Firidun bəy Köçərli irsi
ədəbi tənqiddə
II
Məktublar vasitəsilə
fikir söyləmək XIX əsrin əvvəllərindən
başlamış, əsrimizin ilk illərinə qədər
geniş şəkil almışdı. Bu da səbəbsiz
deyildi. Bir tərəfdən mətbuatın
olmaması, digər tərəfdən isə hakim
sinfin yeritdiyi siyasət,
zülm, istibdad və
mütərəqqi gəncliyə açıq fikir söyləməyə imkan
vermirdi. Bu dövrdə öz həyatından,
zəmanədən, haqsızlıqdan,
günahsız insanları evsiz-eşiksiz qoyub, eli-obanı çapıb-talayan
darğaların azğın hərəkətlərindən bəhs
edən onlarca üsyankar
məktublara rast gəlmək mümkündür. Bu
cəhətdən Q.Zakir, M.F.Axundzadə, H.Zərdabi, N.Vəzirov, S.Ə.Şirvani, M.Ə.Sabir,
A.Səhhət, A.Şaiq, N.Nərimanov,
C.Məmmədquluzadə və başqalarının məktubları
səciyyəvidir. F.Köçərli
də məhz bu yolu seçmiş və müasirləri ilə məktublaşmışdır.
F.Köçərli zəhməti,
sağlamlığı hesabına, böyük
çətinliklə topladığı, ədəbi materiallar əsasında yazdığı
"Azərbaycan ədəbiyyatı"nın vaxtında
çapına dönə-dönə təşəbbüs
göstərsə də, nəşr etdirə bilmədiyindən
şikayətlənir, "Mənim əsərlərimin
çapı yenə də təxirə düşdü"
- deyə səbir kasasının dolduğuna
işarə edirdi. O, sözünü
davam etdirərək yazırdı: "İnşallah, müharibə qurtaran
kimi əvvəlinci cildin
çapına şüuru edəcəyəm.
Qarabağ nücəbasından bir nəfəri kitabların çapı üçün nə qədər
kağız lazım olsa öz
öhdəsinə götürür. Belə
ümid-nəvid verənlər çox olubdur, görək bunun
axırı necə olacaqdır…"
Böyük Oktyabr sosialist
inqilabının qələbəsi Şərq
xalqlarının həyatında, ictimai fikrin inkişafında həlledici rol oynadı. Oktyabrın doğurduğu
hadisələr, başqa xalqlarda
olduğu kimi, Azərbaycan
xalqının da ədəbiyyat və incəsənətinin
əsas mövzusu oldu. XX
əsrin demokratik ədəbi hərəkatını
təmsil edən sənətkarlar yeni quruluşu sevinclə
qarşıladıqları kimi, onu keçmiş mədəni
irsin, xalq ədəbiyyatının
inkişafı üçün, dil, mətbuat və şəxsiyyət
azadlığı üçün maddi, mənəvi və ictimai-siyasi
qüvvə kimi qəbul etdilər.
Yeni zəmanənin vüsətindən
doğan sevinc və fərəh
hissi böyük ədəbiyyatşünasa
keçmiş günləri bir daha xatırladır, onu müqayisəedilməz nəticələrə
gətirirdi.
Xalqın maarifi yolunda məhrumiyyətlərə düşən
F.Köçərli müxtəlif yollara, üsullara əl
atır, çarəsi kəsildiyindən əsərin nəşri
məsələsini taleyə bağlayırdı. Lakin yeni sosializm
quruluşu ədibdə ciddi,
qorxmaz, inamlı fikir
oyatmış, onu tərəddüdlərdən
xilas etmişdir.
Ancaq bu gözəl
təşəbbüs Azərbaycanda sovet
hakimiyyəti qurulduqdan və ədəbiyyatşünasın
ölümündən beş il sonra "Azərnəşr"
tərəfindən həyata keçirilmişdir.
