Yazar və altı düşmən
Salam,
dostlar!
Yazarlıqdan
və yazarlığın altı düşmənindən
danışacağıq bu gün.
Yazarlığın üstündən baxmağa çalışmaqdan başlayaq.
Bir də sağ əllərimizi sol çiynimizdən bir qarış aşağı sıxıb ürəyimizə and içək ki, həqiqəti deyəcəyik və həqiqətdən başqa bir şey deməyəcəyik.
Tanıyaq düşmənlərimizi.
Birinci düşmən - tamahdır.
Qonorara, vəzifəyə, ada, şöhrətə, kabinetə, mükafatlara, təqaüdlərə və s.
Tamah - çox zəngin bir mənəvi yoxsulluğun təzahürüdür və yazarın ilk dəfə bu sehrli sözləri ürəyindən dilinə gətirməsindən sonra üzə çıxır: "Mənim nəyim əskikdir ki?"
Və yazar tamah adlı bu ilk düşməninin qoluna ən yaxın dostu kimi girərək, özünü onun ixtiyarına buraxır. İlk dəfə əlinə qələm alıb yazdığı mətnlərin saflığını, qonorar, şöhrət, vəzifə düşünməyərək yaratdığı dünyasının işığını itirdiyini ağlına belə gətirməyərək, gözlərini ürəyindən çəkib barmaqlarına zilləyir.
Və barmaqlar bir də ədəbiyyat yaza bilmir, başları saymağa qarışır çünki - pulları, kitab çaplarını, təqdimatları, məşhur yazarlarla görüşləri, qarşı cinsi təmsil edən adamların diqqət dərəcələrini və s.
Tamah yazara narahatlıq gətirir. Yazar tamahın gətirdiyi həyəcanlara görə o qədər narahat olur ki, yazını unudur.
Gecə-gündüz yazsa belə, ortalığa çıxartdığı mətnlər hər hansı bir bazar piştaxtasına çıxarılan hər hansı bir gündəlik tələbat malından fərqlənmir.
Ədəbiyyat bazar, yazıçılıq alver, yazı isə satlıq mal deyil deyə, istedad özüylə rəftarı bağışlamır və cəzalandırır - sönməsiylə.
Beləliklə, tamah istedadın keyfiyyətini zədələyir.
İkinci düşmən - hərislikdir.
Hərislik - məmnunluğa gətirib çıxarmayan tamahdan doğur.
Yazar hərisliyin diktəsi ilə tamahın ona göstərdiyi bütün maddi parıltılara can atmağa başlayır. İstedadı sönüb öləzidikcə, yazar üçün ən dəyərli cəhət olan daxili kübarlığını itirir və ədəbi məkanda həyasızcasına var-gəl eləyən bir tip ortalığa çıxmış olur.
Hərislik gözlərini qapayanda yazar aynada belə özünü deyil, başqalarını görür - nailiyyətləri olan həmkarlarını yəni.
Və hərisliyin sehrli kəlmələri möhür kimi qapayır beynini: "Mən də istəyirəm!"
Yazar hərisliyin gətirdiyi narahatlığa görə o qədər çabalayır ki, özünü unudur.
Gecə-gündüz özünü Baron Münhauzen kimi parikindən tutub batdığı girdabdan qaldırmağa can atsa belə, fəaliyyətinin bütün mahiyyəti yarış atlarının finişə can atmasından fərqlənmir.
Ədəbiyyat kazino, yazıçılıq oyun, yazı isə qumar zəri atmaq deyil deyə, istedad özüylə rəftarı bağışlamır və cəzalandırır - tükənməsiylə.
Beləliklə, hərislik istedadı öldürür.
Üçüncü düşmən - qəzəbdir.
Qəzəb - nailiyyətlərə gətirib çıxarmayan hərislikdən doğur.
Yazar qəzəbin təsiri ilə bütün həmkarlarına qarşı aqressiya hiss edir. Qəbul olunmadığı və qəbul olunmağa ümidini itirdiyi çevrələrə qarşı açıq-aşkar şəkildə düşmən mövqeyi tutur, söz deyə bilmək fürsəti əlinə düşən kimi mütləq hansısa yazarları tənqid, bəzən hətta təhqir edir, özü kimi qəzəbli çevrədaşlarını da dayandığı mövqedən çıxış etməyə, sanki oxuduğu mahnının nəqərat hissəsini xorla və təkrar-təkrar söyləməyə çağırır.
Acınacaqlı haldır.
Qəzəb yazarı o qədər qapayır ki, yazar artıq ədəbiyyatdan bir dünya uzaq düşdüyünün fərqində olmur. O, verdiyi müsahibələrdə belə özündən yox, başqalarından bəhs edir. Sehrli sözlər belə olur adətən: "Heç nə yaza bilmirlər!"
Yazar qəzəbin gətirdiyi çabalamalardan o qədər yorulur ki, sözünü unudur.
Gecə-gündüz danışsa belə, nə danışdığını nə özü anlayır, nə də başqaları.
Ədəbiyyat məhəllə hasarının dibi, yazıçılıq deyingənlik marazmı, yazı isə dedi-qodu demək deyil deyə, istedad özüylə rəftarı bağışlamır və cəzalandırır - unudulmasıyla.
