:
- Daha nə istəyirlər?
Çox dəhşətli bir şey - Yəzdan, qonşu
şəhərdə bir başkəsən,
gözçıxaran, evləryıxan, qaniçən
zülmkar padşah var, onu tələb edirlər, deyirlər,
hökmdar belə olar.
Bir gecə-gündüz
tamam olmamış ulu Hörmüzə xəbər gəlir
ki, rəiyyət şah Cəmşidi yıxıb, yerinə
zülmkar padşahı oturdub. O da taxta çıxandan
baş kəsir, göz çıxarır, evləri
dağıdıb yerinə turp əkdirir, ölkədə qan
su yerinə axır, ah-nalə tüstüyə, tüstü
ah-naləyə qarışıb.
Ulu Hörmüzü
fikir götürür. Əhriməni çağırıb,
deyir:
- Bu sənin əməlindir!
Əhrimən yerə
düşüb and içir ki, insanların bu əməlindən
onun xəbəri yoxdur.
- İcazə ver, -
deyir,- mən bu işlə məşğul olum.
Qəzəblənmiş
ulu Hörmüz: - "İcazə verirəm, - deyir.
Heç bir həftə
də keçmir ki, friştələr ulu Hörmüzə
daha dəhşətli xəbər gətirirlər:
- Əhrimənin divləri
nə etmişsə, təzə padşahın hər
çiynində iki əfi ilan göyərib. İlanlar da təkcə
isti insan beyni yeyirlər. Belə getsə kəsilməmiş
baş qalmayacaq.
Ulu Hörmüz qəzəbindən
gur-gur guruldayır. Əhriməni tapdırıb:
- Bu nə
zülmdür mənim bəndələrimə edirsən? -
deyir.
Əhrimən yenə
üzü üstə yerə düşür.
- Ya Hörmüz, -
deyir, - mən gedib çox fikirləşdim. Fikirləşdim ki, Cəmşid kimi ədalətli
padşahı yıxıb taxtına qan içən bir
zülmkarı oturdan xalqın beyni ilana yedirdilməlidir.
Ulu Hörmüz ilk dəfə
olaraq Əhrimənin qarşısında peşman-peşman
susur.
Bircə noxtası çatmır
- Deyir, Şuşan
ölkəsinin padşahı Nişan öz-özünə
xoflanır ki, bir gün xalq qalxıb onun səltənətini
tar-mar edəcəkdir.
Vəziri padşaha
ürək-dirək verir ki:
- Narahat olma, Əlahəzrət,
bu Şuşan xalqını ki, mən tanıyıram, bunun
başına noxta keçirsən də qeyrətə gələn
deyil. Padşah şübhəli soruşur:
- Bunu sən nəylə
sübut edə bilərsən?
Vəzir deyir:
- Ağlasığmaz
şeylərlə.
- Məsələn?
- Sən xalqa əmr
elə ki, padşahı sevən düyünü,
buğdanı heyvana yedirtsin, arpanı özü yesin!
Padşahı sevməyənin boynu vurulacaq!
Padşah təəccüblə
soruşur:
- Yeyər?..
Vəzir həzrətləri
deyir:
- Şuşan
xalqı yeyər.
Həmin gün şəhərə
car çəkilib padşahın təzə fərmanı
elan olunur. Səhəri gün bütün xalq saray
meydanına yığılıb padşaha dua edə-edə,
arpanı göyşəyə-göyşəyə
öküz kimi böyrüşməyə başlayır.
Amma padşah yenə aram olmur. Bu dəfə
vəzir padşahı sakitləşdirmək
üçün məsləhət görür ki, ikinci fərmanı
vermək lazımdır:
- Qoy, padşahı istəyən arpanı da heyvana
versin. Özü çovdar yesin!
Fərman verilənin səhəri
günü yenə şəhər əhli saray meydanına
dolub kişnəyə-kişnəyə, padşaha dua edə-edə,
çovdar yeməyə başlayır.
Padşah yenə də xofdan
çıxmır. Bu dəfə vəzir
padşahı xofdan çıxarmaq üçün onu
inandırır ki, üçüncü fərmanı vermək
vaxtıdır.