1925-ci ildə nəşr olunmuş
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi"nin "Bir iki
söz" adlı müqəddiməsində
belə bir əsərin indiyə kimi çap olunmaması maarif və mədəniyyətimiz üçün böyük
nöqsan sayılırdı. Həm də
bu nöqsanın aradan
qaldırılması üçün illər
uzunu böyük zəhmət
çəkən Firidun bəy
Köçərlinin xidmətləri xüsusilə qeyd edilirdi. Maarifin, gəncliyin tərəqqisinə və
ədəbiyyat tarixinin inkişafına böyük xidmət göstərəcəyini
nəzərə alan Azərbaycan Xalq Maarif
Komissarlığı kitabı çap
etməyi qərara alır və yazırdı: "Azərbaycan
ədəbiyyatı bu ana
qədər tədqiq edilərək məbut və müntəzəm
bir əsər halında toplanıb nəşr
edilməmiş olması məmləkət maarifi
çün bir böyük nöqsan idi. Bu nöqsanın tələfəsi
üçün xüsusi
surətdə çalışan bəzi maraqlı mütəxəssislərin
vücudu hər kəsə böyük bir ümid veriyordu. Bu maraqlılardan biri də
Azərbaycanın əski müəllimlərindən olan Firidun bəy
Köçərli idi. Həmən bütün Azərbaycan ziyalıları və
xalqı Firidun bəyin
"Azərbaycan ədəbiyyatı materialları" ilə
uğraşdığını, bunları toplayaraq
xalqın istifadəsinə əlverişli bir
əsər vücuda gətirməyə
çalışdığını biliyordu.
İllərcə qeyrətdən, uzun
və nəhayətsiz müxabirələrdən sonra Köçərli meydana
bir əsər gətirmişdir".
Bu hadisədən sonra
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi"
ədəbiyyatşünaslığın diqqət mərkəzində
durur. Köçərli haqqında bir-birinin ardınca elmi-tədqiqat xarakterli məqalə və kitabçalar
yaranır. Bu məqalə və kitabçalarda F.Köçərlinin
ədəbi-tənqidi görüşləri, elmi-pedaqoji
fəaliyyəti, bədii və publisist
yaradıcılığı haqqında məlumat verilirdi. Bu sahədə ilk fəaliyyət göstərən Mehdi Hüseynin 1926-cı
ildə "Məktəb" jurnalında (N-6) çap olunmuş məqaləsindən
sonra daha sanballı əsərlər
meydana gəlir. Mustafa
Quliyevin "Oktyabr və
türk ədəbiyyatı" (1930), Fərhad Ağazadənin "F. Köçərlinin
bioqrafiyası" (1936), alimlərimizdən Mir
Cəlalın "Azərbaycanda ədəbi məktəblər"
(1947), Cəfər Xəndanın "Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatında
milli azadlıq ideyaları" (1949),
Ağamməd Abdullayevin "Azərbaycan dilinin tədrisi tarixinə dair"
(1958), Kamal Talıbzadənin "Firidun bəy
Köçərli" (1960), Bəkir Nəbiyevin
"Firidun bəy Köçərli" (1963),
"Firidunbəy
Köçərli" (mənalı ömürdən səhifələr)
(1984), Həmid Araslının "XVII-XVIII əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi" (1956), F.Qasımzadənin
""XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı"
(1956), Məmməd Cəfərin "Firidun bəy
Köçərli" (1969), Raifə Həsənovanın
"XIX əsrdə Rusiya-Azərbaycan ədəbi əlaqələri
tarixindən" (1956), Şıxəli Qurbanovun
"A.S.Puşkin və Azərbaycan"
(1959), D. Əliyevanın
"Azərbaycan - gürcü ədəbi
əlaqələri tarixinə dair"
(1958), A.Hacıyevin "Tiflis ədəbi
mühiti" (1980) adlı kitab və monoqrafiyalarında, həmçinin
qəzet və jurnal səhifələrində
çap olunan elmi-publisist məqalələrdə
Köçərlinin bilavasitə və yaxud
bilavasitə yaradıcılığından, elmi-pedaqoji
və tərcüməçilik fəaliyyətindən, qardaş xalqlar ədəbiyyatı
sahəsindəki xidmətlərindən, xalqlar
dostluğu uğrunda
apardığı mübarizədən, Azərbaycan ədəbiyyatının
tədqiqi və təhlili tarixindən və başqa
məsələlərdən bəhs edilmişdir.
