Bütöv Azərbaycan
şairi
Məmməd Araz
Böyük və
bütöv Azərbaycanın bənzərsiz sənətkarlarından
biri - xalq şairi Məmməd Arazın 80 illiyi münasibətilə
ölkəmizdə keçən ildən başlayan poeziya
bayramları səngimək bilmir. Böyük şairə
ümumxalq məhəbbətinin təcəssümü olan bu
mərasim və tədbirlər doğma Vətənimizin
bütün guşələrində əks-səda verir.
Görkəmli sənətkarın həyatı və
yaradıcılığı ilə bağlı bir-birindən
maraqlı və gərəkli kitablar işıq üzü
görməkdədir.
Naxçıvan
Dövlət Universiteti və AMEA Naxçıvan bölməsinin
alimlərinin birlikdə araya-ərsəyə gətirdikləri
“Məmməd Araz: Taleyi və sənəti” (Naxçıvan
- 2014) kitabı şairin yubiley mərasiminə layiqli töhfələrdən
biridir. Kitab Naxçıvan MR Ali Məclisi sədrinin “Xalq
şairi Məmməd Arazın 80 illik yubileyinin keçirilməsi
haqqında” 2013-cü il 6 iyun tarixli sərəncamına əsasən
hazırlanmışdır. Kitabın redaktoru AMEA-nın
müxbir üzvü, filologiya elmləri doktoru, prof.
Əbülfəz Quliyevdir.
AMEA-nın
vitse-prezidenti, akademik İsa Həbibbəyliyə məxsus
“Xalq şairi Məmməd Araz: böyük sənətlə
şəxsiyyətin vəhdəti” adlı məqalə ilə
başlanan kitabda 20-yə yaxın tədqiqat işıq
üzü görmüşdür. Hər bir məqalədə
şair yaradıcılığının mühüm və
özünəməxsus xüsusiyyətləri təhlilə
cəlb edilib. Bu məqalələrin yaddaqalan cəhətlərindən
biri də böyük şair
yaradıcılığının Naxçıvan torpağı
ilə bağlılıqda və bu ədəbi mühit ənənələri
kontekstində araşdırılmasıdır.
“Xalq şairi Məmməd
Araz: böyük sənətlə şəxsiyyətin vəhdəti”
məqaləsi geniş ümumiləşdirmə pafosu və
ehtiva miqyasları ilə diqqətimizi çəkir. Müəllifin “xalq şairi Məmməd Arazın sənəti
onun özünün və mənsub olduğu xalqın
qeyri-adi tərcümeyi-halıdır” tezisi tədqiqatın
elmi yönünü və konsepsiyasını aydın ifadə
edir. İlk dəfə olaraq böyük sənətkar həyatı
və tərcümeyi-halındakı əsas tarixlərin
və hadisələrin fonunda poeziyanı təhlil predmetinə
çevirmək təşəbbüsü də Məmməd
Arazşünaslıqda mühüm yenilik kimi dəyərləndirilməlidir.
Məqalədə vurğulandığı kimi,
“Naxçıvan Məmməd Arazın təkcə tərcümeyi-halının
- həyatının deyil, sənətinin də start nöqtəsi
olmuşdur” fikri şair dünyasını anlamaq
üçün əsas istinad nöqtələrindən
biridir. Hələ gənclik çağlarında
böyük şairin özü də səmimiyyətlə
söyləmişdi: “Mənim ürəyimin bir
parçasıdır, Doğma Şahbuzum da,
Naxçıvanım da”. Akademik İsa Həbibbəylinin Məmməd
Araz dünyasının mənşəyi və
doğuluşu ilə bağlı mülahizələri elmi dərinliyi
və intellektual obrazlılığı ilə
yaddaşımıza köçür; Məmməd Araz
şeriyyətinin və şəxsiyyətinin
formalaşmasında Naxçıvanın və xan Arazın həyatbəxş
təsiri böyük sənətkarların taleyi və tərcümeyi-halı
ilə müqayisə edilir: Mixail Şoloxov nəsrini
“Sakit Don”suz, xalq şairi Səməd Vurğun
poeziyasını “Ana Kür”süz, Şərqi Avropa
yazıçılarının dünyasını “Mavi
Dunay”sız, rus ədəbiyyatının bir sıra
böyük nümayəndələrinin əsərlərini
“Volqa”sız təsəvvür etmək mümkün
olmadığı kimi, Məmməd Araz yaradıcılığını
xan Arazsız duymaq, bütün incəlikləri ilə dərk
və qəbul etmək əsla mümkünsüzdür.
“Xalq şairi Məmməd
Arazın həyatı, tərcümeyi-halı və bədii
yaradıcılığı bir-birini tamamlayır” deyən
müəllif bənzərsiz sənətkar
yaradıcılığını məhz bu yöndə və
kontekstdə araşdırır. Dünya ədəbiyyatşünaslığında
Dante, Nəvai, Bayron, Puşkin, Lermontov və başqaları
haqqında bu tipli tədqiqatlar mövcuddur. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
isə bu sahədə ayrı-ayrı məqalə və
araşdırmalara rast gəlinsə də, hələlik
böyük və ciddi tədqiqatlar ortada yoxdur. Akademik İsa
Həbibbəyli görkəmli sənətkar estetik
dünyagörüşünün və obrazlarının mənşəyini
ilk dəfə olaraq poetik tərcümeyi-halla paralel şəkildə
araşdırır. Böyük şairin həyat yolunun
başlanğıcını - uşaqlıq
çağlarını təhlil edən müəllif Məmməd
Araz poeziyasında “daş” motivinin doğuluşu ilə
bağlı əsaslı mülahizələr irəli
sürür: “Bu mənada Çadırdaş ətəyində,
Şahbulaq yaylağı ətrafındakı yazı
masasına bənzəyən sal daşlar Məmməd
Arazın ilk şeir dəftərinin daşlaşmış səhifələridir”.
