MÖHTƏŞƏM ABİDƏLƏR MÜƏLLİFİ
Haqqında söz açmaq istədiyimiz və az qala Türkiyədə vətənpərvərlik rəmzi kimi qəbul edilən bu abidə Ankara və İzmir şəhərləri arasında – Poladlıdakı Qartalqaya yüksəkliyində yerləşir.Ölkənin möhtəşəmliyi ilə diqqət çəkən bu abidəsininn yaradıcısı da azərbaycanlı tişə ustası Səid Rüstəmdir. Bu yazıda həm bu heykəl, həm də onun müəllifinin digər yaradıcılıq nümunələrindən danışacağıq...
Tanışlıq üçün deyək ki, Səid Rüstəm ixtisas təhsilini əvvəlcə Gəncə pedaqoji məktəbində (1972-1976), sonra isə Tiflis Rəssamlıq Akademiyasında (1979-1985) alıb. Gəncəlilər onu şəhərdəki 20 Yanvar şəhidlərinin xatirəsinə həsr olunmuş abidənin(1990) müəllifi kimi tanıyırlar. 1993-cü ildə Türkiyə Mədəniyyət Nazirliyinin dəvəti ilə Türkiyəyə gedən heykəltəraşın yaradıcılığı əsasən qardaş ölkədə davam etmişdir. Ötən bu müddətdə onun yaratdığı abidələr Türkiyənin müxtəlif şəhərlərində ucaldılmışdır. Poladlıda ucaldılan “Mehmetcik” (2008) abidəsi onların arasında xüsusilə seçilir, desək, yanılmarıq...
Bütün mövcudluğu dövründə dövlətçilik taleyi yadellilərə qarşı aparılan ölüm-dirim savaşlarında dəfələrlə sınağa çəkilən Türkiyədə bu yolda iynənin ucu boyda əməyi olanların xatirəsinə ehtiramın göstərilməsi bu günə kimi də davam etdirilməkdədir, desək, yanılmarıq. Ölkə ərazisində həmin insanlara davamlı şəkildə ucaldılan abidələr də bu ənənənin bu gün də davam etdirildiyini əyani göstərir. “Fateh Sultan Mehmet”, “Atatürk”, “Osman ağa və silahdaşları”, “Çavuş Həlimə”, “Yanığın Əminə” və “Topal Osman və silahdaşları”, eləcə də insanlarıa bütün qələbələrində yardımçı olan birlik qaynağına ucaldılan “Türklük” abidəsi məhz bu qəbildəndir. Əgər biz xalqın fateh Sultan Mehmetə və Türkiyə dövlətinin qurucusu Atatürkə olan sevgisinin təbiiliyini Yanığın Əminə kimi adi mərmə daşıyanın timsalında da görə biliriksə, deməli, bu xalqın müstəqillik uğrunda əməyi olanlara ehtiramı vəzifəyə və şan-şöhrətə görə yox, dövlətçiliyin qorunmasına xidmətinə görədir. Bu mənada Türkiyədə ən böyük ehtiram abidəsinin konkret şəxsə yox, adı bəlli olmayan, torpağın naməlum müdafiəçisinə ucaldılmasının da haradasa rəmzi mənası vardır. Bu da yəqin ki, buradakı hər kəsin “Öncə Vətəndir!” çağırışına tapınması, hər an Vətən uğrunda canından belə keçməyə hazır olmasıdır...
Bizans kimi möhtəşəm dövlətin dünya xəritəsindən silinməsini şərtləndirən və əhalisi müsəlmanlardan ibarət olan Türkiyənin orta əsrlərdən müsəlmanlara qarşı səlib döyüşləri aparan xristian dünyasının qonşuluğunda mövcudluğu açıq-aşkar dilə gətirilməsə də, hər halda arzuolunmaz idi. Əslində o vaxtlardan iyirminci yüzilliyə kimi Türkiyəyə qarşı açılan savaşlar da əslində xristian dünyasının bir vaxtlar itirdiyini qaytarmaq istəyi ilə bağlı idi. Elə dünyanın böyük güclərilə davamlı şəkil alan müxtəlif savaşlar da bunu təsdiqləyir. Onların ən taleyüklüsü məhz 1921-ci ilin payızında Ankaranın altmış kilometrliyindəki Poladlı rayonunda baş tutub, desək, həqiqəti söyləmiş olarıq...
Bu gün
inamla demək olar ki, Sakariyada -
Poladlıdakı Qartalqaya nöqtəsində
gerçəkləşən bu döyüş dogrudan da Türkiyə-Yunan müharibəsinin ən
həlledici anı olub. Düşmənin
qələbəsi onun iki
il sonra ölkə
paytaxtı olacaq Ankaraya
yolunu açmış olurdu.
Odur ki, buranı türk ordusunun son dirəniş yeri adlanıranlar da yanılmırlar. Çünki, bu döyüşün hansı nəticə ilə sonuclanmasından çox şey asılı idi. Başqa sözlə desək, buradakı məğlubiyyət
yunanlar üçün
sıradan sayılacaq
döyüş uğursuzluğu
hesab olunacaqdısa, türklər bir-neçə
əsr ərzində formalaşdırdıqları dövlətçiliyi
birdəfəlik itirəcəkdilər.
