Evin tikilsin, yaxud vəsiyyətnamə
hekayə
Qəzənfər
Paşayevin halal-xoşu
olsun, ana südü kimi...
Bakımızın ən bərk gedən yerlərindən birində olurdum – dördüncü mərtəbədə dörd otaqlı mənzilim vardı. Hərdən fikirləşirdim ki, bu bərk gedənlərin arasına nə təhər düşmüşəm, çünki yer üzündə məndən də yavaş gedən adam yoxdu və buna Allahın möcüzəsi kimi baxırdım. Bu doqquz mərtəbəli bina Sovetin vaxtında tikilmişdi, ətrafında hərbiçilərin yaşadığı bir mərtəbəli həyət evləri vardı. Həyət evləri deyəndə ki, bir maşın saxlamaq olardı və bizim bina onlara yuxarıdan aşağı baxırdı; eyvana çıxanda onların həyətini ovcumuzun içi kimi görürdük. Deyirlər, hər aşiqin bir dövranı var. İndi bizim binanın ətrafında üç-dörd mərtəbəli zəngin, yekəxana villalar tikilib; onlar nəinki bizim binaya yuxarıdan aşağı, ümumiyyətlə baxmırlar, elə bil bizim doqquz mərtəbəli varlığımızı hiss etmirlər – axı, doğrudan da biz varıq. Onların həyətlərində neçə maşın desən saxlamaq olar – kolxoz həyətinə oxşayır. Hasarları da o qədər enli və hündürdü ki, bizim binanın damından baxsan da, heç nə görə bilməzsən – ancaq onlar istəsə bizi görə bilərlər – nə isə mənə elə gəlirdi... Sən demə məsələ hardan baxmaqda deyil, kimin baxmağında imiş...
Uşaqlar böyüdükcə yerimiz daralırdı – otaqların sayı bir-birinin ardınca ixtisara düşürdü; onları yerbəyer eləmək lazım idi, əkib-doğmağınan iş qurtarmır, axı... Birinci oğlumun toyundan qabaq mənzilimi satdım, köçdüm mikrayona – dörd otağım oldu iki otaq – pis olmadı. İkinci toydan qabaq da, mikrorayondakı mənzili satıb köçdüm Biləcəriyə – bir otaqlıya; Bakıya ilk dəfə oxumağa gələndə Biləcəridən keçib gəlmişdim. Fikirləşirdim ki, deyəsən yavaş-yavaş rayona, doğulduğum kəndə tərəf gedirəm. Ancaq kənd yox idi axı, ermənilər gəlib oturmuşdu kənddə ki, siz coğrafiyanı yaxşı bilmirsiniz, bura bizimdi – dədə-baba yurdumuzdu. Ancaq, doğrudan da üzümü Qarabağa tərəf çevirmişdilər; tələbə vaxtı qatara minib tətildə evimizə gedəndə, Biləcəri keçən kimi elə bilirdik ki, tay kəndə çatmağa bir şey qalmayıb. Bu həm də onunla bağlı idi ki, Bakı-Erevan qatarı Biləcərə qədər can çəkə-çəkə gedirdi, oranı kəçən kimi qoyurdu üstünə. İndi də o vəziyyətdə idim; Biləcərdəki tək otaqlı mənzilimdə üzü kəndimizə əyləşib şair və yazıçıların öz avtoqrafları ilə mənə bağışladığı kitabları vərəqləyib kef eləyirdim – kitabın içini yox, mənim ünvanıma yazılmış tərifli sözləri oxuyub özüm haqqında yüksək fikirləşir, hərdən xəlvətə salıb özümü böyük adam da hesab edirdim. Çünki bu yaradıcı adamlar mənə ünvanladıqları avtoqraflarda barəmdə elə böyük sözlər yazmışdılar ki, mənim yerimə kim olsaydı çoxdan özü haqqında belə yüksək fikirdə olardı – mən hələ insaflı adamam, çox gecikmişəm. Və bu yerdə, əlli beş illik, uşaqlıq dostum olan akademikin yetmiş illik yubleyimdə mənim haqqımda dediyi sözlər yadıma düşdü:
- Əzizim, sən darıxıb eləmə, sənin gələcəyin hələ qabaqdadı...
Adətən belə sözləri iyirmi-iyirmi bir yaşlı cavan oğlan haqqında deyirlər. Ona görə də dostumun dediyini başa düşmədim. Ancaq sonra, o, dediyini mənə izah eləyəndə canıma yağ kimi yayıldı...
