Müqəddəs Oxu
işığında
Dədə Qorqud dindarlığı
Xalis din, kübar dindarlıq...
İkinci yazı
Qorqud dindarlığında yurd sevgisinin özəl bir
yeri var. Və təktanrılıq inanışı
qorqudçuların məskunlaşdığı torpaqlara əlahiddə
bir müqəddəslik də qazandırır. Onların yurd
sevgisi, Məhəmməd Seçilmişin sözlərilə
desək, imandandır. Dış düşmənləri
"kafirlər"dən ibarətdir. Bunlar da əsasən
"yetmiş iki bütxanası" olan bütpərəstlərdir.
Və oğuz bəylərinin dış aləmlə
silahlı çarpışmaları faktiki olaraq din
savaşları görüntüsündə nəzərə
çarpır. Boylardakı savaşlar mahiyyətcə
xalis təktanrılıqla saxta dinçilik, yaxud bütpərəstlik
qarşıdurması kontekstində, bu dini qütbləşmənin
doğurduğu dəyərlərin, yəni mərdliklə
namərdliyin, sədaqətlə xəyanətin, səmimiyyətlə
hiyləgərliyin və s.-nin davası fonunda gedir. Birincilərin təmsilçiləri oğuz bəyləri,
ikincilərsə, sadəcə, "kafirlər", başqa
bir adları da yox zatən. Tanrısevərlərin
yurd savaşı məzmunca Tanrı yolunda savaş deməkdir.
Oxu məntiqi baxımından da bəraətli savaşdır:
"Tanrı yolunda savaşın sizinlə savaşanlarla"
(2, 190).
Bu savaşın ulu qayəsi vətənin,
soydaşların, ləyaqətin müdafiəsidir, hətta
tarixən düşmən belə sayılan qonşulara
nagahan, səbəbsiz-filansız saldırı deyil. İlahi məntiq
gərəyilə bütün döyüşlər təcavüzkar
tərəfə cavab tədbiri kimi gerçəkləşməlidir.
O da eyni zamanda İlahidəndir ki, düşmənlə
düşməncəsinə rəftar etmək gərək:
"...Çıxarın onları o yerdən ki,
çıxarmışlar ordan sizi" (2:191);
"Sizə təcavüz eləyənə sizə təcavüz
elədiyi sayaq siz də təcavüz eləyin" (2, 194). Bunlar əski
oğuzların təktanrılıq təfəkkürü və
əxlaqından gəlmə bir təbiiliklə həyata
keçirdiyi xüsuslardır.
"Dədə
Qorqud" boylarında düşmənin məğlubiyyətilə
bitən savaşlar əsasən müxtəlif məzmunlu təcavüzlərə
(Salur Qazanın yurdunun yağmalanması; Bamsı Beyrəyin
dostları ilə birgə yuxuda ikən qəfil düşmən
saldırısı sonucunda əsir alınması; yenə də
ov zamanı dincələrkən Qazan xanın oğlu Uruzla bərabər "azğın dinli, quzğun
dilli kafirlərin" hücumuna tuş gəlməsi;
Qanturalı bəylə Selcan xatunun oğuz diyarına qədəm
basdıqlarında qızını oğuz bəyinə vermək
vədinə xilaf çıxmış təkurun
qoşunlarının arxadan hücumu; oğuz
iqtidarının "Gürcüstan ağzında" sərhəd
qoşunu komandanı Bəkilin xəstə düşməsindən
xəbər tutan düşmənin onun üzərinə gəlməsi
və s.) cavab tədbirləri olaraq başlanır.
Təcavüzkarlıq hərbi yürüşlərdə ad-san qazanan oğuz bəylərinin xislətinə yaddır. Qəhrəmanlıqlarına gəlincə, bu da özlərinə görə, təbii, adi və aralarında müzakirə predmeti olmayan bir şeydir.