Bu tədqiqatçılar sırasında
K.Talıbzadənin və F.Köçərli
yaradıcılığı haqqında ilk
monoqrafiya yazan B.Nəbiyevin
apardığı tədqiqatlar öz məzmun
və mündəricəsinə görə səciyyəvidir.
Bəkir Nəbiyev Firidun bəy Köçərli
yaradıcılığına həsr etdiyi
ilk monoqrafiyasında alimin
həyatı və pedaqoji fəaliyyəti,
ədəbi-tənqidi görüşlərini
apaşdırır, "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi" barəsində geniş
və hərtərəfli fikir yürüdür.
F.Köçərli 1885-ci ildə
(12 iyun) Qori
seminariyasını bitirən tələbələrdən fərqli
olaraq kənd məktəblərinə
göndərilmir. Seminariyanın müəllim heyətinin zəmanəti
ilə yaxşı əxlaqi keyfiyyətlərə malik tələbə kimi Yerevan gimnaziyasına müəllim təyin edilir. Pedaqoji
şuranın F.Köçərliyə
verilmiş 1885-ci il 12
iyun tarixli zəmanətində
deyilirdi: "Firidun
bəy Köçərli 22 yaşında ikən əla əxlaqla
seminariyanı bitirmiş və şəriət,
pedaqoji, rus dili, hesab, həndəsə,
yerölçmə, tarix, coğrafiya,
təbiət, hüsnxətt fənlərindən, habelə təcrübi
məşğələlərdən müvəffəqiyyətlə
imtahan vermişdir… Buna görə də məskurə ibtidai xalq məktəbi
müəllimi adı verilir və o, layiq görüldüyü
vəzifənin bütün
hüquqlarından istifadə edə bilər".
F.Köçərli Qori seminariyasına müəllim təyin olunan gündən bütün
imkanlardan istifadə edir.
Elm, maarif, mədəniyyət
və tərəqqi baxımından geri
qalmış Azərbaycan balalarının təlim-tərbiyəsi
ilə məşğul olur. O,
tanınmış xalq müəllimləri,
onların pedaqoji təcrübələri
ilə yaxından maraqlanır, dərslərində iştirak edir. Dərslik və
dərs vəsaiti olmadığından təəssüflənir
və bu boşluğu
doldurmaq üçün
şairlərlə əlaqə saxlayır. Onların vasitəsilə
klassik sənətkarların həyatını
və yaradıcılıq nümunələrini, xalq ədəbiyyatı materiallarını
toplayır. Qabaqcıl rus ədib və
şairlərinin həyat və yaradıcılığı
ilə şagirdləri tanış etmək üçün
xeyli material
toplayır, tərcümələr edir. F.Köçərlinin ilk
tərcüməsi 1890-cı ildə A.S.Puşkinin
"Balıqçı və balıq nağılı"
adlı əsəridir. 1891-ci ildə isə tərcümə
etdiyi və Bağçasarayın "Tərcüman"
mətbəəsində çap etdirdiyi əsər "Təlimati-Sokrat"
adlanırdı. Daha sonra,
tərcümə etdiyi Puşkinin
"Torçu və balıq" (1892), Lermontovun "Üç xurma ağacı" və M.B.Kolstovun
"A kişi, niyə yatıbsan"
adlı şeirlərini 1895-ci ildə Şuşada
erməni mətbəəsində kitabça
halında çap etdirmişdir.
Bu kitabçaların çapdan
çıxması gənc nəslin təlim-tərbiyəsində
böyük rol
oynamışdır. F. Köçərlinin
ədəbiyyata olan marağı onu yeni-yeni elmi
yaradıcılığa ruhlandırır. O, Azərbaycan
dramaturgiyasının inkişaf tarixini öyrənmək və müasir dramaturqları bu
sahəyə həvəsləndirmək üçün
M.F. Axundzadənin məzhəkələri
əsasında özünün məşhur
"Tatar komediyaları" adlı elmi məqaləsini yazır. Bu
əsər ilk dəfə Tiflisdə
çıxan "Novoye obozreniye"
qəzetinin 1895-ci il 3, 7 və 12 iyun tarixli nömrələrində
təfriqə şəklində çap edilir.
