Ədəbiyyat və reklam
Reklam həyatımızın bütün sahələrini zəbt edib: təhsil, məişət, səyahət - nəyi desək, reklam olunur. Və biz bütün sferalarda seçim edərkən qeyri-ixtiyari olaraq, reklamların beynimizdə açdığı yerə üz tuturuq. Televiziya və radio efirlərindən, ictimai nəqliyyat və iaşə obyektlərindən, əyləncə mərkəzlərindəki pano və şitlərdən bizə təqdim olunan reklam mətnləri şüuraltımıza təsir göstərir. Ədəbiyyatla reklam arasındakı münasibətlərin sıxlaşması da dövrümüzün inkarolunmaz reallığıdır. Bu yolla isə "ciddi ədəbiyyat" adlandırdığımız nəsnə kütləvi mədəniyyətlə birləşir. Yalnız ədəbiyyat deyil, musiqi və rəssamlıq sənəti də reklamçılıqda xeyli əhəmiyyətli rola malikdir. İstehsalçı digər sənət növləri kimi, ədəbiyyata, kitaba da marketinq aləti kimi yanaşır. Belə olduqda ədəbiyyatın kommersiyalaşması prosesi danılmaz və qaçılmaz olur; çünki peşəkar yanaşma bunu tələb edir.
Ədəbiyyatla reklamın münasibətləri qarşılıqlıdır: mətni reklam və mətn vasitəsilə reklam şəklində. Başqa sözlə desək, birinci halda reklam bədii "məhsul"un tanınmasına yönəlirsə, ikincidə bədii mətn digər bir məhsulun reklamına, tanınmasına xidmət edir. "Ədəbiyyat və moda" yazısında ("Ədəbiyyat qəzeti", 27 avqust 2016) bədii mətnlərdən parçaların və obrazların geyim, parfüm firmaları tərəfindən istifadəsi haqqında ətraflı bəhs etmişdik. Qeyd etdiyimiz kimi, bu üsullardan istifadə edən şirkətlərin məqsədi öz məhsulu vasitəsilə ədəbiyyata diqqət yönləndirməklə yanaşı, həm də və daha çox oxucular arasında kifayət qədər populyar olan əsərdən, obrazlardan istifadə etməklə öz brendini tanıtmaq, sevdirmək, çox satılmasına şərait yaratmaqdır. Belə ki, insan ona tanış olan, sevdiyi mətnə qarşı müəyyən doğmalıq hiss edir, onunla bağlı digər hər şey də maraqlı olmağa başlayır. Bizim reklam bazarında bədii mətnlərimiz, ədəbi qəhrəmanlarımız vasitəsilə reklam xatırlamıram. Xaricdə də bunun həddindən artıq geniş yayıldığını demək olmasa da, olduğu təqdirdə kifayət qədər uğurlu alınır.
Ədəbiyyatla reklam iç-içə olduqdan sonra artıq ona ad da düşünüldü, nəşriyyat xidmətləri və araşdırma yazılarında ədəbi "product placement" (gizli reklam) məfhumu peyda oldu. Digər sahələrdə mövcud olan gizli reklamın ədəbi forması da dövriyyəyə girdi. Gizli reklamın yer aldığı bədii mətndə yalnız müəllif və oxucu deyil, reklamçı da iştirak edir. Çünki məqsədli şəkildə reklam yerləşdirilmiş mətndə qarşıya konkret məqsəd qoyulur: oxucunun altşüuruna təsir göstərərək məhsulun satılmasına dəstək olmaq.
