“Xalqın ən
böyük əsəri
onun müstəqil
dövlətidir”
Müsahibimiz
AMEA-nın müxbir üzvü,
professor Nizami Cəfərovdur
- Nizami müəllim, dahi söz ustası, qəlb şairi Məhəmməd Füzuli elmsiz şeri özülsüz divara bənzədirdi. Bu mövzuda digər görkəmli şəxsiyyətlərin də önəmli fikirləri var. Maraqlıdı, şəxsən sizin üçün ədəbiyyatda elmilik nədir?
- Mənim
düşüncəm, münasibətim belədir ki,
yaradıcılıqda elmilik hər şeyin elmi-texniki standartlar
əsasında qurulması deyil. Elmilik odur ki, sənin hiss və
düşüncələrin, ifadə etdiyin sənət
professional səviyyədə olsun, onun əsasında
güclü düşüncə, böyük məntiq
dayansın. Bunun üçün sənət adamı, konkret
halda şair və yazıçı kifayət qədər
bitkin intellekt səviyyəyə malik olmalıdır. Məhz
bu zaman yaradıcı insan öz əsərlərində
böyük ideyaları, dərin mətləbləri ifadə
edə bilər. Mənim fikrimcə, ədəbiyyatda elmiliyin
azalması ədəbiyyatın mənəvi, ideoloji əsaslarının
sarsılmasına yol açır. Bu
aşınmalara uğramamağın bir yolu
çağdaş həyatımıza daxil olan elmi, ədəbi-bədii
texnologiyaları, yaradıcılıq
axtarışlarının yönünü mükəmməl
şəkildə izləyib, eyni zamanda da əxz edib
yaradıcı şəkildə tətbiq etməkdən
keçirsə, digər yolu da xalqın tarixini,
mədəniyyətini, ümumən ilkinliyini özündə
hifz edən folklor təfəkkürünə sahib
çıxmaqdan keçir. folklor təfəkkürünü
canlandırmadan, folklor yaddaşını oyatmadan Azərbaycan
mədəniyyətinin təbii-tarixi inkişaf kontekstini
bütün genişliyi ilə bərpa etmək mümkün
deyil. Folklorda
xalqımızın ümumi ruhu var. O, ruh varisliyini qoruya-qoruya
gedir. Yaradıcı insan o böyük ruha lazımi şəkildə
istinad edə bilməlidi. Millət enerjisindən keçmədən
böyük, nüfuzlu ədəbiyyat yaratmaq mümkün
deyil. Ədəbiyyat o zaman böyükdür ki, o,
güclü etnik-mədəni əsaslar üzərində
dayanır. Eposa, epos mədəniyyətinə söykənməyən
ədəbiyyat nəhəng ola bilməz. Əgər Azərbaycan
yazıçısı öz qədim eposunu, epos mədəniyyətini
özündə ehtiva etməyibsə, deməli, azərbaycanlı
deyil. Azərbaycan poeziyası, nəsri ilk növbədə
eposdan gəlməlidir, milli mənbə eposdur. Tarixən
ictimai-siyasi, mənəvi-psixoloji sarsıntılar keçirən,
məğlubiyyətlərin, qələbələrin, tərəddüdlərin
rəngarəng həyəcanlarına məruz qalan, tarixin ona
verdiyi zəngin bir həyat yaşayan müstəqil Azərbaycan
xalqı, Azərbaycan insanı qarşısında məsuliyyət
hissi məhz eposun üzərinə düşür.
Deyim ki, mən
görkəmli şair Məmməd İsmayılın ədəbi
uğurlarının başlıca cəhətini xalqın
ümumi ruhuna yetərincə bələd olmasında, bu ruha
yaradıcı şəkildə istinad etməsində
görürəm. Mənsub olduğu xalq
minilliklərin o başından bu başına hansı
böyük, yetkin düşüncəylə gəlirsə,
Məmməd İsmayıl da ədəbi məkanımıza
o cür gəlir, yəni o, xalq ədəbiyyatını, epos
təfəkkürünü köçürür, epos ədəbiyyatından,
epos təfəkküründən gəlir.