- Qoy padşahı istəyən çovdarı heyvana
versin, özü yulaf yesin!
Fərman verilənin səhəri yenə
şəhər əhli saray meydanına dolur, hərənin
başında bir torba, padşaha dua edə-edə,
anqıra-anqıra yulaf yeyir.
Bunu görən padşahın eyni
açılır, kefi durulur. Vəzir
gülə-gülə padşaha yanaşıb təzim edir.
- Şahım! Bu yazıq heyvanların bircə
noxtası çatmır!..
Sözü
də dərmandı
Dünyanın hər yerinə hökmü çatan
bir padşahın övlad adına
aman-zaman bir qızı varmış. Qız
böyüdükcə padşahın
nigarançılığı artırdı.
"Oğlan olsaydı, belə narahat olmazdım, - deyirdi. -
Qız xeylağıdır, nə bilim taleyi necə olacaq?.." Bir səhər fərman
verir ki, ölkənin bütün alimləri və ulduz
falına baxanları saraya toplansınlar.
Hamı bir yerə cəm olanda padşah taxta
çıxıb, hökmdar əsasını
götürür və soruşur:
- İnsanın taleyini necə bilmək
olar?
Alimlər və münəccimlər bir ağızdan
deyirlər ki:
- Alın yazısı ilə, şah sağ olsun!
- Çox əcəb... - deyə padşah onlara
razılıq edir. - Mən də sizi bura
yığmışam ki, mənim gözümün
ağı, qarası olan bircə balamın alın
yazısını oxuyasınız.
Bu təklif bir soyuq suya çevrilərək
hikmət və sehr sahiblərinin başına
tökülür. Onlar çaşqın
halda bir-birlərinin üzünə baxıb, susurlar.
Padşah:
- Bəlkə məni anlamadınız? - deyə
bir də təklifini təkrar edir.
Hikmət və sehr sahibləri yenə susurlar:
- Açıq deyin, bilirsiniz, ya bilmirsiniz?
Bu dəfə də onlardan səs
çıxmır.
Vəziyyəti belə görən padşah vəzir-vüzarəyə:
- Mən sizə dedim ki, mənə alim başı gətirin,
demədim ki, qəbir daşı gətirin, - deyə qəzəblə
əsasını yerə vurur. - Bu üləmaları
zindanın ən havasız yerinə doldurun ki, bəlkə
dilləri açıla!
O nə padşahdır ki, hökmü yerdə qala? Əmri eşidən kimi saray keşikçiləri
üləmaları qabaqlarına qatıb zindana doldururlar.
Zəncirlər, kündələr cingildəyir,
dəmir qapılar çırpılaraq neçə yerdən
qıfıllanır.
Padşahın adından xəbərdarlıq edirlər:
- Diliniz açılanda xəbər verərsiz!
Bir gün keçir, iki gün keçir,
üç gün keçir, üləmalardan bir səs-soraq
çıxmır. Bir həftə
ötür, iki həftə ötür,
üçüncü həftə dərgaha xəbər
yayılır ki, bəs, "zamanın ən böyük həkimi
Ərəstu bizim paytaxta gəzməyə gəlib. O
dünyanın altını da bilir, üstünü də".
Padşah bu xəbərdən çox sevinir və:
- Tez alim Ərəstunu mənim hüzuruma gətirin, -
deyə hökm edir.
Çox keçmir ki, böyük Ərəstu
dərgahda hazır olur. Padşah özü onun
pişvazına çıxır. Dərgaha
buyuraraq, oturmaq üçün yer göstərir.
Qızını çağırıb onunla tanış
edir, sonra da sinəsində qövr edən dərdini
açıb danışır.
- Mənə kömək et, - deyib
yalvarır - Sən böyük Ərəstusan, dünyada hər
şeyi bilirsən...