Brendinqin ədəbiyyat həyatına bu qədər
intensiv müdaxiləsi son 20-25 ilin hadisəsidir. Artıq əsərlərdə
qəhrəmanın hansı restoranda nahar etdiyi, hansı kofeni
içdiyi,
hansı siqareti çəkdiyi... kimi detallar
maraqlı olmağa başlayıb. Ya da bu
marağı süni şəkildə formalaşdıranlar
olub. Deyə bilərik ki, oxucu üçün nə fərqi
var qəhrəman filmi hansı markalı televizorda izləyir,
hansı markalı şirəçəkənlə alma şirəsi hazırlayıb içir və
s. Əgər yazarın mətnində gizli reklam niyyəti
yoxdursa, demək, sadəcə, markaları sadalamaqla qəhrəmanın
maddi imkanlarının, yaxud zövqünün hansı səviyyədə
olmasını bu şəkildə diqqətə
çatdırmağa çalışır. Bir
dəfə oxumuşdum ki, Jül Vern "Dünya ətrafında
80 gün səyahət" əsərini yazarkən sərnişindaşıma
xidmətlərindən yaxşı qazanc əldə
edibmiş. Lakin bunun reallığı nə dərəcədə
əks etdirməsi ilə bağlı bir şey deyə bilmərəm,
bu, sadəcə maraq xatirinə, reklamın reklamına
hesablanmış şayiə də ola bilər.
Gizli reklam yolu ilə müəllif konkret brendi müqavilədə
razılaşdırıldığı sayda əsərində
xatırladırsa, bundan müəyyən məbləğ
qazanır. Mütəxəssislər qeyd edir ki, mətndə
gizli reklamla oxucuları yormamaq üçün bir əsərdə
maksimum 4 brendlə kifayətlənmək yetərlidir. Niyə məhz 4? Bu rəqəm
nəyə əsasən təyin olunur, bilmirəm.
Bədii mətndə brend bolluğu ilə
qarşılaşan oxucu yazarı reklamçılıqda
suçlasa da, bunu heç də hər zaman reklam olaraq dəyərləndirə
bilmərik.
Xüsusən, son illər yazılan əsərlərdə
müxtəlif brendlərin adını çəkmək bir az dəbə uymaq, bir az da müəllifin
öz "bilgilərini" nümayiş etdirmək istəyindən
irəli gələ bilər. Belə ki, bədii
mətndə oxucuya reklam kimi görünən sadəcə qəhrəmanın
gündəlik həyat tərzinin elementi kimi
çıxış edə bilər.
Bir
neçə il öncə gənc yazar
Ziyad Quluzadənin "Kəpənəkdoğan"
romanından bəhs edərkən yerli-yersiz adı çəkilən
brendlərin çoxluğunun yorucu olduğunu da
yazmışdım: "Müəllif əsərdə qəhrəmanlarının
əlindən tutub Bakını gəzdirir, hətta bu əsərin
əsasında şəhərin bəzi küçələrinin
məhəlli xəritəsini də cızmaq olar. Məhdud cəhət
isə ondan ibarətdir ki, müəllif hər
addımbaşı brend adı çəkir və az sonra artıq bu da yorucu olmağa
başlayır. Məsələn, "İndi "Georgi Armani"
mağazasının qabağında idim"; "Məryəmin
"Fendi" markalı ətrini ciyərlərimə çəkdim";
"Ağ, qolsuz köynəyinin üzərində "Calvin
Klein" yazılmışdı"; "La kofe"də
onunla "Capuçino freddo" içdik və s."
Burada mətnin
brend bolluğu içində az qala
itib-batması yuxarıda qeyd etdiyimiz bütün səbəblərə
az və ya çox dərəcədə uyğun gəlir. Bir daha qeyd edim ki, kommersiya mətni reklam yolu ilə
qazanc əldə etmək məqsədi daşıyır.
Müəllif mətndə hər hansı brendi
xatırlatmaqdan gəlir əldə etmədiyi halda, bu, sadəcə
gündəlik realiyaları əks etdirmiş olur.
"Product
placement"
marketologiyanın əhəmiyyətli bir hissəsini
əhatə edən sahədir və yazar fərqində
olmalıdır ki, bir mətndə brendin ardıcıl bir
neçə dəfə təkrarlanması yorucudur. Odur ki, mətndə gizli reklam yerləşdirmə
müəllifdən xüsusi peşəkarlıq tələb
edir. Biz buna əhəmiyyətsiz məsələ kimi
baxa bilərik, amma təkcə elə gizli reklam vasitəsi ilə
böyük pullar qazanan yazıçılar var. Xüsusilə,
belletrist əsərlərdə, "qadın romanları"
və detektiv romanlarda daha böyük auditoriyası olması
səbəbilə belə addımlar daha çox
atılır. Burada maraqlar
qarşılıqlıdır.
