“Urus arxı”
“İşğal
vadisi” tarixi romanından parça
Çar Rusiyasının Muğana su çıxarmaqda bir məqsədi də Azərbaycanı ikiyə parçalayan Araz çayı kənarına köçürülən rus kəndlərinin - Suvorovka, Kutuzovka, Alekseyevka, Borodinovka kimi yaşayış məntəqələrinin suya olan tələbini ödəməklə onları əbədi “sərhəd çəpərinə” çevirmək idi...
Muğan yanırdı. İl ildən
quraq gəlirdi. Susuzluq Muğanı zəvvana çəkirdi.
Torpaq daşa dönmüşdü, kəndliyə
çörək vermirdi. Çünki torpaq özü də
ac idi, su verəni yox idi. Arazı yatağından
çıxarıb susuz düzlərə axıdan, arxlar,
kanallar çəkən bir əl gərək idi. O isə
yoxa çıxmışdı. Kəndlinin buna nə
gücü çatırdı, nə də ixtiyarı.
İxtiyarı və qüvvəsi olanlar isə bu haqda
düşünmürdülər. Araz üstündəki
balıq vətəgələri, dəyirmanlar, Muğanın
ucsuz-bucaqsız ovlaqları, mal-qaralı qışlaqları,
ördəkli-qazlı gölləri Ağaxanlı bəylərini,
gəlmə «xozeyinləri», dəyirmançı
hacıları yaxşıca bəsləyir, əyləndirirdi.
Toxun acdan xəbəri yox idi.
Köçərilikdən
bezikmiş, oturaq həyata keçmiş, lakin Muğan
torpaqlarında ümidi daşa dəymiş muğanlılar
yaz girən kimi cilayi-vətən olub, çörək qazanmaq
üçün dağılışırdılar. Qaradonlu,
Göhərli, Çaxırlı, Çahar, Qaramanlı,
Otuzikilər, Murğuzallar kəndlərinin
başıpapaqlıları Cavad qəzasındakı
pambıq zavodlarına, Qarabağın əkin torpaqlarına,
Araz üzərindəki balıq vətəgələrinə
mövsümi işə gedirdilər. Kəndlilərin
böyük qismi Qarabağda Haday bəyin məhsuldar
torpaqlarında çalışırdılar. Ancaq nə
biçinə gedənlər, nə də başqa kəndlilər
aldıqları haqla dolana bilmirdilər. İl başa
çatana kimi kəndli zinhara gəlirdi…
Belə bir zamanda
Qaradonluya Telnov familiyalı bir rus mühəndisi gəldi və
həftəbazarda car çəkib camaata bildirdi ki, «Arazdan
Muğanın suçıxmaz torpaqlarına böyük arx
çəkdirir, işləyib pul qazanmaq istəyən
adını yazdırsın”. Nəhayət, çörək
pulu qazanmaq üçün uzağa getməyəcəklərini
yəqin edən Qaradonlu nahiyəsinin kəndliləri bu
çağırışa can-başla qoşuldular və bir
həftənin içərisində «Telnovun kampaniyasına»
mindən çox muğanlı yazıldı.
Çar
Muğana kanal çəkmək barədə icazə verərkən
Rusiyanın toxuculuq sənayesinin gələcəyini fikirləşirdi.
Ölkədə toxuculuq müəssisələrinin sürətlə
artması pambığa ehtiyacı çoxaltmışdı.
Dünya bazarında mahlıcın qiyməti
bahalaşmışdı. Moskvanın, Kiyevin, Lodzun toxucu
sahibkarları ucuz pambıq
əldə etmək üçün imperatordan lazımi tədbirlər
görməsini tələb edirdilər. Mühəndis Telnov
isə Muğana su çıxarmaqla rus sənayesinə bol
pambıq vəd edirdi.
Telnovun layihəsinə
görə, yeni kanal 80 mil uzunluğunda olmalı, 150-180 min
desyatin xam torpağa su verməli idi. Bu qədər torpaqda
külli miqdarda pambıq yetişdirmək olardı. Yeni kanal
Moskva şəhərinin adını daşımalı idi və
qeydiyyatda da «Moskva kanalı» adlandırılmışdı.
Lakin yerli camahat onu “Urus arxı” kimi tanıyır və belə
də adlandırırdılar.