Əlimdəki kitab tez-tez silkələnirdi, çünki mən silkələnirdim, çünki binamız silkələnirdi, çünki evimizin iki addımlığında tez-tez ağır yük maşınları keçirdi və mən beş ildən artıqdı ki, belə silkələnə-silkələnə yaşayırdım. Özüm də öyrəşmişdim – əgər, taleyin işidi də bilmək olmaz, rahat bir mənzilə köçsəydim it kimi darıxacaqdım.
Belə hallar məndə tez-tez olur.
Avtoqrafları yerli-yersiz o qədər oxumuşdum ki,
çoxusunu əzbər bilirdim. Onu da hiss eləyirdim ki, bu qəsəbədə
mən çox duruş gətirə bilməyəcəm
- ömrüm-günüm
göy əskiyə düyülürdü, düyün
düşürdü. Ən pisi də bu idi ki, bu
düyünün açılmağına ümidim
qurumuşdu. Həyətimizdə nərd oynayanlar bir-birinə dişinin dibindən
çıxanı deyirdilər. Adama elə gəlirdi ki, onlar
heç vaxt bir-birinə salam verməyəcək - sabah
axşam üstü görürdük ki, qabaq-qabağa oturub
yenə nərd oynayırlar, axırı da həmişəki
kimi qurtarır. Nərd oyununda da, tərs kimi heç-heçə
yoxdu axı, uduzan tərəf
hökmən dava salırdı, nalayiq sözün biri
bir qəpik - ucuzluqdu bu
sarıdan. Dükan-bazarda da, elə - lətifəsi uzaq olsun,
hamı bir-birini it kimi tuturdu. Ancaq lətifəsi uzaq olsa da,
olmasa da, bu gercək idi...
Bərk gedənlər məhləsində,
baxmayaraq ki, onlar sonradan-sonraya bərk getməyə
başlamışdılar - vəziyyət çox
yaxşı imiş. Mikrorayonda bərk gedənlər məhləsi
üçün burnumun ucu göynəyirdi, Biləcəridə
də Mikrorayonun xiffətini eləyirdim. O da ola bilər ki,
ordan da başqa yerə köçsəm Biləcərin
kürrüyünü eliyəcəm - bu, ola bilər. Ancaq
bir şey mütləq olacaq:
Biləcərdən həmişəlik hamının
getdiyi yerə köçəsi olsam, bax, o zaman , nə bərk
gedənlər məhləsi üçün burnumun ucu
göynəyəcək, nə mikrorayon üçün
darıxacam, nə də Biləcərin kürrüyün
eliyəcəm-bu da gercəkdi...
Ancaq Allahın
ətəyindən bərk-bərk
yapışmaq lazımdı. Çünki ondan başqa
yapışmalı yer yoxdu, kimin ətəyindən tutursan əlində
qalır, çürükdü axı. Allahın ətəyi
o qədər böyükdü ki, bütün bəşəriyyəti
ondan sallanan görmüşəm - bu gün də elədi.
Allahın ətəyindən tutmaq üçün gərək
əlin körpə əli kimi təmiz olsun, yoxsa əlin
qıc olacaq, yapışa bilməyəcəksən...
Ömrümdə heç vaxt
belə darıxmamışdım. Səbəbini
də bilmirdim. Bu, məni lap əldən salırdı. Hiss
edirdim ki, bu, təzə darıxmaqdı-elə bil içimdə
-çölümdə bir milyon qarışqa vurnuxurdu.
İstədim durub çiməm ki, qarışqalar
varlığımdan tökülsün, ancaq suyun gəlməyinə
hələ dörd saat qalırdı. Arvadıma zəng eləmək
istədim, ancaq ona qıymadım, dedim qorxub-eləyər.
Axı, mənim mobil telefonum da var idi; iki yüzə qədər
nömrənin hamısını ələk-fələk elədim,
ancaq heç kəsə telefon açmadım. İnsafən
orda elə adamlar var idi ki, zəng eləsəydim
tökülüb gələrdilər. Və o elə
adamların içində el adamlar var idi ki, məndən
ötrü ölürdülər. Ancaq nə isə əlim
qalxmadı. Tək qalmaq istədim – elə qaldım da. Birdən
ürəyimə gəldi ki, nə isə, ya çox pis bir
hadisə olacaq, ya da heç kəsin başına gəlməyən
yaxşı bir şey – hər halda orta vəziyyətdən
söhbət gedə bilməzdi...