"Müasir ədəbiyyatın mistifikatoru" Viktor
Pelevinin "Generation P" romanında əsas mövzu reklam və
marketinq strategiyalarının müasir insanın həyatına
təsiridir. Romanda onlarla real məhsul və brendin adı
hallanır, reklam şüarları təkrarlanır. Əsərin qəhrəmanı Vavilen Tatarski
reklamçılıq sahəsində çalışan,
zaman keçdikcə bu sahədə böyük uğurlar
qazanan və Avropada dünyaca məşhur olan brendləri
öz ölkəsinin mentallığına uyğun təqdim
etməyi bacaran bir obrazdır. Uzun illərin təcrübəsindən
sonra bütün bu işlərin bu səviyyədə, bu
qloballıqda kim tərəfindən idarə
olunması sualları qarşısında qalır. Burada adı çəkilən brendlər, sloqanlar
çoxluğu ilə adamın başını gicəlləndirir.
Yeri gəlmişkən,
reklam xidmətinin dəyərləndirilməsi gizli
reklamın bədii əsərdə hansı şərtlərlə
yerləşdirilməsindən asılı olaraq dəyişir:
1) brend sadəcə əsərdə bir neçə dəfə
xatırlanır; 2) əsərin adında həmin brenddən
istifadə olunur, yaxud qəhrəman eyni adı
daşıyır; 3) brend hadisələrin gedişatında
aparıcı element olur. Məsələn, deyək
ki, yeniyetmələr üçün fantastik bir roman
yazılır, protoqonistin xilasedici saatı filan brendə məxsusdur
və s. kimi.
Azərbaycan reklam bazarında bədii əsər müəllifləri
ilə reklam müqavilələrinin bağlanmasının
geniş yayıldığnı deyə bilmərik, əlimizdəki
kitablar belə nəticəyə gəlməyə əsas
verir. Lakin az da olsa, istifadə halları mövcuddur:
yalnız bu üsuldan xəbərdar olan "ayıq"
müəlliflər üçün.
Maraqlısı isə budur ki, yazarların çoxu hətta
çox açıq-aydın reklam nəzərə
çarpanda belə, bunu inkar etməyə meyillidirlər. Məsələn,
deyək ki, Qan Turalının "Fələk
qırmancı" romanında qəhrəmanın səhər-axşam
filan kofeni içməsinin reklam olduğunu iddia edə bilmərəm,
müəllif bunu sadəcə kofe sevgisi kimi izah edər və
haqlı çıxar. Əksini sübut etmək
üçün nə deyə bilərik ki?..
Əsərində gizli reklam yerləşdirməyə
razılaşan müəllifin strategiyası ədəbiyyatın
kommersiyalaşması prosesi ilə düz mütənasib gəlir,
lakin bu onun yaradıcı ideallardan imtina etməsi anlamına gəlmir. Müəllif
hər ikisini peşəkarlıqla öz mətnində yerləşdirə
bilər. Bu, artıq bəlli və dəfələrlə
dilə gətirilmiş həqiqətdir ki, bizim
yazarlarımız həm müəllif, həm də kommersant
olmaq məcburiyyətindədirlər: kitabın
çapına qədər zəhmətlərə qatlaşan
müəllif sonra da onun satışı ilə bağlı
bütün prosesləri keçir - imza günləri və təqdimatlar
düzənlənməsi, kitabın mağazalara paylanması,
qonorarın satış məntəqələrindən
toplanması ilə bağlı əziyyətləri də
çəkir. Bu baxımdan onsuz da kitabdan gəlir
edə bilməyən yazarın gizli reklama müraciəti daha
məqsədəuyğundur. Gizli reklam
çağdaş ədəbi gerçəkliyin komponenti kimi
qəbullanıb dəyərləndirilsə, bu nöqteyi-nəzərdən
yanaşılaraq, peşəkarlıqla həyata keçirilsə,
bundan nəşriyyat da, istesalçı da, müəllif də qazana bilər.