Görkəmli alimin təkcə Məmməd
Araz poeziyasında deyil, ümumən XX əsrin ikinci
yarısındakı bədii təfəkkürümüzdə
mühüm yer tutan və silinməz izlər qoymuş daş
obrazları və motivlərinin genezisi, ehtiva və ümumiləşdirmə
miqyasları haqqındakı düşüncələri də
ciddi maraq oyadır: “Bəlkə də ilkin
başlanğıcı daşla bağlı olan bu poeziyada
daş motivinin sonralar əsas, aparıcı mövzulardan birinə
çevrilməsinin mühüm səbəblərindən
biri də budur. Daş mövzusu filosofların
fikrincə, dünyanın əsasını təşkil edən
dörd ünsürdən birinə - ana torpağa olan
inamın ifadəsidir. Ədəbiyyatşünaslıq
nöqteyi-nəzərindən isə, bizcə, daş Məmməd
Araz poeziyasında bütövlük, Vətənə,
torpağa bağlılıq, gərəkli olmaq, əsl
vətəndaşlıq mənalarını ifadə edir.
Şair hətta özünü də milli şerimizin
“daş əsgəri” hesab edir”. Son dərəcə
düzgün və dəqiq seçilmiş nəzəri-metodoloji
yanaşma Məmməd Araz dünyasının
qapılarını açan sehrli bir açar rolunu
oynayır. Beləliklə, “vətən daşı olmayandan
olmaz ölkə vətəndaşı” poetik aforizminin ərsəyə
gəlməsi prosesi əslində şair
yaradıcılığında Vətən obrazlarının
və konsepsiyasının formalaşma tarixçəsidir.
Diqqətlə yanaşsaq, görərik ki, Məmməd
Arazın Vətən dünyasının və bədii kəşflərinin
doğulması məhz bu sirli-sehrli obrazın - daşın
poetik hərəkətindən və yolundan keçir. Məmməd
Araz ilhamının və təxəyyülünün gərgin
fəaliyyəti, axtarışları nəticəsində
daş rəngəbərəng obrazlara, timsallara, poetik
işarələrə çevrilərək Vətəni təmsil
edir. Gənc şairin sinəsini qoyub ilk şeirlərini
yazdığı sal qayalar, Vətən daşları bax beləcə
Vətənin möhkəm və sərt obrazı kimi əyaniləşir.
Məhz bu əqidə və məslək şair
yaradıcılığında genişlənərək “Vətən
qayaları, Vətən daşları” silsiləsinə,
“Daş harayı” kitabına çevrilir. Bu ruh
və obraz Məmməd Araz dünyasında o dərəcədə
dərin və möhkəm köklərə malikdir ki, hətta
bütün və bütöv Azərbaycan
dünyasını da şair daşlarsız və
qayalarsız təsəvvür etmir. Sanki daş və
qaya Məmməd Arazın bütün varlığı ilə
yaratdığı bir sipərdir - Vətəni hifz edən,
düşmənlərdən qoruyan sirli-sehrli bir qüvvədir.
Və təsadüfi deyil ki, şair Vətən
haqqındakı ən böyük şeirlərinin birində
də Azərbaycanı sonsuz ilhamla vəsf edərkən onu
adi bir çiçəyə yox, məhz qayalarda bitən bir
çiçəyə bənzədir: “Azərbaycan - qayalarda
bitən bir çiçək, Azərbaycan - çiçəklərin
içində qaya”. O da təsadüfi deyil ki, qayanın vəsfi
ilə başlanan bu böyük şeir, məhz Azərbaycan
daşlarının tərifi ilə sona çatır: “Azərbaycan,
mayası nur, qayəsı nur ki... Hər daşından alov
dilli ox ola bilər”.
Akademik İsa Həbibbəylinin
Məmməd Arazşünaslıq və ümumən, ədəbiyyatşünaslığımız
üçün qiymətli olan daha bir yeni elmi yanaşması
böyük şair yaradıcılığında
mühüm yer tutan Araz motivləri ilə bağlıdır.
Biz dahi və cəsarətli şairimizin Araz
dünyasını yetərincə duymasaq, onun Azərbaycan
dünyasını lazımınca dərk edə və dəyərləndirə
bilmərik. Məmməd Arazın bütöv Azərbaycan
dünyası məhz Araz sahillərində doğulmuş və
formalaşmış bir poetik aləmdir. Müəllif
çox doğru olaraq Məmməd Araz dünyasının əsas
atributlarından və əlamətlərindən biri kimi
Arazı seçir. Daş obrazı kimi Araz obrazı da Məmməd
Araz dünyasının ikinci sehrli açarıdır: “Məmməd
Araz bütöv, böyük Vətənin nəğməkarıdır.
“Araz axır” poemasında, “Oxuyan Təbriz”,
“Şəhriyar gəlmədi”, “Bu gecə yuxuda Arazı
gördüm”, “Araz dili”, “Araz üstdə Çinar
gördüm”, “Qalır hələ”, “Araz yadıma
düşüb”, “Arazın işıqları”, “Sərhəd
çəpərləri”, “Mən Araz şairiyəm” şeirlərində
bütöv Vətən duyğusu mənalandırılmışdır.