Uşun Qoca oğlu Səgrəyin boyunda belə bir epizod
var. Qardaşı Əgrək bəylərbəyi Qazanın
divanında ön sırada oturduğuna görə Tərsuzamış
adlı birisi ona irad tutur. Deyir, bəylərin hər biri
oturduğu yeri "qılıncıyla, ətməyilə"
almış, "sən başmı kəsdin, qanmı
tökdün, acmı doyurdun, yalıncıqmı donatdın?!". Əgrək təbii bir təəccüblə
baş kəsməyin, qan tökməyin hünərmi
olduğunu soruşur. O üzdən təəccüblə
ki, düşmənlə döyüşlərdə igidliklərə
görə oğuz bəylərinin döşlərinə
döyüb öyündükləri yox. Və
Əgrək hərbi yürüşə başlayır.
Başlatdığı hərbi
yürüş hər zaman olduğu kimi təcavüzkara
cavab tədbiri olmaq özəlliyindən məhrum,
oyanmış şəxsi təkəbbür səbəbilə
baş verən bir əməliyyatdır. Bundan
da dolayıdır ki, ilahidən dəstək alacaq mahiyyətdə
deyil. Kafirlərin tələsinə
düşərək oğuz qoşununun tamamilə
qırılması, Əgrəyin əsir alınması bu
baxımdan təbiidir. Bu, "Tanrı sevməz
təcavüz edənləri" (2, 190) məntiqindən
doğan bir sonucdur.
Qazılıq Qoca oğlu Yeynəyin boyunda da mənasız
bir hərbi yürüşə görə oğuzlar müvəqqəti
bir cəzaya uğrayırlar. Qazılıq Qoca
kafirlərin liderilə təkbətək cəngə girdiyində
məğlub olur, dəstəsi pərən-pərən
düşərək qaçır.
Bu iki əhvalat oğuz bəyləri üçün səciyyəvi
deyil.
Bağlı olduqları təktanrılıq gərəkçələrindən
bu cür kənar davranışlar ayrı-ayrı
istisnalardır, bunlara görə müvəqqəti
uğursuzluqlara uğramaları da dolayısı ilə haqq
dini mahiyyətini açan "Allah-Allah deməyincə
işlər önməz" sözlü Dədə Qorqud məntiqini
(Tanrıdan əxz edilən məntiq!) təsdiqləyən gərəkli
bədii detallar sırasında yer alır.
Rəmzidir ki, məğlubiyyətlə bitən bu hərbi
yürüş epizodlarında Tanrıya ənənəvi
dualarda da bulunmurlar, Tanrını unutmuş kimidirlər, təkəbbürlü
görünürlər. "Təkəbbürlük eyləyəni Tanrı
sevməz" (16, 23) - deyilir Oxuda. Dədə
Qorqud dilində də ilahidən iqtibasla səslənən
ifadədir. Təkəbbürlə
Tanrıya bəndəliyin bir araya sığmadığı
anlamında. Ancaq əslində burası da
var ki, ciddi bir zərurət olmadan aparılan savaş öncəsində
məlum dualarda bulunmamaq Yaradana dönüklüyün,
böyük mənada asiliyin təzahürü də deyil.
Oğuzlar əksəriyyətcə Tanrısevər
bir qövmdür. Tanrının elə məqamlarda
unudulması Əgrəkdə və Qazılıq Qocada kənar
təsirlə baş qaldıran subyektiv istəyin əsiri
olmaları ilə əlaqəli görünür. Əgrək Tərsuzamışın məlum
iradından nəticə çıxararaq təkəbbürünü
sındırmamaqdan ötrü, Qazılıq Qoca da
"içdiyi şərabın istisi başına
vurandan" sonra haqsız savaşa qərar verir.
Dustaqlıqda cəza
çəkə-çəkə hər ikisinin
dinlərinə bağlı qaldıqları da dillərindən
qopan ifadələrlə ("qadir verən dadlı canın
uyğu almış", "Yaradan haqqıçün duru gəlgil")
və keçirdikləri ruhi durumun təsvirilə
("Tanrıya şükürlər qıldılar") təsdiqlənir.