Mobil
telefonumu qalın kitabın üstünə qoyan kimi zəng gəldi.
Adətim üzrə kimin zəng etdiyinə baxmadan düyməni
basdım:
- Bəli...
-
Qardaş, salam.
Səsini o saat tanıdım – bəy
nəslindəndi... Bəyzadə...
- Salam, - dedim.
Bəri
bax, hardasan?
- Evdəyəm.
- Nə
var, nə yox, nə təhərsən?
-
Əlayam! – Qırmızı yalan dedim.
- Səsin
xoşuma gəlmədi axı... – Şübhələndu.
- Yoox...
yaxşıyam... bir balaca mürgüləmişdim, - yalan
dedim.
- Mən
ölüm, bir şey-zad olmuyub ki? – O çox həssas adam
idi.
- Vallah
yox, - üçüncü yalanı da dilimə gətirdim –
çətini birinci dəfə idi.
- Bəri
bax, bu günə bir planın-zadın yoxdu ki?
- Yoox... –
bax, bunu düz dedim.
- Bəri
bax, saat altıda maşın gələcək dalınca,
düş aşağı... səni bir yaxşı yerə
aparacam... balıq yeməyə... nə deyirsən? – Hazır
olduğumu bilsə də soruşdu.
- Balıq tutmağa getmirik ki...
balıq yeməyə gedirik dana, - dedim.
- Onda
danışdıq... Saat altıda evin yanında... Qabaqcadan səni
götürsün, sonra işdən məni, çıxaq gedək...
Sənin iki dostun da gələcək ora.
- Kimdilər?
– Maraqlandım.
- Gələndə
görərsən... Öz uşaqlarımızdı.
-
Uzaqdı? – soruşdum, özü də xalaxətrin
qalmasın.
- Yoox...
şəhərdən çıxacağıq... təzə
yerdi... dənizin qırağında... sən olmamısan orda.
-
Yaxşı... oldu... – dedim.
-
Öpürəm... görüşərik.
- Mən
də...
Allah saxlamış
vaxtında zəng elədi.
Ömrüm boyu müxtəlif vəziyyətlərimdə bir
az gec, bir az tez, bəzən də düz vaxtında məni
axtaranlar olub, başımın üstündə Allah var.
İnsan darıxır, mən də onlardan biri və deyəsən,
adam elə darıxa-darıxa da son mənzilə
çatdırır özünü. Ancaq bayaq dediyim kimi, nə
belə təzə şeçiddə darıxmağım
olmuşdu, nə də belə vaxtında – vədəsində
gələn zəng. Ürəkdən ürəyə yollar
görünür və bu görünən yolları Allah
salıb, burda yol tikintisi idarəsinə dəxli olan bir
şey yoxdu. Fikirləşdim ki, yəqin mənim ürəyimdən
onun ürəyinə zəng gedib – ürək zəngi ilə
danışmaq olmur, axı – o da götürüb telefon
açıb ki, qardaş, nə var, nə yox... Bu da,
gerçəkdi və ən qədim rabitə vasitəsi də
elə budu – rabitə nazirliyinə, mobil operatorlara da dəxli
yoxdu –burda rabitə naziri Allahdı, yerdə qalan nə varsa
dünənin uşağıdı...
O, bəy oğlu bəydi, ancaq
heç kəs ona bəy demir. Arada bir bəy bolluğuna
düşdük, heç onda da bəy deyən olmadı. Bəyzadəlik
onun qanındadı, bütün varlığında dövr
eləyir - əsl Bəyzadədi. Gec də olsa, bu gündən
sonra mən ona Bəyzadə deyəcəm – adını dilimə
gətirməyəcəm...
Özümə
tərəf sürətlə
yol gəlirdim – özümə
çatmağıma lap az
qalmışdı. İçimdə və
çölümdə vurnuxan qarışqalar da mən
özümə tərəf hansı sürətlə gəlirdimsə,
bax, o sürətlə azalırdı. Özümü lap
yaxından görürəm – lap az qalıb, bu da mən...
İndi mən nəhəng qarışqa yuvasına yox, adama
oxşayıram, oxşamıram ee, eləcə adamam – adam
olmaqdan yaxşı şey yoxdu...
Bayaq dediyim kimi, deyəsən çox pis hadisənin
şansı yoxdu. Əgər belədirsə deməli,
çox yaxşı bir şey olacaq – hələlik Allah bilir,
mən bilmirəm. Əgər bir yerdə olduğumuz müddətdə
ürəyimə bir şey damsa sizə deyərəm.