Odur ki, iyirmi iki
gün davam edən bu savaş
elə daşıdığı
siyasi –psioxoloji yükə müvafiq oldu. Belə ki, gecə-gündüz ara verməyən
Poladlı döyüşündə
hər iki tərəf böyük itkilər verdi. Şəhidlik zirvəsinə yüksələn
çoxsaylı türk
mehmetciklərinin bənzərsiz
türk qeyrətinə
tapınan müqaviməti
və qisası qələbə sonluqlu oldu. Uğurlu hərbi nəticəyə
görə Atatürkün
də “Qazi” rütbəsinə layiq görüldüyü bu döyüşdə türk
döyüşçüləri güclü yunan ordusuna “Dur!” deməyi bacardı. Elə bu tarixçəni yaxşı bilən Səid Rüstəm də hazırladığı
kompozisiyanın əsas
məna-məzmun yükünü
türk mehmetciyinin dilindən səslənən
bu taleyüklü əmrə kökləyə
bildi. Başqa sözlə desək,
on metrlik kürsü üzərindən üzü
bir vaxtlar bu qanlı döyüşün
baş tutduğu meydana yönəli qürurla dayanan türk əsgərinin inamlı duruşu səsləndirdiyi “Dur!” əmrinin icrasına bələnmiş tutumdadır.
Qətiyyəti həlledici
əmrə çevirməyi
bacaran mehmetciyin silah tutan sağ
əlində, düşmənə
dayanmaq işarəsi verən sol əlində türk xalqının iradəsini yaşadan mübarizliyi duyulmaqdadır...
Təbii ki, Səid Rüstəmin
misdən hazırlanmış
bu heykəlinin möhtəşəmliyini təkcə
onun ölçüsünün
böyüklüyü müəyyənləşdirmir. Əslində
bu dəfə də onun bütün
klassik tələblərə
cavab verən heykəltəraşlıq əsərinin
abidələşməsinin kökündə mehmetciyin
iç dünyasından
qaynaqlanan qətiyyəti
və qələbəyə
inamını plastik tutuma və ruh daşıyıcısına
çevirə bilmək
istedadı durur. Odur ki, ümumi
hündürlüyü otuz
iki metrə çatan (mehmetcik fiqurunun hündürlüyü
22 metrdir) abidənin monumentallığını şərtləndirən
başlıca səbəb
onun bədii-estetik və bədii-texniki vasitələrin uğurlu
vəhdətindədir...
Məlumat üçün bildirək
ki, heykəltəraşın
abidə üzərində
yarsadıcılıq işi
səkkiz aya kimi davam etmişdir. Beton kürsü üzərində
ucaldılan və beş hissədən
ibarət olan abidənin metal hissəsinin
quraşdırılmasında müəllifin özü
şəxsən iştirak
etmişdir. Bu da heç şübhəsiz
hissələrin birləşdirilib
bütövləşməsində ortaya çıxa biləcək hər hansı bədii-texniki problemin elə yerindicə estetik tutuma uyğun həllinə kömək
edib. Abidənin kürsüsü öz-özlüyündə funksional
mahiyyət daşıyır.
Belə ki, orada Sakariya
panoram muzeyi yerləşir. Muzey-kürsünün
dairəvi fasadını
türk mehmetciklərinin
yurd sevgisini özündə yaşadan
süjetli relyeflər
təşkil edir...
Sakariya savaşında
şəhid olmuş minlərlə türk əsgərinin xatirəsinə
xələflərinin göstərdikləri
ehtiram bu gün hər bir Türkiyə vətəndaşının gözündə
qürur mücəssəməsi
kimi qəbul olunur. Belə ki, qanın
su yerinə axdığı həmin döyüşün sonunda
türklər bir millət olaraq özlərinin yenidən onlara əbədi qürur bəxş edəcək doğuş dastanını yazmış
oldular. Heykəlin
açılışı günlərində Türkiyə
mətbuatında yer alan yazıların
əksəriyyətində azərbaycanlı heykəltəraş
Səid Rüstəm həmin dastanı ölümsüzləşdirən əllərin sahibi kimi təqdim olunmuş və dəyərləndirilmişdi...
1993-2014-cü
illərdə Türkiyənin
bir çox şəhərlərində (Ankara, İstanbul,Bursa, Çanaqqala,
İzmir, Ədirnə,Sarıqamış,
Qazantəpə, Tekirdağ,
Kastamonu və s.) onun hazırladığı
və müxtəlif şəxsiyyətlərə (Mustafa Kamsal Atatürk, Nazim Hikmət, İbn Sina, Dədə Qorqud, Fateh Sultan Mehmet, Yunus Əmrə və s.) və hadisələrə (“Zəlzələ”,
“Səhiyyə”, “Ədalət
ilahəsi” və s.) həsr olunmuş abidələr ucaldılmışdır.
Həmin
müddətdə tişə
ustasının Macarıstan,
Yaponiya və Meksikada müəllifi olduğu heykəllərin
açılışı olmuşdur.
Səid Rüstəmin yaradıcılığı
təkcə monumental heykəllərlə
məhdudlaşmır. Onun dəzgah
heykəltəraşlığı sahəsində yaratdığı
nümunələr həm
məna-məzmun tutumunun
çoxqatlılığına, həm də forma-biçim oynaqlığına
görə diqqət çəkir. Müəlifin davamlı müşahidələrinin
nəticəsi olan bu heykəltəraşlıq
əsərlərində bizi
əhatə edən hadisələrə, insanın
bələndiyi ən
müxtəlif yaşantılara
obrazlı-düşündürücü
tutum verildiyindən, onlar uzun müddət
unudulmur.
Səid Rüstən dəzgah plastikası nümunələrini
vaxtaşırı təşkil
etdiyi fərdi sərgilərində nümayiş
etdirir. Onun 2014-cü ilin payızında Ankarada təşkil olunan növbəti sərgisi yüksək bədii tutumuna görə Türkiyə mədəni məkanında
yaddaqalan hadisə kimi dəyərləndirilmişdir...
Ziyadxan Əliyev
Azərbaycan Respublikasının
əməkdar incəsənət xadimi,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2016.- 30
iyul.- S.8.