Poetik ədalət
Qadının ətrafında izdiham var. Azadlığını geri alıb. Fidel Kastronun "Tarix məni bağışlayacaq" kitabından ilhamlanaraq vəkildən imtina edib, məhkəmədə özünümüdafiəni seçib və qalib gəlib. Qaradərili Afeni (əsl adı deyil. Seçdiyi ad insanları sevən mənasını verir) tutduğu yolu müdaifə edir, dünyanı dəyişmək istəyindən dönmədiyi bəllidi. Həbsxanada qaldığı müddətdə hamilə olan Şakur soyadlı (21 yaşında soyadını dəyişib, Shakur ərəbcə şükür sözündəndir) qadının ətrafına toplaşmış insanlar deyilənləri diqqətlə izləyir. Kamera diqqət mərkəzinə qadının qarnını çəkir. Hər şey ordan başlayır - film də, musiqi də yeni istiqamət də, milyonlarla insanın beynində yaranacaq dəyişim də. Qadının bətnindəki Tupakdır. Səhnə adı Tupak olacaq körpə inqilabçı ata-ananın oğludu. Bu yerdə mən həvəssiz gəldiyim filmin mövzu dərinliyindən həyəcanlanıram. Gör mən nəyi bilmirəm, sən demə, Tupak 60-cı illərdə Amerikada tanınan "Qara panteraçı"ların gen daşıyıcısıdır. İrqi, sinfi ayrı-seçkiliklə radikal mübarizə aparan birlik üzvlərinin uşaqlar üçün səhər yeməyi kampaniyası ilə tanışam. Ətraflarında yaşayan kasıb qaradərili ailələrə hazırladıqları səhər yeməklərini dağıdan inqilabçılar tezliklə ianələr, maddi yardımlar hesabına onminlərlə uşağı günortaya qədər doyurmağı bacarmışdılar. Qaraların gözəl və ağıllı olduqlarını cəsarətlə, yüksək səslə deyən inqilabçılar Amerika siyasətçilərini rahatsız edir, bu ideyanı dəstəkləyənlər və yayanlar təqib və həbs olunurlar. Tupakın anası ona hamilə ola-ola əqidəsinin diktə etdiyi yolla getmiş, həbsə alınmış, azadlığa çıxdıqdan sonra da bir müddət mübarizəsini davam etdirə bilmişdi. Tupakın atası vəfat etdikdən sonra anası onun qardaşı ilə evlənir və ailə bu dövrdə də polis izləmələri, hədələri ilə yaşayır. Psixi zərbələrə və zədələrə tab gətirməyən ana hansısa çətin anda zəiflik göstərir - narkotik aludəçisinə çevrilir. Tupak artıq yeniyetmədir, şeirlər və musiqilər yazır, qeyri-adiliyi onu düşdüyü çevrələrdə sevimli və seçilən birinə çevirir. Filmdə gördüklərim və araşdırmam deyir ki, Tupakın ilk uğurları onun saf istedadı ilə bağlı olur. Tolstoy "saflıq gücdür" - deyirdi. Sonrakı uğur isə iki inqilabçının genləri ilə təhvil aldığı güclü ədalət hissi ilə bağlı olur. Musiqilərinin sözləri ədalətsizliyin şəklini göstərir, çarəsizliyin səsini duyururdu. Böyüdüyü məhəllələr qaradərililərin ölümü, səfaləti, cinayəti ilə doludur. Buranın sakinləri istər başqalarına, istərsə də özlərinə qarşı qəzəblidir. Onları bu kökə salan sinfi, irqi ayrı-seçkilikdir, mənəvi və maddi aşağılanmadır. O zaman ağdərililər tərəfindən yaradılmış stereotip var idi - qaradərililərin İQ göstəricisi yüksək deyil, bu, düzələn şey deyil, qoy mahnı oxuyub, oynasınlar. Geniş səhnələrə buraxılmayan qaradərililər bu səbəbdən o vaxt küçə musiqisi adlandırılan janrlarda ixtisaslaşıb, inkişaf etdilər.
Kim nə deyir-desin, ədalət sevgisi hər adamda var. Pis saydığımız
hər adam
qəfildən, gözlənilmədən
bir ədalətli mövqe göstərə,
bizi təəccübləndirə
bilər. Tupakın yazdığı sözlər sosial ədalətsizlikdən xəbər
verərək geniş
kütlənin diqqətini
çəkə bildi.
Azyaşlı repçi kütləni
arxasıyca aparan liderə çevrildi.
Mənəvi çəkisindən asılı olmayaraq, mən həmişə arxasıyca insan kütləsi apara bilən adamları ciddiyə almışam, kimlikləri, durduqları yer barədə həvəslə düşünmüşəm.
Tupakı ciddiyə almamaq
isə qeyri-mümkün
idi. Yaşam tərzi, seçimləri,
ətrafı ilə mənfi reputasiya formalaşdırmasına baxmayaraq,
şöhrəti və
insanlara təsiri görünməmiş sürətlə
artırdı. Amerika hökuməti
onu güc kimi görməyə başlamışdı. Səfalətdən qurtulan gənc işıqlı görünən
həyata həvəslə
atıldı. Qızıl aksessuarlar,
maşınlar, qızlar…
keçmişi unutduracaq
gücdə görünən
hər şey. Filmdə maraqlı yer var; Tupakın və ona bənzər
istedadların şöhrəti
üzərində qurulan
prodüsser mərkəzindən
ayrılmaq istəyən
repçiyə sərf
olunmuş xərclər
qeyd olunan dəftərçə göstərirlər
- gedə bilərsən,
amma hələ ki, bizə borclusan.