Bəyzadənin
babası bizim ölkəmizdə, bəlkə də ilk
skripka çalan olub – hələ yüz il
qabaq, təxəllüsü də “uçitel” olub – yəni
müəllim.
Bizim böyük kəndimizdə
isə Bəyzadənin babası ilə
yaşıd olan bir zurnaçı vardı. Yaşlı
adamlar and içirdilər ki, o Qaraquzeyin təpəsinə
çıxıb qara zurnanı pülüyəndə
göydə uçan, yerdə gəzən nə vardısa,
qanad saxlayırdı, ayaq saxlayırdı. Və o boyda kənddə
nəinki məktəb, heç bir müəllim də yox idi.
Hamının çörəyi torpaqdan
çıxırdı – torpağı əzirdilər, torpaq
da onları əzizləyirdi. Bəyzadənin babası, sonra
atası, indi də özü bizim kənddə hörmət-izzət
sahibi olublar – təmənnasız. O vaxtlar təmanna güdən
olsaydı Andranik kimi tayqulaq olardı – qulağın kəsərdilər.
O, da baş götürüb kənddən
çıxardı; qulağının yerini sarısa da,
Van-Qoqa bənzəsə də, heç cür bənzəməzdi,
əsl adı özünün də, hamının da
yadından çıxardı, təzə adı ilə
yaşayardı: Tayqulaq.
Su gələn
arx məsələsi
var də; Bəyzadə bu gün vəzifə sahibidi,
sayılıb-seçilən adamdı. Və bu uzun illərdə
o, vəzifənin sahibi olub, vəzifə heç vaxt ona
sahiblik eləyə bilməyib – imkan verməyib – nəsil-kök
var axı...
Orta boylu, gülərüz,
son dərəcə həssas, öz yerini bildiyinə görə
başqalarının da yerini dəqiq bilən, yeyib-içən,
yaşı əllini bu yaxınlarda keçmiş bir
oğuldu. Ətrafına qarşı çox diqqətlidi
ki, bu da, onun yüksək mədəniyyətindən xəbər
verirdi. O həmişə işıqlı adamlarla oturub-durur.
Çoxlu, saysız-hesabsız lətifə bilir və bildiklərini
yeri gəldikcə dostuna, tanışına, özünəməxsus
bir stildə danışmağı xoşlayır. Xeyirdən-şərdən
qalan deyil – rəhmətlik ulu babası, babası və
atası kimi. Bəyzadə ulu babsına, babasına və
atasına oxşadığı kimi, övladları da ona
oxşayırdı – yəqin ki, nəvələri də
övladlarına oxşayacaq – ot kökünün üstə
bitəcək – buna şübhəniz olmasın, yoxsa
utanarsınız...
İşimdə peşəkarlığı ona hörmətlə
yanaşanların sayını gün-gündən
artırdı; o sahədə işləyən adamların
böyük əksəriyyəti ondan məsləhət
alırlar – indinin özündə də.
Yaradıcı adamlara xüsusi hörmətlə yanaşır,
çünki özü də o qəbildəndi, çox
zarafatcıldı, onun dedikləri hamının
boğazından bal kimi keçir.
Əslində zarafat da böyük yaradıcılıq
işidi, hər əlinə qələm alan böyük
yazıçı ola bilmədiyi kimi, zarafat eləməyi də
hər kəs bacarmır – bu, böyük sənətdi və
insandan böyük dünyagörüş, bir də
güclü savad istəyir.
Münasibətimizə gəlincə isə
deməliyəm ki, (hiss elədiyimi deyirəm)
deyəsən o, mənimlə bir balaca fəxr eləyir,
öyünür. Səbəbin yaxşısını
deyə bilməyəcəyəm, çünki
yaxşısını o bilir. Ona görə ki, biz
yaxınlaşanda ilk addımı o atıb...
Özüm haqqında heç
nə deməyəcəyəm,
tanışlıq üçün yalnız onu dilimə gətirmək
istəyirəm ki, Bəyzadə kimi bir kişiynən dostuq,
aramızdan su da keçmir – vəssalam.
Şəhərin mərkəzində, Bəyzadə orda işləyirdi,
yolun ucundan tutduq, yumaqlaya-yumaqlaya gəlib çıxdıq
Pirallahıya. Qucağımızda qucağımıza
sığışmayan çox yekə bir yumaq vardı və
onu açıb ölçən olsaydı əlli-əllibeş
kilometr olardı.