Məmməd Araz qələmindən çıxmış
“Oxuyan Təbriz” (1969) şeri Azərbaycan poeziyasında Cənub
mövzusunda yazılmış ən dəyərli və təsirli
şeirlərdən biridir”.
“Xalq
şairi Məmməd Araz: böyük sənətlə şəxsiyyətin
vəhdəti” tədqiqatında diqqəti çəkən
üçüncü mühüm cəhət şair
yaradıcılığının milli ədəbi
qaynaqları və mənbələrinin elmi dəqiqliklə
göstərilməsidir.
Doğrudur, Məmməd Araz nəslinin və ümumən,
altmışıncıların poetik bioqrafiyasının, bədii
dünyagörüşünün formalaşması barəsində
müəyyən araşdırmalar mövcuddur. Amma bir qədər
ümumi və dərinə nüfuz etməyən həmin
araşdırmalarda altmışıncıların sələflərlə
mənəvi əlaqələri lazımi səviyyədə
və elmi obyektivliklə açılmayıb. Akademik İsa Həbibbəylinin
elmi təhlillərinin qiymətli cəhəti ondadır ki, ədəbi
nəsillər arasında estetik münasibətin xarakteri
düzgün açılır. Məmməd Arazı Mirzə
Ələkbər Sabir və Səməd Vurğun kimi dahi sənətkarlarla
birləşdirən mənəvi tellər yüksək qiymətləndirilir.
Həqiqətən nəsrdəki və
poeziyadakı altmışıncılar öz estetik
axtarışlarında sələflərə üz tutur,
onlara istinad edirdilər. Əgər nasir
altmışıncılar daha çox Mirzə Cəlilə
güvənir və ona pərəstiş edirdilərsə,
şair altmışıncılar Mirzə Ələkbər
Sabiri özlərinin ədəbi-mənəvi
patriarxı sanırdılar. Məmməd Arazın “Mən də
insan oldum” (1962) poeması təkcə müəllifin deyil,
bütün yeni pleyadanın bədii etiqadının ifadəsi
və etirafnaməsi idi. Tədqiqatda “Səməd
Vurğunla söhbət”, “Qayalara yazılan səs” və
başqa əsərlərin təhlili əsasında Səməd
Vurğun və Məmməd Araz münasibətləri ədəbi-nəzəri
metodologiya baxımından dəqiq və aydın ifadə
edilir. Altmışıncıların Səməd
Vurğuna sevgisini onların təkcə ithafları deyil, eyni
zamanda, bütün yaradıcılıq yolu nümayiş
etdirməkdədir. Əli Kərim də, Xəlil Rza
Ulutürk də, Məmməd Araz və b.
altmışıncılar da Səməd Vurğunu bir ustad
kimi ürəkdən sevir və ona pərəstiş
edirdilər. Lakin altmışıncıların sevgisi
ayıq sevgi idi. Onlar sadəcə məftunluq və pərəstişlə
kifayətlənmirdilər. Bu atəşin ədəbi nəsil
sələfləri ürəkdən sevir və dəyərləndirir,
amma daha çox və hamıdan çox Azərbaycanı
sevirdilər. Altmışıncılar, o
cümlədən Məmməd Araz “...xalq şairi Səməd
Vurğunun adı ilə bağlı sənət
ocağının od qoruyanı, keşikçisi” olmaqla bərabər
həm də yeni şəraitdə yeni poetik ənənlərin
əsasını qoyurdular. Müəllif
haqlı olaraq “60-cı illərin ikinci yarısından etibarən
Məmməd Araz özü də Səməd Vurğundan
sonra şerimizin xəritəsinin təzələnməsindən,
“şerimizə təzə yollar” gəldiyindən bəhs
etmişdir” - deyə vurğulayır. İki böyük
poetik dövr arasındakı, iki özünəməxsus
ədəbi nəslin estetik dünyagörüşündəki
ciddi fərqlər də ilk dəfə olaraq tədqiqatda
geniş və hərtərəfli əsaslandırılmışdır:
“Bu təkamül prosesi Məmməd Arazın
yaradıcılığında da qabarıq şəkildə
nəzərə çarpmaqdadır. Yəni
30-50-ci illərin poeziyasındakı zamanın tələblərindən
doğan poetik dəbdəbə, ritorika, zahiri təntənə,
parıltı, tərənnüm, ideoloji xəttə meyl kimi
qəlibləşmiş ənənələrin buzu Məmməd
Araz və onun mənsub olduğu ədəbi nəslin
istedadlı nümayəndələrinin səyi, cəsarəti
ilə sındırılmışdır”. Bu
mühüm elmi həqiqəti bəzən tanınmış
alimlərimiz də nədənsə etiraf etməyə
çətinlik çəkirlər. İki poetik dövr
arasındakı bu mühüm fərqləri görməmək
və ya özünü bilməzliyə qoymaq isə əsl
reallığı inkara və ya təhrif etməyə gətirib
çıxarır. Məhz bu nöqteyi-nəzərdən
ustad ədəbiyyatşünas alimin qeyd etdiyimiz məsələyə
münasibəti elmi təfəkkürümüzü təzələyir
və zənginləşdirir: “Əgər Səməd
Vurğun yaşadığı dövrün sərt
qanunları çərçivəsində daha çox zəfər
yürüşlərini, nikbin əhval-ruhiyyəli
quruculuq rəşadətlərini yazmağa məcbur idisə,
Məmməd Araz və onun təmsil etdiyi ədəbi nəsil
yeni şəraitdə insan mənəviyyatının dərinliklərini,
ana Vətənin dərd-sərini, incə duyğuları, məhəbbəti
və kədəri, ağrı-acıları qələmə
almağa imkan tapmışıdır. Bu mənada şairin
“Ürəyimsiz kəlmə yazan deyiləm” misrası tərənnüm
poeziyasından düşüncə lirikasına qəti
keçidi dolğun ifadə edir”. Alimin poetik dövrləri səciyyələndirərkən
işlətdiyi elmi ifadələr də diqqətəlayiqdir; həqiqətən “tərənnüm poeziyası” və
“düşüncə lirikası” elmi təyinləri təkcə
haqqında söhbət gedən ədəbi nəsillərin
yaradıcılıq yolunu ümumiləşdirmir, eyni zamanda,
terminoloji siqlətə və əhəmiyyətə malik ədəbiyyatşünaslıq
anlayışlarıdır.