Şübhəsiz, 25 yaşına qədər
5 platinum albom çıxaran
Tupak prodüsser mərkəzinin uğurlu reklamı, sərmayəsi,
qablaşdırması sayəsində
yüksələ bilmişdi.
Kapitalizm
xammala deyil, son məhsula dəyər verir. İnsana dəyər yoxdu
deyəndə, qablaşmamış,
paketləşməmiş insana
dəyər yoxdur reallığı ortaya çıxır. Mən inkar
eləmirəm ki, prodüsser mərkəzi olmasaydı, Tupak ömrünün sonuna kimi adi repçi
kimi qala bilərdi. Kapitalizm qoyduğu sərmayəni
artıqlaması ilə
götürür. Qazandığı uğurlara baxmayaraq, Tupak heç də varlı deyildi, prodüsser mərkəzi tərəfindən
rəsmən soyulurdu.
Oğlunun ölümündən
sonra anası produser mərkəzini məhkəməyə verdi və daha bir işi
udmuş oldu. Prodüsser həbs olundu, Tupakın sərvəti anasına miras qaldı.
Mən məktəbdə
oxuyanda Tupak haqqında heç nə bilmirdim. Bircə eşidirdim
ki, o ölməyib, gizlənir, bir gün gələcək.
Guya gizlinə çəkilib şeirlər, musiqilər
yazır, anası onları yayır. Cəmi 25 il
yaşamış bir oğlan ölümsüzlük
qazana bilmişdi. İnsanlar sanki İsanın ölümü ilə barışmadıqları kimi,
onun əbədi yoxluğu ilə də barışa bilmirdilər. Oğlunun ölümündən
sonra anası itirdiyi gücünü geri qaytara bildi.
Tupak qətlindən bir müddət öncə psixotrop maddələrdən
qurtulmuş, anası ilə barışmış,
"Əziz ana" mahnısı yazmışdı.
Oğlunun ölümündən
sonra Tupak xeyriyyə fondu və Makavelli (Tupakın ikinci səhnə adı) geyim brendi yaradan
Afeni keçən il dünyasını
dəyişdi. Evsiz qaldıqları
zaman kasıb musiqiçilər onlara dəstək olmuşdular deyə, Afeni xeyriyyəçilik fəaliyyətinə
başlayan kimi gənc istedadlara da dəstək oldu. Oğlunun qətlindən sonra 20 il yaşamağı,
özü də faydalı yaşamağı
bacaran qadın hörmətə layiqdir. Müsahibələrində təkcə övladına
yox, bütün haqsızlığa və
zorakılığa məruz
qalan insanlara acıdığını, onlara
yardım etdiyini deyirdi, hamını xeyirxahlıq uğrunda mübarizəyə dəvət
edir, oğlu üçün özəl
yanaşma tələb
eləmirdi.
Tupak milyonlarla
insanı eyni ritmdə birləşdirə
bilmişdi. Səfil həyatdan
çıxıb sərvət okeanında üzə bilmədiyindən
boğulub cismən məhv olsa da, mənən
yüksəyə qalxmışdı. Və onun
uğuru təkcə musiqisinin
ritmində yox, bəlkə də daha çox səsləndirdiyi
sözlərdə idi. Bu sözlər
ədalətə işarə verirdi,
insanların vicdanını qıdıqlayırdı.
Tupakın Canet Ceksonla
birgə çəkildiyi film "Poetik Ədalət" (Poetic
Justice) adlanırdı. Ədalət (Justice) qızın adı idi
və o, şeirlər yazırdı. Filmdə
səslənən şeirlər mənim sevdiyim
Amerika yazıçılarından biri olan Maya Angeloya aid
idi. Mayanın öz
bioqrafiyası da çox
faciəvidi. 8 yaşında anasının sevgilisi
tərəfindən zorlanan qız hər şeyi qardaşına danışır.
Dayıları və qardaşı cinayətkarı öldürür. Qız özünü
bir adamın qətlində günahkar bilərək cəzasını susaraq verir. Beş il bir
kəlmə söz demədən susqun yaşayır. Ona elə
gəlir ki, baş verənləri
danışmasaydı, daha yaxşı
olardı. Susduğu müddətdə çoxlu mütaliə edən Maya beş ildən sonra danışmağa qərar verir. Xilas susmamaqdadır. Tarix
susmayanları sevir. İnsanlar
haqsızlığı dilə gətirənləri sevirlər,
təhtəlşüurda olsa belə, ədalətə
dəyər verirlər. İstənilən incəsənət,
poetika bu həqiqəti
bilərək yola
çıxmalıdır. İstənilən incəsənət
yaradıcısı başqalarının deyə bilmədiyini
danışanda, başqalarının görə bilmədiyini
göstərəndə dəyər qazanır. Mən hər
incəsənət adamına dəyər yarada
bilmək xoşbəxtliyi arzulayıram.
Sahilə İbrahimova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 5
avqust.- S.25.