Saday Budaqlının qəhrəmanları:
adam içində adam...
(“Zədə” romanı haqqında)
Bu məqaləni Mövlud
Mövludun əziz xatirəsinə ithaf edirəm.
“Nəyə ki toxunursan, nəyi ki
görürsən - qalacaq, sevinməkdi, ağlamaqdı,
alçalmaqdı – hamısı keçib-gedən şeydi, unudulandı”.
Roman
janrının nəzəri-estetik problemləri –
mövzu-ideya, forma-məzmun, dil-üslub, həcm və s. bu
kimi məsələlərlə bağlı mübahisələr
təkcə bizdə deyil, dünya ədəbiyyatşünaslığında
da ədəbi gündəm aktuallığındadır. Və maraqlıdır ki, Qərb ədəbiyyatında
bu problem nəzəriyyəçilərdən daha çox
yazıçıların diqqət mərkəzindədir.
Onlar sanki, bu işin həm praktikasını (roman nümunələri
yaratmaqla) , həm də nəzəriyyəsini
(bu janrın xüsusiyyətlərini elmi, bədii-estetik
aspektdən çözməklə) ortaya qoymaq missiyasını
yerinə yetirirlər.
Roman janrı, ümumiyyətlə, ədəbi nümunələrin
yaranma prosesinin nəzəri qaydaları haqqında hökmlərdən
istifadə məqbul sayılmaz. O yaradıcılıq ki azad
ilhamın gücü ilə işləyir, hasilə gəlir,
orda hökm, qadağa, konkret maddələr, reseptlər olmaz. Bu nəzəri yanaşmalardan biri də “Romanın həcmi
necə olmalıdır?” sualı ilə bağlıdır.
Hər dəfə də bu sual ortaya gələndə
C.Coysun “Uliss”, L.Tolstoyun “Hərb və sülh”, S.Rəhimovun
“Şamo” əsərlərinin adı çəkilir. Həcm əsərə roman statusu verirmi? - sualını da indi səsləndirsək,
yeni-yeni problematik nüanslar ortaya çıxacaq. Əlbəttə,
bütün irihəcmli kitablar roman ola
bilmir, lakin kiçik həcmli nəsr nümunələrini
roman mərtəbəsinə qaldıran roman
monumentallığını əks etdirə bilən keyfiyyətlər
isə birbaşa mətnin mahiyyəti ilə
bağlıdır. “Əbədi eşq”, “Şənbə”
kimi məşhur əsərlərin müəllifi ingilis
yazıçısı Iən Makevən çox qısa
yazılmış romanların tərəfdarı olduğunu
bildirirdi. “Mən qısa romanları sevirəm.
Roman birnəfəsə oxunmalıdır, məsələn,
3 saata - necə ki biz 3 saatlıq filmə, yaxud operaya bir oturuma
baxıb həzz alırıq”.
Məşhur yazıçı E.Munronun hekayələri
o qədər böyük idi ki, ona Nobel mükafatı veriləndə
mətbuatda hətta onun hekayələrini “roman” kimi də qələmə
verənlər olmuşdu. Iən Makevənın
romanını isə bir çox nəzəriyyəçilər
hekayə kimi qəbul etmişdi. Səbəb isə təbii
ki, ilk növbədə həcm məsələsi idi...
Onun hekayə
və roman arasındakı fərqə münasibət
meyarı isə qəribədir: “Mənim üçün
hekayənin maksimum həcmi 40 min sözdür. Mənim
romanım isə bundan təxminən 15 min söz çoxdur.
Əgər biz janrlar arasında bu cür sərhəd
çəkmiş olsaq, onda mənim yazdığım - hekayə
yox, qısa romandır. Mən bu formanı
doğrudan da sevirəm. Sən gərək
obrazları tez tanıdasan. Burada maksimum 1-2
altsüjetə yer var”.
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında
romanın həcm məsələsi də paradoksal
yanaşmalarda müxtəlif cür izah edilir. Kimi romanda
miqyas siqlətini (həcm baxımından) vacib hesab edir, kimi
isə həcm limiti tələbini rədd edərək məzmun,
ideya, obraz dəyərləndirməsini önə çəkir.