Ərəstu bəlkə də ilk dəfə
belə çətinə düşürdü,
çünki alim olan "bilmirəm" deməməlidi,
bilmədiyini bilirsə, onu öyrənməlidi. Alim olan "hər şeyi bilirəm" də deyə
bilməz, çünki hər şeyi hamı bilir, hamı
bildiyinin isə sahibi Tanrıdır. Yəqin
idi ki, bütün bu üləma qaydalarından padşah da
yaxşı xəbərdar idi. Ona görə də
böyük Ərəstu ehtiyatla:
- Şahənşahın ömrü uzun,
şan-şöhrəti uca olsun, - deyir. - Alın
yazısı Tanrı xəttidir. Mən
Tanrı işinə qarışa bilmərəm, bu,
zındıqlıq olar. Alim Tanrı
işinə qarışsa, elmdən uzaqlaşar, el
gözündən düşər. Qaldı
gözəl qızımızın taleyi məsələsinə,
adət belədi ki, atası sevən qızı Tanrı da
sevər, beləsi həmişə xoşbəxt olur.
Tanrı tək ağacı möhkəm yaradır, mənim
şahım! Bir də sənin istəkli
qızının üzündə Tanrı
işığı vardı, otağa girəndə otaq
işıqlandı. Bunun özü də ən
böyük xoşbəxtlikdi, şahım.
Bu cavabdan padşahın üzü
gülür, könlü açılır. Şair kimi vəcdə
gələrək:
- Ey böyük Ərəstu, məndən hədiyyə
istə! - deyir.
Ərəstu təvazökarlıqla padşaha təzim
edir:
- O zindandakı binəvaları mənə
bağışla...
Padşah:
- Mən onları bağışlamışam, - deyir.
- Ancaq onlara “alim" demə. Necə alimlikdir
ki, o qədər üləma bir nigaran ata ürəyini
ovundurmaq üçün söz tapa bilmir?
Böyük Ərəstu padşahın bu
iradını başının hərəkəti ilə təsdiq
etdikdən sonra:
- Şahım, - deyir. - Bina təkcə
künc daşları ilə tikilmir, üz daşları da
olur, ara daşları da, hələ
boşluğu doldurmaq üçün xırda-mırda, əyri-üyrü
daşlar da.
Bu sözlər də hökmdarın ürəyinə
yatır və:
- Gözəl, qiymətli sözlərin gözəl və
qiymətli əvəzi olar, - deyib xəzinənin seçmə
hədiyyələri ilə alim Ərəstunu yola salır.
Ölümdən
o yana
Deyir ki, Süleyman peyğəmbər
quş dilindən başqa ağacın, daşın da dilini
bilirmiş. Bir gün at belində bir kəndin
içindən keçirmiş. Bir inilti
eşidib ətrafına baxanda görür ki, bir kəndli qoca
bir kötüyün üstündə çırpı
doğrayır. Kəndli baltanı hər dəfə
aşağı endirəndə qoca kötük inildəyib
deyir: “Kaş mən odun olaydım, ocaqlarda yanaydım...”
Süleyman peyğəmbər:
- Kəndli qardaş! Əl saxla, - deyir.
Kəndli peyğəmbəri görüb
baltanı yerə atır.
Süleyman peyğəmbər atdan enib kötükdən
soruşur:
- Sən qarğış edirsən, ya dua?
Kötük sinəsi xırıldaya
-xırıldaya cavab verir.
- Nə qarğış edirəm, nə də dua. Ya peyğəmbər, yalvarıram.
Yalvarıram ki, Tanrı heç kəsi qocalanda kötüyə
çevirib üstündə çırpı
doğratmasın...
Süleyman peyğəmbəri fikir götürür,
fikirləşir ki, qocalığın sonu ölümsə,
ölümdən də o yanası varmış...
Tanrı
da kömək ola bilməz
Deyir, axmaq bir padşahın özündən
də axmaq olan bir vəziri varmış. Ölkədə özbaşınalıq
başlamış, rəiyyət dağılmış, ordu pərən-pərən
düşmüşdü.
Bir gün qonşu şah hücum edib
axmaq şahın olan-qalan qoşununu da qırır, şəhəri
mühasirəyə alıb, yaylı mancanaqlardan evlərin
üstünə, hətta sarayın həyətinə daş
yağdırır.
Əyan-əşrəf başı lovlu
padşahın hüzuruna gəlib. bu
fəlakəti ona danışır:
- Əlahəzrət! Bir əlac! - deyə
yalvarırlar.