Yerevan gimnaziyası F.Köçərli
yaradıcılığına böyük
və müsbət təsir göstərmişdir. O, bu on il
ərzində gimnaziyada pedaqoji
fəaliyyəti ilə yanaşı, ədəbiyyatımızın
toplanması, tədqiqi, elmi şərhi
sahəsində də bir sıra diqqətəlayiq
işlər görür.
1895-ci ildə Qafqaz təhsil dairəsi
popeçitelinin 30 oktyabr
tarixli əmri ilə f.Köçərlinin
Qori müəllimlər seminariyasında
şəriət və Azərbaycan dili
müəllimi təyin olunması onun
yaradıcılığına böyük
təsir göstərir. Seminariyada həm pedaqoji iş aparır və
həm də ədəbiyyatımızın tədqiqi üçün daha geniş material
toplayır. Xalqımızın müasir,
yaxın və uzaq keçmişindən
bəhs edən onlarca elmi,
publisist məqalələr yazıb
müxtəlif rus və Azərbaycan mətbuat
orqanlarında çap etdirir.
F.Köçərli bu
illərdə Zaqafqaziyada çıxan
"Qafqaz", "Novoye
obozreniye", "Tiflisski
listok", "Zaqafqaziya",
"Kaspi", "Şərqi-Rus",
"İrşad", "Tərəqqi",
"İqbal", "Yeni
iqbal", "Dəbistan", "Rəhbər"
kimi qəzet və jurnalların daimi əməkdaşı olmuşdur.
1905-ci il hadisələrindən
sonra nəşrə başlayan
"Molla Nəsrəddin"
jurnalının meydana gəlməsi, nəinki
ictimai fikir tariximizdə
böyük rol
oynamış, həmçinin F.Köçərli
kimi şəxsiyyətlərin də
yaradıcılığına müsbət təsir göstərmişdir. "Molla Nəsrəddin" jurnalını sevinclə
qarşılayan, onu yeni
zəmanənin yeni ədəbi hadisəsi
kimi qiymətləndirən F.Köçərli
jurnalın ilk nömrələri
haqqında yazırdı: "İndiyə qədər çapdan çıxmış nömrələrə
əsasən deyə bilərik ki, "Molla Nəsrəddin" nöqsanlara
gülmək yolu ilə müsəlman cəmiyyətini
islah etməkdən ibarət olan məqsədini tamamilə yerinə yetirir.
…Yumoristik "Molla
Nəsrəddin" jurnalı ilk nömrələrindən
başlayaraq bizim
ölkənin müsəlmanları arasında canlı maraq oyatmışdır".
Bəkir Nəbiyev "Firidun bəy Köçərli"
adlı monoqrafiyasında "Molla Nəsrəddin"
jurnalının Köçərli yaradıcılığına
göstərdiyi müsbət təsiri yüksək qiymətləndirir.
Müəllifin bu fikrinə əsasən
deyə bilərik ki,
qarşılıqlı təsir bütün
mollanəsrəddinçilərə xas olan məziyyət olmuşdur.
Bu təsirin nəticəsidir ki, XX əsrin N.Nərimanov, M.Ə.Sabir, Ü.Hacıbəyli,
Ə.Haqverdiyev, M.S.Ordubadi
və b. qabaqcıl ziyalıları kimi C.Məmmədquluzadə və F.Köçərli
də Azərbaycan xalqının tarixində silinməz izlər
buraxmış və bu böyük
şəxsiyyətlərin yaradıcılıq yolu, apardığı mübarizə, məslək
və əqidələri nəticə etibarı ilə
birləşmişdir. Biri nöqsanlara gülmək və
satira yolu ilə cəmiyyəti
islah edirdisə, digəri məktəb, maarif elm və mədəniyyəti
inkişaf etdirmək, xalqımızın
uzaq və yaxın keçmişi
ilə əlaqədar olan ədəbi, elmi və tarixi sənədləri
saf-çürük edib
toplamaq və çap
etdirməklə ətaləti, cəhaləti,
nadanlığı, geriliyi aradan qaldırmağa kömək edir, mütərəqqi dünya
xalqlarının həyatı və yaradıcılıq
nümunələri ilə geniş oxucu kütlələrini tanış edirdi.