Çar
Rusiyasının Muğana su çıxarmaqda bir məqsədi
də (bəlkə də əsas məqsədi!) Azərbaycanı ikiyə parçalayan Araz
çayı kənarına köçürülən rus kəndlərinin
- Suvorovka, Kutuzovka, Alekseyevka, Borodinovka, Anderyevka Pirişib kimi
yaşayış məntəqələrinin suya olan tələbini
ödəməklə onları əbədi “sərhəd
çəpərinə” çevirmək idi...
Beləliklə,
əlahəzrət imperatorun səlahiyyətli nümayəndəsi
mühəndis Telnovun kampaniyası Muğanda asanlıqla ucuz
işçi qüvvəsi əldə etdi və tezliklə fəaliyyətə
başladı. O, əvvəlcə Qaradonlu
yaxınlığında «Muğanstroy» adlı qəsəbə
saldı. «Moskva kanalının» bütün haqq-hesabı «Muğanstroy»da həll olunurdu. Bu minvalla
Qaradonlu arxçəkən fəhlələrin mərkəzinə
çevrildi…
Günəş od
kürəsi kimi başlarının üstündən
asılıb durmuşdu, elə bil yerdəkiləri
yandırıb-yaxmaq üçün lap aşağı
enmişdi. Nəfəs almaq çətinləşmişdi.
Külüng vuran, xərək daşıyan fəhlələr
gün vurmasın deyə başlarına yaş dəsmal
bağlamışdılar. Ətrafda torpaq təpələrindən
başqa bir kölgəlik yox idi. Yeganə sərinlik altı
üstünə çevrilən nəm torpaqda idi. Arx dərinləşdikcə torpaq sərinləşirdi.
fəhlələr kanal müdirinin gözündən
yayınan kimi arxın dibinə uzanır, istidən
qonurlaşmış bədənlərini nəm torpağa
sürtür, bu təmasdan bir sərinlik, rahatlıq duyurdular.
Ancaq günəş bunu da onlara çox görür, həmin
ləzzəti tezliklə oğurlayıb aparırdı.
Yaş torpaq od kürəsinin altında bir anda qovrulub, boz
külə çevrilirdi.
«Urus
arxı» belə qazılırdı. Yanıb kəltənə
dönmüş Muğan torpağı gün
çıxandan gün batanadək külüng çalan, bel
vuran adamların əzabından xəbərsiz kimi
yavaş-yavaş əriyir, iki tərəfində
hündür təpələr yaranan dərin arx şərid
təki dartılıb
gedirdi…
Göhərli Əziz
kişi çalmasını açdı, torpağa
basdırdığı bardaqdakı sərin su ilə
isladıb yenidən başına bağladı. Nəvazişlə
oğlu Səmədə baxdı:
- Gün timoyu olarsan, ay oğul. Başına bir şey
sarı...
Torpaqla doldurduğu rus lapatkasını güclə
qaldırıb xərəyə aşıran Səməd cavab
verdi:
- Heç nə olmaz, ata. Məndən
nigaran olma, sən özünü qoru ki, gün sətəlcəmi
olmayasan.
Səmədin dilavərliyi Seyid
Miralının xoşuna gəldi. O, zərblə
çırpdığı külüngü torpağa
mıxlanmış qoyub qəddini düzəltdi. Qurşağına keçirdiyi dəsmalla tüklü
sinəsinin, əzələləri şişmiş
qollarının, sifətinin tərini sildi.
Mehribanlıqla Səmədin çəlimsiz bədəninə,
işlətdiyi belin sapından yoğun olmayan qollarına
baxıb dedi:
- Maşallah, qoçaq oğlun var, Əziz kişi. Amma…
O, sözünün arxasını külüngü
qanırıb çıxarandan, torpağı kənara sivirəndən
sonra dedi:
- Onun işləyən vaxtı deyil. İndi gərək
Səməd kimi uşaqlar məktəbə getsinnər, elm
öyrənsinnər…
Əziz kişi dərindən
köks ötürdü.
- Eh, fələyin
gözü çıxsın, -dedi. Sonra oğlunu səslədi:
- Yapış görüm xərəkdən, bala.
Ata-oğul
ağzınacan dolu xərəyi qaldırdılar,
qıçları əsə-əsə yuxarı
çıxdılar. Biri qocalıqdan titrəyirdi, digərinin
isə hələ sümüyü bərkiməmişdi, lap
uşaq idi. Seyid Miralı göhərli Əzizi
yaxşı tanıyırdı. Bir bölük külfət
atası qocalıb əldən düşsə də, ailəsini
dolandırmaq üçün səhərdən-axşamadək
torpaq işi görməyə - yer qazmağa, xərək
daşımağa məcbur idi. Ancaq onun
aldığı pul uşaqlarının qarnını doydura
bilmirdi. Odur ki, on dörd yaşlı Səmədi də buraya
işləməyə gətirmişdi. Hələ lap
kiçik oğlu Bəhram da tez-tez tikintiyə gəlir,
atasına kömək edirdi.