Düzdür, bəzən yığıncaqlarda kiminsə
qoltuq cibindən balaca, bloknota bənzər bir kitabı
çıxarıb “Buyurun, yni romanımdır”- təqdimatı
istər-istəməz məndə də təəcüb və
qıcıq yaradır. Çünki təsəvvürümüzdə
roman anlayışının mahiyyəti sanki hər detalda
möhtəşəmlik nümayişi ilə səciyyələnməlidir-kimi
qənaətə köklənmişik. Fəqət,
faktlar göstərir ki, qəliblənmiş,
şablonlaşmış təsəvvürümüz
çox vaxt yanlışlığa aparıb
çıxarır bizi. Yəni romanı həcm
meyarı ilə yox, məzmun, məğz, ideya siqləti və
s. bu kimi daha ciddi tezislər əsasında
araşdırmalı, qiymətləndirməliyik…
Saday Budaqlının “Zədə” romanının həcmi
çox kiçikdir. 100 səhifədən də az. Ümumiyyətlə,
hekayələrində də yığcamlığı,
qısa və konkret təqdimatı sevən müəllifdən,
əslində bu həcmdə roman gözlənilən idi.
Yenə İ. Makevənın fikrinə
qayıtmaq istəyirəm. O deyirdi ki, müəllif
obrazını oxucusu ilə tanış edəndə
söhbəti uzatmamalıdır…
“Zədə” romanında da belədir. İlk cümlələrdən
etibarən beynimizdə bir sual işarəsi yanıb
sönür sanki: Bu kimdir? Kimdir axı? Hay-küy, narazılıq, xəcalət hissinin təlatümü
ilə başlayır özünütəqdimə. Və bu adamı çox tez tanıyırıq.
Hisslərimiz onun həyəcanına əlüstü
təslim olur və başlayırıq o adamla yol getməyə.
Bu yol isə düzü-dünyanı
fırlanıb bizi öz içimizə, daxili
“mağara”mıza qədər endirir.
Romanda bu yola yönləndirmə detalı isə
çox kiçik bir hadisədən başlanğıc
alır. Əsərin qəhrəmanı Mədət
qardaşına görə vəzifəli bir adama ağız
açır. Amma bu xahiş sən demə
onun bütün varlığını tar-mar edir. Müəllif bir xahiş anının tablosunu elə
ustalıqla, elə incə çözümlərlə rəsmləyir
ki, kompazisiya da, süjet də, bu süjetin kuliminasiya nöqtəsi,
final aqibəti ehtimalları da məhz həmin tablonun –
xahiş anının dramatizminə köklənir.
Çünki bircə xahişi etmək üçün həm
fizioloji, həm mənəvi - psixoloji durumunda əyilmələr,
alçalmalar, sıxılma, kiçilmə, mütiləşmə
və s. bu kimi neqativləşmə aktlarına imza atmalı
olursan. Boynunu bükür, səsini qısır, üzünə
yaltaqlıq, qorxaqlıq, ürkək və süni
utancaqlıq maskası geyirsən…
“Biabırçılıqdı,
biabırçılıqdı, biabırçılıqdı. Gör nə
təhər alçaltdı özünü, nə təhər
alçaltdı, alçaltdı, alçaltdı. Hələ xahiş eləməmişdən
alçalmışdı, görən kimi
alçalmışdı. Gözləri
yazıqlamışdı, şit-şit gülümsəməyicə
bacarırdı. Çünki o heç nədi,
heç nədi. Hə, hə, heç nədi.
Qışqırıb bağırmaqla deyil –
heç nədi. Özgə vaxt sinəsinə
döyür: mən, mən, mən- guya göydən zənbillə
düşüb, guya hamı ondan aşağıdı, guya
hamının ona borcu var”.
Bu
parçanı oxuyan andaca sual edirik: Kim kimin haqqında belə
həqarət və nifrətlə düşünür,
görən? Bu təhqiramiz, aşağılayıcı
yanaşma kimin kimə münasibətinin ifadəsidir? Məlum
olur ki, Mədət adlı bu cavan oğlan-əsərin
baş qəhrəmanıdır, özünü dara çəkir,
söyür, yamanlayır… Deməli, ilk cümlələrdəncə
obrazı, qəhrəmanımızı tanıyırıq.
Özü ilə mücadiləyə qalxan, bu
barışmazlıq üzündən yaşamağa belə
fürsət tapa bilməyən bir adam… Əsərin mənfi qəhrəmanı da, müsbət
qəhrəmanı da bir obrazın simasında əks olunub.
Qoşa addımlayırlar...
Amma bu adam çox tanış gəlir bizə. Çünki bizim içimizdən
çıxıb o. Nə vaxtsa orda yaşayıb, ya nə vaxtsa
qayıdacaq, ya da çoxdan çıxıb, küsüb
gedib real mövcudluğundan. Bəlkə
diksinib, iyrənib, bezib gedib? Bu adam
–“Zədə” romanının baş qəhrəmanı
güzgüyə baxanda da başqası, yad biri ilə üzləşir.