Epos sadəcə
dastan deyil, müxtəlif süjetlər, motivlər verən,
mənsub olduğu xalqın ictimai-estetik təfəkkürünü
bütövlükdə ifadə edən möhtəşəm
dastan-potensiyadır. Götürək ki, on
yeddi-on səkkizinci əsrlərdə bir silsilə kimi yaranan
dastanlar sistemli şəkildə xalqımızın həm
lirik, həm də epik təfəkkürünün
imkanlarını bütün detallarına qədər ehtiva
edən möhtəşəm abidələrdi.
Bütün zamanlarda etnos öz enerjisini
(rassionallığını) eposda gerçəkləşdirməyə
ehtiyac duyur. "Kitabi-Dədə Qorqud" Azərbaycan
xalqının, "Koroğlu" isə Azərbaycan millətinin
formalaşdığı dövrün sosial-siyasi, etnoqrafik
proseslərin özünəməxsus təzahürüdür.
Özünüdərkin folklordan başlanması fikrinə
tapınanlarla yüzdə-yüz həmrəyəm.
Doğru fikirdir ki, folklor katarsisi, tarixin müəyyən
dönəmində millətin öz varlığını və
dəyərini dərk etməsi, öz keçmişinə,
sabahına inam sistemidir. Bu anlayış bizim təfəkkürümüzə,
mədəniyyətimizə indi daha çox lazımdır,
biz "Mən kiməm?" "Biz kimik?" sualları
arasındakı daxili əlaqəni həmin prosesdə daha
effektli qavrayırıq…
Azərbaycan da daxil olmaqla müasir türk mədəniyyətinin hamısının əsasında qədim (ümumi) türk epos mədəniyyəti dayanır, sonra isə milli (regional) türk eposları gəlir. Və qədim (ümumi), yaxud milli (regional) türk eposundan gəlmədən heç bir türk, müasir türk mədəniyyətindən heç birinin mədəniyyətini yarada bilməz.
- Ümumi şəkildə bizdə belə bir örnək varmı?
- Bunun
üçün bizdə "Dədə Qorqud" örnəyi
var. "Dədə Qorqud" Azərbaycan xalqının
şah əsəridir. Bu eposun tarixi Azərbaycan etnik-mədəni
sisteminin ümumtürk etnik-mədəni sistemindən fərqlənərək
ayrılması-differensiya tarixidir. "Dədə Qorqud"
eposu Azərbaycan xalqının təşəkkülündə
iştirak etmiş "yerli" qıpçaq türkləri
ilə "gəlmə" oğuz türklərinin
ictimai-siyasi, mənəvi-ideoloji əlaqələri barədə
kifayət qədər obyektiv məlumat verir. Və əslində,
Azərbaycan xalqının mənşəyi məsələsini
"Kitabsız" həll etmək mümkün deyil. Bu mənada
hər bir azərbaycanlı mənsub olduğu xalqın
şah əsərinin məzmununu, ideya-estetik əsaslarını
yaxşı bilməlidir. Və "Kitab"ı bilməyən
adam Azərbaycan mədəniyyəti tarixini bilə bilməz.
- "Koroğlu"nun poetikası" adlı irihəcmli araşdırmanız da eposa, dastan yaradıcılığına verdiyiniz böyük dəyərin ifadəsi kimi oxunur…
- "Koroğlu" dastanı ümumən müxtəlif türk (və bir sıra qeyri-türk) xalqları arasında bu və ya digər dərəcədə yayılsa da, mükəmməl epik yaradıcılıq aktı olmaq etibarilə tarixən Azərbaycan xalqına - Azərbaycan türklərinə mənsubdur. Azərbaycan "Koroğlu"su mənsub olduğu xalqın şifahi ədəbiyyatının (bütövlükdə mədəniyyətinin) intibahı dövründə böyük milli-ictimai təfəkkür enerjisinin məhsulu kimi meydana çıxmış, həmin xalqın bir neçə əsrlik tarixi marağını, sosial-siyasi, ideoloji və mənəvi-estetik dünyagörüşünü, mentalitetini, milli ehtiraslarını əks etdirmişdir. "Koroğlu"nu Azərbaycan ictimai-estetik təfəkkür tarixindəki mövqeyinə görə, ancaq "Kitabi-Dədə Qorqud"la müqayisə etmək mümkündür. Bu dastan Azərbaycan aşıq ədəbiyyatının yüksəliş dövrünün məhsuludur və qeyd etmək lazımdır ki, həmin ədəbiyyat folklorun klassik ədəbiyyata (normativliyə) can atması cəhdinin nəticəsi olub, özünəməxsus fəlsəfi-estetik, poetik xüsusiyyətlərə malikdir. Onlardan başlıcası odur ki, aşıq qədim türk mifologiyası ilə sufiliyi, sufiliklə həyatiliyi-realizmi birləşdirməyə cəhd edir. Mükəmməl aşıq məktəbi olmasa idi, heç şübhəsiz, "Koroğlu" kimi mükəmməl bir dastan - epos da olmazdı.