Yuxarıda qeyd etdim ki, özünüöyüm,
lovğalıq Tanrısevər qorqudçulara xas keyfiyyətlərdən
deyil. Bunun
haqq dini təktanrılıq məntiqilə sadə bir
izahı var. Bütpərəst dinlərdən fərqli olaraq
təktanrılıq
təriflənmək, öyülmək
haqqını təkcə Tanrıya aid bilir, başqasına
yox. Oxunun elə ilk surəsindəcə
("Açılış"-"Fatihə") Rəbbimiz
bildirir ki, həmd, alqış, tərif, öyüm təkcə
Tanrıya, Rəhmana, Rəhimə, din gününün yiyəsinə
ünvanlanmalıdır. Bu hikmətin belə bir Qorqud təsdiqi
də gözəldir: "Ağız açıb öyər
olsam üstümüzdə Tanrı görklü". Və "Dədə Qorqud" boylarında
gördüyümüz mənəvi gözəlliklər
siyahısında Tanrı öyümlərinin özəl yeri
var. Bunlar adətən döyüş öncəsi dilə gətirilərək
oğuz bəylərinə Tanrı yardımını təmin
edən dualar içində səslənir. Məsələn:
"Ucalardan ucasan uca Tanrı, kimsə bilməz necəsən
görklü Tanrı... Birliyinə sığındım,
çələbim, qadir Tanrı! Mədəd Səndən!
Qara donlu kafirə at təpərəm, işimi Sən apar!".
Oxuda din
riyakarları kimi tanıdılan münafiqlər Qorqud qəhrəmanları
arasında gözə dəymir. Elə birisi yox ki, camaat içində
Tanrı birliyinə şəhadət gətirə və sonra
da hansısa nalayiq işlərdə buluna. Nəslinin
genetik kodunda yalançılıq olan Yalıncıq da
münafiq deyil. O da özünün küfr əməllərində
ardıcıl və səmimidir. Davranışlarını
pərdələməkdən ötrü dinə
bağlılığın məlum söz atributlarından
istifadə etdiyi yox. Əsil-nəsəbi,
künyəsi "Yalançı oğlu"dur. Ata-babadan kafirdir. Daha
könülsüz din qəbul edib də münafiqlik
yapmır. Beyrəyin nişanlısı
Banuçiçəyə gözü düşür. Onunla evlənmək istəyir. İstəyinə
çatmaqdan ötrü xeyli müddət düşmən əsirliyində
qalmış Beyrəyin ölüm xəbərini gətirir.
Gətirir ki, Banuçiçəyin
qardaşı Dəli Qarcarın dediyi kimi olsun. "Ölüsü xəbərini gətirənə
qız qardaşımı verərdim" - demişdi.
Və Yalıncıq oğuz bəylərini konkret halda
aldatmaq naminə müqəddəs nəsnələrə and
içmir.
Əvvəla, bunun xeyri də olmazdı, "Yalançı
oğlu"na inanmazdılar. İkincisi, bu sadəcə olaraq onun küfründə
də səmimiyyətilə bağlı xasiyyətində
deyil. Oğuz bəylərini yalan xəbərin
doğruluğuna belə inandıra bilir ki, Beyrəkdən
vaxtilə hədiyyə aldığı köynəyini
"qana-quna" batırır, gətirib maddi sübut kimi təqdim
edir.
Əski oğuz toplumunda Yalıncıq təmsilçiliyində
və timsalındakı kafir azlığı küfründə
nə qədər səmimidirsə, tanrısevərlər
çoxluğu da bir o qədər dindarlığın
arı-duru variantındadır. Və olduqca təbiidir
ki, "ol zamanda bəylərin alqışı alqış,
qarğışı qarğış idi, duaları müstəcəb
olurdu". Oğuz bəylərinin istəklərinə
Rəbbimizin daim qarşılıq verməsini ifadə edən
bu sözlər, şəksiz ki, təkcə gələcək
süjetin məntiqi başlanğıcını qoymaq mahiyyətində
və funksiyasında deyil. Süjetdə
belədir ki, övlad həsrətliləri Baybura bəy və
Baybican bəydən ötrü Tanrıya bir ağızdan dua
edirlər. Elliklə
edilən bu dua qəbul olunur. Zaman
ötür, birinin oğlu, birinin də qız körpəsi
dünyaya gəlir. "Ol zamanda bəylərin
alqışı alqış, qarğışı
qarğış idi, duaları müstəcəb olurdu"
sözlərinin ilk qavrayışda ümumi təhkiyə xəttinə
xidmət edən adiliyi öz yerində, ancaq unutmaq olmaz ki,
dualara qarşılıq Yaradanın dua edənlərdən
umacağına layiqincə əvəz verdiklərində
verilir. Bu əvəz xalis təktanrılıq
inancı və haqq inanışını həyati müstəvidə
gerçəkləşdirən əxlaq fəzilətlərindən
ibarətdir ki, əski oğuzlarda vəhdət halında
olmuş bir xoşbəxtlikdir.