O özünün sıxılmış, kiçilmiş,
alçalmış, əzilmiş “mən”i ilə söhbət
edir. Onun tərəf müqabili
özüdür. Romanın çox sadə
süjeti var. Hadisə, macəra, (Gülzar və Mahmudun, digər
epizodik obrazların əhvalatlarını nəzərə
almasaq) müxtəlif çeşidli obrazlar silsiləsi,
ictimai-siyasi barışmazlıq və s. bu kimi yanaşmalardan
uzaq bir süjet. Daha doğrusu, düşüncə
seli… Özündən xilas ola bilməyən,
psixoloji travmalı xəstə kimi görünən, əslində
isə vicdanlı, sağlam əqidəli biri… Hər mənəvi
itkisinə, insan kimi hər məhv edilmiş dəyərinə
çox vasvasılıqla yanaşan, o itkilərə sanki günlərlə
yas saxlayan biri…
Bu romanın mövzusu, dili, üslubu kimi strukturu da
çox maraqlıdır. Müəllif
süjeti, kompazisiya və ideya yükünü, dinamik
inkişaf sürətini, tempini sanki bütün əsərin
yox, əsərin qəhrəmanının düşüncəsi
üzərində tənzimləyir. Ümumi
mətnin deyil, mətni də öz təsiri altında saxlayan
bir düşüncə intensivliyi, davamlılığı
bizi özü ilə romanın sonunadək apara bilir.
Darıxmırıq, çünki bu düşüncədəki
analizlər o qədər səbr, hikmət və obyektivliklə
aparılır ki, sonda özümüz üçün xeyli
diksindirici qənaətlər əldə edirik. Yox olmaqda, heçə
dönməkdə olan bir insanı (bəlkə də
özümüzü) dinləyirik…
Qarşımızda anbaan azalan, elə hey
çıxılan, minusa doğru sürüklənən
İnsan taleyi sərgilənir. Mədət yapışıb öz
yaxasından, dara çəkir, yıxıb sürüyür
özünü, yorulur, nəfəsi kəsilir, az qalır bu
“öz”ü məhkəməyə versin, camaatın içərisində
onun üzünə “alçaq”, “yaramaz” da deyə bilər,
onu boğa da bilər və s. O içindəki bu adamdan
utanır, onun mövcudluğundan, varlığından
utanır. Bu adam onu hər an ələ verə
bilər, sata bilər… Və bir şeyə
çox təəccüblənir. Axı
onu - qorxaq, riyakar, yaltaq adamı niyə hələ də sevən
var? Niyə onu görmürlər? Niyə onun həqiqi kimliyinə hamı göz yumur?
“İlahi, axı o niyə yaşayır, niyə
yaşayır. Öləsi adamdı,
öləsi. Özü özünü
aldadır, yalmanır, yazıq-yazıq gülümsəyir.
Tutu da deyir nişanlım var, sevgilim var. Onu
sevir, onu. Gör dünyanın
harasıdır, onu da sevən var, xoşuna gəlməkdən
ötrü dəridən-qabıqdan çıxan var. Qoy rədd
olsunlar, qoy hamısı rədd olsun. Qoy
sevməsin. Desin sən pissən, sən
heç nəsən. Bacarır, qoy desin. İndiki
gördü, gördü o kimdi. Gördü
ki, kiminsə qabağında sıpıxır, boynunu
bükür. Üzünə
tüpürürlər – susur, dolayırlar, susur”.
S.Budaqlının
qəhrəmanları, adətən “adam
içində adam” təsəvvürü yaradır. Ya
daxilindəki adam onunla, ya da o daxilindəki
adamla “vuruşur”. Bəzən rus suveniri (biri digərinin
içərisində gizlənən, bir-birindən balaca)
Matryoşka (ana kukla) kimi görünür bu adamlar.
Qaldırdıqca içərisindən daha bir adam
boylanır, çıxır. Sürpriz kimi… “Zədə”
romanının qəhrəmanları isə suvenir sürprizi
kimi görünmür, situasiyaların, şəraitlərin
“doğduğu” və bu situasiyalarda kiçildikcə
kiçilən, əridikcə əriyib yoxa çıxan
adamlardır… Bu suvenir kuklanın içərisində
olduğutək, onun qəhrəmanı da sanki soyunduqca soyunur,
soyulduqca soyulur, axırda lap balaca, kiçik fiqur kimi qalır.