- Sizin təbirinizcə desək, bu eposdan bir növ intibah ədəbiyyatı nümunəsi kimi də bəhs etmək olar.
-
İntibah ədəbiyyatı (əsəri!) insan
azadlığını, onun fiziki, mənəvi
gücünü, estetikasını tərənnüm edir;
Koroğlu və dəliləri heç kimə boyun əymirlər,
bir damla qandan ötrü düşmənə yalvarmırlar,
öz azadlıqlarını güzəştə getmirlər. "Koroğlu"dakı haqq-ədalət,
humanizm qəhrəmanların davranışında, fəaliyyətində
nəinki əxlaqi-mənəvi keyfiyyət, həm də
dastanın və zamanın təbiətindən irəli gələn
fəlsəfi prinsip kimi təzahür edir.
Azərbaycan
Koroğlusu həm ilahi mənşəyə, həm də
ilahi tipologiyaya malikdir. Koroğlu obrazının
ilahi məzmunu (tipologiyası) özünü qeyri-adi
gücündə, qeyri-adi hərəkətlərində,
funksiyasında göstərir, lakin intibah mədəniyyəti
həmin ilahi məzmunu - tipologiyanı insaniləşdirir,
humanistləşdirir və Koroğludakı tanrılıq
insaniliyə çevrilir - insan (şəxsiyyət) Koroğlu
dövrün, zamanın təzyiqi ilə tanrını
yenir.
"Koroğlu"
dastanı təşəkkül tapdığı dövrdən
bu günə qədər Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatının
(xüsusilə aşıq sənətinin) möhtəşəm
əsərlərindən biri kimi, milli mədəniyyətin
etnik əsaslar üzərində daha möhkəm
dayanmasında, inkişaf edib zənginləşməsində heç bir digər
əsərlə müqayisəyə gəlməyən bir
ictimai-estetik mövqeyə, nüfuza malik olmuşdur.
- Ədəbiyyatşünas alim Rüstəm Kamal sizin tənqidçi obrazınızı daha çox elmi maksimalizminizlə əlaqələndirir və yazır ki, tənqidçi Nizami Cəfərovun obrazı ədəbiyyat tarixi ilə ədəbi-tənqidin təmas nöqtələrinin yaxınlaşması və tapılması baxımından maraqlıdır. Sizcə, tənqidçi şəxsiyyətinin əsasında dayanan başlıca məziyyət nədən ibarətdir?
- Əgər bir tənqidçi
bir əsəri bir prinsiplə, başqa əsəri başqa
prinsiplə təhlil edirsə, onunla o tənqidçi
"ölür". Onun xarakteri olmur. Tənqidçi
obrazı yaranmır. Azərbaycanda Məmməd Cəfərin,
Mehdi Hüseynin tənqidçi kimi obrazı var. Onlar bir
mövqedə dururdular… Tənqid, ümumiyyətlə, insan
yaradıcılığının ən müxtəlif
formalarını şərh edib qiymətləndirmək
üsuludur - təbiət nə yaradırsa, biz onu tənqidsiz
qəbul edirik; insan yaradıcılığı isə,
görünür, insanın özündə həmişə
müəyyən "şübhə" doğurur. Tənqidçi
həmin "şübhə"yə, əgər
bacarırsa, aydınlıq gətirməlidir. Mən həmişə
bu fikirdə olmuşam ki, düşünən tənqid hər
hansı halda mütərəqqi tənqiddir. Tənqid
ədəbiyyatın intellekt səviyyəsinin
aşağı düşməsinin qarşısını
bir sipər kimi almalı, özünün mənəvi
missiyasını sonacan daşımalıdı. Bilməlidi
ki, ədəbiyyatın intellekt səviyyəsi
aşağı düşəndə kütləvilik əmələ
gəlir, həm də ümumiyyətlə, yazılan əsərlər
"həddindən artıq ədəbiyyat" olur. Tənqid
belə hallarda sipərə dönə bilməli, əsl sənət
təəssübkeşi kimi önə
çıxmalıdır. Dərin qatlardan gələn
milli ədəbi-ictimai stixiya gücü bir potensiya kimi
müasir yazıçı təfəkkürünü aşınmadan
mühafizə etməli, "sağa" və "sol"a
büdrəmələrin qarşısını almalı,
anomal yazıçı əxlaqını
sıxışdırmalıdır.