Peşəkarlıqla yerinə yetirilmədikdə
isə ən çox itirən ədəbiyyat olur.
Ağıllı adamlar deyir ki, ən böyük
yatırım savada, elmə olmalıdır. Bədii ədəbiyyat
elmə yaradıcı yanaşmağa təkan verir, dəstək
olur, insanın fərdi düşüncəsini inkişaf
etdirir, analitik təfəkkür imkanlarını genişləndirir.
Təəssüf ki, bizdə ən az
reklam olunan sahə kitabçılıqdır. Addımlar
atılır, cüzi də olsa, işlər
görülür. Lakin kitab, ədəbiyyat sahəsi az gəlir gətirdiyindən onun reklamına da
böyük məbləğlər sərf etmək
marağında olanlar azdır.
Təxminən
25-30 il əvvəl reklamların hələ təzə-təzə
dəbə mindiyi vaxtlar idi və böyüklərin tez-tez sadəlövhcəsinə
"Keyfiyyətli məhsulun reklama ehtiyacı
yoxdur, heç kərə yağının reklam olunduğunu
görmüsünüzmü?" sualını verdiyinə
şahid olurduq. Zamanla ən keyfiyyətli məhsulların
belə, reklama ehtiyacı olduğunu gördük,
çünki bu, "bazar"ın tələbidir. Əks halda, böyük balıqlar kiçik
balıqları udur. İqtisadi münasibətlər
mövcud olmaq uğrunda mübarizənin reklam formasını
təklif edir və bu təkliflə razılaşmayan hətta
ən keyfiyyətli məhsul belə, kölgədə
qalır. Çünki əksərən
qalibiyyəti layiq olan deyil, bacaran əldə edir. "Bacarana can qurban" əxlaqı daha çox əxlaqi
düşüncənin qüsurlu olmasından xəbər
versə də, bütün sahələrdə olduğu kimi, ədəbiyyat
sahəsində də bu "bacarıq"
yarışması həlledicidir.
Göz yaddaşı şüuraltıya böyük təsir
göstərir. Çox arzuolunandır ki, məsələn,
metroda, ticarət mərkəzlərində geyim brendlərinin
reklam panoları kimi kitabların reklamlarını da izləyək.
Burada yenə bir dalana dirənən məqam var, bazar
iqtisadiyyatının sərt qanunları burada da
özünü göstərəcək: maddi imkanı
çatan, təbliğinə dəyməyən mətn
müəllifinin kitab reklamı "at oynadacaq." Məsələn, saytların reklam guşəsində
bir də görürsən eyni bir kitabın aylardır ki,
reklamı gedir - müəlif isə elə həmin saytın
ya rəhbəri, ya sponsoru, ya da yaxın dostudur. Yəni bu münasibətlər yenə yaxşı
mətn kriteriyası ilə deyil, şəxsi münasibətlər
və imkanlarla tənzimlənir.
Ümumiyyətlə isə yazarlar kitablarından hər
hansı şəkildə bəhs olunmasını reklam kimi qəbul
edirlər. Və hətta kitab haqqında fikirlərin kimin dilindən
səslənməsi, kimin "qələmindən"
çıxması da xeyli əhəmiyyətli rol oynayır.
Tənqidi fəaliyyətsiz hesab edən,
"ölü" adlandıran, guya onlar üçün ədəbi
tənqidin heç bir əhəmiyyəti
olmadığını dönə-dönə vurğulayan
yazarlar belə, bu məqamda qeyri-səmimidirlər. "Tərif edin, tənqid edin, təki siz mənim
kitabımdan yazın" xahişində bulunan yazar isə
"antireklam da reklamdır" gerçəyinə
sığınır. Və bəzən
qruplaşmalarda "antireklam" vasitəsilə reklam elə
dostların əli ilə düzənlənir.