AMEA-nın müxbir
üzvü Əbülfəz Quliyevin “Təbiəti dilə gətirən
şair” məqaləsi özünün elmi vüsəti ilə
diqqəti cəlb edir. Məmməd Araz
yaradıcılığında poetik
obrazlılığın özəlliyindən və
özünəməxsusluğundan bəhs edən müəllif
qeyd edir ki, Məmməd Arazın poeziyası obrazlı fikir və
ifadələrlə zəngindir. Bu obrazlılıq şairin
yüksək poetik və xəlqi sənətinin
uğurlarından, üstünlüklərindən biridir.
Alimin fikrincə, obrazlılıq, xüsusilə, poetik
obrazlılıq bədiiliyin bir növü, lakin əlavə
keyfiyyətlər qazanmış bir formasıdır. Poetik
obrazlılıq sadəcə bədiilik deyil, o, dilin fəlsəfəsidir.
Obrazlılıqda bədiilikdən əlavə
görümlülük və əyanilik, sərrast və
güclü müqayisə, qüvvətli məcazi məna
olur. Məmməd Araz poeziyasında reallaşan
obrazlılığı müəllif haqlı olaraq estetik
gözəlliyin bədii üslubda ən yüksək həddi,
qeyri-adi və son dərəcə yüksək poetik keyfiyyət
kimi qiymətləndirir. Poetik obrazlılıq həm də bədii
icad və kəşfdir. Ədəbiyyatda sənətkarın
özünəməxsusluğu və başqalarından fərqlənə
bilməsi yalnız bu yolla mümkündür. Məmməd
Araz lirikasının bənzərsizliyi və təbiətin
özü qədər cazibədarlığı məhz
poetik obrazlılıq nəticəsində mümkün
olmuşdur. Məqalədə şairin irsindən gətirilən
gözəl nümunələr və beytlər, obrazlı
ifadələr və deyimlər müəllifin mülahizələrini
təsdiq edir. Görkəmli alim böyük sənətkarın
təbiətlə birliyini və həmahəngliyini dərindən
araşdıran məqaləsində haqlı olaraq
aşağıdakıları vurğulayır: “Təbiətin
dilində təbiət və cəmiyyət hadisələrindən
böyük sənətkalıqla yazan, poeziyamızı,
dilimizi zənginləşdirən, adi sözə böyük
poetik məna və can verən ustad şair Məmməd Araz ədəbiyyatımızın,
söz sənətimizin ilham qaynağıdır. Vətən
daşı, milli şerin özəyi, meyarı olan Məmməd
Araz şeri, Məmməd Araz sözü
canlılığı, əbədi
yaşarılığı ilə gələcək nəsillərə
əvəzsiz bir yadigardır”.
Filologiya elmləri
doktoru, Naxçıvan Dövlət Universitetinin professoru
Hüseyn Həşimlinin “Məmməd Araz lirikasında poetik
novatorluq” adlanan məqaləsi elmi səviyyəsinə, fikir və
ideyaların zənginliyinə görə razılıq
doğurur. Məmməd Araz poetikasını zövq-şövqlə
və həssaslıqla təhlil edən müəllifin bir
sıra elmi mülahizə və müşahidələri Məmməd
Arazşünaslıqda yenilik kimi qiymətləndirilə bilər.
Məmməd Araz
yaradıcılığının XX əsrin ikinci
yarısında Azərbaycan ədəbiyyatının
mövzu və ideya-estetik cəhətdən zənginləşməsində
ciddi rol oynadığını vurğulayan müəllif
şairin bədii sənətkarlıq baxımından da
söz mədəniyyətimizin inkişafına
mühüm təsir göstərdiyini qeyd edir. Bu
məqalənin xüsusi əhəmiyyəti ondadır ki, ədəbi
tənqiddə və ümumən ədəbiyyatşünaslığımızda
çox az toxunulan problemlərə müəllif cəsarətlə
müraciət edir. Şairin özü də bir vaxtlar onun
yaradıcılığının təzə və orijinal cəhətlərinə
yetərincə dəyər verə bilməyən
oxucularına, bəzi təhlilçi və tənqidçilərə
xitabən söyləmişdi: “Desə də şerinin
avazı köhnə od kimi, su kimi köhnəyəm, bala”. “Məmməd Araz lirikasında poetik novatorluq” məqaləsi
Məmməd Araz şerindəki yeni estetik məzmun və
formaları görə bilməyənlərə çox
tutarlı və yaxşı bir cavabdır. Çünki Məmməd
Araz şeriyyəti həqiqətən də forma və janr
baxımından bir sıra rəngarəng keyfiyyətlərə
malikdir. O, müəllifin
vurğuladığı kimi, mənşəcə xalq
aşıq şeri ilə bağlı olan bir sıra poetik
formalara ardıcıl müraciət edib heca vəznində
qiymətli bədii əsərlər yaratmış, sərbəst
şeir sahəsində də parlaq istedadını uğurla
nümayiş etdirmişdir. Sabit janr
ölçülərində yazılmış nümunələrlə
yanaşı, şairin bir çox şeirləri bəndlərdə
misraların qafiyələnməsi, həmçinin misralarda fərqli
heca ölçülərindən istifadə və s.