Böyük fiqurların içərisində
gizlənib qalmış balaca adamdır hədəf. Amma
bu balaca adam elə balaca
doğulmamışdı. Onu yenidən doğanlar var, daha
doğrusu, bu romanda da aydınca gördük ki, hər bir insan
sanki bir ömür boyu öz
yaradılığışını mənfi mənada
“redaktə”, təhrif işi ilə məşğulmuş…
S.Budaqlı özünün roman ideyası, mövzusu, məzmunu,
fəlsəfəsi prinsiplərini, şərtlərini
çox böyük səbrlə bir insanın daxili
kriminalogiyası, müharibəsi mənzərəsinə
köçürə bilib. Məkan da, zaman da, hərəkətlilik,
sürət və ləngimələr də bu mühitdə-bir
insanın daxili qaranlığında, şüur,
düşüncə, hiss və həyəcanları
miqyasında cərəyan edir. Amma orda hamı
var. Orda müxtəlif zamanların, daha çox
sitüasiyaların qəhrəmanını görə bilərsiniz.
Romandakı dramatizm bir xahişin psixoloji travma
miqyasında böyüdükcə böyüyən mənəvi
sarsıntı yaratması faktı ilə bağlıdır. Mədət
qardaşı Süleymanın xahişini nişanlısı
Tutunun dayısından edir. Onun
(Süleymanın) təhriki ilə.
Romanın ideyası, əslində alçalmanın
anatomiyasını açmaq missiyası üzərində
qurulub. Biz necə olur ki, alçalır, balacalaşır, əsil
simamızı itirir, insan kimi mənəvi yüksəlmələrdən
imtina edib intensiv tənəzzüllə müşahidə
olunan bir “heç” aqibətinə düçar oluruq? Sual, əslində dərinliklərə aparır
bizi. Amma romanı üzdən, sadəcə bədii mətn
kimi oxuyanlara bu dərinlik ola bilsin ki, cəngəllik
kimi görünəcək. Hətta ola
bilsin ki, “Bu adam nə qədər öz içində var-gəl
edir? Özü ilə danışır,
dalaşır?” sualını verəcək.
Alçalmaq, bu rəzil prosesə öyrəşmək
də olurmuş. Mədətin bacısı Gülzar döyülməyə,
nənəsi korluğa, cəmiyyət qorxu içərisində
yaşamağa öyrəşdiyi kimi, fərdlər, şəxslər,
şəxsiyyət kimi qəbul edib səcdə etdiyimiz adamlar
da alçalma dinamizmikasına, mexanizminə öyrəşə
bilərmiş…
Müəllifin müşahidəsi və təsvir dəqiqliyi
adamı qorxudur, hətta. Baxın bu adamı
tanıyırsınızmı? Hər tərəf
bu adamlarla doludur. Sağımız, solumuz, içərimiz…
Saymazlığı, özünə qarşı hörmətsizliyi,
istehzalı yanaşmanı işlərini yola vermək naminə
asanca udan adamlar… Özlərini, vicdan və ləyaqətlərini
bala-bala xərcləyən adamlar… Amma Mədət xahişdən
sonra nələr yaşayır, nələr
düşünür: “Çünki özü
özünü alçaldır. Özü
özünə hörmət eləmir. Cavabını
versəydi, belə danışmazdı. Onda
sayardı. Deyərdi, bu da kişiymiş.
Elə deyərdi. Onda
sayardı. Ancaq özü istəmir onu kişi
bilsinlər. İstəmir. İstəyir
ona yazıqlarıca gəlsin, başını
sığallasınlar. Üzünə
gülümsəsinlər. Öyrəşib,
daha öyrəşib. Bu gün dözdü, sabah da dözəcək. Xətrinə
dəyəndə narahat olmayacaqlar, üzr istəməyəcəklər.
güləcəklər: “İncidin? İncimə, incimə”. Çünki bilirlər
o cavab qaytara bilməz, hirslənə bilməz, təhqir eləyə
bilməz, O ancaq susub burnunu sallaya bilər, yiyəsindən
küsmüş it kimi ancaq quyruğunu bulayar, qayıdıb
dişləyə bilməz, çünki qorxur qapıdan
qovalar, üzünə baxmayalar, sonra yazıq ola.
Bunu bilirlər, düz bilirlər,
özünü elə tanıdıb”.
Fəqət, bütün böyük ədəbiyyartların
kuliminasiyası elə insanın içindəki bu var-gəllər,
bu mənəvi-psixoloji qovğalar, bu daxili təbəddülatlar
üzərində qurulmurmu?