Həftənin ara günü
olsa da, xeyli maşın vardı. Mən
özümü saxlaya bilmədim:
- Nə
çox maşın var əəə, burda, - dedim.
- Bu saat
Bakıda burdan bərk gedən restoran yoxdu, - Bəyzadə
cavab verdi, - bunlar bizdən qabaq gəlib ki... - əli ilə
dostlarımı göstərdi, - halal olsun.. – dedi.
-
Qardaş, - dedim, - ziyalılar belə yerlərə
vaxtında gəlillər... Görən yer olajax?
- Narahat
olma, dünənnən zəng eliyib demişəm...
İki nəfərdən biri uşaqlıq dostum –
akademik idi, o birisi də, qeyri-hökümət təşkilatının
prezidentidi, başı ağappaq ağarsa da, bizdən
onbeş-iyirmi yaş cavandı, əlimdə
böyütmüşəm – ölkədə yetərincə
tanınır.
-
Düşək qardaş, düşək, - Bəyzadənin
keyfi bəri başdan kökəlməyə başladı.
Pəncərələri
dənizə tamaşa eləyən, səliqə-səhmanlı
otaqda əyləşən kimi xidmətçi, gülərüz
bir oğlan gəldi:
- Xoş
gəlmisiniz...
- Bəri
bax, - Bəyzadə dedi, - nəyiniz var?
- Səkkiz
cür balığımız var...
- Nə?!
- Bəyzadə dilləndi.
- Səkkiz
cür balıq... – Xidmətçinin gözləri
alacalandı.
- Səkkiz
cür balıq olmaz! - Bəyzadə etirazından qalmadı.
- Mir
Möhsün ağanın qəbrinə and olsun... – Əvvəldən
gülərüz gördüyümüz xidmətçi elə
yumşaq dedi ki...
-
İnanıram... inanıram. Ancaq yadında saxla, sən hələ
uşaqsan... Balıq iki cür olur dünyada, qarmağa
keçən balıq, bir də qarmağa keçməyən
balıq... Bildin?
- Həəri...
Ələnçiynə?.. – gülümsədi... – həri,
düppədüz...
Stol
yavaş-yavaş açılırdı,
yazağzı tutqun hava yavaş-yavaş
açılan kimi. Bir azdan bu stolda gün də
çıxacaqdı; yazağzı hava açılandan sonra
gün çıxan kimi... Və bu günəş dördnəfərlik
olacaqdı. Niyə də olmasın? Təmənnasızlığın
ənginliyindəki dörd nəfər bir-biri
üçün darıxıb gəlmişdi. Bir-biri
üçün belə darıxan adamlar qovuşanda
bütövləşir, bütövləşdikcə insana
daha çox oxşaylr, oxşamışına
oxşadıqca əsilləşir (əsli ilə
düzdür yox haa!!!), əsilləşdikcə nəsilləşir,
nəsilləşdikcə də: artıran nəsl qədrini
sidq ilə qədrin artırar – mübarəkdi!..
Darıxan darıxdığına qovuşmasa karıxar.
Darıxmayan adamdan nə akademik, nə qeyri-hökümət
təşkilatına prezident, nə Bəyzadə kimi yüksək
vəzifə sahibi, nə də, mənim kimi birisi ola bilməz.
Adam ömür boyu nə qazanırsa, hamısı
darıxmağın hüsabınadı – başqa heç nə
deyil. Darıxmaq insan üçün nüvə
başlığı kimi bir şeydi. Dünyanı da
dövri-qədimdən darıxan adamlar idarə eləyib – bu
gün də elədi. Necə idarə ediblər: pismi,
yaxşımı – artıq bu, işin başqa tərəfidi...
Dünyada saysız-hesabsız teatr tamaşaları, filmlər
var. Hamımız görmüşük. Anacaq
dünyanın ən qədim filmi, ya tamaşası Adəm Həvvadan
ötrü darıxanda onun sifətində zühr eləyən
görüntülərdi, buna Allahın varlığına,
inandığım qədər inanır, bu məntiqə
etibar eləyirəm. Çünkü bəşəriyyətin
bu ilk filminin birinci seriyasının ssenari müəllifi də,
rejissoru da, sponsoru da Allahdı!!! Siz də inanın... Çətin
olsa, darıxan adam görəndə onun sifətinə bir az
diqqətlə baxın; diqqətlə baxsanız bir də
duyuq düşəcəksiniz ki, baxmırsınız ee,
tamaşa eləyirsiniz – ekrana tamaşa eləyən kimi. Bizlər
milyon illərdi insanın sifətinə baxırıq... hərdən
tamaşa eləmək da lazımdı – bu, bir başqa
tamaşadı... Darıxan adam tapmaq da çətin deyil –
bütün dünya darıxır.