Bu gün
bir sıra gənc yazarların özlərini az
qala dahi elan etməsi, "mənə qədər yazan
olmayıb, məndən sonrası da olmayacaq" tipli bəyanatları
ilə az rastlaşmırıq. Bunlar gəncliyin
gətirdiyi dəli-doluluqdan, təşəxxüsdən daha
çox xüsusi qaydalara tabe olan estetik sistem kimi mövcud olan
reklam vasitəsidir. Məşhur bir ifadədə
deyilir, "özün haqqında yalnız yaxşı
şeylər danış, müəllif unudulur, informasiya isə
qalır." Bax bu beyinlərə
ötürülən informasiya müəllifin təkəbbürünə
ikrah hissi ilə yanaşı, həm də güclü bir
maraq oyadır, ondakı özünə güvənin
miqyasının qaynaqlandığı mənbəyə -
yaradıcılıq məhsuluna üz tutmağa sövq edir.
Bizə bu gəncləri aqressiv,
"böyük-kiçik yeri bilməyən", "tərbiyəsiz"
gənclik kimi tanıdan davranışlarının nümunələri
vaxtilə futuristlərin diqqətini cəlb etmiş və
onların seçimi olmuşdu. Bu
dağıdıcı, inkaredici qüvvə kimi meydana gələn
gənclər özünütəsdiqin bu üsuluna əl
atırdılar və bugünkü bu şəkildə
davranan gənc yazarlar nəsli də bu mənada onların xələfləridir.
Reklamın
ədəbiyyatla əlaqəsi bir də forma münasibətləri
səviyyəsində özünü büruzə verir: məsələn,
reklamın "şeirlə" təqdimatı. Bizdə hazırkı reklamlar daha çox əcnəbi
reklamlardan əksərən uğursuz tərcümədir.
Bu tərcümələri kim hansı səviyyədə
edir, bilmirəm, amma ortaya çıxan reklam mətninin keyfiyyətsizliyi
göz alır. Şeirlə reklam mətnin keyfiyyətinə
deyil, reklam olunan məhsulun keyfiyyətlərini nəzmlə təqdim
etməyə hesablandığından və əksərən
az məbləğlə başa gəlməsini
arzuladıqlarından naşı adamlara həvalə olunur və
nəticə etibarilə, ortaya balaca uşağın ilk
şairlik təcrübəsini xatırladan gülməli mətnlər
çıxır. Bəzən bu "gülməli"
olan mətnin öz mahiyyətində bilərəkdən
saxlı olur, yəni reklam yumoristik şeirlə təqdim
edilir. Buna xüsusən, qida məhsullarının
reklamında yer verilir. Burda, əlbəttə
ki, məqsəd ədəbiyyatla bağlılıq filan deyil,
qulağa xoş gəlsin deyə, reklam mətnində qafiyədən
istifadə yoludur.
Bədii serial kütləvi mədəniyyətdir və
onun vasitəsilə şüurlara təsir etmək də
xeyli effektivdir.
Məsələn, bir neçə ay əvvəl Türkiyənin
ədəbiyyat saytlarından birində belə bir xəbər
oxudum: "..."Kiralık Aşk" her hafta
bölümlerinde işlediği hikayelere çeşitli
yazarların kitaplarından hikayeler entegre ederek izleyicisine kitap
okuma alışkanlığı kazandırmayı
hedefliyor." Nəticə göstərir ki,
serial hədəfinə vurmağı gözəl bacarır.