F.Köçərlinin müntəzəm
olaraq müasirləri ilə
görüşməsi və yazışmasının səbəbi
məhz bu idi. "O, öz publisist
və tənqidi məqalələrilə vətəndaşlarını
oyatmaq, xalqın zəngin ədəbi
irsindən onun tərəqqisi yolunda istifadə etmək, həmvətənlərini
başqa xalqlara
hörmət və məhəbbət ruhunda
tərbiyə etmək, maarif və mədəniyyəti
geniş miqyasda təbliğ etmək və xalqı cəhalətdən
qurtarmaq" kimi məsələləri
ön plana çəkmək
və ictimai eyibləri tənqid etməklə
vətəndaşlıq borcunu yerinə yetirirdi.
Azərbaycan sovet hakimiyyətinin qələbəsindən
sonra F.Köçərli
ədəbi irsi güclü
maraq doğurmuş,
50-ci illərdən başlayaraq daha geniş mənada
müstəqil tədqiqat obyekti olmuşdur. Xüsusi elmi-nəzəri əsərlərdən, xeyli qəzet və jurnal məqalələrindən
başqa bilavasitə F.Köçərli
yaradıcılığı ilə bağlı olmayan bir sıra namizədlik
və doktorluq dissertasiyalarında da yeri gəldikcə bu böyük ədəbi-elmi
şəxsiyyətin yaradıcılığı haqqında
fikirlər söylənmişdir. Kamal
Talıbzadə, Əkbər Ağayev, Cəfər
Xəndan, Mir Cəlal kimi
ədəbiyyatşünas alimlər Köçərli irsinə
böyük qiymət vermişlər.
XX əsr ədəbi-bədii fikir tarixinin tədqiqatçılarından olan Kamal Talıbzadə F. Köçərlinin seçilmiş əsərlərinə
yazdığı müqəddimədə deyir:
"F. Köçərlinin…
qırx ilə yaxın bir dövrü
əhatə edən elmi fəaliyyəti
Azərbaycan ictimai, ədəbi fikrinin yeni dövrünü
öyrənmək, qiymətləndirmək üçün
gözəl imkanlar yaradır,
Köçərli yaradıcılığı Azərbaycanda
Axundzadənin ədəbi görüşlərinin necə,
hansı şəkildə, hansı yollarla
davam və inkişaf etdiyini öyrənmək üçün
əhəmiyyətli olduğu kimi, həmin dövrdə ədəbiyyatşünaslığın,
ədəbi tənqidin hansı qüvvətli və zəif cəhətlərə
malik olduğunu aydınlaşdırmaq
üçün də qiymətlidir".
1982-ci ildə "Maarif" nəşriyyatının
çap etdiyi "XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı" dərsliyində də alimin yaradıcılıq yolu
dövr, zaman və məkan
çərçivəsi daxilində obyektiv
qiymətləndirilir: "Birinci rus inqilabının təsiri ilə Azərbaycan
ictimai və ədəbi fikir
tarixində yaranan ziddiyyətli bir dövrdə Firidun bəyin tutduğu
yol aydın idi. Xalqa, onun sənət və ədəbiyyatına
qabaqcıl fikir və düşüncələr
mövqeyindən yanaşmaq, xalqlar dostluğunu, vətənpərvərliyi,
realist ədəbiyyatı, xalqın
intibahına təkan verən şeri, sənəti
təbliğ etmək, keçmiş milli ədəbi irsi toplamaq, haqqında əsərlər
yazıb, mümkün qədər geniş planda başqa millətlərə tanıtmaq. Bu idi onun
idealı. F.Köçərlinin ədəbi-tənqidi
görüşləri, sənət və ədəbiyyat
qarşısında qoyduğu vəzifələr
inqilabi-demokratik "Molla
Nəsrəddin" məktəbi ilə üzvi
şəkildə bağlıdır".