Dünya ədəbiyyatı nümunələrində dəyişmə,
başqalaşma, mənəvi süquta dirənmə
halları adətən, demək olar ki, çox vaxt hadisələr,
macəralar, obrazların, xarakterlərin
qarşılaşdırılması fonunda verilir. İ.V.Hötenin,
E.M.Remarkın, U.Folknerin, L.Tolstoyun, F.M.Dotoyevskinin, F.Kafkanın
və başqalarının əsərlərində belədir.
“Zədə” romanında anti –mövqeli adamlar əsərin
qəhrəmanı üçün qorxulu, təhlükəli
deyil. Burda düşmən, onu –Mədəti
yaşamağa qoymayan məhz içindəki balaca adamdır.
Qorxaq adam, yaltaq, satqın, riyakar, dəyişən,
simasını itirən həmin balaca adam, əslində onun
içində gizlənmiş təhlükədir… Bu balaca adam həm də çox güclüdür.
Çünki onun milyonlarla tərəfdaşı,
anlayanı, kömək edəni var. Lakin onun sahibinin, məsələn,
Mədətin isə bəlkə də heç kimi yoxdur
anlayası… O tənhadır, unudulduğu zamanlar, yaddan
çıxıb gərəksiz olduğu dövrlərin (elə
vaxt olur ki, hətta əsgərliyə
çağırış vərəqəsini görəndə
uşaq kimi sevinir ki, onu da hardasa yada salıblar)
ağrısı da var bu tənhalıqda. Romanda
Coysvari detallama, kiçik zaman içərisində
saysız-hesabsız mətləblərə başvurma
texnikasından məharətlə istifadə olunub. Xeyirxahlıq haqqında düşünür. “Biz bütün yaxşılıqları belə
özümüzə görə edirik” – kimi məlum qənaətin
bu mətndə bədii inkasını görürük.
Mədət özünü qardaşına lazımlı,
humanist adam kimi göstərmək istəyir.
Amma onun ən böyük dərdi odur ki, hər
sözünü, hər hərəkətini az
qala məhkəməlik edir. Hər kəlməsinin
məsuliyyətini yoxlayır, hər yanaşması,
münasibəti ilə özünü mühakimə edir.
Axırda da uduzur. Özünün
“yaxşı adam” obrazının
maskasını yırtmaqla məşğuldur sanki.
“Bilmədi Süleymanı aldadırdı, ya
özünü. Dedi Əzizin qardaşı əsgərlikdədi, gedirəm
yanına dəyməyə… Narahatçılığının
səbəbi indi yadına düşdü. Süleyman
Əzizin ailəsilə, dolanışığı ilə
maraqlandı, o da qalxıb birdən dedi ki, pis deyil, babatdı,
amma arvadını yaxşı söyləmirlər. Elə
dedi, hə elə dedi. Gör heç yeri idi?
Axı niyə dedi? Nə düşmüşdü ona ki, dost
bildiyi adamın ailəsi haqqında mollalıq eləyirdi. Lənət şeytana. Sabah da
heç nə olmamış kimi gedib Əzizin çörəyini
kəsəcək. üzünə
güləcək, süfrəsinin başında oturacaq, daha
Əzizin ağlına gəlməyəcək ki, dostu ailəsi
haqqında yeri düşəndə gözəl-gözəl
sözlər deyir. Deyir, gəlib süfrəsinin
başında oturmağa da utanmır. Ancaq
utanacaq. Bekaraca. O da Əzizi görənə
qədər. Görüb biləndə ki,
dediyindən Əzizin xəbəri yoxdu, yenə əvvəlki
kimi mehribandı, yenə xətrini istəyir – sakitləşəcək.
İnanacaq ki, doğrudan da yaxşı
adamdır. Bu hörmətə layiqdi.
Lənətə gələsən…”
Roman boyu Mədətin özünə lənət
oxumasının dəfələrlə şahidi oluruq. Hər özünü
tanıyanda, hər mühakimədə üzləşdiyi
daxili obrazının sifətinə baxanda bu kəlmələri
təkrarlayır: “Lənətə gələsən!” Bir az səbrlə dinləsək bu adamı o lənətlərin
də məğzini anlayarıq. Gündə nə
qədər yalan-yalnış söhbətlərimiz olur.