Ədəbi tənqiddə
mövqesizlik, yəni xaraktersizlik bağışlanmazdır.
Ədəbi
tənqid deməyə özündə güc
tapmalıdır ki, əksər yazıçıların,
daha çox da, ədəbiyyata sadə maraq, dəb, ucuz
şöhrət marağı ilə gələn
çoxsaylı gənc qələm adamlarının ədəbiyyat
adına yaratdığı əsərlərin məzmunu o qədər
dərin
olmadığına görə partlayış baş vermir,
xüsusi əks-sədaya səbəb olmur. Yəni əksər
yaradıcılıq nümunələrinin, ədəbi
düşüncənin daxilində dinamit yoxdur ki,
partlayış əmələ gətirsin. Bunun
üçün ilk növbədə yazıçıdan
istedad tələb olunur… İstedad enerjidir, o, qurulmuş
şeyi dağıtmağa, təhqirə sərf olunanda təhlükəyə
çevrilir. Unutmaq olmaz ki, ənənədən uzaq novatorluq
yoxdur. Məsələn, çox nəhəng bir palıd
ağacını nümunə götürək. O, cinsi ilə
gəlib palıd olur, cinsi üzərində durur. Cır
ağacdan böyük ağac ola bilərmi?..
Yazıçı yazdığı dildə
yazılmış əsərlərin kökündən gəlməsə,
o dildə ki, onun əcdadları yazıb, onu kökündən
bilməsə, o, yazıçı olmayacaq.
- Nizami müəllim, bizim tanınmış şairlərdən olan Abbas Abdulla illər öncəsi görkəmli sənətkarımız Yusif Vəzir Çəmənzəminlidən bəhs edərkən dərin bir ağrı hissi ilə "unudulan və unutdurulan Yusif Vəzir…" yazmışdı. Sizcə, ədəbi şəxsiyyətin taleyindən bu tendensiya hansı amillər çərçivəsində keçir?
-
Ümumiyyətlə, şəxsiyyət o zaman unudulur ki, onu
poeziya, ümumən ədəbiyyat unudur; göstərişlə,
direktivlə, qərarla unudulan şəxsiyyəti bərpa etmək
asandır, poeziya, konkret halda ədəbiyyat unudanda isə
şəxsiyyəti bərpa etmək üçün bəzən
əsrlər lazım gəlir. Məhəmməd Əmin Rəsulzadəni, Əli bəy
Hüseynzadəni, Əhməd bəy Ağaoğlunu,
Hüseyn Cavidi, Əhməd Cavadı və
başqalarını unutdura bildilərmi? Yox! Ona
görə ki, onları ilk növbədə ədəbiyyat
unutmadı. Ədəbiyyat, poeziya bu böyük insanlara
dövlətin sahib çıxdığı zamana qədər
odqoruyan, daha doğrusu, adqoruyan, hifz edən məkan rolunu
oynadı. Bu istiqamətdə öz missiyasını sonacan
yerinə yetirə bildi və tarix reallığı qəbul
etdi. Bu gün dövlət səviyyəsində
yuxarıda adlarını çəkdiyimiz sənətkarların
xatirəsi anılır, təntənəli şəkildə
yubileyləri qeyd olunursa, kitabları nəşr edilirsə,
deməli, xalqın, millətin və ədəbiyyatın
unutmadıqlarının əbədiyyəti gerçəkliyə
dönür.