Təktanrılığın əxlaqda əksini tapan
bir özəlliyi də qadına ləyaqətli münasibətdə
ifadə olunur.
Tarixdən bəllidir ki, qadına
alçaldıcı münasibət əsasən bütpərəstliyin
yayıldığı toplumlara aidiyyəti olan xüsusdur.
Söhbət, təbii ki, bütpərəstliyin
təkcə klassik formalarını deyil, haqq dinini içəridən
zədələməyə yönəlik çeşidli təzahürlərindən
də gedir.
İslamaqədərki cahiliyyə çağına
müraciət etdiyimizdə görülən budur ki, ərəb
qadınları əksəriyyətcə əziyyətlər,
məhrumiyyətlər, rəzalətlər içində həyta
sürməli olublar. Hakim bütpərəstlik
inanışının doğurduğu əxlaq
üçün normal bir hal idi ki, qadına başlıca
olaraq cinsi tələbatın ödənilməsi vasitəsi
kimi baxırdılar. Bu
alçaldıcı münasibət cahil ərəb toplumunda
fahişəliyin də yayılmasına təkan vermişdi. Təktanrılığın
ən mükəmməl variantı İslamın gəlişilə
buna son qoyuldu. Və qadının toplumda
yeri keyfiyyətcə yeni və yüksək mənəvi məzmun
qazandı. O başqa məsələ ki, islamı onun təktanrılıq
mahiyyətinə zidd şəriət adına,
əski ərəb ənənələrinin sirayət etdiyi və
islami qiyafədə təqdim olunan dəyərlər sistemi
indinin özündə də bir çox müsəlman
ölkələrində qadın azadlıqlarının məhdudlaşdırılmasına
dair faktlarla zəngindir. Bu yerdə də
söhbət təbii ki, İslami qaydaların mahiyyəti
üzrə tətbiqindən getmir.
Məsələn, islamın atributları arasında
çoxzövcəlilik məsələsini qeyd edirlər. Dinimizin mahiyyətini
bilməzlikdən gələn təsəvvürlərə
dayalı və olduqca primitiv münasibətdir. Nəzərə
alınmalıdır ki, islam bir sıra təfsirlərə
görə, qeyri-məhdud çoxzövcəliliyi dördə
qədər qadınla nikah icazəsinədək endirərək
bunu yalnız və yalnız müharibə fəlakətləri
sonucunda toplumda qadın-kişi tarazlığının
birincinin ziyanına böyük say nisbətində
pozulduğu şərtlərə, yaxud başqa ağır
sosial-psixoloji səbəblərə bağlayır. Çoxzövcəlilik icazəsi hər şeydən
öncə toplumda mənəvi tənəzzülün
qarşısını almaq məqsədi güdən fövqəladə
və müvəqqəti bir tədbir kimi də
vurğulanır. Tarixdə belə bir fakt
da var ki, II dünya savaşından sonra Bonn şəhərinin
xristian sakinləri çoxzövcəliliyin qanuniləşdirilməsi
xahişilə hakimiyyət orqanlarına müraciət
etmişdilər.
Başqa bir təfsirə görə isə, Qadınlar
surəsinin 3-cü ayəsində dördə qədər
qadınla evlənmə icazəsi yox, qadınların iki-iki,
üç-üç-, dörd-dörd (hərfən belədir)
nigahlandırılaraq ərə verilməsindən gedir və
bu da müvafiq ayədə yetim qızlara aid məzmunda
olduğundan hesab edilir ki, Oxuda çoxzövcəlilik məsələsi
ümumiyyətlə vurğulanmır.
