Səməd Vurğunu
anlamaq dərdi
Səməd Vurğun haqqında Allah bilir neçənci dəfə baş tutan bu müzakirələri heyrətqarışıq ikrah hissi ilə izləyirəm. Əslində, bizim ictimai düşüncəmizin bir bəlası bütün bu polemikalarda özünü göstərir. Bizim sadəcə rasional münasibətimiz çatmır. Dövrü öyrənmirik, sənədləri oxumuruq, araşdırmırıq. Səməd Vurğunu tənqid eləmək üçün şairdən şeir deyirik, şeir də başqa şairin olur. Repressiya prosesini də anlamırıq. Azərbaycan poeziyasının Səməd Vurğundan əvvəlki və sonrakı dövrünü təhlil etmirik. Mürəkkəb bir dövrü hardansa eşitdiyimiz iki nağılla təhlil etməyə çalışırıq. Repressiya dövrünün nə qədər qlobal mahiyyət daşıdığını və nəyə xidmət etdiyini anlamırıq. Bunları anlamadığımıza, bilmədiyimizə, araşdırmadığımıza görə günah Səməd Vurğunda qalır. Və inanmıram dünyada hansısa bir şair ölümündən 61 il sonra bu qədər təftiş edilsin. Özü də bu qədər nadanlıqla, özü də bu qədər insafsızlıqla…
Heç sovet quruluşu, onun repressiya illəri belə bu qədər yamanlamır. Fərqindəsinizsə, hətta Mir Cəfər Bağırov bu qədər tənqid olunmur... Stalin Səməd Vurğun qədər tənqid olunmur. Ortaya belə bir nəticə çıxır. Elə bütün günah Səməd Vurğunun üstündə imiş.
Səməd Vurğundan sadəcə repressiya gözləyirik. Başqa variantımız
yoxdur. Gərək güllələnəydi.
O zaman indiki təftişçilər rahat
olacaqdı. Sağ qaldığına görə
şair günahkardı...
Və elə düşünürəm
ki, Səməd Vurğuna qarşı bu münasibətin kökündə elə repressiyaların mahiyyətini
yaxşı anlamamaq dayanır. Səməd Vurğun da
çox asanlıqla repressiya oluna bilərdi. Repressiya üçün səbəb axtarmırdılar.
Bəziləri deyir ki, Sovet rejiminin tələb etdiyi şeirləri yazdığına
görə Səməd
Vurğun xilas oldu. Məgər bu şeirləri
repressiya olunanlar yazmamışdımı? Misal üçün Mikayıl
Müşfiqin də sovet ideologiyasının təsiri altında yazılmış şeirləri
yoxdurmu? Mən əminəm ki, Müşfiq sağ qalıb, Səməd Vurğun repressiya olunsaydı, bu gün Səməd Vurğuna münasibətdə
olan təftişçilik
meyilləri eyni dərəcədə Mikayıl
Müşfiq üçün
də olacaqdı.
Sovet repressiyasını
"böyük terror"
adlandırırdılar. Bu ad çox yerinə düşür.
Terrorun məqsədi qorxu yaratmaqdır. Repressiyalar da bu məqsədə xidmət edirdi.
Ən inamlı kommunistlər bu prosesdə məhv
edildi. Məqsəd isə kütləvi
qorxu hissini yaymaq idi. Onlar buna nail oldular. Bilmədikləri
isə insanların 70 il sonra da onlara
inanmaları idi. Doğrudan da, bir çox fəhmsiz
insanlar guya hansısa şeirinin Səməd Vurğunu
qoruduğunu düşünürdülər. Xalq komissarı Orconikidze belə güllələnmişdi.
O da qorunmaq üçün şeir yazmalı idi?
Bu yerdə məşhur
bir sovet anektodunu xatırlamaq kifayətdir.
Üç məhbusun söhbəti
-Səni niyə həbs ediblər?
-Zinovyevi tənqid etdiyimə görə.
-Bəs səni?
-Zinovyevi təriflədiyimə
görə.
-Səni niyə tutublar?
-Mən Zinovyevəm.
Əslində, bütün repressiya prosesini bu anektod çox dəqiq ifadə edir. O ki, qaldı Səməd
Vurğuna. Səməd Vurğunun
başının üstündəki buludlar heç bir zaman əskik
olmadı. Bakı kommunistlərinin geniş tərkibli
iclasında, yüzlərlə adamın qarşısında
Bağırov Səməd Vurğunu ayağa qaldıraraq ona
belə demişdi: "Tezliklə kommunizmin əlifbasından
başlamalısan. Yoxsa məhv ediləcəksən".