baxımından ənənəvi modellərdən xeyli fərqlənməklə
istedadlı qələm sahibinin novatorluq
axtarışlarının bariz ifadəsidir.
Məmməd
Arazın şeir mədəniyyətimizə gətirdiyi
yenilikləri uğurla araşdıran H.Həşimli təkcə
şairin oxucuları üçün deyil, bəlkə də
elə professional ədəbiyyatşünaslar
üçün də maraqlı və gərəkli olan
mühüm faktları ortaya qoyur. Gənc
şairin hələ yaradıcılığının erkən
çağlarında ədəbiyyatımıza yeni bir poetik
forma gətirdiyini söyləyən müəllif yazır ki,
şair hələ 1957-ci ildə qələmə
aldığı “Şerə gətir” adlı mənzum əsəri
ilə də ədəbiyyatımıza yeni bir poetik
forma gətirmişdir. Hər bəndi on misradan qurulan həmin
şerin qafiyələnmə modeli tamamilə yenidir. Alimin
fikrincə, bu şeirlə istedadlı sənətkar
poeziyamızı on misralı bəndin yeni növü ilə
zənginləşdirmişdir. İstedadlı alimin Məmməd
Araz lirikasında “poetik kontaminasiya” hadisəsinin
reallaşması ilə bağlı mülahizələri də
diqqətəlayiqdir. Novator şairin bir sıra janrların
qarışığı və sintezi nəticəsində
yaratdığı yeni bədii şəkil və formalar bu cəhətdən
çox maraqlıdır. Müəllifin
vurğuladığına görə, Məmməd Arazın
bir sıra şeirləri müxtəlif janrların, yaxud
poetik formaların üzvi qovuşuğundan yaranmaqla
kontanimasiyaya səciyyəvi örnəkdir. Eyni zamanda, novator sənətkarın
bəzi şeirləri qoşma və gəraylı
janrlarının sintezi əsasında
formalaşmışdır. Şairin “Qayıt dedim” şeri
qafiyə düzümünə görə qoşma, yaxud gəraylı
ilə eynidir. Yenilik, daha dəqiqi, janr kontaminasiyası
ondadır ki, ilk bəndin ikinci, eləcə də
bütün bəndlərin son misraları gəraylıda
olduğu kimi, səkkiz hecalı, digər misraların
hamısı isə qoşmaya xas on bir hecalıdır. Bununla
da, şair qoşma və gəraylının sintezi əsasında
yeni bir poetik forma yaratmağa nail olmuşdur. Məqalədə
Məmməd Araz poeziyasında Avropa mənşəli
janrların yeri və mövqeyi barəsində də dəyərli
fikirlər ifadə olunub. Xüsusən, müəllifin ballada
janrının inkişafı tarixində ustad Məmməd
Arazın xidmətləri barəsində söylədikləri
yaddaqalandır. Azərbaycan poeziyasında klassik sənətkarlarımızdan
Abdulla Şaiqin “Ana və oğul” (1914) əsəri ilə
başlanan ballada janrının tarixində ən parlaq
dövrlərdən biri məhz Məmməd Arazın adı
ilə bağlıdır. Böyük şairin “Bir axşam
balladası” (1968), “Əsgər qəbri haqqında ballada”
(1966-1968), “Babək qılıncı” (1970) balladalarını
uğurla təhlil edən müəllif bu janrın şair
yaradıcılığındakı yerini dəqiq təyin
edir. Eyni zamanda, ballada janrının Azərbaycan
poeziyasında mövqeyinin formalaşmasında Məmməd
Arazın xidmətlərini elmi cəhətdən əsaslandırır.