- Qardaş, “yenə göylərdədi
şair xəyalın...” - Bəyzadə dedi, - nə fikrə
getmisən?
Bəyzadə
fikrə getdiyimi dəqiq bilsə də, dərinə də
getmədi;
-
Yaxşı... soyutmayaq... xoş
görüşmüşük!
Dörd əl bir-birinə
tərəf uzandı, kiçik bir dairədə
görüşdülər, badələr cingildəyən
kimi təzədən qayıdıb məlum ünvanda
boşalıb stolun üstündə, əvvəlki yerlərində
bərqərar oldular.
Gözümnən
görmüşəm; insan
darıxanda Əlin içindəki cizgilər
o qədər aydın görünür ki, elə bil Kimsə
qələminən bu xətlərin üstündən gedib,
sanki onu təzədən, ancaq olduğu kimi çəkib və
əlbəttə bu, adi qələmlə başa gəlməz
– Allahın qələmidi... Gözəl qadın haqqında
deyimdən: elə bil qaşları İlahinin qələmi ilə
çəkilib... Qələm həmin qələmdi...
Dörd əl artıq
yeddi dəfə bir-birinə tərəf
uzanmışdı, kiçik bir dairədə
görüşmüşdü, badələr cingildəmişdi,
qayıdıb məlum ünvanda boşalmışdı və
stolun üstündə hərəsi bir tərəfdə bərqərar
olmuşdu. Yəni məclis teştdə sərilmiş
isti süd kimi qaymaq bağlamışdı. Dörd nəfərlik
günəş billur, samballı, boş badələri
işıqla ləbələb doldurmuşdu və Bəyzadə
araq süzsəydi, işıqla dolu badələr
daşıb töküləcəkdi stolun üstünə və
süfrədən araq qoxusu gələcəkdi; belə məclislərdə
axıra macal məsti – xumar ölmuş birisi dolu badəyə araq süzən
kimi – bax, heylə...
Xoş görüşmüşükdən sonra birinci mənim şərəfimə
sağlıq dedi Bəyzadə – Akademik də, Ağbaş da əlavlələrini
elədilər darıxa-darıxa. Dedilər ki, bu kişi bizim
ağsaqqalımızdı, onunla fəxr eləyirik, həm də
məclislərimizin yaraşığıdı. Düzü,
mənə göstərilən bu yaraşıqlı
münasibət mənə şirin, halal bir rahatlıq gətirmişdi.
Elə bil ki, məni stolun üstünə uzadıb enimə-boyuma
tərif döşüyürdülər; əgər
başım gicəllənsəydi, bilməyəcəkdim ki,
tərifdəndi, yoxsa arağın təsirindən. Məncə
bunu bilmək də o qədər vacib deyildi...
Akademik də, Ağbaş
da, elə Bəyzadəni özü də
şərəflərinə deyilən sözlərdən
ağzı əyri qalmadılar, əksinə sağlıqdan
halal ləzzət alıb pəndam olmuşdular – gendən
çağırırdı.
Bəyzadənin
inək dili kimi enli mobil telefonunda Yaqub Məmmədovun “Mirzə-Hüseyn
seygahı”na qulaq asıb kövrəldik, heykəlləşdik,
dalınca da “Qarabağ şikəstəsi” gəldi, heykəllər
başladı ağlamağa – heykəllərin
ağlamağı dəhşət olur... bu dəhşətdən
sonra gələn sükut da dəhşət olur... Bu sükut
Qarabağın sükutuna, bu sükutun süqutuna yaman
oxşayırdı... Bu oxşarlığın içində
nə yeyib-içmişdiksə hamısı irin-qan olub
burnumuzdan gəldi, deyəsən Qarabağ öz balalarına
halallıq verməmişdi – mən belə başa
düşdüm...
...Və...Və... Xilaskarımız, fövqaladə
xilaskarımız Bəyzadə dil açdı:
Sizə xoruz səsi eşitməmiş bir anektot... Deməli,
radio-televiziya-zad olmayan vaxtlarda, yaşı əllini
keçmiş dörd yaxın dost görüşür.
İçində ən savadlısı, Mirzə kimi
tanınan biri üzünü dostlarına tutub deyir:
- Ay uşaqlar, bir şeyə mətəl qalmışam.