Beləliklə, qəzəb istedadı unutdurur.
Dördüncü düşmən - ilğımdır.
Bəli, bəli, məhz ilğım.
İlğım - həmkarlara qarşı olan aşkar və gizli qəzəbin tərs üzüdür, biz ona özünəvurğunluq illüziyası da deyə bilərik.
Səhrada susayan sərgərdanların gözlərini aldadıb arxasınca aparan ilğımı düşünün.
Və bir də ədəbiyyat aləmində öz istedadını tamahıyla zədələyən, hərisliyi ilə öldürən, qəzəbi ilə unudan yazar tipinin gözlərini düşünün.
Nə var o gözlərdə? Paranoikal, manyakal ehtiras.
Sehrli sözlər isə belədir: "Mən hamıdan yaxşıyam!"
İlğım yazarı özünütənqid
hissindən tamamilə
uzaqlaşdırır və
onun özünü görə biləcəyi
bütün aynaları
qırıb tökür. Sonra isə
dəcəl uşaq kimi bu qırıntıları
Günəşin şüaları
ilə yükləyib
yazarın gözlərini
qamaşdırmağa başlayır.
Yazar gözlərini
qıyıb, baxmağa
belə halı olmadığı aynalarda
özünün əksini
gördüyünü düşünür. Elə bilir,
parıldayan odur, aynadan belə ziyası öz gözünə düşür,
yandırır.
Yazar ilğımın
gətirdiyi illüziyaya
o qədər aldanır
ki, üzünü unudur.
Gecə-gündüz özünü
ziyalı kimi hiss etsə belə, kimsə onun işığını görmür.
Ədəbiyyat sirk, yazıçılıq
klounada, yazı janqlyorluq deyil deyə, istedad özüylə rəftarı
bağışlamır və
cəzalandırır - gülüncləşməsiylə.
Beləliklə, ilğım istedadı dəyərsizləşdirir.
Beşinci düşmən - həsəddir.
Həsəd - ilğımın yoxa çıxmasından doğan
ən dəhşətli
düşməndir.
Özünəvurğunluq illüziyizası bitəndə
yazarın daxilində
onun bütün varlığını sarsıdan
qəfil bir silkələnmə prosesi
baş verir ki, bu da
onun gözlərinin açılması ilə
nəticələnir.
Gözlər açılır, açılır,
bütün parıltıların
ilğımdan başqa
bir şey olmadığından əmin
olanda dəhşətdən
bərəlib qalır.
Yazar özünü
itirir.
Paltarını qəfil itirmiş
adam kimi,
bədənini qəfil
tərk eləməyə
vadar olmuş ruh kimi sarsılır
və nə edəcəyini bilmir. Ortalıqdakı mənəvi örtüksüzlüyünü
ört-basdır etmək
üçün dərhal
kiməsə yan alır və arxasında daldalanır.
Elə
ilk həsəd apardığı
şəxs də məhz ilk daldalandığı
şəxs olur.
"Niyə onun
var, mənim yox?" sözlərinin sehri həyatının ən vacib sualına
çevrilir və yazar bu andan
sonrakı fəaliyyətini
ancaq oğurluğa həsr edir - yan aldıqlarına aid olan hər şeyi,
hər kəsi.
Oğurlaya bilmədiklərini isə
mütləq zədələməyə,
dağıtmağa çalışır.
Yazar həsədin
gətirdiyi mənəvi
deqradasiyanın çəngində
özünə aid olan
hər şeyini, hər kəsini unudur.
Unutmadığı yalnız arxasında daldalandığı adamların
kürəkləri olur.
Gecə-gündüz bu kürəklər onun kabusuna çevrilir
və ona rahatlıq vermir.
Ədəbiyyat - çörək zavodu, yazıçılıq qıtlıq
növbəsi, yazı
isə bulki talonu deyil deyə,
istedad özüylə
rəftarı bağışlamır
və cəzalandırır
- eybəcərləşməsiylə.
Beləliklə, həsəd istedadı çirkaba batırır.
Altıncı düşmən - təkəbbürdür.
Bir qələmi tutmaq üçün bəs edəcək beş
barmağın hər
birinin bir düşmən tərəfindən
qırılmasından sonra
hələ də yazar olduğuna son dərəcə nəhəng
bir inamın olması ilə təzahür edir.
Tamahın, hərisliyin, qəzəbin,
ilğımın, həsədin
məhv etdiyi istedadının iylənmiş
cəsədini çiynindən
aşıraraq ədəbiyyat
məkanının havasını
korlamaqla davam edir.
Və ədəbiyyat
istedadını öldürmüş
yazarı cəzalandırır
- oxucu yoxluğu ilə.
Beləliklə, təkəbbür istedadı
dəfn edir.
Tanıdıq düşmənlərimizi.
İndi isə, icazənizlə, əllərimizi ürəklərimizin
üstündən götürək
və barmaqlarımıza
baxaq.
Hamısı salamatdırmı?
Gözəl.
Yazmağa davam edirik...
Cavi Dan
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 5
avqust.- S.21.