Ata-oğul
xərəyi boşaldıb geri qayıtdılar. Əziz nəfəsini
dərmək üçün yerə oturdu, Səməd Seyid
Miralının külüngünün ağzından
çıxan torpağı xərəyə doldurmağa
başladı. Qoca fikirli görünürdü, gözü
yol çəkirdi. Yenidən
tənbəl-tənbəl torpağı eşdi,
bardağı çıxardı, başına çəkdi.
- Suyumuz qurtarıb, ay oğul, -dedi. Sonra
başından çalmasını açıb, bardaqdakı
son damcıları suyu buxarlanıb uçmuş dəsmala
hopdurdu. Səməd atasını
arxayınlaşdırdı.
- İndi Bəhram gələr, ata. Su da gətirər.
Qoca ayağa qalxdı, belini
götürüb torpağa vurdu, ağır-ağır
qaldırıb xərəyə tökdü. O,
yaxşı bilirdi ki, gündəlik qazancları
daşıyacaqları xərəklərin sayından,
torpağın qədərindən asılıdır.
- Ay Miralı, sənə bir sualım var, -deyə
Əziz qıçlarının əsməcəsini
dayandırmaq üçün nəm torpağın
üstünə çökdü. - Deyək ki, bizim əlacımız
yoxdu, bu cəhənnəmdə qovruluruq, bəs sənə nə
gəlib? Sən ki, halalca-hümmətcə
seyid nəslindənsən. Otur komanın
altında nəzir-niyazın gəlsin, ağa kimi dolan. Məyər sənin cəddin Seyid Mir Fazilin, Mir
Mahmudun, Şeyx Şəfinin, Şeyx Əlinin cəddindən
kəsərsizdi? Nəmxuda, dolanışıqda Sarı
xandan, Qaspar xozeyindən geri qalmırlar…
Miralının sifəti dartıldı,
elə bil boynunun damarları şişib yoğunladı, tərdən
islanmış saqqalının altında dodaqları bir-birinə
sıxıldı. Bu vəziyyətdə xeyli
külüng çaldı. Sonra birdən
külüngü yerə ataraq, qurşağındakı dəsmalı
sifətinə çəkdi, ağır-ağır qocaya tərəf
gəldi.
- Bunları başqa adamdan eşitsəydim, bihörmət
edərdim. Sənə isə izzətim var, Əziz kişi… Bu əllər mənə
ona görə verilib ki, işləyə, çörək
qazana, külfətini saxlaya. Yoxsa başqasının
malına göz dikməyə… Qaldı sənin
saydığın seyidlərə, onların heç biri Allah
adamı döyül. Çünki canlarında allah xofu yoxdu, əllərindən hansı nanəciblik,
nainsaflıq, bişərəflik desən gəlir…
Miralının səsində sərt bir
inciklik duyulurdu. O, Əzizin peşmançılıqdan
büzüşərək, lap kiçildiyini, oturduğu yerdə
get-gedə yumşaq torpağa quylandığını
gördü, geri çəkildi, külüngünü
qaldırıb, başı üzərində tovlayaraq
torpağa çırpdı. Bir də qaldıranda qocaya tərəf
ucadan:
- Heç atam Mir Yusif də nəzir-niyaz çörəyi
yeməyib, -dedi.
Əziz kişi Miralının
könlünə dəydiyini hiss etdi, ancaq üzrxahlıq
üçün bir söz demədi. Yalnız
başını tərpədərək öz-özünə
danışırmış kimi astadan
pıçıldadı:
- Doğru deyirsən, oğlum. Atan Mir Yusif də namuslu adam idi. Ölənə kimi
çalışdı-vuruşdu, heç kimin bir toyuğuna
göz dikmədi… Amma sözlərimdən incik
düşmə. Mənim aləmimdə sizin ocaq hər
ocaqdan müqəddəsdi…
Əziz kişi aclıq ilində
Qaradonlu «ocağında» Mir Yusifin camaata üz tutub
danışmasını, Molla Behbudalının «ay camaat,
Allahın sizə qəzəbi keçib, odur ki, göydən
yerə aclıq göndərib, ocağa nəzir-niyaz gətirin,
Allah-təalanın hirsi sovuşsun» deyən səsini
batırmasını, adamları var-yoxdan
çıxmamağa, aclığı ram etmək
üçün işdən möhkəm yapışmağa
çağırmasını və bundan sonra Şeyx
Əlinin fitvası ilə məsciddən qovulmasını
xatırladı. Xatırladı və yenə də astadan dilləndi:
- Allah atana rəhmət eləsin, yeri behişt olsun. Sən
də atana çəkmisən məzlumların təsibini
çəkməkdə…
Atasının sözlərini və
Miralının tutqun cavabını eşidən Səməd
ürəyində həyəcanlandı, halı pozuldu.