Şəkklər, şübhələr, ehtimallarla məzəli,
məzəsiz danışıqlar…
Başqa yazıçılardan fərqli olaraq
S.Budaqlı səbrlə dayanır, ayaq saxlayır bu günah
dənizinin yanında. Bir insan simasında danışılan, yaşanılan
hər nüansa, hər detala, hər kəlməyə
işıq tutur. Nəticədə isə təhlil,
analiz edilən İnsanın obrazı
işıqlandırılır, rentgen şüası
altında aydınlaşır. Məsələn,
indicə çəkdiyim bu misalda bircə cümlənin
ittihamı, təhlili baş alıb gedir. Və
əbəs yerə uzadılmır söhbət. Diqqət
edin: “Çünki dost dostunun ailəsi haqda o
danışdığı sayaq danışmazdı. Danışırdısa, demək, hər şey
üzdəndi. Demək, ikinizə də
bir qoz. Elədi. Əlbəttə
elədi. O, Əzizi yox, özünü də
alçaltdı. Gülüncdü. Vallah gülüncdü. Axmaq adam,
axmaq adam, axmaq adam, axı nə düşmüdü sənə
ki, danışırdın? Nə, hə, nə?
Ailəsini soruşurdu, deyərdin yaxşı
dolanırlar, vəssalam. “Arvadın bir az yaxşı
söyləmirlər…” özü də kədərli-kədərli
dedi. Guya gör nə yaxşı dostam, bunu
özümə dərd eləmişəm, dostuma canım
yanır. Hə, ona görə dedi. Qardaşının
gözündə özünü qaldırmaq istədi. Həmin dəqiqə də qandı ki, kişilik eləməyib.
Çünki başladı Əzizi tərifləməyə.
Ancaq qardaşı üçün bu söhbət
maraqsızdı. Heç qulaq asmadı da.
Qulaq asmadı…”
Romanda bir Qorxu obrazı da var. Bu daha çox hakimdir mətnə. Qorxunun diktəsi, əmrləri,
qadağaları, vahiməsi, xofu … Qorxu gizlənməkdənsə
hisslərə hökm oxuyur… Bütün
addımlara, bütün əllərə sirayət edib.
Mədət bir axşam darıxır,
sıxılır, həyatına cüzi də olsa rəng
qatmaq, gözünü təzələmək
üçün doğmalarının şəklini divardan
asmaq istəyir. Amma kirayədə
qaldığı evin sahibi tapşırıb ki, divarı zədələməsin.
O da şəkli əlində hərləyib-hərləyib
axırda atır stolun üstünə. Özü
kimi olmaqdan qorxur. Başqalarının ona
münasibətinin dəyişməyindən, hər şeydən
səksəkəlidir sanki.
Avtobusda səbrsizlik edib cavan oğlanların əlindən
siqareti alıb atır pəncərədən bayıra. Əslində
cəsarət nümayiş etdirir guya. Amma
bu məqamın qorxu obrazı daha maraqlı təsvir edilir.
Bu situasiyada iki yox, üç obraz var. Avtobusdakı
adamları saymayıb siqaret çəkən gənclər,
onlarla savaşan və gözlənilmədən siqaretlərini
alıb pəncərədən atan Mədət, bir də
bunların hamısına qalib gələn Qorxu… əvvəlcə
hər iki tərəf özünü cəsarətli,
prinsipial göstərir, sonra isə məlum olur ki, Qorxu iki tərəfi
də udub… Yenə kiçilmə, yenə mənəvi məğlubiyyət…
“Qardaş,
olmaz ki burda çəkməyəsiniz… Nahaqca dedi. Durub indi düşərlər üstünə.
Iki nəfərə gücü çatmaz.
Nahaqca dedi.
-Dədənin
maşınıdı? Xoşun gəlmir, bas
bayıra.
Lənət şeytana, özünü işə
saldı. Çönüb baxanlar da var. Yazıqlar
darıxmışdı. Yox, belə olmaz,
belə olmaz. Lap mat qalıblar. Yəqin gözləmirdilər ki, durub ayağa
üzlərinə sakitcə baxa-baxa siqaretlərini alıb pəncərədən
atar. Gözləmirdilər ki, mat
qalıblar. Yaman elədi. Birdən gəlib vurarlar? Tərslikdən
arxasını da onlara çevirib. Vurdular-vurdular,
nə desən çıxar. Yox,
düşüb getdilər. Allaha
şükür, yaxşı qurtardı”.