Arvaddara elə yazığım gəlir ki.
- Niyə
ay Mirzə?
- Əə,
niyə nədi? Yazıqdılar dana, həmməşə onu
fikirləşirəm ki, onnar nə təhər doğur, o
boyda uşaq ordan nə təhər çıxır.
Diribaş
dostlarından biri deyir:
- Pah... bu
da bizim savadlımız. Əə, bəs bilmirsən?
Doğmağa bir az qalmış Mələklər gəlir,
qapını açır, uşaq çölə
çıxannan sonra da qapını bağlayıb
çıxıb gedillər dana.
Mirzə
deyir:
- Deyirəm
axı... bizim o səkkizinci uşaqdan sonra mələklərin
yadınnan çıxıb nədi, qapını
açıq qoyub gediblər...
Heykəllər nə təhər qəhqəhə çəkib güldülərsə
təzədən çönüb adam oldular .
Bakıda
bir heylə heykəl var, görəsən onlar da belə
ürəkdən qəhqəhə çəkib gülsələr
dirilərlər – bu, möcüzə olardı...
Siz gülüşün gücünə
barmaqarası baxmayın haa, birinci
dünya müharibəsindən bir-iki il
qabaq Londonun məşhur məzhəkəçi aktyoru Cou
Krimaldi bir lalı o qədər güldürüb ki,
axırda lalın dili açılıb... Heykəl də lal
olur axı...
... Akademiklə Ağbaş
getmişdilər. Mən Bəyzadəyə dedim:
- Qardaş, sən ağıllı
adamsan, hesab-kitabı da yaxşı bilirsən, – onun
gözünün duruluğunda baxışlarım əriyib
qarışdı, – bax, maa de görüm mənim kimi adam öləndə, onun dəfni,
üçü, yeddisi, qırxı, bir də ili neçiyə
başa gələr?
- Sən
nə danışırsan, ay qardaş, səni istəməyənlər...
Onun
sözünü kəsdim:
-
Xahiş eliyirəm, ma lazımdı, – çox ciddi bir
görkəm aldım.
- Deyim də...
– Bəyzadə stolun üstündən telefonu
götürüb şəhadət barmağı ilə
“dimdikləməyə” başladı, – deməli belə... hə...
Baş daşı qara mərmərdən olsun, yoxsa Jitomir
daşından.
-
Hansı yaxşıdı? – soruşdum.
- Ölənnən
sonra ikisi də eyni şeydi...
- Jitomir
yaxşıdı, – dedim.
- Oldu,
Jitomir. Belə... belə... bu da belə... millət
hamısı tökülüb gələjək...
qacqınlar da bir tərəfdən... Yerin var qəbristanlıxda?
- Yoxdu...
- Hə...
bu da belə... Hə... Deməli, qardaş, urvatdı olmaq
üçün hardasa... hardasa... hə... Otuz min... Bax, belə...
– telefonu stolun üstünə qoyub bikefləyəndən
sonra gözünü mənə zillədi, yəni nə məsələdi
belə...
- Qulaq as, – dedim,
– bax, mən o Biləcərdə qalsam öləjəm, bunu
saa dəqiq deyirəm, özü də tezdiyinən. Ölsəm
də vəsiyyət eləyəjəm ki, məni yerdən sən
götürəsən.
-
Götürərəm dana...
- Axı,
mən ölmək istəmirəm hələ... – dedim.
- Onda nə
deyirsən eliyim dana, təki sənin başınnan bir tük
əskik olmasın, qardaşın ölmüyüb ha, – Bəyzadə
əməlli-başlı bikefləmişdi.
- Saa deyim
dana neyləmək lazımdı.
- De... –
Elə bil ki, Bəyzadə tələsirdi, heç mən də
uzatmaq istəmirdim.
Uzatmadım
da, dedim:
- İstəyirəm,
səni on min qabağa salam... özgə dəyilsən ki...
O,
gözlərini döyə-döyə maraqla soruşdu:
- Mənimi?
- Hə səni...
- Nə təhər?
– Maraq Bəyzadəni götürmüşdü.
- Deyirəm
dana... Yadındadı altmış illik yubleyimdə bir ləzgi
maa maşın bağışlamışdı ee...
“Hunday-Sanata”? Özü də o ləzgi məni cəmisi iki dəfə
görmüşdü...
- Niyə
yadımda deyil...