Bu məsələnin fərqli təfsirləri öz
yerində, fikrimizcə, təktanrılığın məntiqi
hər bir halda təkzövcəliliyə üstünlük
qazandırır.
"Dədə Qorqud"da çoxzövcəliliyə
təbii olaraq ona görə rast gəlinmir ki, oğuz
türkləri əskidən bəri təktanrılıq -
fitrət dinində. Və bütpərəstlikdən
İslama girdikdən sonra köhnə düşüncə stereotiplərini
hələ də yaşamaqda olan bir qövmə Oxuda
ünvanlanan tövsiyələrin bu mənada müsəlman
oğuzlara dəxli görünmür.
Başqa bir misal. Övlad həsrətlisi Baybican Allaha dua
edir ki, onun da bir qızı olsun. Müqayisə
üçün deyək ki, qız diləmək Oxuda ilahi
qınağa tutulan bütpərəst ərəb təfəkkürünə
tərs bir şeydir. Bu qınağı
tarixilik kontekstindən çıxararaq təkcə ərəblərə
aid etməmək də olar. Tənqid
bütövlükdə qadın cinsinə münasibətdə
mənfi emosiyalarla yüklü düşüncə sisteminə
tuşlanır. Və milli mənsubiyyətdən
asılı olmayaraq bütpərəst tiplərə xas bir
ovqatdır ki, bunlar oğlan uşaqlarını arzulamaqda
ifrata varırlar.
Oxuda belələrinin din görüşlərinə aid
belə bir qınaq səslənir bildirilir ki, onlar mələkləri
qızların obrazında təsəvvür edirlər və
bununla qızları Tanrıya layiq bilə-bilə özlərinə
layiq bilmirlər. "Qızları Tanrıya aid edirlər. Haşa, O,
ucalar ucası! Onların öz istəyi var.
Birinə bir qız uşağı müjdələndimi,
qapqara qaralar üzü. Hirs onu boğar,
boğar. Bu pis müjdə üzündən
adamlardan gizlənər. Alçala-alçalamı
alsın əlinə, torpağamı gömsün onu?
Baxın nə yamanmış hökmləri! "
(16, 57-59) deyilir Oxuda və gözəl bir tərzdə nəzərimizə
çatdırılır ki, din təsəvvürlərində
primitivliklə əxlaq çatışmazlıqları biri
digərini tamamlayan xüsuslardır. Və oğuz bəyi
Baybicanın Tanrıdan qız istəməsini əski
çağlardan bəri cinsi ayrı-seçkiliyə yad xalis
türk təfəkkürünə aid etsək də, bunun təktanrılıqdan
qaynaqlandığını da vurğulamamız yerinə
düşər.
Qorqudçular təkcə "kafir" düşmənlə
savaşlarını deyil, cari davranışlarını da
bir din borcu gərəyilə, Tanrı rizasınca həyata
keçirdiklərinin fərqindədirlər.
Xanlar xanı Bayındır xanın keçirdiyi bayram
ziyafətlərində Dirsə xan protokol qaydası
baxımından hörmətsiz duruma salınır, onu qara
otağa gətirirlər, altına qara keçə döşəyirlər,
qara qoyunun ətindən gətirib önünə qoyurlar.
Oxuda qara rəng əsasən cəhənnəm rəngi
kimi təqdim edilir. Dirsə xana hörmətsizliyin səbəbi
işdə budur ki, "oğlu-qızı olmayanı
Tanrı-taala qarğayıbdır, biz dəxi
qarğarız" demiş Bayındır xan. Evinə pərt dönüb hirsini boşaldır
xatununun üstünə. Xatunu da ona bir din dərsi
keçir: "Hey Dirsə xan! Mənə qəzəb etmə!
İncinib acı sözlər söyləmə! Yerindən
uru durğıl! Ala çadırın yer üzünə
dikdirgil! İç Oğuzun, Daş Oğuzun bəylərin
üstünə yığnaq etgil! Ac görsən doyurğıl,
yalıncıq görsən donatğıl! Borcluyu
borcundan qurtargil. Təpə kimi ət
yığ, göl kimi qımız sağdır. Ulu toy
eylə! Hacət dilə! Ola kim, bir
ağzı dualının alqışıyla Tanrı bizə
bir yetman əyal verə".