F. Köçərli
yaradıcılığı ilə əlaqədar fikir söyləyən ədəbiyyatşünaslar
içərisində prof. Mir
Cəlal xüsusi fərqlənmişdir. Onun tezislərindən, fikir
və mülahizələrindən bu böyük alimi dərindən
duyduğu açıq hiss
edilir. Doğrudur, Mir Cəlal F.Köçərli
haqqında az yazmışdır, amma onun ədəbiyyatımız
tarixindəki xidmətlərini düzgün
qiymətləndirmişdir. O, "Azərbaycanda
ədəbi məktəblər" (1905-1907) adlı doktorluq dissertasiyasında yazır ki, "Firidun bəyin əsərləri
keçmiş məcmuələrdən fərqli
olaraq, birinci dəfə
ədəbi təhlili, yalnız ədəbiyyatı öyrənmək
deyil, həm də qiymət təşəbbüsünü
irəli sürən əsərdir… Müəllifin alimliyi, ədəbiyyatşünaslıq
istedadı, ədəbi zövqü, sənətə
olan münasibəti də əsasən burada özünü
göstərir".
Akademik M. Arifin Köçərli
haqqındakı mülahizələri də ruhu
etibarilə Mir Cəlalın fikirləri
ilə səsləşir. O, "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" kitabına yazdığı
"Ədəbiyyat tariximiz" adlı
müqəddiməsində itib-batmaqda olan ədəbi şəxsiyyətlərin həyatı
və yaradıcılığının toplanılması, nadir sənət nümunələrinin sahmana salınması sahəsində əvəzsiz
xidmətlər göstərən F.Köçərlinin tarixi xidmətlərini obyektiv
şəkildə qiymətləndirərək yazırdı:
"İlk dəfə Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixini yaratmaq məsələsi
ilə XIX əsrin sonlarında Firidun Köçərli
maraqlanmışdır. Köçərli yaxşı bir müəllim olmaqla bərabər,
istedadlı bir ədəbiyyatşünas
idi. Mükəmməl rus təhsili almış Köçərli
mütərəqqi görüşlərə malik
idi. Ədəbiyyata aid
tənqidi-publisist məqalələrində o,
bir sıra ciddi
ictimai-mədəni məsələlərə toxunmuş, rus ədəbiyyatının
gözəl nümunələri ilə Azərbaycan
oxucularını tanış etmiş
və Zaqafqaziya xalqlarının ədəbi
əlaqələrindən yazmışdır. O, müasir Azərbaycan şair
və ədibləri ilə məktublaşmış, bir çox ədəbi
faktların toplanması, tərtib edilməsi ilə məşğul
olmuşdur. Bundan başqa, Köçərli Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixini yaratmağa təşəbbüs
etmiş, bunun üçün zəngin material
toplamış, xüsusən XVIII-XIX əsrlərin ədəbiyyatını
müəyyən dərəcədə işıqlandırmağa
müvəffəq olmuşdur.”
F. Köçərli
irsindən bəhs edən müəlliflərin əsas bir qismi alimin
yaradıcılığı haqqında qiymətli fikirlər
söyləməklə yanaşı, onun
bəhs etdiyi ədəbi növ
və janrlara aid
mülahizələrinə də toxunmuş,
əsasən düzgün nəticələrə
gəlmişlər. Bu cəhətdən
prof. Ə.Ağayevin
"Firidun bəy
Köçərli və Azərbaycan poeziyası" məqaləsi
daha maraqlıdır. O,
"Azərbaycan sovet poeziyası
(1920-1970)" adlı doktorluq
dissertasiyasında Firidun bəy Köçərlinin Azərbaycan
poeziyasının tədqiqi sahəsindəki geniş
fəaliyyətinin əsas və prinsipial
cəhətlərini ümumiləşdirərək onun ədəbiyyat tarixi
prosesinə münasibətində zəmanəsinin imkanı və
elmi səviyyəsi çərçivəsində
yeni və düzgün
yolla getdiyini, Mirzə
Fətəli Axundzadənin
açdığı ədəbiyyatşünaslıq məktəbinin
və mütərəqqi rus ədəbiyyatşünaslığının
davamçılarından olduğunu
göstərmişdir.
İnayət
BƏKTAŞİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2014.- 17 yanvar.- S.4.