Öz-özünə dedi: «Atam niyə xətrinə dəydi
Miralı əminin? Axı, o yaxşı
adamdır. Bizə də kömək edir.
Ağır işi öz boynuna
götürüb, kəltən kimi torpağı
külüngünün ağzına verib yumşaldır, biz
də daşıyıb pul qazanırıq. Hələ
desən, atam yorulanda xərəyin bir tərəfindən
Miralı əmi yapışır…»
Lapatkasını yerə sancıb,
Miralıya yaxınlaşdı. Seyid
ağır külüngü fasiləsiz qaldırıb
endirirdi, hər zərbənin ahənginə uyğun qəribə
səs çıxarırdı. Səməd
sanki ilk dəfə Miralının qüvvətli
qollarını gördü, nədənsə
nağıllarda eşitdiyi pəhləvanlar yadına
düşdü. «Kaş mənim də
qollarımda belə güc olaydı». Batildə belə
düşündü, aşkarda isə başqa sözlər
söylədi:
- Miralı əmi, sən atamın sözlərindən
incimə. O sənin xətrinə dəymək istəmirdi…
Miralı Səmədin sözlərini
eşitdi, əl saxladı, qəddini düzəldərək,
qarşısında dayanan çəlimsiz,
yaraşıqlı sifətində tərlə tozun
yoğrulub palçıq izi saldığı oğlana
baxdı. Gülümsədi. Atasının əvəzinə Səmədin
üzrxahlıq etməsi Miralının xoşuna gəldi,
incikliyini unutdurdu. Mehriban səslə:
- Nə atandan, nə də səndən incimirəm,
-dedi. Codlaşmış əlini Səmədin
islanıb qıvrılan saçına çəkdi.
Sonra əlavə etdi:
- Çünki mən də, atan da, lap elə sən də
bir kürədə yanırıq…
Səməd bu sözlərdən bir mətləb
anlamasa da ürəyi açıldı, üzündəki gərginlik
yox olub getdi. Sevinclə:
- Sağ ol, Miralı əmi. Sən yaxşı adamsan,
-dedi. Seyid yenə gülümsədi. Əl atıb külüngünü
götürdü. Birdən gözləri arxın
yamacında qıçlarını aralayıb durmuş əlişallaqlı
adama sataşdı, astadan dedi:
- Səməd, yapış xərəkdən, Qoston bəy
gəlir. İndi səsini başına atacaq.
Əziz kişi elə bil yuxudan
ayıldı. Yaşına yaraşmayan bir cəldliklə
ayağa qalxdı, Miralının götürmək istədiyi
xərəyi onun əlindən aldı. Ata-oğul
ağır torpaq yükü altında əsə-əsə
yüxarı qalxdılar.
Çar Rusiyasının Muğana su çıxarmaqda
bir məqsədi də Azərbaycanı ikiyə
parçalayan Araz çayı kənarına
köçürülən rus kəndlərinin - Suvorovka,
Kutuzovka, Alekseyevka, Borodinovka, Pirişib kimi yaşayış məntəqələrinin
suya olan tələbini ödəməklə onları əbədi
“sərhəd çəpərinə” çevirmək idi...
Çox keçmədi ki, Qoston bəyin
gur səsi ətrafa yayıldı. Əvvəlcə
əlindəki şallağı şaqqıldatdı, sonra
bir-birindən ağır sözlər arx boyu gəzdi, onsuz da
bükülmüş belləri əydi, daş yükü
kimi ürəkləri əzdi.
- İt köpək uşağı,
şallaq səsi eşitməyincə tərpənmirsiniz. Ağalar
var-yoxdan çıxırlar, siz isə işləməyə
can çəkirsiniz. Hərəniz torpaqdan bir mitəkkə
düzəltmisiniz, bircə o qalıb ki, baş-başa verib
xoruldayasınız…
Günortanın istisindən tənbəlləşmiş,
orda-burda torpaq taylarına söykənib nəfəslərini
dərən, odlu şüalardan daldalanan fəhlələr
Qoston bəyin zəhmli səsini eşidən kimi cəld
ayağa qalxdılar, bellər, külünglər təzədən
torpağın altını üstünə çevirdi, toz
havaya sovruldu.