Burla xatun
da dilək ilə bir oğulu güclə bulmağını
bu işlərə bağlı bilir: "Quru-quru çaylara
su saldım, qara (cəhənnəm boyası qaranın tarixi
islama sirayəti də bir paradoksdur ki, bu da bütpərəstliyə
yuvarlanmanın rəmzi bir çaları!) donlu
dərvişlərə nəzir verdim, yanıma ala
baxdığımda qonşuma eyü baxdım, umanına,
usanına aş yedirdim...".
Bu
sadalanan yaxşılıqlar, eləcə də
Bayındır xanın yuxarıda qeyd etdiyim protokol düzənləməsi
Tanrıya yönəlik bir ibadət məzmunundadır. Dirsə xana ziyafət zamanı göstərilən
hörmətsizlik əslində rəsmi səviyyədə
bir dini təzyiqdir ki, nəsil artımıyla bağlı
Tanrı qarşısındakı borcunu ona xatırladalar.
Oğuz bəylərinin,
xanımlarının dindarlığı bütövlükdə
toplumun, insanlığın xidmətində olaraq zahidlərin, guşənişinlərin,
mövhumatçıların, din təmsilçiliyinə
iddiaçı zümrənin dindarlığından fərqlidir
və Tanrı buyruqlarına, təktanrılıq məntiqindən
gələn, saf, bütpərəstlik qatqısından
arınmış dini-əxlaqi məzmuna daha uyğun nəzərə
çarpır.
Qorqud düşüncə və davranış tərzinin
Oxu məntiqilə üst-üstə düşməsinin səbəbi,
təbii ki, türklərin tarixi islama girməyilə
bağlı deyil. Bu, tarixi İslam öncəsi əski
çağlardan bəri təktanrılıq
inanışının türklər üçün gəlişdirdiyi
dəyərlər sisteminin kamilliyi ilə bağlı məsələdir.
Elə bir məsələdir ki, burada əski
türklərə xas mentalitetdən danışanda bunun
Tanrı qaynaqlı olduğunu hökmən vurğulamaq
lazım gəlir.
Qayıdaq qorqudçu xatunların dilindən gətirdiyim
ifadələrə. Maddi anlamda imkansızlara əl tutmaq ənənəvi
din terminolojisində sədəqə vermək deməkdir.
Bu ibadət növünün gerçəkləşməsi
qaydalarının Oxuda hikmətli açıqlamaları var.
Ayələrin
aydınlığında görmək tamamilə təbiidir
ki, Qorqud etik-əxlaqi normaları bu qaydaların
ayrıntılarıyla da bir çox hallarda gözəl səsləşir:
"Sədəqəni açıq-aşkar verirsizsə, nə
yaxşı! Gizlicə yoxsullara
paylayırsızsa, sizin üçün daha
yaxşı..." (2, 271). Açıq-aşkar
sədəqə ilk növbədə maddi ehtiyaclarını
dilə gətirən yoxsullardan ötrüdür. Bunun bir önəmi də varlı kimsələrə
nümunəvericilik baxımındandır. "Dədə Qorqud"da "umanına aş
yedirmək" bu cür sədəqə vermək yoludur.
Mahiyyətində bir qədər kütləvilik
ünsürü də var. Mənəvi cəhətdən
asan başa gələndir ki, möhtacların dilə gəlib
dilənməsinə istədiyin ölçüdə
qarşılıq verəsən. İkincisi,
gizli sədəqədir ki, Oxuda bu daha üstün bilinir.