“Məmməd Araz
poeziyasının dil-üslub xüsusiyyətləri” məqaləsində
filologiya elmləri doktoru, professor Sədaqət Həsənovanın
maraqlı elmi düşüncələri yer
almışdır. Təbii ki, hər bir sənətkarın
varlığını və özünəməxsusluğunu
nümayiş etdirən onun bədii dilidir. Müəllif Məmməd
Araz yaradıcılığına bu nöqtədən
yanaşaraq şair dilinin özəlliyini və
özgürlüyünü nəzərimizə çatdırır;
Məmməd Arazın dili dedikdə, xalq dilinin
yatımlı ifadələrindən mayalanan, müdrik xalq təfəkkürünün
məhsulu olan fikirlərdən qaynaqlanan, sadə, həm
insanları sevən, həm də mənəviyyatca yüksək
bir vətəndaşın iç dünyasından xəbər
verən, ürək bulağından su içən tər-təmiz,
düzgün, təsirli, köhnəlməyən, zəngin
bir bədii dil başa düşülür. Azərbaycan ədəbi
dilinin inkişafı və zənginləşməsi tarixində
Məmməd Arazın zəhmətlərini yüksək dəyərləndirən
alim, onun doğma dilimizə gətirdiyi yeni ifadə və
deyimləri də ayrıca vurğulayır: Onun
dilindəki “uysan hər havaya, oynamaq çətin”, “gərəksiz
nəsihət kitabı”, “vaxt köhlən atdır,
vaxtında yalına yatanlar udur”, “külək səslərinə
qulaq bağlamaq”, “ölü sağlıq”, “diri mərhumluq”,
“külək vədlərinə uymaq”, “dərdi özündən
ağır”, “Məcnun gümanı”, “ürəyi
güzgü” və s. onlarla gözəl, məna tutumu ilə
seçilən, atalar sözləri qədər dəyərli
misra və ifadələri ədəbi dilimizə verdiyi
töhfələr kimi dəyərləndirir. Xalq şairi Məmməd
Arazın poeziya dilinin sehrini və sirlərini açmaq istəyən
müəllifin aşağıdakı ümumiləşmləri
də diqqətəlayiqdir; şair ümumxalq
dilindən gələn söz və ifadələri cilalayaraq ədəbi
dil səviyyəsinə qaldırmış, bununla da
ümumxalq dili ilə ədəbi dilimiz arasındakı
yaxınlığı bir qədər də çoxaldaraq
onlar arasındakı uçurumun dayazlaşmasına səbəb
olmuşdur ki, bu, poetik dilin əsas keyfiyyətlərindən
biri kimi dəyərləndirilməyə layiqdir. Və biz də
Məmməd Araz sözünün və dilinin məftunu olan
müəllifə qoşularaq demək istəyirik; nə qədər
ki, Araz çayı axır, Məmməd Araz unudulmayacaq, nə
qədər ki, Azərbaycan xalqı var və nə qədər
ki, Azərbaycan dili var, Məmməd Araz yaşayacaq!..
“Məmməd Araz:
Taleyi və sənəti” kitabındakı məqalələr
özünün mövzu dairəsinə və
qaldırılan problemlərə görə də rəngbərəngdir.
Bir çox məqalələr isə öz tematikasına və
əhatə etdiyi məsələlərə görə təzədir;
“Xalq şairi Məmməd Arazın şeirləri
fransız dilində” (filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Əli Allahverdiyev, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Abbas Hacıyev), “Məmməd Araz qafiyəsinin semantik
tutumu” (filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Seyfəddin
Eyvazov), “Məmməd Araz yaradıcılığında dil məsələləri”
(filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Nuray Əliyeva), “Məmməd Araz
yaradıcılığı ədəbi tənqiddə”
(filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Nigar Sadıqzadə),
“Məmməd Araz yaradıcılığında Qərbin təsviri”
(filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Nərgiz
İsmayılova), “İnsan və təbiət vurğunu Məmməd
Araz” (pedoqogika üzrə fəlsəfə doktoru Kamal Camalov)
və başqa məqalələrdə Məmməd
Arazşünaslıq üçün bəzən tamamilə
yeni olan ciddi elmi problemlərə müraciət edilmişdir.
“Məmməd
Araz yaradıcılığında milli düşüncə
və vətəndaşlıq ideallarının təcəssümü”
məqaləsində filologiya üzrə fəlsəfə
doktorları Ramiz Qasımov və Zülfiyyə İsmayıl
şairin poeziyasındakı ictimai-fəlsəfi problemləri
uğurla aça bilmişlər. Xüsusən, ədəbiyyatımızda
azərbaycançılıq idealının köklərini
araşdırarkən müəlliflər doğru nəticəyə
gəlirlər. Onların aşağıdakı fikrini də
təqdir və təsdiq etməliyik; yəni ədəbiyyat
tariximizdə Azərbaycanın milli istiqlaliyyəti, birliyi və
ərazi bütövlüyü uğrunda öz qələmi
ilə mübarizə aparan əbədiyaşar sənətkarlardan
biri ustad Cəlil Məmmədquluzadədirsə, digəri “Xətainin
qılıncını suvardım, Məmməd Araz
karandaşı göyərdi” deyərək öz qələmini
milli ideallar, dövlətçilik və ərazi
bütövlüyü uğrunda mücadilədə silaha
çevirən görkəmli söz ustadı Məmməd
Arazdır... Müəlliflərin aşağıdakı