Arxçəkənlər Qoston bəyi
yaxşı tanıyırdılar. Onun elə
bir keçmişi, «əsli-nəcabəti» yox idi. Ancaq həddindən artıq əzazilliyi ona
şöhrət qazandırmışdı, onu qondarma bəy
eləmişdi. Əsl adı Güləstan
idi, əvvəllər Sarı xanın tövləsində
mehtərlik edərdi. Sonra kanal tikintisi başlayanda xan
onu Telnova «hədiyyə» vermiş və demişdi:
- Yaxşı şallaq vurandı…
Rus mühəndisi Sarı xanın zəmanətini
bəyənmiş və Güləstanı arxçəkən
fəhlələrin üstündə nəzarətçi
qoymuşdu. Keçmiş mehtər yeni işdə
özünü tamamilə doğrultmuş və «incinar
ağadan» mükafat olaraq, «Qoston bəy» adını almağa
nail olmuşdu. Bundan sonra daha da ruhlanan Güləstan
öz adını unudaraq, bunu başqalarına da
unutdurmuşdu. Onun uzun mehtər şallağı
arxçəkənlərin qəniminə çevrilmişdi…
Qoston bəy adəti üzrə
şallağını şaqqıldada-şaqqıldada,
allı-güllü söyüşləri yağış
kimi səpələyə-səpələyə arxın dibinə
endi, Seyid Miralıya yaxınlaşdı. Əlini belinə
qoyaraq, bir müddət onun zərblə külüng
çalmasına baxdı, sonra baxışlarını
Əziz kişiyə tərəf hərlədi və ucadan
dedi:
- Seyid Miralı, bu qoca yabı ilə bir boyunduruğun
altına girmək sənə yaraşmır. Özünə
başqa tay tap.
Bayaqdan Qoston bəyin acı söyüşlərini
çəkic zərbəsi kimi başında hiss edən
Miralı bu dəfə özünü saxlaya bilmədi. Külüngü yerə sancılı qoyub qəddini
düzəltdi, acıqlı-acıqlı nəzarətçiyə
baxdı.
- Latayır danışma, Qoston ağa,
ağzını suya çək, sonra danış. Qaldı sən nə mənim, nə də Əziz
kişinin dərdini çəkmə. Payımıza
düşən torpaq işini görüb qurtaracağıq.
Lazım olsa onların işini də
özüm görəcəyəm.
Qoston bəyin gözü Miralını
almırdı. Onunla başqaları kimi
danışa bilmirdi. Seyidin sözü
qırmızı üzə deməsi, zəhmli
baxışları, bir də damarları şişmiş
qüvvətli qolları, iri cüssəsi həmişə
arx nəzarətçisini üşüdür, canına
qorxu salırdı. Nədənsə Qoston
bəy ondan çəkinir, Miralının
qarşısında dayananda xeyli yumşalırdı.
İndi isə Seyidin hirsləndiyini görüb mülayim
danışdı:
- Seyid Miralı, gələn bazar gününə kimi
arxı Daşlı təpəyə
çatdırmalıyıq. İncinar ağa özü, nahiyə
pristavı cənab Pavlenko və uryadnik Sakayev qanova baxmağa
gələcəklər… Dediyim odu ki, işi tezləşdirək,
ağaların yanında gözükölgəli qalmayaq.
Miralı dəsmalı ilə qaşının
üstündə, saqqalında yumrulanmış tər
damcılarını sildi, astadan, ancaq istehza ilə dedi:
- Ağalara yandığının yarısı qədər
bu adamların halına yansaydın, Allah səndən razı
olardı. Yaxşı, bizim dediklərimizi
incinar ağaya çatdırdın, ya yox? Dedinmi ki,
günün istisi camaatın axırına çıxdı,
günortaya çıxmaq üçün icazə versin?
Bir neçə gün qabaq Miralı ilə
Qoston bəy yenə də beləcə üzləşmişdilər. O vaxt
mancanaqla arxın dibindən torpaq çəkən Çopur
Hüseyni gün vurmuş, burnundan qan
açılmışdı. Kişini qan
götürüb gedirdi. Arxçəkənlərin
hamısı onun başına
yığışmışdılar, hərə əlindən
gələn köməyi etmək istəyirdi. Ancaq qanı saxlamaq mümkün deyildi. Belə
bir məqamda Qoston bəy onlara yaxınlaşmış,
şallağını şaqqıldadaraq, gözlərini
yumub ağzını açmışdı:
- Bircə o qalıb ki, yas qurub şaxsey-vaxsey deyəsiz.