Bilirsinizmi, bütün hallarda böyük sənətkar həm də böyük şəxsiyyət olmalıdır. Deyək ki, Səməd Vurğunun böyük yaradıcılığını, tükənməz sənətkar istedadını parlaq şəxsiyyəti tamamlayırdı. Şairi bircə dəfə görmüş sıravi insanlar uzun zaman onu xatırlayır, bu qeyri-adi şəxsiyyətin təsir dairəsindən çıxa bilmirdilər. Bu dəyərlər xalq şairləri Rəsul Rzaya, Bəxtiyar Vahabzadəyə, Xəlil Rza Ulutürkə, Məmməd Araza, görkəmli yazıçılarımızdan Mehdi Hüseynə, Süleyman Rəhimova, Əli Vəliyevə, İlyas Əfəndiyevə, İsmayıl Şıxlıya, Fərman Kərimzadəyə, İsa Muğannaya da eyni dərəcədə xas idi. Bu gün Söhrab Tahir var, Nəriman Həsənzadə var, Anar, Elçin, Fikrət Qoca, Mövlud Süleymanlı, Zəlimxan Yaqub, Sabir Rüstəmxanlı, Musa Yaqub və başqaları var. Etnoqrafik zənginlik və müəyyənlik görkəmli yazıçı İsmayıl Şıxlının şəxsiyyəti üçün elə bir kontekst idi ki, sonradan nə qazandısa, nələri mənimsəməyə məcbur edildisə, hamısı bu kontekstdə meydana çıxdı, onda cilalandı və onu cilaladadı. Beləliklə, əsərləri öz yerində, onun böyük şəxsiyyəti də milli sərvətimizə çevrildi. Azərbaycan ədəbiyyatında şəxsiyyət, bir qayda olaraq, ağsaqqal, müdrik arxetiplərinin sinonimidir… Böyük şəxsiyyətin "epos məntiqi" düşüncəsindəki pozulmaz "maarifçi səliqəsilə birləşərək günün ağsaqqal sözünü deyir. Bu gün Azərbaycan ədəbiyyatının Nəriman Həsənzadə, Anar, Elçin, Mövlud Süleymanlı, Musa Yaqub, Sabir Rüstəmxanlı, Zəlimxan Yaqub, Məmməd İsmayıl əxlaqı var… Milli yazıçı əxlaqı və milli bədii obrazların yaradılması bir-birini tamamlayan qanunauyğun, məntiqi ədəbi hadisədir.
- Sizcə, bu proses ədəbi gəncliyin real durumuna nüfuz edə bilirmi?
- Gəncliklə
bağlı bir yazımda qeyd etmişəm, gənclik nə qədər
tez ahıllaşsa, o qədər yaxşıdır. Təbii
ki, yaradıcılıq baxımından. Bu barədəki
fikirlərimi bir az öncə də ifadə etmişəm. Eyni zamanda bu fikir də mənim əvvəllər səsləndirdiyim
bir həqiqətdir ki, mən get-gedə gənclərdən
daha çox qorxmağa başlamışam, ona görə ki,
onlar yaşları, ədəbi, istedad imkanları ilə
müqayisədə daha artıq çoxbilmişdilər.
Bu çoxbilmişlik bəzən məni qorxudur.
Unudulmamalıdır ki, bütün dövrlərdə millətin qarşısına mürəkkəb tarixi problemlər çıxanda Azərbaycan şairi, yazıçısı özünü ictimai xadim, publisist - mütəfəkkir - ideoloq kimi aparmağa həmişə güclü daxili ehtiyac hiss etmiş və indi də etməkdədir…
- Hələ də ədəbi dairələrdə "Saray ədəbiyyatı" deyilən bir termin, necə deyərlər, söz konusu olaraq gündəmdədi…
-
Bilirsinizmi, danılmaz bir reallıqdır ki, bu gün saray
yoxdur, ancaq müstəqil Azərbaycan dövləti var; təbii
ki, həmin dövlətin nüfuzu səviyyəsində duran
ədəbiyyat da olmalıdır. Ədəbiyyatın
ideologiyaya çevrilməsi ideologiya arasındakı əlaqələri
qırmaq olmaz. Xüsusilə
bu gün, milli dövlət quruculuğunun hazırkı məqamında
Azərbaycan xalqına onun demokratik dövlətçilik
duyğusunu zənginləşdirən müstəqilliyimizin əbədiliyini
əmin edən ədəbiyyat daha çox lazımdır. Rəsmi ideologiyanın lazımi mükəmməlikdə
iş görməsi üçün ona xidmət edən
"rəsmi ədəbiyyat" da olmalıdır.
İdeologiya sadəcə şeirlə, nəsrlə,
dramaturgiya ilə hazırlanmır, həm də bunların
hamısının fövqündə duran fikirlə, bilavasitə
bədii əsərlərlə mənəviyyatı təşkil
etməklə hazırlanır.