Padşah inildəyə-inildəyə:
- Vəziri çağırın! - deyə
əmr edir.
Vəziri tapıb gətirirlər.
Vəzir baş əyib padşahın kefini
soruşur.Padşah əbasının ətəyini
qaldırıb sağ ayağını irəli uzadır:
- Sənin ölkəndən xəbərin yoxdur, vəzir,
-deyə gileylənir.
Vəzir üzü üstə döşəməyə
düşür:
- Ölkədə bütün işlər
qaydasındadır, şahım... - deyir.
Padşah hirslənir:
- Necə qaydasındadır ki, bir xırdaca daş
corabımın içinə girib, mən boyda padşahı
yeriməyə qoymur.
- Bu nə fəlakətdir, əlahəzrət?! - deyə vəzir padşahın irəli
uzanmış ayağını öpür.
- İndi mən nə edim?.. - deyə - padşah zarıya-zarıya
soruşur.
Vəzir padşahın ayğını
sığallaya-sığallaya:
- Uzanın yatın, - deyir.
Padşah razılıqla:
- Düz deyirsən, vəzir, düz deyirsən, uzansam,
o daş zəhrimar da ayağımı əzməz, - deyir və
axsaya-axsaya yataq otağına keçir.
Saray adamları bir-birinə baxıb dərdli-dərdli
pıçıldaşırlar:
- Bir padşah ki, başına yağan daşı
görməyə, corabında çınqıl axtara, onun
ölkəsinə Tanrı da kömək ola
bilməz.
Camaat
müxalifdir
Bir padşah vəzirini çağırıb məsləhət
istəyir:
- Eşitmişəm camaat mənə başısoyuq
deyir…
Vəzir əlini padşahın alnına qoyub bir xeyli
gözləyir, sonra soruşur:
- Şahım bu kimin əlidir?
Padşah cavab verir:
- Vəzirin.
- Onda camaata qulaq asma, şahım, təbibdən
soruş. Camaat müxalifdir.
Söz
tapa bilmirik
Bir padşaha deyirlər ki, şəhərin camaatı
qorxu bilmir, dar ağacına salam verir, cəllad
kötüyünü doğrayıb ocaq qalayır.
Padşah deyir:
- Mən onların ödünü dağıdım,
siz də tamaşa edin.
Tez fərman verir ki, harda cəllad varsa,
yığılsın mənim şəhərimə!
Çox keçmir ki, Saray meydanı
qrımızı geyimli, əli baltalı, yanı
kötüklü cəlladla dolur.
Padşah gecəni gündüzə qatıb, onlardan on
min bədheybətini, qoluzorlusunu seçir və göstəriş
verir ki, kimin boynu xoşunuza gəlməsə,
başını vurun!
Padşah yeddi yerdə yeddi
ağaclıqdan görünən yeddi dar ağacı qurdurur.
Hamı vahiməyə düşür,
qaçan qaçır, qaça bilməyən qapı-pəncərəni
bərk-bərk bağlayıb evində gizlənir. Şəhərin küçələrində yiyəsiz
itlərdən başqa bir ins-cins görünmür.
Padşah vəzir-vəkili yığıb, amiranə
soruşur:
- Mənim şəhərimdəki qayda-qanun xoşunuza
gəlirmi?
Onlar diz çöküb padşahın qədəmlərinə
düşürlər:
- Əlahəzrət, söz tapa bilmirik!..
Yaltaqlıq
yarışı
Deyir, yaltaqşünaslıqda məşhur
olan Xorasan əmiri ilə Gilan əmiri sözü bir yerə
qoyurlar ki, iki vilayət arasında yaltaqlıq
yarışı keçirsinlər.
Bu tədbirə üç ay
hazırlıq görülür. Üç
ay tamam olan kimi əmirlər bildirirlər ki, seçilmişlər
seçilib, yarışa başlamaq olar. "Görək
yaltaqlar yaltağı hansı vilayətdədir?..."
Gün təyin olunur, hər iki vilayətə
car çəkilir. Təkcə söz pəhləvanları
yox, başmaq yalayandan qədəm öpənədək
bütün məşhur yaltaqlar bazar meydanına cəm
olurlar.