Tez iş başına, tənbəl köpək
uşağı!
Miralı adamlardan aralanaraq, Qoston bəyin üstünə
yerimiş, bozarmışdı:
- Səsini başına atınca bu kişinin dərdinə
əncam çək. Görürsən ki, qan
aparır.
Sonra Miralı səsini daha da ucaldaraq demişdi:
- Belə getsə, yay qurtarınca birimiz də bu qanovdan
salamat çıxa bilməyəcəyik… Elə bu gün
bizim adımızdan ağaya çatdır ki, günün
duran vaxtı işi dayandırmağa izn versin. Yoxsa
bu cəhənnəmdə hamımız qırılarıq.
Seyid Miralı bu sözləri elə-belə,
hirsləndiyi üçün deməmişdi. Bu fikirlər çoxdan idi ki, onun beynini məşğul
edir, sinəsini qovururdu. Miralı
günün qızmarında arxçəkənlərin
qıç qatdamadan fasiləsiz işlədiklərini, əldən-dildən
düşdüklərini görürdü. O,
Çaharlı Qasımın, Mehdi oğlu Çərkəzin,
Otaylı Hənifənin gün sətəlcəmi olub
yorğan-döşəyə düşmələrini
unutmamışdı. Qonça qarının nəvəsi
Bahadurun müsibəti gözləri qabağından getmirdi.
Bığ yeri təzəcə tərləmiş
Bahadur baməzə bir oğlan idi, işin çətin
vaxtında hamını şadlandırmağı,
güldürməyi bacarırdı. Onun
ölümü hamını ağlatdı, Qonça
arvadın ağlını alıb dəli etdi. Bahadur günortanın gün şaxıyan
vaxtında istidən daldalanmaq üçün özünə
yuva düzəltmişdi. O, arxın yaxasından
torpağın içərisinə doğru bir-iki
arşın uzunluğunda lağım atmış, içərisinə
quru ot döşəmiş, Qoston bəyin
gözünə sataşmamaq üçün yulğun
çöplərindən çəpər hörüb,
kiçik «mağaranın» ağzını
örtmüşdü. Günorta nəfəs
almaq çətinləşəndə Bahadur öz
yuvasına çəkilir, gün əyilib kəsərdən
düşənədək orada daldalanırdı.
Heç kim onun bu kələyinin
üstünü açmaq, sirrini faş etmək istəmirdi.
Ancaq bir dəfə günortanın
cırhacırında Bahadurun yuvasından tükürpədici
səs qopdu, hamı qaçıb gəldi, yulğun çəpərini
kənara atıb lağıma baxdılar. Bahadur
hərəkətsiz qalmışdı, sinəsində isə
boz gürzə qıvrılıb-açılır,
fısıldayırdı. Adamları
görən kimi gürzə sürüşüb
düşdü, mağaradan çıxıb torpaq
yarıqları arasında gizlənmək üçün
vurnuxdu. Oğlanın sifətindəki qan
izini, dirənmiş donuq gözlərini görən Miralı
özünü necə itirdisə külüngü
qapmağı belə unutdu. O, sürünüb gözdən
itməkdə olan ilanın arxasınca qaçdı,
quyruğundan yapışıb havaya qaldırdı. Adamlar
qorxudan içlərini çəkdilər, hamının
başından eyni fikir keçdi: «ilan Seyidi də
çalacaq». Ancaq Miralı gürzəyə
geri qanrılmağa imkan vermədi, bir göz
qırpımında onu başı üzərində tovlayaraq
arxın döyəclənməkdən bərkimiş
badına çırpdı. Qaldırıb,
bir də çırpdı. Gürzə
get-gedə heydən düşdü, nəhayət, yumşaq
kəndir parçası kimi cansızlaşdı. Miralı:
- Allahın lənətinə gələsən, səni.
Bu nə ziyanlıq idi elədin, -deyə
ilanın başını dabanı altına salıb əzdi.
Sonra arxçəkənlərin heyrətli
baxışları altında Bahadurun cəsədi yanına
qayıtdı. Bir xeyli dayanıb, onun zəhərin
şiddətindən şişib göyərmiş sifətinə
baxdı, birdən dizi üstə çöküb, uşaqtək
hönkürdü…
O zaman Bahadurun ölümünə ağlamayan, əksinə,
qəhqəhə çəkib gülən təkcə Qoston
bəy olmuşdu.