Çünki xəbərin ardında yazılır ki, konkret
yayınla müqaviləsi olan serialın təbliği nəticəsində
Marsel Prustun "İtkin Albertin" kitabı satış
rekordları qıraraq ardıcıl olaraq 3 dəfə
çap edilib. Xəbər məni sevindirməklə
yanaşı, həm də maraqlı bir məqam haqqında
düşünməyə sövq etdi: "Kiralık
aşk" kimi banal bir serial izləyicisi olan
tamaşaçı doğrudanmı M.Prustun
"İtirilmiş zamanın sorağında" silsiləsinin
6-cı romanını oxudu, yoxsa sadəcə aldı? Hərçənd reklamçı üçün
kitabın oxunub-oxunmayacağının heç bir fərqi
yoxdur; ona lazım olan məhsulun satışı, əldə
edəcəyi qazancdır və buna da nail oldu.
Özümün
izlədiyim türk seriallardan birində filmin kübar qəhrəmanları
olan ər və arvad bir kafedə görüşürlər
və arxa fonda rəfdə yan-yana
düzülmüş "Kafamda bir tuhaflık" (Orhan
Pamuk) kitabı. Həmin kitab o zaman yeni
çapdan çıxmışdı və bir neçə
saniyədə diqqət cəlb edə bildiyinə əminəm.
Burada incə bir məqamı nəzərə almaq vacibdir:
tamaşaçıya məhsul bizim seriallarda olduğu kimi, az qala "baxın, bunu reklam edirik" şəklində
çatdırılmamalıdı, məhsulun reklam adına
göstərildiyi diqqət çəkməməli və qəhrəmanların
həyat tərzinin bir komponenti kimi təqdim olunmalıdır.
Bir növ, 25-ci kadr effekti ilə.
Yaxud bəzən seriallarda qəhrəmanlar kitabxanada
görüşür, hansısa bir kitabı
götürüb vərəqləyir, onu 1-2 dəqiqə ərzində
müzakirə edir. Yəni hər şey təbii
alınır, bizdəki kimi zorlama görünmür. Bizdə sanki tamaşaçının nə isə
anlayacağına ümid edilmir deyə, hər şeyi bir qədər
bayağı və qaba şəkildə təqdim edirlər.
Amma inanıram ki, zamanla bu məsələlər
yoluna düşəcək. Bizdən sonra
gələn gənclər daha ağıllı və bir
çox məsələlərdə daha həssasdırlar.
Onlara meydan və imkan verildikcə müəyyən məsələlərin
də ideal həllinə nail olmaq mümkündür.
Kitab reklamının qıcıq doğurduğunu bilirik. Səbəb reklamın ötəri, keçici, qısamüddətli olması, konkret vaxt kəsiminə hesablanmasıdır. Ədəbiyyat isə zamanın fövqündədir. Yaxşı ədəbiyyatın zamana qalib gələcəyini, həmişəyaşar olacağını deyiriksə, bu ikisinin bir-biri ilə əlaqəsini absurd sayırıq. Məsələ burasındadır ki, bir çox reallıqlar bizə mümkünsüz gələnlərlə bağlı əksini deyir. Biz gerçəkliküstü həyat yaşamadığımız üçün bu reallıqlarla barışmaq, onlara uyğunlaşmaq məcburiyyətindəyik və xoşumuza gəlsə də, gəlməsə də, bəzən xoşluqla, bəzən məcburiyyətdən bu gerçəkləri qəbul etməli oluruq.
Kitabının oxunmasını, satılmasını arzu edən yazar evdə oturub "oxuyan oxusun, oxumayan özü bilər" deyə bilmir, bu məsələlərlə bağlı tədbirləri həyata keçirir. Biz isə bütün bu münasibətlərdən kənarda qalanlara yalnız ürəyimizdə heykəl qoya bilirik. Oxunmasını arzu etməyən yazar kitab çapının qayğısına da qalmaz. Dolayısı ilə çap olunan oxunmaq üçündür, arxivlərdə toz basmaq üçün yox. Bütün bu və yuxarıda qeyd olunan məsələləri nəzərə aldıqda ədəbiyyatla reklam bir-birilə "Nə səninlə mümkün, nə sənsiz" deyən "mehriban düşmənlər"dir.
Mətanət Vahid
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 12
avqust.- S.24-25.