Sevindirici haldır ki,
Müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyi prosesində
ədəbiyyatın və mənəviyyatın enerjisi
xüsusi olaraq nəzərə alınır.
- Sözün birini qoyub o birinə getdim, ancaq əslində, sizin İsmayıl Şıxlı şəxsiyyətinə olan xüsusi marağınızın, daha doğrusu, heyranlığınızın qaynaqlarından danışmağınızı istəyirdim.
İsmayıl
Şıxlı həm yazıçı, həm də bir
alim kimi hadisələrin, proseslərin, ideya hərəkatlarının
mahiyyətinə varmağı, onları analitik şəkildə
dərk və şərh etməyi bacarırdı. Ona hər
şeyi bəyəndirmək mümkün deyildi. Hay-küy
dalınca getməzdi. Emosiyaya qapılmaz, heç zaman əndazəni
aşmazdı. O, nə qədər müasir, nə qədər
modern olursa-olsun, qeyri-milli, köksüz-əsassız, ictimai təcrübədə
sınanıb həzm edilməyən hadisəni qəbul
etmirdi. Elə ki, yenilik öz dəlil-sübutu ilə gəlirdi,
hiss edirdin ki, İsmayıl müəllim həmin dəlil-sübutlar
üzərində günlərlə, aylarla
düşünür, hətta onları təkzib etməyə
çalışır. O vaxta qədər ki, yeniliyin artıq
qaçılmaz olduğuna inansın. İnanırdısa,
qurtardı. Bunları deyirəm, yadıma illər öncəsi
böyük yazıçıyla "Yazıçı"
nəşriyyatı önündəki
görüşümüz düşür. Nəvəsi Ayxan
da yanında idi. Görüşdük. Salam-kəlamdan sonra
"eşitmişəm Nizami Gəncəvinin üzərinə
hücuma keçmisən - dedi, - deyirsən ki, ədəbiyyat
tariximizi onunla başlamayaq?"
Məsələnin nə
yerdə olduğunu anladım. Yenə təkidlə
soruşdu: "Nizamidən imtina edək deyirsən?"
Öz arqumentlərimi
gətirdim: "…Xalqımız Nizami adlı bir şairin
olduğunu bilir, ancaq yaradıcılığının mahiyyətini
demək olar ki, hiss etmir".
İsmayıl müəllim
mənim bu sözlərimdən, deyəsən, bir qədər
narahat oldu. Özünü toplayıb "Niyə? Məsələn,
mənim nəvəm Ayxan Nizami Gəncəvidən çoxlu
şeirlər bilir" - dedi. - Ayxan, "Kərpickəsən
kişinin dastanı"nı de görüm, əmi də
eşitsin".
Ayxan bir-iki misra həvəssiz deyib
dayandı. Və qayıtdı ki, baba, olar
"Koroğlu"dan deyim?
Mən güldüm. İsmayıl müəllim də
gülümsündü, Ayxanın əlindən tutub "gəl
gedək, - dedi, - hamınız bir
ağıldasınız". Bir az
gedib geri çevrildi: "Hüseyn Arif sizi görəndə
Türkiyədə başına gələn bir əhvalatı
danışacaq, inanmayın, özündən düzəldib"
- dedi.
Bir neçə gün sonra Hüseyn Arif həqiqətən
"Ədəbiyyat qəzeti"nin
redaksiyasına gəldi və həqiqətən belə bir əhvalat
danışdı: "Türkiyəyə getmişdim… Yenicə gəlirəm. Mənə
Türkiyənin xalq şairi adını verdilər. Dedilər ki, sən olmasaydın, rus sazı
çoxdan sıxışdırıb aradan
çıxarmışdı, sən ki, o urusun içində
sazı qoruyub saxlaya bildin, böyük adamsan. Mükafat da verdilər, bir aləm pul da. Çıxdım küçəyə. Biri sarıldı boynuma ki, bəs biz yerliyik, vətənin
ətrini səndən alıram. Dəvət
etdi. Getdik. Yaxşı
yeyib-içdik. Hesab gələndə,
canın üçün, əlimi yalandan cibimə saldım
ki, hərifi qızışdırım. Gördüm
ki, heç tərpənmir. Əlacsız
qalıb hesabı verdim. Qanı
qaralmış durdum ki, gedək mehmanxanaya. Hərif də
düşüb böyrümə, aman vermir ha! Vətən
həsrətindən danışır. Birdən
dayanıb soruşdum: "Ayə, Qazağın hansı kəndindənsən?"
