İlk xəyalı kim
qurmuşdu...
Hekayə yazmağın texnikasına dair essevari silsilə.
I yazı
Bu yola çıxarkən
istədim ki, çuxamda gizlədiyim köhnə bir hekayənin bələdçim
olduğuna inanasan. Çünki bir yola çıxmaq,
bir məkanı, bir düşüncəni
tərk etmək deyil. Daha çox, bütünlüklə
yox olub, yenidən yaranmaqdır.
Çuxamdakı bu kiçik
hekayə həyatımın
bütün dolanbaclarında
mənə həqiqətə
bəsirət gözümlə
baxmağa kömək
edib. Mən hər şeyə məhz Zen şagirdinin ustasından aldığı
yüzillik təcrübəni
alovlandırdığı məqamda hiss etdiyi duyğularla baxmışam.
Əhvalat belədir:
"Bir dəfə
Zen şagirdi ustadına
baş çəkməyə
gəlmişdi. Ustad yaşlı və
çəlimsiz bir qoca idi. Şagird əmin idi ki,
ustadı uzunömürlü
deyil və ən qısa zamanda bu dünya
ilə vidalaşacaq.
O, ustadının qarşısında
saatlarla səssizcə
əyləşdi. Sükutu dinlədi.
Alov dillərinin yaladığı
taxta parçalarının
çıxardığı qığılcımlara baxdı.
Sonra ustad qəribə bir rahatçılıq bəxş edən inamla əlini cübbəsinin cibinə saldı və içindən dəriüzlü,
yıpranmış kitab
çıxartdı.
-Bunu sənə verirəm,- dedi.
- İçərisində uzun illərdir icra etdiyim rituallar
və həyatın mənə bəxş etdiyi bilgəlik var. Onun qiymətini bil və qoru!
Şagird böyük bir sayqı ilə əyildi və kitabı aldı. Sonra kitabın
heç bircə səhifəsini də vərəqləmədən alov
dillərinin üzərinə
atdı. Kitab yandı. Artıq bundan sonra ustad yoxdur. Yeni ustad onun özüdür."
Lap əvvəllər xəyal quranların, nağıl danışanların,
simurq lələyi yandıranların kimliyini
xeyli düşünürdüm. Fikirləşirdim ki, olmayan sehrli
xalçaların o butavari
naxışları üzərində
sonsuzluğa uçanlar
görəsən kimlərdir?
Hansı
xoşbəxt varlıqlardır
ki, taleyin və ömür adlı bu ötəri
zamanın içində
əbədiyyət qazana
bilirlər. Həyatın o gizlin, heç kimə bələd olmayan səhifələrini
aralayır, sehrli kitabxanalardakı kitabları
rahatca ələ keçirə bilirlər.
Ona görə də qərara gəldim. Mən də o xəyalquranların
dolanbac yollarını
izləyəcəyəm, mən
də onların gizlin həqiqətini kəşf edəcəyəm.
Əgər mənimlə bu
səfərə çıxmağa
ürəklisinizsə, Alis
Möcüzələr Diyarındakı
qotazlı masanın üstündəki "Məni
ye! Məni ye!" deyən
kökəni ehmalca dişləyin! Siz oradakı kimi
fiziki cəhətdən
dəyişməyəcəksiniz. Bunun əvəzinə kürəyinizdə
simurq qanadları, alnınızda bəsirət
gözü açılacaq.
Birlikdə qara çərçivəli
eynəyimizi taxacaq, gizlincə kilidli qapıların arxasında
saxlanmış, üstündə
"Toxunmaq qadağandır"
yazılmış kitabların
qorunduğu kitabxanaya girəcək və həqiqəti öyrənəcəyik...
Ancaq sizdən bir xahişim var. Diqqətli olun! Əvvəlcə qapıdakı gözətçiyə
görünməməyə çalışmaq, hər
yeri işğal etmiş kamera gözlərindən xəlvəti
qaranlıqlarda itməyimiz
lazımdır. Biz xəyalquranların, nağıldanışanların
gizli həqiqətini öyrənməliyik.
Kilidləri qırdıq və bir neçə kitabı götürdük. Kameralar bizi
görə bilməz.
Görünməzlik iksiri içmişik.
Qapıdakı yöndəmsiz, kədərli
gözətçi çoxdan
mürgüləyir. Arxaya baxmadan
qaçırıq. Elə sürətlə
qaçmışıq ki,
azca nəfəs dərmək üçün
ayaq saxladığımız
yerin qaranlıq bir meşənin dərinliyi olduğunu görürük. Hardasa
bir bayquş səsi eşidilir, bir də yarasa
iniltisi... Və səmanın qeyri-müəyyən
bir yerində Ay asılıb...
Əlimdəki sehrli kitabda başqa bir əhvalatla qarşılaşıram. Xəyal
quranın, nağıl
danışanın necə
olmağına dair bir qəribə pasaj...
"Liza səyahətləri zamanı oynamağı sevdiyi bir oyunu var idi. Deyək ki, bir qatarla gedərkən kiçik bir qəsəbədən, Bentondan keçir. Liza qatarın pəncərəsindən çölə baxır və qəsəbədəki reklam lövhələrini, müəssisə və dükan adlarını oxuyurdu. Deyəlim ki, "Dərzi Henri Smit" yazılmış bir lövhəni gördü. Liza həmin dəqiqə bu adamın və qəsəbənin adını qeyd edir və mənzil başına çatanda Bentondakı Henri Smitə bir kartpostal göndərirdi. Anonim olaraq göndərdiyi bu kartda belə bir qeyd olurdu. "Arvadından soruş görək, keçən həftə günortadan sonra görüşdüyü kitab ajansı kimdir?" və ya "Şəhərə sonuncu səfəri zamanı onu tənhalığın qorxunc zillətindən kim xilas edib?" O, kartın imza yerinə isə " Bir dost" deyə qeyd edərdi.
Belə ki, Liza etdiyi bu zarafatların nəticəsinin nə olduğunu öyrənə bilmirdi. Ancaq şübhəsiz, baş verənləri xəyalında canlandıra bilirdi və zənnimcə bu da ona kifayət edirdi.
Hekayələri nəql etmək, nağıldanışan olmaq belə bir şeydir. Göndərdiyiniz məktubların alıcısından bixəbər, onu alanın kim, necə bir insan olduğunu bilmədən edilən həmlələrdir. Bəlkə ötəri bir zarafat, bəlkə də ciddi bir həmlə..."
Yenə ormanın dərinliyindən eşitdiyim bayquş səsi
mənim qəlbimdə qorxu toxumları səpir.
Bəzən xəyal qurmaq belə məni
qorxudur. Eyni ilə indi olduğu kimi... Ancaq əlimdə
üzərində "Qasımuşağı" təsvirli
bir kitab... Qalın, qabaritli şriftlərlə bunlar
yazılıb ki, "Xəyal
Qurmağın Sirləri- Hekayəçinin Texnikası." Ehmalca kitabın qapağını
qaldırıram və ilk səhifədə
əlimə bir xeyli Simurq lələyi keçir.
"Bu kitab sizə sehrli dünyalara səyahət
etməyin, uydurulmuş həqiqətlər
haqqında rəvayətlər danışmağın sirrini öyrədəcək," deyə ilk cümlə başlayır.
Ziyad Quluzadə
Ardı var...
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 5
avqust.- S.2.