- Qonça arvadın gədəçəsi mənə
kələk gəlmək istədi, -demişdi. - Amma
yadından çıxarmışdı ki, mən ilanlarla
dilbirəm…
Sonra şallağını şaqqıldadaraq,
arxçəkənlərin üstünə şeşələnmişdi:
- Kim incinar ağaya və mənə kələk gəlmək
istəsə, onu gürzələrə tas-tas etdirəcəm…
Bütün bunları görən və
ağrısından ağrıyan Seyid Miralı Qoston bəylə
qabaqlaşmalı olmuş, onun qarşısında şərtlər
qoymuş və bu şərtləri «incinar ağaya»
çatdırmağı tələb etmişdi. İndi o, Qoston bəylə ikinci dəfə üzləşəndə
iti baxışlarını nəzarətçinin gözlərinə
sancaraq, inadla cavab gözləyirdi.
- Bizim sözlərimizi incinar ağaya
çatdırdınmı? Dedinmi ki, iş başında
ölən Bahadurun qan haqqını qoca nənəsinə
verməlidi? Söylədinmi ki, bu cəhənnəmdə
yanıb yorğan-döşəyə düşən
Çopur Hüseyn, Çaharlı Qasım, Mehdi oğlu
Çərkəz, Otaylı Hənifə yeməyə
çörək tapmadıqları üçün
sağalmırlar? Naxoş olduqları müddətdə
onların haqqını ödəməlisiniz…
Qoston bəy sakit danışmağında davam etdi:
- Söylədim, Seyid Miralı, söylədim. Sənin dediklərinin hamısını bircə-bircə
qoydum incinar ağanın ovcuna. İncinar
ağa diqqətlə qulaq asdı və sonra şaqqanaq
çəkib güldü. Axırda dedi ki, qoy Seyid
Miralı cəddini köməyə çağırsın,
Tanrıdan təvəqqe eləsin ki, bu istiləri bir az azaltsın. Onda biz ağalar da rahat nəfəs
alarıq, siz arxçəkənlərin də işi düzələr…
Qoston bəy bunları deyib özü də
hırıldadı. Miralı onun kəlmələrindəki
kinayəni tez anladı, gözləri daha da
qıyıldı:
- Məni sarıma, Qoston bəy. Elə bu gün ağana çatdır ki, cəddim olsaydı,
hamınızı külə döndərərdim… Yox, lazım döyül, səndən bizə
elçi olmaz. Axşam bu camaatı
yığıb özüm gedəcəm qantora, incinar
ağanın hüzuruna. Görüm nə haqla bizim tələbimizi
ödəmək istəmir, hələ üstəlik lağa
qoyub gülür…
Qoston bəy ciddiləşdi, səsini ucaltdı:
- Belə danışıqlar səni xeyrə calamayacaq,
Seyid Miralı. Onsuz da incinar ağa səndən
çox yığıb, gec-tez səni göndərəcək
gedər-gəlməzə. Atının cilovunu bir az dartsan yaxşıdı.
Miralı təbdən çıxmışdı, odur
ki, dilinin ucunu yandıran sözləri saxlaya bilmirdi:
- Cilov dartmaq səndən qalıb, mehtər Güləstan.
Məni qorxutma, onsuz da mənim aşım dibinəcən
yağlıdı.
Elə bil Bahaduru çalan gürzə
dirilib, Qoston bəyin ayağına dolandı. Nə vaxtdan bəri idi ki, heç kəs cürət
edib onun keçmişini üzünə çəkmirdi.
Qoston bəy çoxdan unutmuşdu ki, əsl
adı mehtər Güləstandır və bir gün bu
adın geri qayıdacağını ağlına da gətirmirdi.