Cavab verdi ki, Şıxlıdan. Dedim
adın nədir? "İsmayıldı" - dedi. Dəli olmadımmı. Yapışdım
yaxasından ki, ayə, bir İsmayıl Şıxlıdan
canımı zorla qurtarıb qaçmışam, burada da sənəmi
rast gəldim?
Allah hər ikisinə
də rəhmət eləsin. Böyük sənətkralar idi
hər ikisi. Mən Azərbaycan ədəbiyyatında,
mədəniyyətində, elmində, milli ictimai təfəkküründə
baş verən bir sıra hadisələrin əsl səbəbini
İsmayıl müəllimdən eşidib öyrənmişəm.
İsmayıl müəllimin yaradıcılığı
onun mükəmməl şəxsiyyətindən
ayrılmazdır.
- Sizin Hüseyn Ariflə bağlı xatirələrinizin özü sənətkara məftunluq örnəyi kimi diqqət çəkir…
- Qağa
laübalı adam olsa da, onunla hər hansı mövzuda,
xüsusilə ədəbiyyatdan, mübahisə etmək
çətin idi. Gözləmədiyin halda ən modern
terminologiya, ən müasür məntiqlə üzərinə
hücuma keçir, səni tərk-silah edirdi. Moskvada
oxumuş, dünya ədəbiyyatını müəyyən
səviyyədə mənimsəmiş görünür, təbiətindəki
"kəndli diplomatiyası"nı bir az da orada inkişaf
etdirmişdi. Bakıya qayıdanda isə o zamankı
yazıçı mühitində, məhz həmin qabiliyyət
hesabına, kifayət qədər sərbəst hərəkət
edə bilmiş, bir sıra əsaslı mübahisələrin
hətta qəhrəmanlarından olmuşdur. Lakin
o qədər də böyük vəzifə həvəsində
olmadığına görə, Hüseyn Arifin
apardığı "davalar" daha çox sənət
idealı ilə əlaqədar idi… Qoca özünü
hamıdan çox istəyirdi və bu, bəzən lap
özünə məftunluğa qədər gedirdi. Ona
görə yox ki, eqoist idi, daha çox ona görə ki,
özünün sənətkar, mütəfəkkir kimi
böyüklüyünə əmin idi. Özünün kim
olduğunu hamıdan yaxşı bilirdi. Bilirdi və deyirdi:
Hüseyn Arif, bumu
toyun?
Sevinc kədərlə
qol-boyun.
Həyat - müvəqqəti
oyun,
Ölüm-əbədi
ayrılıq…
Hərdən
könlünü açmaq üçün söhbəti təzələyirdim
ki, qağa, Azərbaycanda sizə çatacaq şair yoxdur. O
saat özünəməxsus şəkildə dirçəlirdi:
"Nəbi də elə Bəxtiyar kimi yazır. Redaktorunuz nə
işlə məşğuldu?" (Nəriman Həsənzadəni
nəzərdə tuturdu). Deyirdim "qağa, o, deyəsən,
bir az yaxşı yazır".
Tələsik öz
mövqeyini ortaya qoyurdu: "Onun da öz gücü
döyül, torpaqdandı".
- "Azərbaycançılığın
əsasları" adlı fundamental kitabınızda
xalqımızın dilinin, ədəbiyyatının, mədəniyyətinin
formalaşması barədə sistemli məlumat verir, azərbaycançılıq
ideologiyasının təşəkkül mərhələləri
barədə maraqlı arqumentlər ortaya qoyursunuz…
- Hər
bir xalqın ən böyük əsəri onun müstəqil
dövlətidir - bu və ya digər dərəcədə
müstəqil dövləti, milli dövlətçilik təfəkkürü
olmayan xalq özünü, öz yaradıcılıq potensialını
tam gücü ilə ifadə etmək imkanlarından məhrumdur.
Azərbaycan milli
dövlətçilik təfəkkürünün əsas mənbəyi
qədim türk dövlətçilik mədəniyyətidir.