Mədətin
ömrü qorxu, qadağa, gözüqıpıqlıq və
içində hər gün bir az daha
kiçilən insana yas saxlamaqla davam edir. Get-gedə
fağırlaşırdı, yazıqlaşırdı, ha
çalışırdı özünü düzəltsin,
bacarmırdı, elə bil boynundan basırdılar, lap
kiçilirdi. Tutuya eşq elan edəndə
razılıq alır, onda da qorxur. Tutunu itirməkdən
də qorxur, ailə qurmaqdan da, kimlərləsə sərbəst,
azad şəkildə ünsiyyət qurmaqdan da… Bir
də daimi bir utanc hissi var içərisində. Bu utanc hissini də müəllif maraqlı şəkildə
səciyyələndirir Mədətin söhbətilə.
Dayısı və onun arvadı Amerikada
çimərliyə bilet alıbmışlar, qapıya
çatanda saxlayırlar ki, burda hamı lüt çimir.
Onlar da əvvəl tərəddüd edir, sonra deyirlər ki, əşşi
bizi burda kim tanıyır və qoşulurlar lüt camaata : “Adamdan baş açmaq olmur. 30-40 il yaşayır, bilir, pis nədi, yaxşı
nədi, amma aparıb başqa yerə atan kimi necə
yaşadığını, kim olduğunu unudur. Tezcə düşdüyü yerə
uyğunlaşır. Hamı necə, o da
elə. Lüt çimir, hələ
başqa şeylər eləsələr onu da eləyər.
Demək adam özündən utanmır,
başqalarından utanır. Demək, necə
olmağı, necə özünü aparmağı adamın
özündən asılı deyil, başqalarından
asılıdır”.
Romanda hadisələrin (əslində hadisə yox
kimidir, sırf düşüncə selinin) məntiqi
davamlılığı, axarı, ziddiyyətli, müqayisəli
məqamları sənətkarlıqla işlənib. Məsələn,
Mədət o “tarixi”, faciəvi anı-Tutunun dayısına
qardaşının xahişini etdiyi zamanı xatırlayır
tralleybusda. Düşüncəsində o
məqamdadır ki, rədd edilmiş xahişin pərtlik
situasiyasında Tutunun üzünə baxmaq, onun
reaksiyasını bilmək istəyir. Baxa
bilmir. Amma əvvəlki düşüncələrində
vurğulamışdı ki, belə balaca adamı sevən
adamın özü də elə mükəmməl insan deyil,
yəqin ki. O qadının, Tutunun bu alçalma anına
münasibəti necə oldu görən?-dalğınlığındaca
trolleybus səhnəsi canlanır: “Düz qabağında
oturmuş balaca bir arvad hərdən çəkinə-çəkinə
ona baxırdı. Elə bil nəsə demək
istəyirdi, amma ürək eləyə bilmirdi. Onunsa danışmağa həvəsi yoxdu, ona
görə də arvada tərəf baxmamağa çalışdı
ki, ürəklənib sözünü deməsin”.
Elə qarşısındakı bu “balaca” arvad, nəsə
demək istəyən, ona yazığı gəlib ona yer təklif
edən qadın da hardasa Tutu idi. Daha sonra qatardakı qoca kişi və başqaları ilə
bağlı təsvirlər də paralellər aparmaq
üçün mesaj verir…
Mədət doğulduğu yerə-Düzyurda bilet
alır və geriyə dönür. Şəklini divara
vurmağa qorxduğu, şəkillərinə yer
tapmadığı insanların yanına dönür. Amma onlar yatıb. Onları da
durquzmağa, sevindirməyə qorxur, ehtiyatla davranır.
Keçmişdən, keçmişə yol gedir,
sanki. Gələcək adlı zamanın
qapısı bağlıdır elə bil. Donmuş,
bütün işlərin, məqamların ortasında
dayanmış bir adamla tanış olduq bu
romanda. Mədət Düzyurda da gedib
çıxa bilmir. Yuxu ilə gerçəklik
arasında acı bir reallıq yaşanır… Özündən
bezir bu yolun ortasında (“Bəlkə hamı onun kimidi? Bəlkə hamı onun təki elə yuxular
görür ki, ayılanda özündən iyrənir? Əgər bu cürdürsə, necə rahat
yaşaya bilirlər?”)