O mənada daha üstün ki, bu, dindarlığa bir
kübarlıq da gətirir. İnanclı şəxs
çevrəsindəki insanların ehtiyacları ilə
özü maraqlanmalı və sədəqələrin
paylanmasında üstünlüyü o kəslərə verməlidir
ki, təvazökar xasiyyətlərinə görə
başqalarından pay istəməzlər. Belə xasiyyət
bəyəniləndir ki, ayələrin birində deyilir:
"Sədəqələr o yoxsulların haqqı ki,
qapanıb qalmışlar Tanrı yolunda, imkanları yox gəzələr
yer üzünü. Cahil çəkingən görüb varlı sanar
onları. Üzlərindən
tanıyırsan onları. Dirənərək
bir nəsnə istəməzlər başqalarından. Nə xeyir xərc eyləsəniz, Tanrı, şəksiz,
biləyən" (2, 273).
Qorqudçuların üstünlüklə riayət elədikləri
gizli sədəqə ayədəki ilahi buyruğa cavab verən
bir prosedurla gerçəkləşir. Ümumiyyətlə,
ac görüb doyurmaq, geyimə ehtiyaclını görüb
geyindirmək təşəbbüsləri oğuz qəhrəmanlarının
davranışlarında daha səciyyəvi bir şeydir.
Boylarda ən çox xatırlanan da budur.
Dəli Domrul ölüm ayağında ikən belə
Tanrıya yalvarış içində üzərinə
götürdüyü başlıca ibadət öhdəliyi,
İlahiyə qulluq vədi məhz bu cür sədəqə
ilə şərtlənir: "Ulu yollar üzərinə imarətlər
yapayım Sənin üçün, ac görsəm doyuraram Sənin
üçün, yalıncıq görsəm donadayım Sənin
üçün". Demir yoxsullar üçün, deyir Sənin
üçün. Şübhəsiz, fərqindədir,
bunlara möhtac olan Tanrı deyil də bir özüdür -
Tanrıdan savab qazanmaq niyyətindədir, bir də maddi ehtiyac
çəkən soydaşları. Tanrısevərlər
daha onu gözləmirlər ki, hansısa yoxsul gəlib
yardım diləyə, onlar da bu diləyi yerinə yetirələr.
Beləsini arayıb tapmaqda özləri səy
göstərirlər və tapdıqlarında ehtiyacını
ödəməyə çalışırlar.
Yardımın ilk növbədə ehtiyacını dilə
gətirməyən yoxsullara göstərilməsi zərurətinin
din əsaslandırılması onunla bağlıdır ki,
bunlar imanlarında daha möhkəm, daha səmimidirlər və
bu üzdən də etik-əxlaqi dəyərləri daha
çox gözləyən kimsələrdir.
Məsələ bu Tanrı sevimlilərinə əl
tutmaq kimi nəcib bir davranış sərgiləməklə
bitmir. Deyilən qaydada yürüdülən sədəqə-yardım
tədbiri eyni zamanda dilənçiliyin, ələbaxımlığın,
insan ləyaqətini zədələyən bir zəifliyin
toplumda yayılmasını əngəlləmək məqsədli
bir din profilaktikasıdır. Və bunun
dindarlığa kübarlıq gətirən özəlliyi də
öz yerində.
Kübar dindarlığın ən gözəl nümunəsini
bəylər bəyi, oğuz lideri Qazan xanda
görürük. Beyrəyin öldüyü boydan
alırıq ki, Qazan xan sərvəti bir qədər
artdığında "evini yağmaladarmış".
Xanımıyla malikanəsindən müəyyən
müddətliyə uzaqlaşarmış ki, ehtiyacı olanlar
gəlib istədiklərindən aparalar. İştirak
etməzmiş bu "yağmada", bilməzmiş kim nəyi və nə miqdar götürüb
aparır. Heç kimi özünə minnətli,
borclu etməzmiş. Və təbii ki,
burada söhbət ilk növbədə oğuz
başçısının nümunəverici yüksək mənəviyyatından,
təktanrılıq əxlaqı kontekstində yozulursa,
kübar dindarlığından gedir.
"Din gözəl əxlaq demək" - Məhəmməd
Seçilmişin deyimidir. Qorqudçuların dindarlığı "gözəl
əxlaq" dindarlığıdır. Bunun hansısa təzahürünü
haqq dini və ilahi məntiq dışında aramaq
mümkünsüzdür.
Nəriman
Qasımoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 12 avqust.- S.10-11.