Bu barədə və milli dövlətçilik tariximizin
ayrı-ayrı mərhələləri barədə
adını çəkdiyimiz kitabımda kifayət qədər
dolğun məlumat verməyə
çalışmışam. Ancaq bir vacib məsələ
üzərində xüsusilə dayanmaq istəyirəm ki, son
dövr tariximizdə Azərbaycanı ulu öndər Heydər
Əliyev xilas etdi. Bu, o dövr idi ki, Azərbaycanın
qurtuluşu Heydər Əliyevin şəxsində təzahür
edən böyük bir milli, ictimai-siyasi enerjinin fəaliyyəti
nəticəsində mümkün ola bilərdi. Və belə
də oldu… Bu böyük şəxsiyyət xalqımıza
yalnız bilavasitə idarəedici, üzərində yüksələcəyi
tarixi də axtarırdı. Mən bu əsərdə həmin
tarixin xronologiyasını verməyə
çalışmışam…
Eyni zamanda,
xalqımızın tipologiyasını şərtləndirməyə
xüsusi önəm vermişəm. Azərbaycan
xalqının tipologiyası, bizə məlum olan mədəniyyəti
göstərir ki, o, içinə qapılmış,
özünü dünyadan təcrid etmiş bir xalqın mədəniyyəti
deyildir - Azərbaycan mədəniyyəti həmişə
dünyaya açıq bir xalqın mədəniyyəti
olmuşdur. Məsələnin məhz belə
olduğuna bir daha inanmaq üçün "Kitabi-Dədə
Qorqud"u, Qətran Təbrizinin, Əfzələddin Xaqaninin
divanlarını, Nizami Gəncəvinin "Xəmsə"sini
oxumaq kifayətdir. Onların yaradıcılığı
"ümumbəşəri ideyaların tərənnümünə,
haqqın, ədalətin, humanist ideyaların bərqərar
olmasına xidmət edir".
- Yeri gəlmişkən, sizcə, azərbaycanşünaslığın metodoloji "qida mənbəyi" rolunda daha çox hansı elm sahəsi çıxış edir?
- Şübhəsiz
ki, türkologiya! Xalqımızın tarixini dərindən
öyrəndikcə türkologiya azərbaycanşünaslığın
nəinki metodoloji "qida mənbəyi"nə,
bütövlükdə kontekstinə çevrilir. Və mənim
fikrimcə, azərbaycanşünaslıq getdikcə daha
çox türkologiyanın üzvi tərkib hissəsi
olacaqdır. Bununla belə, nə
iranşünaslığı, nə semitologiyanı, nə
qafqazşünaslığı azərbaycanşünaslıqdan
ayrı təsəvvür etmək mümkün deyil.
- Qarşıdan Azərbaycan yazıçılarının on ikinci qurultayı gəlir. Yəqin ki, mötəbər söz sahibi, bir ziyalı kimi sizin də müəyyən təklifləriniz olacaq.
- Ümumiyyətlə,
mən əvvəllər də demişəm, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin mürəkkəb ictimai-siyasi
proseslərdən keçib yaşamasında bu qurumun
başqanı Anarın çox böyük rolu var. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin rəhbəri elə adam ola bilərdi
ki, hücumlar qarşısında dayana bilməzdi. Ya tarixdə
qalmaqdan ötrü, ya da xırda iddialarla bu mötəbər
təşkilatı qapalı bir idarəyə çevirərdi.Anar
hər iki ektremal qərardan uzaqda duraraq, AYB-nin
yaşamasını üstün tutdu. Anarın ziyalı
düşüncəsinin məntiqi elədir ki, o, məsələyə
aqressiv şəkildə yanaşa bilməzdi. Odur
ki, Yazıçılar Birliyini müdafiə elədi, onu
yaşatdı, hətta daxili təzyiqlərə də
dözdü. Məncə, bu istiqamətdə fəaliyyətini
davam etdirməyə hələ də Anar müəllimin kifayət
qədər enerjisi var… Anarın böyük bir ziyalı
olaraq ictimai missiyası milli sərvətimiz olan tarixi
istedadını hər hansı maneələrə baxmayaraq,
bütün zənginliyi, türk dünyasına və
ümumən dünyaya bəxş etməkdən ibarətdir…
Nizami, Füzuli, Vaqif kimi… Mirzə Fətəli, Mirzə Cəlil, Sabir kimi…
Hüseyn Cavid, Üzeyir Hacıbəyli, Səməd Vurğun
kimi… Anar kimi!
Söhbətləşdi:
Sərvaz Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2014.- 9 may.- S.1; 8-9.