Onun dünyada ən çox qorxduğu şey
«bəyliyini» itirməsi idi. Amma indii Seyid
Miralı, Qoston bəyin əlinin altında işləyən
adicə bir arxçəkən onun keçmişini
qurdalamağa cürət etmişdi. O, Miralıdan hər
şey gözləyirdi, təkcə bundan başqa. Odur ki, qan qulaqlarına vurdu, gözlərinə
qızartı çökdü, əvvəllər üşəndiyi,
qorxduğu möhkəm biləkli, dağ gövdəli
Miralı əridi, balacalaşdı, cılız bir
uşağa çevrildi. Sağ əlindəki şallaq
yuxarı qalxdı, havada qıvrılaraq şaqqıltı
qopartdı, fit çala-çala Miralının başına
endi. Qıcanmış dişləri arasından bu sözlər
çıxdı:
- Sən elə bir əbləhin belindən gəlmisən
ki, özün kimi tərs idi. Ona görə də it kimi gəbərdi,
üstündə quran oxuyan da olmadı…
Uşaqlıqda çox davakar olan
Miralı sonralar atasının ruhuna and içmişdi ki,
heç kimə əl qaldırmayacaq. O vaxtdan çox
qovğalar olmuş, çox hadisə baş vermiş, amma
Miralı hər dəfə səbrini basaraq, əhdini
pozmamışdı. İndi isə bəndi
yarmış çay kimi onu da saxlamaq çətin idi. Yumruqları düyünləndi, boynunun damarları dartıldı.
Ağır-ağır Qoston bəyə
doğru yeridi.
Nəzarətçi bu gəlişdən
qorxaraq, geri çəkildi, arxın badına söykəndi. Əlindəki şallaq yenidən havaya qalxdı və
bu dəfə Miralının açıq kürəyində
şaqqıldadı. Uzun hörmə
qayış köz kimi onun bədənini
alışdırdı, şallağın ucu isə gürzə
kimi sıçrayaraq, gözünün altını
çaldı. İşıqlı
dünya Miralının gözündə
qaranlıqlaşdı, sonra bu qaraltı qırmızıya
çevrildi. İstidən və qəzəbdən
şişmiş damarları şallağın zərbinə
tab gətirmədi, çiynindən və sifətindən qan
fışqırdı. Bayaqdan hərcayı
danışdığı üçün Qoston bəyi
ağır yumruğuna qonaq etmək istəyən Miralı
fikrindən daşındı. Pişik cəldliyi
ilə geri atıldı, yerdən külüngü qapdı,
qaldırması ilə Qoston bəyin başına
çırpması bir oldu.
Arxın dibindən boğuq səs
çıxdı. Günün qızmarında arxçəkənlərin
alnından süzülən tər damcıları kimi bu səs
də quru torpağa hopub yox oldu...
* * *
Seyid Miralının sürgün edilməsi
xəbəri Qaradonlu əhlini məyus etdi. Arxçəkənlər isə həm sevinirdilər,
həm də kədərlənirdilər. Sevinirdilər
ki, Qoston bəy kimi əzazildən canları qurtardı.
Ancaq Seyid Miralı yadlarına düşəndə
qəmlənib, başlarını aşağı dikir,
doluxsunmuş gözlərini bir-birindən gizlətməyə
çalışırdılar.
Göz yaşlarını təkcə Səməd
gizlətmirdi. Miralını silah
qabağına qatıb aparan günü Səməd
axşamadək üzü üstə sərilib qaldı,
hönkür-hönkür ağladı, göz yaşı ilə
quru torpağı islatdı. Sonrakı
günlərdə də o, tez-tez Miralını
xatırlayır, gözləri yol çəkirdi. Səməd bu dünyada tanıdığı «ən
yaxşı və ən qüvvətli adamın» xiffətini
çəkirdi. Uzun müddət onun
kirpikləri qurumadı.
Əziz kişi isə içərisində
ağlayır, göz yaşlarını qəlbinə
axıdırdı. O, daxili bir peşmançılıq hissi
ilə başını əsdirir, qanı çəkilib
qaxaca dönmüş dodaqları arasında
pıçıldayırdı:
- Allah mərdiməzara lənət eləsin. Qoymadı
kişi bir parça çörəyini
qazansın, bizim də çörəyimizə bais oldu.
Miralı ürəkli adam idi,
hamının qaydına qalırdı, təsibini çəkirdi…
Amma Miralının qana düşməsində mənim də
günahım var. Səfeh sözlərimlə kişini
hövsələdən çıxarmasaydım, o da hirslənib
Qoston gorbagorun üstünə düşməzdi… Nə isə,
Allah ona yar olsun, çətin işini asan etsin…
Əziz kişi beləcə
öz-özünə danışır, sonra oğlunun nəmli
gözlərinə baxıb təsəlli verirdi:
- Ay oğul, çox da qəm yemə. Miralı elə
iyiddi ki, ölümə asanlıqla can verməz. Gec-tez
qayıdıb gələr, yenə təsibkeşimiz olar…
Yusif
KƏRİMOV
əməkdar jurnalist
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2014.- 17 yanvar.- S.5.