mülahizəsi də elmi cəhətdən əsaslandırılıb;
Məmməd Araz
yaradıcılığında tərənnüm olunan Azərbaycan
sənətkarın idealına uyğun olaraq mövcud
olduğu sərhədlərdən daha böyük,
bütöv, tam şəkildə əks olunur. Ümumən,
“Qədim tarix dərəsinə atılan daş” (filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru Firidun Rzayev), “Vətən
tarixinin Məmməd Araz harayı” (tarix üzrə fəlsəfə
doktoru İbrahim Kazımbəyli), “Xalq şairi Məmməd
Arazın vətəndaşlıq lirikası” (filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru Hikmət Mehdiyev) və bir sıra
başqa məqalələrdə böyük sənətkarın Vətən konsepsiyasının təkamülü
və azərbaycançılıq məfkurəsinin Məmməd
Araz poeziyasında bariz surətdə nəzərə
çarpan münbit zəmini elmi-estetik cəhətdən
yaxşı araşdırılmış, uğurlu nəticələr
əldə edilmişdir. Məsələn, filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dos. Hikmət Mehdiyevin
aşağıdakı elmi-nəzəri müqayisələri
diqqətimizi çəkdi: “Poeziyamızda Azərbaycan
haqqında yazılan, bədii-emosional gücü ilə
yaddaşlardan silinməyən şeirlər çoxdur. Abbas Səhhətin
“Vətən”, Əhməd Cavadın “Azərbaycan”, Almas
İldırımın “Əsir Azərbaycanım”, Səməd
Vurğunun “Azərbaycan” şeirləri bu mövzuda yazılan
klassik nümunələrdir. Lakin XX əsr Azərbaycan
poeziyasında Vətən mövzusunu yeni, möhtəşəm
bir zirvəyə məhz Məmməd Araz yüksəltdi”. Həmin
müəllifin aşağıdakı mülahizələri də
elmi cəhətdən aydınlığı və sərrastlığı
ilə yadda qalır; xalq şairinin vətənpərvərlik
ruhu ilə yoğrulmuş şeirləri həmişə
yurddaşlarımızın milli mənlik duyğusunun dərinləşməsinə
və özünüdərkinin güclənməsinə təsir
göstərmişdir. 60-70-ci illərdə daha çox Araz
nisgilini qələmə alan şair
yaradıcılığında artıq 80-ci illərdə
istiqlal uğrunda mücadilə pafosu qabarıq surətdə
nəzərə çarpmağa başlayır. Tarix üzrə
fəlsəfə doktoru, dos. İbrahim Kazımbəylinin “Vətən
tarixinin Məmməd Araz harayı” məqaləsində də
elmi-estetik təhlilin tutumu və dərinliyi bədii pafosla həmahəngdir:
“Məmməd Araz XX əsrin 60-cı illərində Azərbaycan
poeziyasının fərqli parlayan ulduzu olmuşdur.
Maraqlıdır ki, bir çox ulduzlar müəyyən tarixi
zaman keçdikdən sonra sönsə də, böyük
ustadın işığı həmişəlik
yanacaqdır. Məmməd Araz yaşadığı cəmiyyətdə,
formalaşdığı ədəbi mühitdə həmişə
söz sahibi kimi parlamış və öz müdrik kəlamlarını
doğma xalqından əsirgəməmişdir”.
“Məmməd Araz poeziyasında
dünya obrazı” məqaləsinin müəllifi filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru Nizami Muradoğlu öz
elmi düşüncələrini şair
yaradıcılığında mühüm yer tutan dünya
motivi ətrafında cəmləşdirmişdir. Bu
sanballı məqalədə dünya obrazının
dinamikası şairin bu mövzudakı ən məşhur
şeirlərinin təhlili vasitəsilə
reallaşdırılır: “Dünya sənin,
dünya mənim...” (1976), “Dünya gözəl
dünyadı” (1978), “Qoruyun dünyanı” (1980), “Mənim də
yaşım az deyil” (1980), “Belə dünyanın” (1989),
“Dünya düzəlmir” (1990), “Ya rəbbim, bu dünya sən
quran deyil” (1991). Və müəllifin öz
qarşısına qoyduğu möhtəşəm məqsəd
də diqqətəşayandır: “Məqsədimiz
bu şeirlər arasında olan münasibətləri
aydınlaşdırmaq, şairin taleyində baş verən hər
hansı bir dəyişikliklər ilə mövzuda
uyarlıqların vəhdətini incələmək, dünya
ilə bağlı xalq təfəkküründə
formalaşmış duyğuların şair qələmi ilə inikasını səciyyələndirməkdir”.
Ümumən, poeziyada estetik fikrin, düşüncə və
yaşantıların hərəkətini, onların dəyişmələrini
və təkamülünü izləmək son dərəcə
vacib və maraqlı bir yaradıcılıq prosesidir.
Şairin müəyyən bir qənaətə
və ya xülasəyə hansı yollardan və
aşırımlardan keçib gəldiyini, bu mürəkkəb
mənəvi-bədii cərəyanların necə baş
verdiyini təsəvvür edə bilmək və bu təsəvvürləri
elmi cəhətdən əsaslandırmaq əsl alim işidir.
Hər bir sənətkarın
yaradıcılığının mahiyyətini, eyni zamanda,
onun məhz poetik özünəməxsusluğunu təyin etmək
üçün də ədəbi təkamül prosesinin
araşdırılması son dərəcə gərəklidir.
Məsələn, dünyaya sevgi izhar edən şairin, yəni
bir vaxtlar: “Baxışında üfüqlərin
baxarı, Gülüşündə qayaların axarı.