Yoldan qayıdır, yenidən Bakıya bilet alr. Ümumiyyətlə,
əsərdə tamamlanmış heç nə yoxdur. Hər şey yarımçıqdır. Mədət nişanlıdır, həyatının
yarısında, ailəlik dönəminin ortasında, getdiyi,
üz tutduğu, ya da qayıtdığı yolun belə
ortasındadır. Qatarda belə… Bacısı
ilə bağlı hadisələrdə əslində bir cəmiyyətlik
problemlər çözülür. İnsanlar,
ailə, qohumlar, doğmalar arasındakı məişət
münasibətlərinin fonunda daha ciddi, insan xislətinin dərinlikləri
işıqlandırılır. Amma burda da
hər şey yarımçıqdır. Bacısı
ərindən ayrılmaq, boşanmaq istəyir, amma geri
dönür, anası dayısını, dayısı
oğlunu məhkəməyə verməli idi, vermir,
yarımçıq qalır. Qatardakı yol
yoldaşlarının da taleyindən bəhs edən hekayətlər
yarımçıqdır… İnsan taleləri
çölün düzündə qalmış, səhrada,
relslər üzərində var-gəl edən tərəddüdlərə
köklənib.
Amma bizim diqqətimiz daha çox Mədətdədir. Bu adam
ürəyimizi sıxdı, darıxdırdı bizi, yordu da
bir az. Amma nə onu, nə də onun müəllifini
qınaqdıq. Çünki, bizim içərimizdən
çıxmış biri idi. Həyatımızın,
yaşayışımızın doğmaca siması,
üzü idi. Ölən, təcavüzə
uğrayan, bitən bir İnsan maketi qalır
yaddaşımızda. Və bu insanın
romanını onun öz düşüncələri, analizləri,
təsəvvür və xəyalları əsasında yazmaq,
təbii ki çətindən də çətindir. İfşaedici, tərbiyəverici tərəf
müqabilləri yoxdur bu adamın, ancaq və ancaq özü
var.
Biz də eləyik, axı. Cəmiyyətdə
yaşayırıq, ətrafımız insanla doludur. Lakin, əslində, hər kəsin hesabat verəcəyi,
dizinə baş qoyacağı bircə insanı var. O da
ÖZüdür. S.Budaqlı bu ÖZdən
yazdı. Ən mühüm problemi,
insanın özünü psixoloji-fəlsəfi, sosial analiz zərurətini
ortaya qoydu. Get-gedə kiçilən insan çeşidlərinin
xarakterini analiz etdi. Məlum oldu ki,
alçalan insanlar da doğub-törəyir, artır.
Çünki hər alçalan adam
başqasını da alçaldır, əzir,
aşağılayır. Beləliklə, nəticədə
alçaq, kiçilmiş, qorxaq və miskin bir toplum
yaranır həyatda…
Romanın
sonunda yenə maraqlı üsullarla müəllif bizi
keçmiş, sabah, bu gün arasında
düşüncələrə daldırır. Müxtəlif zamanların, müxtəlif
yaşların, müxtəlif məkanların bir insanı var
sanki. Və bu insan hamını
tanıyır elə bil. Elə hamı da onu
tanıyır, lap özləri kimi… “Maşının
qabağından bir uşaq zorla qaça bildi. Qorxudan o, az qaldı qışqırsın. İndiyə
qədər keçirmədiyi bir hiss içini titrətdi.
Ona elə gəldi ki, bu usagı tanıyır. Tək bu
usagı yox - hamını tanıyır, nə vaxtsa bu
adamların ömrünü yaşayıb, bu saat onların nə
düşündüyündən, sevinclərindən,
qayğılarından da xəbəri var”.
Əslində qəzadan qaçan və həyətdə
kranla oynayan uşaqlarla baş-başa qalır Mədət.
Yatmaq, ancaq yatmaq istədiyi bir vaxtda o, qəzadan qaçan
usagı harda gördüyünü yadına salmaq istəyir. Axır ki
yadına düşür, amma bu onun son
narahatçılığı olur. “Daha
heç nə haqqında düşünə bilmədi”.
Əsərin əvvəlindən bu admın faciəsini,
çıxılmaz bir yola çıxdığını
anlamışdıq. Bu adam tükənməli,
bitməli, təslim olmalı idi. Zənnimizcə elə də
oldu… Ölülüərin içində diri, dirilərin
içində ölü kimi yaşamaq ağrısı
anlaşılandır…
Saday Budaqlının “Zədə” əsəri Azərbaycan
nəsrinin ən uğurlu romanlarından biri kimi təqdirəlayiqdir
və bu əsəri biz müxtəlif dillərə tərcümə
etdirərək dünyaya çıxara bilərik. Sadə dillə
mətnin alt qatlarında, silsilə süjetlər,
düşüncələr doğuran mürəkkəb,
çoxlaylı fikir seli yeni, fərqli nəsr üslubu hesab
olunur. Və romanı bu baxımdan təhlilə də
ehtiyac var…
12 aprel
2017
İradə Musayeva
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 15
aprel.- S.18-19; 32.