Bu qorxunc ittihamı bu qədər insanın
qarşısında dünyanın başqa hansı şairinə
demişdilər ki? Səməd Vurğun
bu qorxu içində yaşadı. Hələ
bu nə idi ki? Bir tərəfdən daxildən
kükrəyən yaradıcılıq ehtirası, min-bir
fikir, ideya, digər tərəfdən də şairi
yazmağa məcbur edən dövlət aparatı. Həm içindəki partlayan vulkanı öz
içində soyut, həm də səndən istənilən
şeirləri yaz. Səməd Vurğun bu
ziddiyyətlərin içində yaşadı. Gah ürəyinin səsini dinləyib tənqid
olundu, gah da onların istədiklərini yazıb rəyasətdə
oturdu. Amma heç bir zaman xoşbəxt
bir insan olmadı. Daim fikirli, siqaretli, gərgin
və narahatlıq. Dağ çayı
kimi coşqun istedad axınını dövrün dar qəliblərinə
salmaq və üstəlik də ədəbiyyat yaratmaq gərək
idi. O dövrün şairlərinin çoxları bunu
bacarmadı, bacara bilmədi. Səməd Vurğun isə həm
siyasi çağırışlara cavab verdi,
həm də əsrlərlə qalacaq olan şeirlərini
yazdı. Və Səməd Vurğun öz
yaradıcılığı ilə sübut etdi ki,
böyük istedadı öldürmək, repressiya etmək,
qorxu altında yaşatmaq olar, lakin onu buxovlamaq
mümkünsüzdür. Səməd
Vurğun yaradıcılığı repressiya illərində
belə mənəvi siqləti, yüksək ədəbi
meyarları qoruyub saxlamağın mümkün olduğunu
göstərdi.
Və Səməd
Vurğunun öz
dövründə ədəbi baxımdan çox rahat bir həyat
keçirdiyini düşünmək də
mümkünsüzdür. Şair daim mətbuatda
tənqid olunurdu, ona necə yazmağı öyrədirdilər,
fəlsəfəçiliyə görə tənqid edirdilər.
Böyük şair cəmi 50 il
yaşadı və stalinizmin ifşa edildiyi XX qurultaydan cəmi
3 ay sonra vəfat etdi.
Universitet illərimdə akademik Fuad Qasımzadə bir xatirə
danışmışdı. Səməd
Vurğunun vəfat xəbəri "Kommunist" qəzetinin
birinci səhifəsində şairin böyük fotosu və
nekroloqla birgə çap edilmişdi. Qəzetin arxa səhifələrində
isə diqqəti cəlb etməyən kiçik bir xəbər
vardı: "Mir Cəfər Bağırpov haqda ölüm
hökmü icra edildi". Bəli, tarix Səməd
Vurğunun ölümü ilə hər şeyi yerinə
qoyurdu, xalqın böyük şairi baş məqalə, qəddar
tiran isə barmaq boyda xəbərlə
tarixə vida edirdi. Lakin tarixin bu
ironiyasını anlamayan məhdud təfəkkürlü
insanlar hələ də yaşayır. Əslinə
baxsan elə bolşevizm də budur, stalinizm də budur, maosizm
də budur. Bu cür məhdud düşüncəli
insanlar sayəsində stalinizm mövcud ola
bilmişdir. Şair necə deyirdi?
Çarxını vurduqca dövranın
əli
Bəzən ağlar olur, bəzən gülməli.
İnsanın ən böyük
eşqi, əməli
Bəzən aslan kimi çırpınır dağda,
Bəzən də qərq olur fırtınalarda.
Səməd Vurğun daim aslan kimi poeziya
zirvələrində çırpınır,
onu anlamayanları isə təbiət nadanlıqla qarğımışdır.
Və nə qədər Azərbaycan dili varsa, Səməd
Vurğun da var. Bəlkə bir başqası olsaydı, ürəyinin səsini boğub ancaq rejim üçün yazacaqdı. Lakin Səməd
Vurğunun buna
haqqı yox idi. Anadan şair doğulmuş Səməd Vurğun
məhrumiyyətlərlə, əzablarla olsa
belə, ürəyinin səsini də dinləməyə macal tapacaq və bununla da ədəbiyyat
tarixində qalacaqdı.
Qan Turalı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 5
avqust.- S.2.