Əllərində işığının açarı,
Kimə gülzar, kimə gözəl dünyadı, Dünya
gözəl, dünya gözəl dünyadı” - deyə
sevincdən heyrətlənən bir qəlbin son dərəcə
realist və bir qədər pessimist qərara gəlməsi
yalnız könül evində dəfələrlə təkrarlanan
tragik yaşantılardan və sarsıntılardan sonra
doğula bilərdi: “Gülünclərə gülünc gələn
bu ada güldüm, Yüyəninə hər əl yetən bu
ata güldüm. Mən özümlə oynadığım
şahmata güldüm. Dünya sənin, Dünya mənim,
Dünya heç kimin...” Dünya anlayışı
mürəkkəb və fəlsəfi məzmuna malik
olduğuna görə böyük sənətkarın bu
mövzudakı şeirləri özünəməxsus fəlsəfi
dərinliyi və genişliyi ilə
düşündürücü təsir
bağışlayır. Məhz buna görə də bu
şeirlərin təhlilində estetik təhlillə
yanaşı, ictimai-fəlsəfi yanaşmalar da mühüm
yer tutmuşdur. Alimin dünya obrazının tarixi və mənşəyi
ilə bağlı fikirləri də, şairin dünya
haqqındakı düşüncələrinin özəlliyini
vurğulayan mülahizələri də fəlsəfi səciyyəyə
malikdir. Məqalənin mövzusu və əsas hədəfi
müəllifi təkcə filoloq alim kimi deyil, həm də
şairin mənəviyyatını və
dünyagörüşünü yaxşı dərk edən
bir filosof kimi nəticə çıxarmağa sövq
etmişdir: “Beləliklə, Məmməd Araz
yaradıcılığında abstrakt Dünya obrazı
cilalana-cilalana “Ya Rəbbim, bu dünya sən quran deyil”
şerində dolğunlaşdı və tamamlandı. Klassik ədəbi
irsimizdən gələn, ənənəvi düşüncəmizdə
olan imana çağırış əsərin mərkəzindən
qırmızı xətt kimi keçdi. Şair
böyük Yaradana müraciət edərək dünyanın
pərgarının pozulduğundan, haqsızlığın
baş alıb getməsindən şikayətləndi, insanları
vicdanlı, ədalətli və imanlı olmağa səslədi”.
“Məmməd Araz:
Taleyi və sənəti” kitabında yer alan xatirə-məqalələr
də özünüməxsus cazibəsi ilə maraq
oyadır. Xüsusən, “Vətəndaş
şair Məmməd Arazı xatırlarkən” (Qafar Qərib),
“Xalq şairi Məmməd Araz haqqında xatirələrim”
(tarix üzrə fəlsəfə doktoru Vaqif Məmmədov),
“Məmməd Arazı düşünərkən” (iqtisad
üzrə fəlsəfə doktoru Akif Mədətov) və
b. xatirələr Məmməd Araz poeziyasının Vətən
ruhunu və vətəndaşlıq qayəsini anlamağa
kömək edir. Bu yazılarda şairə ünvanlanan hərarətli
istək və sevgi yaşantılarının elmi dəyəri
də son dərəcə yüksəkdir. Bəzi tərif və
ümumiləşmələr isə təbii şəkildə
yaddaşa köçür. Məsələn, Akif Mədətovun
bu mülahizəsini xüsusi qeyd etməyə dəyər: “Məmməd
Araz şeri Füzuli
dayaqlı, Vaqif qanadlı, Mirzə Cəlil, Sabir qeyrətli,
Hüseyn Cavid iradəli, Səməd Vurğun, Rəsul Rza
vüsətli, Əli Kərim həsrətlidir”. Məmməd
Araz şerini ürəkdən sevən və yüksək dəyərləndirən
alimin səmimi poetik yaşantıları və həyati-elmi
müqayisələri də, bizcə, özünəməxsus
elmi yükə malikdir: “Məmməd Araz şeri söz qəsrinin
dolanbac pillələrini addım-addım
çıxıbdır. Şair ayağını üzəngiyə
qoyub, söz cıdırında atını elə
çapıb ki, o, özünəməxsus iz açıb,
ayrıca yol salıb. Bu yol Araz qırağından keçir,
doğma Vətəni gəzir, kənd-kənd, şəhər-şəhər,
ev-ev, oba-oba. Söz bir gün sərhədə dirəndi. O
tayında Vətən olan sərhədə. Şair Arazı
gördü. Dünyanın ən uzun ayrılıq
çayını - Arazı. O gündən Arazın
adını adına qoşdu. O gündən Məmməd - Məmməd
Araz oldu”.
Məmməd
Arazşünaslıq ədəbiyyatşünaslığımızın
intensiv inkişafa və zənginləşməyə meylli
sahələrindən biridir. Bu cəhətdən onu ötən
yüzildə formalaşıb, nüfuz qazanmış Mirzə
Cəlilşünaslıq, Sabirşünaslıq,
Cavidşünaslıq, Cabbarlışünaslıq və
Vurğunşünaslıq kimi milli elm sahələri ilə
müqayisə etmək olar. Məmməd Arazın bədii
yaradıcılığı Azərbaycançılıq
idealının və məfkurəsinin özülündə
dayanan təkrarsız ədəbi-mənəvi mənbələrdən
biridir. Demək, təbii ki, Məmməd
Arazşünaslıq da milli məfkurəvi keyfiyyətə və
dövlətçilik dəyərinə malik elm sahələrindən
biri sayılır. Böyük şairin 80 illik
yubileyi münasibətilə təkcə respublikamızda nəşr
edilən onlarla tədqiqatlar, yüzlərlə məqalələr
Məmməd Arazşünaslığın yalnız bu
gününü deyil, eyni zamanda, sabahını, gələcək
hədəf və üfüqlərini də təsəvvürümüzdə
canlandırmaqdadır. “Məmməd Araz: Taleyi və sənəti”
kitabı məhz bu inamı və qənaəti xüsusilə
qüvvətləndirir.
Yaşar QASIMBƏYLİ
filologiya elmləri üzrə fəlsəfə doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2014.- 20 mart.- S.4; 7.