Hər əmir döşünə
döyür ki, onun yaltaqları qalib gələcəkdir. Xorasan əmiri "Süleysin" deyə
çağırdığı baş yaltağı zərxaraya
bürüyüb ayağının altında çömbəltmə
oturtmuşdu. Süleysin o qədər
yaltaqlanmışdı ki, irtməyindən iki qarış
uzunda bir əcayib quyruq da göyərmişdi. Süleysin küçük kimi zingildəyib, quyruq
bulayanda əmir gülməkdən qəşş edirdi.
Gilan əmiri də yarışa əliboş
gəlməmişdi. Onun Kəmtər adında
yaltağı elə ləhləyirdi ki, dili ağzından bir
qarış çıxırdı. Əmir
şərab içəndə piyaləni Kəmtərin
dilinin üstünə qoyurdu. Hələ
heç bir yaltaq ağasına belə xidmət göstərməmişdi.
Nəhayət, yarış başlanır
və Xorasan yaltaqları qalib gəlirlər. Çünki onlar hər iki əmirə
yaltaqlanırdılar.
***
Deyir, bir dəli Mədain bazarında
mayallaq aşıb çörək pulu
yığırmış. Bir dəfə
də mayallaq aşanda ayağı qazının ətəyinə
toxunur. Qazı ətəyini çırpa-çırpa
dəlini danlayır:
- Dünyanı yaman günə qoyan elə sənin kimi
dəlilərdi!
Dəli bir də mayallaq aşıb, qazıya deyir:
- Dəlinin dərdi özünə bəsdi,
dünyanı ağıllı adamlardan qoru, qazı!
Qız
qapısı
Deyir, bir şahzadə çöldə
bir çobanın qızına bir könüldən min
könülə vurulur. Gecə-gündüz
yalvarır ki, şah atası böyük pay-sovqatla, şaha
layiq bir təmtəraqla çobanın qapısına
elçi getsin.
Dünyanın yarısına hökm edən
şahlar şahı adi bir çobanın qapısına
elçi getməyi heç qüruruna
sığışdırmır.
Şahzadə isə sevdiyindən əl çəkmir:
- Öldü var, döndü yoxdur, - deyir.
Şah əlacsız qalıb məclisi
yığır.
- Mənə bir məsləhət verin, - deyir.
Hamı deyir çoban nəkaradır ki, ölkənin
şahı onun ayağına getsin?..
Təkcə qoca vəzir susur.
Bunu görən şah:
- Vəzir, sənin fikrin nədir?!.
- deyə intizarla soruşur.
Vəzir şahənşaha təzim edib, deyir:
- Qız qapısı şah qapısıdır. - sonra əlavə edir.- Şahın şah
qapısına getməsi baş ucalığıdır.
Bədxahların
ürəyi
Deyir, şər allahı Əhriməndən
soruşurlar ki:
- Divlər, cinlər, əcinələr
üçün niyə ev tikmirsən?
Əhrimən çiyinlərini çəkərək
cavab verir:
- Yolunu azmış bədxah adamların ürəyi
ola-ola mənim divlərim, cinlərim, əcinələrim
başqa evi neynirlər?..
Rəvayət
Deyir, bir hikmət sahibi dünyanı səyahətə
çıxıbmış. Məşriqdən
Məqribə gəzə -gəzə gəlib bir əcayib - qərayib
şəhərə çıxır ki, orada heç kəs
işləmək istəmir, hərə bir dükan
açıb, alverlə məşğuldur. Hikmət
sahibi də tənbəllik eləməyib bir dükan düzəldir,
üstünə də iri hərflərlə yazır:
"Burda ağıl satılır!"
Bir gün gözləyir, üç
gün gözləyir, bir həftə gözləyir,
üç həftə gözləyir, Ağıl
dükanının qapısını açan olmur, hamı
dükandan yan keçir. Hikmət sahibi məcbur olub dükanı
bağlayır və üstünə iridən iri hərflərlə
yazır:
"Bu şəhərdə ağıla
ehtiyac yoxdur".
Əfqan
Ədəbiyyat
qəzet.- 2014.- 20 mart.- S.5.