- Qulaq as, bax, o maşını üç-dörd ay
sürənnən sonra satdım, ev tikmək
istəyirdim Mərdəkanda... tikdim də, ancaq
yarımçıq qaldı... qiymətlər qalxdı,
qaldım belə... üstünü bir təhər
örtdüm... Divarrar var, bir də taxtapuşu. Hə... O yeri
maa kənd camaatı bağışlamışdı –
hassarrı, darvazalı-zaddı. İndi məsələ belədi...
Sən maa iyirmi min verirsən... mən oranı tikib
yığışıram içinə... hə...
Ölmürəm,başdıyıram yaşamağa... Sən
də on min qabağa düşürsən... Nə təhərdi?
- Əladı...
Ömrümdə çox qabağa düşmüşəm,
ancaq heç vaxtı belə qabağa düşdüyüm
olmayıb. Allah xeyir versin!
- Versin də,
- dedim, – deyəcən bir az da minnət qoydum, ya da ki, mənə
elə gəldi, bilmirəm.
-
Qardaş, - Bəyzadə elə bil sözün həqiqi mənasında
durduğu yerdə on min manat qabağa düşmüş
insan ovqatı və ulu babasına xas ağayanalıqla sevincək
olmuş adam kimi görünürdü.
- Nədi?
– dedim.
- Bu məsələ
həll olundu!.. Deyirəm bəlkə mənim on min manat
qabağa düşməyimin şərəfinə meyvəynən
bir yüz qram vuraq, nə təhər məsləhətdi? –
Əlini çiynimə qoyub özünə tərəf
çəkdi, üzünü üzümə söykəyib,
– Sənnən yoxdu də, yoxdu... – dedi.
- Bəyzadənin
dediklərinə nə
təhər inandımsa, mənə elə gəldi ki,
doğrudan da onu on min qabağa salmışam və deyəsən
özümü də o yerə qoymuşdum, özümü
elə aparırdım.
- Bəyzadə badələrə araq
süzdü, içi işıqla dolu badələr nə
daşdı-töküldü, nə süfrəni buladı,
nə də süfrədən araq qoxusu gəldi; bu ovqatda
mümkün olduğu qədər ciddiləşib dedi:
- Qardaş, sən qənimət
adamsan, sən ağlı başında olan hər kəs
üçün qənimət adamsan, sən hamının qənimətisən,
hamının. Bilirsən, qardaş, biz neçə illərdi
sənnən dostuq, halal çörək kəsirik. Mənə
elə gəlir ki, o dostluq ki, əvvəl-axır böyük
ərkə çevrilmir, o mükəmməl deyil, –
yarımçıqdı. Biz qarabağlılar and içən
oluruq axı, atamın göruna and olsun ki, çox sevinirəm,
– gözləri doldu, – bilirsən niyə... ona görə ki,
bu gün bizim dostluğumuzun – böyük ərkə
çevrilən günüdü, dostluğumuzun doğum
günüdü, yarımçıq olmaqdan qurtaran
günüdü. Maşallah, sənin kuruqun
böyükdü, hamı səni tanıyır, dostun -
tanışın da çoxdu. Sən kimə belə ərk
eləsəydin hamı canınan-başınan kömək
eliyərdi. Ancaq sən maa dedin... öpürəm səni
qardaş... məni seçdin... seçilənlərdən
olasan, necə ki, o sizdə var eee, seçilmiş əsərlər...
sən də seçilmiş əsərlərin bir cildisən.
Öpürəm səni, var ol qardaş, – və qəfil
üzündəki ciddilik masqasını çıxarıb
bir tərəfə tulladı, gülə-gülə davam elədi,
– sənin sağlığına, ona görə ki,
durduğum yerdə məni bir heylə qabağa saldın.
Vurduq və durduq...
Yolda Bəyzadə
məndən gülə-gülə soruşdu:
-
Qardaş, – yavaş dedi ki, sürücü eşitməsin, –
tay bunnan sonra vəsiyyətnamə mənnik olmuyajax dana, heylədimi?
- Ona hələ
baxarıq, – dedim.
Əlini əlinə
şapbıldadıb uğundu...
...
Cızmaqara janrındakı bu “əsərimi” elə həmin
Mərdəkandakı təzə evimdə yazıb sizə
göndərdim. Göndərdim ki, siz də biləsiniz, biləsiniz
ki, qorxub eləməyin, dünya dağılmayacaq...
Nasdradamus
qələt eləyir...
6 aprel 2017-ci il
Seyran Səxavət
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 15
aprel.- S.14-15.